وقتی پول انگیزه ی کار باشد(۱ از ۳)
برگرفته از مقاله ی *از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی*
شهید آوینی
🔹وقتی پول تنها انگیزهای باشد که انسان را به «کار» وا میدارد، دیگر کار معنای حقیقی خویش را از دست میدهد و همان طور که قبلا گفتیم، به شر واجبی تبدیل میشود که باید هر چه بیشتر و سریعتر از آن خلاصی یافت.
🔹بدون رودربایستی باید گفت که ادارات موروثی ما همگی بر همین محور شکل گرفتهاند و کارمندان موروثی ما ـ بجز عدهای قلیل ـ همه برای پول است که کار میکنند و اینچنین است که کار کردن دیگر معنای خود را از دست داده است. آنها منتظرند تا ساعات مشخص کار در اداره پایان پیدا کند و به خانهها بروند، و زندگی واقعی آنها تازه از آن لحظه است که آغاز میشود.
🔹آنها که همواره میخواهند ماهیات را انکار کنند ممکن است بگویند: «آقا! این به خوبی یا بدی افراد برمیگردد و به نظام (سیستم) بازگشت ندارد.» حال آنکه اگر درست نظر کنیم، این فاجعه بیشتر ناشی از سیستم است تا افراد، هر چند افراد نیز در آن مقصرند.
🔹سیستم موروثی ادارات ما که از بینش غربی نتیجه شده است، بهگونهای است که در آن، با نفی تمایزات حقیقی و روحی افراد، سعی میکنند آنها را همچون پیچ و مهرههایی که یک سیستم کارخانهای را میسازند، در یک سیستم اداری بهکار وا دارند، حال آنکه هویت حقیقی انسان در تمایزات روحی و کیفی است. کارمندهای یک اداره کمیت محض نیستند که بتوان آنها را بدون در نظر گرفتن روحیات و تمایزات کیفیشان، در یک سیستم کارخانهای بهکار کشید ـ آنچنان سیستمی که مثل تپانچه، هر که ماشهی آن را بچکاند، شلیک شود.
🔹این نگرش سیستمی که از تجربیات سیبرنتیکی غرب نتیجه شده است تنها با خصوصیات ماشین سازگاری دارد. انسان قبل از هر چیز صاحب روحی مجرد و متمایز از انسانهای دیگر است. هویت بشر در همین تمایزات روحی است و با نفی این هویت، انسان است که نفی میشود.
🔹نظام کارخانهای کنونی کارگران را همچون اجزایی واحد از یک ماشین تصور میکند که هر ـ یک فونکسیون یا عملکرد خاصی را در خدمت کلیت آن ماشین بر عهده دارند. انسان صاحب روح و جسمی است متحد با یکدیگر و اگر از مجموعهی این خلقت خاصی که انسان نام دارد فقط جزئی از بدن او، دست، پا یا چشم او را بهکار بگیرند، هویت حقیقی او را نفی کردهاند و نظام کارخانهای امروز سراپا مبتلا بدین درد است. سیستمهای کارخانهای امروز تنها به جزئی از بدن کارگر، دست، پا یا چشم او احتیاج دارند و اگر کارگر از همهی مجموعهی وجود انسان، تنها همان یک عضو را داشت تفاوتی نمیکرد.
☘برگرفته از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب شهید آوینی | از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی
@behyaarstf_ir
وقتی پول انگیزه ی کار باشد(۲ از ۳)
شهید آوینی
🔹در نظام اسلامی کار هر کس مستقیماً بر اعتقادات و تمایزات کیفی و روحی افراد بنا میشود و آنچه انسانها را به کار وا میدارد نه پول، که عشق است. مؤمن تابع اعتقاد خویش است نه اقتصاد، و عمل او مستقیماً بر نیت اوست که بنا میشود. در سیستم کارخانهای، کارگر و کارمند پیوند اعتقادی خویش با کارش را از دست میدهد و بالاجبار، فقط برای امرار معاش دست بهکار میزند و از آنجا که همهی احتیاجات او با پول برآورده میشود، این پول است که غایت آمال و مبدأ و میزان همهی ارزشها میشود.
🔹در این بینش خشک و غیر انسانی، تنها انگیزهای که آدمها را بهکار وا میدارد «کسب پول بیشتر» است و «پیوند اعتقادی» انسانها با «کار»شان کاملاً منقطع شده است. اگر بخواهیم با همین بینش راهیان کربلا را، آنچنانکه عادت غربیهاست، به مثابه یک «پدیده» مورد بررسی قرار دهیم، گرایش وسیع مردم برای شرکت در صفوف راهیان کربلا و جانبازی برای اسلام اصلاً قابل ادراک نیست، چرا که هیچ «توجیه اقتصادی» ندارد.
🔹در علم امروز که بنیان آن بر «پدیدهشناسی» است، همهی امور همچون پدیدههایی صرفاً فیزیکی و مادی مورد بررسی قرار میگیرند، و بهراستی با این بینش چگونه میتوان «عشق به کربلا» را معنا کرد؟ در نظامهای اجتماعی این روزگار که تحت سیطرهی «دیکتاتوری اقتصاد» شکل گرفته است، «پول» همواره طرف دوم معادلهای است که به همه چیز معنا و مفهوم و ارزش میبخشد. آنچه را که نتوان با پول سنجید اصلاً در دنیا وجود ندارد.
🔹عصر ما بهراستی عصر شگفتیهاست. از یکسو نظری به آنچه در درون آسمانخراشهای «وال استریت» میگذرد بیندازید و از سوی دیگر به «صلواتی»های جبهه نگاه کنید؛ وقتی انسان بنیان کار و حیات خویش را بر «اعتقاد» خود بنا کند نخستین چیزی که نقش محوری خود را از دست میدهد «پول» است و درست به همین علت، انسان در محدودهی «جبههی اسلام» به پول نیازی ندارد. در جبهه، دیگر به پول که همه چیز را بهصورتی قلابی و غیر حقیقی بهیکدیگر پیوند میدهد نیازی نیست و اینچنین، اقتصاد پولی به «اقتصاد صلواتی» تبدیل میشود.
🔹اجازه بدهید که باز هم بر این نکتهی اساسی تأکید کنم، چرا که سر ادراک مطلب در همین نکتهی اصولی است. وقتی انسان ارزش «کار» خود را صرفاً با «پول» بسنجد، دیگر کار تبدیل به یک عمل مکانیکی میشود که هیچ ارتباط و پیوندی با روح و اعتقادات انسان ندارد. و اجازه بدهید باز هم این سؤال را تکرار کنیم: آیا ساختار اداری یا نظام تشکیلاتی جامعهی اسلامی نیز باید بر مبنای اصالت پول بنا شود؟ آیا هیچکس نباید جز بهخاطر اضافه حقوق به مأموریت برود؟ خیر. از همان آغاز با ایمان آوردن به «لا اله الا الله» نقش محوری پول نفی میشود و پول به همان جایگاه حقیقی خویش که معادل همگانی بودن است باز میگردد. پول سلطان بیمنازع جهان امروز است و از طریق یک نظام بانکداری پیوسته بر همهی کرهی زمین حکومت میراند، و باز هم باید تکرار کنیم که آنچه به پول قدرتی اینچنین بخشیده مادهگرایی بشر است.
☘برگرفته از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب| مقاله ی از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی
@behyaarstf_ir
وقتی پول انگیزه ی کار باشد(۳ از ۳)
شهید آوینی
🔹انسان ارادهی خویش را صرفاً در مسیری اعمال میکند که به غایات و خواستههای او منجر میشود. همین غایات یا اهداف هستند که در وجود او برای کار کردن ایجاد انگیزه میکنند. اگر بخواهیم به زبان روز سخن بگوییم، باید گفت انسان ارادهی خویش را صرفاً در جهت برآورده ساختن نیازهایش اعمال میکند و این نیازها اگر تنها به محدودهی مادی وجود آدم بازگردد، فقط و فقط با پول برآورده میشود. بدین ترتیب است که پول، هر چند خود فی نفسه مطلوب انسان نیست، اما از آنجا که مقدمهی تأمین همهی حوائج مادی است غایت آمال او میشود و به تنها عاملی که ارادهی او را برمیانگیزاند تبدیل میشود. این درد همهگیر بشر امروز است و دردی هم نیست که از طریق داروهای شیمیایی یا روانپزشکی درمان شود.
🔹ما اکنون در جست و جوی درمان نیستیم، اما ذکر این نکته لازم است که درمان همهی دردهای بشر امروز در بازگشتن به وطن ایمانی است. بشر امروز درد غربت دارد، غربت از وطن قدسی ایمان، و از همه تأسفبارتر این نکتهی ظریف است که این غربت به فراموشی انجامیده است و او این خراب آباد را وطن پنداشته و دیگر دلش در هوای وطن حقیقی نمیتپد.
🔹پیش از ادامهی بحث باز هم ذکر این نکته ضروری است که ما هرگز قصد انکار نقش پول را نداریم. پول امروز که جانشین نقدین ـ طلا و نقره ـ شده است، هر چند برخلاف نقدین دیگر فی نفسه دارای ارزش نیست، اما با این همه نشاندهندهی نسبت ارزشی فیمابین اشیاست.
🔹البته این نسبت که در اختلاف قیمتها ظاهر شده با تغییر نظام ارزشی دگرگون میشود، اما به هر تقدیر ضرورت وجود چیزی مثل پول که نسبت ارزشی بین اشیا از طریق آن ظاهر میشود، قابل انکار نیست. آنچه مذموم است و به پول قدرتی اینچنین بخشیده حاکمیت سرمایه یا دیکتاتوری اقتصاد است که آن نیز خود نتیجهی مادهگرایی بشر امروز است.
☘برگرفته از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب| مقاله ی از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی
@behyaarstf_ir
20.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹سامانه رادیوگرافی صنعتی
🔹شرکت پرتوسازان سلامت سپاهان سابقه فعالیت در حوزههای Macro NDT و Micro NDT مربوط به پروژههای مختلف را در کارنامه خودش ثبت کرده است. این سامانه امکان بررسی عیوب موجود در سرامیکهای فریت، بازرسی جوش درانواع متریالها، بازرسی غیر مخرب قطعات صنعتی، ترک یابی در انواع قطعات را دارا میباشد.
@behyaarstf_ir
اتحادیه جامعه اسلامی.mp3
زمان:
حجم:
27.14M
🔹ما با یک نسلی رو به رو هستیم در فضای دانشجویی و حتی فضای دانش آموزی که آن ها نسبت به حرکت خودشان و نسبت به اینکه خودشان چه جایگاهی پیدا می کنند، علامت سوال های زیادی دارند، به این معنا که فارغ از اینکه که کشور چه اتفاقی دارد برایش می افتد، اینها به دنبال این هستند که یک ثمره ی بهتری از زندگی خودشان بگیرند و یک معنا در مسیر زندگی شان پیش آید. دانش بنیان را مقداری اینجا باید دید، دانش بنیان صرفا یک شغل یا یک فعالیت نخبگانی نیست، یک راهی است که وقتی انسان بتواند در این راه قرار بگیرد، آینده می تواند برایش آشکار شود و آینده را ببیند و امیدوار به آینده شود، در واقع مناسباتی است که در آن انسان آینده برایش آشکار می شود و می تواند حرکت جدی انجام دهد.
🔹مسئله ی اقتصاد سال هاست که گریبان ما را گرفته و آن حیات اقتصادی ما سال ها است مورد چالش قرار گرفته و به یک شکلی درد مزمنی هست که بیش از صدسال کشور ما درگیر این مسائل اقتصادی است و با انواع و اقسام تدبیر ها و اقدامات کماکان مشکلات پا برجاست. اصلی ترین علت این ماجرا هم این است که بدنه ی مردم و کشور موثر در اقتصاد نیستن، یک شرایطی در کشور پیش آمده مردمی که خودشان می توانستند کار کنند و مسیری را برای اقتصاد خودشان باز کنند از آن حرکت منع شدند و همه ی مسئولیت ها به سمت یک نهاد دولتی رفته و آن دولت ها هم ناتوان از حل مسائل هستند و نمی توانند این مسئله را انجام دهند. چرا امروز وقتی می خواهید وارد یک کار اقتصادی شوید می بینید مجال حرکت برای آن کار اقتصادی نیست؟
🔹سخنرانی حجت الاسلام امیر نجات بخش در جمعی از دانشجویان جامعه ی اسلامی
@behyaarstf_ir
بهیار صنعت سپاهان؛ بنیاد علم و فناوری
🔹ما با یک نسلی رو به رو هستیم در فضای دانشجویی و حتی فضای دانش آموزی که آن ها نسبت به حرکت خودشان و
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و همچنین تبریک فرا رسیدن سال نو، بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت قصد دارد با توجه به شعار سال، مروری بر گزیده ای از مطالب اخیر بنیاد مرتبط با تولید، اقتصاد و نقش مردم داشته باشد. اولین صوت در جمع دانشجویان جامعه ی اسلامی بازنشر می شود. در این صوت به مسئله حضور بدنه ی مردم و کشور در اقتصاد پرداخته می شود.
نظرات و دیدگاه های عزیزان پیرامون صوت ها قابل نشر در کانال می باشد.
@behyaarstf_ir
مسئله اقتصاد- جلسه اول.mp3
زمان:
حجم:
44.79M
🎙تاملی بر مسئله اقتصاد
🔹جلسه اول؛
- بررسی پیام نوروزی رهبر انقلاب
- بیان چشمانداز جلسات
📆 پنجشنبه، ۲ فروردین ماه ۱۴۰۳
@behyaarstf_ir
بهیار صنعت سپاهان؛ بنیاد علم و فناوری
🎙تاملی بر مسئله اقتصاد 🔹جلسه اول؛ - بررسی پیام نوروزی رهبر انقلاب - بیان چشمانداز جلسات 📆 پنج
🔻تاملی بر مسئله اقتصاد
📖 جلسه اول؛
- بررسی پیام نوروزی رهبر انقلاب
- بیان چشمانداز جلسات
▫️با حضور: حجت الاسلام نجاتبخش
🔹 جلسه پیش درآمد؛ امروز پنجشنبه ۲ فروردین ماه ۱۳۰۴
🗓 شنبه،دوشنبه و چهارشنبهها
زمان: ساعت۱۶
مکان: سرای هنر و اندیشه
@behyaarstf_ir
🔹چرا تولید کلید حل مسائل کشور است؟
🔹فهم رایج ما این است که تولید باعث برطرف شدن نیازهای کشور میشود.
سوال این است که چرا به جای زحمت تولید اقدام به سرمایه گذاری و خرید کالاهای مورد نیاز خود نکنیم؟
مگر تولید خودرو و لوازم خانگی، فولاد و... چه مسئلهای را حل کرده است. اگر بجای هزینه هایی که برای تولید این کالاها دادهایم، کالاها را وارد میکردیم، شاید مردم ما از کالاهای به روزتری استفاده میکردند و خدمات بهتری دریافت میکردند.
🔹ای بسا اگر به سراغ وزیران از نفت تا بهداشت بروید بگویند؛ تولیدکنندگان داخلی امروز بزرگترین مانع توسعه کشور هستند. اگر هم زمانی به جهت تحریمها و وجود دولت غربگرا ما نیازهای خود را نمیتوانستیم برطرف کنیم امروز که دولت در یک دیپلماسی موفق با چین قرار گرفته است چرا باید کشور معطل تولید باشد؟ حال شاید بگوییم اشتغال را چه کنیم؟
🔹مسئله اشتغال نیز با وجود استارتاپهای خدماتی تا مقدار زیادی قابل حل است. در یکی دو سال گذشته بالای شصت میلیارد دلار به تولید کنندگان ارز اختصاص دادهاند تا در کشور کالا تولید کنند. براستی چرا ما نباید مثل عربستان با یک سرمایه گذاری بالا در حوزه نفت و گاز با بالا بردن بهره وری در این حوزه و تولید انواع محصولات نفتی درآمد لازم برای خرید کالاها را فراهم کنیم و از بسیاری از مشکلاتی که در راه تولید است خود را آزاد نکنیم؟
🔹پرسش اصلی این است که چرا تولید کلید حل مسائل کشور است؟ این پرسش دعوتی است برای اندیشیدن به وضعیت امروز کشور و جستجوی جایگاه تولید در ساختن کشور و بیشتر از آنکه یک چون و چرا در بیانات حضرت آقا باشد یک جستجوگری است تا ما بتوانیم جایگاه تولید را در اقتصاد امروز بیابیم.
@behyaarstf_ir
🔻تاملی بر مسئله اقتصاد
📖 جلسه دوم
▫️با حضور: حجت الاسلام نجاتبخش
📆 شنبه، ۴ فروردین ماه ۱۴۰۳
زمان: ساعت ۱۴:۳۰
📍سرای هنر و اندیشه
@behyaarstf_ir
@soha_sima
هدایت شده از بهیار صنعت سپاهان؛ بنیاد علم و فناوری
حجت الاسلام نجات بخشنقش دانش بنیان در آینده ی کشور.mp3
زمان:
حجم:
24.11M
🔹نقش دانش بنیان در آینده ی ایران
🔹یکی از سوالاتی که مطرح است این است که ما در چه جایگاهی می توانیم آینده را در نظر آوریم و آینده دار بودن را ببینیم. معمولا یک تفاوتی بین درک خودمان و درک آقا از ایران و آینده احساس می کنیم. بعضا در نسبت با بیانات آقا، سوال برایمان پیش می آید که آقا چگونه اینقدر امیدوار به آینده هستند و به عبارتی چه می بینند که امیدوار به آینده هستند.
ارائه: حجت الاسلام نجات بخش
@behyaarstf_ir