eitaa logo
بسلام آمنين
1.8هزار دنبال‌کننده
119 عکس
9 ویدیو
17 فایل
وَسَدَّ الأَبْوابَ إِلّا بابَ #عَليٍ وَقالَ: أَنا مَدينةُ العِلْمِ وُعَليٌ بابُها #تمدن_مدرن، بالهای پرواز انسان را شکست و پاهایش را زخمی کرد، آنگاه با منت به او عصا داد @Haj_ghasem_y یادداشتهای سبک زندگی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
۵ آبان ۱۴٠۳/ سال چهارم مرگ بر اسرائیل، مرگ بر نان بی سبوس! کشاورزی: امنیتی ترین وزارتخانه قرآن! کشاورزی: اولین، مهم ترین و برترین شغل روی زمین و کاری که عاملان به آن را، در زمین نامیده اند(تهذیب الاحکام ج۶ص۳۸۴). جالب تر اینکه تنها شغلی است که خداوند متعال در قرآن به آن متصف شده که «نحن الزارعون»(سوره واقعه آیه۶۴). با یک حساب ساده می توان دهها آیه در قرآن عظیم یافت، که مستقیما درباره ی مشغولیت پربرکت و راهبردی سخن می گوید. بیست مرتبه تاکید و توصیف اصطلاح راهبردی ، تنها یک نمونه از آن آیات فراوان است. غایت الغایات عروج انسان، وارد شدن به بهشت و است(۳۲نحل/۷٠زخرف). زیباتر از همه اینکه حضرت باری تعالی در دستگاه ، برای محل کار کشاورز نیز، همین کلمه جنّت را کرده(۲۶۵و۲۶۶بقره). محوریت راهبردی کشاورزی در زندگی هدایت محور، مستلزم ایجاد دهها و صدها تغییر کوچک و بزرگ در حیات کنونی ماست. فی المثل اگر ما بر مبنای قرآن طراحی شده بود، پرطرفدارترین شغل و آینده ای که دانش آموزان برای خود تصور می کردند بود. در حال حاضر نه تنها اینگونه نیست که به عکس، کشاورزی به عنوان یک امر مزاحم آب دزد در ذهن دانش آموز تصویر می شود. این یکی از دلایلی است که طبق آمار، هنوز حدود پنجاه درصد غذای کشور وارداتی است(اینجا) و حتی امسال از آمریکا هم گندم وارد کرده ایم!!! آنهم پس از حدود نیم قرن از انقلابی که برای زندگی قرآنی شکل گرفته. آنهم در کشور ثروتمندی چون ایران که بزرگ می گفت: اگر درست کشاورزی کنیم، تنها یک استان خراسان می تواند تمام مایحتاج غذایی کشور را تامین کند(اینجا). در این سیاق یکی از قابل تأمل ترین مسائل پیش روی جامعه ایمانی، تمرکز و جهت گیری دستگاه های خواهد بود. چرا که به تصریح کتاب مبین، دشمن ترین دشمنان جبهه ایمانند(٨٢مائدة) و تنها یک هدف در زندگی دارند: ایجاد (٦٤مائدة). جالب و شگفت انگیز اینکه این هدف کثیف را بیش از همه از طریق کشاورزی دنبال می کنند(٢٠٥بقرة). بر این اساس می توان گفت: یکی از امنیتی ترین نقاط از نظر قرآن شریف، دستگاه کشاورزی است و غفلت از این موضوع، می تواند ضربات جبران ناپذیری به جبهه ایمان وارد کند. از میان صدها مسئله، تنها به یک مورد اشاره می کنم: اسرائیل لعین بعد از چند ده میلیارد دلار هزینه و کشتار شبانه روزی مردم مظلوم و بی دفاع غزه و لبنان، توانسته پنجاه هزار نفر را در یک سال جنگی به شهادت برساند. اما چندی پیش آماری هولناک از مسئولین مرتبط با و غلات منتشر شد که سالانه در کشور به خاطر بیماری های ناشی از می میرند!!!!!!(اینجا). البته پندار بنده این است که آمار واقعی بسی بیشتر از این است. نان و غذای کشور تحت نظارت استانداردهای سازمان تهیه می شود که تابع سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی و است. به تصریح خود کارشناسان امر، یکی از اصلی ترین دلایل بیماری های گوارشی، جداسازی از آرد نانوایی هاست که در روایات ارزشمند ما بر آن تاکید شده. مصیبت اصلی این است که همه این جنایات به نام عِلم صورت می گیرد. آیا این که حداقل سی هزار نفر، آنهم در شرایط صلح، آنهم فقط به خاطر نان از بین رفته اند یک بحران امنیتی نیست؟ حضرت نبی الله الاعظم می فرمایند: بهترین غذای شما نان است(مکارم الاخلاق ج۱ص۱۶۷) و ما علاوه بر بازتعریف مفهوم جامع ، نیازمند تغییر جدی الگوی پخت نان نیز هستیم. این دقیقا همان کاری است که امام جامعه در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس بر آن تاکید صریح داشتند: اجازه ندهید پرچم های نفوذ فرهنگی دشمن در در کشور برافراشته شود، بویژه در وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و... مطالعه بیشتر: الگوی پخت نان در خانه بسته جامع فقهی کشاورزی نظریه جامع امنیتی سِلم @besalamen_amenin
٠ ۱۸ آبان ۱۴٠۳/ سال چهارم تو در مورد من چی فکر کردی؟ من اصلا به تو فکر نمی کنم حاج آقا!!! یکی از تقسیم بندی های کاربردی که می توان در مجموعه آیات و روایات گرانقدر انجام داد، سه گانه تعریف، تصویر و تصمیم است. این نگاه در ادبیات ، بیان مبتنی بر نامیده شده. در واقع یکی از مهم ترین ویژگی های بیان هدایت آفرین این است که: اولا یک مسئله را تعریف، و در مرحله بعدی فواید و احیانا جوانب مختلف آن تعریف را تبیین کند. نهایتا مجموعه ای از تصمیم ها را برای عملیاتی کردن آن تعریف و رسیدن به آن فوائد ارائه کند. فی المثل ابتدا صلات را تعریف، سپس فواید آن را تشریح و نهایتا، مجموعه ای از اقدامات را برای و بر زمین نشاندن نماز ارائه کند. از منظر این رادار پیشرفته، بسیاری از کتابها و سخنرانی های دینی فاقد آفرینی حداکثری هستند. چرا که در بسیاری از موارد، هیچ تصمیم و برنامه کاربردی روی میز مخاطب نمی گذارند. یعنی دقیقا در مرحله ای که فرد آماده عملیات و ایجاد تغییر در زندگی است، او را بدون تصمیم پیشنهادی رها می کنند. در واقع مباحث خوبشان در حد مبانی نظری باقی مانده و امتداد اجتماعی عینی پیدا نمی کند. با این مقدمه یکی از مهم ترین و محوری ترین مفاهیم در تعریف انسان، کلمه است. خداوند متعال در کلام الله زندگی می فرمایند: ای انسانها شما فقیر و محتاج به خدایی هستید که غنی و بی نیاز است(١٥فاطر). مرحله دوم کار، بررسی و جوانب مختلف مخلوقی به نام انسان، مبتنی بر اين مفهوم است. از همه مهم تر سومین بخش یعنی تصمیم است. ما با چه برنامه ها و طرحهای عملیاتی می توانیم فقر و نیازهای ذاتی و تمام ناشدنی انسان را به سمت غنی مطلق، پُر و مدیریت کنیم؟ یکی از مسائل مهمی که از این نگاه استفاده می شود، قرین بودن انسان با اوست. اگر انسان مجموعه ای تمام ناشدنی از نیازهاست، بنابراین تمامی کارهای او برای رفع حاجاتی است که دارد. در یک جمله می توان گفت: انسان ها تنها و تنها به رفع نیازهایشان می کنند. با این مقدمه می توان نتیجه گرفت: تمامی قطع و وصلها در روابط انسانی، مبتنی بر مسئله رفع نیاز شکل می گیرد. هر کسی، مجموعه ای، مدیری، امام جمعه و جماعتی، کشوری یا تمدنی بتواند با تصمیم هایی که ارائه می دهد، بهتر، سریع تر، آسان تر و ارزان تر نیازهای جامعه انسانی را رفع کند، توانسته تفکر و اندیشه ها را جهت دهی و طبعا آن جامعه را به سمت و سوی دلخواه مدیریت کند. زمانی به عزیزی می گفتم: حاج آقا می دانید چرا کثیری از جوانان و نوجوانان از کنار ما می گذرند و کمترین احساس و ارتباطی نسبت ما ندارند؟ به این دلیل که من طلبه، اساسا هیچ نسبتی با رفع نیازهای او ندارم. نه حرف و طرحی برای ارائه می دهم، نه فکر و برنامه ای برای آینده اش دارم، نه پیشنهادی برای تسکین فوران نیازهای روحی جسمی او. وقتی نیازی رفع نمی کنی، پس کمترین جایگاهی در تفکرات و اندیشه ها آنها نخواهی داشت. وقتی به تو فکر نکنند پس نمی توانی اندیشه آنها را جهت دهی کنی و مدیریت. با این توضیحات ارزش جمله تمدنی و محوری حضرت روح الله در مشخص می شود که: حوزه‌‌ها و روحانیت باید و آینده‌ی جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عكس‌العمل مناسب باشند. (صحیفه نور ج۲۱ص۸۸) بسیار قابل تامل است که امام خمینی عظیم الشان، مدیریت تفکرات جامعه را در کنار رفع نیازها مطرح می کنند. اساسا هدف بنیادین چیزی جز برآوردن نیازهای جامعه در قالب یک جدید مبتنی بر قرآن و روایات نبوده. امام خمینی ره در این زمینه می فرمایند: من قبلاً نیز گفته‌ام جهان‌خواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره برای این بوده است كه ما نگوییم اسلام جواب‌گوی جامعه است... . هدف اساسی ما این است كه چگونه می‌خواهیم اصول محكم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده كنیم و بتوانیم برای جواب داشته باشیم. همه‌ی ترس استكبار هم ازین مسأله است كه فقه و اجتهاد جنبه‌ی عینی و عملی پیدا كند. (صحیفه نور ج۲۱ص۸۸) کتاب مسجد و اداره جامعه که حاوی چهل طرح کاربردی بر مبنای آیات و روایات گرانقدر ماست، پاسخی به این پرسش است. بر این اساس، مسجدی که برای رفع نیازهای مختلف اهالی طرح و برنامه دارد، به راحتی توان ارتباط گیری با مردم، هدایت و مدیریت آنها در جهت اهداف اسلامی را خواهد داشت. @besalamen_amenin
۲۵ آبان ۱۴٠۳/ سال چهارم تمدن سازی و مسئله سبزی خوردن! از بَقْلَةُ الحَمْقاء تا دود اسفند بی بی سی!! خدایش بیامرزد استاد صفایی(ع ص) را که می گفت: فاجعه این است که ما قرآن را به بازی گرفته ایم! پندارم این است که یکی از اصلی ترین دلائل این وضعیت در عصر کنونی، رقیب تراشی به انحاء مختلف برای قرآن است. البته به صورتی کاملا محترمانه که حساسیت زا نباشد. دقیقا مانند کسانی که می گفتند: درست که «اَحَدٌ من الصحابه» است، اما بقیه هم اَحَدٌ من الصحابه هستند. هم می توان به علی رجوع کرد و پرسید هم به آنها. همه مرجعیت دارند و محل رجوعند، حال یکی کمتر می داند و یکی بیشتر! در واقع وقتی نتوانستند را خاموش کنند، در کنار خورشید او، جرقه های قلابی دیگری را عَلَم کردند(فتأمّل جیّدا). ابلیس در دوران مدرن و از طریق کاری کرد، که دیگر از قرآن تقاضای ، إخبار و توصیف نداريم. در واقع تمامی دانشهای مدرن در همه زمینه ها، یا خود را توصیف می کنند(إنباء اسمي) یا تغییرات شان را(إنباء فعلي). حال آنکه توصیف عالم، تنها باید از جانب باشد که «بِکُلِّ شَیْءٍ عَليمْ» است و «محیط». جالب تر که این معنا حداقل ۲۶ بار در کلام الله تاکید شده. اهمیت فوق العاده مسئله به این باز می گردد که توصیف اسمی ناقص و یا نادرست اشیای عالم، منجر به ضلالت و گمراهی انسان می شود. در این منظر، نقش بنیادین اولین گزارش قرآن درباره حضرت آدم علیه السلام آشکار می شود. کسی که می خواهد نبی الله و هادی دیگران باشد، یقینا محتاج است که فرمود: و عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها(۳۱بقره). چرا که اطلاعات هر شیئی در آن رمزگذاری شده. به این دلیل است که واضع الفاظ، اسامی و زبانها فقط خداست، و تنها اوست که توان توصیف(بخوانید نامگذاری) جامع و کامل اشیاء را دارد. این است که امام رضا علیه السلام می فرمایند: اسم، یعنی بیان ویژگی های موصوف(کافی ج۱ص۱۱۳). جالب اینکه امام صادق علیه السلام هنگام توضیح آیه ، به حصیری که روی آن نشسته بودند اشاره و فرمودند: خداوند حتی علم نسبت به این حصیر را هم به آدم آموخت(تفسیر العیاشی ج۱ص۳۲). راز عمیق منازعات انبیاء علیهم السلام درباره اشیاء به همین مسئله باز می گردد. چرا که و یا اسم گذاری اشیاء و توصیفات آنها، زیرساخت نوع نگاه انسان به عالم را تشکیل می دهد. در نتیجه تنها خداوند و اولیای الهی صلاحیت توصیف عالم را دارند، نه اهالی ظن و گمانهای دائم التغییر و ناقص که فرمود: إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ، ما أَنْزَلَ اللَّـهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ. إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَى الْأَنْفُسُ وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدى‏(۲۳نجم) فی المثل دو مورد از مهم ترین نامگذاری ها و تحریف اسامی که حقیقتا مسیر تاریخ را عوض کرده، تغییر اسم و است. تا زمان حضرت عیسی علیه السلام، اسم بیت المقدس به وسیله انبیاء بر خانه پیامبر خاتم و وصی او اطلاق میشد. اما ابلیس بعد از ایشان، این اسم پر مسمای تاریخ ساز را از موضع حقیقی خود تحریف، و بر مسجد الاقصی نهاد(الکافی ج۱ص۴۸۱). دیگری تحریف اسم ملائکه از مسمای «مدبر الامور بودن» در عالم(۵نازعات) به اینکه آنها دختر هستند. این تحریف اسمی آنقدر مخرب هدایت است که خداوند متعال تصریح می کند: اگر تصور کنید فرشتگان الهی دخترند کافرید!!! جالب اینکه بعد از تحریف مسمای کلمه ملائکه، باز هم خدا به نبود علم و پیروی از حدس و گمان های باطل اشاره می کند(۲۷و۲۸نجم). مثال دیگر از صدها و هزاران مورد تحریف اسمی که دستگاه ابلیس انجام داده، درباره به عنوان سبزی اختصاصی حضرت ام الأئمه سلام الله علیهاست. امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند: بر روى زمين هيچ سبزى ارزشمندتر و سودمندتر از خرفه وجود ندارد و آن، سبزى حضرت فاطمه عليها السّلام است. خداوند بنی اميه را لعنت كند! آنان به خاطر كينه با ما و دشمنى با فاطمه عليها السّلام، خرفه را سبزى نادان ناميدند(کافی ج۶ص۳۶۷). غم انگیز اینکه اگر همین الان را در نت جست و جو کنید، همین سبزی خرفه را نشان می دهد. مورد دیگر می توان به گزارش شبکه ابلیس(بی بی سی) درباره مضر بودن گیاه ضد شیطان و پربرکت اشاره کرد. همین طور دهها مورد که در إنباء إسمي و فعلی قرآن و روایات، بسیار مدح و سفارش شده اند، اما دستگاه إنباء ابليس، آنرا به ضد خود تبدیل کرده. اشیای گرانقدری مثل برگ چغندر، کبوتر، تره، شلغم، پشم و... . پیشنهاد مطالعه جدی: جلد اول ادبیات إنبائی @besalamen_amenin
بسم الله الرحمن الرحیم ساعت ۲٠ در خدمت خواهران و برادران عزیز خواهیم بود ان شاءلله پیوند حضور در جلسه 👇 https://virasty.com/Haj_ghasem/1731808406549480419
طرح بابلسر که گفته شده تو جشنواره جهانی معماری برنده شده. اما اگر بخواهیم این طرح را از منظر معماری مطرح در آیات و روایات بررسی کنیم، می توان به مسائل و مشکلات بالا اشاره کرد👆. کتاب مقررات فقهی ساختمان👇 https://eitaa.com/olgou4/6183