10.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماه رجب و یک دعا:
*الهی! ارغد عیشی و اظهر مروتی..
.
(خداوندا، زندگی ام را، زندگی گوارایی قرار بده و جوانمردی ام را آشکار کن. فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی)
🔹آیا نمی توان میدان تولید و دانش بنیان را فرصت و موهبتی از طرف خداوند به مردم و ملت ایران، خصوصا نسل نوجوان و جوان دانست که در آن میدان خطیر جوانان می توانند، با گذر از حرص ها و خواسته های حقیر نفسانی، مروت و جوانمردی شان را بروز دهند و اینگونه زندگی گوارایی تجربه کنند؟
🔹در این کلیپ می بینیم، #حاج_قاسم_سلیمانی: نخبگان فرهنگی ما باید بذر ایثار و فداکاری را در صد ها هزار جوان و نوجوان که در دامان آنان پرورش پیدا می کنند بکارند تا فردای این ملت تضمین شود.
@behyaarstf_ir
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت سپاهان
ماه رجب و یک دعا: *الهی! ارغد عیشی و اظهر مروتی.. . (خداوندا، زندگی ام را، زندگی گوارایی قرار بده
🔹دعاهایی که ما میخوانیم، پر از حکمت است. در دعاهای مأثور از ائمّه علیهمالسّلام که به ما میرسد، نکاتی عاید از معارف وجود دارد که حقیقتاً مورد احتیاج انسان است. آن بزرگواران با آوردن این نکات در دعاها به ما یاد میدهند که از خدا چه بخواهیم.
🔹من از دعای شریف ابوحمزهی ثمالی چند فقره برایتان عرض میکنم. این دعای طولانی، حالت مناجاتی عجیب دارد که در بخش سوم عرض خواهم کرد. و اما لابهلای این مناجاتها، نیازهای واقعی انسان نهفته است. نیازهای واقعی آنهایی است که این بزرگوار از خدای متعال میخواهد. مثلاً در فرازی از دعا، خطاب به قادر متعال، عرض میکند: «اَرْغِدْ عَیْشی»؛ «زندگیِ مرا زندگیِ گوارایی قرار بده.» گوارا بودن زندگی، نه با پول، نه با قدرت و نه با داشتن زر و زور است. زیرا یک فرد، در عین برخورداری از همهی این امکانات، ممکن است زندگی برایش گوارا نباشد. نگرانیای دارد که زندگی برایش گوارا نیست. مشکل خانوادگیای دارد که زندگی برایش گوارا نیست. اولادش مشکلی پیدا میکنند - العیاذُ باللَّه، نستجیر باللَّه، یکی از فرزندان وی، اخلاق بدی دارد - دیگر زندگی برایش گوارا نیست. خبرِ بدی به انسان میرسد؛ زندگی بر او تلخ و ناگوار میشود. این انسان، هم پول دارد، هم قدرت دارد، هم امکانات دارد؛ همه چیز دارد؛ امّا زندگیِ گوارا ندارد. ممکن است انسان فقیری که زندگیِ خیلی سادهای دارد و در اتاقی محقّر، با عیال و فرزندش در عین تنگدستی گذرانِ زندگی میکند، زندگیاش گواراتر از آن فردِ همه چیزدارِ ثروتمند و قدرتمند باشد.
🔹ببینید حضرت سجاد، علیهالصّلاة والسّلام، چگونه نقطهی اصلی را مورد توجه قرار میدهد. میگوید: «اَرْغِدْ عَیْشی وَ اَظْهِرْ مُرُوّتی»؛ «زندگیام را گوارا و جوانمردیام را آشکار کن.» ظاهراً معنای عبارت دوم این است که «میدانی به وجود آید، تا من در آن، صفت جوانمردی را به منصهی بروز درآورم.» نه اینکه «مردم ببینند من جوانمردم؛» نه. برای اینکه، اگر بخواهیم جوانمردی بروز پیدا کند، باید جوانمردی کنیم. صرف اینکه جوانمردی در درون انسان وجود داشته باشد، کافی نیست. انسان باید جوانمردی را به مرحلهی عمل برساند و نسبت به کسانی جوانمردی کند. این میشود «اَظْهِرْ مُرُوّتی».
