eitaa logo
بهتر بنویسیم
1.5هزار دنبال‌کننده
317 عکس
36 ویدیو
53 فایل
💡خیلی از ما نویسنده‌ایم؛ فقط باید تمرین کنیم تا #بهتر_بنویسیم. ارتباط با مدیر: @Pourjam
مشاهده در ایتا
دانلود
📌درس های ساده نویسی: چه عیبی دارد گاهی حتی در نوشته های علمی تان، از واژه ها و فرهنگ مردمی استفاده کنید؟ بسیار پیش می آید که خوانندگان، از خواندن یک نوشته دلخور می شوند و احساس می کنند که با این متن، غریبه اند. از نظر آن ها، نویسنده نخواسته یا نتوانسته حرفش را سرراست بگوید؛ مثل لقمه ای که دور سر چرخانده شده و بعد در دهان قرار گرفته است. ولی راستش را بخواهید، بیشتر نویسنده ها خیلی بلد نیستند که چطور باید ساده و صمیمی بنویسند؛ وگرنه این طور نیست که این را بدانند و پشت گوش بیندازند. البته بعضی ها هم کمی ترسو هستند و به این راحتی نمی توانند به چنین واژه هایی میدان بدهند که در نوشتۀ آن ها جولان دهند. نویسندۀ خوب کسی است که بداند و بتواند هر از گاه، از واژه ها و فرهنگ مردمی در نوشتۀ خود استفاده کند؛ هرچند باید مراقب باشد که در این کار، بی گدار به آب نزند و نوشته اش را پر از چنین واژه هایی نکند که در آن صورت، حاصل کارش یک نوشتۀ بی در و پیکر خواهد بود. باید در انتخاب و چگونگی به کارگیری این واژه ها سلیقه و تجربه داشت؛ زیرا زیاده روی در این شیوۀ دشوار، متن را سبک و بی اعتبار می کند؛ درست مثل اتفاقی که احتمالاً در همین نوشته افتاده است! من برای نشان دادن تعداد هرچه بیشتری از واژه های ساده از فرهنگ مردمی، سعی کردم همۀ آن ها را در این دو بند به کار ببندم؛ ولی اگر شما تعدادی از آن ها را با معادل های رسمی ترشان جایگزین کنید، احتمالاً متن خوشگل تری به دست خواهید آورد. تمرین: آیا معادل های رسمی تر واژه ها و اصطلاح های مشخص شده در متن را می دانید؟ 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
📌گاهی موقع سخنرانی یا تدریس، باید با زبان نوشتاری گفت!🤔 این جمله را بخوانید: «هر نویسنده و سخنرانی، در طول زمان باید پیشرفت کند». اگر بخواهید این جمله را به صورت محاوره ای و در یک فضای کاملاً دوستانه و صمیمی بگویید، چگونه آن را خواهید گفت؟ احتمالاً می گویید: «هر نویسنده و سخنرانی، تو طول زمان باید پیشرفت کنه». 💠 من که می گویم حتی در گفت و گوهای معمولی هم، «در طولِ» را محاوره ای نگویید؛ ولی اگر اهل تدریس یا سخنرانی هستید، توصیه ام این است که حتماً از این کار پرهیز کنید. 💠 فقط تصورش را بکنید من چه کشیدم شبی که پای سخنرانی دوستی نشسته بودم، و او به تناسب موضوع صحبتش، شش هفت بار گفت: «تو طولِ...»! شاید هم ذهن بازیگوش من این طوری است که گاهی با کلمات، بازی اش می گیرد و مثلاً یاد «اتل متل توتوله» می افتد؛😁🤦‍♂️ ولی وقتی می توانید با اندکی مراقبت، بهانه به دست امثال این ذهن بازیگوش ندهید، خُب ندهید! 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
۲۱ آبان، سالروز شهادت پدر موشکی ایران، شهید حسن طهرانی مقدم است. در این نوشته، برادرزاده شهید با اشاره به ساعت شهادت او در ۱:۲۰ دقیقه بعد از ظهر آن روز و شباهت آن به ساعت شهادت حاج قاسم سلیمانی در ۱:۲۰ بامداد، آن دو را از اصحاب آخرالزمانی امام عصر دانسته که قرار است در عصر ظهور رجعت و در رکابش جهاد کنند. بی شک این شهیدان والامقام، که هر کدام مبدأ فتوحاتی مهم در جبهه انقلاب‌اند، فقط یک فرد نیستند، یک مکتب‌اند؛ این فرموده رهبر معظم انقلاب است: " به شهید حاج قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنیم، به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس آموز نگاه کنیم". باید دید کدام مکتب و مدرسه توانسته است از این دو سردار رشید اسلام و دیگر هم‌رزمانشان، ستون‌هایی استوار برای انقلاب اسلامی بسازد تا بتوانند بی آنکه گرفتار آفات شوند، همه عمر خود را وقف جهاد فی سبیل الله کنند. ما در عصر انقلابیم؛ عصری که قدرت و ساختارها در اختیار انقلاب است. دیگر نمی‌توان پذیرفت که افرادی انگشت شمار و در گوشه و کنار به چنین ریشه های عمیقی دست یابند. اگر نتوانیم کمیت و کیفیت تربیت چنین نیروهائی را یک گام به پیش ببریم، قطعاً کم کاری کرده ایم. اکنون پرسش این است: آیا مدارس ما و ساختار آموزش و پرورش ما، طهرانی مقدم پرور و قاسم سلیمانی آفرین است؟ تفاوت‌های فردی افراد و تلاش‌های شخصی هر کس را نمی‌توان و نباید نادیده انگاشت، اما سخن در ساختارهاست. پیمودن گام دوم انقلاب، بدون تلاش برای تحول بنیادین تربیت و مدارس، کاری دشوار و فرسایشی خواهد بود. برای دستیابی به این هدف، چه کرده‌ایم؟ 💠 مدرسه تراز انقلاب اسلامی 🆔️ @mettaa ۴
بهتر بنویسیم
۲۱ آبان، سالروز شهادت پدر موشکی ایران، شهید حسن طهرانی مقدم است. در این نوشته، برادرزاده شهید با اش
عضویت در این کانال رو به علاقه‌مندان حوزه تربیت، مخصوصاً کسانی که مقوله مدرسه و مدرسه داری برایشان مهم است، توصیه می‌کنم. ان‌شاءالله قراره به صورت تخصصی در همین زمینه فعالیت بشه.
کارگاه آموزش مقاله‌نویسی مقدماتی✴ 🔰دوره یکم: ۱۵ تا ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ 🔰تعداد جلسات: ۸ جلسه/۱۶ساعت 🔰برگزارکننده: جامعه تربیتی فتح‌الفتوح (این دوره در چارچوب دوره تربیتی "عهد" برگزار شد) 🔰مدرس: مرتضی رجائی 🔰شرکت کنندگان: ۲۰ نفر از فعالان فرهنگی-تربیتی اصفهان، بیرجند، شیراز، قم، کاشان و کرمان. 🔰محتوای دوره: 🔸️بایسته‌های تولید یک مقاله ارزشمند و لذت‌بخش 🔸️اجزای مقاله پنج پاراگرافی: پاراگراف مقدمه، پاراگراف‌های پشتیبان، پاراگراف نتیجه‌گیری 🔸️برتری‌های ساختار مقاله پنج پاراگرافی 🔸️اجزای پاراگراف مقدمه 🔸️ترتیب منطقی اجزای پاراگراف مقدمه 🔸️بخش‌های مختلف یک پاراگراف پشتیبان 🔸️بایسته‌های تولید یک پاراگراف پشتیبان خوب 🔸️پاراگراف نتیجه گیری 🔸️انواع مقاله پنج پاراگرافی 💡این دوره با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری برگزار شد. 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
کارگاه آموزش مقاله‌نویسی مقدماتی✴ 🔰دوره سوم: ۲۱ تا ۲۳مرداد ۱۳۹۹ 🔰تعداد جلسات: ۸ جلسه/۱۶ساعت 🔰برگزارکننده: جامعه تربیتی فتح‌الفتوح (این دوره در چارچوب دوره تربیتی "عهد" برگزار شد) 🔰مدرس: مرتضی رجائی 🔰شرکت کنندگان: ۱۳ نفر از فعالان فرهنگی-تربیتی آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، مشهد و یزد. 🔰محتوای دوره: 🔸️بایسته‌های تولید یک مقاله ارزشمند و لذت‌بخش 🔸️اجزای مقاله پنج پاراگرافی (پاراگراف مقدمه، پاراگراف‌های پشتیبان، پاراگراف نتیجه‌گیری) 🔸️برتری‌های ساختار مقاله پنج پاراگرافی 🔸️اجزای پاراگراف مقدمه 🔸️ترتیب منطقی اجزای پاراگراف مقدمه 🔸️بخش‌های مختلف یک پاراگراف پشتیبان 🔸️بایسته‌های تولید یک پاراگراف پشتیبان خوب 🔸️پاراگراف نتیجه گیری 🔸️انواع مقاله پنج پاراگرافی 💡این دوره با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری برگزار شد. 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
