Voice 001.m4a
2.94M
📚لوازم التحریر نویسندگی،
جلسه دوم
🔹قدم دوم: ((آنتی بیوتیک کتاب))
🔸چه کتابی را باید خواند؟
🔸کتابی که پیر است، مرده است، سوال ندارد، دست و پا ندارد را نباید خواند!
#ساده_نویسی
#دوره_مهارتهای_نویسندگی
#لوازم_التحریر_نویسندگی
بیایید با تفکر بنویسیم...
✍️سید جواد محمدزاده
🆔 @behtarbenevisim
#درازنویسی
6. آوردن بيمورد عبارتٌ اخرا
○ خداي متعال بر هر کاري تواناست؛ به عبارت ديگر او ميتواند هر کاري انجام دهد.
● خداي متعال بر هر کاري تواناست.
○ اگر کتاب نميبود آثار علمي گذشتگان به ما نميرسيد. اين کتاب است که آثار علمي گذشتگان را به ما رسانده است.
● اگر کتاب نميبود آثار علمي گذشتگان به ما نميرسيد.
#درست_نویسی
#سستنویسی
#درازنویسی
✍️ محمدجواد حمیدیان
با #بهتر_بنویسیم، بهتر بنویسیم.
🆔 @behtarbenevisim
#درازنویسی
7. قرينههاي بيمورد لفظي
○ فرعون دستور داد آسيه را با چهار ميخ به زمين ميخکوب کنند.
● فرعون دستور داد آسيه را به زمين ميخکوب کنند.
○ پيامبري که پيام خدا را ميرساند و از سوي خدا برانگيخته ميشود.
● پيامبري که از سوي خدا برانگيخته ميشود.
○ آيات فراواني آب را نعمتي حياتبخش که از آن ميآشاميم دانسته که از آن سيراب ميشويم.
● آيات فراواني آب را نعمتی حياتبخش، که از آن سيراب ميشويم، دانسته.
#درست_نویسی
#سستنویسی
#درازنویسی
✍️ محمدجواد حمیدیان
با #بهتر_بنویسیم، بهتر بنویسیم.
🆔 @behtarbenevisim
Voice 002.m4a
2.98M
📚لوازم التحریر نویسندگی،
جلسه سوم
🔹قدم دوم: ((حرفی برای گفتن))
🔸با چه ابزاری می توان نویسنده شد؟
🔸چگونه حرفی برای گفتن داشته باشیم؟
#ساده_نویسی
#دوره_مهارتهای_نویسندگی
#لوازم_التحریر_نویسندگی
بیایید با تفکر بنویسیم...
✍️سید جواد محمدزاده
🆔 @behtarbenevisim
#درازنویسی
8. آوردن بيمورد تکيهکلامها
عبارتهايي مانند «در حقيقت، در واقع، به اصطلاح، مثلاً، علي اي حال و...» در بسياري موارد حشو است؛ مگر آنکه معنايي از آنها اراده کرده باشيم.
گفتني است گاهي حذف عبارتهايي مثل «خلاصه اينکه، به سخن ديگر و...» به استحکام و انسجام متن آسيب ميرساند. اين واژهها و عبارتهاي پيوندی، بخشي از عناصر گفتماني متناند و سبب ميشود که ما متن را روانتر بخوانيم.
#درست_نویسی
#سستنویسی
#درازنویسی
✍️ محمدجواد حمیدیان
با #بهتر_بنویسیم، بهتر بنویسیم.
🆔 @behtarbenevisim
Voice 003.m4a
2.97M
📚لوازم التحریر نویسندگی،
جلسه چهارم
🔹قدم چهارم: (( خوانندگی ))
🔸نویسندگی با نوشتن حاصل می شود؟ یا خوانندگی؟
🔸مهارت خوانندگی چیست؟
🔸نام پاساژ ها، نوشته پشت ماشین، روی سنگ قبر ها را ... بخوانید.
#ساده_نویسی
#دوره_مهارتهای_نویسندگی
#لوازم_التحریر_نویسندگی
بیایید با تفکر بنویسیم...
✍️سید جواد محمدزاده
🆔 @behtarbenevisim
Voice 004.m4a
2.96M
📚لوازم التحریر نویسندگی،
جلسه پنجم
🔹قدم پنجم: (( نامه نگاری ))
🔸چرا نامه بنویسیم؟
🔸نامه به کی بنویسیم؟
🔸مهارت نوشتن در گرو نوشتن نامه به مادر، دلار، مرگ، ماشین ... است.
#ساده_نویسی
#دوره_مهارتهای_نویسندگی
#لوازم_التحریر_نویسندگی
بیایید با تفکر بنویسیم...
✍️سید جواد محمدزاده
🆔 @behtarbenevisim
گزیدهای از الهی نامه حضرت علاّمه حسن حسن زاده آملی رحمة الله علیه
الهى، شکرت که از دوستان دشمنانت و از دشمنان دوستانت نیستم.
الهى، شکرت که دوستانت را دوست دارم و دشمنانت را دشمن.
الهى، نمى گویم که از دوستانم ولى شکر که از دشمنان نیستم.
الهى، شکرت که به دیدار حُسن جمالت عاشقم و به گفتار ذکر جمیلت شایق.
.
.
الهى، شکرت که صاحب منصب بى زوالم.
.
.
.
الهى، کتاب دار و کتاب خوان و کتاب دان بسیارند؛ خُنُک آن که خود کتاب است و کتاب آر.
.
.
الهى، خدا خدا گفتن مجازى ما که این همه برکت دارد؛ اگر به حقیقت گوییم چون خواهد بود ؟!
.
.
الهى، دهن حسن به عِطر ذکر تو معطّر است ؛ حیف است که بوى بد گیرد.
.
.
الهى، از دردم خرسندم که درمانش تویى.
.
.
الهى، در شگفتم از این گلّه گلّه اشباه النّاس و رمه رمه آدمى پیکر که یکى نمی گوید (( من کیستم )) ؟!
🆔 @behtarbenevisim
Voice 005.m4a
2.97M
📚لوازم التحریر نویسندگی،
جلسه ششم
🔹قدم ششم: (( رژیم غذایی ))
🔸چه رژیمی مفید است؟
🔸پرخوری نکنید!
🔸اصول رژیم غذایی؛ هیچ وعده ای را حذف کنید.
#ساده_نویسی
#دوره_مهارتهای_نویسندگی
#لوازم_التحریر_نویسندگی
بیایید با تفکر بنویسیم...
✍️سید جواد محمدزاده
🆔 @behtarbenevisim
لوازم التحریر نویسندگی ۷.m4a
2.96M
📚لوازم التحریر نویسندگی،
جلسه هفتم
🔹قدم هفتم: (( مزاج شناسی ))
🔸مزاج شناسی چیست؟
🔸مزاج معلمان با کارگران متفاوت است!
🔸قلم باید ذائقه مخاطبان را بشناسد.
#ساده_نویسی
#دوره_مهارتهای_نویسندگی
#لوازم_التحریر_نویسندگی
بیایید با تفکر بنویسیم...
✍️سید جواد محمدزاده
🆔 @behtarbenevisim
سُخره دو معنا دارد اول به معنای " مورد ریشخند" است:
[ در این معنا سخره کردن درست است و استفاده از فعل گرفتن کاملا نادرست است.]؛
« از گریستن او آب از چشم او چندان گرد آمدی که وحوش و طیور بیامدندی و بخوردند و گفتندی : از این خوشتر هیچ آب ندیده ایم . آدم بشنید، پنداشت که سخره همی کنند بر وی » ( قصص الانبیاء ۲۱ ) .
معنای دیگر این کلمه « بیگاری » است و بیشتر در ترکیب به سخره گرفتن یعنی « به کار بی مزد گرفتن » به کار می رود؛
« ایشان را ( = شهوت و غضب را) بدان آفریده اند تا تو را اسیر کنند و به خدمت خویش برند و شب و روز به سُخره گیرند »
( کیمیای سعادت ، ج ۱ ، ص ۱۴ ) ؛
« قوم هود دیگر آدمیان را که ضعیفتر بودی به سخره گرفتند و چون به مجلس لهو بنشستندی ایشان را به بندگی به پیش خود به پای کردندی » ( قصص قرآن ، ۳۸۰ )
متاسفانه امروزه در برخی نوشتهها دیده می شود که به جای مسخره کردن از ترکیب "به سخره گرفتن"، استفاده می شود که البته نادرست است. در واقع باید گفت سخره میکنند.
کتاب غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی
#یادداشت_آموزشی
#نویسندگی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
▪️چنانچه - چنانکه؛ کدام درست است؟✍
🔹بسیاری از ادیبان بر این باورند که درست نویسی (ویرایشی و نگارشی) از خود نوشتن دشوارتر است و این، فنی خاص است که باید آن را آموخت و برخلاف بقیه حوزههای نویسندگی فقط با خواندن متنهای زیاد حاصل نمیشود.
🔹تا دهه های اخیر، بسیاری از متفکران و اندیشمندان قلم به دست، در حوزه های غیر ادبی به این مهم توجه چندانی نداشتند و به همین دلیل نوشتههای آنان پر از غلطهای ویرایشی و نگارشی است.
🔹چنان چه _ چنان که ؟
🔸واژه "چنانچه" به معنای "اگر" به کار برده می شود.
🔸واژه "چنانکه" به معنای "همان طور که" و "آن طوری که" است.
🔸و چنانچه هر کدام از این دو واژه را به جای دیگری به کار ببریم، اشتباهی فاحش را مرتکب شده ایم؛ چنانکه در کتب نفیس قدیمی این اشتباه زیاد به چشم می خورد!
🔷بنابر این ...
🔹غلط است👇
🔸من فردا از آمدن معذورم؛ چنانکه شما امروز نیایید. (همان طور که امروز نیایید)
🔹درست است👇
🔸من فردا از آمدن معذورم؛ چنانچه شما امروز نیایید.(اگر شما امروز نیایید)
🔷و همچنین ...
🔹غلط است👇
🔸سختی ها را خدا خدایی می کند؛ چنانچه خوشی ها هم از جانب اوست. (اگر خوشی ها ...)
🔹درست است👇
🔸سختی ها را خدا خدایی می کند؛ چنانکه خوشی ها هم از جانب اوست. (همان طور که)
#درست_نویسی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعل «زد، هست، کرد» در لهجه قمیها
😁
«کارشِکه» در لهجه قمی به چه معناست؟😂
🆔 @behtarbenevisim
♦️بسیاری از کلمات در میان مردم و حتی فرهیختگان رایج شده که با نگاه فنی، غلط است.
به تعدادی از این کلمات نگاه کنید،👇
🔹غلط است:👇
🔸پیشخوان
🔹درست است؛👇
🔸پیشخان
🔹غلط است:👇
🔸گفتار یکم
🔹درست است
🔸نوشتار یکم
(برای تقسیم بندی متن نوشتاری)
🔹غلط است:👇
🔸بنام خدا
🔹درست است؛👇
🔸به نام خدا
🔹غلط است:👇
🔸استعفا داد
🔹درست است؛👇
🔸استعفا کرد
🔹غلط است:👇
🔸الاهم فی الاهم
🔹درست است؛👇
🔸الاهم فالاهم
🔹غلط است:👇
🔸سوره مبارکه
🔹درست است؛👇
🔸سوره مبارک
🔹غلط است:👇
🔸گناهان کبیره
🔹درست است؛👇
🔸گناهان بزرگ یا کبیر
🔹غلط است:👇
🔸اطاق، باطری، بلیط؛ اپراطور
🔹درست است؛👇
🔸اتاق، باتری، بلیت، اپراتور
🔹غلط است:👇
🔸آنچه که
🔹درست است؛👇
🔸آنچه
🔹غلط است:👇
🔸اگر چناچه
🔹درست است؛👇
🔸اگر
🔹غلط است:👇
🔸نامه توسط پست رسید
🔹درست است؛👇
🔸نامه با پست رسید.
🔹غلط است؛👇
🔸می باشد(از مصدر باشیدن که اصلا در فارسی وجود ندارد)
🔹درست است؛👇
🔸هست یا است.
🔹غلط است؛👇
🔸همایش برگزار گردید یا می گردد
🔹درست است ؛👇
🔸برگزار شد یا می شود.
(گردید=چرخید)
#درست_نویسی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#نشانهگذاری
کاربرد نابجای #ویرگول
الف) بندهای تحدیدی
«بند تحدیدی» بخشی از ساختار دستوری نهاد است؛ موصوف را محدود میکند و نمیتوان آن را از جمله حذف کرد. این بندها با «یای نکره» قبل از «که» همراهند و نیازی به ویرگول ندارند.
من از شر کارهایی که روی دوشم است، خلاص میشوم. (نادرست)
* من از شر کارهایی که روی دوشم است خلاص میشوم. (درست)
ماستی را که یک دقیقه از تاریخ انقضایش گذشته باشد، بیرون میاندازد. (نادرست)
* ماستی را که یک دقیقه از تاریخ انقضایش گذشته باشد بیرون میاندازد. (درست)
ب) بندهای غیر تحدیدی
بند غیر تحدیدی موصوف خود را به چیزی محدود نمیکند؛ بلکه اطلاعات اضافی درباره آن میدهد. این بند را میتوان از جمله حذف کرد بدون اینکه آسیبی به آن بزند. این گونه بندها با دو #ویرگول از جمله تفکیک میشوند. به کار بردن این بندها با یک ویرگول در انتها، که این روزها بسیار رایج است، صحیح نیست:
اشکهایش را با چیزی شبیه دستمال گردگیری که روی میز کارش بود، پاک کرد. (نادرست)
* اشکهایش را با چیزی شبیه دستمال گردگیری، که روی میز کارش بود، پاک کرد. (درست)
✍️ محمدجواد حمیدیان
با #بهتر_بنویسیم، بهتر بنویسیم.
