فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ اگر پیامبر میدانستند که امیرالمومنین جانشین ایشان هستند چرا جان او را به خطر انداختند و در لیله المبیت خواباندند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
پرسمان اعتقادی؛به سوی خدا
〰〰〰〰〰〰〰
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
❣#سلام_امام_زمانم ❣
📖 السَّلاَمُ عَلَى مُفَرِّجِ اَلْكُرُبَاتِ...
🌱سلام بر تو ای مولایی که آخرین امید درماندگان، به دستان گره گشای توست.
سلام بر تو و بر روزی که گره از کار عالم باز خواهی کرد.
📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس
#اللهمعجللولیکالفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ زیبا برای پلیس امنیت!
حمایت از مظلوم ترین محافظان امنیت کمترین کاری است که می شود انجام داد .
استوری کامبیز دیرباز
یعنی فوتبالیستهایی که میلیاردی از بودجه بیت المال گرفتن و به اینجا رسیدن تا یه روزی تو جامجهانی برن دوتا ضربه به توپ بزنن و مردم رو خوشحال کنن، حالا بیان ول کنن و مقابل همون حکومتی که میلیاردی براش خرج کرده وایسه
بازیگرا و سلبریتیها هم همینطور، با پول بیت المال و صداوسیما معروف شدن، حالا درحال لگد زدن هستن و معمولا هم کسی کاری باهاشون نداره
این پررویی حاصل عدم برخورد با اینها هستش که امیدوارم این سری دونه دونه باهاشون برخورد کنن.
ولی خیلی جالبه، طرف فکر کرده کار نظام جمهوری اسلامی تمومه و الان فوتبالیستها بیان همراه بامردم بشن، نظام عوض میشه. اینها نه نظام رو شناختن نه مردم رو
#حسین_دارابی
🇮🇷🌷🌷🌷🌷🌷🇮🇷
هفتم مهر سالروز شهادت
فرماندهان شهید دفاع مقدس گرامیباد.
•┈••✾•🌷•✾••┈•
🎤امام خمینی (ره):
چه سعادتمند بودند شهیدان فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا که دین خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند.
۱۳۶۰/۷/۸
#سقوط_هواپیمای_ارتش_سی۱۳۰
آیا زنان نبابددرتشییع جنازه شرکت کنند؟
در روایاتی ، از این که زنان در تشییع جنازه حاضر شوند ، نهی شده است ، چنان که در روایتی آمده است ؛
« پیامبر نهی کرد که زنان در تشییع جنازه شرکت کنند » « نهی عن اتباع النساء الجنائز »
الفقیه ج ۴ ص ۵
و فرمود ؛
« تشییع جنازه ، برای زنان روا نیست » « لیس علی النساء … و لا اتباع جنازه »
الخصال ، ج ۲ ص ۵۱۱
در نقل دیگری تصریح شده است که مقصود از زنان در این روایات ناهیه ، زنان #جوان هستند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« شایسته نیست که زن جوان به سوی جنازه رود تا بر آن نماز بخواند ، مگر در صورتی که زن مسن و پیری باشد »
« لَیْسَ یَنْبَغِی لِلْمَرْأَهِ الشَّابَّهِ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى الْجِنَازَهِ تُصَلِّی عَلَیْهَا إِلَّا أَنْ تَکُونَ امْرَأَهً قَدْ دَخَلَتْ فِی السِّنِّ »
وسائل الشیعه ، ج ۳ ص ۱۳۹
فلسفه این که زنان جوان از شرکت در تشییع جنازه نهی شده اند ، از این جنبه است که احساسات در آنان در فراق عزیزان ، داغتر و شدیدتر است و ممکن است که در تشییع جنازه نتوانند خود را کنترل کنند و صدای خود را در برابر نامحرمان بلند کنند و به سر و روی خود زنند و پوشش سر و بدنشان کنار رود ، لذا حضور زنان جوان در تشییع جنازه به خاطر این مفاسد ، مکروه شمرده شده است .
