eitaa logo
احکام تخصصی و به روز
1هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
4هزار ویدیو
40 فایل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2102919389Ca8a381ab12 لینک گروه ادعیه https://eitaa.com/joinchat/889913605C377bc55dc5 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌👌 متن سوال: 🔴 شخصی در دوران تحصیل خود با تقلب کردن مدرک گرفته و نهایتاً بر اساس همان نمرات اخذ مدرک کرده و با آن مدرک در اداره‌ای مشغول به کار شده است. از آن جایی که میزان حقوق و مزایای ایشان بر اساس مدرکش است:🔻🔻🔻 1️⃣الف) آیا حقوقی که دریافت می‌کند حلال است؟ 2️⃣ب) آیا استخدام این شخص اشکال دارد؟ 3️⃣ج) اگر نمی‌دانسته تقلب حرام است، حکم حقوق و استخدام او چیست؟ 🔴نظرات مراجع 👇👇👇 ✍پاسخ امام (رحمة الله علیه) الف و ب و ج) اگر شرایط علمی و اخلاقی استخدام در شما جمع است و از طرف دولت اسلامی اشكالی نیست مانع ندارد و حقوق دریافتی حلال است. استفتائات،‌ج2، ص50، با استفاده از س138 ✍ پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه) الف و ب و ج) اگر وظیفه آن شغل را بخوبی انجام دهد حقوقش حلال است. اگر استعداد و قابلیت بر آن شغل را دارد اشكال ندارد. ✍ پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه) الف و ب و ج) هر چند تقلب كردن در امتحان جایز نبوده است لكن چنانچه شخص برای كاری كه به آن مشغول شده مهارت لازم را دارد و از عهده آن بر می‌آید حقوقی كه از بابت كار مباح می‌گیرد برای او حلال است و می‌تواند در آن تصرف كند. ✍ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) تقلب حرام است وباید استغفار کنید ولی در مورد درآمد و حقوق میتوانید در این زمینه مطابق احتیاط عمل کنید و یا با رعایت الاعلم فالاعلم به مرجع تقلید دیگری رجوع کنید. ✍پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه) تقلّب جایز نیست. استفتائات، ص411 و412، س1317 و 1318  ✍ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) اگر دانش و مهارت آن کار را مانند صاحب مدرک واقعی دارا می باشد حقوق دریافتی حلال است مگر این که اطمینان حاصل شود داشتن مدرک متعارف و بدون تقلب برای صاحب کار ملاک بوده در این صورت داشتن مدرک لازم است.   ✍آیت الله دام ظله العالی) تقلّب در امتحانات به هر روشی که باشد جایز نیست ولی حقوق دریافتی حلال است و اگر تخصص کامل مطابق مدرک دریافتی ندارد جایز نیست خود را به این عنوان به مؤسسه دولتی یا خصوصی جهت استخدام معرفی نماید. آدرس: کتاب استفتائات، سوال 4 ✍ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی الف و ب) اگر تصدی آن شغل و دریافت حقوق آن، مشروط به عدم آنگونه تقلب باشد یا فرد، تخصص لازم برای انجام آن شغل را نداشته باشد و نتواند وظیفه محوّل را کامل انجام دهد، نمی‌تواند استخدام شود و از مزایای آن شغل، استفاده کند. ج) تأثیری در حکم مسأله ندارد. ✍ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) اگر شخص مذكور از عهده‌ی وظایف مربوط به شغلش كاملاً بر می‌آید و از این جهت كمبودی ندارد استخدام ایشان و حقوق دریافتی اشكال ندارد هر چند با تقلب مرتكب خلاف شده باشد. ✍ آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه) الف) حقوقی كه بر اساس مدرك تقلبی اضافه می‌گیرد حرام است. ب) خیر استخدام اشكالی ندارد. ج) فرقی نمی‌كند. ✍پاسخ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) هر گونه تقلّب حرام است، و اگر کسی در امتحان ورودی دانشگاه و مانند آن تقلّب کرده ولی بعدا مراحل تحصیلی و شغلی را بدون تقلّب گذرانیده می تواند از مدرک تحصیلی خود و مزایای مترتّب بر آن استفاده کند، مشروط بر این که از کار خود جدا توبه کرده و هرگز سراغ چنین کارهایی نرود و با اعمال نیک آینده، گذشته را جبران کند ✍ پاسخ آیت الله همدانی (دام ظله العالی) تقلّب در امتحانات جائز نیست و حقوقی که گرفته‌اند برگرداند ✍ پاسخ آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) اگر استخدام و حقوق او منوط به مدرک به دست آمده از راه تقلب باشد، جایز و حلال نیست و علم و جهل مدخلیتی ندارد. 