ماه رجب، ماه استغفار .mp3
6.8M
💫 ماه رجب، ماه استغفار
☑️ «حقیقتِ استغفار» و «آثار استغفار» در ماه مبارک رجب
#درمان_افسردگی
⭕️ وقتی که انسان دچار افسردگی میشه خلط سودا در خون زیاد میشه، یه سری غذاهایی هست که در بدن تولید سودا میکنه .
📌 نشونههای اصلی غلبه سودا :
🔸سوزش سر معده، کندی عکس العمل، تیرگی رنگ چهره، سیاهی اطراف چشم،
🔸تندخویی، خساست، قساوت، افسردگی، وسواس فکری و افکار منفی، فکر و خیال، خواب آشفته، بی حوصلگی ، گوشه گیری، فعالیت کم
🔸 تیرگی رنگ پوست، تیرگی ادرار، شوری دهان، بوی بد دهان، تاری چشم، یبوست، سرفه خشک، زود سیر شدن، خستگی زودهنگام،
فرد سودازده غمگین و منزوی خواهد شد.
====💊====💊====
🔸 برای درمان غلبه سودا چندتا نکته باید رعایت بشه :
✅ برای صبحانه بهتره که از نان و عسل استفاده بشه، اونم قبل از ساعت 7 و نیم صبح،
✅استفاده از روغن زیتون در غذاها، استفاده از غذاهای گرم و تر مثل انواع خورشت های ایرانی و خصوصا آبگوشت همراه با نخود یا لوبیا.
✅ اگه شخص لاغر هست روزی ۵ تا ۷ لیوان آب بخوره. هر لیوان آب هم همراهش نصف دونه خرما خورده بشه. اگه ممکنه هفتهای دو تا سه بار گوشت بره کباب شده مصرف کنه.
🌿 | توی سبزیجات از :
نعناع، ریحان، ترخون، مرزه استفاده بشه خوبه
☕️ | چای سیب و به، زنجفیل، دارچین، دمنوش افتیمون
✅ مسافرت رفتن برای شخص سودایی خیلی خوبه.
شانه زدن موهای پشت سر، رفتن به محیط های معنوی مثل مساجد و امامزاده ها، قرائت قرآن هر شب، حمام رفتن بعد از غذا
🔸 استفاده از کفش با رنگ روشن. استفاده از رنگ های روشن در وسایل شخصی و منزل، گفتگو و نشست و برخاست با علما و مومنین، صدقه
به طور کلی انجام کار خیر در بدن انسان باعث از بین رفتن سودا میشه.
====⛔️====⛔️====
⚠️چند تا ممنوعات #اکید هم داره:
- استفاده از گوشت گاو ممنوعه،
- شکر و قند ممنوعه (و بجاش میشه از نبات و خرما استفاده کرد)،
- خوابیدن بین الطلوعین ممنوع،
- نگاه کردن به صحنههای مستهجن و خشن،
- خوردن خربزه و هندوانه،
- ترشیجات، مرغ و ماهی،
- تخم مرغ بازاری، غذاهایی سرخ کردنی
- استفاده از عطرهای سرد و انواع ادکلن
🔺همه این موارد برای سوداییها #ممنوعه🔻
🚫 غذاهای فست فودی و سس،
🚫 داروهای شیمیایی، میوههای نرسیده
🚫 بیتحرکی و یکجا نشستن هم باعث تولید سودا و رسوبخون میشه
🚫 بازیهای هیجانی مثل شهربازی،
🚫 سر و صدای زیاد،
🚫 استفاده زیاد از وسائل الکترونیکی،
🚫 انس نداشتن با دیگران و تنهایی
🕊🌼🕊🌼🕊
📌 علل اصلی گناه کبیره "خ. اِ"
🔸 #خلوت و #تنهــایی
🔸 #چشــــــــم_چرانـی
🔸 تغذیه #ســــــودا_زا
🔹 دوســـــت منحـــــــــرف و ناباب
🔹 عوامـــــل تحــــــــریکِ شهــــوت
🔹 #بیــکاری و ولو بودن
🔸دوستپسر یا دوستدختر داشتن
🔸 اضطـــــــــــراب و نگـــــــــــرانی
و ...
🌼 پرسش:
با اينکه قدرت خداوند بي نهايت است چرا ساخت جهان را در شش دوره انجام داده است؟
🌼 پاسخ:
( هو الّذى خلق السّموات و الارض فى ستّة أیّامٍ )[1]
او کسی است که آسمان و زمین را در شش روز خلق کرد .
