لذا چون مانند همه مقولات و پدیدههای اجتماعی، به سرنوشت دیگران مربوط میشود، باید احساسها، نیازها و مصالح دیگران نیز در نظر گرفته شود. به همین علت، هیچكدام از پدیدهها و مقولات اجتماعی ـ از جمله بیان و اظهار عقیده ـ در هیچ جامعهای یله و رها نیستند، بلكه قانونمند و محدود به حدودی هستند كه در آن، نفع اكثریت جامعه لحاظ شده است.
اكنون این سؤال پیش میآید كه: آیا در جوامع غربی كه خود را مروّج آزادی بیان، میدانند، واقعاً بیان هر عقیده و اعتقاد آزاد است؟ مسلّماً خیر، نه در آنجا و نه در هیچ جای دیگر، آزادیِ مطلقِ بیان، نه ممكن است و نه سودمند. آیا كارشناسان نظامی این كشورها میتوانند به بهانة آزادیِ بیان، اسرار مهم نظامی پیرامون سلاحهای هستهای یا پروژههای فضایی را فاش كنند؟ همه جوامع (از خانه و خانواده گرفته تا جوامع بزرگ و كلان) به منظور حفظ منافع جمعی و گروهی، خطوط قرمزی دارند كه اجازه ورود و افشای آن را به هیچ كس نمیدهند. محدودیت بیان و تابعیت آن از مصالح فردی و گروهی، همان حقیقتی است كه در فرهنگ عامیانه نیز مورد تصدیق همگان قرار گرفته است. نظیر این ضربالمثل حكیمانه كه میگوید: «هر سخن جایی و هر نكته مكانی دارد.» اسلام نیز، همگام با این حكم عقلایی، بیان هر عقیده و مطلبی را در جامعه مفید ندانسته، از آزادی مطلق اطلاعات و بیان در جامعه اسلامی برحذر داشته است. یكی از مواردی كه آزادی بیان، در آنجا ممنوع است، اعلام ناامیدی و پشیمانی از دین است.
از اینجا روشن میشود، كه مقولة ارتداد به بحث آزادی بیان مربوط میشود، نه آزادی عقیده. از نظر اسلام، تغییر و انتخاب عقیده آزاد است و اصولاً محدودیت و حصر آن، تكویناً ممكن نیست. اما از آنجا كه بیان و اظهار این تغییر عقیده، امری اجتماعی است و به سرنوشت دیگر انسانها مربوط میشود، محدودیتهایی دارد. این كه نوشتهاید، مگر اظهار پشیمانی یك فرد از دین، برای دیگران ضرری دارد؟ در پاسخ باید بگوییم: آری. بدنة اصلی همة جوامع را علوم تشكیل میدهند. یعنی كسانی كه به دلیل مشاغل روزمره، فرصت مطالعه، تحقیق دقیق و مفصل را ندارند و برای ایمان و اعتقاد بیآلایش خود به حداقل ادله و براهین بسنده میكنند، برای این دسته از مردم، گرویدن دیگران به دین بیش از هر دلیل دیگری، موجب تحكیم اعتقاد و ایمان آنان است; چنان كه دینگریزی و اعلام پشیمانی از دین، آثار مخربی بر بنیان اعتقادی و ایمان آنان دارد و موجب شك و تردید آنها میشود. دقیقاً به همین دلیل، اهل كتاب با اطلاع از چنین ویژگی روانشناختی، به جنگ روانی و مبارزه منفی علیه گسترش روزافزون اسلام به منظور ایجاد شك و دودلی در دل مسلمانان دست زدند و قرار گذاشتند، صبحها ایمان آورده و شامگاهان از اسلام، اعلام برائت كنند. خداوند در قرآن مجید در آیة 72 سورة آل عمران به این ماجرا اشاره میكند. صدور حكم ارتداد و اعدام مرتدین از سوی خداوند متعال ریشة این فتنه را تا ابد سوزاند و تمام طرحها و نقشههای آنان را بر باد داد. بیشك اگر دین از حكم ارتداد خالی بود، امروز نیز كسانی یافت میشدند كه جهانگستری اسلام را برنتابند و برای ایجاد شك و شبهه در حقانیت دین، ارتدادهای دستهجمعی و شیطنتآمیز را پیشه كنند. بنابراین روشن میشود كه یكی از علل تشریع حكم ارتداد، مصالح عمومی جامعه اسلامی و جلوگیری از جنگ روانی پیرامون دیگر ادیان و مسلمانان است. اگرچه در این میان، فرصت ابراز عقیده از معدود افرادی كه شاید قصد و غرضی نداشته باشند و از روی خطا و اشتباه در محاسبه از اسلام روی برگردانده باشند، گرفته شود; اما این حداقل هزینهای است كه باید برای مصالح عمومی انسانها پرداخت شود.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
⚘﷽⚘
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
سلام بر تو
اے مولایے که یک لحظه ما را
فراموش نمےکنے
و دستان مهربانت
همیشه پشت و پناه ماست
من منتظر روے دلارام تو هستم...
گاهے چقدر سخت میشود انتخاب کرد
وقتےسر دو راهے قرار دارے
و باید هر دو را انتخاب کنے
شادےبودنش؛
و غم نداشتنش...
یڪ عمر با همین احساس زندگے ڪرده ام
یڪ عمــر ...
عاشق باشے ودستت از دامان معشوق کوتاه ؛
فقط دلخوش به بودنش هستے و
دعاگوے سلامتےاش
عاشق باشے و دستت از دامان معشوق کوتاه ؛
غمِ نداشتن اش جاے تمامِ دردهاے دنیا را پُر میکند...
ٖ
سلام حضرتِ باران
سلام بوے بهار
دنیا اسیرِ غم و رنج و
چشم براهِ نجاتِ شماست
چشم براهِ دیدنتان
ٖ
سلام حضرت یاسین
سلام عطرِ نسیم
کاش با ظهورتان
تمام شود این غم و رنج هاے بیشمار
تمام شود حسرت نداشتنها و
بےتو بودنها ...
در افق آرزوهایم
تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡رامےبینم.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#ولادت_حضرت_معصومه_س
دارد دل ما راه نجاتی دیگر
در مشهد و در قم، عتباتی دیگر
بر بانوی با کرامت قم صلوات
بر شاه خراسان صلواتی دیگر
میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر مبارک باد
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هر چیزی به وقتش
➕ چند مثال از گفتگوهای غلط بین زن و شوهر
#استاد پناهیان
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸زیارت حضرت معصومه را جدی بگیرید | قبر ایشان مظهر قبر فاطمۀ زهرا (س) است🔸
حضرت معصومه (سلام الله علیها) ویژگی خاصی دارند. مظهر حضرت زهرا (سلام الله علیها) هستند و قبر ایشان، مظهر قبر حضرت زهرا (س) است و به همین دلیل روایت شده که: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ اَلْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ اَلْكُوفَةُ ... » * بعد دیگر نگفتند برای امام حسن (ع) حرمی است یا برای امام حسین (ع) هم حرمی است و آن کربلاست. بلکه فرمودند: «وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ» یعنی حرم حضرت زهرا و یازده فرزندش، #قم است.
این که فرمودند: «وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ» را #جدی_بگیرید! کسانی که می خواهند حضرت زهرا (س) را زیارت کنند حضرت معصومه (س) را زیارت کنند؛ همان طوری که در مورد حضرت عبدالعظیم گفته شده: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین بِکَربَلا». این از باب «قبورکم فی القبور» است که در زیارت جامعه آمده. یعنی قبر حضرت زهرا (س) در قبر حضرت معصومه است. «قبورکم فی القبور» یعنی نزدیک ترین قبری که می تواند قبر حضرت زهرا (س) باشد این جاست و هر کسی می خواهد حضرت زهرا (س) را پیدا کند، اینجا دنبال ایشان بگردد.
———
* برای خداوند حرمی است که آن مکه است، برای رسول او حرمی است که مدینه است و برای امیرالمومنین نیز حرمی است که کوفه است ...
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
اگر مقامات و عصمت ائمه معصومين (صلوات الله عليهم اجمعين) ذاتي هست و اکتسابي نيست پس فرقشان با ملائکه چيست؟
🌼 پاسخ:
درست است که امام معصوم عصمتش ذاتی و اعطایی از سوی خداست اما اینگونه نیست که با این اعطاء مانند ملائمه قدرت انجام گناه را نداشت باشند بلکه همانند همه انسان ها امکان انجام گناه را دارند قوه غضبیه و شهوت و تفکر و خیال و .. دارند اما با همه این اوصاف گناه انجام نمی دهند و همین سبب برتری آنها بر فرشته ها می شود.
همانا معصوم قدرت بر انجام گناه دارد، اما هرگز آن چیزی را که مقدورش هست، انجام نمیدهد و این بدین دلیل است که امام معصوم انگیزهاش برای صدور معصیت تمام و کامل نیست، چنانکه در مورد امتناع وقوع قبایح از حکیم متعال یا در مورد عصمت انبیاء: میگوییم. پس قدرت بر چیزی که امکان وقوعش _ به خاطر وجود چیزی غیر از ذاتش _ نیست، انکار نمیشود (یعنی قدرت داشتن بر انجام چیزی را که ذاتاً ممکن است اما وقوعاً ممتنع است، نمیشود نفی و انکار کرد)؛ همانا قدرت بر چیزی که وقوعش ذاتاً ممکن نیست انکار میشود.
آنچه مانع قطعی از ارادۀ گناه میشود، صرف علم حصولی از عواقب معاصی نیست، بلکه مرتبهای بالاتر از علم است که میتوان از آن به مشاهدۀ قلبی تعبیر کرد. به عبارتی دیگر، علم معصوم به حقیقت گناه و عواقب آن، از مرحلۀ «علمالیقین» و «عینالیقین» گذر کرده و به مرحلۀ «حقالیقین» رسیده است (نک: سعیدیمهر، 1381: ج2، 73 - 74، پاورقی).