لینک کانال👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274
گروه پرسش و پاسخ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2
💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
#احکام_غیبت
#گفتن_مستقیم_و_با_کنایه
🌾 فرقی در حرام بودن غیبت، بین گفتن بصورت کنایه و گفتن مستقیم نیست.
#گفتن_اسم_نگفتن_کار
🤔❓اگر بگوییم فلاني كار ناشايستي انجام داد اما آن كار بد را نام نميبریم، غیبت کردیم؟
✍️ بله در غیبت فرقی ندارد به صورت کُلی بگوید یا جزئیات را هم بیان کنید.
#گفتن_کار_نگفتن_اسم
🌺 اگر اسم فرد را نبرد ولی کار بد و عیب او را طوری بگوید که به شنونده بفهماند منظور کیست ، مثلا بگوید برخی که نزد ما سجاده آب میکشند مرتکب چنین کارهای شدن و شنونده بفهمد منظور کیست، غیبت محسوب میشود.
#نگفتن_اسم_و_کار
🌸 اگر حرفی بزند که با کنایه دلالت بر عیب شخصی کند هر چند اسمی از او و عیب او نبرد، مثلا با دیدن شخصی بگوید خدا به کسی فرزند بد ندهد یا خدا ما را عاقبت به خير كند و همه بفهمند منظورش آن شخص است، غیبت محسوب میشود.
#متكلم_قصد_ندارد_غيبت_شونده_را_مشخص_کند
🌼 اگر گوینده غيبت شونده را معين نكند نه با گفتار مستقیم و نه با کنایه و نه با رفتار و غيره ولي خود شنونده بفهمد كه منظور كيست، مثلا بگوید برخی افراد که دنبال مواد مخدر رفتن زندگی خود را تباه کردن و شنونده خود بفهمد منظور او کیست غيبت نیست.
📚 امام، استفتائات ج2 ص619 س9 و 13؛ آقا رساله آموزشي ج2 درس18؛ سيستاني رساله ج1 م 2264 و 2266؛ مكارم استفتائات ج1 س552؛ بهجت استفتائات گناهان س1914 و جامع المسائل كتاب تجارت، آنچه حرمت نفسي دارد، غيبت؛ تبريزي استفتائات جديد ج2 س1010 و منهاج الصالحين، ج1 م 29 و صراط النجاة ج6 ص340 س1200؛ وحيد رساله م2078 و منهاج الصالحين ج2 م 29.
#احکام_نموداری
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
#غیبت_ناخواسته
🤔❓اگر هنگام صحبت کردن ناخواسته از كسی غیبت كردی ولی همان لحظه به خودت آمدی و پشیمان شدی، آیا غیبته؟
🌺✍️ همه مراجع: در غیبت فرقی ندارد، از قبل قصد غیبت كردن را داشته باشید یا بدون برنامهریزی قبلی غیبت كنید در هر دو صورت مرتكب غیبت شدهاید.
#شنیدن_ناخواسته
🤔❓ در صحبت با افراد به طور ناخودآگاه حرفی را میزنند كه غیبت است در این صورت كه ناخواسته غیبتی را میشنویم چه تکلیفی داریم؟
🌸✍️ همه مراجع: در بیشتر اوقات انسان هنگام صحبت با دیگران نمیداند او درصدد غیبت كردن است و وقتی كلام منعقد شود و جمله تمام شد میبیند كلامش غیبت است، در حالیكه قبل از تمام شدن جمله معلوم نبود قصد غیبت دارد، و این زیاد اتفاق میافتد، به هر صورت گوش دادن تا زمانی که غیبت نكند اشكال ندارد ولی هنگامی كه مرتكب غیبت شد، نهی از منکر با وجود شرایط آن واجب است.
👌تبصره:
1. 🌻 نهی از غیبت فقط زبانی نیست و روشهای مختلفی دارد، بحث نهی از غیبت و روشهای آن ان شاء الله در ادامه ذکر میشود.
2. 🌻 بین سماع (به گوش خوردن) و استماع (گوش کردن) غیبت فرق است که توضیحات آن ان شاء الله در ادامه مطالب خواهدآمد.
📚 امام، استفتاءات، ج 2، ص 619، س 9 و 13؛ آقا، اجوبه، س 1430 و رساله آموزشي، ج 2، درس 19؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج1، م 2264 و 2266؛ ؛ مكارم، انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 294 و استفتاءات، ج1، س 552؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078؛ بهجت، استفتاءات، گناهان، س 1914؛ تبريزي، استفتاءات جديد، ج 2، س 1010؛ دفتر مراجع.
#احکام_نموداری
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
#غیبت_ناخواسته
🤔❓اگر هنگام صحبت کردن ناخواسته از كسی غیبت كردی ولی همان لحظه به خودت آمدی و پشیمان شدی، آیا غیبته؟
🌺✍️ همه مراجع: در غیبت فرقی ندارد، از قبل قصد غیبت كردن را داشته باشید یا بدون برنامهریزی قبلی غیبت كنید در هر دو صورت مرتكب غیبت شدهاید.
#شنیدن_ناخواسته
🤔❓ در صحبت با افراد به طور ناخودآگاه حرفی را میزنند كه غیبت است در این صورت كه ناخواسته غیبتی را میشنویم چه تکلیفی داریم؟
🌸✍️ همه مراجع: در بیشتر اوقات انسان هنگام صحبت با دیگران نمیداند او درصدد غیبت كردن است و وقتی كلام منعقد شود و جمله تمام شد میبیند كلامش غیبت است، در حالیكه قبل از تمام شدن جمله معلوم نبود قصد غیبت دارد، و این زیاد اتفاق میافتد، به هر صورت گوش دادن تا زمانی که غیبت نكند اشكال ندارد ولی هنگامی كه مرتكب غیبت شد، نهی از منکر با وجود شرایط آن واجب است.
👌تبصره:
1. 🌻 نهی از غیبت فقط زبانی نیست و روشهای مختلفی دارد، بحث نهی از غیبت و روشهای آن ان شاء الله در ادامه ذکر میشود.
2. 🌻 بین سماع (به گوش خوردن) و استماع (گوش کردن) غیبت فرق است که توضیحات آن ان شاء الله در ادامه مطالب خواهدآمد.
📚 امام، استفتاءات، ج 2، ص 619، س 9 و 13؛ آقا، اجوبه، س 1430 و رساله آموزشي، ج 2، درس 19؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج1، م 2264 و 2266؛ ؛ مكارم، انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 294 و استفتاءات، ج1، س 552؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078؛ بهجت، استفتاءات، گناهان، س 1914؛ تبريزي، استفتاءات جديد، ج 2، س 1010؛ دفتر مراجع.
#احکام_نموداری
لینک کانال👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274
گروه پرسش و پاسخ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2
💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
#متنصلواتضرّاباصفهانی
«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمن الرَّحيم»
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد سَیِّدِ الْمُرْسَلینَ وَ خاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ الْمُنْتَجَبِ فِى الْمیثاقِ الْمُصْطَفى فِى
الظَّلالِ الْمُطَهَّرِ مِنْ کُلِّ افَة الْبَرىءِ مِنْ کُلِّ عَیْب الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجاةِ الْمُرْتَجى لِلشَّفاعَةِ الْمُفَوَّضِ اِلَیْهِ دینُ اللّهِ ، اَللّهُمَّ
شَرِّفْ بُنْیانَهُ وَ عَظِّمْ بُرْهانَهُ وَ اَفْلِجْ حُجَّتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ وَ اَضِىءْ نُورَهُ وَ بَیِّضْ وَجْهَهُ وَ اَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضیلَةَ وَ
الْمَنْزِلَةَ وَ الْوَسیلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفیعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقامًا مَحْمُودًا یَغْبِطُهُ بِهِ الاَْوَّلُونَ وَ الاَْخِرُونَ وَ صَلِّ عَلى اَمیرِ الْمُؤمِنینَ وَ
وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَ قآئِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلینَ وَ سَیِّدِ الْوَصیّینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ، وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِىّ اِمامِ
الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ العالَمینَ ، وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِىّ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَ
حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ، وَ صَلِّ عَلى عَلىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ، وَ صَلِّ
عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىّ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ، وَ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد اِمامِ
الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ، وَ صَلِّ عَلى مُوسَى بْنِ جَعْفَر اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ
حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ، وَ صَلِّ عَلى عَلىِّ بْنِ مُوسى اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ، وَ صَلِّ
عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىّ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ، وَ صَلِّ عَلى عَلىِّ بْنِ مُحَمَّد اِمامِ
الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ، وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِىّ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ
حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ، وَ صَلِّ عَلَى الْخَلَفِ الْهادِى الْمَهْدِىّ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ،
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ اَهْلِ بَیْتِهِ الاَْئِمَةِ الْهادینَ الْعُلمآءِ الصّادِقینَ الاَْبْرارِ الْمُتَّقینَ دَعآئِمِ دینِکَ وَ اَرْکانِ تَوحیدِکَ وَ
تَراجِمَةِ وَحْیِکَ وَ حُجَجِکَ عَلى خَلْقِکَ وَ خُلَفآئِکَ فى اَرْضِکَ الَّذینَ اخْتَرْتَهُمْ لِنَفْسِکَ وَ اصْطَفَیْتَهُمْ عَلى عِبادِکَ وَ
ارْتَضَیْتَهُمْ لِدینِکَ وَ خَصَصْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِکْ وَ جَلَّلْتَهُمْ بِکَرامَتِکَ وَ غَشَّیْتَهُمْ بِرَحْمَتِکَ وَ رَبَّیْتَهُمْ بِنِعْمَتِکَ وَ غَذَّیْتَهُمْ
بِحِکْمَتِکَ وَ اَلْبَسْتَهُمْ نُورَکَ وَ رَفَعْتَهُمْ فى مَلَکُوتِکَ وَ حَفَفْتَهُمْ بِمَلائِکَتِکَ وَ شَرَّفْتَهُمْ بِنَبِیِّکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ الِهِ اَللّهُمَّ
صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ عَلَیْهِمْ صَلوةً زاکِیَةً نامِیَةً کَثیرَةً دآئِمَةً طَیِّبَةً لا یُحیطُ بِها اِلاّ اَنْتَ وَ لا یَسَعُها اِلاّ عِلْمُکَ وَ لا
یُحْصیها اَحَدٌ غَیْرُکَ اَللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلى وَلِیِّکَ الْمُحْیى سُنَّتَکَ الْقآئِمِ بِاَمْرِکَ الدّاعى اِلَیْکَ الدَّلیلِ عَلَیْکَ حُجَّتِکَ عَلى
خَلْقِکَ وَ خَلیفَتِکَ فى اَرْضِکَ وَ شاهِدِکَ عَلى عِبادِکَ اَللّهُمَّ اَعِزَّ نَصْرَهُ وَ مُدَّ فى عُمْرِهِ وَ زَیِّنِ الاَْرْضَ بِطُولِ بَقآئِهِ
اَللّهُمَّ اکْفِهِ بَغْىَ الْحاسِدینَ وَ اَعِذْهُ مِنْ شَرِّ الْکآئِدینَ وَ ازْجُرْ عَنْهُ اِرادَةَ الظّالِمینَ وَ خَلِّصْهُ مِنْ اَیْدِى الْجَبّارینَ اَللّهُمَّ
اَعْطِهِ فى نَفْسِهِ وَ ذُرِّیَّتِهِ وَ شیعَتِهِ وَ رَعِیَّتِهِ وَ خآصَّتِهِ وَ عآمَّتِهِ وَ عَدُوِّهِ وَ جَمیعِ اَهْلِ الدُّنْیا ما تُقِرُّ بِهِ عَیْنَهُ وَ تَسُرُّ بِهِ
نَفْسَهُ وَ بَلِّغْهُ اَفْضَلَ ما اَمَّلَهُ فِى الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ اَللّهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحى مِنَ دینِکَ وَ
اَحْىِ بِهِ ما بُدِّلَ مِنْ کِتابِکَ وَ اَظْهِرْ بِهِ ما غُیِّرَ مِنْ حُکْمِکَ حَتّى یَعُودَ دینُکَ بِهِ وَ عَلى یَدَیْهِ غَضًّا جَدیدًا خالِصًا مُخْلَصًا
لا شَکَّ فیهِ وَ لا شُبْهَةَ مَعَهُ وَ لا باطِلَ عِنْدَهُ وَ لا بِدْعَةَ لَدَیْهِ اَللّهُمَّ نَوِّرْ بِنُورِهِ کُلَّ ظُلْمَة وَ هُدَّ بِرُکْنِهِ کُلَّ بِدْعَة وَ اهْدِمْ
بِعِزِّهِ کُلَّ ضَلالَة وَ اقْصِمْ بِهِ کُلَّ جَبّار وَ اَخْمِدْ بِسَیْفِهِ کُلَّ نار وَ ..
1⃣
... اَهْلِکْ بِعَدْلِهِ جَورَ کُلِّ جآئِر وَ اَجْرِ حُکْمَهُ عَلى کُلِّ حُکْم وَ اَذِلَّ بِسُلْطانِهِ کُلَّ سُلْطان اَللّهُمَّ اَذِلَّ کُلَّ مَنْ ناواهُ وَ اَهْلِکْ کُلَّ مَنْ عاداهُ وَ امْکُرْ بِمَنْ کادَهُ وَ اسْتَأصِلْ مَنْ
جَحَدَهُ حَقَّهُ وَ اسْتَهانَ بِاَمْرِهِ وَ سَعى فى اِطفآءِ نُورِهِ وَ اَرادَ اِخْمادَ ذِکْرِهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد الْمُصْطَفى وَ عَلِىّ
الْمُرْتَضى وَ فاطِمَةَ الزَّهْرآءِ وَ الْحَسَنِ الرِّضا وَ الْحُسَیْنِ الْمُصَفّى وَ جَمیعِ الاَْوصِیآءِ مَصابیحِ الدُّجى وَ اَعْلامِ الْهُدى وَ
مَنارِ التُّقى وَ الْعُرْوَةِ الْوُثْقى وَ الْحَبْلِ الْمَتینَ وَ الصِّراطِ الْمُسْتَقیمِ وَ صَلِّ عَلى وَلِیّکَ وَ وُلاةِ عَهْدِکَ وَ الاَْئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ وَ
مُدَّ فى اَعْمارِهِمْ وَ زِدْ فى اجالِهِمْ وَ بَلِّغْهُمْ اَقْصى امالِهِمْ دینًا وَ دُنْیا وَ اخِرَةً إنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ.
2⃣
💫💫💫 آثار و برکات صلوات فرستادن بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم 💫💫💫
امام رضا ( علیه السلام ) : كسي كه توانايي بر چيزي كه موجب محو و آمرزش گناهان او شود را ندارد، پس بسيار بر محمّد و آلش صلوات بفرستد، چرا كه صلوات گناهان را نابود و ريشه كن ميكند. [ سفينه البحار، ج 2، ص۵۰ ]
پیامبر اعظم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : در قیامت نزدیک ترین مردم به من کسی است که بیشتر بر من صلوات بفرستد. [ کنز الاعمال، ج ۱ ، ص ۴۸۹ ]
پیامبر اعظم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : بر من بسیار صلوات بفرستید که صلوات بر من نوری در قبر، نوری در پل صراط و نوری در بهشت خواهد بود. [ بحار الانوار، ج ۷۹ ، ص ۶۴ ]
حضرت علی ( علیه السلام ) : صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) ، گناهان را مانند ریختن آب بر آتش، از بین می برد.[ ثواب الاعمال، ص ۱۸۷ ]
❌غذا و آمیزش خود را ناپاک نکنیم❌
حضرت علی ( علیه السلام ) : مردم به خاطر اینکه خمس نمی دهند و حق ما را پرداخت نمی کنند، غذا و آمیزش آنان ناپاک می شود و اسباب هلاکت آنان را فراهم می سازد. (وافی، ج۱۰)
امام رضا ( علیه السلام ) : پرداختن خمس مال، کلید روزی، وسیله آمرزش گناهان و ذخیره روز قیامت و روز نیاز شماست. [ وسایل الشیعه، ج۹ ]
امام زمان (عج): هر کس در اموال مربوط به ما تصرف کند و بخورد، به درستی که آتش را در شکم خود وارد کرده است و به زودی در آتش افروخته وارد خواهد شد. [ کمال الدین، ص۵۲۰ ]
امام زمان (عج): وقتی برای هیچ کس جایز نباشد که در مال دیگران بدون اجازۀ آنان تصرف کند چگونه این کار در مال ما جایز می شود؟ [ کمال الدین، ص۵۲۱ ]
امام زمان (عج): لعنت خداوند و ملائکه و تمامیِ مردم بر کسی که یک درهم از مال ما را حلال بداند و در آن تصرف کند. [ نجم الثاقب، ص۴۱۱]
از توقیع شریفی که به وسیله نایب دوّم ابوجعفر محمد بن عثمان از امام عصر (عج) رسیده است، آن حضرت در مورد خمس می فرمایند: « کسی که آنچه را از اموال ما در دست او است حلال می داند و بدون اجازۀ ما در آنها تصرف می کند، همانند تصرفی که در مال خود می کند، ملعون است و در روز قیامت از دشمنان ما محسوب می گردد. [ الخرائج ، ج۳ ، ص۱۱۱۰ ] امام صادق ( علیه السلام ) : کسی که به وزن يک قيراط از زکات واجب را نپردازد مؤمن و مسلمان نيست و مصداق فرمودۀ خداست ( که بنده بعد از مرگ می گويد: ) خدايا مرا برگردان تا بعدها کار شايسته انجام دهم. [ وسائل الشيعه، ج۶ ، ص۱۸ ]
رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : نماز هشت گروه پذيرفته نمیشود، يکی از آنان کسانی اند که از پرداخت زکات خودداری میکنند. [ وسائل الشيعه، ج۶، ص۱۶ ]
امام جعفر صادق ( علیه السلام ) : خداوند بر این امت چیزی را سخت تر از زکات واجب نکرده است و اکثر هلاکت امتها به خاطر نپرداختن زکات است. [ وافی ، ج۱۰ ]
❌❌🔥عاقبت به شری به خاطر تجویز نسخه ای از پزشک🔥❌❌
در جلد اول کتاب « سفینه البحار » آمده است : « فضيل بن عياض هنگام مُردن یکی از شاگردانش بر او وارد شد و بر بالای بالینش نشست و سورۀ ياسین را خواند. شاگرد گفت: ای استاد، قرآن نخوان. فضيل ساکت شد. سپس او را تلقين کرد و گفت بگو؛ " لا اله الا الله " . شاگرد گفت: اين کلمه را نمي گويم، چون از آن بيزارم و بر همين حال مُرد. فضيل سخت غمگين شد. به خانۀ خود رفت و بيرون نیامد. شبی در خواب شاگردش را ديد که در عذاب است. از او پرسيد به چه سبب بي ايمان مُردي و معرفت از تو گرفته شد با اين که داناترين شاگردان من بودي ؟! شاگرد گفت: به سه دلیل. سخن چین بودم، حسود بودم و سوم اینکه به یک بيماری مبتلا شدم که پس از مراجعه کردن به طبيب، طبیب به من دستور داد که در هر سال قدحی از شراب بخور و اگر نخوری آن مرض مي ماند و من هر ساله، قدحي از شراب مي نوشيدم. »
شخصی به امام جعفر صادق ( علیه السلام ) گفت: مبتلا به مرضی هستم که هر وقت شدت می کند قدری شراب می نوشم، دردم ساکن می شود؟ حضرت صادق ( علیه السلام ) فرمودند: این کار را نکن و شراب نیاشام، زیرا در حرام خدا شفا نیست. [ وسائل الشیعه، ج۱۷ ، ص۳۰۰ ]
« اى کسانى که ایمان آوردهاید، شراب و قمار و بتها و ازلام ( نوعى بخت آزمایى ) ، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دورى کنید تا رستگار شوید » . [ سورۀ مائده / آیه۹۰ ]
رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : سه گروه هستند که خداوند بهشت را بر آنها حرام کرده است. شرابخوار، آن که پدر و مادر از او ناراضی باشند و دیوث که بی ناموسی را در خانواده خود ببیند و نسبت به آن بی تفاوت باشد. [ نهج الفصاحه ]
💫💫بسم الله(فضیلت های عجیب خواندن سوره توحید )💫💫
مرحوم آیت الله علی سعادت پرور تهرانی در آخرین جلساتی که با شاگردان خاص خودشان داشتند فرموده بودند: «مردنم را به من نشان دادند، واضح واضح و هم اکنون نیز آن زمان برایم مشهود است، دیدم که انبیا و اولیای الهی(علیهم السلام) در تشییع جنازه ام شرکت کرده اند و این به خاطر آن است که بنده چهل سال در وقت سحر با توجه، صد مرتبه سوره «قل هو الله احد» را می خواندم و به روح یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر هدیه کرده ام.»(به نقل از سایت استاد علی فروغی از شاگردان ایشان)
درباره عظمت تلاوت سوره توحید، روایات عجیبی در میان فرمایشات معصومین علیهم السلام آمده است؛ از جمله:
از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: «هر کس که قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را هنگام خواب سه مرتبه بخواند، خداوند پنجاه هزار ملک را بر او موکّل مینماید تا در آن شب حراستش کنند».(الکافی، ج۲، ص۶۲۰)
امیر المؤمنین علیه السّلام نقل مینماید که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «کسی که به هنگام خواب صد بار سوره توحید را بخواند، خداوند گناهان پنجاه سال او را میبخشد.» (الکافی، ج۲، ص۵۳۹)
