نشریه انتخابات.pdf
6.04M
مروری بر وضعیت اقتصاد کشور
📑 #دولت_مردم_دانش_بنیان
🔹یک ایران یک جهش
🔸وضعیت اقتصاد کشور
🔹خصوصی سازی
🔸تقویت ارزش پول ملی
@eghtesad_daneshbonyan
12.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_ویژه | باورها و اراده؛ نقطه شروع جهش در کشور
☘بازدید دکتر جلیلی از مجموعه ی دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان خرداد 1400
☘دکتر جلیلی (۲۲ خرداد ۱۴۰۳) : در ۱۱ سال گذشته، تلاش کردم ذهنم را به روی حاشیهها و لابیها و جلسات کممایۀ سیاسی ببندم و در عوض، درهای دفترم را به روی صدها کارشناس و متخصص و مدیر و دانشمند و فعال اجتماعی و دانشگاهی و ... باز کنم، کسانی که از ماندن پشت لابی های خسارت بار سیاسی و مناسبات جناحی خسته شده بودند.
@behyaarstf_ir
.
☘دکتر جلیلی در بازدید از مجموعه ی بهیار:
با دانش بنیان نشان می دهیم این جهش واقعیت و حقیقت است.
خلاصه ای از مطالب مطرح شده توسط دکتر جلیلی، خرداد ۱۴۰۰:
☘استدلال ما برای تحقق شعاری که گفتیم این بود که ما در هشت سال گذشته در جاهای مختلف در استانها و شهرها و روستاها هرچه گشتیم و بررسی و مطالعه کردیم، آنچه که دیدیم فرصت و ظرفیت بود که اگر بهخوبی استفاده شود کشور میتواند #جهش_بزرگی داشته باشد. بر همین مبنا باور ما این بود و هست که در چهار سال آینده کشور نباید فقط اداره شود، بلکه باید #جهش پیدا کند.
☘این یک ادعاست و ما ادعا کردیم که ما بررسی کردیم و بررسیهای ما این را نشان میدهد. انصافاً هم در بررسیهایمان سعی کردیم که نتیجهای که به مردم میگوییم نتیجهای باشد که باور داشته باشیم. یعنی بینی و بین الله اگر میگوییم که هشت سال مطالعه و بررسی کردیم و در میدان رفتیم و به استانها و جاهای مختلفی رفتیم و به یک جمعبندی رسیدیم، این جمعبندی باید واقعی و حقیقی باشد و فقط یک شعار لفظی نباشد.
☘ در همین ایام تبلیغات انتخاباتی خیلیها از من این سؤال را کردند؛ که این حرفی که میزنید ادعای خوب و شعار قشنگی است اما برای اینکه جامعه اقناع شود ادله روشنی لازم دارد. باید اقناع لازمی صورت بگیرد تا جامعه بپذیرد که در چهار سال آینده میشود جهش کرد. اگر بخواهیم دلیل و شاهد خوبی بیاوریم که میشود با یک جهاد بزرگ یک جهش در شأن ملت و انقلاب اسلامی انجام داد، شاید بهترین شاهد و گواه همین #دانش_بنیان باشد.
☘ #جهش ممکن نیست مگر با جهش در #علم_و_دانش. و جهش در علم و دانش ممکن نیست مگر با جهش و سرمایهگذاری در نیروی انسانی. و جهش در نیروی انسانی ممکن نیست مگر با جهش در باورها و اراده. این در دانش بنیان کاملاً مشهود است.
☘در همین ایام انتخابات یکی از صحبتهایی که زیاد بیان کردم این است که آیا جوانان ما که در سختترین عرصهها مثل دفاع مقدس و دفاع از حرم میروند و آن حماسهها را ایجاد میکنند، حالا همان جوانها در عرصه صنعت نمیتوانند حماسه ایجاد کنند که خیلی آسانتر است؟ آیا در عرصه اقتصاد و کشاورزی و غیره نمیتوانند؟ میتوانند.
