#غلط_ننویسیم
🔰دکمه یا دگمه یا تکمه؟
ابوالحسن نجفی معتقد بود هر سه واژه یک معنی دارند و دراینمیان، دگمه رایجتر و صحیحتر بهنظر میرسد؛ اما فرهنگ املایی خط فارسی فرقی بین دکمه و دگمه نگذاشته و اشارهای به «تکمه» نکرده است.
📖 کتاب «غلط ننویسیم»، صفحه ۱۹۳
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی محکم برای #جهاد_تبیین
💠 درباره چه موضوعی بنویسیم؟🧐
🍀 یافتن «سوژه» برای خیلی از نویسندگان تازهکار، مثل ناخن کشیدن روی کاغذ میماند.
🍀 اگر علاقه به نوشتن دارید، ولی در انتخاب موضوع در تحیّرید، این چند راه ساده را برای یافتن موضوع یا همان «سوژه» بخوانید:
1️⃣ مطالعه کنید؛ خیلی از موضوعات در بزنگاههای خواندن، به ذهنتان میآید.
2️⃣ ذهنتان را کنشگر پرورش دهید؛ بسیاری از موضوعها در دل مناسبات سیاسی و اجتماعی به دست میآید.
3️⃣ به موضوعهای دمدستی خود که گمان میکنید، موضوع خوبی نیستند، از زاویههای متنوع، نگاه کنید؛ بهطور مثال یک مرثیهسرا در واقعه آبآوری حضرت عباس علیهالسلام، گاه از زاویه اسب حضرت شعر میسراید و گاه از زاویه مَشک و گاه از زاویه آن تیرهایی که بهسوی حضرت پرتاب شد.
4️⃣ به یک موضوع با اشکال مختلف بپردازید؛ میتوانید با توصیف، گزارش، مثال، استدلال و داستان با سبکهای متنوع بپردازید.
5️⃣ راه دیگر، طرح سؤال است؛ یعنی درباره یک موضوع، سؤالهای جزیی طرح کنید و از میان سؤالات، سوژه را بیابید.
6️⃣ ارتباطها را کشف کنید؛ بهطور مثال «خشم» در ارتباط با حالتهای مختلف افراد، به صورتهای متنوعی ظاهر میشود. خشم در کودک لجباز، خشم یک مادر حساس و... حتما قابلیت توصیف و بررسی دارند.
◀️ یافتن ارتباطات جدید، زمینه یافتن سوژههای جدید را برای شما فراهم میکند.
✅ فقط فراموش نکنید☝️
ابتدا موضوع را پیدا کنید، بعد در دل موضوع، نقطهزنی کنید.
[یعنی به تمام ابعاد موضوع نپردازید؛ فقط یک نقطه از موضوع را هدف بگیرید و درباره آن بنویسید.]
👌 تمرین زیاد، شما را خیلی در یافتن سوژه، ورزیده میکند.
✍️ علی فراهانی
#نویسندگی_خلاق
#سوژهیابی
#انتخاب_موضوع
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#دوره_خلاقیت_در_نویسندگی 1️⃣
🌿 برای نوشتن یک یادداشت مطلوب، بعد از انتخاب موضوع، مهمترین کار، پردازش است.
اگر بتوانیم موضوع را درست و زیبا پردازش کنیم، در همراه کردن خواننده، راه زیادی نداریم.
اینجاست که بحث جذاب «خلاقیت در نویسندگی» مطرح میشود.
🌿 برای نویسندگی خلاق، داشتن تخیلی قوی، از ضروریات است.
علاوه بر این عنصر مهم، انجام برخی تمرینها، میتواند خلاقیت شما را در نویسندگی، زیاد کند.
🔖 #تمرین_یکم
به قرآن یا نهجالبلاغهای که روی طاقچه گذاشتهاید، جان بدهید و از زاویه آن، با خودتان سخن بگویید و آن را بنویسید.
✍️ علی فراهانی
#خلاقیت_در_نویسندگی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#آرایه_جان_بخشی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#خلاقیت_در_نویسندگی 2️⃣
🔮 خالق کتاب پرفروش «راه هنرمند» یکی از تمرینهای افزایش خلاقیت را «صفحات صبحگاهی» میداند.
📝 در این تمرین شما در صبحگاه، قبل از شروع کارهای روزانه، قلم به دست میگیرید و در چند صفحه، آزادانه مینویسید.
تأکید میکنم «آزادانه» و بدون هر «قید و محدودیتی» بنویسید.
🖌 یعنی به این فکر نکنید که درباره «چی» میخواهم بنویسم و دقایقی رو فقط صرف «چی نوشتن» بکنید؛ بلکه هرآنچه به قلمتان سرازیر میشود، در صفحههای صبحگاهیتان، بنویسید.
✅ در صبحگاه باشد؛ چون صبحها معمولاً انسانها خالی از ذهناند و این تمرین در صبح به ایجاد ابتکار و خلاقیت در شما، کمک بیشتری میکند.
✅ آزادانه بنویسید؛ چون رعایت محدودیتها و قیدها، بهمثابه طنابی ماند که میخواهد قلم شما به دار بیاویزد.
پ.ن:
✍️ این تمرین را انجام دهید اما من یک پیشنهاد دیگری هم دارم که انشاءالله در یاداشت بعد، به آن اشاره خواهم کرد.
✍️ علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#صفحات_صبحگاهی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#خلاقیت_در_نویسندگی 3️⃣
🌺 یکی از بهترین تمرینهای افزایش خلاقیت، «ذکر روزانه» است.
👈 مدتی این تمرین را انجام دهید تا تأثیر چشمگیر آن را بر خلاقیت خودتان در نویسندگی ببینید؛
✨✨ ارتباطگیری شما با چهار «خ» خلاقیت،
✔️هم مهارت نویسندگی شما را قوت میدهد
✔️و هم به رشد و آرامش شما کمک میکند.
📝 صبح قبل از شروع کار روزانه، طبق دستور زیر دو صفحه بنویسید؛
📖 صفحه نخست،
آنچه من در مقام دریافتمرتبطم با: ۱- 🌷خدای سبحان🌷؛ ۲- 🍀خلقت (که شامل تمام مخلوقان حیوانی و گیاهی، طبیعت و غیر طبیعت، جماد و غیر جماد میشود)؛ ۳- 👥خلق (که شامل هر انسانی میشود: اقوام، آشنایان، همسایگان، هموطنان، غیر هموطنان، اموات، شهدا و همچنین 🌸حضرات معصوم🌸 علیهمالسلام و حتی پدیدههایی که به خلق مرتبطند، مثل «انقلاب اسلامی»)؛ ۴- 👤خود (خود شخص شما که شامل تمام نعمتها و سرمایههای جسمی و غیر جسمی، رفتار، نقاط ضعف و قوت و حالات و... خودتان میشود) صفحه دوم،
آنچه من در مقام پرداخت،مرتبطم با: ۱- 🌷خدای سبحان🌷[چون این صفحه یادداشتهای شما در جایگاه افاده است، منظور، افاده به هرچه که امکان اضافهشدن به نام حضرت حق را دارد؛ مثل دین خدا]؛ ۲- 🍀خلقت؛ ۳- 👥خلق؛ ۴- 👤خود. این تمرین را انجام دهید و بدانید که این نوشتهها حتما برای قلم شما و خودتان مفید و ارزشمند خواهد بود. ✍️ علی فراهانی #کارگاه_نویسندگی_خلاق #ذکر_روزانه 💠 بیایید #بهتر_بنویسیم: 🆔 @behtarbenevisim
🔴 مذهبی ترین رهبر ، ملی ترین پیشوا
بیشتر ما وقتی می خواهیم ضرب المثلی برای اشاره به یک نقطه ضعف بزرگ و اساسی بیاوریم از اصطلاح "پاشنه آشیل" استفاده می کنیم که مربوط به منظومه "ایلیاد" اثر "هومر"(حماسه سرای یونانی) است.
اما مقام معظم رهبری(حفظه الله) دیروز در دیدار نمایندگان مجلس از اصطلاح "چشم اسفندیار" که مربوط به "شاهنامه فردوسی" است استفاده کردند.
این اندازه اصرار بر استفاده از کلمات و تعابیر و اصطلاحات ادبیات فارسی حتی از پرادعاترین مدعیان ملی گرایی و وطن دوستی هم کمتر دیده می شود ...
#دیدار_مجلس
#هویت_ایرانی
✍️"قاسم اکبری"
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین #خلاقیت_در_نویسندگی 3️⃣ 🌺 یکی از بهترین تمرینهای افزایش خلاقیت، «ذکر
📌 چند نکته درباره تمرین #ذکر_روزانه:
🍓 در این تمرین بههیچوجه به رعایت ترتیب، انتخاب واژه مناسب، نشانهها و نقطه ویرگولها و پردازشهای زیبای ادبی، فکر نکنید. هر قیدی که شما را از اصل تمرین دور کند، مثل اینکه که آیا زبان نوشتاری شما معیار است یا محاوره، دشمن شما است؛ پس به هیچکدام از آنها توجه نکنید.
🍇 این نوشتهها، یادداشتهای شخصی و خلوتگاه شمایند.
آنچه ممکن است برای دیگران خواندنش مفید باشد، آن سوژهها و موضوعاتی است که از دل #ذکر_روزانه به دست میاورید؛
پس در نوشتن ذکر روزانه جز نوشتن در چارچوب ارتباطتان با خداوند متعال و سه «خ» دیگر، خودتان را محدود نکنید.
🍒 ممکن است نوشته شما، شبیه گزارش بشود یا داستان یا هر چیزی، اینها چیز مهمی نیست. فقط فراموش نکنید که نباید ملاحظه نوشتاری شما را اسیر کند.
🍑صفحه نخست، مقام دریافت شما است. یعنی هرگونه ارتباط مادی و معنوی که در جهت دریافت شما با خداوند متعال و سه «خ» دیگر است؛ (چه احساس یا عقل شما آن را فایده بداند یا ضرر یا چیزی خنثی)، آن را بنویسید.
صفحه دوم، مقام پرداخت شما است؛ یعنی هرگونه ارتباطی که در جهت پرداخت شما است.
🍊 در این تمرین ضرورت ندارد که همه ارتباطها را بنویسید. کافی است فقط به آنچه در وهله نخست به ذهنتان میرسد، بپردازید.
🍎 این تمرین شما را ریزبین🧐 میکند.
از ارتباطهای شما با محیط مادی و معنویتان، ترکیبها میآفریند و درنهایت، منجر به خلاقیت و رشد ارتباطهای شما میشود.
👈 نمونه زیر، صرفاً مثالی است برای معلوم شدن این تمرین و محتوای آن خیالی است ولی شما حتماً در دفتر شخصی #ذکر_روزانه خود، واقعی بنویسید و اگر مایل بودید از سوژهها و پردازشهای زیبای آن، دیگران را بهرهمند کنید.
👌 اگر به نمونه زیر دقت کنید، موجی از سوژهها و موضوعات مختلفی را برای یادداشتنویسی، کشف خواهید کرد و مطمئناً نوشتههای شما، سوژههای بیشتر و بهتری خواهند داشت.
👇👇👇👇👇👇👇
✍️ علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#ذکر_روزانه
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌 چند نکته درباره تمرین #ذکر_روزانه: 🍓 در این تمرین بههیچوجه به رعایت ترتیب، انتخاب واژه مناسب، ن
✍️ مثال برای تمرین #ذکر_روزانه
بسم الله
🌴صفحه نخست:
خدا رو شکر میکنم. امروز دوباره چشمانم باز شد. یعنی بار دیگر فرصت پیدا کردم نفس بکشم. خانوادهام رو ببینم. تابستان شهر خودم رو بار دیگر ببینم. جمعه خردادماهی رو ببینم. خدا رو شکر اعضای بدنم سالمه. کمردرد هنوز دارم ولی همچنان میتونم ازش استفاده کنم...
بچههای همسایه دیشب تا دیروقت سروصدا میکردند. شاید مهمان داشتند. الآن چند جای بدن من پشه گزیده. میگن پشهها واکسیناسیون میکنن ولی هنوز نفهمیدم فایده خاریدنش دیگه چیه....
هیئتی که دیشب به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام رفتیم، دلچسبم بود ولی هیچی از مطالب سخنران یادم نیست. از امام صادق علیه السلام تو زندگیم یادگاری زیاد دارم. [ذکر برخی از آن یادگاریها....]. هنوز گوشه ذهنم یه صدای ضعیفی داره شعر سلام فرمانده رو میخونه. مشتاقم اخبار پویش سلام فرمانده رو بشنوم.
اما درباره خودم؛ از معده خودم کمال تشکر رو دارم. دیشب در حد ترکیدن خوردم. آخرای سفره، وقتی رودهام سرریز شد، شروع کردم مری خودم رو پر کردم. دمش گرم که جرم زیادهخواهی نفسم رو کشید. نباید همه بلیتهام بخاطر پرخوری بفروشم. بالاخره معده هم ظرفیتی داره. البته دراین مورد شهوت پرخوری ضرر به من رسوند؛ تا دیر وقت ضربان قلبم بالا بود. فعلا دو هیچ به نفع بدنم هست؛ چون جسمم وظیفه اش رو خوب انجام داد. ولی خواهش های نفس درمقابل او سفره با اون توصیفات [ذکر خوراکی ها...] خودش رو باخت....
🌴 صفحه دوم
دیروز با جوانی بحثی داشتم. شبهه ای داشت. تا حد زیادی شبهه اش حل شد. (ذکر مختصری از شبهه و پاسخ). الحمدلله در جلسه هیئت دیشب مبلغ ناچیزی کمک کردم.... [تبلیغ دین خدا].
خدا رو شکر دیشب برای یک یا چند پشه مفید بودم. خونم، حلال جونشون باشه. فقط خدا کنه هدرش ندن. یعنی رو مخ کسی نرن که باعث بشه طرف روی دیوار تبدیل به عکسشون کنه. دیروز آبگرمکن خانه خراب بود. به عنوان عضوی فعال در خانهمان، خداروشکر میکنم که تونستم نقص فنیاش را درست کنم و به حیات دوباره او کمکی کرده باشم... [خلقت]. سروصدای همسایه اذیت کننده بود ولی من با درک وضعیت مهمانداری، سکوت و تحمل کردم. شاید برای هیئت کاری نکردم ولی همین حضور با خانواده، هم مجلس اهلبیت علیهمالسلام رو رونق دادم و هم باعث شدم به خانوادهام و خودم فیضی معنوی برسد؛ همچنین برای نوشتن ثواب، زحمتی رو، روی دوش برخی از ملائکه گذاشتم که البته میدانم برای آنها زحمت نیست، لذت است. به اون بچهای که داخل هیئت کنار پدرش بود و دائم گریه میکرد، با کاغذ باطلهای در جیبم بود، قایقی درست کردم و با لبخندی بهش هدیه دادم. گریهاش بند اومد؛ امیدوارم از هیئت دیشب خاطره خوبی در ذهنش مانده باشه...
اما خودم: از پرخوری خودم ناراحتم. معده مظلومم رو اذیت کردم ولی خوب به تن و بدنم پروتئین رسوندم. بعد از اشک و ناله هیئت که روحم رو جلا دادم، خیلی خوب نتونستم اون حال رو حفظ کنم....
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#ذکر_روزانه
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
✏️"احسنت" یا "احسن"
احسنت صیغه مفرد مخاطب ماضی از مصدر احسان و به معنای «نیکو کردی» یا «نیکو گفتی» و اصطلاحاً به معنای «آفرین» است. این واژه را نباید با احسن که صفت تفضیل و به معنای «نیکوتر» و «زیباتر» است، یکی دانست.
✏️بیدق/ بیرق
این دو واژه را نباید با هم اشتباه کرد. بیدق به معنای «پیاده» و نیز «مهره پیاده در بازی شطرنج» است، اما بیرق نخست به معنای «پارچه رنگارنگی که بر سر عَلَم میبندند» بوده و سپس به خودِ «عَلَم» اطلاق شده است.
✏️زادبوم
به معنای «زادگاه». این ترکیب به همین صورت صحیح است. غالباً آن را به غلط با واو عطف و به صورت «زاد و بوم» مینویسند و تلفظ میکنند.
✏️زباناً
زبان واژه فارسی است و ترکیب آن با تنوین قیدساز جایز نیست. به جای زباناً میتوان گفت: «زبانی» یا «شفاهی».
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
#خلاقیت_در_نویسندگی #ذکر_روزانه #صفحه_نخست ذکر روزانه #خلاقیت 👇👇👇👇👇👇
📌#ذکر_روزانه
صفحه نخست
#خلاقیت_در_نویسندگی 4️⃣
🌿 #ذکر_روزانه را در صفحات خلاقیت صبحگاهی، ادامه دهید. در ذکر روزانه، من یک کاوشگرم که تنها به کشف ارتباطهای خودم با هستی میپردازم.
🌿 و صفحه نخست، صفحه اکتشافات من است از نعمتهایی که دائم صدایم میکرند و من متوجهشان نمیشدم.
🌿 این صفحه، دریافتهای من از روابطم است؛ دریافت من از خالقم. او که مهربانانه خودش را متوجه من میکند:
🔮 أ لَمْ يَجِدْكَ يَتيماً فَآوى * وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى (ضحی/ ۶و۷)
✏️ بهراستی اگر من در کشوری بیدین به دنیا آمده بودم!
در خانوادهای کمونیست قد کشیده بودم!
یا اگر در همین دیار شیعی، تو را فراموش کرده بودم! چه بر سر من میامد...
🌿و دریافت من از خلقالله و مردم:
گاهی خیر،
🔮إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ...(حجرات/۱۰)
✏️آنگاه که یک سرود، یک پیام، یک فرد، مایه صلح من با جامعهام میشود...
و گاهی شر،
🔮و مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً... (لقمان/۶)
✏️آنها که تا میتوانند با برجستهسازیها، با ناامید کردنها و غُر زدنها مخ من را میخورند...
🌿 و دریافت من از خلقت:
خلقتی که اگر بارها به آن نگاه کنم، باز خدمتی نو از آنها مییابم.
🔮 ...فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ* ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ (ملک/ ۳و۴)
✏️ میزی که در مقابلم زانوی تواضع زده است،
نیمکتی که من را به دوش گرفته است،
قلمی که پایش اسیر انگشتان من شده است.
✏️از طبیعت بگویم؛ درختی که جرم رفاهطلبی ما را میکشد و تمام تلاشش را میکند تا هوا را پاک کند. بادی که اگر نورزد، با همان ماشینهایی که دائم فخرش را میفروشیم، خودمان را خفه خواهیم کرد. خورشیدی که هرروز میتابد، بدون قبض، بدون آبونمان و بدون پیامک اخطار قطع نور و گرما و «من» جزیی از این «ما» هستم.
🌿و خودم:
✏️من، این چشم، این گوش، این قلب، این چند تار نازک در حنجرهام که با آن میخروشم.
این روح، این میلها، این حسگرهای فهم لذت، این حسگرهای فهم رنج و خیلی چیزهای دیگر؛ اینهای سرمایههای منند که دیگران شاید داشته باشند و شاید نداشته باشند.
🔮و لَقَدْ مَكَّنَّاهُمْ فيما إِنْ مَكَّنَّاكُمْ فيهِ وَ جَعَلْنا لَهُمْ سَمْعاً وَ أَبْصاراً وَ أَفْئِدَة... (احقاف/ ۲۶)
✍️علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#ذکر_روزانه
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین #دوره_خلاقیت_در_نویسندگی 1️⃣ 🌿 برای نوشتن یک یادداشت مطلوب، بعد از انت
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
✍️دوره مقدماتی #نویسندگی_خلاق✍️
👈در کانال #بهتر_بنویسیم
🌺در این دوره، با شناخت مهارتهایی، میآموزیم که چگونه:
✔️دقیق و ریزبین شویم؛
✔️ارتباطها را کشف کنیم؛
✔️سوژهای نو بیابیم؛
✔️موضوعی مفید انتخاب کنیم؛
✔️با ترکیب و پردازش؛
✔️نادیدنیها را دیدینی کنیم؛
✔️و اثری زیبا بیافرینیم.
✏️نوشتن، گوشهای از کار ما است، ولی آفریدنِ اثری زنده، گویا، زیبا و جذاب، مسیر ما و
#جهاد_تبیین و #بیان_حق به شکل هنرمندانه، هدف ما است.
ما را در #بهتر_بنویسیم دنبال کنید:👇
🌺https://eitaa.com/joinchat/281804844C1f3585f204👈
🌸https://eitaa.com/joinchat/281804844C1f3585f204👈
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#نویسندگی_خلاق
#کارگاه_خلاقیت
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
#خلاقیت_در_نویسندگی #ذکر_روزانه #صفحه_دوم ذکر روزانه #خلاقیت 👇👇👇👇👇👇
📌#ذکر_روزانه
صفحه دوم
#خلاقیت_در_نویسندگی 5️⃣
🌴 در هیاهوی نمایش جنگهای سرد و گرم، نرم و سخت، مجازی و حقیقی، صداهای مختلف از شیپورهای📯 متعدد، تزاحمات طبیعی و غیرطبیعی،
🔘 من چه سهمی دارم؟
🍀صدایی هم دارم یا فقط شنوندهام،
🍀 پی رنگم یا اهل نیرنگم،
🍀 بیدرد بهره میبرم یا دردمند، بهره میدهم
☘️و بالاخره، این «من»، در این «یم¹»، «نَمی» دارد یا نه!
🔹کشف روابط پنهان و آشکار، سهم من را روشن خواهد کرد؛
✔️پس مهم است که جایگاه خودم را بشناسم.
✔️مهم است که بدانم در صفحه دوم #ذکر_روزانه، چه نقشی دارم.
🌴مهم است که فکری کنم:
چقدر در برابر 🌷خالق🌷، شاکرم؟
چقدر قلبم در تصرف اوست؟
چه تعداد قلبها را به حب او گره زدهام؟ و چقدر پای ثابت دوستی با اویم.
💐 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ²
🌴و پرداخت من به خلق:
و چند سؤال مهم؛
❓ من چقدر تکرو هستم؟
❓ تا کجا منفعتطلبم،
❓چند بار به همکیشانم بهمثابه پلههای نردبان نگریستهام.
❓چند بار از همسایهام سایه گرفتم و به او سایه ندادم.
❓ تور ایثار و مهربانیام چقدر وسعت دارد؟
💐تعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوان³
❔و چقدر برای دوستانم مایه گذاشتم. ✅دوستانی که وقتی دوستی نبود، دوست من بودند
✅و وقتی با آنها دوست نبودم، با من دوستی کردند.
✅ دوستانی که در حُسن رفاقت، معصوماند.
💐إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ⁴
💐...وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً⁵
🌴و پرداخت من به خلقت و طبیعت:
اوج بیرحمی من و امثال من، با طبیعت است. طبیعتی که فقط در استخدام من است.
🌳 درختی که از شهر هیولاها رخت بست و در رفت.
🌳آنهم که ماند، با چند سرفه، برگش اکسید شد و چوبش کربن.
🐶 سگ بیچاره از صاحب پُرچانه، دلش چاکچاک شده است.
و عجب دنیایی! نبی مرسل، 🌷عیسی مسیح از استخوان دندان سگ، به حواریان، نظم خلقت میآموزد و آن مسیح نژاد پریده، استخوان به دندان گرفته تا با هوار وحشیان، خلقت را بینظم کند.
💐هوَ الَّذى انزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً لَكُم مِنهُ شَرابٌ ومِنهُ شَجَرٌ فيهِ تُسيمون* يُنبِتُ لَكُم بِهِ الزَّرعَ والزَّيتونَ والنَّخيلَ والاعنبَ ومِن كُلّ الثَّمَرتِ انَّ فى ذلِكَ لَأيَةً لِقَومٍ يَتَفَكَّرون⁶
🌴و باز خودم؛ چه بگویم که بارها به خود ظلم کردهام؛ باری برای لذتی خودم را کوبیدم، باری هم برای ذلتی، چشمانم، گوشهایم و قلبم را فروختم.
💐ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ⁷
بله، گاهی هم روحم را سوهان زدم و با تلاوت #قرآن یا #ذکر_روزانهای، آن را جلا دادم.
💐الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ⁸
👈من و شما، ربات نیستیم، ما کاوشگرانی هستیم برای اکتشاف هستی به وسعت هستیمان.
✍️علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#ذکر_روزانه
¹. دریای بزرگ
². محمد/۷
³. مائده/۲
⁴. مائده/۵۵
⁵. نساء/۶۹
⁶. نحل/۱۰و۱۱
⁷. بقره/۵۷
⁸. آل عمران/۱۹۱
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
💠 در بین قالبهای نویسندگی، خاطرهنویسی📖، از راحتترین و ملموسترین قالبهای نگارشی است که نویسنده بهسادگی با آن انس میگیرد.
👌به همین دلیل در کارگاههای داستاننویسی، گام نخست را با نوشتن داستان از زاویه اولشخص آغاز میکنند؛ چون همه ما با توصیف محیط و انسانهای اطرافمان از زاویه «من» یا همان «اولشخص» انس بیشتری داریم.
🔖 اکنون به موضوع خلاقیت در نویسندگی برمیگردیم؛
#ذکر_روزانه صرفاً یک تمرین نیست، دروازهای است برای یادگیری مهارتهای افزایش خلاقیت.
👈وقتی شما در تمرین #ذکر_روزانه از زاویه اولشخص، روابط روزانه خودتان را کشف و پردازش میکنید، پس حتماً میتوانید با ضرب این مهارت با تمرین جانبخشی که در جلسه نخست، انجام دادهاید، نوشتههای تازه بیافرینید.
#تمرین_سوم:
🖌به یکی از اشیاء اطرافتان، جان بدهید و خودتان را بهجای او بگذارید. اکنون همان روابط دریافت و پرداخت به چهار «خ» خلاقیت را بنویسید.
⚠️تکرار یک نکته:⚠️
#ذکر_روزانه چارچوب دارد، ولی قیدی ندارد.
✔️پس ضرورت ندارد که دو صفحه را پر کنید،
✔️ضرورت ندارد، برای هر قسمتی، جملات پرطمطراق و زیبا بنویسید.
👈مهم این است که شما در این چارچوب فکر کنید و چند جمله بنویسید.
🔮در این تمرین نیز، این نکته بالا را در ذهن داشته باشید و قلمتان را آزار ندهید.
مثال در یادداشت بعدی👇
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#نویسندگی_خلاق
#کارگاه_خلاقیت
#جانبخشی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
💠 در بین قالبهای نویسندگی، خاطرهنویسی📖، از راحتترین و ملموسترین قالبهای نگارشی است که نویسنده ب
🔆مثال #تمرین_سوم:
جانبخشی به «قلم روی میز خودم🖌»
📝 صفحه نخست
🖇دریافت از خالق،
وقتی من داخل کارخانه به دنیا آمدم، تمام فکر و ذهنم این بود که رنگ خونم، قرمز باشد ولی خدایا تو نخواستی. وجودم را با خون آبی پر کردند و کلاه آبی به سرم گذاشتند. اول خیلی ناراحت بودم. تا وقتی که در کنار دوستانم، داخل جعبه مغازه لوازمالتحریر، متوجه شدم که ما خودکارهای آبی، مشتری بیشتری داریم انسانها بیشتر از ما استفاده میکنند، اینجا بود که نیت کردم اولین باری که قرار شد، خونم را اهدا کنم، ابتدا نام تو را با آن بنویسم....
🖇دریافت از خلق
این آقا که مقابل من است، زیاد از من استفاده نمیکند، نمیدانم چرا نوشتههای مهمش را با صفحهای که کلی دکمه روی آن دارد، مینویسد. این صفحهکلید و آن صفحهنمایش پر غرور، شده رقیب و دشمن من....
🖇دریافت از خلقت
دفتری روی میز است که شده رفیق من. معمولاً من با او تماس دارم. از او خوشم میآید. دفتر مهربانی است. کاغذش نه نرم و نه زبر است. همیشه هم دم دست است...
🖇دریافت از خودم
از خودم راضیام ولی از خشک شدن جوهره وجودم نگرانم؛ اگر خونم غلیظ شود، غلتک کف پایم سفت میشود؛ بعد آنوقت غرش رو صاحبم به من و کارخانهام میزند...
صفحه دوم:
.
.
.
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#نویسندگی_خلاق
#کارگاه_خلاقیت
#جانبخشی
#تمرین_سوم
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
💠 در بین قالبهای نویسندگی، خاطرهنویسی📖، از راحتترین و ملموسترین قالبهای نگارشی است که نویسنده ب
📌#زاویه_دید
#خلاقیت_در_نویسندگی 6️⃣
🔶 ما در دوره مقدماتی نویسندگی خلاق، همچنان در مرحله کشف ارتباطهاییم. این اکتشافات برای ترکیبها، تفریقها و تجمیعها که در آینده خواهیم گفت، سهم کلیدی دارد.
🔸در این جلسه، به تمرین تغییر زاویه دید، میپردازیم؛ هرچند خواهناخواه، این تمرین را در خلال تمرین قبل، انجام دادهایم ولی قصد ما برجستهسازی این وجه از تمرین قبل است.
🧠توضیح
مشکل بسیاری از ما انسانها این است که در ارتباط با محیط پیرامونمان، فقط از زاویه اولشخص نگاه👀، ارزیابی🛠 و قضاوت ⚖️میکنیم.
این زاویه دید هرچند به ما وفادار است، ولی به خاطر تنگی دریچه دید، ما را به قضاوتهای غیرواقعی😔 میکشاند.
خیلیها را میشناسم که میگویند: بااینکه متن من برای خودم جذاب است، نمیدانم چرا برای دیگران چندان دلنشین نیست؟
این چالش برای سخنوران و سخنرانان بسیار رخ میدهد.
🌐 سخن بهظاهر ساده زیر، از 🌷معصومان علیهم السلام زیاد صادر شده است:
🌺آنچه برای خود میپسندید، برای دیگران نیز همان را بپسندید، و آنچه برای خود نمیپسندید، برای دیگران نیز نپسندید.🌺
این جمله، یک شاهکلید در روابط اجتماعی است؛ چراکه ما را متوجه میکند به زاویه دیدهای مختلف تا به انصاف نزدیکتر شویم.
👈ازآنجاکه بسیاری از مردم از اجرای این توصیه، غفلت میکنند، بنابراین آنکس که بتواند از فن تنوع در #زاویه_دید، بهره بیشتری ببرد، میتواند سخن جدیدتری بیان کند.
به همین دلیل ما این فن را جزو مهارتهای افزایش خلاقیت میدانیم.
تمرین چهارم:
یک شی یا موضوعی را انتخاب کنید و در زوایای مختلف آن را توصیف کنید.
یا
تمرین یادداشت بعدی را انجام دهید.👇👇👇
✍️علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#زاویه_دید
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌#زاویه_دید #خلاقیت_در_نویسندگی 6️⃣ 🔶 ما در دوره مقدماتی نویسندگی خلاق، همچنان در مرحله کشف ارتبا
تصویر را به دقت نگاه کنید.
صحنه روبهرو را به وسیله یکی از زاویهدیدهای زیر توصیف کنید:
- مردی که کاپشن آبی به تن دارد؛
- کودکی که بر دوش پدر قرار دارد؛
- پرچم مشکی که در دستان یکی از این زائران است؛
- گلدسته طلایی که در وسط تصویر است؛
یا یک شخصیت دیگر به انتخاب خودتان.
نوشته زیبای خودتان را بفرستید تا در صورت امکان، در این کانال منتشر کنیم.
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#زاویه_دید
#تمرین_چهارم
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌#جهت_دیدهها
#خلاقیت_در_نویسندگی 7️⃣
🌺 و[یاد کنید] آن هنگام که در جنگ بدر كه شما با دشمن برخورد كرديد، دشمن را در چشم شما اندك نشان داد و شما را نيز در چشم آنان اندك، تا خدا به پيروزى شما و شكست آنان که قطعی بود، تحقّق دهد و همه كارها به سوى خدا بازگردانده مىشود. (انفال/۴۴)🌺
▶️ یکی از جذابیتهای تجربه پرواز با هواپیما (یا با وسیله دیگر)، نگاه کردن از بالا به خانهها، اتومبیلها، انسانها، خیابان و ... است.
✅ برای شما جذاب است، چون آن چیزهایی که همیشه در اندازه و ابعادی مشخص میدیدید، این بار در اندازههای متفاوت میبینید.
❎ یکی از آفتهای نویسندگی، افتادن در چاله تکرارگویی است. گفتن مطالبی که خواننده آن را تکراری و زیادهگویی میپندارد.
❎حتی گاه مطالبی نو مینویسد، ولی چون خواننده آن کیفیت بیان را بارها شنیده است، از خواندن آن متن لذت نمیبرد.
👌 نویسندهای میتواند با قلمش حبه قندی را در دل خواننده خود آب کند که بتواند موضوع خود را از جهتی نو روایت کند.
👈 دقت کنید! در این فن روایت، هویت و چیستی موضوع شما و حتی #زاویه_دیدتان تغییر نمیکند؛ بلکه تنها جهت روایت تغییر کرده است.
🌸در جنگ بدر، دو جبهه آماده نبرد، ازنظر تعداد نفرات و تجهیزات اصلاً باهم همخوانی ندارند، ولی هردو گروه، یکدیگر را قلیل میبینند. دشمن با همان نگاههای کلیشهای و معمول خود👀، نفرات سپاه اسلام را کم میبیند؛ پس منجر به غرورشان میشود
و 🌷خداوند تعداد نفرات دشمن را از جهتی دیگر به مسلمانان کم نشان میدهد؛ پس منجر به بالا رفتن روحیهشان میشود.
👌 پس جهت روایتگری آنقدر جدی و خلاقانه است که میتواند یک سپاه ۳۱۳ نفره را بر سپاهی چندهزار نفره پیروز کند.
✨دقت کردهاید که چرا بسیاری از هموطنان با دیدن جوانان کشورمان، میگویند ما به آینده ناامیدیم؛
ولی رهبر حکیم انقلاب با دیدن همان جوانان، میگوید: من به آینده امیدوارم.
✍️علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#جهت_دیدها
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
به مثال زیر دقت کنید؛ در این یادداشت نوع نگاه سوم، دقیقا توجه به تغییر #جهت_دید است:👇👇👇
هدایت شده از صریر
#هنر_جو_با_قرآن2⃣
🌴روزی معلم لیوانی را که نیمی آب داشت روی میز گذاشت و به هنرجو گفت:
«چه میبینی؟»
🌱هنرجو چون این مثال معروف را برای تفاوت نگاه انسانهای بدبین و خوشبین میدانست فوراً گفت:
«لیوانی که نیمی از آن پر است.»
🌴معلم لبخندی زد و گفت:
«متوجهام که تو خوشبینی ولی میخواهم خلاق باشی.
یکبار دیگر نگاه کن و بگو چه میبینی؟»
🌱هنرجو درنگی کرد و گفت:
لیوان را پر میبینم، نیمی از آن آب و نیمه دیگر، هوا»
🌴- آفرین! خیلی خوب، قدری بزرگتر نگاه کردی؛ ولی میتوانی یکبار دیگر برگردی و بگویی چه میبینی؟
🌱هنرجو هرچه اندیشید، چیزی به ذهنش نرسید.
🌴 معلم دست هنرجو را گرفت و نزدیک لیوان برد و گفت:
از بالای لیوان نگاه کن، حالا بگو چه میبینی؟
🌱- لیوان را پر از آب میبینم.
🌴 معلم لبخندی زد و گفت: میبینی؟! با یک تغییر در جهت دید، توانستی نگاهی نو خلق کنی.
خیلی از نعمتهای خالق را ما نمیبینیم؛ چون فقط ازآنجهتی میبینیم که همه میبینند.
✅ و چه زیبا خداوند میفرماید: «الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى في خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ *
ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ (ملک/آیات ۳و۴)
✍️علی فراهانی
#جهت_دید
#خلاقیت
#نویسندگی
#انتخاب_موضوع
@Fanus_AliFarahani
#تمرین_پنجم
به تصویر نگاه کنید و آن را یکبار با همین #جهت_دید و بار بعد از جهت دیگری توصیف کنید.