حال اگر زن جوانی در تشییع جنازه شرکت کند و مفاسد گفته شده بر او مترتب نشود ، و بتواند خود را کنترل کند ، در این صورت شرکت در تشییع جنازه برای او اشکالی ندارد .
در روایتی آمده است که فاطمه س و زنان مومنین و مهاجرین برای تشییع جنازه رقیه خواهر فاطمه س ، خارج شدند و بر او نماز خواندند ؛
«خَرَجَتْ فَاطِمَهُ ع وَ نِسَاءُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُهَاجِرِینَ فَصَلَّیْنَ عَلَى الْجِنَازَهِ »
الکافی ج ۳ ص ۲۵۳
یا از امام صادق ع نقل شده است که فاطمه س به همراه سایر زنان در تشییع جنازه زینب ، دختر دیگر پیامبر حاضر شدند و بر ایشان نماز خواندند ؛
« ان زینب بنت النبی توفیت و ان فاطمه خرجت فی نسائها فَصَلَّتْ عَلَى أُخْتِهَا. »
تهذیب الاحکام ، ج ۳ ص ۳۳۳
یا امام کلثوم دختر امام علی علیه السلام می گوید در تشییع جنازه پدرم حاضر شدم و پدرم را تا مدفنش همراهی کردم ؛
« أُمِّ کُلْثُومٍ بِنْتِ عَلِیٍّ ع فِی حَدِیثٍ قَالَتْ فَخَرَجْتُ أُشَیِّعُ جِنَازَهَ أَبِی حَتَّى إِذَا کُنَّا بِظَهْرِ الْغَرِیِّ »
مستدرک الوسائل ج ۲ ص ۳۸۳
در نقل دیگری آمده است که کاهلی گوید ؛
« به امام موسى بن جعفر علیهما السّلام عرض کردم: که همسرم و خواهرم- که همسر محمّد بن مارد است- در مجالس ماتم شرکت میکنند و من ایشان را از این کار منع میکنم، و آنان بمن میگویند: اگر حرام است ما به این عمل خاتمه میدهیم و دیگر تکرار نمیکنیم، و اگر حرام نیست پس چرا ما را منع میکنى تا اگر کسى از ما فوت شود مردم نیز از اداى حقوق ما و شرکت در مجلس ما خوددارى کنند و به تعزیت ما نیایند ؟
امام ع فرمود ؛
« از حقوق سؤال میکنى (یعنى آنان که به عزا و عروسى شما مى آیند ایشان نسبت به شما داراى حقّى هستند و رفتن به مجالس ایشان کار عبث و حرامی نیست) پدرم به مادرم و امّ فروه رخصت میداد که حقوق اهل مدینه را بجا آورند. » « …. َ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع عَنِ الْحُقُوقِ تَسْأَلُنِی کَانَ أَبِی ع یَبْعَثُ أُمِّی وَ أُمَّ فَرْوَهَ- تَقْضِیَانِ حُقُوقَ أَهْلِ الْمَدِینَهِ »
الفقیه ج ۱ ص ۱۷۸
یا در روایت دیگر آمده است که خدیجه س ، در تشییع جنازه فرزندش قاسم شرکت کرد و وقتی قاسم را دفن کردند ، باز گشت ؛
«لَمَّا تُوُفِّیَ الْقَاسِمُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَاتَّبَعَتْهُ خَدِیجَهُ فَلَمَّا دُفِنَ رَجَعَتْ خَدِیجَهُ »
مستدرک الوسائل ج ۲ ص ۳۸۳
بنابراین شرکت زنان در تشییع جنازه ، در صورتی که مضرات و مفاسد پیش گفته شده را نداشته باشد ، بی هیچ اشکالی ، صحیح است
🖤 #امام_سجاد علیه السلام فرمودند:
🍃 اما حق گوش بر تو آن است که: منزه و پاک کنی از این که راهی به سوی قلب تو باشد، مگر برای شنیدن مطالب خوب و مفیدی که در قلب تو خیری ایجاد نماید.
