«لیلة الرغائب» سنّت یا بدعت؟!
با سلام!
چند سالی است به مدد تبلیغات صدا و سیما، اعمال «لیلة الرغائب» و بهجاآوردن آن میان مردم، بهويژه نسل جوان خیلی رایج شده؛ امّا ظاهراً این اعمال، سندیّت درستی ندارد که در این متن، مختصراً به آن میپردازیم.
-----
ابتدا بخشی از صحبتهای آیتالله مددی در درس خارج اصول در تاریخ 20/7/1390 را نقل میکنیم:
«همین صلات لیلة الرغائب كه باز هم سید بن طاووس اين را نقل كرده؛ به عین اين سند و متن -كه اصلاً متن و سند هم مال آنها{يعني اهل تسنّن} است- در کتاب موضوعات ابن جوزی{سنّی} آمده!!...
اسمش را هم گذاشتهاند شب آرزوها!! لیلة الرغائب! يك حديثي است كه آثار جعل از سر تا پای آن واضح است! خوب اين چه درجه و قوت احتمالي براي آدم ميآورد؟!...
چون اهل سنّت كه شما ميدانيد به چه وضعي نماز تراويح را ميخوانند در ماه رمضان! بعد از نماز تراویح، در طي سال، شب جمعه اول ماه رجب در مساجد جمع میشوند و اين نماز لیلة الرغائب را میخوانند؛ يعني لیلة الرغائب از ليالي مشهوره اهل سنّت بعد از تراويح است!! تراويح، درجه اوّل! به خاطر همين حديث جعلي و ليلة الرغائب، درجه دوم!!...»
لينك دانلود سخنان آیتالله مددي:
http://uplod.ir/zfy5t6iz93hx/Madadi-900720.mp3.htm
ی
http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=4424f9b3a423c2b2a4e45e0814d9da1d
-----
براي توضیح بیشتر میتوان گفت:
بحث لیلة الرغائب و اعمال آن شدیداً در میان عوام اهل سنّت رواج داشته و دارد؛ امّا علمای اهل سنّت از همان ابتدا، با آن مخالفت شدیدی داشتند. برای نمونه میتوان از ابن جوزی و نووي و دیگر بزرگان حدیث اهلسنّت نام برد که سند این روایت را بسیار ضعیف دانسته و عمل لیلة الرغائب را بدعتی بزرگ شمردهاند.
ابن جوزی مینویسد:
«هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه و سلّم، ... و سمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، و قد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم!»
قال النووي:
«و هاتان الصلاتان بدعتان مذمومتان منكرتان قبيحتان، و لا تغتر بذكرهما في كتاب قوت القلوب ـ لأبي طالب المكي ـ والإحياء ـ للإمام الغزالي ـ ، وليس لأحد أن يستدل على شرعيتهما بما روي عنه عليه الصلاة والسلام أنه قال : { الصلاة خير موضوع } فإن ذلك يختص بصلاة لا تخالف الشرع بوجه من الوجوه ، ولا يغتر ببعض مَنِ اشْتَبَهَ عليه حكمهما من الأئمة فصنف ورقات في استحبابهما فإنه غالط في ذلك... و قال أبو الفرج بن الجوزي: صلاة الرغائب موضوعة على رسول الله وكذب عليه.» المجموع (4/ 61).
امّا مايه تعجّب است که با اینکه علمای شیعه، رشد را در مخالفت اهل سنت میدانند و حتی احادیث صحیح آنها را هم(در صورتی که در منابع شیعه مؤیدی برای آن نیابند) رد میکنند، با چه ملاک و معیاری این روایت (که فقط در منابع اهلسنت، آن هم با سندی غیرقابلاعتنا موجود است) را نقل و ترویج نمودهاند؟!
پاسخی که به نظر ميرسد، این است:
۱- سید بن طاووس بر مبنای قاعده «تسامح در ادلّۀ سنن» و بدون توجه به ضعف سند، آن را نقل کرده.
۲- علمای بعد از سید بن طاووس هم، بر اساس همان مبنا و با توجه به ارادتی که به سیّد و قداست او داشتهاند، این روایت را نقل کردهاند.
البته به جز مرحوم سید بن طاووس(ره)، مرحوم شیخ حرّ عاملي(ره) در وسائل و علامه مجلسی(ره) در بحار نیز، این روایت را نقل كردهاند:
شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه این نماز را به عنوان نماز رغائب در شب اول جمعه ماه رجب، با سلسله سندی که علامه حلي به بنیزهره اجازه داده است، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل میکند و در پایان میگوید: سید بن طاووس این حدیث را مرسلاً از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده است.
علامه مجلسی این روایت را با سلسله سند اجازهنامه علامه حلي به بنیزهره از انس از رسول خدا(ص) آورده و نام تکتک راویان را با شرح رجالی برخی از آنها در ج 104، ص 123 نقل میکند که عبارتاند از:
1. علامه (حسن بن یوسف مطهر معروف به علامه حلی): از علمای بزرگ شیعه و مورد اعتماد است؛
2. الحسن بن الدربی: عالم جلیلالقدر بود؛
3. مسعود بن محمد بن ابی الفضل رازی: علامه مجلسی در ج 95 بحار هنگام نقل حدیث مینویسد: مسعود بن محمد و ابی الفضل رازی، ولی در توضیحی که در ج 104، ص 123 مینویسد: مسعود بن محمد بن ابی الفضل، یعنی این دو یک نفرند؛ نه دو نفر! و بعد مینویسد وی فقیهی صالح بود؛
4. علی بن عبد الجلیل بیاضی رازی: وی متکلم، باتقوا و اهل مناظره بود؛
5. شرفالدین المنتجب بن الحسن بن علی الحسنی: وی فقیهی صالح بود؛
6. سدیدالدین ابو الحسن علی بن الحسن: با توجه به فراوانبودن راویان با نام علی بن حسن، نمی توان به طور قطع وی را مشخص کرد و گفت ثقه هست یا نیست؛
7. عبد الرحمن بن احمد النیسابوری: شیخ اصحاب ری، حافظ، واعظ و فق
AUD-20210217-WA0038.mp3
2.78M
🔉 بشنوید| در فضیلت و اهمیت لیلةالرغائب
همراه با توصیههایی برای بهرهمندی هرچه بیشتر از ماه ارجمند رجب
استاد فیاضبخش
☑️ كانال جلوه نور علوی
@jelvehadmin
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نمل و #قصص، صفحه54، آیات 89 تا 5
🗓1399/12/01
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
آیت الله بهجت
لزوم ناراحتی برای گرفتاری شیعیان و دعا برای فرج مسلمانان
آیا درست است درحالیکه شیعیان در معرض حمله هستند و به نابودی کشانده میشوند، در مستحبات تأمل کنیم که آیا مثلاً حضرت صادق علیهالسلام در دعای هر روز و بعد از هر فریضه ماه رجب «یا مَنْ أَرْجُوهُ لِکل خَیر» از اول دعا، انگشت سبابه خود را حرکت میداد، یا فقط در هنگام گفتن جمله «یا ذَا الْجَلالِ وَ الاْءِکرامِ». با اینکه «یلُوذُ بِسَبابَتِهِ الْیمْنی؛ با انگشت سبابه دست راست اظهار تضرع و مسکنت مینمود» قید دعا نیست، بلکه امر راجحی(یعنی مستحب در مستحب، و به نحو تعدد مطلوب است) است که در تمام ادعیه میشود انجام داد.
آیا نباید ناراحت باشیم و دعا کنیم و فرج مسلمانان را بخواهیم. هنگامی که یک خلخال از پای ذمیهای بیرون آوردند، حضرت امیر علیهالسلام فرمود: «فَلَوْ أَن امْرَءا مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا أَسَفاً، ما کانَ بِهِ مَلُوماً؛ اگر شخص مسلمانی از شدت ناراحتی بر این ماجرا جان دهد، به هیچ وجه سزاوار ملامت و سرزنش نیست»؛ یعنی اگر بمیرد، جا دارد!
در محضر بهجت، ج۲، ص۳۲۹
کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
در ایتا eitaa.com/tezkar سروش https://Sapp
#جمعه_های_مهدوی
شماره 18
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اجتماعی (قسمت پنجم) 🌸
—————-👇👇👇
🔅پیامدهای روانشناختی، اجتماعی مهدویت
2️⃣ امنیت آفرین بودن
امنیت، جزو نیازهای اساسی انسان و فصل مشترک همه مشکلات انسان از بیماری های روانی گرفته تا خودکشی و اعتیاد و بزهکاری است.
بحث امنیت از نظر روان شناسی دارای اهمیت فراوانی است؛ زیرا آرامش، رشد، شکوفایی انسان، بروز استعدادها و خلاقیت ها و نیل به همه کمالات انسانی در سایه امنیت به دست می آید.
براساس آموزه های وحیانی ما، در سایه حکومت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از میان همه تهدیدهای فردی و اجتماعی که برای انسان وجود دارد، تبدیل خوف به امن، تحقق پیدا خواهد کرد:
«لَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً» (نور/ 55) و این یکی از بزرگ ترین ثمرات اجتماعی انتظار و مهدویت است که به بشر ارزانی داشته می شود.
ادامه دارد...
#مهدویت
#بعد_اجتماعی
#امام_زمان
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
Aghasi Shayad In Jome Biayad.mp3
3.9M
🌷یا صاحب الزمان(عج)🌷
🍃ای دو سه تا کوچه ز ما دورتر...
🏴مرحوم محمد رضا #آقاسی رحمه الله علیه.
🌷لبیک یامهدی🌷
مداحی آنلاین - چراغیبت امام زمان عج برای ما عادی شده؟ - استاد عالی.mp3
2.44M
🔻چراغیبت امام زمان عج برای ما عادی شده؟
🎤حجت الاسلام #عالی
لیله الرغائب.pdf
576.3K
#رجب #لیلة_الرغائب
💠 متن سخنرانی حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در لیلة الرغائب ۱۴۴۰ قمری
🔺 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حاج آقا عالی، لذت زندگی با امام زمان
#امام_زمان_عج
#مهدویت
#یا_صاحب_الزمان
#سخنرانی_کوتاه
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🎤 #استاد_عالی✅
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir