لینک کانال. در ایتا👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274
گروه پرسش و پاسخ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2
💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
🌺🍀🌺🍀🌺🍀
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
#احکام_هفته_وحدت
#معنای_وحدت
«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»
مسئلهی وحدت بین مسلمانها به معنای دست برداشتن آنها از عقایدشان یا عمل به فقه دیگران نیست؛ بلکه مسئلهی وحدت مسلمین، وحدت بر سر یکسری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنها برای مقابله با دشمنان مشترک است.
معنای وحدت این است:
با هم نزاع نکنند به وسوسهی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند با هم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. وقتی که دشمن مشترکی به یکی از کشورهای اسلامی حمله میکند، همه دست به دست هم بدهند و در مقابل او بایستند.
وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بینالمللی است، حرام است. به فتوای همهی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی که بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفادهی دشمنان علیه مکتب اهل بیت علیهمالسلام شود تا به پیروان مکتب اهل بیت علیهمالسلام توهین کنند یا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست.
#تفرقه_افکنی
تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین حرام شرعی است.
#وحدت_حکم_شرعی
وحدت مسلمین حکم شرعی است. مسلمانان، باید به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفهای را کم کنند و از بین ببرند چون اینها خدمت به دشمنان است و خدمت به دشمنان هم حرام است.
#بحث_علمی
بحث علمی، بین شیعیان و اهل سنت به صورت محترمانه، نقادانه و عالمانه، در مجامع علمی، که موجب اختلاف و تفرقه و فتنهانگیزی بین مسلمانها نباشد، اشکالی ندارد.
#دوستی_و_رفت_و_آمد
حفظ عقاید حق واجب است. رفتوآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد، اشکالی ندارد.
#هدیه_گرفتن
هدیه گرفتن و هدیه دادن به اهل تسنن اگر مفسدهای (موجب انحراف اعتقادی) بر آن مترتب نباشد، اشکالی ندارد.
#گوشت_ذبح_شده
گوشت ذبحشده توسط مسلمانان از هر فرقهای که باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشکالی ندارد و حلال و پاک است.
#پاکی_و_نجاست
مسلمین همه پاک هستند بجز خوارج و ناصبیها.
#مکانهای_مقدس
ورود اهل سنت به مساجد و حرم معصومین علیهمالسلام و امامزادهها، اشکالی ندارد.
#ازدواج
ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسدهای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده داشته باشد، حتی هممذهب هم باشند، جایز نیست.
#خرید_و_فروش و معامله با اهل سنت اشکالی ندارد.
#هم_سفره_شدن
اهل سنت مسلمانند و همسفره شدن با آنها اشکالی ندارد و غذای آنها حلال است.
#کار_کردن
کار کردن نزد اهل تسنن اگر خلاف شرع نباشد، اشکالی ندارد و مزدش هم حلال است.
📚 امام، استفتائات، ج 2 ص 495 س 6؛ آقا، ویژهنامه احکام مذاهب؛ فاضل جامع المسائل ج2، س 129 و 139؛ بهجت استفتاءات ج4س 5928؛ مكارم، جامع المسائل و استفتاءات جديد ج2،س 1192 و 1193؛ صافى جامع الأحكام ج2، س 1495؛ تبریزی صراط النجاة ج6،س 1632
#احکام_نموداری
400-08-11 mohamadi ahkam goftane jaye najes.mp3
2.69M
📖 #زمزم_احکام
🔘 گفتن جای #نجس
▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🔷🔸💠🔸🔷
400-08-05 mohamadi ahkam negah be film va aks namahram~1.mp3
425K
📖 #زمزم_احکام
🔘احکام نگاه به فیلم وعکس نامحرم
🔹حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🔷🔸💠🔸🔷
400-08-04 mohamadi ahkam namaz jama'at~1.mp3
579.7K
📖 #زمزم_احکام
🔘#احکام_نماز_جماعت
🔹حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🔷🔸💠🔸🔷
400-08-09 mohamadi rah'haye tobeh dar kam kari.mp3
2.34M
📖 #زمزم_احکام
🔘 احکام #توبه
▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🔷🔸💠🔸🔷
400-08-08 mohamadi vazayef valedayn nesbat be tarbiyat farzandan.mp3
2.47M
📖 #زمزم_احکام
🔘 #احکام_تربیت_فرزند
▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی
⏱8 آبان 1400
🔷🔸💠🔸🔷
🌺#حکم_بروز_حدث_اصغر_در_بین_غسل🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
اگر هنگام غسل کردن باد معده از ما خارج شود، آیا غسل ما باطل است؟
مرجع: سیستانی.
