eitaa logo
بسوی خدا
2.1هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
49 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
اما در تفسير دوم از سرنوشت، در عين حال که دست تقدير الهي در زندگي انسان را مردود نمي‌داند، نقش انسان، در تعيين سرنوشت زندگي خودش را مي‌پذيرد. در اين تفسير، نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلکه جزئي از همان سرنوشت است. سرنوشت و تقدير انسان چنين است که او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است. ترديدي نيست که خداوند براي هر چيزي علت‌ها و اسبابي قرار داده که هستي و مشخصات آن، بستگي به آن‌ها دارد. اين طور نيست که هر چه در جهان پديد مي‌آيد، بدون رابطه با قبل و بعد و صرفاً اتفاقي و بي حساب باشد. همان گونه که در بارش برف و باران و ... عواملي دخالت دارد و هرگز چنين کاري بي علل و اسباب انجام نمي‌پذيرد، همچنين کارهاي بشر از روي تصادف و اتفاق از او سر نمي‌زند، بلکه نخست، چيزي را تصور مي‌کند، سپس به آن مي‌انديشد و پس از آن که فايده واقعي يا پنداري آن را پذيرفت،‌ در انجام آن مي‌کوشد. پس وقوع هر حادثه اي در جهان علت و سببي دارد . اين نظامي است تخلف ناپذير و خداوند چنين مقرّر کرده است. بديهي است اين مسئله با اصل آزادي و اختيار انسان هم منافات ندارد،‌ زيرا اختيار و آزادي يکي از اسباب و علل است؛ يعني خداوند خواسته و مقدّر نموده که بشر کارهاي خود را به اراده خود انجام دهد و سرنوشت خويش را رقم زند. اين که مي‌گوييم کارهاي انسان هم به اختيار خود او است و هم قضا و قدر الهي دخالت دارد، به همين معني است که خدا اراده فرموده و مقدّر کرده که بشر سرنوشت خود را تعيين کنند. بشر مختار و آزاد آفريده شده، يعني به او عقل و فکر و اراده داده شده است. بشر در کارهاي ارادي خود مانند سنگ و گياه و حيوان نيست. بشر هميشه خود را در سر دو راهي هايي مي‌بيند . هيچ گونه اجباري که فقط يکي از آن‌ها را انتخاب کند ندارد . تقدير خداوندي اين است که بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين که تقدير ، او را به انجام يک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب مي‌کند. انسان فقط يک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت‌هاي گوناگوني در پيش دارد که ممکن است هر کدام از آن‌ها جانشين ديگري گردد، مثلاً اگر کسي بيمار شود و معالجه کند و نجات پيدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نيز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و يا بميرد، آن نيز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. بنابراين، تعيين سرنوشت و مقدّرات، به معناي تعيين علت‌ها و اسبابي است که زندگي انسان‌ها را رقم مي‌زند. بخشي از اسباب و علت‌ها به وسيله انسان تحقق مي‌يابد. البته ما معتقديم كه حوادث و وقايع ريزو درشت زندگي هر فرد توسط خداوند از قبل تقدير مي شود و اين امور در دو لوح به نام «لوح محو و اثبات» و «لوح محفوظ» ثبت و ضبط است اما اين به معناي غير قابل تغيير و تبديل بودن اين امور نيست . پي‌نوشت‏ها: 1. شهيد مطهري، مجموعة ‌آثار، ج1، ص 384، انتشارات صدرا. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 انگار برایشان دانه می‌پاشد! 🔸️امام رضا از بس شیعیانش را دوست دارد و راغب هدایت ایشان ست، انگار که برایشان دانه مى‏ پاشد، اين برآوردن حاجات دانه پاشيدن است، طفیلی ست، براى اينكه بياييد اينجا، اينجا توبه كنيد، از كارهاى زشت‏ دست برداريد، راه صحيح را بهتر بشناسيد، وظايف دينى را بهتر بشناسيد، و بهتر عمل كنيد، علیه السلام آنهایی که در ابتدا توجه ندارند، غافل هستند را اینگونه هدایت میکنند، تا آن نتيجه اصلى که سعادت ست حاصل بشود. ۹۲/۰۶/۱۲ ╭═🌼⊰🌺⭐️🌺⊱🌸═ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله جوادی آملی : هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی ‌شود ، مگر به وساطت مقام امام هشتم ، هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی ‌یابد و خوشحال نمی ‌شود ، مگر به وساطت مقام رضوان رضا «ع» هیچ نفس مطمئنه‌ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌ یابد ، مگر به وساطت مقام امام رضا «ع» . او نه چون به مقام رضا رسیده ، به این لقب ملقّب شده است ، بلکه چون دیگران را به این مقام می‌ رساند ، ملقّب به رضا شد . 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 👌 داستان هر موفقیت با کسی شروع می شود که تصمیم گرفت شروع کند. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ 🌸💜 💜🌸💜
🔻آیت الله رئیسی : 🔹 یک بار که به بارگاه حضرت رضا سلام الله علیه مشرف شدند همزمان با غبارروبی بود، قبل از تولیت بنده و در طول سال‎های بعد از انقلاب اسلامی همیشه این‌طور بوده که فقط علما می‌توانستند داخل ضریح مطهر امام رضا ع حضور پیدا کنند. 🔹 روزی که ایشان آمده بود بعد از اینکه مراسم غبارروبی تمام شد، حال ارتباط با حضرت رضا ع پیدا کرد و دایم اشک می‌ریخت. غبارروبی که تمام شد به ذهنم آمد ما و آقایانی که از علما هستند و افراد دیگر همگی خادمان امام رضا ع هستیم. ما به زائران حضرت و دستگاه و بارگاه علی بن موسی‌الرضا خدمت می‌کنیم، اما آقایی که (حاج قاسم) اینجا ایستاده و برای امام رضا اشک می‌ریزد به حرم اهل‌بیت کرده ، نه فقط در مشهد بلکه در منطقه، ایشان به حرم حضرت زینب ع و اعتاب مقدسه خدمت کرده، ایشان خادم واقعی حضرت رضااست. 🔹در آن زمان یک لحظه به ذهنم رسید برای اولین بار این رسم را که همیشه علما داخل ضریح می‌آیند با حجت و فلسفه نقض کنم، به دوستان گفتم به حاج قاسم بگویید داخل ضریح مطهر بیاید، حال معنوی عجیبی داشت. از جاهایی که ایشان از حضرت رضا طلب و آرزوی شهادت کرد همان جا بود، چون خیلی از یاران و نیروهای تحت امرش رفته بودند. ما فضاهایی را که او با آنها مواجه بود ندیده بودیم. شاید بهترین حاجتی که می‌خواست از حضرت رضا ع بگیرد همین بود. به ما و سایر دوستان هم همین را می‌گفت و دائم برای التماس دعا می کرد. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c7
🌼 پرسش: چرا در حکومت اسلامي ايران تاکيد بر حجاب شده است در حالي که حجاب به معناي محدوديت است ؟ 🌼 پاسخ: در پاسخ باید عرض نمود که: حجاب محدودیت نیست. بلکه مصونیت اجتماعی است و در حقیقت تعادل بخشیدن به نیازهای جنسی و غریزی انسان و جلوگیری از افراط و تفریط در آن است. به عبارتی؛ انسان چند سطح نیاز دارد. نیاز مادی و معنوی. انبیاء و دین آمده اند تا خواسته ها را کنترل کنند تا بشر به زندگی صحیح برسد. در یک نگاه بسیار جزیی دین مراقب است تا جلوی لذت ها گرفته شود اما در یک نگاه کلان به انسان آزادی مطلق می دهد؛ به تعبیر ما اینجا حجاب فقط مصونیت است. نگاهی که اسلام دارد یک نگاه کاملا مصونیت بخش است و ما دو راه بیشتر نداریم یا باید عفاف باشد یا نباشد؛ اگر باشد محدودیت‌هایی برای زن پیش می‌آید و این محدودیت‌ها در جایی که عفاف نباشد بسیار ناچیز است، همچون وضعیتی که زن ها در امریکا و غرب دارند. به عنوان مثال نابودی تمدن غربی به اینجا کشیده شد که در حال حاضر به ازدواج با حیوانات رسیده‌اند یعنی آنقدر غرب افسار گسیخته از زن لذت برده که از آن هم راضی نمی‌شود و به مراتب پست تری می‌رسد که باید به سراغ حیوانات بروند. زمانی که آمارهای رسمی را مشاهده می‌کنید با موضوعات ناگواری مواجه می شوید به عنوان نمونه در آمریکا یکی از پادگان های منظم ارتش فقط در یک سال 3600 مورد تجاوز ثبت شده است و این فجیع بودن وضع زن در جایی که عفاف از بین می رود را نشان می دهد.
در نتیجه باید عرض نمود که عفاف را باید با مفهموم دقیق و کلی ببنیم و حجاب را جزئی؛ چون با داشتن پوشش مشکل حل نمی‌شود چه بسا پوشش در سیرت و سیره زن تاثیر نگذارد و غیر عفیفانه نمایان شود. سوال مطرح می‌شود که زن همه جا می‌تواند برود؟ از نظر اسلام خیر نمی‌توان برود. از دید اسلام آیا هر طور بخواهد می‌تواند صحبت کند؟ خیر، غیرممکن است. آیا به واسطه چادر سنگین که سر می‌کند فشار بیشتری را تحمل می‌کند؟ بله حتما این اتفاق می‌افتد. اما بحث سر این است که حجاب و عفاف یک مانع است و به تعبیر الان مصونیتی است که باعث می‌شود زن از بلا دور بماند. اگر مسئله عفاف در جامعه کنار گذاشته شود زن در محدودیت مطلق قرار می‌گیرد. به تعبیری دیگر یک انسان چند وجه انسانی، حیوانی و شیئی دارد که بالاترین وجه آن انسانی است، اگر عفت کنار گذاشته شود زن نه تنها به درجه حیوانی تنزل می‌کند بلکه به پایین ترین درجه وجودی یعنی شیئی و یا ابزار در دسترس دیگران منتقل می‌شود. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ 🌸💜 💜🌸💜
4_6048389468413495258.mp3
1.88M
- صوتی بزرگواری امام رضا(ع) حجت الاسلام عالی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ✅شفای پدر مسیحی بانوی آمریکایی خانم تینا ماری هاسکی، توسط امام رضا علیه السلام 💕 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
⭕️ 📛التماس_تفکر📛 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
📌مصادیق تقوا ❓فکر می‌کنم کسانی که تردید دارند در این که خداوند بر اثر تقوا، روزی را از جایی که گمان نمی‌کنیم، می‌رساند، معنای تقوا را درست نفهمیده‌اند. تقوا را فقط در دزدی نکردن و مرتکب فحشا نشدن و این جور چیزها می‌دانند؛ ولی من فکر می‌کنم دامنۀ تقوا، خیلی وسیع‌تر از این حرف‌هاست. کاش می‌شد در بارۀ مصادیق تقوا، بیشتر صحبت کنید. ❗️برخی از ما وقتی چند گناهِ خیلی بارز را انجام ندادیم، منتظر می‌مانیم که درهای آسمان باز شده، برکت روی سرمان ببارد. 🔹بعضی از مصادیق بی‌تقوایی که روزی را تنگ می‌کند، در زندگی برخی از ما عادت شده است؛ مثل همین بداخلاقی. امیر ادب و اخلاق، علی علیه‌السلام فرمود: هر که اخلاقش بد باشد، روزی‌اش تنگ می‌شود. 🔹دروغ گفتن هم برای برخی از ما عادی شده؛ امّا باز هم امیر فضائل، سرور مؤمنان علی علیه‌السلام فرمود: عادت به دروغ، موجب فقر است. 🔹غیبت هم در میان ما کم نیست؛ همان گناهی که رسول مهربانی، پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود: از زِنا بدتر است. ✨البته تقوا، مراتبی دارد. قرآن، در جایی تقوای ایده‌آل را مطرح کرده و می‌گوید: یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ. ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آن گونه که حقّ پرهیزگاری است، از [مخالفت با فرمان] خدا بپرهیزید. ⁉️امّا حالا اگر کسی به هر دلیلی نتوانست این درجه از تقوا را داشته‌ باشد، باید از خیر تقوا بگذرد؟ ✨قرآن در جای دیگر، پاسخ این پرسش را می‌دهد: فَاتَّقُوا اللَّهَ ما استَطَعتُم. هر اندازه که می‌توانید، تقوای الهی پیشه کنید. ✅ بسیاری از مشکلات زندگی ما ریشه در کوتاهی در کارهایی دارد که می‌دانیم باید انجام دهیم و می‌توانیم انجام دهیم؛ امّا انجام نمی‌دهیم یا می‌دانیم نباید انجام دهیم و می‌توانیم انجام ندهیم، امّا انجام می‌دهیم. ✳️ در کنار همۀ مطالبی که بیان شد، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ممکن است انسانی تقوا داشته باشد؛ امّا خدای مهربان، فقر را برای او بهتر از ثروت بداند. 🔆 خدای عزیز، مربّی و هدایتگر ماست. اوست که می‌داند راه رسیدن هر انسانی به سوی هدف آفرینش چیست؟ در کنار سنّت تقوا، نباید از سنّت امتحان‌های الهی غافل شد. ⭕️ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 مرحوم حبیب‌الله‌ چایچیان(حسان) درباره‌ی ماجرای سرودن شعر «آمدم ای شاه پناهم بده» می‌گوید: مادرم در آخرین لحظاتی که خدمتشان رسیدم، همیشه آن حال و هوای ارادت به چهارده معصوم را داشت و در همان حال که سکته کرده بود، دکتر را خبر کردیم. 🌺 دکتر مشغول گرفتن نوار شد و وقتی خواست برود، متأسفانه مادرم سکته دیگری کرد. من به دکتر آن را اعلام کردم. دکتر خطاب به من گفت: «فردی که این گونه سکته کند، کمتر زنده خواهد ماند!» به هر حال دکتر راهی شد و من خدمت مادر برگشتم و به ایشان عرض کردم، شما آرزویتان چیست؟ 🌼 ایشان گفت: آرزوی من این است که یک بار دیگر حضرت رضا را زیارت کنم (و این نکته را هم بگویم که راه رفتن ایشان خیلی سخت بود و حال خوبی نداشت و من دو بازوی مادر را می‌گرفتم تا بتواند یواش یواش حرکت کند.) 🌷 با هواپیما به سمت مشهد رفتیم. نمی‌دانم در ایام تولد حضرت رضا بود یا شهادت، حرم خیلی شلوغ بود. وارد شدن به حرم هم یقیناً مشکل و حتی برای مادرم غیرممکن بود، 🌟 گفتم مادرجان! از همین جا سلام بدهی، زیارتت قبول است. گفت: «ما قدیمی‌ها تا ضریح را نبوسیم، به دلمان نمی‌چسبد» گفتم: دل چسبی‌اش به این است که حضرت جواب بدهد. 🌺 هر چه کردم دیدم مادر قبول نمی‌کند. خلاصه بازوی مادر را گرفته بودم و همین طور به سمت ضریح حرکت می‌کردیم؛ در همین حال دیدم که حال شعر برایم فراهم شد، من تمام توجه‌ام را به شعر و الهامی که عنایت شده بود دادم، دیدم زبان حال مادرم است نه زبان حال من! و شعر تا «تخلص» رسید. 🌸 وقتی شعر به «تخلص» رسید دیدم مادرم با آن ازدحام که آدم سالم نمی‌توانست برود، خودش را به ضریح رسانده بود و داشت ضریح را می‌بوسید و من هم ضریح را بوسیدم؛ و این شعر در حقیقت زبان حال مادرم در آخرین لحظات عمرش است... 🌼 شعر کامل به شرح زیر است: 🌷 آمدم ای شاه پناهم بده 🌷 خط امانی ز گناهم بده 🍀 ای حرمت ملجأ درماندگان 🍀 دور مران از در و راهم بده 🌷 ای گل بی‌خار گلستان عشق 🌷 قرب مکانی چو گیاهم بده 🍀 لایق وصل تو که من نیستم 🍀 اذن به یک لحظه نگاهم بده 🌷 ای که حریمت مَثل کهرباست 🌷 شوق و سبک‌خیزی کاهم بده 🍀 تا که زعشق تو گدازم چو شمع 🍀 گرمی جان‌سوز به آهم بده 🌷 لشکر شیطان به کمین منند 🌷 بی‌کسم ای شاه پناهم بده 🍀 از صف مژگان نگهی کن به من 🍀 با نظری یار و سپاهم بده 🌷 در شب اول که به قبرم نهند 🌷 نور بدان، شامِ سیاهم بده 🍀 ای که عطابخش همه عالمی 🍀 جمله حاجات مرا هم بده 🌷 آن چه صلاح است برای «حسان» 🌷 از تو اگر هم که نخواهم بده 🌹 "السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا"🌹 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
Part10_داستانهای شگفت.mp3
1.12M
📚داستانهای شگفت انگیز 🥀داستان دهم 📌کتاب" داستانهای شگفت" شامل داستان اخلاقی و اعتقادی از شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب می باشد. آیت الله دستغیب در مقدمه می فرمایند: چون هریک از این داستان ها موجب تقویت ایمان به غیب و رغبت قلوب به عالم اعلی و توجه به حضرت آفریدگار است آنها را ثبت کردم تا فرزندانم و سایر خوانندگان بهره مند شوند و خصوصا در شداید و مشکلات دچار یاس نشوند. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: چرا در اخرت زمان طولاني تر است و کندتر ميگذرد ايا اين عدالت است که يک لحظه در زمان دنيا گناه کني و چندين سال در زمان طولاني اخرت عذاب ببيني 🌼 پاسخ: در ابتدا می بایست به این نکته توجه کرد که قوانینی بر جهان آخرت حکومت دارد که غیر از قوانین طبیعی دنیاست. این دو دو عالم ، دو ساحت جدای از هم هستند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند و اینگونه نیست که تنها تفاوت میان دنیا و آخرت در این باشد که آخرت از لحاظ زمانی بعد از دنیاست. درک تفاوت میان این دو عالم کار راحتی نیست و مثال دقیقی نیز نمی توان برایش آورد ، چرا که هر مثالی بیاوریم در چارچوب قوانین طبیعی این دنیا تعریف شده است ولی برای تقریب به ذهن می توان به تفاوت های میان عالم رحم و عالم دنیا مثال زد که چگونه گاهی آنچه در آن دنیا لازم است در این دنیا موجبات هلاک آدمی را فراهم می سازد. از جمله تفاوتهایی که میان عالم دنیا و آخرت وجود دارد ، تفاوت میان نوع مجازات در این دو عالم است. برای بیان این موضوع باید توجه داشت که مجازات بر سه گونه است: 1. مجازات قراردادى این نوع مجازات از نوع مجازاتهایی است که در دنیا و به واسطه جرمی خاص و قانونی مشخص صورت می گیرد و برای ایجاد نظم، امنیت ،تشفی ستمدیده ،جلوگیری از تکرار جرم و... در جامعه انسانی ضروری است؛ و می بایست میان جرم و جریمه تناسب و همخوانی وجود داشته باشد. ولی این نوع مجازات در آخرت معقول نیست ، چرا که در آنجا نه از ناامنی و بی نظمی اجتماعی خبری است .
و نه از تکرار جرم و نه از اینکه -نعوذ بالله- خداوند در مجازات کردن انسانها عقده گشایی کرده و تشفی خاطر پیدا می کند. 2. مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد مجازاتهایی که با جرم، رابطه علّی و معلولی دارد ، که آنرا اصطلاحا " اثر وضعی گناه" می گویند. مثلا شرابخواری اثر وضعی ناگواری بر جسم و روان گذاشته و یا خوردن سم کشنده مرگ را به همراه دارد و این نوع مجازات را کسی از بیرون بر این اعمال بار نکرده و دادگاه و قانونی لازم نیست تا حکم مرگ خوردنده سم و یا نارسایی های شرابخوار را صادر کند بلکه اینها آثار طبیعی همان اعمال است. حال آیا می توان گفت که او یک لحظه بیشتر سم نخورده ، چرا باید بمیرد؟ و یا پنج دقیقه بیشتر شراب ننوشیده ، چرا باید تا آخر عمر دچار اختلالات جسمی و روحی باشد؟ 3. مجازاتی که تجسّم خودِ جرم است و چیزی جدای از آن نیست( عذاب اخروی) در این نوع از مجازات رابطه میان جرم وجریمه نه قراردادی و نه علت و معلولی است، بلکه رابطه ای به مراتب قوی تر و واقعی تر برقرار است و آن "عینیت" و "یگانگی" میان جرم و جریمه است؛ به عبارت دیگر آنچه در آخرت به عنوان پاداش و یا سزای عمل به نیکوکاران و بدکاران داده می شود ، تجسم خود عمل آنهاست. توجه داشته باشید که بر اساس آموزه های قرآن کریم و متون دینی ، اعمال ما دارای صورتی ملکی و دنیایی است که زودگذر بوده و نیز دارای صورتی ملکوتی است که باقی بوده و در آخرت خود را به ما رسانده و بهشت و جهنم آنجا، همين اعمال نيك و بد است كه وقتى پرده كنار رود تجسّم و تمثّل پيدا مى‏كند؛ تلاوت قرآن صورتى زيبا مى‏شود و در كنار انسان قرار مى‏گيرد؛ غيبت و رنجانيدن مردم به صورت خورش سگان جهنّم در مى‏آيد. قرآن كريم این معنی را در آیات فراوانی بیان می دارد که به عنوان نمونه به برخی از این آیات اشاره می کنیم: 1- « آل عمران/ 30» 2- «كهف/ 49» 3- « زلزال/ 6- 8»سخن از دیدن خود عمل است نه جریمه یا اثری که از بیرون و به واسطه قرارداد و یا دادگاه بر آن بار شده باشد. 4-« نساء/ 10»مال يتيم خوردن عيناً آتش خوردن است اما چون در اين دنيا هستند نمى‏فهمند، به محض اينكه حجاب بدن كنار رفت و از اين جهان بيرون شدند آتش مى‏گيرند و مى‏سوزند. نتیجه آنکه «تناسب كيفر و گناه» بحثى است كه در مورد كيفرهاى اجتماعى و قراردادى قابل طرح است. البته در اينگونه كيفرها، قانونگزار بايد متناسب بودن كيفر را با جرم در نظر بگيرد؛ اما در كيفرهايى كه رابطه تكوينى با عمل دارد يعنى معلول واقعى و اثر حقيقى كردار است يا كيفرى كه با گناه، رابطه عينيّت و وحدت دارد، يعنى در حقيقت خود عمل است، ديگر مجالى از براى بحث تناسب داشتن و نداشتن نيست. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه الکرسی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