🔹در ادامه میفرماید: «وَ اَصْلِحْ جَمیعَ اَحْوالی»؛ «همه کارهای من و احوال مرا اصلاح کن. حالِ دعای مرا اصلاح کن. حالِ زندگی معمولی من و خانوادهام را اصلاح کن. حالِ شغلی را که دارم، اصلاح کن. همهی خصوصیات مرا اصلاح کن.» اصلاح هر امری، به حسب خودش، یک دعای کامل و جامع است. «وَ اجْعَلنی مِمّن اَطَلْتَ عُمْرَهُ وَ حَسَّنْتَ عَمَلَهُ وَ اَتْمَمْتَ عَلَیْهِ نِعْمَتَکَ وَ رَضیتَ عَنْهُ وَ اَحْیَیْتَهُ حَیوةً طَیِّبَةً.»(۱) میگوید: «مرا از کسانی قرار بده که عمری طولانی توأم با عمل نیکو و همراه با نعمتِ کامل الهی و همراه با رضایِ پروردگار و حیات طیّبه دارند.» آیا چیزی از این بهتر، وجود دارد؟!معصومین علیهمالسّلام، یاد میدهند که چه باید از خدا بخواهیم. چیزهایی که باید از خدا خواست، همانهاست که آن بزرگواران در ادعیّه مطرح میکنند.
۱۳۷۳/۱۱/۲۸
@behyaarstf_ir
Voice 024_01.mp3
28.56M
*واصنع الفلک باعیننا و وحینا*
🔹دانش بنیان با حفظ عالم صفا و رفاقت و صداقت نوجوانی.
طرح بحث دانش بنیان در جمع #دانش_آموزان_کرمان، ایام اعتکاف، ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
حجة الاسلام نجات بخش:
🔹شما در ابتدای نوجوانی خیلی باصفا و با محبت در اوج رفاقت کنار هم هستید، اما چیز هایی در جامعه وجود دارد که هر قدر شما می آیید بالاتر می گویند حواست جمع باشد، رفاقت کاری ازش نمی آید، حواست جمع کار های خودت باشه، خط و مرز هایی برای خودت داشته باش و کار خودت را انجام بده. نهایتا اگر خواستی با یکی کار کنی ببین آیا سود و منفعتی برایت دارد یا نه! این ها همان چیز های است که جلوی موفقیت شما را می گیرد.
🔹 شما بعدا بخواهید هواپیما بسازید، شتابدهنده بسازید، نمی توانید تنها بسازید، باید یکسری آدم کنارت باشند، باید با هم حرکت کنید، اگر فاصله داشته باشید فایده ندارد، اگر تنها باشید فایده ندارد، در این صورت هیچ کاری از دستت بر نمی آید.
🔹اگر بخواهید آدم ها را با پول بیاورید، این هم فایده ندارد، نمی توانید با هم هماهنگ شوید یک کار بزرگ انجام دهید، قصه ی کار بهیار رفاقت است، می بینید آدم ها رابطه شان خیلی با هم خوب است، ما به این می گوییم برادری. همین که کسی وارد این دنیا می شود، انگار وارد یک دنیای دیگر می شود، دنیای صفا و صداقت و پاکی و رفاقت.
@behyaarstf_ir
Mohammad Motammedi - Mozhde Baran (320).mp3
8.93M
مژده باران به نفسهای بیابان؛ به رگ خشک درختان
به شب خسته ایوان برسان باز!
بوی بهاران به دل غنچه لرزان؛ به تمنای زمستان…
به تقلای خیابان؛ به تب جان پریشان برسان باز!
میهنم ایران به دل خسته دنیا…
بنشان مرهم خود را؛ بگشا راه نفسها
مثل سیاوش تنها؛ بگذر از این آتشها!
تند طوفان بشکن ای وطنم ایران…
شمع دعا روشن کن؛ نام خدا جوشن کن…
پنجه دیوان بشکن! ای وطنم ایران!
@behyaarstf_ir
هدایت شده از سیمای هنر و اندیشه/ سُها
.
🔹 عدالت و دانشبنیان
🔹 تحقق عدالت در نسبت با دانش بنیان
📆 دوشنبهها، بعد از نماز مغرب و عشا
جلسه دوم امروز ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱
ساعت ۱۸:۳۰
پخش زنده از طريق لينك زير
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#گعده_دانشجویی
#دانش_بنیان
@soha_sima
بچه های سیستان_01.mp3
34.58M
دانش بنیان، صبر، اسقامت و برادری
طرح مسئله در جمع دانشجویان برادر سیستان و بلوچستان
۲۴ بهمن ۱۴۰۱
@behyaarstf_ir
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت سپاهان
دانش بنیان، صبر، اسقامت و برادری طرح مسئله در جمع دانشجویان برادر سیستان و بلوچستان ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
دانش بنیان راهِ صبر، اسقامت و برادری
🔹اگر عمق دانش در کار ها کم باشد، موانع رو به رو طاقت فرسا می شود و انسان از بین می رود، ولی اگر به سمت عمق دانش حرکت کنید و کار علمی قوی و عمیق انجام دهید، کسی نمی تواند مانع ایجاد کند و راه های دیگری پیش می آید. بعضی می گویند کار های ساده را نمی شود در کشور انجام داد و موانع زیادی ایجاد می کنند، آن وقت چطور می گویید کار های پیشرفته را می شود انجام داد؟ در صورتی که اتفاقا باید به آن سمت حرکت کرد تا راه باز شود.
🔹اصل ماجرا این است که شما خودتان پهلوان حسابی هستید و این راه را پیش می روید. آدم هایی که در محیط های سخت پرورش پیدا می کنند، در وجودشان قدرت دارند و پهلوان واقعی هستند. جنس بچه های سیستان و بلوچستان آدم ساخته شده و سختی کشیده است و به راحتی زمین نمی خورد. راز این کار در *وحدت و برادری* است، رازش در *العم السلطان* است.
🔹در واژه های دینی زیاد شنیده ایم صبر، صبر یعنی پای آن کار بایستیم. اگر اهل صبر و استقامت باشید راه باز می شود، و اگر اهل صبر و استقامت نباشیم و به اصلاح پا به زمین بکوبیم که همین الان این را می خواهم، راه باز نمی شود. صبر چشم انسان را به راه های دیگر باز می کند.انسان با صبر مثل آب است، آن قدر می ایستد تا راه باز شود.
🔹ما در آیات قرآن داریم که: *وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ*: تو بدی را با خوبی دفع کن تا بین تو و آن کسی که دشمنی هست یک دوستی گرم اتفاق افتد. باید جوری خوبی بکنی که این آیه محقق شود، جوری این مسیر را جلو بروی که، بشود. وعده های خدا شدنی است، فقط تو باید جوری بروی که این وعده ها محقق شود و رفع تکلیفی نیست و با خوبیِ رفع تکلیفی این وعده محقق نمی شود، باید جوری خوبی کنی که خدا بیاید. یک مسیر را با وعده های الهی، با توکل، با صبر شروع کنی که محقق شود. من فقط می گویم یک خدایی است که اگر توکل کنید بزرگترین گره های روزگار باز می شود.
@behyaarstf_ir
هدایت شده از سیمای هنر و اندیشه/ سُها
.
🔹 عدالت و دانشبنیان
🔹 تحقق عدالت در نسبت با دانش بنیان
📆 دوشنبهها، بعد از نماز مغرب و عشا
جلسه سوم امروز ۱ اسفند ماه ۱۴۰۱
ساعت ۱۸:۳۰
پخش زنده از طريق لينك زير
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#گعده_دانشجویی
#دانش_بنیان
@soha_sima
جلسه با جهاد علمی مستقل _01.mp3
49.46M
🔹 گفت و گو، مسیر عقلانیت و خرد
🔹ارائه ی حجت الاسلام نجات بخش
در جمع اعضا جهاد علمی مستقل کشور/ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
🔹ما مسئله ی مدیریت و سازمان را بد فهمیدم. سازمان، یک نوع عقلانیت است. حال آنکه ما درگیر ظواهری مثل یک سری آیین نامه و ضوابط و قانون شدیم. معمولا وقتی می گوییم که می خواهیم یک سازمان تشکیل دهیم، اول از یک چارت و آیین نامه و ضوابط و اینجور چیز ها سخن می گوییم و گمان می کنیم اگر آن ضوابط باشد، سازمان هست در حالی که سازمان یک نوع عقلانیت است که با آن عقلانیت یک نوع مناسباتی بین آدم ها ایجاد می شود و هر آدمی سر جای خودش می داند که چکار باید بکند.
🔹بروکراسی در دنیا یک امر دست و پا گیر نیست، یک امر برای بهتر پیش بردن کار ها و هماهنگ شدن انسان هاست، چیزی که در کشور هایی مثل کشور ما مذموم است، آنجا پیش برنده بوده و بروکراسی را گذاشتن که یک راهی پیش رود. ولی همین بروکراسی در کشور جلو کار ها را می گیرد. شما با سازمان هایی که فقط بروکراسی هستن و عقلانتی پشت آن ها نیست دچار مشکل هستید.
@behyaarstf_ir
49.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینیم؛ ده باصفا:
https://aparat.com/v/rvYM3
رهبری فرمودند: برای پیشرفت کشور و اصلاح امور اقتصاد، باید به طور قاطع به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.
اگر این ایام و در اواخر سال تولید دانش بنیان، شاهد آن هستیم با وجود ترسیم این افق، گوش دولت و مسئولین، قدر سخن را آنگونه که باید درنیافته است و تصمیم خطیر سیاسی در جهت حرکت کشور در ریل اقتصاد دانش بنیان گرفته نمی شود و همان راه های اجباری رایج در موارد بسیاری طی می شود، آیا نباید امثال بچه های سدید کرمان را کسانی دانست که راه خطر و توکل، که همان راه ایمان به خدای سال شصت است را پیش گرفته اند؟ همان راهی که راه اختیار است و حاج قاسم در زیر آتش دشمن در وصف این دو راه اختیاری و اجباری فرمود:
گشاینده ی این راه باشید، در یک جمع مهمی گشاینده ی این راه باشید. این خیلی ارزنده است.
برادران، آدم وقتی در سختی است - به هر حال ما انسانیم- به تعبیر قرآن هلوعا و جزوعا، خودمان دچار جزع و فزع می شویم. اما همین که مقداری از این سختی فاصله گرفتیم و به خودمان رجوع کردیم و گفتیم بهترین ایام عمرمان کی بود، آن وقت قضاوت می کنیم بهترین وقت عمر ما همان وقتی بود که در سختی بودیم، برادرا، ما هم بین دو راه اختیاری و اجباری قرار داریم، اجباری، نود و نه درصد در راه اجباری اند، میروند! اختیاری؛ یک درصد توفیق پیدا می کنند، یک درصد توفیق پیدا می کنند الی الابد زنده باشند.
@behyaarstf_ir
هدایت شده از سیمای هنر و اندیشه/ سُها
گفتمان پیشرفت.MP3
35.35M
.
🎙 گفتمان پیشرفت
#جلسه_دوم
🔹 پیشرفت چگونه در دانشگاه گفتمان میشود؟
🔹 با حضور حجهالاسلام نجات بخش
📆 پنجشنبه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۱
#گعده_دانشجویی
#دانش_بنیان
@soha_sima
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت سپاهان
. 🎙 گفتمان پیشرفت #جلسه_دوم 🔹 پیشرفت چگونه در دانشگاه گفتمان میشود؟ 🔹 با حضور حجهالاسلام نجات بخش
🔹عقل و خرد پیشرفت
مطرح شده در جلسه ی گفتمان پیشرفت
حجت الاسلام نجات بخش
۴ اسفند ماه ۱۴۰۱
🔹ما برای درک پیشرفت به یک نگاه جدید نیاز داریم در غیر این صورت پیشرفت به یک سری ظواهر تقلیل پیدا می کند. در تجربه ی کشور هایی مثل ژاپن و کره می بینیم کسانی بودند که به جای دیدن ظواهر، مناسباتی را دیدند که منجر به پیشرفت شده است و تلاش می کردند که به عقل و خرد پیشرفت نزدیک شوند. عقل و خرد باعث می شود که این مناسبات درک شود و از ظاهرگرایی دور شویم.
🔹درباره ی مواجهه ایران با عقل اسلام مثال می زنیم و بعد به عقل پیشرفت می پردازیم. اسلام آوردن ایرانیان، همان نسبت برقرار کردن با عقل اسلام است و تلاش کردند به عقل اسلام نزدیک شوند و ظهور این تلاش، فلسفه است. نزدیک شدن به عقل اسلام، باعث یگانگی ایرانی با اسلام شده و این باعث می شود که شما به ظواهر اکتفا نکنید و اینجا ایرانی بودن برابر با اسلامی بودن است.
🔹این عقلانیت و یگانگی و به دست آوردن نگاه، همان چیزی است که شما را با مسئله یگانه می کند و شما را از شیفتگی و آرزو های دست نیافتنی حفظ می کند. این یگانگی در رو به رو شدن ایران با عقل اسلام است و ظهور آن فلسفه ای است که در عالم ایران متولد می شود.
🔹حال در مسئله ی پیشرفت هم نیازمند آن هستیم که واجد آن عقل و نگاه پیشرفت شویم تا یک یگانگی بین ایران و پیشرفت حاصل شود و اینجا این شما هستید که دارید به پیشرفت و آینده فکر می کنید و حاصل فکر ما، از آنِ ماست. اکنون ظواهر را می بینیم و ظواهر را پیشرفت می گیریم و آن را وارد می کنیم، حال آنکه ما صاحب آن نیستیم، چون عقل و خرد آن را نداریم و در امور نشانه های تقلید و غرب زدگی نمایان است.
🔹پیشرفت یک عقل و خرد می خواهد که آن خرد و عقل جهان امروز است و نباید آن را با عقل در زمینه های دیگر اشتباه گرفت. باید به این خرد و عقلی که در اروپا متولد شده و می تواند پیشرفت را مسیر کند توجه کرد، حال آنکه اکنون در خود اروپا این خرد و عقل سست شده و آن ها نیز اسیر یک سری روند ها و مسیر های روتین و ظواهر شده اند. و اینجا ممکن است ما به جای مواجهه با عقل پیشرفت که در اروپا متولد شد، مواجه شویم با سستی عقل اروپا و صورت بی خردی آن مواجه شویم و می خواهیم آن را وارد کنیم و این یک چالش جدی است و دوباره گرفتاری ایجاد می کند.
@behyaarstf_ir