📤پاسخ:
از نظر آیه الله سیستانی، اگر در بین غسل، باد معده خارج شود یا ادرار شود، لازم نیست غسل را از نو شروع کنید، بلکه میتوانید همان غسل را کامل کنید، ولی برای نماز و سایر کارهایی که نیاز به طهارت دارد، باید وضو بگیرید.
نظر مراجع نسبت به بروز حدث اصغر در بین غسل:👇
✍آیات عظام: خمینی، خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، نوری همدانی: لازم نیست غسل را مجددا شروع کند، بلکه میتوانید همان غسل را کامل کنید، ولی برای نماز و سایر کارهایی که نیاز به طهارت دارد، باید وضو بگیرید.[1]
✍آیات عظام: گلپایگانى، فاضل، صافى: مى تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد؛ ولی بهتر است به قصد آن چه بر ذمّه او است، غسل را احتیاطاً از سر بگیرد؛ اما در هر صورت وضو بعد از غسل برای نماز و سایر کارهایی که مشروط به طهارت است، واجب می باشد.
✍آیه الله بهجت: به قصد وظیفه واقعی غسل را مجددا شروع کند و بنا بر احتیاط براى نماز و کارى که وضو لازم دارد، وضو بگیرد.
✍آیه الله مکارم شیرازی: بنا بر احتیاط واجب باید غسل را از سر گیرد و براى نماز و مانند آن، وضو نیز بگیرد.[2]
✍آیه الله وحیدخراسانی: بنا بر احتیاط واجب باید غسل را از سر گیرد و براى نماز و مانند آن، وضو نیز بگیرد و یا اینکه غسل را تمام کرده و اعاده نماید و وضو هم بگیرد.[3]
📚منبع:
۱. توضیح المسائل (محشی)، ج1، ص230، سؤال 185؛ منتخب المسائل، ص 22، م 43.
۲. توضیح المسائل (محشی)، ج1، ص230، سؤال 185.
۳. منهاج الصالحین 1386، ج 2، ص 62، م 205.
🍂حکم بودن #مانع_در_اعضای_وضو🍂
📤پرسش کاربر در گروه:
اگر کسی بعد از وضو بفهمد، مانعی در اعضای وضو به اندازه سر سوزن بوده است و مطمئن نیست برای قبل از وضو است یا بعد از وضو، وظیفه چیست ؟
مرجع: مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
وضوی شما صحیح است، زیرا از نظر آیه الله مکارم شیرازی اگر مانع بسیار کوچک( به اندازه دو میلیمتر) باشد، وضو صحیح است و لازم نیست دوباره وضو بگیریید؛ ولی اگر مانع بزرگتر از دو میلیمتر باشد، باید مانع را برطرف کنید و دوباره وضو بگیرید.
نظر مراجع عظام نسبت به دیدن مانع در اعضا بعد از وضو:👇
اگر ندانیم در هنگام وضو مانع بوده است یا بعدا ایجاد شده است، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍آیات عظام: سیستانی، صافی، بهجت و گلپایگانی: وضو صحیح است.
✍آیات عظام: وحید و زنجانی: اگر نداند موقع وضو بوده یا بعد از آن ایجاد شده، وضو صحیح است ولی اگر در وقت وضو به مانع توجه نداشته است، باید دوباره وضو بگیرد.
✍بقیه مراجع عظام: اگر نداند موقع وضو بوده یا بعد از آن ایجاد شده، وضو صحیح است ولی اگر در وقت وضو به مانع توجه نداشته است، بنابر احتیاط واجب دوباره وضو بگیرد.
اما اگر بدانیم در هنگام وضو مانع بوده است:
✍مکارم شیرازی: اگر مانع کوچک و به اندازه عدس است، وضو صحیح است و در غیر این صورت باید مانع را برطرف و دوباره وضو بگیرد.
✍بقیه مراجع عظام: باید مانع را برطرف و دوباره وضو بگیرد.
📚منبع:
توضیح المسائل ۱۶مرجع، ج ۱، م
🌹راه تشخیص منی از ترشحات طبیعی زنانه🌹
📥 سوال:
چگونه می توان متوجه شد رطوبتی که از یک زن یا دختر خارج می شود، منی است یا ترشحات طبیعی زنانه؟
📤پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر رطوبت خارج شده از زن همراه با اوج لذت جنسی باشد، منی است و زن جنب شده است و غسل جنابت بر او واجب می شود، در غیر این صورت حکم به منی بودن رطوبت ها نمی شود و پاک می باشند.
✍ بقیه مراجع غیر از آیات بهجت و نوری:
خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است.
✍آیت الله بهجت:
خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آن ها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است.
✍آیه الله نوری:
خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت خاصی(اوج لذت جنسی) باشد و بدن پس از آن سست شود، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند که منی است.
✅ تبصره:
اوج لذت جنسی حالتی است، که شخص در آن حال از خود بی خود می شود و لذت زیادی می برد و ارضا می شود. بعد از تمام شدن آن حالت، زن احساس تخلیه شدن و ارضای جنسی می کند. معمولا حالت تحریک آمیزی را که قبل از تخلیه شدن داشت، دیگر ندارد.
📚منابع:
1. توضیح المسائل مراجع، مسأله346 وحید، توضیح المسائل، مساله352 سیستانی، تعلیقات علی العروة، ج ۱، غسل الجنابة، الاول. خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، سوال171 صافی، هدایة العباد، ج1، مسأله2. 175توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۴۶
🌺#حکم_خارج_شدن_رطوبت_بعد_از_غسل_جنابت🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
برخی مواقع اگر بلافاصله بعد از نزدیکی غسل جنابت انجام شود، بعد از نزدیکی ترشحاتی خارج می شود که شک داریم که منی شوهر است یا ترشحات طبیعی زنانه، آیا باید دوباره غسل کنیم؟ آیا بلافاصله غسل کردن در این مواقع اشکال دارد؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
غسل کردن بلافاصله بعد از نزدیکی هیچ اشکال شرعی ندارد.
از طرفی چون شک دارید در اینکه ترشحات طبیعی است یا منی، حکم کنید به اینکه ترشحات طبیعی زنانه است و پاک هستید و غسل لازم نیست.
اما اگر یقین پیدا کردید که منی همسر است، باز هم غسل مجدد لازم نیست و فقط با توجه به نجس بودن منی، باید خود را پاک کنید.
توضیحات بیشتر:👇
ترشحاتی که بعد از غسل جنابت از زنان خارج می شود، چند صورت دارد:
۱. یقین دارید ترشح خارج شده، منی همسر است: غسل واجب نیست، اما باید خود را تطهیر کرد.
۲. یقین دارید ترشح خارج شده،ترشحات عادی زنانه است: پاک است و غسل ندارد.
۳. شک دارید که ترشحات، منی همسر است یا ترشحات عادی زنانه: پاک است و غسل هم ندارد.
۴. یقین دارید که ترشح خارج شده، منی خودتان است: غسل واجب است.
📚منبع:
توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص211.
🌺#حکم_پاکی_وسط_ حیض🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
من ۶ روز خون دیدم و بعد دو روز کاملا پاک بودم و دوباره روز نهم لک دیدم، وظیفه من چیست؟
مرجع: رهبر.
📤پاسخ:
نظر مراجع عظام در مورد این دو روز پاکی متفاوت است.
اکثریت مراجع عظام می گویند: پاکی این وسط هم حیض است و برخی نظرشان این است که در این مدت پاکی، جمع بین حیض و پاکی کند و نظر سوم این است، که در حد فاصل بین خون بینی مدتی را که فرد خون نمی بیند، پاک می باشد.
از نظر رهبر باید همه روزها را حتی پاکی ها را حیض قرار دهید، بنابراین شما تا نه روز حیض بوده اید و باید بعد از لک دیدن در روز نهم اگر پاک شدید، غسل حیض کنید.
نظر مراجع عظام نسبت به پاکی وسط حیض:👇
✍️ همه مراجع (به جز سیستانى، صافى و مکارم): باید همه روزها حتى پاکى وسط را حیض قرار دهد. [۱]
✍️آیةاللّه مکارم: تنها باید روزهایى را که خون دیده حیض قرار دهد و روزهاى پاکى (وسط) حیض نیست و حکم زنان پاک را دارد و با مشاهده خون در روز نهم و پاک شدن بعد از آن دوباره باید غسل حیض کند.[۲]
✍️ آیات عظام سیستانى و صافى: باید روزهایى را که خون دیده، حیض قرار دهد و بنابر احتیاط واجب بعد از پاک شدن اول، غسل کند و عبادات خود را تا روز هشتم به جا آورد؛ آن گاه اگر لکه اى از خون مشاهده کرد و پاک شد، دوباره باید غسل حیض کند.[3]
📚 منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴، وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۰
۲. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴.
۳. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴.
🌺 #شیوه_محاسبه_تعداد_روزهای_حیض🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
زمانی که در ساعت ۳ صبح روز یکشنبه حیض شده باشیم، ده روز چه زمانی کامل می شود؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
یک روز شما غروب آفتاب روز یک شنبه کامل می شود و غروب آفتاب روز دوشنبه، دو روز کامل می شود و همینطور شمارش را ادامه دهید تا ده روز کامل شود.
به عبارت دیگر غروب آفتاب روز دهم، یعنی روز سه شنبه هفته بعد ده روز کامل می شود.
توضیحات بیشتر:
اگر شروع حیض زن، از مغرب تا طلوع فجر یا طلوع شمس باشد:
✍️اکثریت مراجع عظام: تا غروب روز همان روز یک روز حیض او کامل می شود و غروب آفتاب روز دهم، حیض او پایان می یابد.
✍️آیه الله زنجانی: هر ۲۴ ساعت یک روز کامل می شود، بنابراین تا فردا همان ساعت شروع خون، یک روز کامل می شود.
اما اگر شروع خون دیدن در طول روز یعنی از اذان صبح تا غروب آفتاب باشد، از نظر همه مراجع عظام هر ۲۴ ساعت یک روز کامل می شود و حداقل زن باید ۷۲ ساعت پشت سر هم آلوده به خون حیض باشد، تا حیضش محقق شود به عنوان مثال اگر ساعت ده صبح خون ببیند باید تا ده صبح روز چهارم این خون ادامه یابد تا سه روز او کامل شود و حیض محقق شود و ساعت ده صبح روز یازدهم ده روز او کامل می شود.
📚منابع:
توضیح المسائل مراجع، م 443؛ توضیح المسائل آیت الله شبیری زنجانی، م 446.
👶حکم #سقط_جنین_ناقص_الخلقه👶
📤 پرسش کاربر در گروه:
سلام.
اگر جنینی که ناقص است ودکتر مجوز سقطش را داده است، سقط کنیم، گناه دارد؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
از نظر اکثریت مراجع عظام، همچنین رهبری سقط جنين به خاطر ناقص الخلقه بودن، جایز نیست.