اولّا منظور از روز، همین 24 ساعت ما نیست؛ زیرا در آن موقع نه زمینی بود و نه خورشید که یک دور گردش زمین به دور خودش در مقابل نور خورشید را بگوییم یک روز، بلکه از آن تعبیر به دوران و مرحله و یک برهه ای از زمان کرده اند. آنچه که قرآن و روایات بیانگر آن هستند این است که زمین در شش مرحله آفریده شده است و از جزئیات آن که در هر مرحله به چه شیوه ای بوده از کلام الله به ما چیزی نرسیده است . نهایت چیزی که از آیات قرآن به دست می آید. یکى این است که خلقت آسمان و زمین به این شکل و وضعى که ما مىبینیم ناگهانى نبوده و به این شکل از عدم ظاهر نشده بلکه از چیز دیگرى خلق شده که آن چیز قبلا وجود داشته و آن ، مادهاى متشابه الاجزاء و روى هم انباشته بوده که خداى تعالى این ماده متراکم را جزء جزء کرد ، و اجزاء آن را از یکدیگر جدا ساخت ، از قسمتى از آن در دو برهه از زمان زمین را ساخت ، و سپس به آسمان که آن موقع دود[2] بود پرداخته ، آن را نیز جزء جزء کرد ، و در دو برهه از زمان به صورت هفت آسمان در آورد.
دیگر اینکه تمام موجودات زنده ای که ما مىبینیم از آب آفریده شدهاند ، پس ماده آب ،(البته این غیر از آبی است که ما الان به آن آب می گوییم) ماده حیات هر جنبنده است . با مطالبى که گذشت معناى آیه مورد بحث روشن گردید .
پس اینکه فرمود : هو الذى خلق السموات و الارض فى ستة ایام، منظور از آفریدن آن ، جمع کردن اجزاء ، و سپس جدا ساختنش از مواد دیگرى متشابه با هم و متراکم در هم است [3].
تا اینجا معنای خلقت عالم در شش روز معلوم شد، حال به تبیین معنای کن فیکون می پردازیم که اصلا این حرف به چه معناست؟ قرآن می فرماید: ( إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شیْئاً أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ )[4]
این آیه شریفه از آیات برجسته قرآن کریم است که کلمه ایجاد را توصیف مىکند و مىفرماید : خداى تعالى در ایجاد هر چیزى که ایجاد آن را اراده کند ، به غیر از ذات متعالى خود به هیچ سببى دیگر نیازمند نیست ، نه در اینکه آن سبب مستقلا آن چیز را ایجاد کند ، و نه در اینکه خدا را در ایجاد آن کمک نماید، و یا مانعى را از سر راه خدا بردارد . مراد از کلمه امر در آیه مورد بحث ، شأن می باشد ، یعنى مىخواهد بفرماید : شأن خداى تعالى در هنگام اراده خلقت موجودى از موجودات، چنین است ، نه اینکه مراد از آن ، امر در مقابل نهى باشد و وقتی خدا می خواهد موجودی را بیافریند از آن کلمه ی " أمر " استفاده می کند. پس معناى جمله ( اذا اردناه ) این است که : وقتى چیزى در مورد اراده خدا قرار بگیرد ، شأن خدا این است که به آن چیز بگوید باش و آن هم موجود شود ( البته مراد ؛خود لفظ "کن" نیست بلکه همان اراده خداوند است و نیز در این میان مخاطبى هم که داراى گوش باشد و خطاب را با دو گوش خود بشنود و موجود شود ، در کار نیست، براى اینکه اگر مخاطب وجود داشته باشد ، دیگر احتیاج به ایجاد ندارد . پس کلام در آیه مورد بحث کلامى است تمثیلى و چون ذات خداوندى هستى هر چیزی را اراده کند ، بدون تخلف و درنگ موجود مىشود).[5]
از طرفی هم ،آنچه از ناحیه خداى تعالى افاضه مىشود ، قابل درنگ و مهلت نیست ، و تبدل و دگرگونى را هم تحمل نمىکند ، و تدریجیت نمىپذیرد ، و هر آنچه از تدریجیت و مهلت و درنگ در موجودات مشاهده مىکنیم ، از ناحیه خود آنها است، نه از ناحیه خداوند متعال.
صفوان بن یحیى می گوید به حضرت ابى الحسن (علیهالسلام) عرضه داشتم : درباره اراده خدا و خلق کردنش ، چیزى بفرما، مىگوید : آن جناب فرمودند : اراده در ما مخلوقات به معناى ضمیر و خواست باطنى است که به دنبال آن فعل از ما سرمىزند ، و اما اراده در خداى تعالى به معناى ایجاد و احداث فعل است نه غیر آن ، براى اینکه : خداى تعالى احتیاج به تروى و تفکر قبلى ندارد ، او مثل ما نیست که قبل از هر کار نخست تصمیم بگیرد و سپس در طرز پیاده کردنش فکر کند این گونه صفات در خداى تعالى نیست و از خصایص مخلوقات است.
پس اراده خدا همان فعل است نه غیر ، به آن فعل مىگوید : باش و آن فعل وجود پیدا مىکند ، اینهم که گفتیم "مىگوید"، گفتن با تلفظ و نطق به زبان نیست ، و تصمیم و تفکر ندارد ، و همان طور که خودش کیفیت ندارد ، فعل او نیز کیفیت ندارد .[6]
بنابراین اگر می گوییم خداوند عالم را در شش روز خلق کرد اولا به این معنی نیست که خداوند از ناحیه ذات خود آن را تدریجا خلق کرده و فعل خدا تدریجی است و در نتیجه بگوییم چون خدا نمی توانسته آن را یکجا خلق کند پس قدرت او محدود است و برای خلقت نیاز به گذر زمان دارد بلکه این تدریج از ناحیه مخلوق که همان عالم است می باشد، نه از ناحیه خداوند قادر متعال؛ زیرا همانطور که گذشت خداوند هر وقت اراده وجود چیزی را کند بی درنگ آن چیز موجود می شود،حرف شما از ناحیه خداوند هیچ مانعی ندارد، بله می توانست جهان را یکجا خلق کند ولی چون جهان مادی، تابع نظام اسباب و مسببات می باشد و خداوند متعال از جاری کردن امور در غیر نظام اسباب و مسبباتشان إبا دارد[7] برای همین آن را طبق مصالحی که ما از آن خبر نداریم در شش مرحله آفرید،چه بسا هر مرحله متوقف بر مراحل قبل بوده و یا دلایل دیگر ... ولی آنچه حائز اهمیت است قادر بودن خداوند متعال بر ایجاد هر چیزی که امکان وجودی داشته باشد می باشد.[8]
[1] سوره مبارکه هود ،آیه 7
[2] البته آنچه در تفاسیر است این دود مصطلح نیست
[3] ترجمة تفسیر المیزان ،ج 10 ، ص 224
[4] سوره مبارکه یاسین ، آیه 82
[5] ترجمة المیزان ج ، 17 ص ،171. ذیل آیه 82 سوره مبارکه یس.
[6] به نقل از ترجمة تفسیر المیزان ج 17 ، ص 177
[7] "ابى اللّه ان یجرى الاشیاء الّا باسباب"به نقل از مجموعه آثار ،ج1،ص 408 (مجمع البحرین، ماده سبب)
[8] مجموعهآثاراستادشهیدمطهرى، ج4، ص: 627 و 626
#امتداد_توحید
🔅موضع انسان در اين مسأله [اثبات یا انکار #خدا]، در #تمام_ابعاد انديشهاش و در #جهان_بينى او و ارزيابيهايش از مسائل و در جهتگيري هاى #اخلاقى و #اجتماعى اش تأثير و نقش تعيين كننده دارد.
📚شهید مطهری، علل گرایش به مادیگری، مقدمه
🔰گفتمان توحید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
ثانیه شمار ظهور
#امتداد_توحید 🔅موضع انسان در اين مسأله [اثبات یا انکار #خدا]، در #تمام_ابعاد انديشهاش و در #جهان_
از همه عزیزان دعوت می کنم عضو کانال گفتمان توحید شوید👇👇
@goftemane_tohid
#سلام_امام_زمانـم♥
هر صبح، همچون گل های آفتابگردان ،
رو به سمت یاد شما چشم می گشاییم
و با سلام بر آستان پر برکتتان جان
می گیریم ...
این خورشید حضور شماست که
گرممان می کند، نور بارانمان می نماید
و امیدمان می بخشد ...
شکر خدا که شما را داریم ...
🌤اللـهُمــّ عَجّـلــْ لـِوَلیـّڪـَ الفـَرجــْ 🌤