💫💫 ارمغانی به نام توبه برای بندگان گنهکار 💫💫
« و من هر كه را توبه كند و ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، سپس هدايت شود، می آمرزم. » [ سورۀ طه / آیه۸۲ ]
« هر کس بدی کند یا ظلم کند به نفس خود با ارتکاب گناهان و سپس آمرزش بخواهد از خدا و توبه نماید، خدا را آمرزنده مهربان می یابد. » [ سورۀ نساء / آیۀ۱۱۰ ]
« ای کسانی که ایمان آوردید، به سوی خدا توبه کنید، توبه ای نصوح. امید است که او بپوشاند گناهان شما را و شما را وارد باغهايی در بهشت کند که در زیر آن نهرهای زیبا جاری است. » [ سورۀ تحریم / آیۀ۸ ]
ابوالصباح کنانی گوید از حضرت صادق ( علیه السلام ) دربارۀ قول خدای تعالی در سورۀ تحریم آیۀ ۸ پرسیدم، که آن حضرت فرمودند: منظور از توبۀ نصوح این است که بنده از گناه توبه کند و تصمیم بگیرد که دیگر به آن گناه باز نگردد. [ اصول کافی ، ج ۴، ص۱۶۸]
« وآن کسانی که از گناهان توبه کنند و با ایمان به خدا عمل صالح به جای آورند، پس خداوند گناهان آنها را می آمرزد و گناهانشان را به نیکی ها تبدیل می کند. زیرا که خداوند در حق بندگانش بسیار آمرزنده و مهربان است. » [ سورۀ فرقان آیه / ۷۰ ]
رسول اكرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : هیچ کس نزد خدا محبوب تر نیست از مرد و زنی که توبه کرده باشند. [ عین الحیوه، ص ۱۸۷]
🌟🌟این که میگن خدا مهربونه، یعنی این 🌟🌟
در كتاب « قصص التوابین » آمده است : « ذوالنون مصرى اين مرد شريف كه يكى از عرفاي زمان خود بوده روزى از كنار رود نيل در مصر مي گذشته كه ناگهان چشمش به يك عقرب مى افتد كه به سرعت به طرف رود نيل مى رود. با خود گفت: معلوم مى شود اين عقرب ماموريت فوق العاده اى دارد. دنبال عقرب رفت تا به كنار آب رسيد. ناگهان قورباغه اى از آب بالا آمد و خودش را به ديوار ساحل چسباند و عقرب رفت روى پشت آن قورباغه سوار شد و قورباغه شروع کرد به طی کردن عرض رودخانه. ذوالنون هم فوراً بر قايقى سوار می شود و به آن طرف رودخانه می رود. قورباغه هم رسید به آن طرف رودخانه و خودش را به ساحل چسباند. عقرب از پشت قورباغه پیاده شد و مجدداً به راه افتاد. ذوالنون هم پا به پای عقرب او را تعقیب کرد تا بالاخره رسیدند به درختی. در سایۀ درخت جوانی مست به خواب عمیقی فرو رفته بود. ناگهان مار بزرگی به جوان نزدیک شد. اما قبل از اینکه بتواند به جوان مست آسیبی برساند، با نیش همان عقرب تازه از راه رسیده از پای در آمد. ذوالنون از لطف خدا در حفظ جوان مست حيران شد. لگدى به آن جوان زد و رهايش نكرد تا كمى به هوش آمد. ذوالنون گفت:بلند شو ببين چه خبر است! تو چطور با چنين خدايى طرف مى شوى؟! جوان نگاه مى كند و با کمال تعجب مى بیند مارى در کنارش افتاده است. ذوالنون ماجرا را براى او مى گويد. جوان در همان لحظه به گريه افتاد و نوشته اند كه اين جوان توبه كرد و از كرده هايش پشيمان گرديد و گريان و نالان شده و ذوالنون را رها نكرد. گفت تو را به خدا مرا با خدايم آشنا كن و مرا با خدا آشتى بده. كارى بكن كه خدا مرا بيامرزد. او هم قبول كرد و همراهش به مصر آمده و بالاخره مدتها ماند و سرگرم توبه و انابه و تدارك گذشته ها شد، تا از صلحا و اخيار گرديد. »
💥💥💥نارضایتیِ مادر، مانع گفتن شهادتین 💥💥💥
در کتاب « منازل الآخره » آمده است: « حضرت امام جعفر صادق ( علیه السلام ) فرموده اند؛ هر که بخواهد که حق تعالی بر او سکرات مرگ را آسان کند باید صله ارحام و خویشان خود کند، و به پدر و مادر خود نیکی و احسان نماید. پس هر گاه چنین کند خداوند دشواری های مرگ را، بر او آسان کند و در حیات خود فقر به او نرسد. و روایت شده که حضرت رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نزد جوانی به هنگام وفات او حاضر شدند. پس به او فرمودند: بگو "لا اله الا الله". ولی زبان آن جوان بسته شد و نتوانست بگوید و هر چه حضرت تکرار کردند باز نتوانست بگوید؛ پس حضرت به آن زنی که کنار جوان بود، گفتند: آیا این جوان مادر دارد؟ عرض کرد: بلی، من مادر او میباشم. فرمودند: آیا تو بر او خشمناکی؟ گفت: بلی و الآن شش سال است که با او سخن نگفتهام. حضرت فرمودند که از او راضی شو. آن زن گفت: رضی الله عنه برضاک یا رسول الله. و چون این کلمه را که مُشعِر بر رضایت او بود از پسرش گفت، زبان آن جوان باز شد. حضرت به او فرمودند: بگو"لا اله الا الله". آن جوان گفت: "لا اله الا الله". حضرت فرمودند: چه میبینی؟ عرض کرد: مرد سیاه قبیح المنظر با جامههای چرکین و بدبو که نزد من آمده و گلو و راه نفس مرا گرفته. حضرت فرمودند: بگو: یا من یقبل الیسیر و یعفو عن الکثیر اقبل منی الیسیر واعف عنی الکثیر انک انت الغفور الرحیم. آن جوان این کلمات را گفت آن وقت حضرت به او فرمودند: نگاه کن، چه میبینی؟ گفت: مردی سفید رنگ، نیکو صورت، خوشبو با جامههای خوب را میبینم که به نزدم آمده و آن سیاه پشت کرده و میخواهد برود. حضرت فرمودند: این کلمات را تکرار کن، تکرار کرد. حضرت فرمودند: چه میبینی؟ عرض کرد: دیگر آن سیاه را نمیبینم و آن شخص نورانی نزد من است، پس در آن حال آن جوان وفات کرد. »
🌺🌺سلام و عرض ادب خدمت دوستان و همراهان گرامی امروز احکام ۲۵ حکم رو قرار دادم تا اخر هفته احکام بارگزاری نمیکنم تا ان شا الله مطالب به صورت کامل مطالعه بشه🌺🌺
یاعلی مدد
التماس دعا
2.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تبریک و تهنیت باد💝💝💝💝
@ostad_shojaeAUD-20211004-WA0001.mp3
زمان:
حجم:
5.38M
🔴 زمین درسراشیبی ظهور افتاده
ومابسرعت به لحظه ی باشکوه ظهور نزدیک میشیم
👤 #استاد_شجاعی
#بشارت
➖➖➖➖➖
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
#غیبت_و_گفتن_خوبی
#گفتن_خوبیها_و_تعريف_کردن
🤔❓اگر از كسي در غياب او تعريف كنيم و او از تعريف كردن ما راضي نباشد، غيبت محسوب ميشود؟
✍️ همه مراجع: خير، غيبت بيان عيوب است و تعريف كردن و گفتن خوبی از شخصي كه راضى نباشد، غيبت نيست.
👌تبصره:
🔹 1. بیان خوبیها هرچند بقصد عیبجویی، غیبت نیست مانند اینکه بگوید : « فلانی هر چه داشت، به فقرا داد و جیب خودش را خالی کرد».
🔸 2. اگر تعريف كردن باعث اذیّت و آزار يا ايجاد دردسر و مزاحمت براي فرد شود، یا باعث برملا کردن اسراری که دوست ندارد دیگران بفهمند شود، حرام است.
#گفتن_خوبي_و_بدی_با_هم
🤔❓اگر پشت سر كسي هم بديهاي و هم خوبيهاي او را بگوييم، آيا مرتكب غيبت شدهايم؟
✍️ همه مراجع: اگر عيوب پنهان او را بيان كنيد مرتكب غيبت شدهايد، اگر چه در كنار آن خوبيهاي او را هم بگويد.
👌 تبصره: نقد و بررسي كارهاى مسئولين و سوابق نامزدهاي انتخاباتي حكم جداگانهي دارد كه در بحث انتخابات ذکر شد.
📚 خامنهای، رساله آموزشی، ج 2، درس 17؛امام، استفتاءات، ج 2، ص 619، س 9 و 13؛ تبريزي، استفتاءات جدید، ج 1؛ س 1001؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج1، م 2264 و 2266؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س 552؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078؛ بهجت، استفتاءات، ج 4؛ س 6467؛
#احکام_نموداری
🌺حکم شستن موهای بلند در غسل🌺
پرسش کاربر در ربات:
دیشب حمام رفته بودم ولی امشب هم باید #غسل انجام دهم .حالا اگر موهایم که بلند است را خیس نکنم ،می توان غسل کرد؟؟؟
پاسخ :
همه مراجع می گویند:در غسل باید موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب می شود، حتما بشویید اما در مورد موهای بلند نظر مراجع عبارت است از:
امام خمینی ، رهبر ، اراکی و مکارم شیرازی: بنابراحتیاط واجب لازم است موهای بلند شسته شوند.
همه مراجع دیگر : شستن موهاى بلند واجب نیست، بلکه اگر آب را طورى به پوست برساند که آنها تر نشود، غسل صحیح است ولى اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممکن نباشد، باید آن ها را بشوید که آب به بدن برسد.
تبصره👌
مقلدین چهار مرجعی که احتیاط واجب دادند، می توانند در این مسئله به یکی از مراجع دیگر رجوع کرده و به فتوای او عمل کنند.
#احکام_غسل
📚 توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص222 ، مسأله 379.
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🆔
پرسش:
بنده خدایی قبل از ماه رمضان پارسال انگشتای شصت پاهای خود را لاک زده وبعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست؟
#احکام_روزه
👈 پاسخ :
📝 آیت الله خامنه ای: در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است.
📝آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد.
📝آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید.
📝آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید.
📝آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد.
#احکام_غسل
📝آیت الله فاضل: اگر بابودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است.
📚استفتا از سایت مراجع عظام
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🆔