کارگاه آموزش مقاله‌نویسی مقدماتی✴ 🔰دوره پنجم: ۲۹ و ۳۰ آبان ۱۳۹۹ 🔰تعداد جلسات: ۸ جلسه 🔰برگزارکننده: جامعه تربیتی فتح‌الفتوح (این دوره در چارچوب دوره تربیتی "عهد" برگزار شد) 🔰مدرس: مرتضی رجائی 🔰شرکت کنندگان: ۳۶ نفر از فعالان فرهنگی-تربیتی استان‌های اصفهان، البرز، بوشهر، خراسان رضوی، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، مازندران و یزد 🔰محتوای دوره: 🔸️بایسته‌های تولید یک مقاله ارزشمند و لذت‌بخش 🔸️اجزای مقاله پنج پاراگرافی (پاراگراف مقدمه، پاراگراف‌های پشتیبان، پاراگراف نتیجه‌گیری) 🔸️برتری‌های ساختار مقاله پنج پاراگرافی 🔸️اجزای پاراگراف مقدمه 🔸️ترتیب منطقی اجزای پاراگراف مقدمه 🔸️بخش‌های مختلف یک پاراگراف پشتیبان 🔸️بایسته‌های تولید یک پاراگراف پشتیبان خوب 🔸️پاراگراف نتیجه گیری 🔸️انواع مقاله پنج پاراگرافی 💡با توجه به محدودیت‌هایی کرونایی، این دوره به صورت مجازی برگزار شد. 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
📌لذت نگارش، لذت آفرینش دیشب در جلسه پنجم کارگاه مقاله‌نویسی مقدماتی، نوبت به یکی از دوستان رسید تا "پاراگراف پشتیبان" مقاله‌اش را بخواند. چون زمان کارگاه کم است و در جلسه سوم، چند "پاراگراف مقدمه" را از بقیه دوستان بررسی کرده بودیم، از او خواهش کردم تا فقط "مدعای مقاله" و طرحش را بگوید و پاراگراف پشتیبان را بخواند تا نوبت به دیگران هم برسد. اما درخواست کرد که پاراگراف مقدمه اش را هم سریع بخواند. گفتم که وقت کم است، ولی او دوباره درخواست کرد که نوشته اش را بخواند. این بار درخواستش را پذیرفتم؛ نه به این دلیل که احساس کردم مخالفتِ بیش از این‌ممکن است بی احترامی پنداشته شود؛ این هم بود، اما همه اش این نبود. این دوست من با انگیزه‌ی نویسنده شدن در این کارگاه شرکت کرده بود و برای جلسه دیشب، زحمت کشیده بود و اثری خلق کرده بود؛ اثری که خودش آن را دوست داشت و از آفرینش آن لذت برده بود و برای همین دوست داشت دیگران هم این تولید او را ببینند و اگر واقعاً قابل تحسین است، تحسینش کنند. این خاصیت آفرینش است؛ وقتی چیزی بیافرینی، دوست داری دیگران هم آن را ببینند، و هرچه بیشتر آن را ببینند و از آن بهره ببرند، تو بیشتر لذت می‌بری. برای همین است که می‌گویم دست به قلم شوید و تولید کنید؛ آن وقت خودتان تلاش می‌کنید تا برای این اثر جدیدتان خواننده پیدا کنید و می‌کوشید تا این نوشته هرچه بیشتر خوانده شود. این نکته، می‌تواند راهبرد ما در جنگ روایتها باشد. 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
📌ذهنیت و زاویه دید نویسنده... دیرش شده بود و باید هرچه زودتر می‌رفت. شتاب‌زده از این اتاق به آن اتاق در جست‌وجوی چیزی بود. هر بار که از سالن رد می‌شد، به سراغ چوب‌لباسی گوشه‌ی سالن می‌رفت و لابه‌لای سه چهار عبا، دنبال گمشده‌اش می‌گشت. از او پرسیدم: "استاد، دنبال چیزی می‌گردید؟ می‌خواهید کمک‌تون کنم؟" با تعجب نگاهم کرد و گفت: "نه...آخه همین جاها گذاشته بودمش". بعد از لحظاتی از جست‌وجو ناامید شد و به سرعت رفت تا به قرارش برسد. فردای آن شب بعد از پایان درس، موقع برگشت به منزل نگاهش به چوب‌لباسی گوشه سالن افتاد. بعد از کمی مکث، لبخند معناداری زد و عبای قهوه‌ای روی آن را برداشت. رو به ما کرد و گفت: "دیشب فکر می‌کردم باید دنبال عبای طوسی بگردم، در حالی‌که دیروز عبای قهوه‌ای‌ام را پوشیده بودم؛ برای همین بود که عبای خودم رو که روی چوب‌لباسی بود، نمی‌دیدم!" استاد دوباره مکثی کرد و خیلی شمرده، طوری که انگار می‌خواهد جمله مهمی به ما بگوید، گفت:" رفقا، ذهن یک نویسنده، همیشه به دنبال شکار لحظات اطرافش است. همین اتفاق برای من یک سوژه برای نوشتن است؛ نوشتن درباره اینکه ذهنیت افراد، چقدر مؤثر است بر اینکه پیداترین امورشان را ناپیدا ببینند..." 