همچنین از امیر المؤمنین علیه السّلام نقل شده است که فرمودند: «کسی که پس از نماز صبح، یازده بار «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» بخواند، در آن روز گناهی از او سر نمی زند؛ گرچه شیطان خوار شود(یعنی شیطان هر چه تلاش کند، نتواند انسان را به گناه بکشاند و بدین ترتیب خوار شود).» (ثواب الأعمال و عقاب الاعمال، ص۲۷۷)
امام صادق علیه السّلام از پدرش روایت نموده که پیامبر خدا صلّی اللَّه علیه و آله بر جنازه سعد بن معاذ نماز گزارد و فرمود: «به راستی، نود هزار فرشته بر او نماز گزاردند که جبرئیل نیز در میان آنان بود. از جبرئیل علیه السّلام پرسیدم که او از چه رو استحقاق نماز شما را یافت؟ جبرئیل علیه السّلام گفت: از آن رو که در حال ایستاده و نشسته و سواره و پیاده و در حال رفت و آمد، سوره توحید را تلاوت می کرد.»(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ترجمه حسن زاده، صفحه۲۹۵)
امام صادق علیه السلام فرموده اند: «هر که دچار مرض و یا گرفتاری شود و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ نخواند و در آن بیماری و شدّت بمیرد از اهل آتش است.»(وسائل الشیعه، ج۶، ص۲۲۴)
و «هر که به بستر رود و (توحید) را یازده بار بخواند خانه او و همسایگانش مصون است.» (ثواب الأعمال و عقاب الاعمال، ص۱۲۸)
امام کاظم علیه السّلام از پدرش امام صادق علیه السّلام روایت نموده که امام علی علیه السّلام فرمود: «هر که نماز صبح را به جا آورد و پس آنگاه سوره توحید را یازده بار تلاوت کند، در آن روز گناهی مرتکب نشود هر چند شیطان بخواهد.»(مجلسی، بحارالأنوار، ج۸۳، ص۱۳۵)
🔴فریادرسی صلوات در هنگام مرگ 🔴
سفیان ثوری تعریف می کند: « سالی در ایام حج به سوی کعبۀ مقصود می رفتم. وقتی به مدینۀ طیبه رسیدم به روضه و حرم شریف مشرف شدم، در آنجا جوانی را دیدم که سیمای صالحان در چهره اش نمایان و آثار پرهیزکاری از صورتش پیدا بود. دور حرم مطهر زیارت می کرد و چیزی بر زبانش نبود جز صلوات بر محمد و آل محمد. خواستم از او بپرسم که چرا این همه دعا و ذکر که وارد شده است را نمی گویی که جمعیت بین من و آن جوان فاصله انداخت و این حرف توی دلم ماند. به مکه آمدم و در حال طواف دوباره آن جوان را دیدم. باز جزء صلوات چیزی دیگری بر زبانش ندیدم. آمدم که دوباره با او حرف بزنم، که دوباره ازدحام جمعیت بین من و او جدایی انداخت. دوباره حسرت حرف زدن با او بر دلم ماند. روز عرفه که به عرفات رفتم همه را در حال ذکر و ورد دیدم، باز آن جوان را دیدم که صلوات می فرستاد. راه می رفت، صلوات می فرستاد، می نشست، صلوات می فرستاد. می ایستاد، صلوات می فرستاد. رفتم جلو و سلام کردم و با او گرم صحبت شدم. گفتم از مدینه تا به اینجا دنبالت بودم و در همه حال دیدم که صلوات می فرستی! تعجب می کنم از این ذکر در حالی که مردم در حال نماز، ذکر و دعا و تضرع و استغفار هستند تو فقط صلوات می فرستی! آیا از این ذکر چیزی دیده ای؟! آن جوان گفت: ای رفیق من، از این صلوات خیلی چیزها دیدم که یکی از آنها داستانی است که برایت تعریف می کنم؛ پارسال در این موقع با مرحوم پدرم به سوی کعبۀ مقصود به راه افتادیم. در بین راه پدرم در فلان منزل مریض شد و از سفر باز ماندیم. من هم رفتم جایی را کرایه کردم و مرحوم پدرم را به آن جا بردم و چراغی روشن کردم و سرش را کنار خود گذاشتم و همین طور به صورتش نگاه می کردم. ناگهان دیدم که اجلش رسید و به سکرات مرگ افتاد. روی سفید پدرم ناگهان سیاه شد. از دیدن این منظره خیلی ناراحت و ترسان شدم. گفتم صبح که شود و مردم برای کفن و دفن بیایند، می گویند این پیرمرد چه کرده که این طور سیه روی شده. از این موضوع خیلی ناراحت بودم. پارچه ای رویش انداختم و از شدت ملامت اغیار گریه زیادی کردم که پدرم از دست رفت و رویش نیز این گونه سیاه شده است. از شدت گریه در کنار بستر پدرم به خواب رفتم. در عالم خواب دیدم یک نفر نورانی و زیبا که تا به حال به زیباییِ او ندیده بودم و بویی به خوشبویی او احساس نکرده بودم و عمامه ای به سفیدی عمامه او ندیده بودم، داخل شد و بر بالین پدرم آمد و پارچه ای را که رویش بود برداشت و دست مبارک را روی صورت مرحوم پدرم کشید. ناگهان صورت پدرم سفید شد. من که متحیر بودم با تعجب خود را به دست و پای آن حضرت انداختم و گفتم: آقا شما که هستی که مرا از این غم بزرگ نجات دادی؟! فرمودند: من محمد بن عبدالله هستم. گفتم: پدرم چه کرده بود که به این رو سیاهی مُرد. حضرت فرمودند: این شخص به خودش جفا می کرد و گنهکار بود. اما چون همیشه بر من صلوات می فرستاد و به یاد من بود من هم در اینجا به فریادش رسیدم و به یادش هستم و این پاداش کسی است که بر من صلوات بفرستد. من از خواب بیدار شدم و روی پدرم را چون ماه تابان درخشان و روشن دیدم. از آن روز به بعد فهمیدم که صلوات چه خاصیت هایی دارد. »
خدا گناه «آبرو بردن»را سخت میبخشد. امام باقر فرمودند:«کسی که آبروی مردم را نریزد، خداوند از گناهان او صرفنظر خواهد كرد.» اغلب جهنمیها،جهنمی زبان هستند! فکرنکنید همه از دیوار مردم بالا میروند.یک مشت مقدس را میآورند جهنم به سبب اينكه آبرو میبردند! اسلام خواهان حفظ آبروی فرد است.
آیتالله فاطمی نیا حفظه الله
بهترین گره باز کن گره های کور زندگی چیست؟
✍🏻کافی است که در مقابل پدر و مادرمان کمر خم کنیم، تا خدا آسمانی مان کند.
🔹کتاب های مرحوم علامه شیخ مرتضی انصاری قریب نود سال است که در حوزه تدریس می شود، چون مادرش را بر روی شانه می گذاشت و به حمام می برد تا زن ها او را بشویند و مجدد بر روی شانه می گذاشت و به منزل می آورد. مردم از او می پرسیدند: در منزل قاطر یا الاغی نداری که او را روی آن بگذاری؟
✍🏻 فرمود: دارم.
نمی دانید وقتی مادرم را بر دوش گرفتم، زیر این بار سنگین چه گره هایی برایم باز شد. وقتی مادر ایشان از دنیا رفت، به پهنای صورت گریه می کرد، یتیمی سن بردار نیست. وقتی به او اشکال کردند، فرمود: گریه ام برای این است که از امروز به بعد، به چه شخصی خدمت کنم که خدا این همه گره هایم را باز کند؟ در عالم از مادر، سنگین وزن تر برای رسیدن به خدا داریم؟
👌🏻پس تا زنده اند احترامشان را داشته باشید.
💫💫💫روضه ای که قبول شد 💫💫💫
مرحوم سید علی اکبر کوثری روضه خوان امام خمینی (ره ) میگه بعد از اتمام جلسه اومدم از درب مسجد بیام بیرون یکی از دختر بچه های محله اومد جلوم و گفت اقای کوثری برای ماهم روضه می خونی؟
گفتم:دخترم روز عاشوراست و من تا شب مجالس مختلفی وعده کردم و چون قول دادم باید عجله کنم که تاخیری در حضورم نداشته باشم.
میگه هر چه اصرار کرده توجهی نکردم تا عبای منو گرفت و با چشمان گریان گفت مگه ما دل نداریم!؟
چه فرقی بین مجلس ما و بزرگترها هست؟
میگه پیش خودم گفتم دل این کودک رو نشکنم و قبول کردم و به دنبالش باعجله رفتم تا رسیدیم. حسینیه ی کوچک و محقری بود که به اندازه سه تا چهار نفر بچه بیشتر داخلش جا نمیشدند.
سر خم کردم و وارد حسینیه ی کوچک روی خاکهای محله نشستم و بچه های قد و نیم قد روی خاک دور و اطرافم نشستند.
سلامی محضر ارباب عالم حضرت سیدالشهدا عرضه کردم
السلام علیک یاابا عبدالله...
دو جمله روضه خوندم و یک بیت شعر از آب هم مضایقه کردند کوفیان...
دعایی کردم و اومدم بلند بشم باعجله برم که یکی از بچه ها گفت تا چای روضه رو نخوری امکان نداره بزاریم بری ؛ رفت و تو یکی از استکانهای پلاستیکی بچه گانشون برام چای ریخت، چایی سرد که رنگ خوبی هم نداشت ، با بی میلی و اکراه استکان رو آوردم بالا و برای اینکه بچه ها ناراحت نشن بی سر و صدا از پشت سر ریختم روی زمین و بلند شدم و رفتم...
شام عاشورا (شب شام غریبان امام حسین) خسته و کوفته اومدم منزل و از شدت خستگی فورا" به خواب رفتم.
وجود نازنین حضرت زهرا(سلام الله علیها)، صدیقه ی کبری در عالم رویا بالای سرم آمدند طوری که متوجه حضور ایشان شدم
به من فرمود؛ آسید علی اکبر مجالس روضه ی امروز قبول نیست. گفتم چرا خانوم جان فرمود؛
نیتت خالص برای ما نبود.
برای احترام به صاحبان مجالس و نیات دیگری روضه خواندی فقط یک مجلس بود که از تو قبول شد و ما خودمون در اونجا حضور داشتیم، و اون روضه ای بود که برای اون چند تا بچه ی کوچک دور از ریا و خالص گوشه ی محله خواندی....
آسید علی اکبر ما از تو گله و خورده ای داریم!
گفتم جانم خانوم، بفرمایید چه خطایی ازم سر زده؟
خانوم حضرت زهرا(سلام الله علیها) با اشاره فرمودند اون چای من با دست خودم ریخته بودم چرا روی زمین ریختی!!؟
میگه از خواب بیدار شدم و از ان روز فهمیدم که توجه و عنایت اونها به مجالس با اخلاص و بی ریاست و بعد از اون هر مجلس کوچک و بی بضاعتی بود قبول میکردم و اندک صله و پاکتی که از اونها عاید و حاصلم میشد برکتی فراوان داشت و برای همه ی گرفتاری ها و مخارجم کافی بود.
بنازم به بزم محبت که در آن🌟 گدایی و شاهی برابر نشیند.
📚 منبع؛ کتاب خاطرات مرحوم کوثری (ره)
💥 وقتی ولیّالله به میدان میآید، وقت نماز قضا خواندن نیست...
استاد میرباقری: "باید دید کجای اردوگاه سیدالشّهدا(علیه السلام) خالی است، همانجا را پر کرد. دنبال کار خودمان نباشیم، اگر یکی به دنبال آیتالله شدن باشد و آن یکی، به دنبال خانه خریدن باشد، حتماً این تعلقات، ما را از ولی خدا دور میکند.
مؤمن باید اول صبح که بر میخیزد همّت و فکرش این باشد که کجای اردوگاه ولی خدا خالی است، خودش را در آنجا حاضر کند. اگر این آمادگی و حالت انتظار وجود داشت انسان به نصرت ولی خدا موفق میشود، همینکه حضرت پرچم برداشت چنین شخصی آماده است؛ چون همه کارهایش را انجام داده است؛ نه اینکه وقتی جنگ شروع شد تازه به فکر نماز و روزههای قضا و به فکر قرضهایش باشد! حالا که سیدالشّهدا(علیه السلام) به میدان آمده، وقت نماز قضا خواندن نیست؛ اینها را باید قبلاً میخواندی!»
🔹️حاج اسماعیل دولابی می فرمودند:
در روایت است حر ابن یزید ریاحی اولين کسی بود که آب را بر روی امام حسین علیه السلام بست و اولين کسی بود که خونش را برای او داد. عمر سعد لعنت الله علیه هم اولين کسی بود که به امام حسین علیه السلام نامه نوشت و از حضرت دعوت کرد ، برای آنکه رهبرشان شود و اولين کسی بود که تير را به سمت امام پرتاب کرد!
چه کسی می داند آخر کارش به کجا میرسد؟
دنيا دار ابتلاست. با هر امتحانی چهره ای از ما آشکار می شود ، چهره ای که گاهی خودمان را شگفت زده می کند.
چطور می شود در اين دنيا بر کسی خرده گرفت و خود را نديد؟
می گويند : خدا حکایت ابليس را تعريف کرد تا بدانی که نمی شود به عبادتت ، به تقربت ، به جايگاهت اطمينان کنی. خداوند هيچ تعهدی برای آنکه تو همان که هستی بمانی ، نداده است.
شايد به همين دليل است که سفارش شده ، وقتی حال خوبی داری و می خواهی دعا کنی ، يادت نرود عافيت و عاقبت به خيری خود را بطلبی.