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 📜📜📜📜📜📜📜📜 ╭═⊰🍂🌺🌸🍂⊱━╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️آثار اجتماعی غیبت⛔️ ۱) ریختن آبرو و شكستن حرمت افراد یکی از آثار غیبت این است که با آبروی فرد غیبت شونده بازی می شود و حرمت او شکسته می شود. در واقع اسلام همان‌ طور که برای جان و مال انسان اهمیت و ارزش قائل شده و هر گونه تعرض نسبت به آن را حرام دانسته، آبرو و حیثیت او را هم محترم شمرده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در این زمینه می فرمایند: خداوند خون، مال و آبروی مسلمان را بر دیگران حرام کرده است. (المحجّة البیضاء ج5 ص268) ۲) ایجاد دشمنی یکی دیگر از آثار اجتماعی غیبت ، ایجاد دشمنی می باشد. از آنجا كه غیبت، باعث می شود آبروی مؤمنی بریزد، او را دشمن غیبت‌كننده می‌كند. همچنین دوستان كسی كه از او غیبت‌ شده، به غیبت‌كننده به چشم دشمنی نگاه می کنند، هر چند شاید دیدشان درباره كسی كه نقصش بیان شده است هم عوض شود؛ پس غیبت كننده، هم خشم پروردگار و هم خشم بندگان او را برمی‌انگیزد. در این رابطه امام علی (علیه السلام) می فرمایند: از غیبت بپرهیز، چون موجب می‌شود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرار گیری و اجر و پاداشت نابود شود. (میزان الحکمه ج3 ح2328) در حدیث قدسی هم آمده است: کسی که غیبت و بدگویی دیگران را ترک کند، محبتش در دلها آشکار می‌شود. (چهل حدیث امام ص310) ۳) از بین رفتن وحدت و انسجام با غیبت کردن فرد ، گناه بزرگی را مرتکب شده است که این گناه نه‌تنها موجب فساد در ایمان و اخلاق شخص و رسوایی او در دنیا و آخرت می‌شود، بلكه مفاسد اجتماعی و بشری را هم به دنبال دارد. اگر در نظر افراد جامعه غیبت کردن شیرین نیاید این گناه بزرگ ترک می‌شود، اما متاسفانه در جامعه توجه چندانی به این موضوع نمی‌شود. در حال حاضر در جامعه این وضعیت حاکم است که اگر در یک مجلس کسی غیبت می‌کند به راحتی گوش می‌دهند و از آن لذت می‌برند. ۴) تبلیغ و گسترش زشتی‌ها یکی دیگر از آثار اجتماعی غیبت کردن ، تبلیغ و گسترش زشتی هاست. از آنجایی که فرد با غیبت کردن ، عیب و نقص شخص دیگر و یا کار زشت او را بیان می کند ، باعث می شود زشتی کار او از بین برود و اگر شنونده در مقابل غیبت‌كننده سكوت كند و واکنشی نشان ندهد باعث می‌شود او در انجام این كار، جسارت و جرئت بیشتری پیدا کند و زشتی غیبت را درك نكند، همچنین زشتی و قبحی كه عمل بازگوشده پیش از غیبت، نزد شنونده داشته است، شكسته یا دست‌كم ضعیف ‌شود. امام صادق (علیه السلام) در این زمینه می فرمایند: هر كس درباره مؤمنی آنچه كه با چشم دیده یا باگوش شنیده است باز گوید، از كسانی است كه خداوند عزوجل درباره آنان می‌فرماید: "إنّ الذین یُحبُّونُ أن تَشیعَ الفَاحِشَه فِى الَّذینَ آمنوا لَهُم عَذَابٌ ألیمٌ"( یعنی همانا كسانی كه دوست دارند زشتی‌ها در بین كسانی كه ایمان آورده‌اند، منتشر شود، برای ایشان عذابی دردناك است) (19/نور) (اصول کافی ج2 ص266)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 1. اگر زن درآمد کافى داشته باشد، آیا شوهر مى تواند از پرداخت نفقه به همسر خود امتناع ورزد؟ 2. آیا علاوه بر نفقه و نیازهاى ضرورى زن، نیازهاى دیگر او نیز از قبیل خرید کتاب، انفاق به فقیران، برپا کردن مجالس روضه، بر شوهر واجب است؟ ✅ پاسخ 1- همه مراجع: خیر؛ هر چند زن درآمد کافى نیز داشته باشد، باز نفقه او بر شوهر واجب است. 2- همه مراجع: خیر، تأمین نیازهاى یاد شده، براى شوهر واجب نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌸 ﺧﺪﺍﯾﺎ؛ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﯿﺪ ﺑﺴﺘﻦ؟ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻋﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ؟ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺸﻖ ﻭﺭﺯﯾﺪﻥ؟ ﻭ ﭼﻪ ﭘﺎﺳﺨﯽ ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪﺗﺮ ﻭ  ﺷﯿﺮﯾﻦﺗﺮ ﺍﺯ ﭘﺎﺳﺦ ﺗﻮ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﻩﺍﺕ...؟ 🌸 ﺧﺪﺍﯾﺎ؛ ﺍﯾﻨﻘﺪﺭ ﻧَﻌَﻤﺎﺗﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ، ﮐﻪ ﮐﻢ ﺁﻭﺭﺩﻩﺍﻡ! ﻣﺮﺍ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺷﺎﮐﺮ ﻧﻌﻤﺎﺗﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ... 🌸 ﺧﺪﺍﯾﺎ؛ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﻡ ﮐﻪ ﺷﮑﺮ ﻧﻌﻤﺖ، ﻧﻌﻤﺘﺖ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﮐﻨﺪ؛ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﺗﻮ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮﻡ، ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﭽﺸﺎﻧﯽ... 🌸 ﺧﺪﺍﯾﺎ؛ ﻋﺸﻖ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﻦ...ﻋﺸﻖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺳﺮﻟﻮﺣﻪ ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ ﺯﻧﺪﮔﯿﻤﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ... ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻫﯽ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺻﺮﺍﻁ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻣﺴﺘﺪﺍﻡ ﺑﺪﺍﺭ. 🌸 ﺧﺪﺍﯾﺎ؛ ﺭﺣﻤﺖ ﻭﺍﺳﻌﻪ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺎﺻﻪﺍﺕ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻟﻤﺎﻥ ﺑﮕﺮﺩﺍﻥ... آمیـــــــــــن یاذالجلال والاکرام با آرزوی بهترینها برای شما خوبان روزتون سرشار از عطر استجابت دعا   🌸 🍃🌸🍀🌺🌼🍀🌻🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا