#بقیة_الله_خیر_لکم_إن_کنتم_مؤمنین
#اسامی_و_القاب_مبارک_حجة_بن_الحسن_المهدی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
⚜الحَلیم⚜
✨ إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَليمُ الرَّشيدُ
💫 به راستی که تو بردبار و راه یافته ای ...
🔹 سوره مبارکه هود، آیه ۸۷
✨ إِنَّ إِبْراهيمَ لَأَوَّاهٌ حَليمٌ
💫 به يقين، ابراهيم دلسوز و بردبار بود.
🔹 سوره مبارکه توبه آیه ۱۱۴
☀️ "الحلیم" از اسماء الله الحسنی به معنای بسیار بردبار و باگذشت، در وجود مقدس حضرت حجة بن الحسن المهدی بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) به معنای اتم و اکمل آن به ظهور رسیده است.
⚜ چنانچه در فرازی از اعمال نیمه شعبان، حضرتشان به این صفت مبارک خوانده شده اند:
✨ اَللّهُمّ بِحَقِ ّ لَیلَتِنا وَمَولُودِها... سَیفُ اللَّهِ الَّذِی لاینْبُو وَنُورُهُ الَّذِی لایخْبُو وَذُو الْحِلْمِ الَّذِی لایصْبُو...
💫 خدایا به حقّ این شب و مولود آن ... آن شمشیر خدایی که کند نمی شود، آن نور الهی که خاموش نمی گردد و آن بردباری که شکیبایی اش را از دست نمی دهد...
📗 المصباح للكفعمي، ص ۵۴۶
✨يَا حَلِيمُ يَا وَدُودُ ...
💫 ای بردبار و حلیم ...
📗 دعای علوی مصری نقل شده از حضرت بقیه الله الاعظم، مهج الدعوات
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه رمضان در دوران قاجار
✍️خیلی از مردم معتقدند در روزگار گذشته دین داری و توجه به مسائل دینی بیشتر بوده است. خیلی از شواهد تاریخی بر رعایت احکام شریعت در تاریخ دلالت دارند.
مثل اینکه مردم مراقب ماه رمضان بودند! و یا زمانی که کارگران نصف روز کار میکردند و اجرت تمام روز را دریافت میکردند..
اما نباید فراموش کنیم که در روزگار ما شاید برخی از این ظواهر از دست رفته باشد؛ اما شعور دینی و دین داریِ عقلانی افزایش چشمگیری داشته است...
🌺 خواندن تاریخ و فهمیدن اطلاعات تاریخی باید به ما کمک کند در کنار حراست و صیانت از ویژگی های مثبت گذشتگان؛ حقایق مثبت امروز را نیز ببینیم...
https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑به روز باشیم
🔆 اعترافات شنیدنی دیپلمات سابق انگلیسی از جنایات این کشور
✈️ با بمباران ناتو ما ۱۵ هزار نفر را در لیبی کشتیم،
📡 چیزی که هرگز در BBC به شما نگفتند!
پرسش:
عالم ذر يعني چي ؟ اصلا عالمي ديگر است ؟
پاسخ:
خداى سبحان در قرآن کريم مىفرمايد: «...وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَهِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ...» (اعراف آيه 172.)
«به خاطر بياور زمانى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم «ذريّه» آنها را برگرفت، آنان را گواه بر خودشان گرفت و از آنها پرسيد: آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: آرى، ما گواهى داديم. اين براى آن است که در روز قيامت نگوييد: ما از اين مسئله (توحيد و معرفهاللَّه) غافل بوديم».
در توضيح و تبيين اين آيه روايات متعددى از پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) وارد شده است. از جمله امام باقر(ع) ضمن روايتى به زراره فرمود: «خداوند از پشت آدم، ذريهاش را تا قيامت برکشيد و آنان به صورت انبوه خارج شدند. آن گاه خداوند خود را به آنان شناساند و برايشان نماياند و اگر چنين نمىکرد، هيچ کس پروردگار خويش را نمىشناخت...» ( اصول کافى،ج3، ص 20)
اکنون سؤال مىشود که اين ظهور و بروز چگونه انجام گرفته و منظور از عالم ذر، ميثاق و يا عالم الست چيست؟
در اين رابطه ديدگاههاى مختلفى بين انديشمندان و متفکران دينى رخ نموده که اهم آنها عبارت است از:
1- پيمان در جهانى مرکب از جسم و روح؛
ارواح انسانها قبل از تعلّق به بدن، به ذرات ريزى تعلق گرفته است. آن ذرات با تعلق ارواح، زنده و آگاه شدند. پس از آن، خداوند بر ربوبيت خود پيمان گرفت و انسانها پس از...
پاسخ مثبت به نداى الهى به پشت آدم بازگشتند.
2- نظريه تمثيلى و فطريات؛
برخى برآنند که اين آيه از طريق تمثيل مىفهماند که خداوند، با دادن نعمتهاى بىشمار و اعطاى عقل به انسان، کاملاً به جا مىداند که در مقابلش خاکسارى و از او پيروى کند. انسان هم در ضمير خود، به اين خطاب مجازى خداوند، لبيک گفته و با وجدان خويش آن را پذيرفته است.
3- پيمان به زبان عقل و وحى؛
مراد از آيه، بيان واقعيت خارجى است و خداوند متعال به زبان عقل و وحى و با زبان انبيا، از انسان پيمان گرفته است؛ يعنى، در برابر درک عقلى و رسالت و وحى، از مردم پيمان گرفته است که معارف دين را بپذيرند.
4- پيمان در عالم ملکوت؛ .
5- پيمان فطرى؛
برخى مفاد آيه را حکايتى از فطرت آدمى دانستهاند؛ يعنى، او انسان در سرشت خويش، خداشناس و خداگراست. اين انگاره با نظريه تمثيل قرابت بسيارى دارد؛ چنان که گويى آيه شريفه بيانى تمثيلى از فطرت است.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
سلام امام مهربونم✋🌸
دلـم به مستحـبی خـوش است که جـوابش واجب است:
یازده پله زمین رفت به سمت ملکوت...
یک قدم مانده، زمین شوق شکفتن دارد
🌻اللّهم عجّل لولیکـ الفـرج🌻
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🌼پيامبر خدا(ص):
♥️هيچ زنى نيست كه جرعه اى آب به شوهرش بنوشاند، مگر آن كه اين عمل او برايش بهتر از يك سال است كه روزهايش را روزه بگيرد و شب هايش را به عبادت بگذرانَد.
(ارشاد القلوب،ص۱۷۵)
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
*فرزند_دار_شدن*🤱
کسانی که بچه دار نمی شدند خدمت حضرت آیت الله بهجت(رحمه الله) می رسیدند تا توصیه ایی یا دعایی بکنند
*و ایشان به حدیثی که در پایین نوشتیم توصیه می کردند و بچه دار می شدند.*
هشام دربانی از یاران ثروتمند امام باقر علیه السلام روزی به امام باقر علیه السلام فرمود:
*می خواهی دعایی به تو یاد بدهم که صاحب فرزند شوی.* دربان گفت:
*بله*
پس حضرت فرمودند:
*در هر صبح و عصر*
1-🌸 هفتاد مرتبه «سبحان الله» بگو.
2- 🌸ده مرتبه «استغفر الله» بگو.
3- 🌸دوباره 9 مرتبه «سبحان الله» و یک مرتبه استغر الله.
4-🌸 و این آیات را بخوان: «اسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ إِنَّهُ کاَنَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکمُ مِّدْرَارًا وَ یُمْدِدْکمُ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ وَ یجَعَل لَّکمُ جَنَّاتٍ وَ یجَعَل لَّکمُ أَنهْارًا
دربان این اذکار را خواند و صاحب فرزندان زیادی شد و کسی که این روایت را نقل کرده است می گوید من و همسرم به این روایت عمل کردیم و صاحب فرزند شدیم، و به دیگران که فرزند نداشتند یاد دادیم و آنها هم صاحب فرزند شدند.
(بر گرفته از مستدرک الوسایل باب نکاح)
*توصیه شده است که تا زمانی که به نتیجه برسید هر روز به این روایت عمل کنید ان شاء الله به نتیجه می رسید.*
یکی دیگر از توصیه ها این است که زن و شوهر هر دو روزی 100مرتبه استغفر الله بگویند.
🌷(این صد بار استغفار شبانه عجیب درهای روزی را باز می کند)🌷
🌸🍃🌼🍃🌺🍃🏵️🍃🌸🍃🌼🍃🌺
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺 مهم نیست که در چه شرایطی هستیم.
👤 حجت الاسلام و المسلمین حائری(رحمت الله علیه):
◻️ این مهم نیست که در چه #موقعیت، در چه #شرایطی هستیم؛ مهم این است که:
⏮ در موقعیتها، چه #وضعیتی داریم و چگونه ایستادهایم و موضع گرفتهایم.
🔸 ما در هر موقعیت میتوانیم موضعگیریهایی داشته باشیم.
در نور میتوانیم با نور نگاه کنیم و برویم و میتوانیم به نور نگاه کنیم و در کوری بمانیم.
همین طور در #گرفتاریها میتوانیم فریاد کنیم و میتوانیم #صبر کنیم و میتوانیم #بهره برداریم و میتوانیم به #طلب برسیم.
در برابر #داروی_تلخ گاهی #فریاد است و گاهی #صبر و گاهی #تشکر و گاهی #طلب.
اینها موضعگیریهای ما هستند و انتخابهای ما هستند که در موقعیتها میتوانند بروز کنند.
📚 روش نقد، جلد دوم، ص ۱۹.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
👌 #وقت_شرعی_افطارو_نماز_مغرب👌
متن سوال: آیا وقت نماز مغرب با افطار روزه یکی است؟🧐
نظرات مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰
🔴امام خمینی (رحمة الله علیه))
بله یکی است.( وقت مغرب از بین رفتن سرخی طرف مشرق است.)
العروةالوثقی، ج2، ص45، با استفاده از فصل 8
توضیح المسائل، ص223، با استفاده از م1550
_______
🔴اطلاعات پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه))
بسمه تعالي: بله. (وقت هر دو پنهان شدن قرص خورشید است).
توضیح المسائل، ص124، م619
________
🔴اطلاعات پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی))
بله یکی است.
توضیح المسائل، ص185 و 359 و 360، با استفاده از م 778 و1628 و 1633
________
🔴 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی))
بسمه تعالي. وقت هر دو، مغرب شرعي است. ( وقت مغرب از بین رفتن سرخی طرف مشرق است. رساله عملیه، ص21، م153)
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
❤️گـࢪ سـࢪ بـࢪود فـداےِ پـایت!
دسـت از تـۅ نمےڪنم رهـا من...♡
تولـدت مبـارڪ آرامشِ دلمـوُن...(:
بہتـࢪیـنفـࢪوࢪدیـنمـاهےدنیـآ
حضـرتمآهـ 🌙
💕https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
پرسش:
ميخواهم برايم بدون استفاده از قرآن اثبات کنيد که خدا همه جا هست.
پاسخ:
حقیقت آن است که خدا اصلاً مکاندار و زماندار نیست که در تمام مکانها و زمانها باشد. مکانداری و زمانداری که در اصطلاح فلسفه آنها را «اَیْن» و «مَتی» می گویند، از ماهیّات عرضی محسوب می شوند. لذا هر موجودی که به این دو صفت متّصف شود، قطعاً ممکن الوجود خواهد بود؛ در حالی که خدا یعنی واجب الوجود.
پس خدا در تمام مکانها و زمانها نیست؛ بلکه با تمام مکانها و زمانها و با تمام موجودات مکانی و زمانی است؛ یعنی مکان، موجود است با خدا؛ و زمان موجود است با خدا. یعنی چه؟ یعنی وقتی می گوییم: « مکان وجود دارد» یا «زمان وجود دارد» مقصود آن است که «مکان، خدا دارد» یا « زمان، خدا دارد.» چون وجود یعنی خدا و خدا یعنی وجود. مکان و زمان و انسان و فرشته و درخت و ... هیچکدام وجود نیستند؛ بلکه ماهیّت هستند. و ماهیّت می تواند وجود داشته باشد، کما اینکه می تواند وجود نداشته باشد. اگر وجود داشت، می شود ماهیّت موجوده؛ امّا اگر وجود نداشت می شود ماهیّت معدومه. امّا وجود، همواره وجود است، و قابل عدم شدن نیست. لذا وجود، واجب الوجود است؛ یعنی وجود بودن برای وجود، ضروری است؛ چون هر چیزی خودش خودش است؛ و هیچ چیزی را نمی توان از خودش سلب نمود. انسان، واجب الانسان است؛ شمس، واجب الشمس است، وجود هم واجب الوجود است. امّا انسان، واجب الوجود نیست؛ چون می توان وجود را از انسان سلب نمود.
با این بیان روشن شد که خدا یعنی وجود، و هر چیزی که موجود است، خدا با اوست؛ چون موجود بودن یعنی وجود داشتن نه یعنی وجود بودن.
حال برای اینکه این معنا را دقیقتر دریابید مطلب را در بسط می دهیم.
همه مخلوقات اعم از انسان کرات آفرینش و ... همه مخلوقات خدا هستند پس برای این که این مخلوقات وجود بیابند باید تحت قیمومیت و تاثیر گذاری خدا باشند و الا نیست می شوند به عبارت دیگر خدا همواره با ماست و محال است بتوانیم بی خدا موجود باشیم.
خدا در اشیاء(زمان و مکان) است امّا نه به گونه ای که با آنها آمیخته باشد و خارج از آنهاست امّا نه به گونه ای که جدا از آنها باشد ؛ ... داخل در اشیاء است امّا نه مثل داخل بودن چیزی در چیزی و خارج از اشیاء است امّا نه مثل خارج بودن چیزی از چیزی یعنی او داخل در اشیاء است امّا نه مثل داخل بودن ماهیّتی در ماهیّت دیگر و خارج از ماهیّات است امّا نه مثل خارج بودن ماهیّتی از ماهیّت دیگر.
خدای تعالی چون نامحدود است ، کرانه ندارد ؛ لذا صمد است و هیچ جای عالم از وجود او خالی نیست .
وجود با مکان و زمان است؛ یعنی موجودیّت و قیام مکان و زمان به وجود است؛ به نحوی که اگر وجود را از آنها سلب کنیم، معدوم می شوند.
و وجود یعنی خدا.
پس وجود(خدا) با مکان و زمان است؛ یعنی قیّوم آنهاست؛ یعنی معیّت قیّومی با مکان و زمان دارد. تمثیل:
بودن خدا با موجودات، مثل بودن اراده است با صور خیالی.
موجودی را در ذهن خودتان ایجاد کنید. این موجود ذهنی در واقع چیزی جز ظهور اراده ی شما نیست. امّا آن موجود، اراده نیست؛ اراده هم آن موجود نیست. اراده جزئی از آن موجود هم نیست؛ آن موجود هم جزئی از اراده نیست. امّا اراده با آن موجود است؛ یعنی موجودیّت آن صورت ذهنی به اراده است. اراده ی خدای تعالی نیز اینکه با موجودات است. یعنی بی آنکه داخل در اشیاء یا خارج از اشیاء یا جزء اشیاء باشد با آنهاست.
او با اشیاء و مسلّط بر اشیاء می باشد. او با عرش است و مسلّط بر عرش؛ نه آنکه داخل عرش یا روی عرش باشد. اساساً عرش، نه درون دارد و نه رو دارد. عرش از سنخ علم است؛ و علم نه درون دارد نه زیر و رو و چپ و راست.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
بسم الله الرحمن الرحیم
دوره آموزش مجازی #تواصی_توحیدی (گفتمان انتخابات 1400)
با محوریت کتاب روح توحید، نفی عبودیت غیرخدا
✅ ویژه طلاب، دانشجویان و فعالین فرهنگی
🎁 مزایا:
۱. آشنایی با مفاهیم توحیدی با رویکرد عملیاتی کردن
۲. برگزاری دوره به صورت رایگان
۳. حضور اساتید مجرب به صورت مجازی
۴. ارائه گواهی از پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
⛔️ مهلت ثبت نام تا جمعه ۳ اردیبهشت
👨💻لینک سایت جهت ثبتنام 👇
🌐 www.qomgram.ir/tavasi
📲 قبل از برگزاری دوره لینک کلاس آنلاین ارسال میشود
🗓 زمان برگزاری: دهه دوم ماه مبارک رمضان ( ۴ تا ۱۳ اردیبهشت)
⏰ ساعت وبینار: ۱۷ الی ۱۸
________
ارتباط با ادمین
@gofteman_admin
گفتمان توحید
@goftemane_tohid
💐سلام علیکم
از همه عزیزان دعوت میکنم در این دوره ثبت نام کنند.
هدف از برگزاری این دوره تبیین امتدادهای گفتمانی انديشه توحیدی در فضای فعلی جامعه است، خلاء بزرگی که امروز جامعه دینی و جبهه انقلاب از آن رنج میبرد.
#مولای_مهـــــربانم_سلام❤
ما را هر روز امید آمدنت
چشم از خواب بیدار می کند
ما را بِرَهان
از این پلک های مدام
بیا که دیگر خوابمان نبرد،
که دیگر چشم بر نداریم از نگاهت.
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0