13990930_40519_64k.mp3
5.99M
#روز_پرستار
سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب بهمناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها و روز پرستار 99/09/30
پرستاران عزیز ما در دوران کرونایی و در شرایطی بسیار دشوارتر و پراضطرابتر از شرایط معمولی، کار بزرگی را به ثبت رساندند و صحنهها و فعالیتهایی را به نمایش گذاشتند که حقیقتاً اعجابانگیز است.
در زمینه بهبود جسمی بیمار، پرستار شریک و مددکار پزشک است و هر چقدر هم که پزشک حاذق و توانا باشد اما نبود پرستار ممکن است بهبود جسمی را با مشکل مواجه کند.
پرستار از نظر کمک روحی نیز با یک لبخند و یا یک حرکت و سخن مهربانانه در واقع غمگسار و روحیهبخش بیمار است و این، یکی از ارزشهای والای اسلامی است.
مجاهدتی که پرستاران در این مدت انجام دادند، آنها را در چشم مردم، عزیزتر و شرافتمندتر از همیشه کرد.
یکی از کارهای لازمی که به من گزارش شده و مسئولان باید انجام دهند، اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاران است که مدتها قبل تصویب شده اما هنوز اجرا نشده است.
همچنین استخدام پرستاران یکی دیگر از کارهای ضروری و خیلی خوب است که باید با جدیت دنبال شود تا وضع پرستاران بهگونهای باشد که با خیال راحت به کار خود بپردازند و خانوادههای آنها هم نسبت به وضعیت آنها خاطر جمع باشند.
#ولادت
#حضرت_زینب
#روز_پرستار
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 19
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
6- پرهیز از عمل تنفرانگیز
هر كاری كه به صورت طبیعی موجب تنفر دیگران باشد و نوع مردم از آن احساس چندش و انزجار كنند، بد است و باید از آن اجتناب شود.
انسان حق ندارد دیگران را با رفتار و ظاهر خود آزار دهد، كامشان را تلخ گرداند و به اصطلاح حالشان را برهم زند.
گویا برای بیان این موضوع دلیلی نیاز نباشد؛ زیرا همه دانشمندان منطق و اصول، گزاره «الظّلم قبیح» را بدیهی و مستغنی از برهان برشمردهاند و بدون تردید، چنین عملی مصداق روشن ستم است.
ما در این ملاك تنها با قضاوت و اظهار نظر دیگران روبهرو نیستیم، بلكه تأثیر مستقیم عمل بر دیگران و تصرف در احوال آنان را در نظر میگیریم.
از این جهت، این قاعده با قاعده پیروی از عرف تمایز آشكاری دارد. از مهمترین اهداف شارع، ایجاد انس و الفت میان مردم و نزدیكی و اجتماع كلام آنها است. و هر عملی كه باعث اشمئزاز و مذمت توده مردم شود، این انس و الفت را مخدوش میسازد و در معرض خطر قرار میدهد.
رفتارهای زیر، نمونههای اعمال تنفرانگیز یا آزاردهنده است:
انگشت در بینی، گوش یا دهان كردن، عطسه بلند، آروغ زدن، آب دهان انداختن، استفاده از ضمایر و صیغههای مفرد مانند «تو» و «بیا» به جای «شما» و «بفرمایید» در محیطی كه اینگونه سخن گفتن حمل بر توهین و جسارت میگردد.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#اسماء_الله
💠 شرافت علم اسماء
🔻 از عالم ربانی مرحوم آیت الله سید علی قاضی نقل میکنند: بعد از سیر و سلوک عملی، هیچ عملی به شرافت علم أسماء نمیرسد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
❤️ اگر زینب نمیآمد چه میشد
❤️ بهار کربلا کامل نمیشد
🌸 اگر بلبل هوای گل نمیکرد
🌸 گل از بیحرمتی پژمرده میشد
❤️محبت در کجا ابراز میگشت
❤️ پرستاری پرستاری نمیشد.
💐 #میلاد_حضرت_زینب سلاماللهعلیها و #روز_پرستار مبارک باد. 🌸🎊🌸
💠بمناسبت ولادت حضرت #زینب_کبری علیها سلام..
زینب به معنای «درخت نیکو منظر وخوشبو»یا «زینت پدر» است.
✅بنابر برخی منابع حضرت زینب سلام الله علیها در ۵ جمادیالاول سال پنجم
یا سال ۶ هجری در مدینه متولد شد.
🔸بر اساس روایات متعدد، نامگذاری حضرت زینب سلام الله علیها ، توسط پیامبر اسلام(ص) صورت گرفت.
گفته شده است که جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر صلی الله علیه واله وسلم رسانده است.
🔸در کتاب «الخصائص الزینبیة» آمده است پیامبر صلی الله علیه واله وسلم او را بوسید و فرمود: «حاضران امّتم، غایبان را از کرامت این دخترم زینب آگاه کنند؛ همانا او مانند جدهاش خدیجه است.»
🔸برای وی، القاب فراوانی نقل شده است، همانند
عقیله بنی هاشم، عالمه غیرمعلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی، معصومه صغری، امینةاللّه، نائبةالزهرا، نائبةالحسین، عقیلة النساء، شریکة الشهداء، بلیغه، فصیحه، و شریکةالحسین.
✅علم و سخنوری
🔹سخنان و خطبههای وی در کوفه و همچنین در دربار یزید، که همراه با استدلال به آیات قرآن بود، بیانگر دانش او است.
🔹وی احادیثی از مادرش حضرت زهرا سلام الله علیها نقل کرده است.
آنچنان که در کتاب مقاتل الطالبیین گزارش شده عبدالله بن عباس سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها در مورد فدک را به نقل از حضرت زینب سلام الله علیها روایت کرده است.
در این روایت، ابن عباس از او با عنوان
⬅️عقیلتنا زینب بنت علی علیه السلام ➡️
یاد میکند.
🔹زینب هنگام حضور امیرالمؤمنین علیه السلام در کوفه برای زنان آنجا تفسیر قرآن ارائه میداد.
🔹سخنرانی وی در کوفه برای شنوندگان یادآور خطبههای پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام بود.
🔹سخنانش در کوفه و مجلس یزید و نیز گفتگوهای وی با عبیدالله بن زیاد، شبیه به خطبههای امام علی علیه السلام و خطبه فدکیه مادرش زهرا سلام الله علیها بود.
🔹هنگام سخنرانی وی در کوفه، پیرمردی در حالی که میگریست، گفت:
«پدر و مادرم فدای ایشان که سالخوردگانشان بهترین سالخوردگان و کودکان ایشان بهترین خردسالان، و زنانشان بهترین زنان و نسل آنان والاتر و برتر از همه نسلهاست.
✅عبادت
حضرت زینب کبری سلام الله علیها شبها به عبادت میپرداخت و در دوران زندگی، هیچگاه تهجّد را ترک نکرد.
آنچنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد.
شب زندهداری وی حتی در شب دهم و یازدهم محرم، ترک نشد.
فاطمه دختر امام حسین علیه السلام میگوید:
«عمه ام زینب در تمام شب عاشورا در محل عبادتش ایستاده بود و به پروردگار خویش استغاثه می کرد.»
✅ارتباط حضرت زینب سلام الله علیها با خداوند آنگونه بود که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود:
«خواهرم! مرا در نماز شب، فراموش نکن.»
❎صبر و استقامت
در روز عاشورا، هنگام دیدن پیکر خونین برادرش چنین گفت:
«بار خدایا! این قربانی و کشته در راه خودت را از ما (خاندان پیامبر) بپذیر.»
وی بارها جان امام سجاد علیه السلام را از مرگ نجات داد؛
🔸از جمله در مجلس ابن زیاد، پس از احتجاج امام سجاد علیه السلام با ابن زیاد، وی دستور کشتن امام را صادر کرد. در این هنگام حضرت زینب سلام الله علیها دست در گردن فرزند برادر انداخت و فرمود: «تا زندهام، نخواهم گذاشت او را بکشید.»
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 20
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
7ـ رعایت انصاف و پرهیز از برآوردن آه حسرت دیگران (قسمت اول)
روشن است كه انسان اجازه ندارد در جان دیگران هرگونه تصرفی نماید. همانگونه كه نباید كاری كنیم كه در شناخت و اندیشه دیگران تصرف نادرستی صورت گیرد، در امیال و احساسات آنها هم نباید تصرف نابجا كنیم. همانطور كه حق نداریم دیگران را بیازاریم، حق نداریم احساس ناكامی و حسرت در آنان ایجاد كنیم. از این رو، باید همواره مراقب تأثیراتی باشیم كه بر دیگران میگذاریم و مسئولیت آن را بپذیریم. سوزاندن دل دیگران و برآوردن آه حسرت و سوز ناكامی از نهادشان مصداق ظلم است.
انصاف، عبارت است از اینكه در شرایطی كه دیگران در تأمین نیازهای اولیه خود درماندهاند، انسان به نیازهای درجه دو و لذتهای ثانوی خود نپردازد و درباره درد دیگران و نیاز مبرمشان بیاحساس، سرد و بیخیال نباشد. هر عملی كه نشان بیانصافی و بیمروتی باشد و نیاز درجه دو ما را بر نیاز درجه یك دیگران ترجیح دهد، مذموم است. ممكن است كسی به لطف و نعمت خدا از نیازهای اولیه عبور كرده و توان توسعه داشته باشد؛ اما انصاف اقتضا میكند كه توسعه خود را به نفع رفع نیازهای اولیه مردم كنار بگذارد. از این بالاتر آن است كه ایثار كند؛ یعنی نیازهای ضروری خود را هم مقدم بر دیگران نكند. از طلبه انتظار میرود كه اگر اهل ایثار نیست، دست كم اهل انصاف و مواسات باشد و از همدردی با بینوایان و تهیدستان دریغ نكند. همدردی نیز، تنها در عبارات ملاطفتآمیز و آه كشیدن خلاصه نمیشود. كسی كه صادقانه برای دیگران آرزوی آسایش دارد، نمیتواند ناظر بیطرف درد آنان باشد و خود در رفاه بیكران به سر برد. باید در مقابل نیازهای ضروری دیگران، از خوشیهای خود در گذرد. اگر رفتار ما، دارایی ما، مخارج ما و ظهور و بروز ما موجب دلآزردگی و تشویش دیگران گردد، آه و سوز آنان را برآورد و بر روان آنان اثر نامناسب داشته باشد، مرتكب بیانصافی شدهایم.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir