eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺امام سجاد عليه السلام فرمودند: ✍سه حالت و خصلت در هر يک از مؤمنين باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قيامت در سايه رحمت عرش الهی می باشد و از سختی ها و شدايد صحرای محشر در امان است ؛ 🔸اول آن كه در و كمک به نيازمندان و درخواست كنندگان دريغ ننمايد. 🔹دوم آن كه قبل از هر نوع حركتی كه كاری را كه می خواهد انجام دهد يا هر سخنی را كه می خواهد بگويد آيا رضايت و خوشنودی خداوند در آن است يا مورد غضب و سخط او می باشد !! 🔸سوم قبل از عيب جوئی و بازگوئی عيب ديگران، سعی كند های خود را برطرف نمايد. 📚بحارالأنوار، ج۷۵، ص۱۴۱ 🌸🍃 🌸🍃 https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: لطفا بفرمائيد معني صفات عظيم و اعلي خداوند که در رکوع و سجده نماز ها ميخوانيم چيست ؟ معناي لغوي اين کلمات را ميدانم ولي کمي توضيح ميخواهم 🌼 پاسخ: علت اصلی به کار بردن ذکر «سبحان ربی الاعلی و بحمده» و نیز «سبحان ربی العظیم و بحمده» در سجده و رکوع بر اساس دستورات رسیده از سوی شرع مقدس است؛ در احادیث به ذکر این دو عبارت شریف در رکوع و سجده توصیه شده است با این بیان که؛ «همانا در رکوع سبحان ربی العظیم و بحمده و در سجده سبحان ربی الاعلی و بحمده گفته می شود؛ زیرا زمانی که خداوند تبارک و تعالی "فسبح باسم ربک العظیم" را نازل کرد پیغمبر (ص) فرمودند این ذکر را در رکوع خود بگویید و زمانی که خداوند "سبح اسم ربک الاعلی" را نازل کرد، پیامبر (ص) فرمود این ذکر را در سجده های خود قرار دهید(1)». البته می توان با دقت در معنا و محتوای این دو ذکر به تفاوت های معنای آن دو و نیز حکمت به کار رفتن آن در رکوع و سجده اشاره داشت. ترجمه ذکر رکوع: "پروردگار بزرگ من از هر عیب و نقصی پاک و منزه است و من مشغول ستایش او هستم". و ترجمه ذکر سجده: "پروردگار از همه کس بالاتر می باشد و از هر عیب و نقصی پاک و منزه است و من مشغول ستایش او هستم". این که چرا در رکوع از صفت "عظیم" و در سجده از لغت "اعلی" استفاده می کنیم؟ در جواب این پرسش باید گفت؛ رکوع در نماز تعظیمی بر خداوند است و ما با هر رکوع تعظیمی را در مقابل خداوند انجام می دهیم. تعظیم در مقابل چیزی به این معنا است که ما معتقد به عظمت آن هستیم و در مقابل این عظمت سر تعظیم در مقابل او خم می کنیم. حال در رکوع، ما در حال تعظیم بر خداوند بوده و اذعان به عظمت خداوند می کنیم و این اذعان توسط بیان صفت عظیم برای خداوند شکل می گیرد و این تناسب بین ذکر رکوع و اصل رکوع را نشان می دهد. سجده نیز به عنوان عالی ترین و بهترین حالت یک شخص در عبادت خداوند، از فلسفه بسیاری برخوردار است. ما در سجده هفت عضو حساس خود را بر روی زمین می گذاریم و در مقابل خداوند به خاک می افتیم و کوچکی خود را در برابر او اعلام می کنیم. حال اگر در این حالت خاضعانه و خاشعانه با ذکر صفت «اعلی» برای خداوند، به بلندی مرتبه او از هر موجودی اذعان کنیم و اقرار نماییم که خداوندا تو از همه کس و همه چیز بالاتری، حالت بندگی بسیار بالایی به وجود می آید، و این حالت بهترین حالت انسان برای بندگی خداوند است. نماز به عنوان وسیله ای برای گفت و گوی ما و خداوند متعال، باید با توجهات بسیاری همراه باشد و ما برای عالی بودن نمازمان باید علاوه بر ذکر های دیگر به ذکر رکوع و سجود نیز توجه داشته باشیم و در رکوع بدانیم در حال تعظیم به عظمت خداوند اذعان کرده ایم و در حال سجده و به خاک افتادن در مقابل خداوند بر بالاترین بودن او اقرار می کنیم. به عبارت دیگر، صفت عظیم، دلالت بر بزرگی و عظمت چیزی یا کسی دارد و ممکن است شامل افراد زیادی شود؛ ولی صفت «اعلی» اشاره به بالاترین فرد از لحاظ کمالات دارد که دیگر بالاتر از آن وجود ندارد. منابع: 1). شیخ صدوق، من‏لایحضره‏الفقیه، ج 1، ص 31، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413 هـ. ق. https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
✋ 💖 💐 💚 🌤 صبح یعنی که گل از غنچه تو وا بشود 🌹 فَلـق از شرق تو را محوِ تماشا بشود 🌤 صبح یعنی تو بخندی و از آن لبخندت 🌺 پسته از حسرتِ لبخندِ تو رُسوا بشود 🌤 صبح یعنی که توچشمت بجهان بازشود ☀ ناگهان تابشِ خورشید هویدا بشود 🥀 ظُلمت آنست که پِلکَت برسانی برهم 🌙 ماه از دوریِ تو غرقِ تمنّا بشود 🌤 صبح یعنی که توبیدارشوی وقت طلوع 🌹 گُل و دشت و دَمَن و مزرعه زیبا بشود 🍂اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج🍂 🔶✨🔶✨🔶✍🔶✨🔶✨🔶 https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🦋امام عليه السلام: ارزش هر كس به اندازه خوبى هاى اوست. نهج البلاغه https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔸فضيل عياض، يكى از عارفان نامى، قبل از تحوّل درونى و ، به دزدى و راهزنى مشغول بود. شبى كاروانى مى‏ گذشت، در ميان كاروان فردى قرآن تلاوت مى‏ كرد، در اين هنگام اين آيه به گوش فضيل رسيد: «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ» آيا براى كسانى كه ايمان آورده‏ اند هنگام آن نرسيده كه دل‏هايشان به ياد خدا نرم [و فروتن] گردد. 🔸 اين آيه، تيرى بود كه بر جان فضيل نشست و پاسخ داد: آرى، وقت آن رسيده است! و از آن پس، تحوّلى شگرف در جان وى پديد آمد و شروع به جبران گذشته‏ ى خويش نمود. منم غريب ديار و تويى غريبْ نواز دمى به حال غريبِ ديارِ خود پرداز درون سينه، دلم چون كبوتران بطپيد چه آتشى است كه بر جان ما نهادى باز http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
امروز در گلزار شهدای رامسر با قبر مطهر این شهید بزرگوار مواجه شدیم طلبه پانزده ساله ای که درشلمچه عروج کرد برخاسته از حوزه علمیه و از رویش های انقلاب پای انقلاب ما چنین خونهایی ریخته شده و تکلیف ما که امانت دار این انقلابیم بسی سنگین ╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮ https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 ╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
~🕊 نامشان در دنیــا " است و در آخرت " بہ امیـد شفاعت‌شــان.. ╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮ https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 ╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
‌‎شهید آوینی: کسانی به امام زمان شان خواهند رسید که اهل سرعت باشند... و اِلّا تاریخ کربلا نشان داده که قافله حسینی معطل کسی نمی‌ماند https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: چرا برخي پيامبران عليهم السلام در رجعت بر ميگردند و برخي نه احتمالا؟ 🌼 پاسخ: با توجّه به آنچه از روایات اسلامى استفاده مى ‏شود، رجعت، جنبه همگانى ندارد، بلكه اختصاص به مؤمنان صالح العملى دارد كه در یك مرحله عالى از ایمان قرار دارند، و همچنین كفار و طاغیان ستمگرى كه در مرحله منحطّى از كفر و ظلم قرار دارند، چنین به نظر مى ‏رسد كه بازگشت مجدد این دو گروه به زندگى دنیا به منظور تكمیل یك حلقه تكاملى گروه اول و چشیدن كیفر دنیوى گروه دوم است. به تعبیر دیگر گروهى از مؤمنان خالص كه در مسیر تكامل معنوى با موانع و عوائقى در زندگى خود روبرو شده ‏اند و تكامل آنها ناتمام مانده است حكمت الهى ایجاب مى ‏كند كه سیر تكاملى خود را از طریق بازگشت مجدد به این جهان ادامه دهند، شاهد و ناظر حكومت جهانى حق و عدالت باشند و در بناى این حكومت شركت جویند، چرا كه شركت در تشكیل چنین حكومتى از بزرگترین افتخارات است. و بعكس گروهى از منافقان و جباران سرسخت علاوه بر كیفر خاص خود در رستاخیز باید مجازاتهائى در این جهان، نظیر آنچه اقوام سركشى مانند فرعونیان و عاد و ثمود و قوم لوط دیدند ببینند، و تنها راه آن رجعت است. امام صادق علیه السلام در حدیثى مى ‏فرماید، «ان الرجعة لیست بعامة، و هى خاصة، لا یرجع الامن محض الایمان محضاً، أو محض الشرك محضاً:[۱] رجعت عمومى نیست بلكه جنبه خصوصى دارد، تنها گروهى بازگشت مى‏كنند كه ایمان خالص یا شرك خالص دارند»"(1) « آنچه از اخبار ... استفاده میشود پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله و ائمه طاهرین همگى رجوع می نمایند و اول كسى كه رجعت میكند حضرت حسین علیه السّلام با اصحابش میباشند و بعضى اخبار دلالت دارد كه ائمه دو رجعت دارند یكى انفرادى و دیگر اجتماعى، بلكه چنانچه مجلسى از كلینى و صفار از حضرت باقر«ع» روایت كرده امیر المؤمنین علیه السّلام داراى رجعت هاى متعدد خواهد بود. و همچنین رجعت بعضى از انبیاء سلف و سابقین و برخى از اصحاب ائمه و كسانى كه در انتظار حضرت مهدى بوده‏اند و جمعى كه داراى ایمان محض یا كفر محض باشند وعده از ظلمه آل محمد و قاتلان حضرت ابى عبد الله علیه السّلام از اخبار استفاده می شود ولى چون بعضى از این اخبار قطعى الصدور نیست باید تصدیق اجمالى به رجعت عده ای داشت و خصوصیات دیگر آن معلوم نیست. و مدت رجعت را نیز جز خدا نمی داند زیرا منتهى به قیامت می شود.»(2) پیامبر اعظم (ص) فرمودند: زمانى که قائم آل محمد (عج) خروج نماید و سلطنت بدست او برسد، در آن زمان نبى اکرم (ص) و امیر المؤمنین خروج خواهند نمود در حالى که امیرالمؤمنین صاحب عصا و میسم است. که نقش آن بسم اللَّه است و با آن بر پیشانى افراد نقش مى‏زند که این فرد مؤمن است و نیز نقش میسم بسم الکافر است که با آن بر پیشانى کافران نقش مى‏ زند تا افراد کافر از مؤمن باز شناخته شوند، در آن زمان همه ائمه علیهم السلام رجعت خواهند نمود تا امیر المؤمنین (ع) و مهدى صلوات اللَّه علیه را یارى کنند، خصوصا انبیائى که در راه خدا آزار فراوان دیده‏ اند، نظیر زکریّا و یحیى و حزقیل و سایر انبیائى که بدست کافران کشته یا مجروح گشته ‏اند و همانا اخبار فراوان مستفیضى در باره رجوع ایشان به دنیا و انتقام کشیدن از قاتلین آنها و انتقام از خون حسین (ع) وجود دارد.(3) بنابراین یکی از فلسفه های رجعت انبیاء و اولیاء، تکامل آنها و جبران آزارهایی است که به آنها رسیده است؛ پس دلیلی ندارد که همه آن بزرگواران دوباره به این دنیا بازگشت داده شوند. پی نوشت: ۱. یكصد و هشتاد پرسش و پاسخ،آیت الله مکارم، ص: ۵۶۳. ۲. كلم الطیب در تقریر عقاید اسلام،سید عبدالحسین طیب، ص: ۶۰۱. ۳. مجلسی،محمد باقر، بحارالانوار، ترجمه جلد سیزدهم، دوانی،ص۱۱۶۵ https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫نمایش اقتدار ایران در مقابله با مستکبرین💫 🔴بازسازی توقیف ناو انگلیسی توسط ایران/ حضور ناو اصلی و ملوانان واقعی انگلیسی در گاندو۲: گاندو از امشب وارد پرونده جاسوسی در تیم مذاکرات هسته‌ای می‌شود و به بازسازی ماجرای توقیف ناو انگلیسی با همان ناو و با همان ملوان‌های واقعی ناو خواهد پرداخت. ۸:۴۰ دقیقه امشب ╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮ https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 ╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
⭕️ مقام معظم رهبری: در جنگ نرم دشمن به سراغ سنگر‌های معنوی می‌آید که آن‌ها را منهدم کند. https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«در فصل بهار كه طبيعت از نو، خرم و با نشاط می‌شود و همه ما به دامن طبيعت می‌رويم، مواظب باشيم كه دلبسته به خود پديده‌ها نشويم و لذت و ابتهاج ما ابتهاج به پديده‌ها نباشد؛ چون اين پديده‌ها آفِل و غروب‌كننده هستند و اگر به آنها دل بستيم، در متن طلوعشان، در دل ما غصه و حُزن را سبز می‌كنند! ابتهاج ما ابتهاج به آيات الله باشد. كسی كه دلخوش به آيات است، می‌بيند که آيات خدا افول‌پذير نيستند؛ بلکه آيه‌ای می‌رود و آيه ديگری جايگزين آن می‌شود و اصلاً نوع انبساطش، انبساط ديگری است.». https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پرسش: حضرت علی اکبر بزرگتر بودند یا امام سجاد(ع)؟ پاسخ: در باره بزرگ تر وکوچک تر بودن علی اکبر (ع) از امام سجاد (ع) اختلاف نظر وجود دارد. مقرّم می نویسد: علی اکبر در روز یازدهم شعبان(1) سال 33هجری- دو سال قبل از کشته شدن عثمان(2) به دنیا آمد. این قول با قول ابن ادریس در « سرائر » که فرموده: حضرت علی اکبر در خلافت عثمان چشم به دنیا گشود. موافق است پس در روز عاشورا آن بزرگوار 27ساله بود. مورّخان و علمای علم نسب گفته اند حضرت علی اکبر از امام سجّاد (ع) بزرگ تر بوده، و امام در روز عاشورا 23سال داشته اند. اینکه بعضی سن آن جناب را 17یا 19سال نقل کرده اند، با این مغایر است، مضافاً بر اینکه شاهدی بر قول خود ندارند.(3) ابن شهر آشوب می نویسد: علی اکبر هیجده سال داشت، و گفته شده 25سال بوده است.(4) محدّث قمی گوید: در سن علی اکبر اختلاف است.ابن شهر آشوب و محمّد بن ابی طالب گویند؛ 18ساله بوده، شیخ مفید او را 19ساله دانسته (5)، بنابراین از امام زین العابدین (ع) کوچک تر بود. بعضی گویند 25ساله بود . پس علی اکبر از برادرش امام سجاد بزرگ تر بود و این اصلح و اشهر اقوال است. ابن ادریس در رد کسانی که می گویند علی اکبر کوچک تر بوده می نویسد:‌ دراین باب باید به خبره این فن که علمای ‌نسب و تاریخ و اخبارند، مانند زبیر بن بکار رجوع نمود. نام جمعی را می برد که همگی علی اکبر (ع) را بزرگ تر می دانند و بر این قول اتفاق دارند. محدّث قمی می فرمایند: گفتار ابن ادریس کافی است. (5) مرحوم ملا هاشم می نویسد: حضرت 25ساله بوده که دو سال از حضرت زین العابدین بزرگ تر بوده، احتمالاً این قول اقوی می باشد. بسیاری از مورّخان نقل کرده اند:‌ علی اکبر از امام سجاد بزرگ تر است. (6) طبرسی در«اعلام الوری» می گویند:‌امام سجّاد (ع) بزرگ تر بوده است . (7) پی نوشت ها: 1. انیس الشیعه، سید محمدعبدالحسین هندی . 2. الحدایق الوردیه. 3. علی اکبر ، مرحوم مقرم ،ص12. 4. مناقب، ج4، ص 109. 5. ارشادج 2،ص 109. 6. زندگانی قمر بنی هاشم و علی اکبر ، 356. 7. علی اکبر، ص 16تا 20. https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
خبر رسیده که آقایمان پدر شده است پسر رسیده؛ پدر صاحبِ سپر شده است جوانِ خوش قد و بالای خانۂ لیلا برای سید و سالارمان ثمر شده است خصایصش شده تلفیقی از نبی و علی چهارقل به لبِ هر که با خبر شده است (ع)✨🌺 ✨🌼 https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
💠 ضرورت شادی 🌸 *نشاط و شادابی* امری نیست که فقط در قسمتی از زندگی لازم باشد بلکه این مسئله *در زندگی عبادی ما نیز به شدت لازم است*. علامت این امر آن است که بعد از عبادت توصیه به سجده شکر شده است تا با این کار اختیاری بودن و اجباری نبودن آن اعلام شود. 🌸 *نشاط و شادابی در زندگی اجتماعی ما نیز بسیار ضروری است*، زیرا به ارتقاء روابط اجتماعی ما کمک می کند. این امر در روابط خانوادگی نیز اهمیت به سزایی دارد. اگر در خانواده خدمات زیادی به همسر و فرزندان داشته باشیم اما به جهت مغموم بودن نشاط لازم را نداشته باشیم خللی ایجاد کرده‌ایم که جبرانی ندارد، زیرا بسیاری از خدمات و کارهای ما در خانواده اگر از طریق ما صورت نگیرد از طرق دیگر قابل جبران است اما اگر نشاط لازم از طریق ما در خانواده ایجاد نشود جبرانی ندارد. ⁉️ *چگونه می توان نشاط را در زندگی جاری کرد؟* 🔹 تاکنون متوجه شدیم شادی و نشاط امری ضروری است و کسل بودن نوعی شیطنت است. 💢 *مشکلات گذشته و نگرانی‌های آینده نباید مانع نشاط و سرور‌مان شود.* ☘️ امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «ما فات مضى و ما سيأتيك فأين قم فاغتنم الفرصة بين العدمين‏» 📗 من لا يحضره الفقيه، ج ۳، ص ۵۵۶ 🔆 گذشته گذشته است به همین جهت نباید بابت آن غصه خورد، از طرفی آینده نیز هنوز نرسیده است بنابراین قیام کن و فرصت را غنیمت بشمار. ✅ *مسلمان علی الدوام با نشاط و شاد زندگی می‌کند ، یکی از عواملی که در روایات توصیه به آن شده است و سبب شادابی می‌گردد ، دائم‌الوضو بودن است.* ✅ *در روایات به شادابی‌ای توصیه شده که موجب انجام تکلیف به بهترین و کامل ترین نحو شود نه بد‌مستی و طغیان و غفلت.* https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
○•🌱 باد چو به بالا زند فاطمه به لیلا زند‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا