eitaa logo
ثانیه شمار ظهور
1.9هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.5هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼 پرسش: همانطور که ما از عالم ذر چيزي به ياد نداريم آيا در ورود به برزخ نيز دنيا را از ياد خواهيم برد، اگر از ياد ميبريم آيا اين از ياد بردن فقط شامل بخشي از خاطرات است، يا کلا همه چيز را به ياد خواهيم داشت؟! چرا از عالم ذر چيزي به ياد نداريم؟ 🌼 پاسخ: در لحظات اول مرگ، نه تنها انسان دنيا و کارهائي را که در آنجا انجام داده است را فراموش نمي کند، بلکه کل کارهاي او در زندگي، مانند فيلمي از جلوي چشمان او عبور مي کند و شخص محتضر در آن حال، همه کارهائي را که تا کنون انجام داده بود را با تمام جزئيات تماشا مي کند. بنابر آنچه از روايات برمي‌آيد، چون در نظام جديد با احکام و آثار جديدي قرار گرفته و پرده‌ها کنار رفته و حقيقت‌ها براي وي روشن گشته و با شهود عيني مسايل را دريافته است، با حمل کننده‌هاي جنازه و غسل دهنده‌ها و حاضرين خطاباتي دارد. بنابراين نه تنها در شب اول قبر، دنيا و کارهاي خود در آن را فراموش نمي کند، بلکه از لحظات آغازين مرگ، انسان نتيجه و پيامد اعمال خود را مشاهده مي کند و از آن ها شادمان و يا در رنج و عذاب خواهد بود. اما در مورد عالم ذر و فراموشي آن مي گوئيم: بنابر قول مشهور، اين گونه نيست که انسان پيش از اين عالم در عالم ديگري بوده و در آن جا اختيار داشته و راه سعادت يا شقاوت را انتخاب کرده باشد و بعد وارد اين دنيا شود و همه آنها را فراموش کرده باشد. روايات هم به اين معني ها نيست.
۷ دی ۱۴۰۰
آيت الله جوادي آملي بعد از بررسي نظريات مفسران در مورد آيه اي که در مورد پيمان گرفتن خداوند از انسان ها در عالم ذر است، دو احتمال را موجه دانسته‏ اند: أ) بيان تمثيلي: خداوند در واقع از فرزندان آدم اقرار نگرفته، بلكه مراد آن است كه «گويا» خداوند از همه انسان‏ها اقرار گرفته است. مسئله ربوبيت خدا و عبوديت انسان به قدري روشن است كه «گويا» همه انسان‏ها گفتند "بلي". ب)بيان واقعي: آيه صرفاً تمثيل نيست، بلكه به زبان گفت و گو، از واقعيتي سخن مي‏گويد كه در خارج رخ داده و واقعيت اين است كه خداوند با زبان دو حجت خود با انسان سخن گفته است: يكي زبان عقل (پيامبر دروني انسان) و ديگري زبان وحي از طريق انبيا (پيامبران بيروني). اين دو حجت، خدا را به انسان مي‏نمايانند و ربوبيت او را بيان مي‏كنند. اين دو از هيچ انساني دريغ نشده است. با وجود اين دو حجت، ديگر انسان نمي‏تواند ادعاي فراموشي و غفلت كند.
۷ دی ۱۴۰۰
4_5924696617901886507.mp3
13.12M
۷ ➖ آیا شیعیان ، همان محبّان اهل بیت‌اَند؟ ➖ از نظر حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، این دو گروه ، چه تفاوتی باهم دارند؟
۷ دی ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۷ دی ۱۴۰۰
سلام‌ امام زمانم✋🌸 پشت دیوار بلند زندگی مانده ایم چشم انتظاریک خبر یک انا المَهدی بگو یاابن الحسن(عج) تا فرو ریزد حصار غصه ها 💓اللهم عجل لولیک الفرج💓 سلام روزتون مهدوی 🏴
۸ دی ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸ دی ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸ دی ۱۴۰۰
10.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻چرا حاج قاسم می‌توانست در دل خطر حضور پیدا کند و به سلامت برگردد؟ 🔸اخلاص چه اثری در مقدرات انسان‌ها می‌گذارد؟ ⏰ ۵ روز تا سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی
۸ دی ۱۴۰۰
✅سوال ❓نحوه ی پیدایش نسل حضرت آدم علیه السلام به چه شکل بوده است آیا خواهر و برادرها با هم ازدواج کردند؟ 🌸پاسخ خود حضرت آدم علیه السلام و حوا سلام الله علیها طبق نص قرآن کریم از خاک آفریده شده اند و خداوند متعال از آن روح شریف در او دمید و انسان ایجاد شد. 🔹 نسل انسان از طریق ازدواج حضرت آدم با حوا و فرزندانی که متولد شده اند تکثیر شده است. گویا فرزندان زیادی هم از این دو بزرگوار به دنیا آمده اند و نقل شده که در هر بار زایمان فرزندان دو قلو از حضرت حوا به دنیا می آمده است. 🔰درباره ی نسل بعدی اقوال متعددی داریم: 1⃣ فرزندان آدم با بقایای نسل های انسان های پیشین که هنوز نسلشان کاملاً منقرض نشده بود و بقایایی از آن ها روی زمین زندگی می کرده اند ازدواج کرده اند و بدین ترتیب نسل انسان تکثیر پیدا کرده است. 2⃣ خداوند حوریان و همسرانی بهشتی برای فرزندان آدم ع خلق کرد و از ازدواج این ها با هم نسل بشر تکثیر شد. 3⃣ فرزندان انسان با افرادی از طایفه ی جن ازدواج کردند و نسل بشر از این طریق تکثیر پیدا کرد. 4⃣ فرزندان آدم با هم ازدواج کردند و در طبقه ی اول این اتفاق افتاد که خواهر و برادر با هم ازدواج کردند و از این طریق نسل انسان تکثیر شد. ❌ از آن جا که حرمت و حلیت تابع مصالح و مفاسد هستند چون در آن زمان ضرورت و مصلحت اقتضاء می کرد ازدواج با محارم حلال بود ولی در نسل های بعدی چون این ضرورت برداشته شد چنین ازدواجی حرام شد. 💠 روایتی از امام رضا علیه السلام بر این مطلب دلالت دارد. همچنین علامه طباطبایی ره از ظاهر آیه ی اول سوره نساء همین مطلب را استفاده کرده اند. خداوند متعال در آیه ی اول سوره نساء می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيبا» از ظاهر فراز «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً» که یعنی از آن دو مردان و زنان زیادی را پراکنده کرد، می توان برای تقویت این نظر استفاده کرد؛ چرا که نفرموده: وَ بَثَّ مِنْهُما و مِن غیرهما. 🔰 در زمان حضرت آدم شریعتی به این معنا وجود نداشت و اولین پیامبر صاحب شریعت حضرت نوح علیه السلام است که با فاصله زمانی زیادی نسبت به حضرت آدم ع قرار دارند. در زمان حضرت آدم ع و پیش از حضرت نوح ع انسان ها بر طبق مقتضیات فطری و انسانی خودشان و آن چه پیامبرانشان بیان می کردند می بایست رفتار می کردند و بایدها و نبایدها بر طبق همین ها بود. ✳️ ممکن است شخصی اشکال کند که ازدواج با محارم با طبع و فطرت انسان ناسازگار است که در پاسخ باید گفت که چنین چیزی ثابت نشده است. پس به لحاظ ذاتی اشکالی در این ازدواج با فرض وجود مصلحت نیست. 🍃 برخی ازدواج ها هم داریم که حرام است ولی ممکن است تحت شرایطی حلال شوند. مثلا ازدواج با خواهر زن حرام است ولی در صورت فوت همسر یا طلاق دادن او این حرام به حلال تبدیل می شود در صورتی که اگر حرمت ذاتی بود تحت هیچ شرایطی نباید حلال می شد. # استاد محمدی شاهرودی
۸ دی ۱۴۰۰
⛔️شبهه دلیل عصمت فاطمه زهرا(علیها السلام) چیست؟ ❇️پاسخ: 📌 روایات مربوط به عصمت اهل بیت: ☘️علاوه بر ، روایاتى كه شیعه و سنى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) گزارش نموده اند، فضایلى براى اهل بیت برمى شمرد كه جز با عصمت آنان سازگار نیست، چنانكه در حدیث معروف ثقلین آمده است: 🍃🍃(انّى تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتى، ما ان تمسّكتم بهما لن تضلّوا ابداً، لن یفترقا حتى یردا علىّ الحوض)(1) «من در میان شما دو چیز گران بها باقى مى گذارم، كتاب خدا و عترتم. تا وقتى كه به آن دو تمسك كنید، گمراه نخواهید شد. هیچگاه این دو از یكدیگر جدا نمى شوند، تا آنگاه كه بر سر حوض (كوثر) بر من وارد گردند». 🌸اگر اهل بیت پیامبر معصوم از گناه و خطا نبودند، پیروى از آنان همواره موجب هدایت نمى گردید و جدایى ناپذیرى آنان از قرآن، معناى روشنى نمى یافت. 📌 روایات مخصوص به عصمت (علیها السلام): 🌱در اینجا نیز از روایات فراوانى مى توان بهره برد، اما تنها به یكى از آنها كه محدّثین شیعه و سنّى روایت نموده اند، بسنده مى كنیم: ☘️(ان الله - تبارك و تعالى - یغضب لغضب فاطمه و یرضى لرضاها) (2) «همانا خداوند - تبارك و تعالى - با غضب فاطمه غضبناك و با رضایت او خشنود مى شود». ادامه دارد... پی نوشت: 1. برخى از منابع اهل سنت كه با عبارت كم و بیش متفاوت، این حدیث را نقل نموده اند، عبارتند از: -مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 366.سنن بیهقى، ج 2، ص 148.كنزالعمال، ج 1، ص 189-185. -المستدرك على الصحیحین، ج 3، ص 118.خصائص امیرالمؤمنین، ص 21. تاریخ بغداد، ج 8، ص 442. - صحیح مسلم، ج 5، ص 26 (كتاب فضائل الحكمه).الدر المنثور، ج 6، ص 7 (ذیل آیه مودّت). - و سنن ترمذى، ج 5، ص 662 (كتاب المناقب). 2. كنز العمال، ج 12، ص 111.و ر.ك: المستدرك، ج 3، ص 167. الصواعق المحرقه، ص 175. - مجمع الزوائد، ج 9، ص 203. ذخایر العقبى، ص 39.الاصابة، ج 4، ص 378. - اسدالغابة، ج 6، ص 224 و میزان الاعتدال، ج 3، ص 206.
۸ دی ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸ دی ۱۴۰۰