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 بهتر بنویسیم: این خاطره را، یکی از شرکت‌کنندگان در پنجمین کارگاه آموزشی مقاله‌نویسی مقدماتی روایت کرده است؛ از اتفاقی که برای من افتاد. آری، ذهنیت و زاویه دید یک نویسنده، عامل بسیار اثرگذاری است که نقش آن را در آفرینش آثار ادبی و هنری نمی‌توان انکار کرد. 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
📌راه‌اندازی سامانه سنا (سامانه نشریات ایران) سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سامانه‌ای به نام "سنا" راه‌اندازی و در دسترس اهالی فرهنگ و پژوهش قرار داده است. در این سامانه، متن کامل نشریات ایران از دوره قاجار تا کنون، به‌صورت تمام متن در دسترس کاربران قرار دارد. این طرح، بخشی از طرح کلان کتابخانه ملی با عنوان «حافظه ملی در خانه هر ایرانی» با هدف «توزیع عادلانه» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» است. پژوهشگران، دانشجویان و هر ایرانی علاقه‌مند به گذشته و تاریخ این کشور، می‌تواند از متن کامل نشریات اسکن شده در این سامانه استفاده کند. این سامانه دربردارنده مطالب زیر است: ۱. نشریات دوره قاجاریه (۱۱۹۳ - ۱۳۰۴ ق.) ۲. نشريات دوره پهلوی اول (۱۳۰۴ - ۱۳۲۰ ش.) ۳. نشريات دوره پهلوی دوم (۱۳۲۰ - ۱۳۵۷ ش.) ۴. نشریات پس از انقلاب (۱۳۵۷ش) ۵. نشریات لاتین. برای ورود به این سامانه ارزشمند، از لینک زیر استفاده کنید.👇 https://sana.nlai.ir 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم
آیا می‌دانید برابرِ دقیق فارسی برای واژه "پروژه" (project) چیست؟ یکی از بایسته‌های درست‌نویسی، پرهیز از بیگانه‌گرایی است. به این منظور، اگر واژه بیگانه‌ای، یک برابرِ فارسی زیبا و مأنوس دارد که معنای آن را به‌صورت دقیق در بر دارد، حتماً باید این برابر فارسی را به کار بندیم. اکنون پرسش این است که برابر فارسی واژه "پروژه" چیست؟ دکتر محمد معین، این واژه را با دو کلمه "طرح" و "نقشه" معنا کرده است، اما آیا دو کلمه بیان‌گر همه معنای نهفته در پروژه است؟ برابرِ فارسی تصویب شده برای پروژه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی را ببینید: "مجموعۀ فعالیت‌های موقت و هدفمند برای تولید محصول یا ارائۀ خدمت یا کسب نتایج مشخص با زمان و هزینه و منابع معین". حتی دکتر معین هم پس از آوردن دو کلمه "طرح" و "نقشه"، گویا این دو کلمه را برای بیان همه معنای پروژه کافی ندانسته و در ادامه نوشته است: "طرح و نقشه کارهایی که باید انجام شود"؛ عبارتی که شبیه آن در فرهنگ فارسی عمید هم به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد معنای دقیق پروژه همان است که در تعریف فرهنگستان آورده شده است. بنابراین، در هنگام کاربرد واژه "پروژه"، اگر منظورمان "طرح" یا "نقشه" است، این دو واژه را به کار می‌بریم؛ ولی اگر فراتر از این را در نظر داریم و می‌خواهیم چیزی نزدیک به تعریف طولانی فرهنگستان را بگوییم، بهتر است همان کلمه پروژه را به کار بندیم. این سطح از کاربست واژه بیگانه، بیگانه‌گرایی نیست و اهل ادب هم آن را مجاز شمرده‌اند. مثلاً این توضیح را بخوانید: "پاره‌ای از کلمات، وجهه فرامرزی یافته‌اند و در حال حاضر نیز معادلی در زبان فارسی برای آن‌ها نیست؛ مانند اینترنت، اتم، رادیو، فیلم، سینما، اسید، ویتامین و موتور". (رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص۶۴) 🆔️ @benevisim ✍بهتر بنویسیم