🍃 یا آن که سبب کسب خُلق نیکی گردد؛ زیرا گوش دروازه سخن به سوی قلب است و موجب انتقال انواع و اقسام معانی به قلب می باشد با تمام خوبی ها یا بدی هایی که در آن وجود دارد.
👂و قوت و قدرتی نیست مگر قوت و قدرت پروردگار.
📖 رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
هدایت شده از مکتب امام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"توحید در هر یک از مقررات فرعی اسلام خودش را می نمایاند و نشان می دهد.
👈 هر جایی شما یک حکمی، یک قانونی و یک دستوری را به نام دین مشاهده کردید که در ان توحید لنگ می زند، ضد توحید در ان وجود دارد یا توحید در ان نیست بدانید که این از اسلام نیست🔕.
چون توحید مثل خون پاک و پاکیزه و صاف و تازه ای است که در سراسر این کالبد و پیکری که نامش اسلام و دینه هست"
📖گزیده ای از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قران📔
@goftemane_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
《یا من اذا تضایقت الامور
فتح لنا باباً 》
ای خداوندی که
وقتی همه کار ها
به حسب ظاهر
به هم گره می خورد
تو آن گره را برای ما
از جایی باز می کنی
《لم تذهب الیه الاوهام》
که وهم هیچ بشری بدان
نمی رسد !
#پروردگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عشق دنیاۍِ من...
یاصاحب الزمان (عج)
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
آورده است که فردی نشسته بود و یارب میگفت.
#شیطان بر او ظاهر میشود و میگوید:
تا به حال این همه یارب گفتهای،
چه فایده داشتهاست؟
مرد دلش شکست ...
از دعا کردن منصرف شد و خوابید .
شب کسی به #خواب او آمد و گفت:
چرا دیگر یارب نمیگویی؟
جواب داد:
چون جوابی نمیشنوم و میترسم از درگاه خدا مردود باشم.
پس چرا #دعا بکنم؟
گفت:
#خدا مرا فرستاده است تا بگویم این یارب گفتنهایت
همان لبیک و جواب ماست ...
یعنی اگر خدا نخواهد صدای ما به درگاهش بلند شود
اصلا نمیگذارد #یارب بگوییم.!🍃
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
VID_20220925_155624_206_۲۵۰۹۲۰۲۲.mp3
1.65M
🔖منبر کوتاه 🔖
#استاد_عالی
💠غربال شدن در آخر الزمان
♦️سلبریتی های بیسواد و بی درد
💠 دل انسان میسوزه
این کوه با اغتشاشات از بین نمی رود...
لاتهای قدیم بامرام بودند....
✍تاریخچه تصوف:
در زمان پیامبر اکرم (ص)، پیروان آن حضرت را «مسلم» و «مؤمن» می نامیدند و آنانکه محضر پیامبر را درک کرده بودند، «صحابه» نامیده می شدند. پس از پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) را مى توان نخستین کسى دانست که در توسعه عرفان اسلامى نقش مهمى داشته است و از این رو تمامى عارفان حقیقى ـ و حتی مدعیان دروغین ـ سر سلسله خود را به ایشان مى رسانند و خود را وامدار و شاگرد او تلقى مى کنند.
( شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 1، ص 17.)
🔆 پس از آن حضرت، اهل صفه و افرادى چون سلمان فارسى، ابوذر، بلال و پس از ایشان کسانى مانند اویس قرنى را مى توان نام برد که تحت تربیت عرفان اسلامی عهد پیامبر بودند.
♦️ نسل بعد را که به صحابه پیامبر محشور بودند «تابعین» خوانده اند. سپس عنوان زاهد و عابد به میان آمد و به عده ای اطلاق گشت که از دنیا کناره جسته و خود را وقف عبادت و ریاضت نموده بودند. در حدود اوائل قرن دوم هجری کم کم کلمه «صوفی» و طریقه تصوف شنیده شد که خود را سالکان طریق حق و عارفان الهی می دانستند؛ اما عرفان آنها با مبانی طریقتی ائمه هدی سازگاری و مطابقت نداشت.
☑️ عرفان ناب اسلامی ـ شیعی ریشه در آموزه های ثقلین داشته و دارد؛ یعنی منشأ آن قرآن و سنت معصومین (ع) بوده است؛ اما تصوف ریشه ای التقاطی داشته که هم از آموزه های نوافلاطونیان و هم نحله های معنوی مسیحی و حتی شبه عرفان های هندی و شرقی وام گرفته بود. اولین و معروفترین چهره متصوفه، ابوهاشم کوفی بود که او، مرام و عقیده اش مورد نکوهش امام صادق(ع) قرار گرفت؛ چنانکه از امام حسن عسکری (ع ) نقل است که از امام صادق (ع ) پرسیدند ابو هاشم کوفی چگونه آدمی است؟ فرمود: «انّه فاسد العقیده جدّاً؛ واقعاً او شخص فاسدالعقیده ای است» و در ادامه فرمود: «و او همان کسی است که مذهبی را بدعت گذارد که آن را تصوف می نامند و وی این مذهب را پناهگاهی برای عقیده زشت و ناپسند خود قرار داد» (سفینه البحار، ج 2، ص 57).
➰ ولی از قرن سوم به بعد دامنه تصوف وسعت یافت و مایه های ذوقی و شعری در آن پیدا شد. اوج تعلیمات نظری صوفیه به قرن ششم و به دست محی الدین ابن عربی مشهور به شیخ اکبر متوفای سال 560 صورت پذیرفت.
▫️از قرن دهم به بعد، همه یا اغلب صوفیه، دیگر آن اندک برجستگى علمى و فرهنگى پیشینیان خود را نیز نداشتند. شاید بتوان گفت که تصوف از این به بعد، صرفاً غرق در آداب و ظواهر و بدعت هاى بیشتری شده بود(خدمات متقابل اسلام و ایران، استاد مرتضی مطهری، ص 664 – 665).
💰 بر اثر انشعابات متعدد تصوف، فرقه های مختلفی بوجود آمد که هر دسته و فرقه در صدد حفظ موقعیت خود در برابر فرقه های دیگر و علمای مکتب اهل بیت (ع) برمی آمد. بر این اساس هر کدام سعی نمود برای جبران مافات و جلوگیری از نابودی، به ظاهر سلسله مشایخ خود را به نحوی به ائمه اهلبیت (ع) و یا به یکی از اصحاب پیامبر(ص) و یا معصومین ربط دهند!
📌 چنانکه اشاره شد، حقیقت آن است که تصوف از ابتدا جریانی بدلی به موازات حرکت مکتب اهل بیت(ع) بوده است
(ر ک: شناخت قرآن، سید علی کمالی دزفولی، بخش مکتب تفسیری متصوفه) که معصومین(ع) بارها به صراحت خطر آنها را گوشزد کرده و طریقه آنها را مخالف راه و روش حقه خود دانسته اند؛ پس بدیهی است که متصوفه در برهه هایی از تاریخ (درست مانند این زمان)، شرط ادامه حیات خود را در این تشخیص دیدند.
📚 مطالعات و تحقیقات در احوال و تراجم و مشایخ صوفیه روشن می نماید که تا قبل از روی کار آمدن دولت صفویه، هیچ قطب صوفی را نمی توان پیدا کرد که شیعه و پیرو اهل بیت بوده باشد (عرفان و تصوف، داود الهامی، ص 316).
قسمت اول..
لینک کوتاه : https://www.porseman.com/!6833
✍انحرافات مکتب تصوف:
این طریقه داراى آسیب ها و انحرافات جدّی و روشنی است که با محک «عقل» و «نقل» (نقل : کتاب قرآن و سنّت ـ قولی، فعلی و تقریری ـ اهل بیت) قابل تشخیص می باشند.
⭕️ ذکر این نکته در شناخت ماهیت صوفیه ضروری است که از اولین اصول این طایفه «تفرّس» است. صوفیه بر مبنای این اصل، ابتدا اشخاص ساده و زودباور را به دام میاندازند. افراد سطحی نگر و زودباور خریداران همیشگی سخنان اعجاب آور آنها هستند؛
صوفى نهاد دام و سر حقه باز کرد/
بنیاد مکر با فلک حقه باز کرد(حافظ)
🔰انحرافات مشترک فرقه های متصوفه:
1⃣ ولایت گریزی و پیروی از مکتب خلفاء؛ همه بزرگان و سلسله داران متقدم صوفیه به گواهی تاریخ، از پیروان مکتب فقهی، اعتقادی و سیاسی اهل تسنن بوده اند.
2⃣ جعل عنوان «قطب» در مقابل «امام معصوم»؛
3⃣ عدم تقیّد به شریعت و آداب دینی و بى توجهى و یا کم مهرى نسبت به احکام و تکالیف الهی.
4⃣ تقید به آداب و رسوم خرافى و اختراعات غیر دینی و ذکرها و وردهایى که نه تنها فاقد اسناد معتبرند بلکه یا بدعت بزرگان هر فرقه اند و یا برداشت های التقاطی از سنّت های غیر اسلامی می باشند.
5⃣ جعل «خانقاه» در مقابل «مسجد»؛ بنا بر گزارش عبدالرحمن جامی در «نفحات الانس»، اولین خانقاه توسط امیری ترسایی (مسیحی) در منطقه شامات (مرکز فرماندهی دشمنان اهل بیت) ساخته و تقدیم دراویش شد! به ویژه از قرن هفتم به بعد «خانقاه سازى» و فاصله گرفتن از مسجد رواج یافت (مقالات تاریخى، رسول جعفریان، ج 7، صص 272)
6⃣اعتقاد به سه رکن: شریعت و طریقت و حقیقت در طول هم؛ به گونه ای که برخی از فرقه های آنها معتقدند که اگر سالکی به حقیقت و یقین رسید دیگر نیازی به شریعت ندارد و می تواند اعمال عبادی و وظایف شرعی خود را انجام ندهد! در صورتی که بنای اهلبیت (ع) تأکید بر حفظ شعائر و ظواهر شریعت محمدی (ص) در همه احوال بوده است.
7⃣ اعتقاد به مهدویت نوعیه قطب فرقه، در تقابل با مهدویت شخصیه امام زمان(ع)؛ آنها به نوع کلی موعود معتقدند نه شخصی مشخص به نام «حجت ابن الحسن العسکری(ع)»؛ پس در هر زمان اقطاب صوفیه می توانند موعود و نجات دهنده آنها باشند!
⏪ در تاریخ تصوف کم نبوده اند کسانی که ادعای «مهدویت نوعیه» کرده و با توّهم امام زمان بودن خروج کرده اند! به عنوان مثال، در قرن هشتم درویش محمد نوربخش ـ سر سلسله نوربخشیه و ذهبیه از سلاسل معرفیه ـ به نام مهدی موعود خروج کرد اما به دست امیر تیمور گورکانی گرفتار و تأدیب گردید!.
8⃣ اعتقاد به عشق مجازی(عشق زمینی) به عنوان پل عبور به عشق حقیقی(محبت خدا)!
9⃣ ابراز شطح یا همان کلمات متناقض نمایی که گاه به کفرگویی و یا خلاف منطق شریعت و عقل کشانده میشود.
قسمت دوم
لینک کوتاه : https://www.porseman.com/!6833