🆔 @behtarbenevisim
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
🔷 کارگاه آنلاین " یادداشت نویسی رسانه ای"
(با مشارکت اداره آموزش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه و انجمن سواد رسانه طلاب)
🔹 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین اولیایی
🔹 دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم
🗓 مهلت ثبت نام: تا 13 آبان 1400
📆 تاریخ برگزاری 16 و 17 آبان ساعت 16تا 17:30
📌 ثبت نام: ارسال عدد 25 به سامانه 3000144090
مدرسه مجازی اشراق
@lmseshragh
#یادداشت_نویسی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@savad_rasaneh
هدایت شده از علی فراهانی
#هنر_جو_با_قرآن2⃣
🌴روزی هنرمند لیوانی را که نیمی آب داشت روی میز گذاشت و به هنرجو گفت:
«چه میبینی؟»
🌱هنرجو چون این مثال معروف را برای تفاوت نگاه انسانهای بدبین و خوشبین میدانست فوراً گفت:
«لیوانی که نیمی از آن پر است.»
🌴هنرمند لبخندی زد و گفت:
«متوجهام که تو خوشبینی ولی میخواهم خلاق باشی.
یکبار دیگر نگاه کن و بگو چه میبینی؟»
🌱هنرجو درنگی کرد و گفت:
لیوان را پر میبینم، نیمی از آن آب و نیمه دیگر، هوا»
🌴- آفرین! خیلی خوب، قدری بزرگتر نگاه کردی؛ ولی میتوانی یکبار دیگر برگردی و بگویی چه میبینی؟
🌱هنرجو هرچه اندیشید، چیزی به ذهنش نرسید.
🌴هنرمند دست هنرجو را گرفت نزدیک لیوان برد و گفت:
از بالای لیوان نگاه کن، حالا بگو چه میبینی؟
🌱- لیوان را پر از آب میبینم.
🌴 هنرمند لبخندی زد و گفت: میبینی؟! با یک تغییر در زاویه دید، توانستی نگاهی نو خلق کنی.
خیلی از نعمتهای خالق را ما نمیبینیم؛ چون فقط ازآنجهتی میبینیم که همه میبینند.
✅ و چه زیبا خداوند میفرماید: «الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى في خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ *
ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ (ملک/آیات ۳و۴)
✍️علی فراهانی
#زاویه_دید
#خلاقیت
#نویسندگی
#انتخاب_موضوع
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
✳️ کبرا و کبریٰ
این دو از دو زبانِ جداگانه وارد فارسی شدهاند.
🔹 کبرا (مار) از #فرانسوی وارد فارسی شدهاست: cobra. این «کبرا» ریشه در زبانهای پرتغالی و #لاتین دارد (در پرتغالی: cobra de capello). بنابراین، نوشتن این واژه در فارسی بهصورت «کبریٰ»* یا «کبری» نادرست است.
🔹 کبریٰ (نام بانوان) از #عربی_کلاسیک گرفته شدهاست. مؤنث «اکبر» (بهمعنی بزرگتر، بزرگ) است. صغریٰ و کبریٰ (اصطلاح علم منطق) نیز همین است.
🔹 نوشتن هردو بهصورت «کبرا» غلط نیست.
#غلط_ننویسیم
#کبرا_یا_کبری
✍️#ز_ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
🔸🔸🔸
بنویسیم✅
میذارم
بذار
نذار
میذاشتم
ننویسیم❌
میزارم
بزار
نزار
میزاشتم
دلیل⁉️
مصدرش «گذاشتن» است با «ذ»، نه با «ز».
#غلط_ننویسیم
#ذ_ز
✍#ز_ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم :
🆔@behtarbenevisim
🔹🔹🔹🔹
سه قاعدۀ املایی
۱) واژۀ پایانیافته به «ی/ ـی» + -ی = یای/ ـیای:
قوریای، کشتیای، ایتالیاییای، کائوچوییای، قهوهایای، مانتوییای، تیزپِیای.
۲) واژۀ پایانیافته به «ـأ/ أ» (مانند «خلأ» و «مبدأ») + -ی = ـئی/ ئی: خلئی، مبدئی.
۳) واژۀ پایانیافته به «ء» (مانند «شیء») + -ی = ـئی: شیئی.
#غلط_ننویسیم
#ز.ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠بیایید#بهتر_بنویسیم:
🆔@behtarbenevisim