هدایت شده از علی فراهانی
#هنر_جو_با_قرآن2⃣
🌴روزی هنرمند لیوانی را که نیمی آب داشت روی میز گذاشت و به هنرجو گفت:
«چه میبینی؟»
🌱هنرجو چون این مثال معروف را برای تفاوت نگاه انسانهای بدبین و خوشبین میدانست فوراً گفت:
«لیوانی که نیمی از آن پر است.»
🌴هنرمند لبخندی زد و گفت:
«متوجهام که تو خوشبینی ولی میخواهم خلاق باشی.
یکبار دیگر نگاه کن و بگو چه میبینی؟»
🌱هنرجو درنگی کرد و گفت:
لیوان را پر میبینم، نیمی از آن آب و نیمه دیگر، هوا»
🌴- آفرین! خیلی خوب، قدری بزرگتر نگاه کردی؛ ولی میتوانی یکبار دیگر برگردی و بگویی چه میبینی؟
🌱هنرجو هرچه اندیشید، چیزی به ذهنش نرسید.
🌴هنرمند دست هنرجو را گرفت نزدیک لیوان برد و گفت:
از بالای لیوان نگاه کن، حالا بگو چه میبینی؟
🌱- لیوان را پر از آب میبینم.
🌴 هنرمند لبخندی زد و گفت: میبینی؟! با یک تغییر در زاویه دید، توانستی نگاهی نو خلق کنی.
خیلی از نعمتهای خالق را ما نمیبینیم؛ چون فقط ازآنجهتی میبینیم که همه میبینند.
✅ و چه زیبا خداوند میفرماید: «الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى في خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ *
ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ (ملک/آیات ۳و۴)
✍️علی فراهانی
#زاویه_دید
#خلاقیت
#نویسندگی
#انتخاب_موضوع
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
✳️ کبرا و کبریٰ
این دو از دو زبانِ جداگانه وارد فارسی شدهاند.
🔹 کبرا (مار) از #فرانسوی وارد فارسی شدهاست: cobra. این «کبرا» ریشه در زبانهای پرتغالی و #لاتین دارد (در پرتغالی: cobra de capello). بنابراین، نوشتن این واژه در فارسی بهصورت «کبریٰ»* یا «کبری» نادرست است.
🔹 کبریٰ (نام بانوان) از #عربی_کلاسیک گرفته شدهاست. مؤنث «اکبر» (بهمعنی بزرگتر، بزرگ) است. صغریٰ و کبریٰ (اصطلاح علم منطق) نیز همین است.
🔹 نوشتن هردو بهصورت «کبرا» غلط نیست.
#غلط_ننویسیم
#کبرا_یا_کبری
✍️#ز_ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
🔸🔸🔸
بنویسیم✅
میذارم
بذار
نذار
میذاشتم
ننویسیم❌
میزارم
بزار
نزار
میزاشتم
دلیل⁉️
مصدرش «گذاشتن» است با «ذ»، نه با «ز».
#غلط_ننویسیم
#ذ_ز
✍#ز_ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم :
🆔@behtarbenevisim
🔹🔹🔹🔹
سه قاعدۀ املایی
۱) واژۀ پایانیافته به «ی/ ـی» + -ی = یای/ ـیای:
قوریای، کشتیای، ایتالیاییای، کائوچوییای، قهوهایای، مانتوییای، تیزپِیای.
۲) واژۀ پایانیافته به «ـأ/ أ» (مانند «خلأ» و «مبدأ») + -ی = ـئی/ ئی: خلئی، مبدئی.
۳) واژۀ پایانیافته به «ء» (مانند «شیء») + -ی = ـئی: شیئی.
#غلط_ننویسیم
#ز.ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠بیایید#بهتر_بنویسیم:
🆔@behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
✅ بر همگان واضح و مبرهن است که میان «گوشت» و «گوش» تفاوت وجود دارد.
✅ و باز هم همه میدانند که گوش را نمیکوبند. اصولاً دلیلی برای کوبیدن گوش وجود ندارد و آنچه کوبیدنی است، گوشت است.
✅با توجه به این استدلال، به وسیلهای که از دیرباز برای کوبیدن گوشت از آن استفاده میشود، «گوشتکوب» میگویند.
⚠️ در زبان فارسی و در محاوره نوعی فرایند واجی وجود دارد که به آن «کاهش» میگوییم. هنگامی که واجهای «ت» و «د» آخرین واجِ یک هجای کشیده باشند، عموماً تلفظ نمیشوند یا بسیار خفیف ادا میشوند:
پستچی، دستبند.
👈 این فرآیند تنها در محاوره و گفتار پذیرفته است و شامل نوشتار نمیشود.
✔️ پس «گوشتکوب» درست است نه «گوشکوب».
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
🔰 ۲۴ واژهٔ پرکاربرد در گفتوگوهای داستان
که همواره نیمفاصله نوشته میشوند:
یکجور/ یهجور
یکجورهایی/ یهجورایی
یکجوری/ یهجوری
یکخُرده/ یهخُرده
یکراست/ یهراست
یکروند/ یهروند
یکریزه/ یهریزه
یکسِری/ یهسِری
یکطور/ یهطور
یکطوری/ یهطوری
یکعالَم/ یهعالَم
یکعالَمه/ یهعالَمه
یکقدری/ یهقدری
یککم/ یهکم
یککمی/ یهکمی
یککوچولو/ یهکوچولو
یکمقدار/ یهمقدار
یکنَموره/ یهنَموره
یکنمه/ یهنمه
یکوقت/ یهوقت
یکوقتها/ یهوقتا
یکوقتهایی/ یهوقتایی
یکوقتی/ یهوقتی
یکهو/ یههو
#غلط_ننویسیم
#ز.ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
#غلط_ننویسیم ✅ بر همگان واضح و مبرهن است که میان «گوشت» و «گوش» تفاوت وجود دارد. ✅ و باز هم همه می
#غلط_ننویسیم؛ «سنکوپ» یا «سنگکوب»؟
✅سنکوپ (به فرانسوی: Syncope)، یعنی غشکردن و ازدستدادن هوشیاری. در محاوره و مکالمات عامیانه به آن «کوپکردن» هم میگویند.
✅ سنگکوب، یعنی کسی که با سنگ میکوبد!
👈 هر دو واژه صحیح است، ولی باید دقت کنیم تا در جای نامناسب قرار ندهیم که معنا غلط شود.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
💎 ابوسعید ابوالخیر در راه بود، گفت: "هر جا که نظر میکنم، بر زمین همه گوهر ریخته و بر در و دیوار همه زر آویخته. کسی نمیبیند و کسی نمیچیند."
گفتند: "کو، کجاست؟"
💎 گفت: "همهجاست،
✔️ هر جا که میتوان خدمتی کرد؛
✔️ یا هر جا که میتوان به راحتی دلی بهدست آورد.
✔️ آنجا که غمگینی هست
✔️ و آنجا که مسکینی هست؛
✔️ آنجا که یاری طالبِ محبت است
✔️ و آنجا که رفیقی محتاج مروت. "
👈 یکی از عناصر مؤثر در زیباسازی نوشتهها، استفاده از آرایههای ادبی است. سجع، تشبیه، استعاره، مجاز و... ابزارهای جراحی شمایند برای سروشکل دادن به اثرتان.
✨ از آنها حتما برای خلاقیت در نویسندگیتان استفاده کنید.
#نویسندگی_خلاق
#آرایههای_ادبی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
🔰 بدْوی یا بَدَوی
این دو کلمه را نباید بهجای یکدیگر بهکار برد.
بَدْوی [badvi]، به فتح اول و سکون دوم، منسوب به بَدْء و بهمعنای «آغازی و ابتدایی» است و بیشتر در اصطلاح دادگستری بهکار میرود: «محکمهٔ بَدْوی».
امّا بَدَوی [badavi]، به فتح اول و دوم، منسوب به بَدَو و بهمعنای «بیابانی، بیابانگرد، صحرانشین» است و بیشتر در وصف قبایل چادرنشین عربستان و شمال آفریقا بهکار میرود: «جوانمردی ما را به خانهٔ خود مهمان کرد. چون در خانهٔ وی درآمدیم عربی بَدَوی درآمد. نزدیک من آمد - شصت ساله بود - و گفت: قرآن به من آموز» (سفرنامهٔ ناصر خسرو، ۱۱).
♻️ هرگاه در جملهای مثلاً «مردم بدوی» آمده باشد، نخست باید از فحوای کلام دریافت که آیا سخن از «مردم نخستین و نیاکان بشر» در میان است یا از «مردم صحرانشین» و سپس «مردمِ بَدْوی» یا «مردمِ بَدَوی» خواند.
⚠️ ناگفته نماند که فرهنگ معین تلفظ این دو کلمه را همانند یکدیگر، به فتح اول و سکون دوم، ضبط کرده و ظاهراً سهو است.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
حق
همسر من از روغن دنبه بدش مییاد. همان روغنی که از پایان گوسفند تهیه میشه. همون آخر گوسفند دیگه🙄...بابا چرا نمیفهمید؟ اون قسمت که گوسفند تموم میشه یه چیز چرب و نرم هست که وقتی بره گرامی بالا پایین میپره اون چیزش هم بالا پایین میپره...آفرین همون🤓. اون چیز اسمش دنبهاس. البته برای آدم ها هم میشه استفاده کرد. ولی آدمش باید خودمانی باشد وگرنه پسگردنی میخورید.
ما چند وقت بود اندازه نصفه کاسه اینو داشتیم و خورده نمیشد. یک مقداری هم روغن حلب که جامد هست و ذائقه مون بهش نمیگیره و یه مقداری هم روغن های دیگه که معمولا برای اشکنه استفاده میشه...مثل پی و ...عدد سه و چهارده صدم شنیدی؟ همان پی.p.
القصه همسر بنده دیروز گفتند که دیگه بعد از یک هفته، ده روز بروید روغن بخرید. که ما هم هنوز نرفتیم. ما اینجوری پای نظام و انقلاب ایستادیم و خودمان را چرب نکردیم😂.
آقا ماکارونی هم همینه شاید بیست تا سی تا شاخه نازک ماکارونی داشته باشیم...که اینم از یه بسته هفتصد گرمی اضافه آمده ریختیم توی این ظرفای پلاستیکی جاماکارونی...در کل پای این نظام داریم جون میدیم از بس مواظبیم جنس توی بازار کم نشه...
خب لامپمصبها شما هم یکم مراعات کنید دیگه...همش که یه تنه نمیتونم جلو اسراییل و آمریکا و انگلیس و رئال مادرید مبارزه کنم. تازه استقلال هم قهرمان شده توی این اوضاع😂😂😂 شش تاییها❤️. من کلا فوتبالم خوب نیست...شش تایی ها کدوم بودن؟😁🤦♂️
✍️عمران واقفی
#ماکارونی
#روغن
#واقفی
#مبارزه
#اسکیتبارجهانی 😂
👈 پ.ن: یکی از عناصر مهم برای نویسندگی، کشف ارتباط بین واژهها و معناها است. اگر بتوانید بین آنها ارتباط هنری بدهید، حتما شما یک نویسنده خلاقید.
#کشف_ارتباطات
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#معرفی_کتاب
📚 چند کتاب فارسی که دایرۀ واژگانی را گسترش میدهد و نثر را بهبود میبخشد:
📓 اسرارالتوحید، به کوشش محمدرضا شفیعی کدکنی، آگاه.
📔 تاریخ سیستان (بهویژه بخش نخست)، به کوشش محمدتقی بهار و محمد پروین گنابادی.
📕 تاریخنامۀ طبری، به کوشش محمد روشن، سروش.
📒 ترجمۀ تفسیر طبری، به کوشش حبیب یغمایی، دانشگاه تهران.
📗 سفرنامۀ ناصرخسرو، به کوشش محمد دبیرسیاقی، زوار.
📘 سیاستنامه، خواجه نظامالملک، به کوشش محمود عابدی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
📙 قابوسنامه، به کوشش غلامحسین یوسفی، علمیوفرهنگی.
✍️ز.ساده
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
🔰عَلوفه یا عُلوفه؟
این دو کلمه را نباید با هم اشتباه کرد.
🍀 علوفه ، به فتح اول ، به معنای « خوراک چهارپایان » است ( در فارسی غالبا آن را به ضم اول تلفظ می کنند ).
💵 اما عُلوفه ، به ضم اول ، در عربی به دو معنی به کار می رود که در فارسی مستعمل نیست : یکی به عنوان عَلف و به معنای « علفها » و دیگری به جمع صورت مفرد و به معنای «مواجب» و «دستمزد».
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
❇️ قلم بردار تا هشیار شوی!
🔰 دست به قلم شدن دقت، توجه و هشیاری را بیش از پیش بالا میبرد. قلمزدن باعث میشود نسبت به اتفاقاتی که در عالم هستی رخ میدهد، حساس شویم و به تأمل بنشینیم. تأملی از جنس تدبر، تحلیل، انتقاد و آموزش که البته هر کدام بهرهای دارد.
پس قلم بردار تا هشیار شوی.
#نوشتن
#نویسندگی
#قلمزدن
✍️مصطفی جهانگیری
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
🔰دکمه یا دگمه یا تکمه؟
ابوالحسن نجفی معتقد بود هر سه واژه یک معنی دارند و دراینمیان، دگمه رایجتر و صحیحتر بهنظر میرسد؛ اما فرهنگ املایی خط فارسی فرقی بین دکمه و دگمه نگذاشته و اشارهای به «تکمه» نکرده است.
📖 کتاب «غلط ننویسیم»، صفحه ۱۹۳
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی محکم برای #جهاد_تبیین
💠 درباره چه موضوعی بنویسیم؟🧐
🍀 یافتن «سوژه» برای خیلی از نویسندگان تازهکار، مثل ناخن کشیدن روی کاغذ میماند.
🍀 اگر علاقه به نوشتن دارید، ولی در انتخاب موضوع در تحیّرید، این چند راه ساده را برای یافتن موضوع یا همان «سوژه» بخوانید:
1️⃣ مطالعه کنید؛ خیلی از موضوعات در بزنگاههای خواندن، به ذهنتان میآید.
2️⃣ ذهنتان را کنشگر پرورش دهید؛ بسیاری از موضوعها در دل مناسبات سیاسی و اجتماعی به دست میآید.
3️⃣ به موضوعهای دمدستی خود که گمان میکنید، موضوع خوبی نیستند، از زاویههای متنوع، نگاه کنید؛ بهطور مثال یک مرثیهسرا در واقعه آبآوری حضرت عباس علیهالسلام، گاه از زاویه اسب حضرت شعر میسراید و گاه از زاویه مَشک و گاه از زاویه آن تیرهایی که بهسوی حضرت پرتاب شد.
4️⃣ به یک موضوع با اشکال مختلف بپردازید؛ میتوانید با توصیف، گزارش، مثال، استدلال و داستان با سبکهای متنوع بپردازید.
5️⃣ راه دیگر، طرح سؤال است؛ یعنی درباره یک موضوع، سؤالهای جزیی طرح کنید و از میان سؤالات، سوژه را بیابید.
6️⃣ ارتباطها را کشف کنید؛ بهطور مثال «خشم» در ارتباط با حالتهای مختلف افراد، به صورتهای متنوعی ظاهر میشود. خشم در کودک لجباز، خشم یک مادر حساس و... حتما قابلیت توصیف و بررسی دارند.
◀️ یافتن ارتباطات جدید، زمینه یافتن سوژههای جدید را برای شما فراهم میکند.
✅ فقط فراموش نکنید☝️
ابتدا موضوع را پیدا کنید، بعد در دل موضوع، نقطهزنی کنید.
[یعنی به تمام ابعاد موضوع نپردازید؛ فقط یک نقطه از موضوع را هدف بگیرید و درباره آن بنویسید.]
👌 تمرین زیاد، شما را خیلی در یافتن سوژه، ورزیده میکند.
✍️ علی فراهانی
#نویسندگی_خلاق
#سوژهیابی
#انتخاب_موضوع
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#دوره_خلاقیت_در_نویسندگی 1️⃣
🌿 برای نوشتن یک یادداشت مطلوب، بعد از انتخاب موضوع، مهمترین کار، پردازش است.
اگر بتوانیم موضوع را درست و زیبا پردازش کنیم، در همراه کردن خواننده، راه زیادی نداریم.
اینجاست که بحث جذاب «خلاقیت در نویسندگی» مطرح میشود.
🌿 برای نویسندگی خلاق، داشتن تخیلی قوی، از ضروریات است.
علاوه بر این عنصر مهم، انجام برخی تمرینها، میتواند خلاقیت شما را در نویسندگی، زیاد کند.
🔖 #تمرین_یکم
به قرآن یا نهجالبلاغهای که روی طاقچه گذاشتهاید، جان بدهید و از زاویه آن، با خودتان سخن بگویید و آن را بنویسید.
✍️ علی فراهانی
#خلاقیت_در_نویسندگی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#آرایه_جان_بخشی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#خلاقیت_در_نویسندگی 2️⃣
🔮 خالق کتاب پرفروش «راه هنرمند» یکی از تمرینهای افزایش خلاقیت را «صفحات صبحگاهی» میداند.
📝 در این تمرین شما در صبحگاه، قبل از شروع کارهای روزانه، قلم به دست میگیرید و در چند صفحه، آزادانه مینویسید.
تأکید میکنم «آزادانه» و بدون هر «قید و محدودیتی» بنویسید.
🖌 یعنی به این فکر نکنید که درباره «چی» میخواهم بنویسم و دقایقی رو فقط صرف «چی نوشتن» بکنید؛ بلکه هرآنچه به قلمتان سرازیر میشود، در صفحههای صبحگاهیتان، بنویسید.
✅ در صبحگاه باشد؛ چون صبحها معمولاً انسانها خالی از ذهناند و این تمرین در صبح به ایجاد ابتکار و خلاقیت در شما، کمک بیشتری میکند.
✅ آزادانه بنویسید؛ چون رعایت محدودیتها و قیدها، بهمثابه طنابی ماند که میخواهد قلم شما به دار بیاویزد.
پ.ن:
✍️ این تمرین را انجام دهید اما من یک پیشنهاد دیگری هم دارم که انشاءالله در یاداشت بعد، به آن اشاره خواهم کرد.
✍️ علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#صفحات_صبحگاهی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#خلاقیت_در_نویسندگی 3️⃣
🌺 یکی از بهترین تمرینهای افزایش خلاقیت، «ذکر روزانه» است.
👈 مدتی این تمرین را انجام دهید تا تأثیر چشمگیر آن را بر خلاقیت خودتان در نویسندگی ببینید؛
✨✨ ارتباطگیری شما با چهار «خ» خلاقیت،
✔️هم مهارت نویسندگی شما را قوت میدهد
✔️و هم به رشد و آرامش شما کمک میکند.
📝 صبح قبل از شروع کار روزانه، طبق دستور زیر دو صفحه بنویسید؛
📖 صفحه نخست،
آنچه من در مقام دریافتمرتبطم با: ۱- 🌷خدای سبحان🌷؛ ۲- 🍀خلقت (که شامل تمام مخلوقان حیوانی و گیاهی، طبیعت و غیر طبیعت، جماد و غیر جماد میشود)؛ ۳- 👥خلق (که شامل هر انسانی میشود: اقوام، آشنایان، همسایگان، هموطنان، غیر هموطنان، اموات، شهدا و همچنین 🌸حضرات معصوم🌸 علیهمالسلام و حتی پدیدههایی که به خلق مرتبطند، مثل «انقلاب اسلامی»)؛ ۴- 👤خود (خود شخص شما که شامل تمام نعمتها و سرمایههای جسمی و غیر جسمی، رفتار، نقاط ضعف و قوت و حالات و... خودتان میشود) صفحه دوم،
آنچه من در مقام پرداخت،مرتبطم با: ۱- 🌷خدای سبحان🌷[چون این صفحه یادداشتهای شما در جایگاه افاده است، منظور، افاده به هرچه که امکان اضافهشدن به نام حضرت حق را دارد؛ مثل دین خدا]؛ ۲- 🍀خلقت؛ ۳- 👥خلق؛ ۴- 👤خود. این تمرین را انجام دهید و بدانید که این نوشتهها حتما برای قلم شما و خودتان مفید و ارزشمند خواهد بود. ✍️ علی فراهانی #کارگاه_نویسندگی_خلاق #ذکر_روزانه 💠 بیایید #بهتر_بنویسیم: 🆔 @behtarbenevisim
🔴 مذهبی ترین رهبر ، ملی ترین پیشوا
بیشتر ما وقتی می خواهیم ضرب المثلی برای اشاره به یک نقطه ضعف بزرگ و اساسی بیاوریم از اصطلاح "پاشنه آشیل" استفاده می کنیم که مربوط به منظومه "ایلیاد" اثر "هومر"(حماسه سرای یونانی) است.
اما مقام معظم رهبری(حفظه الله) دیروز در دیدار نمایندگان مجلس از اصطلاح "چشم اسفندیار" که مربوط به "شاهنامه فردوسی" است استفاده کردند.
این اندازه اصرار بر استفاده از کلمات و تعابیر و اصطلاحات ادبیات فارسی حتی از پرادعاترین مدعیان ملی گرایی و وطن دوستی هم کمتر دیده می شود ...
#دیدار_مجلس
#هویت_ایرانی
✍️"قاسم اکبری"
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین #خلاقیت_در_نویسندگی 3️⃣ 🌺 یکی از بهترین تمرینهای افزایش خلاقیت، «ذکر
📌 چند نکته درباره تمرین #ذکر_روزانه:
🍓 در این تمرین بههیچوجه به رعایت ترتیب، انتخاب واژه مناسب، نشانهها و نقطه ویرگولها و پردازشهای زیبای ادبی، فکر نکنید. هر قیدی که شما را از اصل تمرین دور کند، مثل اینکه که آیا زبان نوشتاری شما معیار است یا محاوره، دشمن شما است؛ پس به هیچکدام از آنها توجه نکنید.
🍇 این نوشتهها، یادداشتهای شخصی و خلوتگاه شمایند.
آنچه ممکن است برای دیگران خواندنش مفید باشد، آن سوژهها و موضوعاتی است که از دل #ذکر_روزانه به دست میاورید؛
پس در نوشتن ذکر روزانه جز نوشتن در چارچوب ارتباطتان با خداوند متعال و سه «خ» دیگر، خودتان را محدود نکنید.
🍒 ممکن است نوشته شما، شبیه گزارش بشود یا داستان یا هر چیزی، اینها چیز مهمی نیست. فقط فراموش نکنید که نباید ملاحظه نوشتاری شما را اسیر کند.
🍑صفحه نخست، مقام دریافت شما است. یعنی هرگونه ارتباط مادی و معنوی که در جهت دریافت شما با خداوند متعال و سه «خ» دیگر است؛ (چه احساس یا عقل شما آن را فایده بداند یا ضرر یا چیزی خنثی)، آن را بنویسید.
صفحه دوم، مقام پرداخت شما است؛ یعنی هرگونه ارتباطی که در جهت پرداخت شما است.
🍊 در این تمرین ضرورت ندارد که همه ارتباطها را بنویسید. کافی است فقط به آنچه در وهله نخست به ذهنتان میرسد، بپردازید.
🍎 این تمرین شما را ریزبین🧐 میکند.
از ارتباطهای شما با محیط مادی و معنویتان، ترکیبها میآفریند و درنهایت، منجر به خلاقیت و رشد ارتباطهای شما میشود.
👈 نمونه زیر، صرفاً مثالی است برای معلوم شدن این تمرین و محتوای آن خیالی است ولی شما حتماً در دفتر شخصی #ذکر_روزانه خود، واقعی بنویسید و اگر مایل بودید از سوژهها و پردازشهای زیبای آن، دیگران را بهرهمند کنید.
👌 اگر به نمونه زیر دقت کنید، موجی از سوژهها و موضوعات مختلفی را برای یادداشتنویسی، کشف خواهید کرد و مطمئناً نوشتههای شما، سوژههای بیشتر و بهتری خواهند داشت.
