☀️ مفاتیح شناسی ☀️ جلسه ۳۹-۱۴۰۱/۱۰/۲۲
استاد: سید محمد روحانی قم
شروع: رمضان المبارک ۱۴۴۳ فروردین ۱۴۰۱
مجری : موسه قرآن و عترت بشارت فردوس آل طاها
عناوین بحث:فصل چهارم: فضیلت و اعمال شب و روز جمعه(۱۸)
اعمال روز جمعه دهم تاچهاردهم : کوتاه کردن شارب،استفاده از بوی خوش،صدقه دادن، تهیه خوراکی های نیکو برای منزل و صرف انار ناشتا در صبح جمعه ص ۸۷ مفاتیح
متن درس مفاتیح شناسی جلسه ۳۹-1۴۰۱/۱۰/۲۲
بسم الله الرحمن الرحیم عرض کردیم که نهم :سر را با خطمی بشوید که امان می بخشد از پیسی(ودیوانگی) و به هم ریختگی پوست صورت و بدن. گفتیم این اخلاط بدن، بلغم و صفرا و سودا، اینها گاهی به هم ریختگی پیدا می کند، در پوست انسان خودش را نشان می دهد. اگر انسان بتواند تنظیم کند این اخلاط را که هرکدام به اندازه خودش ترشح بشود و ترکیب بشود در بدن که گاهی خودش را در مشکلات پوستی نشان می دهد؛ هم این مشکل برطرف می شود و هم مشکلات اساسی بدن را برطرف می کند. یعنی بعنوان یک نشانه است برای یک مریضی جدی در درون بدن. گاهی هم نه، به همان پوست اکتفا می شود. حالا بحث های حفظ و صحه هم کار ما نیست هم واردش نشویم بهتر است. به هرصورت خنکی یکی از ابزار برطرف کردن (برخی مشکلات است). همین خطمی که می گویند خنک است برای سلامتی سر و برای بدن چیز خوبی است. در هنگام استحمام انسان از این استفاده کند.
دهم:ناخن و شارب گرفتن:
خُب سفارش دهم ناخن و شارب بگیرد : انسان در روز جمعه علاوه بر اینکه به طهارت می پردازد، نظافت هم می کند. کوتاه کردن سبیل مخصوصاً؛ که در لغت گذشته، شارب به اصطلاح می گویند. شارب یعنی همان سبیل برای مردان و همچنین ناخن. ناخن گرفتن مستحب است. خُب در این باره گفتنی و روایات بسیار است. مطالب زیاد و مفیدی آمده. کتاب حلیه المتقین اینها را تذکر داده. مرحوم محدث قمی به اندازه اقتضای اعمال روز جمعه اینها را تذکر می دهد. یکی از آداب روز جمعه ناخن گرفتن و شارب گرفتن است. می فرماید که روزی را زیاد می کند. یکی دیگر از نتایجش که در روایات آمده، انسان را از گناه پاک می کند تا جمعه دیگر. یک هفته پاکیزگی معنوی به انسان می دهد؛ همین ناخن گرفتن، شارب را کوتاه کردن. امان می بخشد از دیوانگی و خوره و پیسی. اینها به تجربه هم قابل درک است. یعنی کسی که ملتزم باشد که مرتب هرهفته ناخن بگیرد. حتی من دیدم در روایات دارد: اگر یک هفته ای در روز جمعه دید ناخنش خیلی بلند نیست، آن سوهان ناخن گیر را بکشد روی ناخن. در حد همین به قول امروزی ها اعصاب ناخن را تحریک کند و آثارش ممکن است برایش حاصل شود. حالا این نکته در روایات نیامده، این نکته را امروزه اینجوری استفاده می کنند. خُب دعایی هم دارد. موقعی که انسان ناخن کوتاه می کند، دوتا نکته را رعایت کند: یکی اینکه چه جوری شروع کند؟ از کدام ناخن؟ و یکی هم چه بگوید؟ چه ذکری، چه دعایی؟ ایشان برای دعا و ذکر می فرماید که این دعا را بخواند موقعی که می خواهد ناخن بگیرد: “بسم الله و بالله و علی سنت رسول الله محمد و آل محمد”
نکته دوم از انگشت کوچک دست چپ شروع کند تا انگشت کوچک دست راست؛ به ترتیب. ترتیب های دیگر هم در کتاب ها گفته اند ولی مشهورترین ترتیب برای گرفتن ناخن: انگشت کوچک دست چپ تا انگشت کوچک دست راست است. بعد هم ناخن پاها را همین کار را بکند. باز انگشت کوچک پای چپ تا انگشت کوچک پای راست. یک نکته دیگر هم هست بعد از ناخن گرفتن که گاهی غفلت می شود و خیلی نکته مهمی است. ریزه های ناخن را یعنی ناخن های گرفته شده را دفن کنند. اینها را در سطل زباله نریزند. اینها را دفن کنید. بالاخره این خورده ناخن یا موی شارب که از بدن جدا شده، یک هفته با آن نماز خوانده ایم و احترامی دارد. این تبرک شده و نباید قاطی زباله شود.
یازدهم: بوی خوش بکار بردن
یکی دیگر از سفارش های روز جمعه بطور ویژه، استفاده از عطر است. بوی خوش بکار ببرد و جامه های پاکیزه خود را بپوشد؛ چون بالاخره می خواهد برود نماز؛ نماز جمعه.
دوازدهم :صدقه دادن
یعنی صدقه بدهد. یکی از ویژگی هایی که هم برای شب جمعه است و هم روز جمعه؛ اما چون بالاخره روز جمعه انسان دسترسی اش بیشتر است، ایشان در اعمال روز جمعه آورده و الا در روایات هم برای شب و هم روز جمعه آمده. حتی در روایات آمده که حضرت بعضی از صدقاتشان را که فوریت نداشته؛ یعنی خیلی عجله ای نبوده، نگه می داشتند و شب جمعه این صدقه را پرداخت می کردند و ادا می کردند. یک روایت برای فضیلت صدقه شب و روز جمعه این است: موافق روایتی، صدقه در شب جمعه و روز آن هزار برابر اوقات دیگر است. خُب فضیلت بزرگی است. شما در طول هفته هزار تومان بدهی، اگر در جمعه این هزار تومان را پرداخت کنی گویا یک میلیون تومان پرداخت کرده ای. اصلاً قابل مقایسه نیست! خیلی لازم است که انسان خودش را در معرض بهره مندی از این فضیلت قرار بدهد. غفلت نکنیم از اینکه می فرمایند. حتماً یک نکته حکمت آمیزی از ناحیه امامان معصوم راستگو و دانا هست؛ حالا ممکن است ما خیلی متوجه نشویم؛ ولی اهمیت فوق العاده ای دارد.
سیزدهم: آنکه از برای خانواده خود چیزهای تازه نیکو از میوه و گوشت بخرد
در طول هفته انسان یک سری خوراکی های رایجی دارد؛ ولی جمعه که می شود برای اینکه بچه ها لذت ببرند از جمعه. خانواده اشتیاق به جمعه داشته باشند، یک شیرینی مناسب، یک میوه مناسبی، یک میوه جدیدی، یک چیزی باشد که اینها بفهمند که جمعه شده و این فضیلتی است برای روز جمعه. یعنی فضیلت روز جمعه را انسان به کودکان و به خانواده نشان بدهد. همینطور که الآن امشب وً فردا روز زن و روز مادر است و انسان اهمیت می دهد؛ این هم رسم بشود که شب و روز جمعه برای بچه ها یک لذتی داشته باشد. بوسیله چی بچه ها می فهمند؟ بچه ها با چیزهای شیرین و چیزهای خوشمزه و میوه ای باشد، گوشت باشد و مخصوصاً برای خانواده که می خواهند غذا تهیه کنند، آن عنصر رییسه غذا خُب معمولاً گوشت است که در همه زمانی مورد رغبت بوده، در روایات هم آمده، الان هم همینجور است. اگر قرار است انسان گوشت تهیه کند، برای شب جمعه این کار را بکند که قدر شب جمعه بیشتر دانسته شود. ان شاالله خدا برای همه مومنین و همه خانواده ها میسر کند و ما دعا می کنیم برای همه مومنین که ان شاالله سفره های همه مومنین از نعمت خدا پر باشد.
چهاردهم: هنگامی که ناشتا است انار بخورد
صبح اول وقت،ناشتا یعنی هنوز صبخانه نخورده، انار بخورد. و همچنین سفارش شده است هفت برگ کاسنی. کاسنی یک سبزی است شبیه کاهو؛ منتها خُب ظاهراً یک مقداری تلخ تر از کاهو است. ولی فوق العاده اعتدال بخش است. اخلاط را معتدل می کند. یک مقداری هم به خنکی تمایل می برد. بسیار بابرکت است و مفید است. فواید بسیار زیادی دارد. از مواردی است که خیلی در روایات دیده ایم. می فرماید که هفت ورق کاسنی قبل از ظهر بخورد. پیش از زوال یعنی قبل از ظهر بخورد. ایشان یک روایتی راجع به انار از آقا امام کاظم علیه السلام نقل می کند. روایت فوق العاده عجیبی است؛ ارتباط بین این خوراکی و معنویت. خیلی چیز عجیبی است. البته این را باید رویش تامل کرد و مساله بسیار مهمی است. فرصت نیست ولی بدانیم که حتماً بین خوراک و بین حالات روحی ما ارتباط است. خیلی از این افسردگی های ما در اثر همین غفلت از خوراکی هاست. خوراکی های مناسب نشاط معنوی باید ما در پی اش باشیم. حالا گاهی به تجربه کسب می شود، گاهی به هدایت از امام معصوم علیه السلام و گاهی هم بالاخره کتب علمی و مطالب علمی در این موضوع هست، آنها را می شود درنظر گرفت. آقا موسی ابن جعفر علیه السلام می فرماید که اگر کسی روز جمعه یک انار ناشتا بخورد؛ صبح اول وقت؛ تا چهل روز دلش نورانی گردد. دو تا و سه تا انار، این ضریب دو و سه می خورد. دو انار بخورد تا هشتاد روز دلش نورانی می شود. اگر سه انار بخورد تا صد و بیست روز. بعد حضرت می فرماید از وسوسه شیطان دور بماند. خدا او را از وسوسه شیطان دور بگرداند. یک حالت به اصطلاح مالیخولیا می گفتند قدیمی ها؛ یک حالت های مثلاً ضعف اعصاب، گاهی مشکلات شدت فشار روحی، فشار عصبی، گاهی هم افت حالت عصبی؛ افسردگی و گاهی پرخاشگری در انسان ایجاد می شود. همه اینها برطرف می شود. وسوسه شیطان را خدا از او دور بگرداند. بعد حضرت این نکته را می فرماید. این که عرض کردم ارتباط فوق العاده بین این دو سه امر هست؛ هر که خدا وسوسه شیطان را از او دور گرداند و اگر وسوسه شیطان از انسان دور گردد؛ معصیت خدا را دیگر نمی کند. هرکسی هم معصیت خدا را نکند، داخل بهشت شود. بنا بر این انسان می تواند با عمل به این دستورات، مثلاً با یک انار خوردن، بهشتی شود. البته با یک مقدماتی. هرکدام از اینها یک اقتضایاتی دارد، باید به اقتضایاتش عمل کند. خودش خودش را در دامن شیطان نیاندازد. زمینه دوری از دسترسی شیطان فراهم بشود توسط خوراکی های مناسب. انسان خوب است این اقتضایات را تبدیل به علت بکند، با وجود اراده ای که خدا به او عطا کرده.
ان شاالله ادامه اعمال روز جمعه را جلسه بعد اشاره خواهیم کرد. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
******************************
سوالات جلسه ۳۹:
صدقه در شب و روز جمعه مطابق روایت وارده چه فضیلتی دارد؟
۲.خوردن چه میوه ای در شب جمعه مورد سفارش است ؟
مفاتیح شناسی جلسه ۴۰- مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
استاد :سید محمد روحانی قم،شروع: رمضان المبارک ۱۴۴۳ فروردین ۱۴۰۱مجری : موسه قرآن و عترت بشارت فردوس آل طاها
عناوین بحث:فصل چهارم: اعمال روز جمعه(۳) – پانزدهم: فراغت از کارهای دنیا، شانزدهم هزار مرتبه صلوات، هفدهم زیارت حضرت رسول (ص) هجدهم :زیارت قبور مومنین ،نوزدهم : خواندن دعای ندبه ۸۷ و ۸۸مفاتیح
متن درس جلسه ۴۰:
خلاصه اعمال شب و روز جمعه:
اعمال شب و روزجمعه را می شود در چهارعنوان خلاصه کرد .یک عبادت مضاعف مانند قرآن خواندن ، نماز خواندن و دعا کردن، دوم نظافت معنوی مانندغسل جمعه و ناخن گرفتن و سوم ، زیاد شدن علم و دانش.
اگرقرار است مومن خودش راوقف علم و دانش کند یکی از بهترین روزها روزجمعه است لذا سفارش شده نماز جمعه شرکت کند و در نماز جمعه دو خطبه دانش افزا برای مومنین خوانده شود . آیات و روایاتی که تفسیر میشود و احکامی که گفته می شود همه دانش و علم وانسان را زیاد می کند.
اعمال روز جمعه -پانزدهم: فراغت از کار های دنیائی
عنوان پانزدهم که مرحوم محدث قمی آورده است در اعمال روز جمعه می فرماید:خود را از کارهای دنیا آسوده کند و به آموختن مسائل دین بپردازد، نه آنکه روز جمعه را به گشتوگذار و تفریح در باغها و کشتزارهای مردم و همسخنی با اراذل و مردمان بیعار و مسخرگی و عیبگویی از مردم و خندههای قهقهه و خواندن اشعار و غوطهور شدن در کارهای باطل و امثال اینها هزینه کند که مفاسدش بیش از آن است که بیان شود.
حالا اگر ما امروز بخواهیم یک چنین سفارش هایی بکنیم ممکن است نتوانیم، حد اقل این است که از غفلت ها در روز جمعه کم کند چون مردم در روز جمعه برنامه های غفلت افزای زیادی دارند این را به حد اقل برسانیم یک مقدار را برای تفریح حلال در نظر می گیرد مخصوصا با همسر و فرزند بودن ولی این کاری خوبی نیست جمعه که روزتوجه است انسان غفلت خودش را افزایش دهد .شیطان این کار را میکند و ایشان برای تایید نصیحت خودش این روایت را از امام صادق علیه السلام نفل میکند .
از امام صادق(علیهالسلام) نقلشده است:” اف باد (و بدا) به حال مسلمانی که روز جمعه را در هفته هزینه یادگیری مسائل دینی خود نکند و برای این کار( دانش آموختن و مسائل دین را یاد گرفتن)، خود را از کارهای دیگرفارغ(و آسوده) نسازد”.
قرآن و احکام و خلاق اسلامی را بیاموزد .
از حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآله) روایت شده: “هرگاه در روز جمعه ببینید پیرمردی سرگذشت دوران جاهلیت و کفر را برای مردم بیان میکند، بر سرش سنگریزه بزنید”.
کنایه ازاین است که فرهنگ سازی کنید و هم چنین تفکری توبیخ شود که تاریخ های بی ارزش گذشته راتبلیغ می کند که ارزش علمی و معرفتی ندارد و انس و استقامت و نیروهای پایمردی انسان راتقویت نمی کند ازش فاصله بگیرد .
اعمال روز جمعه – شانزدهم : ذکر صلوات
از سفارش های مهم که زیاد تاکید شده مهمترین ذکر جمعه صلوات بر محمد و آل محمد است مرحوم محدث می فرماید هزار مرتبه بفرستد. ظاهرا روایتی است ایشان ازاین روایت استفاده میکندکه هرکس صد مرتبه روز جمعه صلوات بفرستد، روز قیامت روی انسان نورانی شودو انسان زیبا رویی در قیامت شود .
امام باقر علیه السلام می فرماید:” هیچ عبادتی در روز جمعه نزد من محبوتر از صلواتب بر محمدو آل محمد نیست”.
فقط صلوات هم نه بلکه، تر کیبی از صلوات و استغفار و تلاوت آیات قرآن که مرحوم محدث قمی یک روایت میآورد می فر ماید روایت شده هر کس روز جمعه صد مرتبه صلوات بفرستد،صد مرتبه استغفارکند و صدمرتبه قل هوالله بخواند البته آمرزیده شود .این بشارت بزرگی است که انسان با صد مرتبه ازهر کدام از سه تا عنوان آمرزیده بشود. یک روایت نقل می کند باز در باره اینکه تمام شبانه روز جمعه این ذکر صلوات وارد شده و ایشان برای عصر جمعه که تقریبا بتوان گفت وقت مرده است و وقت استراحت است باید انسان مومن زرنگی باشد در این وقت هم که اکثرا خسته شدند شب و روز جمعه عبادت کردند این صلوات بین ظهر و عصر ثواب دارد باهفتاد حج.
اعمال روز جمعه – هفدهم :زیارت آقا رسول الله و ائمه علیهم السلام
اگرانسان بتواند به مزارات و مشاهد مشرفه مشرف شودبرای زیارت پیامبر و امامان معصوم نعم المطلوب، اما بسیاری از اوقات این امر اتفاق نمی افتد و برای اکثر مومنین موانعی هست برای زیارت، این،با زیارت از راه دور جبران میشود . انسان هر شهر و روستایی است برود فضای باز و روی پارچه ای نام پیامبر را بنویسد وروی صورت بندازد که ایشان( در این بخش از مفاتیح ) اشاره فقط دارند و کیفیت آن در باب زیارات آمده است و برای همه چهارده معصوم است ولی در شب و روز جمعه در بعضی روایات، زیارت آقا رسول الله و سیدالشهداء و امام زمان حجت بن الحسن (عج) سفارش و تاکید شده است .
اعمال روز جمعه – هجدهم :زیارت قبور مومنین مخصوصا پدر و مادر
البته هم پنج شنبه یعنی از ظهر پنج شنبه تا شب جمعه سفارش شده و هم روز جمعه ، بین الطوعین و در طول جمعه سفارش شده است و حضرت باقر علیه السلام می فرماید: روز جمعه بروند به زیارت مردگان چرا که می دانند چه کسی به زیارتشان آمده و شاد می شوند.
اعمال روز جمعه -نوزدهم : خواندن دعای ندبه
توجه به امام زمان علیه السلام با دعای ندبه است . ندبه یعنی صحبت همراه با اشک است فرمود، ندبه دراعیاد چهارگانه فطر قربان و جمعه و غدیر مضامینی را بگویید همراه با اشک . به این دلیل دعای ندبه گویند که در خود این دعا دو سه جا سفارش به اشک ریختن کرده برای حس فراق و حس اشتیاق هم از فراق امام زمان گریه می کنید و هم اشتیاق به زیارت دارید خواه نا خواه در وجود آدم یک نوع بر انگیختگی ایجاد می کند و اشک انسان جاری می شود البته در معانی دعای ندبه هم باید دقت کرد . اگر فراز هایی از دعای ندبه را ترجمه کندبدون خارج شدن از مضامین آن و رفتن به مسائل حاشیه ای که ناپسند است اما ترجمه فراز هایی ازدعای ندبه به زبانی که آن زبان رابفهمد خوب و پسندیده است و انسان لذت بیشتری از دعای ندبه می برد و احساس می کنداشتیاق به امام زمان داردو احساس می کند فراق امام زمان را و فراق امام زمان در دلش سنگینی می کند و حقیقت دعای ندبه در دلش شکل می گیرد . اینکه چرا در جمعه و روز اعیاد اشک بریزیم جلسه آینده بحث می کنیم .اللم صل علی محمد و آل محمد .
**********************************
سوالات جلسه ۴۰
۱- خلاصه اعمال شب وروز جمعه را در سه عنوان بیان فرمایید ؟
۲- امام باقر علیه السلام در ارتباط با زیارت قبور مومنین چه سفارشی دارند؟
۳- به چه دلیل در دعای ندبه اشک می ریزند؟
مفاتیح شناسی جلسه ۴۱- مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
استاد :سید محمد روحانی قم،شروع: رمضان المبارک ۱۴۴۳ فروردین ۱۴۰۱مجری : موسه قرآن و عترت بشارت فردوس آل طاها
عناوین بحث:فصل چهارم: اعمال روز جمعه(۴) – بیستم:نماز های مستحبی (ص) ۸۸ مفاتیح
متن درس جلسه ۴۱:
برای آشنایی بیشتر خوانندگان محترم عمل بیستم از اعمال روز جمعه طبق متن مفاتیح الجنان نقل سپس توضیحات استاد در این خصوص ارائه می شود .
“بیستم:
بدان که برای روز جمعه جز نافلهی آن که «بیست رکعت» است، نمازهای بسیاری ذکرشده است.
کیفیت نافله مذکور بنا بر مشهور آن است که «شش رکعت» آن زمانی که نور آفتاب افق را فراگیرد بجا آورده شود و «شش رکعت» دیگر وقتیکه خورشید بالا بیاید و «شش رکعت» دیگر نزدیک ظهر و «دو رکعت» پس از ظهر پیش از نماز ظهر و یا آنکه «شش رکعت» اوّل را پس از نماز جمعه یا نماز ظهر بجا آورد، به صورتی که در کتب فقها و «مصابیح» ذکرشده.
البته نمازهای بسیار دیگری نیز روایت شده که ذکر بعضی از آنها در این مقام مناسبت دارد، هرچند بیشتر آنها ارتباطی بهروز جمعه ندارد، ولی بجا آوردن آنها در روز جمعه بیشتر فضیلت دارد.
ازجمله آنها” نماز کامله” است که شیخ طوسی و سید ابن طاووس و شهید و علّامه حلّی و دیگران به سندهای بسیار و معتبر از امام صادق(علیهالسلام) و ایشان از پدران بزرگوارشان(علیهمالسلام) از حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآله) روایت کردهاند.
نماز دیگر: حارث همدانی از امیرالمؤمنین(علیهالسلام) روایت کرده: اگر بتوانی در روز جمعه «ده رکعت» نماز بخوان و رکوع و سجودش را تمام و کامل بجا آر و پس از هر دو رکعت «صد مرتبه» بگو:
سُبْحانَ اللّٰهِ وَبِحَمْدِهِ. پاک و منزه است خدایى که ستایش تنها شایسته اوست.که فضیلت بسیار دارد.
به سند معتبر از امام صادق(علیهالسلام) روایت شده است: هرکس سوره “ ابراهیم” و سوره “حجر”را در دو رکعت نماز در روز جمعه بخواند، هرگز دچار پریشانی و دیوانگی و یا بلایی دیگر نشود.
و از جمله آن نمازها؛ حضرت رسول (ص)(صلیاللهعلیهوآله) است.
سید ابن طاووس به سند معتبر از حضرت رضا(علیهالسلام) روایت کرده: که از آن حضرت دربارهی “ نماز جعفر طیار”(رحمهاللهعلیه) پرسیدند؛ حضرت فرمود: چرا به نماز حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآله) بیتوجهی؟ شاید رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) نماز جعفر را بجا نیاورده باشد و شاید جعفر نماز رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) را نخوانده باشد.
و نیز از جملهی آن نمازها؛نماز امیرالمومنین” (علیهالسلام) است.
شیخ و سید از امام صادق(علیهالسلام) روایت کردهاند: هرکه از شما نماز امیرالمؤمنین(علیهالسلام) را بخواند، از گناهان پاک شود مانند روزی که از مادر زاده شده و حاجاتش در پیشگاه حق برآورده شود.
[و از جمله آن نمازها]؛ ” نماز حضرت فاطمه”(سلاماللهعلیها) [است.]
روایت شده: حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها) دو رکعت نماز میخواند که جبرئیل به ایشان آموخته بود.
نویسنده گوید: سید ابن طاووس در کتاب ” جمال الاسبوع” [زیبایی ایام هفته] برای هر یک از امامان(علیهمالسلام) نمازی به همراه دعا بیان کرده که شایسته است در اینجا ذکر شود:
” نماز امام حسن مجتبی “(علیهالسلام)
“نماز امام حسین”(علیهالسلام)
“نماز امام زین العابدین “(علیهالسلام)
” نماز امام باقر”(علیهالسلام)
” نماز امام صادق”(علیهالسلام)
“نماز امام موسی بن جعفر”(علیهالسلام)
“نماز امام رضا”(علیهالسلام)
نماز امام جواد”(علیهالسلام)
نمازامام هادی(علیهالسلام)
“نماز امام حسن عسگری (علیهالسلام)
“نماز حضرت صاحب الزمان “( عَجَّلَ اللّٰه تعالىٰ فَرَجَه)
[و از جمله آن نمازها]؛ “ نماز جعفر طیار” (رحمهالله) [است.]