نظر مراجع عظام نسبت به سقط جنین ناقص الخلقه:👇
✍️آيه اللّه مكارم شیرازی: اگر در مراحل ابتدايى جنين باشد و به صورت انسان كامل در نيامده و هنوز روح در آن دميده نشده باشد و تولدش باعث مشقت و سختی شديد براى پدر و مادرش گردد، اشكال ندارد و بنابر احتياط ديه را هم بايد بدهند[1].
✍️آيه اللّه فاضل لنکرانی: سقط جنین ناقص الخلقه جايز نيست مگر در موارد ضرورت.[2]
✍️بقیه مراجع عظام: سقط جنين بخاطر ناقص الخلقه بودن جنین جایز نیست.[3]
📚منابع:
۱. مكارم، استفتائات، ج ۱، س ۱۴۸۷.
۲. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۷۱.
۳. خامنه اى، اجوبه، س ۱۲۶۱؛ سيستانى، سايت، سقط جنين؛ بهجت، استفتائات پزشكى، سقط جنين، ص۴۳؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۴۱۰؛ دفتر: وحيد و نورى.
🌺حکم روزه ماه رمضان در زمان کرونا🌺
پرسش کاربر در گروه:📥
سلام خسته نباشید.
کسی که درمنزل مریض کرونایی دارد وهمه اعضای خانواده هم کنارش بودند و احتمال دارد ناقل باشند و کرونا هم داشته باشند. آیا روزه گرفتن در این شرایط بر اعضای خانواده واجب است؟
پاسخ: 📤
روزه از واجبات دین اسلام است که از نظر همه مراجع عظام ترک آن ، تنها در صورتی جایز است که انسان گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن او باعث
۱.ایجاد بیماری در او می شود
۲. شدت گرفتن بیماری می شود
۳. افزایش پیدا کردن طول مدت بیماری و به تأخیر افتادن سلامتی او می شود
بنابراین اگر انسان نسبت به این موارد بالا خوف داشته باشد و این ترس و نگرانی اش منشا عقلایی داشته باشد، می تواند روزه خود را افطار کند اما باید قضای آن را بجا آورد.
نکته:👌
تشخیص ضرر داشتن روزه، بر عهده مکلف است. البته اگر مکلف از طریق گفته متخصصین متدین نیز به این اطمینان برسد، کفایت می کند.
توجه 📣📣
اگر افراد به هر عنوان نتوانند روزه بگیرند، حق روزهخواری را در جامعه ندارد و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان ضروری است.
منبع:
استفتائات مراجع.
🌺# ملاک_پاک_شدن_از_حیض🌺
پرسش کاربر در گروه:📥
سلام
ایام حیض من همیشه ده روز بود، یعنی دهم که تمام می شد پاک می شدم ولی امروز روز نهم هست و هیچ ترشحی نیامده و کامل پاک هستم، آیا باید تا روز دهم صبر کنم یا اینکه امروز باید غسل کنم؟
مرجع : آیت الله خامنه ای.
پاسخ:📤
سلام علیکم
ملاک در پاک شدن از خون حیض، تعداد روز نیست، بلکه هر زمانی از داخل کاملا پاک بودید، باید غسل کرده و اعمال عبادی خود از قبیل نماز و روزه را بجا آورید.
برای اطمینان از پاکی باید آزمایش کرد به این صورت که پس از قطع شدن خون، مقداری پنبه داخل فرج نماید و پس از کمی صبر و خارج نمودن، اگر تمیز بود حکم به پاک بودن کرده و غسل نماید.
توضیحات بیشتر:👇👇
یک فکر اشتباهی که بین خانم ها رواج پیدا کرده، این است که خانم ها فکر می کنند باید حتما سر هفت روز یا ده روز یا سه روز پاک شوند، در صورتی که اصلا تعداد روز مهم نیست. ملاک تمام شدن مدت زمان حیض، پاک شدن کامل از خون حیض است. اگر خانم در هر زمانی از داخل آلوده نبود، می تواند غسل کرده و اعمال عبادی خود را انجام دهد، اما اگر بعد از غسل دوباره خون یا ترشحاتی که ادامه خون است را مشاهده کرد، باید دوباره بعد از یقین به پاکی، غسل را مجدد انجام دهد.
نکته:👌
البته خون اگر بیشتر از ده روز باشد، حکم استحاضه دارد و حیض بیشتر از ده روز طول نمی کشد.
📚منبع:
توضیح المسائل مراجع، م 506.
🌺 #ملاک_در_ تشخیص_حیض🌺
پرسش کاربر در گروه:📥
سلام من همیشه ابتدای خون حیض دو روز فقط لکه بینی دارم و بعد خونریزی ام شروع می شود، آیا این دو روز هم جز حیض است؟
پاسخ:📤
سلام علیکم ملاک در حیض بودن استمرار داشتن آلودگی حداقل در داخل به مدت سه روز است. بنابراین اگر در این دو روز هر زمان خود را معاینه می کنید آلوده هستید، این دو روز هم حیض است، اما اگر در این دو روز لک می بینید و بعد مدتی حتی در داخل پاک هستید و بعد دوباره لک می بینید، استحاضه هستید و باید به احکام استحاضه عمل کنید و نماز و روزه خود را بجا آورید.
توضیحات بیشتر: 👇👇
خیلی از خانم ها سوال می کنند که ابتدای شروع حیض لکه هایی می بینند که شرایط خون حیض مثل قرمز بودن خون، با فشار بودن و ... را ندارد، در این موارد چه باید بکنند؟
در پاسخ به همه این خانم ها باید گفته شود که از نظر همه مراجع عظام شرط اصلی در حیض بودن استمرار خون به مدت سه روز است، این استمرار معنايش اين نيست كه در تمام سه روز خون بيرون آيد، بلكه اگر در فضاى داخل فرج آلوده به خون باشد كافى است.
بنابراین اگر خانمی حتی لکه های قهوه ای ببیند اما در طول سه روز یکسره در داخل آلوده باشد، آن لکه بینی ها همه جز حیض است.
نکته:👌👌
فقط آیةاللَّه صافى می گوید اگر خون سه روز اول پشت سر هم نباشد به عنوان مثال دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، بنابر احتیاط واجب در روزهایى که خون مى بیند، باید بین کارهاى مستحاضه و احکام حائض جمع کند و در روزهایى که خون نمى بیند، کارهایى که بر حائض حرام است، ترک کند و عبادت هاى خود را به جا آورد.
البته ایشان احتیاط واجب داده اند و مقلدین ایشان مى توانند در این مسئله، به فتواى سایر مراجع تقلید عمل کنند.
📚منبع:
توضیح المسائل مراجع، م 441 و دفتر: خامنه ای.
🌺#حکم_بیدار_کردن_دیگران_برای_نماز_صبح 🌺
📥پرسش کاربر در گروه:
سلام
آیا بيدار كردن فرزندان برای نماز صبح واجب است؟ در صورتی که حتی از صدا زدن برای نماز صبح عصبانی و ناراحت می شوند؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
سلام علیکم
فرزند یا هر شخصی که به سن تکلیف رسیده است، به قصد امر به معروف و نهی از منکر واجب است بیدارش کنید، البته سعی کنید با ملایمت و مهربانی این کار را انجام دهید تا با دیدن عطوفت شما، ناراحت نشود و بلکه تشویق شود.
نظر مراجع عظام در این مسأله:👇👇
📝آیت الله خامنه ای:در فرض سؤال اگر بیدار نکردن آنها موجب سهلانگاری و استخفاف به امر نماز باشد باید آنها را بیدار نمایيد وگرنه وظيفهای نداريد
📝آیت الله زنجانی: بيدار كردن فرزندان و همسر و ديگران براي نماز صبح واجب نيست مگر اينكه خودشان چنين درخواستي داشته باشند و شخص در مورد نماز ديگران غير از تشويق و ترغيب قولی و فعلی وظيفه ديگری بر عهده ندارد.
📝 آیت الله سیستانی:اگر از روی سهل انگاری باشد، به عنوان امر به معروف لازم است.
📝 آیت الله مظاهری:اگر ناراحت می شوند واجب نیست.
منبع:
استفتائات مراجع.
🌺حکم نماز صبح در شب های مهتابی🌺
پرسش کاربر:
آیا برای نماز صبح در شب های مهتابی لازم است نماز را با ده دقیقه تاخیر از اذان صبح بخوانیم؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم.
از نظر اکثریت مراجع عظام و همچنین آیه الله خامنه ای زمان نماز صبح از طلوع فجر صادق تا طلوع آفتاب است و فرقی بین شب های مهتابی و غیر مهتابی در وقت نماز صبح تفاوتی نیست و لی مومنین جهت رعایت احتیاط در مورد وقت نماز صبح، ۵ الی ۶ دقیقه بعد از اذان صبحی که از رسانه ها پخش می شود، نماز صبح را بخوانند. البته این احتیاط مستحب است یعنی این تاخیر ۵ الی ۶ دقیقه بهتر است.
نظر مراجع عظام در این مسأله:👇👇
📝آیات عظام:امام خمینی، شبیری زنجانی : طلوع فجر بین شبهاى مهتابى و غیر مهتابى فرق دارد و در شبهاى مهتابى فجر صادق دیرتر محقق مىشود و لذا در شب های مهتابی نماز صبح را بنابر احتیاط واجب باید دیرتر خواند. [2]
📝آیت الله مکارم شیرازی: وقت اذان صبح در شب هاى مهتابى و غیر مهتابى یکسان است و معیار، ظاهر شدن نور شفق در افق است، هرچند بر اثر تابش مهتاب نمایان نباشد.[3]
نکته:👌👌
شبهای مهتابی یا «لیالی مقمره»، به شب هایی گفته می شود که در مقایسه با دیگر شبها روشن تراند؛ به گونه ای که تابش نور ماه مانع رؤیت فجر صادق در اول وقت طلوع آن می گردد و رؤیت سپیده صبح در این شبها با کمی تأخیر (حدود ده دقیقه بر حسب نوسان نور ماه) امکان پذیر است. بنابراین، علاوه بر شبهای سیزده تا هفدهم که قرص ماه به نسبت کامل و نور آن زیاد است، بر شب های پس از آن- تا نزدیک به اواخر ماه- نیز به جهت نزدیک شدن تدریجی ماه به افق شرعی شب های مهتابی اطلاق شده و حکم شب های مهتابی را دارند.
📚منابع:
۱. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
۲. توضیح المسائل امام خمینى ، ص 621.سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.
۳. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
🌸حکم خواندن زیارت عاشورا در زمان حیض 🌸
📥پرسش کاربر در گروه:
سلام
آيا در زمان عادت ماهيانه خواندن زيارت عاشورا و انجام سجده آن اشكال دارد؟
📤پاسخ:
از نظر همه مراجع خواندن زیارت عاشورا و انجام سجده آن اشكالی ندارد. آن چیزی که در زمان حیض حرام است، از نظر برخی مراجع عظام خواندن آیاتی است که سجده واجب دارند و از نظر برخی دیگر خواندن سوره هایی است که در آن سجده واجب وجود دارد.
نکته:👌
فقط در چهار سوره نجم ، سجده، فصلت و علق سجده واجب وجود دارد. در بقیه سوره ها که سجده مستحبی است و همچنین زیارت عاشورا که سجده مستحبی است، خواندن آیه سجده دار یا سوره آن و خواندن زیارت عاشورا و انجام سجده هیچ اشکالی ندارد.
📚 منبع:
🌺حکم نشستن افراد روی صندلی در صف اول نماز جماعت🌺
📥پرسش کاربر در گروه:
سلام
آیا نشستن نفر اول در قسمت زنانه در نماز جماعت روی صندلی ، باعث ایجاد اشکال در نماز جماعت بقیه افراد می شود؟
📤پاسخ:
سلام علیکم.
نشستن افرادی که روی صندلی هستند در صف اول یا نفر اول در قسمت زنانه، هیچ اشکالی به نماز دیگر افراد وارد نمی کند؛ چرا که نماز فردی که روی صندلی به خاطر عذر می نشیند مانند دیگر افراد صحیح و کامل است و هیچ اختلالی در اتصال برقرار نمی کند.
نکته:👌👌
اینکه در نماز جماعت باید اتصال برقرار باشد به این معناست که اگر در نماز جماعت، بین مأموم و امام، یا بین مأموم و کسى که مأموم به واسطۀ او به امام متصل است کمتر از یک قدم بزرگ[حدود یک متر] فاصله پیدا شود، نماز جماعت او به هم نمیخورد، ولی اگر این فاصله بیش از این مقدار بود، نمازش فرادى میشود و صحیح است و باید حمد و سوره را خود بخواند و نماز را ادامه دهد.
📚منبع:
امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل محشی، ج1، ص 784.
🌺حکم #مراجعه_به_متخصص_غیرهمجنس🌺
پرسش کاربر در گروه:
حکم رفتن خانم پیش دکتر متخصص مرد چیست؟
پاسخ:
اگر رجوع زن به متخصص مرد مستلزم نگاه یا لمس حرام نباشد، اشکالی ندارد.
اما اگر این رجوع مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد،طبق نظر همه مراجع اگر پزشک زن وجود نداشته باشد، می توان به پزشک مرد مراجعه کرد، اما در صورت بودن پزشک زن رجوع به مرد جایز نیست مگر اینکه احتمال خطر وجود داشته باشد، که در اینصورت مراجعه به مرد اشکالی ندارد.
استفتائات مراجع عظام:
همه مراجع (به جز سيستانى و تبريزى): اگر پزشک هم جنس وجود دارد نمی توان به غیر همجنس رجوع کرد و تخصص بيشتر باعث نمى شود كه زن به پزشك مرد مراجعه كند؛ مگر آنكه ضرورت و احتمال خطر در ميان باشد.۱
آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر پزشک هم جنس وجود دارد نمی توان به غیر همجنس رجوع کرد ولی اگر تخصص پزشك مرد در آن بيمارى بيشتر باشد، مراجعه به او اشكال ندارد.۲
📚منبع
[۱]. بهجت، احكام و استفتائات پزشكى، ص30، س4 و 8، ص 33، س 18؛ نورى، استفتائات، ج1، س943 و 933 و 956؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س 1303؛ امام، استفتائات، ج3، نظر، س42 و 43؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س2091 و 2087؛ مكارم، استفتائات، ج1، س803 و 1567؛ دفتر: وحيد.
[۲]. سيستانى، پزشكى، س1 ، م21؛ تبريزى، استفتائات، س1545.
🍂🍂حکم اپیلاسیون🍂🍂
پرسش
آیا #اپیلاسیون بدن جایز است؟
پاسخ
طبق نظر تمامی مراجع تقليد #نگاه كردن و دست زدن به عورت ديگري (به غير از همسر) جايز نيست و حرام مي باشد.
اپیلاسیون نیز با لحاظ دو شرط جایز است:
اول اینکه این کار ضرری نداشته باشد. که تشخیص این ضرر نداشتن به عهده ی خود شخص یا متخصصان می باشد.
دوم اینکه مستلزم کار حرامی نباشد؛ یعنی نگاه یا لمس حرام در بین نباشد.
اما اگر ضرر داشته باشد یا مستلزم نگاه حرام باشد اشکال دارد.
در نتیجه #اپیلاسیون عورت جایز نیست،چون مستلزم نگاه حرام است ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد.
📚استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.
لینک کانال. در ایتا👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274
گروه پرسش و پاسخ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2
💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
🌺🍀🌺🍀🌺🍀