👇👇👇👇👇👇👇
✍️ علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#ذکر_روزانه
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌 چند نکته درباره تمرین #ذکر_روزانه: 🍓 در این تمرین بههیچوجه به رعایت ترتیب، انتخاب واژه مناسب، ن
✍️ مثال برای تمرین #ذکر_روزانه
بسم الله
🌴صفحه نخست:
خدا رو شکر میکنم. امروز دوباره چشمانم باز شد. یعنی بار دیگر فرصت پیدا کردم نفس بکشم. خانوادهام رو ببینم. تابستان شهر خودم رو بار دیگر ببینم. جمعه خردادماهی رو ببینم. خدا رو شکر اعضای بدنم سالمه. کمردرد هنوز دارم ولی همچنان میتونم ازش استفاده کنم...
بچههای همسایه دیشب تا دیروقت سروصدا میکردند. شاید مهمان داشتند. الآن چند جای بدن من پشه گزیده. میگن پشهها واکسیناسیون میکنن ولی هنوز نفهمیدم فایده خاریدنش دیگه چیه....
هیئتی که دیشب به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام رفتیم، دلچسبم بود ولی هیچی از مطالب سخنران یادم نیست. از امام صادق علیه السلام تو زندگیم یادگاری زیاد دارم. [ذکر برخی از آن یادگاریها....]. هنوز گوشه ذهنم یه صدای ضعیفی داره شعر سلام فرمانده رو میخونه. مشتاقم اخبار پویش سلام فرمانده رو بشنوم.
اما درباره خودم؛ از معده خودم کمال تشکر رو دارم. دیشب در حد ترکیدن خوردم. آخرای سفره، وقتی رودهام سرریز شد، شروع کردم مری خودم رو پر کردم. دمش گرم که جرم زیادهخواهی نفسم رو کشید. نباید همه بلیتهام بخاطر پرخوری بفروشم. بالاخره معده هم ظرفیتی داره. البته دراین مورد شهوت پرخوری ضرر به من رسوند؛ تا دیر وقت ضربان قلبم بالا بود. فعلا دو هیچ به نفع بدنم هست؛ چون جسمم وظیفه اش رو خوب انجام داد. ولی خواهش های نفس درمقابل او سفره با اون توصیفات [ذکر خوراکی ها...] خودش رو باخت....
🌴 صفحه دوم
دیروز با جوانی بحثی داشتم. شبهه ای داشت. تا حد زیادی شبهه اش حل شد. (ذکر مختصری از شبهه و پاسخ). الحمدلله در جلسه هیئت دیشب مبلغ ناچیزی کمک کردم.... [تبلیغ دین خدا].
خدا رو شکر دیشب برای یک یا چند پشه مفید بودم. خونم، حلال جونشون باشه. فقط خدا کنه هدرش ندن. یعنی رو مخ کسی نرن که باعث بشه طرف روی دیوار تبدیل به عکسشون کنه. دیروز آبگرمکن خانه خراب بود. به عنوان عضوی فعال در خانهمان، خداروشکر میکنم که تونستم نقص فنیاش را درست کنم و به حیات دوباره او کمکی کرده باشم... [خلقت]. سروصدای همسایه اذیت کننده بود ولی من با درک وضعیت مهمانداری، سکوت و تحمل کردم. شاید برای هیئت کاری نکردم ولی همین حضور با خانواده، هم مجلس اهلبیت علیهمالسلام رو رونق دادم و هم باعث شدم به خانوادهام و خودم فیضی معنوی برسد؛ همچنین برای نوشتن ثواب، زحمتی رو، روی دوش برخی از ملائکه گذاشتم که البته میدانم برای آنها زحمت نیست، لذت است. به اون بچهای که داخل هیئت کنار پدرش بود و دائم گریه میکرد، با کاغذ باطلهای در جیبم بود، قایقی درست کردم و با لبخندی بهش هدیه دادم. گریهاش بند اومد؛ امیدوارم از هیئت دیشب خاطره خوبی در ذهنش مانده باشه...
اما خودم: از پرخوری خودم ناراحتم. معده مظلومم رو اذیت کردم ولی خوب به تن و بدنم پروتئین رسوندم. بعد از اشک و ناله هیئت که روحم رو جلا دادم، خیلی خوب نتونستم اون حال رو حفظ کنم....
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#ذکر_روزانه
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
✏️"احسنت" یا "احسن"
احسنت صیغه مفرد مخاطب ماضی از مصدر احسان و به معنای «نیکو کردی» یا «نیکو گفتی» و اصطلاحاً به معنای «آفرین» است. این واژه را نباید با احسن که صفت تفضیل و به معنای «نیکوتر» و «زیباتر» است، یکی دانست.
✏️بیدق/ بیرق
این دو واژه را نباید با هم اشتباه کرد. بیدق به معنای «پیاده» و نیز «مهره پیاده در بازی شطرنج» است، اما بیرق نخست به معنای «پارچه رنگارنگی که بر سر عَلَم میبندند» بوده و سپس به خودِ «عَلَم» اطلاق شده است.
✏️زادبوم
به معنای «زادگاه». این ترکیب به همین صورت صحیح است. غالباً آن را به غلط با واو عطف و به صورت «زاد و بوم» مینویسند و تلفظ میکنند.
✏️زباناً
زبان واژه فارسی است و ترکیب آن با تنوین قیدساز جایز نیست. به جای زباناً میتوان گفت: «زبانی» یا «شفاهی».
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
#خلاقیت_در_نویسندگی #ذکر_روزانه #صفحه_نخست ذکر روزانه #خلاقیت 👇👇👇👇👇👇
📌#ذکر_روزانه
صفحه نخست
#خلاقیت_در_نویسندگی 4️⃣
🌿 #ذکر_روزانه را در صفحات خلاقیت صبحگاهی، ادامه دهید. در ذکر روزانه، من یک کاوشگرم که تنها به کشف ارتباطهای خودم با هستی میپردازم.
🌿 و صفحه نخست، صفحه اکتشافات من است از نعمتهایی که دائم صدایم میکرند و من متوجهشان نمیشدم.
🌿 این صفحه، دریافتهای من از روابطم است؛ دریافت من از خالقم. او که مهربانانه خودش را متوجه من میکند:
🔮 أ لَمْ يَجِدْكَ يَتيماً فَآوى * وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى (ضحی/ ۶و۷)
✏️ بهراستی اگر من در کشوری بیدین به دنیا آمده بودم!
در خانوادهای کمونیست قد کشیده بودم!
یا اگر در همین دیار شیعی، تو را فراموش کرده بودم! چه بر سر من میامد...
🌿و دریافت من از خلقالله و مردم:
گاهی خیر،
🔮إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ...(حجرات/۱۰)
✏️آنگاه که یک سرود، یک پیام، یک فرد، مایه صلح من با جامعهام میشود...
و گاهی شر،
🔮و مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً... (لقمان/۶)
✏️آنها که تا میتوانند با برجستهسازیها، با ناامید کردنها و غُر زدنها مخ من را میخورند...
🌿 و دریافت من از خلقت:
خلقتی که اگر بارها به آن نگاه کنم، باز خدمتی نو از آنها مییابم.
🔮 ...فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ* ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ (ملک/ ۳و۴)
✏️ میزی که در مقابلم زانوی تواضع زده است،
نیمکتی که من را به دوش گرفته است،
قلمی که پایش اسیر انگشتان من شده است.
✏️از طبیعت بگویم؛ درختی که جرم رفاهطلبی ما را میکشد و تمام تلاشش را میکند تا هوا را پاک کند. بادی که اگر نورزد، با همان ماشینهایی که دائم فخرش را میفروشیم، خودمان را خفه خواهیم کرد. خورشیدی که هرروز میتابد، بدون قبض، بدون آبونمان و بدون پیامک اخطار قطع نور و گرما و «من» جزیی از این «ما» هستم.
🌿و خودم:
✏️من، این چشم، این گوش، این قلب، این چند تار نازک در حنجرهام که با آن میخروشم.
این روح، این میلها، این حسگرهای فهم لذت، این حسگرهای فهم رنج و خیلی چیزهای دیگر؛ اینهای سرمایههای منند که دیگران شاید داشته باشند و شاید نداشته باشند.
🔮و لَقَدْ مَكَّنَّاهُمْ فيما إِنْ مَكَّنَّاكُمْ فيهِ وَ جَعَلْنا لَهُمْ سَمْعاً وَ أَبْصاراً وَ أَفْئِدَة... (احقاف/ ۲۶)
✍️علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#ذکر_روزانه
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim