eitaa logo
از بعثت تا ظهور
53 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
3.3هزار ویدیو
631 فایل
ارتباط با ادمین: @mostafa_soleimany
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹تربیت دینی فرزندان /شماره 16/ اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿 🔅سه اصل مهم در تربیت: 1️⃣ زمینه سازی (قسمت اول): تربیت، یعنی زمینه سازی برای تغییر رفتار؛ بنابراین والدین و مربیان فقط زمینه سازند و وظیفۀ اصلی آنان زمینه سازی و رعایت اصول و تحقق شرایط است. باوجود تمام این زمینه سازی ها و... شاید شخص تربیت شود و البته شاید هم نه؛ چرا که تربیت شدن، کاری اختیاری است، نه اجباری و مکانیکی و تا شخص، خود برانگیخته نشود و اراده نکند، تربیت محقق نمی شود. یکی از تفاوت های تربیت دینی با دیگر روش های تربیتی، شنیده ایم که شکل گیری شخصیت افراد تحت تأثیر دو عامل اساسی است:، عامل وراثت و عامل محیط. در تربیت دینی، گویی یک عامل وجود دارد و آن ارادۀ شخصی است. وراثت و عوامل محیطی نیز عامل نیستند؛ بلکه زمینۀ شک گیری اند. عامل اصلی که می تواند بر زمینه ها غالب شود، ارادۀ شخصی است. آنچه ما به عنوان عامل تربیت لحاظ می کنیم، جنبۀ زمینه سازی دارد. البته به طور طبیعی اگر زمینه ها خوب چیده شود، اُمیدِ رشد و ثمر دهی بیشتر خواهدشد. 📍1. 1. هموارکردن زمینه ها در زمینه سازی برای تربیت، چند اصل را باید رعایت کرد. یکی از اصولِ زمینه سازی، هموار کردن زمینه هاست؛ یعنی همان کاری که کشاورز، پیش از کشتِ دانه انجام می دهد. او سنگ و کلوخ ها را از زمین جمع می کند، ریشه های جاماندۀ درخت در زمین را برمی کند، زمین را با خیش و بیل نرم می کند، علف های هرزی را که در زمین است، برمی چیند تا توان رشد آن دانه در آینده کاسته نشود. در یک کلام، او زمینه را برای رشد دانه مساعد می کند. سختی کار کشاورز، بیشتر در هموار سازی است؛ وگرنه کاشت دانه زحمت چندانی نخواهد داشت. خداوند در قرآن ما را دانه ای توصیف کرده (... وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً...) (آل عمران، 37) و (وَ اللَّهُ أَنْبَتَکمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً ) (نوح، 17) و فرموده است که ما را همچون گیاهی از زمین می رویاند و فقط کسانی رشد خواهند کرد که دانۀ وجودی خود را در موقعیت مساعدقراردهند. ( قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکاها * وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها )شمس، 9تا 10 ) اگرزمینۀ رشد برای دانۀ وجودی انسان که توان و استعداد خدایی شدن را داراست، فراهم نباشد، آن دانه فاسد خواهد شد. همچنین، خداوند درمثالی می فرماید، کسی که دانه ای را روی سنگی می کارد، نباید از آن، انتظار شکوفایی و رشد داشته باشد. مادر، زمین و پدر، بذرپاشِ باغ تربیت است. توجه به این نکته که گویی مادر، زمین مساعد و پدر، بذر پاشِ، باغ تربیت است، درخورتأمل است. اگر بهترین بذر اصلاح شده در زمینی نا مساعد کِشت شود، اُمیدی به رشد آن نیست؛ ولی دیده شده است، آنگاه که زمین از هر جهت برای کاشت مساعد است، اگر دانه پراستعداد هم نباشد، باز رشد خواهد کرد. امید به رشدیافتن کودکانی که از نعمت مادرانی پاک دامن، مؤمن، عفیف، دانا و با ایمان برخوردارند، از کودکانی که مادرانی این چنینی ندارند، بیشتر است. آری، مادر «بلد الطیب» است. دیده شده است، در خانواده های نابسامانی که پدر بی تعهد و بد اخلاق و یا حتی فاسد است، ولی مادری مؤمن و دلسوز آگاه آن خانواده را مدیریت می کند، کشتی خانواده در این تلاطم غرق نخواهد شد و به ساحل آرامش و سعادت خواهد رسید. ولی هرگاه مادری فاسد و ناآگاه وبی حیا محور خانواده ای قرار می گیرد، هرچند پدر دلسوز و با ایمان باشد، اُمیدی به رستگاری آن خانواده نیست؛ چرا که نقش مادر، عاطفه و احساس مادری، دل بستگی او به فرزندان و توان جهت دهی او انکارناشدنی است. انسان موجودی به شدّت احساس پذیر است. وابستگی عاطفی که میان فرزندان و مادر وجود دارد، زمینۀالقای حُب و بغض ها و نیز عشق و علاقه ها یا تنفر و کینه ها را فراهم می کند. ادامه دارد... ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 http://tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷اعمال مشترک ماه شعبان🌷 ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 http://tahzib-howzeh.ir
💠 بسم الله قاصم الجبارین 💠 السلام علیک یا رسول الله 💠 السلام علیک یا امیر المومنین ❤️ امام خامنه ای: 🔶 باید از انفعال در عرصه فضای مجازی خارج شد. 🔶 انقلابیون در فضای مجازی فقط دریافت کننده پیام نباشند. 🔶 تا آنجا که می توانید ... روشنگری کنید، بصیرت افزایی کنید. ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| نیروهای انقلابی چرا دبستان نمی‌زنند؟ | فضا و محیطی که انسان تو آن محیط می‌خواهد رشد و نموّ بکند بسیار پر اهمیت است! همین درس را از زندگی امیرالمؤمنین علی(ع) گرفته باشیم کافی است. مهم‌ترین سنّ تربیت در دو تا هفت سال اول است. هفت سال اول هم سنّ تربیت است. بچه چشمش را باز کرده تازه دارد محیط را می‌بیند. هفت سال دوم اصل دوران تربیت است. تازه هفت سال اول جنبۀ مقدّماتی دارد. هفت سال دوم دوران ادب کردن است. دوران مؤدب بار آوردن بچه است. که متأسفانه آموزش و پرورش ما زیاد در این زمینه موفق نیست. من فکر می‌کنم در جامعۀ ما باید یک نهضتی راه بیفته مطالبه‌گری بکند نسبت به تربیت فرزندانمان در آموزش و پرورش، به‌ویژه در دوران دبستان. جالب است اخیراً حوزه‌های علمیه یک اهتمامی کردند برای فرستادن طلبه‌های جوان به دبیرستان‌ها. خب در دبیرستان چرا؟! می‌خواهند مشکلاتی که تو دبستان آمده را جبران کنند. خب دبستان! اصلاً هر حوزۀ علمیه‌ای یک دانه دبستان غیر انتفاعی کنار خودش بزند، نود درصد این بچه‌ها بعداً بروند دانشگاه. ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 http://tahzib-howzeh.ir
🌸حاج‌اسماعیل‌دولابے:‌ ✍ شڪر هرچیزے مناسب خود آن چیز است! شڪر پول، ڪمڪ وانفاق بہ فقیر است شڪر علم، تعلیم دادن است؛ شڪردقدرت، گرفتن دست‌ ضعیف است؛ این‌ها شڪر نعمتند ... اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
✅ استغفار، در ماه پر برکت شعبان ❤️ علیه‌السلام فرمودند: 🍀 مَن قالَ في كُلِّ يومٍ مِن شَعبانَ سَبعينَ مَرَّةً: «أستَغفِرُ اللَّهَ وأسأَ لُهُ التَّوبَةَ»، كَتَبَ اللَّهُ تَعالى لَهُ بَراءَةً مِنَ النّارِ ، وجَوازاً عَلَى الصِّراطِ، وأحَلَّهُ دارَ القَرارِ . 🍃 هر كس در هر روز ، هفتاد بار بگويد: «از خدا، آمرزش مى ‌طلبم و از او توبه مى ‏خواهم»، خداوند متعال، برايش بَرات آزادى از آتش و عبور از صراط را مى ‌نويسد و او را در سراى جاويدان، جاى مى ‌دهد. 📖عيون أخبار الرضا، ج‏2، ص‏57 ح‏212 اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
22.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله مباحث خانواده‌ی آسمانی 🛤 پله‌ی هفتم 🏝دروغگویی 🔴 ادامه دارد ...
4_6048612896907200223.mp3
12.85M
🎥 مناجات شعبانيه 🎙 📍ماه شعبان
🍂سلسله مباحث: شماره 51 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 —————————— 💠رفتار با زنان💠 📍طلبه، از سوی مردم زیر ذره‏بین دقت قرار دارد و خرد و كلان رفتارهای او به صورت دقیق موشكافی، تحلیل و الگوبرداری می‏شود. در این میان، رفتار با زنان ـ محرم یا نامحرم ـ بسیار حساسیت دارد و روحانی باید در آن بسیار ظریف و خوش سلیقه عمل كند. برای نمونه، نگریستن به چهره زنان نامحرم و دقت در شمایل آنان، زیبنده هیچ مرد مؤمنی ـ خصوصا طلبه ـ نیست. خدای متعال الگوی نگاه كردن را در جامعه اسلامی چنین تصویر كرده است: «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّواْ مِنْ أَبْصَـرِهِمْ وَ یحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَ لِكَ أَزْكَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُم بِمَا یصْنَعُونَ * وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ وَیحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ»؛ پیامبر! به مردان با ایمان بگو كه چشم‏های خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گیرند و پاك‏دامنی ورزند، كه این برای آنان پاكیزه‏تر است؛ زیرا خدا به آن‏چه می‏كنند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو كه چشم‏های خود را فروگیرند و پاك‏دامنی ورزند. از این جهت، انتظار می‏رود طلبه، از نگاه مستقیم به نامحرمان، خیره شدن و زل زدن پرهیز كند، دیده خود را به زیر افكند و نوعی حریم و حایل ـ كه حاكی از حیا و عفت چشم است ـ میان او و زنان وجود داشته باشد. 📍به همین ترتیب، برای طلاب جوان، سلام كردن به زنان و دختران جوان شایسته نیست. امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: كانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله یسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ یردُدنَ عَلَیه السَّلام وَ كانَ أَمِیرُ الْمؤمنینَ علیه‏السلام یسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ كانَ یكرَهُ أَن یسَلِّمَ عَلَی الشَّابَّةِ مِنهُنَّ وَ یقُولُ أَتَخَوَّفُ أَن یعْجِبَنِی صَوتُهَا فَیدخُلَ عَلَی أَكثَرُ مِمَّا أَطلُبُ مِنَ الأَجر؛ پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله بر زنان سلام می‏كرد و زنان نیز جواب سلام او را می‏گفتند. امام امیر المؤمنین علیه‏السلام نیز بر زنان سلام می‏كرد؛ اما خوش نداشت كه بر زنان جوان سلام كند و می‏گفت: می‏ترسم كه از صدای‏شان خوشم آید و بیش از اجری كه [از سلام] می‏طلبم، بر من گناه نوشته شود. 📍سخن گفتن فراوان با زنان نامحرم، شوخی كردن و صمیمی شدن بیش از حد با آنان نیز، علاوه بر ضرر روحی كه برای خود طلبه دارد و او را در معرض فریب شیطان قرار می‏دهد، در منظر مردم بسیار زشت و زننده است و ممكن است حمل بر معانی خاصی شود. به همین جهت، لازم است طلبه ـ به ویژه طلاب جوان ـ نهایت سنگینی و جدیت را در مواجهه با زنان به كار گیرند و از زیاده‏گویی و مزاح بپرهیزند. البته، زنان كهن‏سال از این قاعده استثنا خواهند بود . 📍شركت در مجالس زنانه نیز، به همین ملاك باید بررسی شود. استقبال طلاب جوان از حضور در مجالس زنانه ـ خصوصا مجالس زنان جوان ـ خوش‏آیند نیست و او را در معرض تهمت قرار می‏دهد. 📍طلبه باید ـ ثبوتاً و اثباتاً ـ مراقب پاكی خود باشد. 📍در همین جا باید از ازدواج موقت و ازدواج مجدد نیز یاد كرد. این‏گونه ازدواج‏ها از نظر فقه جعفری جایز و حلال است؛ اما بدون شك ضرورتی در تجربه همه امور حلال وجود ندارد. پرداختن به چنین اموری در غیر موارد خاص، موجب اتهام روحانیت به لذت‏جویی، دنیاطلبی، شهوت‏پرستی، عدم تسلط بر هواهای نفسانی و سلب اعتماد از روحانیت می‏گردد. ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
ادامه مطلب قبل... * 🔻اگر انسان در حفظ توفیقاتی که برایش حاصل شده، کوتاهی کرد و حالات و توجّهات از دستش رفت و در نتیجه بلا و مصیبتی برایش پیش آمد، باید چه كار كند؟ 🔸در روايتى دارد كه به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض مى‏ كند يا رسول اللّه‏ بهترين مقام عبد چه مرتبه‏ اى است؟ حضرت مى‏ فرمايند كه «شاكر باشد.» يعنى به اقتضاى الطاف الهى و استعدادش خودش را پيش ببرد. راوی باز عرض كرد: اگر نتواند شاكر باشد، فرمودند: «صابر باشد.» 🔹چون كه اگر شاكر نبود، ابتلائاتش شروع مى‏ شود و احتياج به صابر بودن هست. مقام صابرين پایین‏تر از مقام شاكرين است. نظام عالم خيلى حساب شده و دقيق است و سير و سلوک آدم‌ها بر اساس مبانی حساب شده‏اى قرار داده شده است. وقتى انسان نتوانست از الطاف و نعمت‏ هاى الهى درست بهره ببرد، ابتلائاتى برايش پيدا مى‏ شود. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، ایتا و واتساپ: 👉🏻 b2n.ir/alhadi ‌ ‌