انواع ژانر در فیلم
ژانر فیلم
در نظریه ی فیلم، ژانر مبحثی است که برای دستهبندی فیلمها بر اساس شباهتهای روایتی که فیلم بر آنها بنا شده است. بیشتر نظریات در باب ژانر فیلمها از مفاهیم نقد ژانر ادبی وام گرفته شده است. با توجه به موضوع ژانر در متن ادبی، روشهای مختلفی برای برخورد با مسئله ی ژانر و تعریف و دستهبندی آنها وجود دارد. علاوه بر تفاوت اصلی بین ژانر مستند و داستانی در فیلم، ژانر میتواند در گونههای دیگری نیز تقسیمبندی شود.
معمولا فیلمهای داستانی بر اساس موقعیت، موضوع، حالت و قالبشان دستهبندی میشوند.
روش دیگر دستهبندی ژانرهای فیلم بر اساس هدف حضار است. بعضی از نظریهپردازان فیلم به دو مولفه ی قالب و هدف مخاطب در دستهبندی ژانر اعتقاد ندارند. اکثر اوقات شاخهبندی ژانرهای فیلم به زیر ژانرها منتهی میشود. بعضی اوقات ژانر دوگانهای از ترکیب دو ژانر تعریف میشود.
3️⃣ 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی
ژانر کمدی
کمدی شامل فیلم ها و داستان های خنده دار است که برای سرگرمی و خنده مخاطب (از طریق شوخی) و به وسیله اغراق موقعیت، زبان، اکشن، ارتباطات و شخصیت ها، به وجود می آید. مانند کمدی بزن بکوب، کمدی رمانتیک، اسکروبال، نقیضه، کمدی سیاه (کمدی سیاه هجوی) و غیره.
4️⃣ 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی
ژانر درام
فیلم های درام فیلم هایی معمولا جدی هستند که شخصیت ها، فضاها، شرایط و داستان های حقیقی درباره شخصیت ها و ارتباطات شان را نشان می دهد. معمولا در این فیلم ها بر روی جلوه های ویژه، کمدی یا اکشن تمرکز نشده و با داشتن داستان های فرعی بسیاری یکی از بلندترین ژانرهای فیلم محسوب می شوند و فیلم های زندگی نامه ای درام یکی از ژانرهای فرعی فیلم های درام هستند که بزرگسالانه محسوب می شوند. گاهی اوقات ژانر درام و رمانتیک با هم یکی در نظر گرفته میشوند که در واقع اینطور نیست و ژانر درام لزوما پر از داستان های عاشقانه نیست.
5️⃣ 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی
ژانر موزیکال ( اشک ها و لبخندها فیلم موزیکال سال ۱۹۶۵ به کارگردانی رابرت وایز )
ریشههای این ژانر برمیگردد به تئاترهای موزیکال در آمریکای سالهای ابتدایی قرن بیستم. این نمایشها نمونههای عامیانهتری از اپرا بودند و به دلیل محبوبیت پس از ناطق و رنگی شدن سینما، به عالم فیلمسازی هم راه پیدا کردند. عصر طلایی این ژانر در سالهای دهه چهل تا شصت است و میشود به نمونه فوقالعاده مشهوری چون «داستان وستساید» اشاره کرد.
تعریف این ژانر ساده است: فیلمی که روایت داستان در آن به موسیقی و آواز گره خورده باشد. با این که موزیکال ژانر پویایی نیست و تعداد موزیکالها در سال به انگشتان یک دست هم نمیرسد، همیشه محافل سینمایی و آکادمی نسبت به این گونه نگاهی از سر شیفتگی و احترام داشتهاند. «سوئینی تاد»، «بینوایان» و «لالالند» از جمله نمونههای متاخر و موفق این ژانر هستند.
6️⃣ 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی
ژانر تریلر (پرندگان هیچکاک 1963)
ژانر سینمایی هیجانآور؛ که کارکردش به هیجان آوردن مخاطب و چند مولفه و ابزار کلی دارد مانند تعلیق و دلهره
تریلر در سادهترین شکل درباره شخصیتی است که باید کاری را به سرانجام برساند اما به دلیل وجود موانع و تهدیدهای بیرونی، در طول مسیر مدام باید روی لبه تیغ حرکت کند. حال بهواسطه فضا و موقعیت داستانی، تریلر میتواند انواع مختلفی داشته باشد.
تریلر سیاسی در بستر قدرت و سیاست اتفاق میافتد، مانند «JFK» اولیور استون که به پرونده تحقیقات ترور کندی میپردازد. تریلر جنایی که گونه رایجی است شخصیت را به دنیای جرم و جنایت میبرد، مثالش هم میشود «هفت». در تکنوتریلر، داستان رنگ و بویی از تکنولوژی میگیرد و عموما با هکرها و امثالهم سروکار داریم، مانند «دختری با خالکوبی اژدها». تریلر جاسوسی همانطور که از اسمش پیداست که به قصههای جاسوسی مربوط میشود؛ اکثر اقتباسهایی صورت گرفته از رمانهای جان لوکاره در این دسته قرار میگیرد؛ از جمله «بندزن، خیاط، سرباز، جاسوس». و در تریلر روانشناختی هم یا با شخصیتی مواجهیم که دچار بحرانهای روانی است یا عامل فشار بر روی شخصیت جنبه روانشناسانه دارد، مانند «سرگیجه» و خیلی از کارهای آلفرد هیچکاک که عموما میتوان ژانر تریلر را با فیلمهای او تعریف کرد و شرح داد.
تریلر خیلی وقتها در ترکیب با ژانرهای دیگر قرار میگیرد. مثلا سری فیلمهای «جیمز باند» و «ماموریت غیرممکن» در ابتدا تریلرهایی جاسوسی بودند اما هرچه گذشت جنبه اکشن در آنها بیشتر شد.
7️⃣ 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی
ژانر اکشن
فیلم های اکشن فیلم های پربودجه ای هستند که شامل این ویژگی ها می باشند: صحنه های هیجان انگیز، بدلکاری، تعقیب و گریز، نجات، نبرد، مبارزه، فرار، فاجعه های نابودکننده (سیل، انفجار، وقایع طبیعی، آتش سوزی و غیره)، نان استاپ موشن، ریتم و گام سریع و قهرمان های مثبت ماجراجو و اغلب دو بعدی، و نبرد میان شخصیت های منفی. مانند سریال های فانتزی و جاسوسی جیمز باند، فیلم های رزمی، فیلم های اقتباسی از بازی های ویدیویی، سینمای تجارتی سیاهان و برخی از فیلم های ابرقهرمانی. یکی از ژانرهای فرعی آن فیلم های واقعه ای (disaster film) است.
8️⃣ 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی
ژانر علمی تخیلی
فیلم های علمی تخیلی اغلب علمی، تخیلی و بصری هستند و قهرمان ها، بیگانه ها، سرزمین های دوردست، ماجراجویی های غیرممکن، فضاهای عجیب، مکان های تخیلی، ویلن های خطرناک و تاریک، تکنولوژی آینده، نیروهای ناشناخته و ناشناس و هیولاهای عجیب الخلقه (مخلوقات فضایی) ایجاد شده توسط دانشمندان دیوانه یا تاثیرات هسته ای، را نمایش می دهند. این فیلم ها اغلب به فیلم های فانتزی (یا ابرقهرمانی) نزدیک بوده و یا با فیلم های اکشن ماجراجویانه شباهت هایی دارند. براساس این فیلم های علمی تخیلی، تکنولوژی می تواند انسان را نابود کند و به همین دلیل با فیلم های ترسناک شباهت دارند. مخصوصا زمانی که تکنولوژی یا بیگانه ها شرور شوند، مانند فیلم های علمی تخیلی “عصر اتمی” سال های ۱۹۵۰. ژانرهای فرعی فیلم های علمی تخیلی عبارت اند از: فیلم های آخرالزمانی، فضایی، آینده ای نوآر، تفکری و غیره.
9️⃣ 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی
ژژانر عاشقانه
( کازابلاکا کارگردان مایکل کورتیز ۱۹۴۲)
اگر منطقی حساب کنیم، رومنس یا عاشقانه را باید زیرمجموعه درام در نظر گرفت اما ریشههای پررنگ ادبی داستانهای رمانتیک و مخاطب گسترده آنها باعث شده که در خیلی از موارد عاشقانه بهعنوان یک ژانر مستقل در نظر گرفته شود. تعریف هم ساده است: ماجرای عشق و تلاش میان دو شخصیت اصلی برای رسیدن به هم، که البته در موارد پیچیده این تعداد افزایش هم پیدا میکند. «قصه عشق»، «کازابلانکا» و «تایتانیک» مثالهای معروف این ژانر هستند که البته بر حسب اتفاق عاشقانههای هیچکدام فرجام خوشی هم ندارد.
ژانر ترکیبی کمدی-رمانتیک هم مبنای کار را رابطه میان دو شخصیت اصلی میگذارد اما جنس روابط و موقعیتهای آن شیرین است و در طول تماشای فیلم بیشتر از آن که اشک بریزید، لبخند میزنید. «وقتی هری با سالی ملاقات کرد» یکی از بهترین نمونهها برای این گونه دوستداشتنی است.
🔟 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی
ژانر وحشت
ژانر وحشت برای ایجاد حس ترس و وحشت در مخاطب ایجاد شده و اغلب پایان دلهره آور و شوکه کننده ای دارد که در عین حال بیننده را میخکوب و سرگرم کرده است. فیلم های ترسناک انواع مختلفی از فیلم ها را شامل می شود، از فیلم های کلاسیک صامت نوسفراتو گرفته تا فیلم های هیولایی امروز که براساس جلوه های کامپیوتری ساخته می شود. این ژانر اغلب با ژانر علمی تخیلی ادغام شده و صحنه هایی از هیولاهای ساخته تکنولوژی و یا تخریب زمین توسط بیگانه ها را نشان می دهد. ژانر فیلم های فانتزی یا ماورالطبیعه را نمی توان همیشه با ژانر وحشت یکی دانست. از جمله ژانرهای فرعی فیلم های ترسناک عبارت اند از کشتار، خون آلود، روانی، مبارزه برای بقا، فیلم های وحشتناک نوجوانان، فیلم اکتشافی، قاتل سریالی، فعالیت های ماورالطبیعه، زامبی، شیطانی، هیولایی، دراکولا، فرانکنشتاین و غیره.
1️⃣1️⃣ 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی
ژانر وسترن
وسترن ژانر اصلی صنعت سینمای آمریکاست که اغلب فیلم های آغازین هالیوود در این ژانر ساخته شدند. این ژانر یکی از قدیمی ترین و ماندگارترین ژانرها بوده که داستان، عناصر و شخصیت های آن شناخته شده هستند (تفنگ شش لول، اسب، شهرهای صحرایی، گاوچران ها، سرخ پوست ها و غیره). این ژانر در گذر زمان تغییر کرده، تکامل یافته، مورد توجه قرار گرفته و از یاد رفته است. از جمله انواع مختلف آن عبارت اند از وسترن های ایتالیایی اسپاگتی، وسترن های حماسی، وسترن های کمدی، وسترن های مجرمانه یا نشان دادن کلانترها به عنوان شخصیت اصلی، وسترن های انتقام جویانه و ضد وسترن.
2️⃣1️⃣ 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی
ژانر حماسی و تاریخی
فیلم های حماسی عبارت اند از درام های تاریخی، جنگی، قرون وسطایی یا دوره ای، که یک دوره مشخص از تاریخ را انتخاب می کنند. فیلم های حماسی بخش هایی از فیلم های ماجراجویانه را نیز شامل می شود و داستان های تاریخی، تخیلی، اسطوره ای، افسانه ای یا قهرمانی را به نمایش می گذارد. همچنین یک دوره یا فضای خارجی، طراحی لباس به همراه شکوه و عظمت سینمایی، گسترده درام، مراحل تولید و موسیقی متن، نیز به آن می افزاید. فیلم های حماسی معمولا شکل وسیع تر فیلم های زندگی نامه ای محسوب می شوند.
3️⃣1️⃣ 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی
ژانر ملودرام
این هم یکی از موارد بحثبرانگیز است. خیلی از کارشناسان، ملودرام را زیرمجموعه درام در نظر میگیرند و خیلی از منتقدان هم با نگاهی تحقیرآمیز ملودرامها را درامهایی رقیقشده میدانند که در آن برانگیختن احساسات مخاطب در اولویت قرار دارد. با این وجود، نمونههای متعالی و تحسینشده از ملودرام هم کم نیست؛ مثلا فیلمهای داگلاس سیرک که چند نسل از سینماگران را تحت تاثیر قرار داده است.
الزاما ملودرام مترادف عاشقانه نیست چرا که خیلی وقتها داستان بر روی روابط انسانی متمرکز است و این رابطه به واسطه درک متقابل به عمق و احساسات میرسد. «مرد بارانی»، «خدمتکار» و حتی فیلم فرانسوی و محبوب «دستنیافتیها» در بعضی تعاریف بهعنوان ملودرام در نظر گرفته میشوند و اگر سری بزنید به سینمای هند هم که دیگر آنجا ملودرام ژانر غالب است.
4️⃣1️⃣ 30 شهریور 1400
▪️با طوبی در ارتباط باشید
وبلاگ | اینستا | ایتا | آموزشمستندسازی