نسیم سحر.mp3
2.84M
🔅چه کنیم شب قدر را درک کنیم؟
✨چرا شب قدر قرآن روی سرمی گذاریم ومتوسل به ائمه میشویم؟؟
🎵[ حجت الاسلام عالی ]
مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُمْ
هر كه خدا را بخواهد،از شما آغاز مي كند و هر كه بخواهد با حقيقت توحيد آشنا شود، از شما مي پذيرد و هر كه بخواهد رو به خدا كند، رو به شما مي آورد.
(زیارت جامعه کبیره)
🏴 @rkhanjani
برگرفته از سخنرانی مرحوم آیت الله علی مشکینی (ره)
🔴👈 موضوع مأنوس بودن روح و جسم
روح و جان انسان با جسم انسان خیلی مأنوس شده است. از شگفتی های انسان این است که خداوند در وجودش دو موجود متضاد را با هم در آمیخته است. یکی روح که اشرف موجودات است و منصوب به خداوند است و دیگری جسم که جزء نازل ترین موجودات محسوب می شود. زیرا این جسم انسان از لجن سیاه و گندیده به وجود آمده است.
🔵👈 در این ممزوج شدن روح و جسم انسان، آزمایشات و امتحانات بزرگی برای انسان است. و این روح است که با تزکیه نفس و طهارت دل انسان را عروج داده و به بالا می برد. و انسان کامل می شود. و یا اینکه این روح اسیر جسم و هوای نفس شده و انسان را به تاریکی ها و ظلمت برده و آن را منحط می کند.
🔵👈 در حقیقت زیان کار واقعی کسانی نیستند که مال دنیای خود را از دست داده است، بلکه کسانی هستند که خود را باخته اند. روح به هر موجودی برسد آن را زنده می کند. و با هر جسمی تماس بگیرد آن را زنده می کند. و مراتب آن مختلف است. گاهی علاوه بر حیات به موجود، به آن فکر و قدرت تشخیص هم می دهد.
🔵👈 انسان همیشه در مقابل فرشتگان عظیم و بزرگ بوده و است، اما انسان برای حفظ عظمت خود نیاز به تقوا و خودسازی نفس دارد.
انسان باید خود را به کتاب خدا عرضه کند و از این کتاب استفاده کامل را ببرد.
🌸 خداوند به پیامبر فرمود که اگر انسانی دو کار را انجام داد، من حکمت را بر دل آن عطاء خواهم کرد. اول آنکه شکم خود را از محرمات خالی کند و دوم آنکه زبان خود را از هرزه گویی و بر خلاف شرع حرف زدن بر حذر دارد.
🔵👈 شیطان بر دل انسان وارد نمی شود. دل دارای دو در راست و چپ است. نه فرشته داخل دل می شود و نه شیطان. اما شیطان در بیرون در بر نفس و دل انسان القائات خود را بیان می کند.
🔵👈 لیکن افراد بی ایمان هستند که دنبال گفتار و القائات شیطان می روند. شیطان بر انسان سلطنت ندارد بلکه این انسان است که به دنبال شیطان می رود.
📩 #روح
📩 #جسم
📩 #درس_اخلاق
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
✍حضرت محمد (ص): هنگام آسایش خدا را بشناس، تا هنگام گرفتاری تو را بشناسد
پیامبر رحمت (ص): هر کس دوست دارد خداوند هنگام سختی و گرفتاری، دعای او را اجابت کند، در هنگام آسایش زیاد دعا کند.
📚نهج الفصاحه323
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
✅جامع ترين دعا در شب قدر
✍اسـتاد فاطمی نيا:از پيامبر اكرم (ص) سوال كردند شب قدر چه چيزی از خدا بخواهيم؟ حضرت فرمودند عافيت طلب كنيد.
در عافيت همه چيز وجود دارد بيماری ضد عافيت است ، قرض و گرفتاری ضد عافيت است ، فرزند ناصالح ضد عافيت است بیآبرويی ضد عافيت است همهی حوائج خود را همراه عافيت بخواهيد.
«اللهم عافنا في جميع الامور»
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
8.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همه ما در امر انتخاب رییس جمهور مسئولیم
تا افراد ناباب وارد نشوند
که تباه کنند کشور را
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
پرسش:
سلام فلسفه روزه گرفتن و نماز خواندن چيست چرا بايد نماز بخوانيم وروزه بگيريم
از نظر علمي ثابت کنيد
پاسخ:
اين گونه امور، از مسائل فرعي ديني هستند كه علت و دليل و فلسفه اصلي آن ها تعيين ميزان تسليم و تبعيت ما در برابر فرامين الهي است. نمي توان به راحتي به علت و فلسفه خاص اين اعمال و دستورات رسيد. اما وقتي معيار كشف دستورات شرعي را قرآن و سنت دانستيم و فقها از طريق اين منابع به چنين نظري رسيده اند، همين امر قانع كننده ترين دستور براي ما خواهد بود.
در واقع منطقي ترين دليل ما بر پذيرش حكم، آن است كه اين دستور به عنوان تكليفي ديني از مجاري منطقي و قابل اعتماد شريعت به ما رسيده، در نتيجه عمل به اين دستور همانند هر دستور ديگر تعبدي شرعي، لازم و منطقي و معقول است. اگر معيار منطقي بودن يك حكم را يافتن علل طبيعي و بهداشتي و انطباق آن با يافته هاي علوم تجربي بدانيم، چه بسا نتوان براي بسياري از دستورات قطعي دين دليلي از اين دست يافت. چرا که بسياري از احکام اثر جمساني و دنيوي ندارد و صرفا اثرش روحاني و آخرتي است. و از سوي ديگر نيز علوم بشري ناقص است و نمي تواند فلسفه تمام احکام را کشف کند.
البته منكر اين امر نيستيم كه در اين خصوص هماهنگي هاي بسياري بين يافته هاي علوم تجربي با دستورات ديني وجود دارد و چه بسا در آينده نكات بيش تري در اين خصوص به دست بيايد. اما اين بدان معنا نيست كه در همه زمينه ها نكات خاص علمي و تجربي وجود داشته باشد و حكم شرعي منطبق بر اين يافته ها بيان شده باشد. با اين وجود، چند فلسفه نماز و روزه که در منابع ديني