☘دلیلش چیست؟ همین کارهایی که #دانش_بنیان ها انجام داده اند. یک حرکت جبههای از اقشار مختلف مردم، دانشآموز تا دانشجو و دکتر و پیشکسوت و بازنشسته کنار هم مینشینند و کار بزرگ میکنند. اگر میخواهیم موفقیتهای بزرگ داشته باشیم باید دانشگاه و علم و صنعت ما خودش را با زندگی مردم، خودرو، آبشیرینکن، ایکسری و سایر نیازهای کشور درگیر کند. چه چیزی میتواند حلقه وصل باشد؟ شرکتهای دانشبنیان. شرکت دانشبنیان چه وقت میتواند در جایگاه خودش قرار بگیرد؟ وقتی که محور اصلی اقتصاد کشور شود.
☘اینکه عرض کردم جهش، حقیقتاً به این معنی است. اگر بخواهید روزمره اداره کنید چیزی نصیب کشور نخواهد شد. اگر بگوییم کشور را اداره کنیم و حالا یک مشکل را هم توسط دانش بنیان ها رفع کنیم، نمیشود. کشور باید برای شرکتهای دانش بنیان هر روز مأموریتهای جدید تعریف کند. او بگوید که نگران نباش که این تولیدت بازار خواهد داشت یا نخواهد داشت، نهتنها خودم مشتری تو هستم بلکه برای تو در سایر بازارهای جهانی هم سعی میکنم بازار پیدا کنم. این میشود آن جهش و موفقیتی که میتواند إنشاءالله برای کشور افتخارات بزرگی ایجاد کند. این میتواند یک الگو باشد.
☘وظیفه دولت آتی إنشاءالله همین است که این الگو را تکثیر کند. ما باید در کشور صدها و بلکه هزاران شرکت دانش بنیان داشته باشیم. آن موقع میبینید که کشور جهش خواهد داشت یا نه و آیا این یک شعار بوده است یا واقعیت. آن موقع خواهید دید که آیا باید معطل این بمانیم که نفت خام ما را کسی به ثمن بخس بخرد یا نخرد، یا اینکه عرصههای جدیدی از ارزآوری و اشتغال در کشور ایجاد میشود که نهتنها جوانان شما مهاجرت نمیکنند بلکه از جاهای دیگر مهاجر میپذیرید. اینها را میگویم تا جامعه را اقناع کنم که این حرفها شعار نیست. این حرفها واقعیت و حقیقت است. این کارها میتواند با قدرت تکثیر شود و رشد پیدا کند و کشور را إنشاءالله در ابعاد مختلف ترقی بدهد.
@behyaarstf_ir
هدایت شده از اقتصاد دانش بنیان
رویکرد دانش بنیان دولت .pdf
815.2K
بسم الله الرحمن الرحیم
درک و روایت مجموعه های دانش بنیان کشور از وضعیت کنونی آن است که مناسبات رایج و گذشته کشور با یک فروبستگی جدی مواجه است و تمنای احیاء این مناسبات، کشور را در بن بست قرار می دهد. حال آنکه این ناامیدی از مناسبات گذشته و تجربه ی مجموعه های دانشبنیان میتواند امیدی بر تمنای شکل گیری مناسبات جدید و یافتن راه آینده باشد. فرصتی که در آن تحول و جهش دیگر شعار نیست و نشانه های راه پیشرفت خود را به ما نشان می دهد. در این جهت بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت در کنار سایر مجموعه های دانش بنیان سعی کرده است روایتی از وضع موجود بنا به تجربه ی خود تدوین کند و در اختیار دکتر جلیلی قرار دهد. این متن تقدیم می گردد.
@eghtesad_daneshbonyan
هدایت شده از اقتصاد دانش بنیان
.
دعوت به حضور در #میدانِ_روایت
از کسانی که در عرصه ی تولید دانش بنیان و صنعت کشور نقش دارند دعوت می کنیم تا در *میدان روایت*، روایت و قصه ی خودشان از اکنون و آینده ی وضعیت کشور را برای مردم اعم از نخبگان و دانشگاهیان و صنعتگران و سیاستمداران بیان کنند تا در پناه این روایت هر ایرانی با باور و اراده ی خود نقشش را در قصه ی پیشرفت کشور پیدا کند.
(دکتر جلیلی: جهش ممکن نیست، مگر با جهش در علم و دانش، و جهش در علم و دانش ممکن نیست مگر با جهش و سرمایه گذاری در نیروی انسانی و جهش در نیروی انسانی ممکن نیست مگر با جهش در باور ها و اراده ها.)
باور ها و اراده ها در پناه روایت و قصه ای از اکنون و آینده شکل می گیرد. دانش بنیان ها مجموعه هایی هستند که به معنای واقعی کلمه درکی از تحول و جهش در علم و دانش و اقتصاد و نقش انسان در این تحول دارند و آن را تجربه کرده اند و روایت و قصه ی آن ها در این صحنه، سازنده ی باور ها و برانگیزنده ی اراده هاست.
شماره تماس و آیدی جهت حضور در #میدان_روایت:
09108871580 و @drjalili_eghtesad
لازم به ذکر است این روایت ها ان شاء الله در کانال #دانش_بنیان_نقش_باشکوه به آدرس @eghtesad_daneshbonyan نشر داده می شود.
@eghtesad_daneshbonyan
به نام خدا
☘بسم الله الرحمن الرحیم
|روایت اقتصاد بخش اول|
هدفهای بزرگ، محتاج کارهای تحولی است؛ باید کارهای بزرگ انجام گیرد، باید کارهای تحولی انجام گیرد... خود انقلاب بزرگترین تحول بود. بعدازاین هم چه در زمینهی اقتصاد، چه در زمینهی فرهنگ، چه در زمینهی امنیت، چه در زمینهی علم، کارهای تحولی و بزرگ لازم است. به نظر من این کار ممکن است: آدمش را داریم، مسئولینش را داریم، کشور بحمدالله جوانهای خوبی دارد. (مقام معظم رهبری 19/10/1401)
☘تفکر در شرایط فعلی کشور، ما را به این میرساند که دانشبنیان میتواند همان نقش بسیج در دفاع مقدس را ایفا کند. همانگونه که در دفاع مقدس بسیج توانست حضور مردم را با استعدادها و تواناییهای مختلف در کنار یکدیگر قرار دهد و عملیات بزرگ دفاع مقدس را تا فتح خرمشهر به نتیجه برساند امروز دانشبنیانها نیز میتوانند چنین نقشی را بر عهده گیرند؛ نقشی که شاید بزرگترین صنایع و کارخانهها نتوانند بر عهده گیرند. مسئله اصلی در شرایط کنونی این است که دولتها هنوز نتوانستهاند جایگاه اصلی دانشبنیانها را تعریف کنند و معمولاً متوجه نیستند که دانشبنیانها ظرفیت حضور در مسائل اصلی و گلوگاهی کشور را دارا هستند. تا اینجا دولتها خود را حامی دانشبنیانها میدانند اما این حمایت کافی نیست بلکه باید میدان در اختیار آنها قرار دهند. همانگونه که بسیج با کمترین امکانات، عملیات بزرگ انجام میداد، امروز دانشبنیانها نیز این گونهاند. فرض کنید در زمان دفاع مقدس، به بسیج، اجازه طراحی عملیاتهای بزرگ داده نمیشد و صرفاً از آنها حمایت امکاناتی میشد. در این صورت شاید جز یاس بسیجیان چیزی عاید نمیشد.
☘امروز دانشبنیانها آماده حضور در عرصههای اساسی و بزرگ کشور هستند. درک این معنا از جانب سیاستمداران کشور و تعریف چنین جایگاهی میتواند جهشی در وضعیت فعلی کشور در عرصههای گوناگون ایجاد نماید؛ لذا به نظر میرسد تعریف رویکرد دولت آینده در جهت دانشبنیان خود یک امید بزرگ برای جامعه امروز ماست.
ما هنوز به دنبال این هستیم که برای ترمیم مشکلات اقتصادی و اداری کشورمان مناسبات گذشته را دنبال کنیم و همین مسئله سبب میشود که دچار یأس شده و تصور کنیم که راهی برای برونرفت از مشکلات کنونی وجود ندارد. اما در شرایط تحریمی امروز، باید از مناسبات گذشته فاصله بگیریم تا بتوانیم اقتصاد خود را سامان داده و با نگاه به امکانات آینده واجد نگاه جدیدی در اقتصاد دانشبنیان شویم.
@behyaarstf_ir
@eghtesad_daneshbonyan
هدایت شده از اقتصاد دانش بنیان
نگاهی دیگر لازم است...
|روایت اقتصاد قسمت دوم|
☘قطعاً یکی از چالشهای اساسی دولت آینده، راه افتادن ماشین دولت در اقتصاد دانشبنیان، اصلاح نظام اداری و بهتبع آن راهاندازی ماشین دولت است. این مسئله دهههاست که در کشور وجود داشته است که اغلب در تلاش بودهایم با ایدههای شخصی و در قالب سازوکارهای مرسوم مدیریتی این امر را پیش ببریم و در قریب بهاتفاق موارد نیز در این امر ناموفق بودهایم. به بیانی دیگر مسئله اساسی نظام اداری در کشور ما مشخص نبودن جایگاه هر وزارتخانه و یا دستگاه اجرایی در نسبت با یکدیگر و نقش هرکدام از آنها در یک نظام بزرگتر باشد؛ تا آنجا که اغلب سازمانهای ستادی ایجادشده جهت رفع چنین چالشی نیز خود به یک سازمان در عرض سازمانهای دیگر بدل میشوند و عملاً تلاشها نهتنها نتیجهای نمیدهد بلکه خود حاصل تلاش دیگر مجموعهها را از بین خواهند برد.
☘به بیانی دیگر میتوان گفت، در یافتن نخ تسبیح نظام اداری کشورمان ناکام بودهایم.
نظام برنامهریزی فعلی کشور، متأثر از اقتصاد نفتی دهههای گذشته است. ساختار اغلب سازمانهای کشور به نحوی آرایش یافته است که یا در پی افزایش استخراج منابع نفتی و یا تأمین نیازهای بیپایان کشور از طریق واردات است. بودجهریزی کشور با پیشبینی از فروش نفت صورت گرفته و سهم هر دستگاه اجرایی از این بودجه با توجه به هزینه نیروی انسانی و نیازهای مالی جهت امور توسعه فیزیکی اختصاص مییابد.
☘برای نمونه گمرک جمهوری اسلامی ایران نیازمند تجهیز گمرکات کشور به سامانههای ایکسری بازرسی کالا است. مثل رویکرد برای رفع سایر نیازهای کشور، روند بدین گونه است که بعد از مطرحشدن نیاز و تبدیل آن به مسئله در مجامع خطمشی گذاری کشور، با توجه به اهمیت و استراتژیک بودن آن نیاز، منابع تأمین مالی آن به نحوی در سهم گمرک از بودجه سال آینده پیشبینی میشود. مجلس بودجه را تأیید کرده، وزارت اقتصاد مکلف است درصدد تأمین مالی موردنیاز بربیاید و گمرک بهعنوان مجری قانون مشغول فعالیت میشود.
☘کمبود نقدینگی لازم، گمرک را مدام به این میکشاند که تلاش کند ردیف بودجه اختصاصی را افزایش دهد که البته با توجه به کثرت مسائل اولویتدار کشور نه نقدینگی موردنیاز وجود دارد و اگر هم وجود داشته باشد تغییر درنتیجه ایجاد نمیکند. عدم توفیق روال ذکرشده دولت را به فکر تولید دستگاه در داخل کشور میرساند. غیر اقتصادی بودن تولید و سطح بالای فناوری مجال ورود بخش خصوصی را نمی دهد.
☘روند به نحوی است که این وظیفه یا بر دوش دولت اضافه میگردد و یا شرکتهای شبهدولتی ایجاد میگردد تا این کار را به نتیجه برسانند. در دهههای گذشته با رویکردهای واردات و یا ایجاد شرکتهای شبهدولتی، مسئله گمرک بههیچعنوان حلنشده است.
☘در مقابل رویکردهای یادشده، از سال 1396 و با ورود شرکتهای دانشبنیان به بومیسازی این محصول، دولت در یک نسبت صحیح با بخش خصوصی و با صرف کمترین هزینه ممکن توانست علاوه بر رفع نیاز کشور، سرمایههای بخش خصوصی و مردمی را نیز به بخش مولد هدایت کند.
☘تغییر ریل کشور از اقتصاد نفتی به یک اقتصاد درونزا نیازمند تغیر آرایش فضای تولید در کشور است. جایی که برای فعالسازی سازوکارهای اجرایی، شرکتهای دانشبنیان میتوانند بهعنوان یک حلقه میانی زمینه تغییر چنین ریلی را فراهم سازند. آنها با فتح قلههای فناوری مسائل را از نو برای دستگاه اجرایی باز تعریف میکنند و میتوانند پویایی را به آنها بگردانند. دست و پای بخش خصوصی در چنین شرایطی از غل و زنجیرهای اقتصاد سرمایهای ناشی از اقتصاد نفتی، خارجشده و با ابتکارات خود بازاری پویا و خلاق را ایجاد میکند.
@eghtesad_daneshbonyan
فرصت برادری.mp3
9.52M
#بشنوید
🎙 فرصت برادری
"تاملی بر شعار دولت دکتر جلیلی"
در سالهای بعد از دفاع مقدس و آن فرصت تاریخی حضور مردم و نقش با شکوهی که مردم بر عهده گرفتند و سخت ترین شرایط، عرصهی زیبا ترین صحنههای هنر مردمان ایران شد، عموم دولتها با نگاهی خیرخواهانه متولی امور مردم شدند و ناخودگاه فرصت نقش آفرینی و برادری از مردم گرفته شد، حال آنکه این نقش آفرینی و مسئولیت خود زندگی است...
#دانش_بنیان_نقش_باشکوه
#دولت_مردم_دانش_بنیان
@behyaarstf_ir
@eghtesad_daneshbonyan
27.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
دکتر جلیلی: مهمترین فرصت، توانمندی های آحاد مردم ایران است.
#یک_جهان_فرصت
#یک_ایران_جهش
#هر_ایرانی_یک_نقش_با_شکوه
#دولت_مردم_دانش_بنیان
🔹مناسب برای پست و استوری اینستاگرام
@behyaarstf_ir
@eghtesad_daneshbonyan
هدایت شده از اقتصاد دانش بنیان
.
عدالت و پیشرفت با رویکرد اقتصاد دانشبنیان
(روایت اقتصاد|بخش سوم)
☘قریب ده سال از تبیین اقتصاد دانشبنیان بهعنوان آینده اقتصاد جمهوری اسلامی ایران توسط رهبری میگذرد و ایشان در طول این ده سال به تبیین این راه در اقتصاد کشور پرداختهاند. راهی که عدالت و پیشرفت را میسر میسازد و مقاومت در برابر سرمایهداری را عملی میکند.
☘رهبر انقلاب: "من فقط بهطور خلاصه عرض میکنم که رسیدن و دست یافتن به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حلّ مشکل فقر در کشور ــ که ما مشکل فقر و استضعاف مالی را در کشور بخواهیم حل کنیم ــ فقط از مسیر تقویت «تولید» میگذرد؛ اگر ما تولید را تقویت کردیم که تقویت آنهم به همین دانشبنیان بودن است، این مقصود بزرگ انشاءالله حاصل خواهد شد. 01/01/01"
☘مسئله نسبت عدالت و اقتصاد دانشبنیان را از چند حیث میتوان مدنظر قرارداد:
از منظر نیروی انسانی و شکوفایی استعداد افراد، میتوان گفت که در مناسبات فعلی، دولت با پشتوانه به درآمدهای نفتی، برنامهریزیهای کوتاه و میانمدت خود را انجام میدهد. در این شرایط و با تمرکز منبع ثروت در دستان دولت، در عمل مجال ورود بخش خصوصی و مردمی در اقتصاد مهیا نمیشود و تنها فرصت این است که خود را به نحوی وارد حوزههایی مثل نفت و یا فولاد کنند تا مگر بتوانند در صنایع پاییندستی اینگونه صنایع مجال فعالیت داشته باشند. این اقدامات گرچه نامطلوب نیست ولی برای دولت آینده اینیک وضعیت حداقلی است. وضعیت مطلوبتر آن است که با توسعه اقتصاد دانشبنیان واقعی و دانشبنیان کردن این صنایع و نه صرفاً رفع برخی نیازهای آنها، امکان فعالیت در مسائل اصلی را بر اساس ابتکارات مردمی فراهم ساخت. اقدامی که ماحصل آن علاوه بر کاهش نیاز به منابع نفتی و کاهش واردات امکان فعالیت نیروهای نخبگانی کشورمان را در اقصی نقاط کشور و در سطح بالایی از تولید فعال میسازد. این تجربهای است که کشورمان در طول هشت سال دفاع مقدس آن را تجربه کرد. فضایی که در آن به پشتوانه تشکیل نهادهایی نظیر بسیج، میدان عملی در اختیار نیروهای مردمی قرار میگیرد و از این طریق زمینه شکوفایی استعدادهایی نظیر شهید باقری فراهم میآید. به بیانی بهتر در این اقتصاد توزیع درآمد بر اساس دانش افراد میتواند صورت گیرد و پول کار نمیکند و حضور و تأثیر افراد به توانایی و دانش ایشان بازمیگردد نه به سرمایه و پول ایشان. این ویژگی میتواند اقتصاد را به عدالت نزدیک کند.
☘از منظر رفع نابرابریهای منطقهای نیز باید گفت، زمانی که شما محصولاتی را از خارج از کشور و با هزینههای بالا تهیه مینمایید مجبور هستید آن را در مناطق محدود و با اولویت بالاتر راهاندازی نمایید لذا در بسیاری از استانهای مرزی شما چنین خدماتی ارائه نمیگردد و این امر باعث بروز بیعدالتی در کشور میگردد. درحالیکه اگر تولید دانشبنیان باشد شما میتواند با هزینه بسیار کم بهتمامی نقاط کشور خدمترسانی نمایید و سامانههای موردنیاز را راهاندازی نمایید. با سرمایهگذاریهای درست میتوان این امر را باکیفیت بسیار بالایی انجام داد. اقدامی که در سالیان گذشته در حوزه تجهیزات پزشکی و ساخت دستگاههایی نظیر شتابدهنده پزشکی درمان سرطان، رادیولوژی و... صورت پذیرفت.
☘لازم به ذکر است چالش اساسی در نسبت با چنین مسائلی، تعمیر و نگهداری این وسایل پیشرفته و عدم دسترسی مناطق کمتر برخوردار جهت رفع نیاز است که در عمل حتی اگر توان تهیه محصولات وجود داشته باشد، استفاده از آن را غیرممکن میسازد. مسئلهای که با رویکرد اقتصاد دانشبنیان قابلحل است.
@eghtesad_daneshbonyan
.
رشد شاخصهای اقتصادی با رویکرد دانشبنیان
(روایت اقتصاد| بخش چهارم)
1⃣تقویت پول ملی:
چنانچه تولید بهصورت فناورانه صورت نگیرد نقدینگی موردنیاز بخش تولید بجای ریال، دلار خواهد بود و این امر سبب میشود که کشور جهت تأمین دلار به خام فروشی نیاز شدیدتری پیدا کند.
در حال حاضر، سیاست فعلی کشور ، انقباض نقدینگی ریالی و انبساط ارزی است. در سیاست انقباض نقدینگی و انبساط ارزی، فشار اصلی بر روی شرکتهای دانشبنیان و تولیدکنندگان واقعی است. زیرا این مجموعهها تمام معادلات اقتصادی خود را بر اساس ریال پیش میبرند و نه دلار.
2⃣کاهش تورم و هدایت جریان نقدینگی:
واقعیت آن است، چون تولیدکنندگان فعلی (تولیدات کارخانهای و مونتاژی) برای تأمین نقدینگی نیازی به ریال ندارند لذا بهصورت گسترده وامهای کلان ریالی خود را وارد حوزه تجارت میکنند و درنهایت ماحصل آن تأسیس فروشگاههای زنجیرهای قطعات خودرو توسط شرکتهای خودروسازی، فروشگاههای زنجیرهای غذایی توسط تولیدکنندگان روغن، فروشگاههای لوازمخانگی توسط تولیدکنندگان لوازمخانگی و... میگردد. درواقع این وامها به سمت تولید هدایت نمیگردد بلکه به سمت تقاضا هدایت میگردد.
هرساله حجم بالایی از ارز کشور جهت واردات محصولات مختلف مصرف میگردد که مقدار آن همواره روبه افزایش بوده است. بر اساس آمار منتشرشده بیشترین سهم واردات متعلق به خطوط تولید کارخانه و قطعات مختلف مونتاژی بوده است. اما در بخش صادرات بیشترین سهم صادراتی ما متعلق به فروش مواد خام اولیه است. لذا با افزایش هرچه بیشتر تأمین ارز عملاً اقتصاد ایران بیشازپیش وابسته میگردد.
در حال حاضر یکی از عوامل تورمزا در کشور بانکها میباشند. مهمترین ابزار بانکها چاپ پول هست. چرا این چاپ پول در کشورهای توسعهیافته منجر به تورم نمیگردد ولی در کشور ما منجر به تورم میگردد؟ کمبود ساختار نظام بانکی ما عدم اتصال درست به دانشبنیانها هست. در حال حاضر بازارهایی که در پیش روی بانکها وجود دارد در گردش نمیباشند. مهمترین عامل تورم عدم گردش سرمایه هست. بانکها نیازمند گردش سرمایه میباشند. در بازارهای موجود همچون مسکن، زمین، صنایع مونتاژی، نفت و.... سرمایه در گردش نیست و لذا هر نوع اقدام سرمایهای توسط بانکها منجر به تورم میگردد.
در حوزه دانشبنیان با توجه به اینکه سرمایه همواره در گردش هست، تزریق نقدینگی در آن منجر به تورم نمیگردد. در اقتصاد دانشبنیان، ارزشافزوده، حاصل دانش بهکاررفته است و نه حاصل افزایش قیمت زمین و سرمایههای ثابت. درواقع در اقتصاد دانشبنیان شما از هیچ و با استفاده از دانش، ارزش ایجاد کردهاید؛ لذا در اینجا نقدینگی از هیچ است و تورمی ایجاد نمیشود.
3⃣قابلیت اشتغالزایی بالا
در حال حاضر 25 درصد از جامعه کشور ما ( 20 میلیون نفر) تحصیلکرده میباشند که این افراد نیازمند اشتغال میباشند. با توجه به اینکه درصد زیادی از آنها تحصیلکردگان رشتههای فنی و مهندسی میباشند، نیازمند زمینههای مناسبی جهت فعالیتهای علمی و دانشی میباشند. متأسفانه با توجه به اینکه این زمینه در کشور مهیا نیست، بسیاری از تحصیلکردگان تصمیم به مهاجرت میگیرند. در حال حاضر صنعت ما بهصورت مونتاژی فعالیت مینماید و این صنعت به مقدار بسیار کمی نیازمند افراد تحصیلکرده است. درواقع نیروی موردنیاز این صنایع افراد تکنسین ساده هست و نه افراد تحصیلکردهای که به دنبال بروز استعدادهای خود میباشند. لازم به ذکر است بیش از 95 درصد صنعت ما بهصورت صنعت مونتاژ است.
مهمترین امکانی که در پیش روی افراد تحصیلکرده وجود دارد، فعالیت در مجموعههای دانشبنیان هست؛ چراکه دانش، محور اصلی فعالیت در این مجموعههاست. این اشتغال بسیار پایدار است. افراد تنها یک مهارت را کسب نمیکنند بلکه در دل کار به دانشی میرسند که میتوانند در محصولات و حوزههای مختلف مورداستفاده قرار گیرد و بهاصطلاح سرریز فناوری صورت میگیرد.
@behyaarstf_ir
هدایت شده از اشاره های ناخوانا
7.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این آقای راننده میگه:
من حاضرم مجانی براش کار کنم.میدونی چرا؟
چون من خودم نیستم ۸۰ ملیونه
اگه من حَمّالیشو کنم بقیه خیرشا میبرند