این نماز که اکسیر اعظم و کبریت احمر است و به سندهای بسیار معتبر با فضیلت فراوان-که مهمترین آن آمرزش گناهان بزرگ است ـ روایت شده و بهترین زمان برای بجا آوردن آن، آغاز روز جمعه است”.
توضیحات استاد:
بسم الله الرحمن الرحیم
در آستانه ماه مبارک رجب هستیم دو تا نکته ای که نماز ماه جمادی را دوستان اگر نخواندند از این فرصت استفاده کنند بخوانند فرصت گرفته میشود مراجعه کنند به اعمال ماه جمادی .
انشالله ما برسبم به اعمال ماهها وارد بحثش خواهیم شد .
در آستانه ماه رجب هم ولادت باسعادت امام باقر (ع) هست مرحوم محدث قمی میفرماید که طبق تحقیقی که من کردم سوم صفر ولادت حضرت هست . بهر صورت نام و یاد اهل بیت مثل عطر میماند دیگه . هر وقت استفاده بشه همه جا معطر و بوی عطر همه جا را مشام جان را نوازش خواهد داد . یا اول رجب یا سوم ماه صفر .
اسم حضرت هر چه بیشتر پراکنده بشه و گفته بشه عطر بیشتری میتراود و فضا را نورانی تر میکند .
و اعمال ماه رجب در پیش است سعی میکنیم انشالله بسرعت ما از این فصلهای مفاتیح عبور کنیم خودمان را به اعمال ماه رجب برسونیم هر چند بعید میدانم .
بهر صورت در اعمال روز جمعه رسیدیم به عنوان بیستم . نمازهای مستحبی شب و روز جمعه است .
سه تا نکته اینجا مرحوم محدث قمی اشاره میکند
۱- نافله روز جمعه ۲- غیر از نافله روز جمعه ، نمازهای مستحبی هست برای روز جمعه ۳- غیر از نافله روز جمعه و نمازهای روز جمعه ، نمازهای مستحبی هم هست که مناسب است که انسان جمعه آنرا بخواند .
جمعه وقت عبادت است وقتی است که انسان برای عبادت بیشتر مایه میزاره و فرصت قرار میده . در مورد نافله روز جمعه چند تا مطلب را باید تذکر بدهیم . نافله روز جمعه در همان اعداد نافله های یومیه است .
ادامه ….
ما نماز واجب چند تا داریم . یکی از نمازهای واجب نماز یومیه است ۱۷ رکعت نماز . دو برابر این عدد نمازهای مستحب روزانه هست که بهش میگن ” نوافل یومیه ” ۳۴ رکعت که خب ترتیبش جای خود . روز جمعه ۴ رکعت به این اضافه میشود به نافله ظهر و عصر که میشود ۳۸ رکعت
و این ۴ رکعت به کدام قسمت اضافه میشود جزء نافله ظهر و عصر ، دیگه نافله ظهر و عصر نداریم ما بجایش نافله روز جمعه داریم .
کیفیت ادای نافله روز جمعه متفاوت است .
مرحوم محدث قمی ظاهرا دو تا روش خواندن این ۲۰(بیست) رکعت نافله روز جمعه را بیان میکند .
چرا ۲۰ رکعت گفتیم ؟؟؟ چون نافله ظهر و عصر باهم میشود ۱۶ رکعت ۴ رکعت هم بجهت بزرگداشت روز جمعه اضافه میشود مجموعا میشود ۲۰ رکعت . یعنی ۱۰ تا دو رکعتی نافله روز جمعه .
یک تقسیم طبق بیانی که ایشام میفرماید بنابر مشهوراین تقسیم هست اینه که سه تا ۶ رکعت بکنه و یکی دو رکعت .
۶ رکعت اول ، اول روز آفتاب که وقتی فضا را روشن میکند . دوم وقتی خورشید به نیمه میرسد تا قبل از ظهر به اصطلاح موقع چاشت . و سوم نزدیک ظهر قبل از زوال و ۲ رکعت را هم بگذارد بین نماز ظهر و عصر .
روش دیگر اینست که دو تا ۶ رکعت . یکی اول صبح بخواند یکی قبل از ظهر یه دو رکعت موقع زوال بخواند ۶ رکعت را بین نماز ظهر و عصر بخواند .