#شنبه_های_قرآنی
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 23
هر شب با قرآن
#قرآن_در_سیره_علما
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
برنامه جامع ماه رجب نسخه نهایی.pdf
539.8K
#برنامه_معنوی
#ماه_رجب #رجب
🌸تلخیصی جامع از بیانات اساتید اخلاق و عرفان و کتب معرفتی
(شاگردان آیة اللّه سعادت پرور رحمه اللّه)
🔹استاد وطن خواه حفظه اللّه:
هر کس به اندازه توان و فرصتی که با #برنامهریزی میتواند به دستش آورد ،از اعمال این ماه غافل نماند چراکه غفلت خسران به بار میآورد.
* #رجب #شعبان #رمضان #تاثیر_زمان
🔻ماه رجب يا شعبان يا ماه مبارك رمضان جزء بهارهاى معنوى می تواند باشد، منتهى ديگر اگر يك دلى از فصل بهار معنوى هم به طراوت نيفتاد ديگر اين خيلى مشكل است، مشكل از خود انسان است، انسان در ابتداى حركت معنوى خودش طبيعى است كه از زمان استفاده می کند؛ از مكان استفاده می کند؛ جمعه را يك نوع براى خودش پر بركت می داند، مكانش هم همين جوره، جا تا جا خيلى فرق می کند.
🔸با توجه به اينكه حالا ماه رجب و شعبان و رمضان يك بهار معنوى می تواند باشد، نسبت ما با اين بهار می تواند متفاوت باشد يعنى می توانيم خيلى بی توجه و گذرا به آن نگاه كنيم و از آن رد شويم و می توانيم هم خيلى بهره ببريم...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#مــاه_رجــب
❤️ #پیامبر_اکرم (ص) می فرمایند:
🍃 هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از در های جهنم بر روی او بسته می شود.
📖 فضائل الاشهر الثلاثه، ص۲۴
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 41
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅مباحات خلاف شأن (قسمت چهارم)
شأن طلبه در نگاه مردم، باید در خدمت اهداف دین و تأثیرگذاری اجتماعی قرار گیرد. اگر با بیملاحظگی و لاابالیگری این جایگاه از بین برود، زمینه خدمت از بین میرود و ادای وظیفه دشوار میگردد. پس اگر گفته میشود كه فلان رفتار خلاف شأن طلبه است، منظور این است كه آن رفتار جایگاه طلبه را در نظر مردم پست میگرداند و مانع پیشرفت كار طلبه میگردد.
تشخیص مصداق این رفتارها نیاز به دقت فراوان دارد و نمیتوان به صورت قالببندیشده و كلیشهای، به معرفی نمونههای آن پرداخت:
◀️ الف) طبیعی است میان طلبه ملبّس و طلبه غیرملبّس در مصادیق این رفتارها تفاوت چشمگیری وجود دارد. طلبه ملبّس، نماد روحانیت تلقی میشود و به صورت مستقیم انتساب به دین یافته است؛ اما طلبه غیرملبّس انتساب رسمی به دین ندارد و از او انتظار مستقیم برای انجام رسالتهای حوزوی نمیرود. گویا برای كسب آمادگی و تجهیز كامل در این مسیر هنوز فرصتی در اختیار دارد.
◀️ ب) شرایط سنی نیز، در تشخیص مصادیق و كشف نمونهها تأثیر دارد. هرچه سن بالاتر رفته باشد، شأن و جایگاه طلبه در دیده مردم افزایش مییابد و انتظارات آنان بیشتر میگردد. طلبه جوان هرچند ملبّس باشد، به اندازه روحانی سالخورده، در معرض دقت و خردهگیری نیست.
مثلاً كشتی گرفتن با جوانان و شركت در بازی فوتبال آنان برای یك طلبه بسیار جوان شاید اشكالی نداشته باشد، اما برای یك روحانی مسن و جاافتاده، سبك و خلاف شأن بهشمار میرود.
نباید گمان شود كه اینگونه برنامهها چون موجب انس و صمیمیت و رفاقت میشود مطلوب است؛ زیرا انس و صمیمیت و رفاقت، موضوعیت ندارد و تنها برای انتقال بهینه پیام دین ارزشمند است.
اینگونه رفتارها ـ كه در سیره پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و امامان معصوم علیهمالسلام سابقه ندارد ـ روحانی را در حد مخاطب و همسطح او تنزل میدهد. از آن به بعد سخن روحانی، نه سخن یك عالم دین و كارشناس معارف اسلامی كه سخن یك كشتیگیر، فوتبالیست یا رفیق به شمار میرود و تأثیر لازم را نخواهد داشت. یعنی با این رفتارها روحانی، از كاركرد ویژه خود ساقط شده و به كاری نمیآید. روحانی هرگز كشته و مرده احترام و دستبوسی نیست؛ اما مأمور به وظیفهای است كه باید از عهده آن به خوبی برآید و آن را به خوبی انجام دهد. اگر این انس و رفاقت مانع از انجام آن مأموریت گردد بیشك نامطلوب است.
نباید به روحانی به چشم یك رفیق گعدهنشین نگاه شود. بلكه جایگاه روحانی در میان مردم باید جایگاه یك عالم و كارشناس دین باشد و سخن او نافذ و مؤر دیده شود.
به هر حال نه طلبه جوان ادای بزرگسالان را در آورد و نه روحانی سالمند به شیوه جوانان ظاهر شود.
◀️ ج) نگاه مردم در مناطق مختلف، متفاوت است. شاید مردم قم و مشهد به جهت انس فراوان با روحانیت، از مشاهده برخی رفتارها شگفتزده نشوند و دریافت منفی نداشته باشند؛ اما مردم مناطق دیگر انتظار ویژهای از روحانی دارند و رفتارهایی به مراتب كوچكتر را برنمیتابند.
◀️ د) مخاطبان نیز در این تعریف تأثیرگذارند. حضور روحانی در جمع جوانان با حضور او در میان سالمندان متفاوت است. جوانان از شكستن قالبهای كلیشه شده و رایج لذت میبرند و نه تنها استنكار و استیحاش ندارند، كه از آن استقبال نیز میكنند؛ اما بسیاری از بزرگترها، از برهم زدن هنجارهای ذهنی خود برآشفته میشوند و به سرعت قضاوت منفی میكنند.
برای مثال، درآوردن عبا و عمامه در جمع جوانان نوعی ابراز محبت و صمیمیت تلقی میشود؛ اما ممكن است در میان بزرگترها حمل بر بیقیدی و بیاحترامی شود. بیشك، تعداد جمعیت حاضران نیز در این قضاوت تأثیر دارد.
◀️ ه) محیط حضور طلبه نیز، در شكلدهی نگاه مردم مؤثر است. رفتار یك طلبه در ورزشگاه، كوه، كنار استخر یا در مسافرت با رفتار او در محراب مسجد و كلاس مدرسه در نظر مردم متفاوت است. هر یك از این محیطها مقتضای خاصی دارد كه به خوبی باید شناخته و رعایت شود.
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
* #روزه #رجب
🔻روزه در اينكه انسان را به نقطه هاي حساس توسل و به توسلات عميق برساند؛ خيلي دخيل است.
مخصوصاً اگر از ماه رجب شروع بشود؛ حالا هر مقدار كه در توانايي انسان است؛ هقته اي يك روز، دو روز گرفته شود خوب است. انسان اگر بتواند، با گرفتن روزه براي شعبان و رمضان مهيّا می شود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
* #روزه #رمضان #رجب #توسل #تشتت #نفی_خواطر
🔻گاهی ما از اول ماه رمضان مي خواهيم روزه بگيريم، در این صورت تازه اواخر ماه رمضان احساس ميكنیم دارد روحمان سبك ميشود.
🔸حيف است باید روزه گرفتن را از ماه رجب شروع كرد تا درست وارد ماه رمضان شد؛ مخصوصاً افرادي كه توان و انرژي آنرا دارند. روزه باعث تصفيه عجيبی است. با گرفتن روزه حتماً توسلات خوب پيش مي آيد. بركات و نصيب هاي بزرگ، در آن فصل تقسيم ميشود.
🔹مخصوصاً با اين زندگي هاي ما، هيچ چیزی مثل روزه تشتت های ما را از بین نمی برد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
سخنرانی حجت الاسلام ناصری 99.12.1.mp3
4.46M
#سخنرانی_صوتی #رجب
🎧 سیر رشد انسان در ماههای رجب، شعبان، رمضان
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
⏱ زمان: ۱۸ دقیقه
🔺 @Nasery_ir
🔰 رهایی
#اخبات
☑️ |اینستاگرام| |تلگرام| |کست باکس|
|آپارات|
🛒 برای تهیه کتابهای استاد کلیک کنید.
▶️ @einsad