58 - و آن زمان که گفتیم: به این شهر [بیت المقدس] درآیید و از [نعمتهای] آن هر جا خواستید فراوان بخورید و از این دروازه خاضعانه وارد شوید و بگویید: خدایا! گناهان ما را فرو ریز تا خطاهای شما را ببخشاییم، و [البته پاداش] نیکوکاران را خواهیم افزود
59 - پس ستمکاران سخن را به غیر از صورتی که دستور داشتند تغییر دادند پس بر آنان که ستم کردند، به سزای نافرمانیشان بلایی از آسمان نازل کردیم
60 - و هنگامی که موسی برای قومش آب خواست به او گفتیم: با عصایت به این سنگ بزن آنگاه دوازده چشمه از آن جوشید [به گونهای که] هر قبیلهای آبگیر خود را میشناخت [گفتیم:] از رزق خدا بخورید و بنوشید و در زمین سر به فساد بر مدارید
61 - و آنگاه که گفتید: ای موسی! ما دیگر بر یک خوراک صبر نکنیم، پروردگار خویش را بخوان تا از آنچه زمین میرویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیاز برای ما برآورد گفت: آیا پستتر را جانشین بهتر میکنید! [اگر چنین میخواهید] به شهری درآیید تا این چیزها که خواستید بیابید و خواری و مسکنت بر آنان مقرر شد و به خشم خدا گرفتار آمدند این بدان سبب بود که آیات الهی را انکار میکردند و پیامبران را به ناحق میکشتند این از آن روی بود که آنها مردمی نافرمان بودند و پیوسته تجاوز میکردند
#ص9
🌹نکات تفسیری صفحه ۹ سوره بقره 🌹
🌴آیه 8⃣5⃣🌴: نافرمانی امر خداوند در جهاد ، موجب شد بنی اسرائیل چهل سال در بیابان " تیه" یا همان " صحرای سینا" آواره گردند. پس از آن، به نزدیکی شهری رسیدند .مراد از این شهر، احتمالا همان " بیت المقدس " یا شهر " اریحا" درشام است. خداوند برای قبول توبه ی بنی اسرائیل، به ایشان امر نمود تا هنگام ورود به معبد بیت المقدس( یا دروازه شهر) کلمه ی " حطه " ( به معنای خداوندا ! گناهان ما را بریز!) را بگویند،ولی برخی از آنان، به خاطر استهزا ومخالفت با دستور خدا ،این کلمه را تغییر داده وبه جای آن، کلمه ی " حنطه " ( گندم ) میگفتند! به همین دلیل، به عذاب خداوند دچار شدند.
🌿اهل بیت علیه السلام باب آمرزش الهی:
امام صادق علیه السلام می فرماید:"نحن باب حطتکم" این سخن بدین معناست که اهل بیت علیه السلام برای ما چون دربی هستند که بنی اسرائیل می بایست از آن وارد می شدند وه از خداوند طلب آمرزش می نمودند و اگر مسلمانان هم بخواهند مشمول چنین بخششی شوند، باید به ولایت آنان اعتراف و از ایشان پیروی نمایند.🌿
🌴آیه 5⃣9⃣🌴:عذاب بنی اسرائیل چه بود؟
در برخی روایات، این عذاب به نوعی طاعون تفسیر شده است که به سرعت در میان بنی اسرائیل شیوع پیدا کرد و یکی از عوارض طاعون اضطراب و بی نظمی در سخن گفتن است که با معنای ریشه ای کلمه ی "رجز"هم تناسب دارد.
🌴آیه 0⃣6⃣🌴 :عصای موسی علیه السلام:
بنی اسرائیل پس از سرگردانی در بیابان ب شدت تشنه شدند ازین رو از موسی علیه السلام در خواست آب نمودند. موسی علیه السلام به امر خداوند عصای خود را بر سنگی زد ب به اذن خداوند از آن ۱۲ چشمه جاری شد.
این خود معجزه دیگری برای آن حضرت بود زیرا قوم بنی اسرائیل نیر ۱۲ گروه بودند که ریاست هر گروه با یکی از نقبای موسی علیه السلام بود. به آیت ترتیب هر گروهی چشمه مخصوص به خود را داشت.🌿
🌴آیه 1⃣6⃣🌴: مراد از"طعام واحد"
"من و سلوی" یک نوع غذا محسوب می شد به همین خاطر بنی اسرائیل از آن به تنگ آمده بودند و از موسی علیه السلام در خواست کردند که از زمین خوراکی هایی همچون سیر،پیاز،خیار و....بروید. موسی علیه السلام ازین درخواست جاهلانه بر آشفت و آنان را مواخده نمود که چرا این غذا ها را بر غذای نازل شده که آسان تر بدست می آمد و پاکیزه تر بود ترجیح می دهند؟! با این حال خداوند به آنان فرمان داد تا در شهر ها فرود آیند که در آنجا هر چه بخواهند برایشان فراهم است اما آنان از ورود به آن شهر ها امتناع کردند و به سزای آن ۴۰ سال در بیابان ها سرگردان شدند.
🌿معنای "مصر":
واژه مصر در اصل به معنای حد و مرز میان ۲ چیز است از آن جهت که شهر ها را با حد و مرز محدود می کردند ، مصر نامیده می شدند. لذا ب نظر می رسد که مراد از مصر در آیه همان مفهوم کلی شهر باشد ن کشور مصر یعنی از بیابانی که هستید وارد شهر ها شوید که در آنجا امکانات و غذا های متنوعی است.🌿
🌿پیامبر کشی یهود:
یهودیان بسیاری از پیامبران را با روشهای گوناگون سربریدند، زده در چاه انداختند، جوشانیدند در دیگ، سوزاندند و .... کشتند.
از امام حسین علیه السلام نقل شده است که فرمود" بنی اسرائیل بین اذان صبح تا طلوع آفتاب ۷۰ پیامبر را شدند و سپس در بازار هایشان ب تجارت مشغول شدند؛ گویا هیچ واقعه ای رخ نداده است آنان واسطه کشتن بسیاری از پیامبران به دست پادشاهان و کفار نیز گردیدند. از امام صادق علیه السلام در این زمینه روایت شده است:"به خدا سوگند تعجب انبیاء را با شمشیر های خود نکشدند اما سخنان ایشان را شنیدند و آن را نزد نا اهلان فاش کردند
در نتیجه دشمن ایشان را گرفت و کشت با توجه ب این معنا"عصیان " در ادامه آیه به معنای حفظ نکردن اسرار انبیا علیه السلام است.
🌿ذلت و سرگردانی یهود در طول تاریخ:
در آیه ۶۱ خداوند از آینده ی قوم یهود در طول تاریخ خبر داده است" ضربت علیهم الذله " مهر ذلت برآنها زده شده است. با نگاهی ب حوادث گوناگونی که برای این قوم در طول تاریخ رخ داده است و نیز وضع آشفته و متزلزل امروزی آنان ب درستی این حکم قاطع قرآن پی می بریم.🌿