🌺نکات تفسیری صفحه ۳۰🌺
🌴آیه 1⃣9⃣1⃣🌴: مراداز "فتنه " چیست؟ این واژه حدود شصت بار درقرآن کریم ذکر شده ودر اصل ،به معنای " قراردادن طلا درآتش برای خالص شدن از ناخالصی ها" می باشد. در قرآن به معنای گوناگون ی به کار رفته است : آزمایش وامتحان ( عنکبوت، ۲) ؛ فریب دادن ( اعراف، ۲۷) ؛ بلا وعذاب( ذاریات ،۱۳)؛ گمراهی ( مائده، ۱۴۱)؛ شرک وبت پرستی یا سد راه ایمان آوردند گان شدن ) همین آیه )؛ البته تمام معانی ذکر شده به همان مفهوم اصلی فتنه بر می گردد.
فتنه؛ گناهی بزرگ تر از قتل : ایجادفتنه وتلاش برای بر هم زدن امنیت روحی واخلاقی جامعه، گناهی بسیار پست تر وسنگین تر از ایجاد رعب ووحشت درمیان آنان وقتل وکشتار است؛ زیرا قتل وکشتار ، جسم انسان را از بین می برد ،ولی فتنه وگمراه کردن دیگران، روح وحقیقت انسان را نابودکند
🌿جلو گیری از سوء استفاده دشمن : مشرکین میدانستیدکه پیامبر صلی الله علیه واله ماه های حرام را پذیرفته وجنگ را در آن زمان حرام میداند. از این رو، می خواستند از این موضوع سوء استفاده کرده وبا حمله دراین ماه ها آنان را غافلگیر کنند ، ولی این آیه، از نقشه پرده برداشت وبه مسلمانان اجازه داد که اگر مشرکین در ماه حرام ویا کنار مسجد الحرام به شما حمله کردند، با آن ها بجنگیدواز خود دفاع کنید.🌿
🌿اهداف جهاد در اسلام :اسلام با هرگونه جهاد و جنگ به منظور کشور گشایی مخالف است ،ولی چنانچه به کیان مسلمانان حمله شود ،جهاد دفاعی را واجب میداند. هم چنین، در شرایط خاص، جهاد ابتدایی را واجب میشمارد. هدف اسلام از جهاد ابتدایی، مقابله با سردمداران کفر وطاغوت ونجات مردم ومستظعفان از بند اسارت آنان است .البته به عقیده ی اکثر فقهاء،این گونه جهاد ،در زمان غیبت جایز نمی باشد
🌴آیه 5⃣9⃣1⃣🌴 : انفاق؛راهی برای نجات جامعه از فروپاشی: مراد از انفاق دراین آیه،سرمایه گذاری برای تامین هزینه ی جهاد است؛ یعنی به مسلمانانی که قدرت مالی دارند دستور داده شده است که هزینه جنگ و جهود را تامین کنند؛زیرا در غیر این صورت،ممکن است لشگر مسلمانان دچاد کمبود تجهیزات جنگی شده و متحمل شکست شوند.از سویی نباید با انفاق فراوان و تمام شدن سرمایه های اقتصادی ،زمینه نابودی تدریجی خود و جامعه را فراهم آورند.بنابراین،ارتباط بی دو جمله ی"در راه خدا انفاق کنید" وخود را به دست خود به هلاکت نیفکنید"این است که میانه روی را در انفاق به ویژه برای تامین هزینه های رعایت نمایید.🌿
🌴آیه 6⃣9⃣1⃣🌴:احکام حج:این دسته آیات،به بیان برخی احکام حج میپرداز:بطور کلی،حج بر کسی واجب میشود که به استطاعت برسد.حاجی باید یک عمره و یک حج بجا آورد.حج بر سه گونه است:تمتع ،قِران واِفراد.دو نوع اخیر،مخصوص کسانی است که در محدوده حرم(مکه و اطراف آن تا ۱۲ فرسخ)زندگی میکنند و باقی حجاج باید حج تمتع بجا آوردند.احکام این ۳نوع حج،متفاوت است؛مثلا عمره ی حج تمتع،قبل از حج و عمره ی قرآن و افراد ،پس از آن صورت میگیرد.کسی که وارد محدوده ی حرم میشود،باید احرام بسته و تلاش کند تا اعمال حج را بدون کاستی به پایان رساند.اگر کسی مُحرم شده باشد ،ولی بهجهت بیماری، در مشقت قرار گیرد و نتواند اعمال حج رابه پایان رساند،( محصور)نام دارد.حکم محصور آن است که باید یک قربانی را به قربانگاه(حرم یا سرزمین منا)بفرستد.و پس از آن که قربانی وی ضبح شد،میتواند از حالت احکام خارج شود و سر خود را بتراشد ک در این صورت باید کفاره (سه روز روزه یا اطعام ب ۶فقیر و یا یک قربانی دیگر بدهد)اما اگر کسی در تنگنا قرارداشت و در امنیت بسر میبرد،باید عمره و حج خود را بجا آورده و در سرزمین منا،قربانی کند و اگر قربانی نیافت ،باید ۳روز در حج و ۷روز پس از بازگشت روزه بگیرد.البته همان گونه ک گفته شد این حکم برای کسانی است ک در خارج از محدوده حرم زندگی کرده و حج تمتع بجا میآورند ن ساکنان حرم ک باید حج قِران یا افراد بجا آورند
🌿اجتهاد در برار نص قران:طبق نص صریح ایه،عمره ی تمتع یکی از واجبات حج تمتع است.(فَمَن تمتع بالعمره الی الحج) ولی خلیفه دوم ب اجتهاد خود و با دلیل واهی ،این عمره ره تعطیل و آن را حرام اعلام کرد این نمونه ی روشن اجتهاد در مقابل قرآن و فتوای باطل در امور دینی است ازاین رو برخی مفسران اهل سنت ادعای نسخ این آیه را نمودند؛درحالی ک هیچ دلیلی بر نسخ این آیه وجود ندارد
🌿۳روز و ۷رو:روشن است که جمع ۳روز و ۷روز،۱۰ روز میشو؛ پس چ ضرورتی دارد ک جمله ی ( تلک عشره کامله) اضافه شود؟ در پاسخ این سؤال، باید گفت:این تعبیر ب این خاطر است که تصور نشود "واو" در عبارت و سبعه ب معنای تخییر میباشد و این حکم واجب تغییری است همچنین تعبیر به"کامله"اشاره ب این است ک روزه ی ده روز میتواند بطور کامل جانشین قربانی شود و زوار نباید ازین بابت نگران باشند🌿
انتظاریعنۍاینڪه
ببینـےدرجایگاهۍڪههستۍ،
باتوانایۍهایۍکهدارۍ؛
چهڪارۍازدستتبرمیآید..
تابراۍامامزمان(عج)انجام بدهـے❤️🩹!(:
#امام_زمـانم
آرام دلی، دفع غمی، مرهم دردی!
-أبانا مهدی (عج)
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج
#امام_زمان
بېسېم چې
*
؛
- اینکه آهنگ ساسی با سالمرگ علی محمد باب ( بزرگ بهائیها ) همزمان میشه ، یکم زیادی عجیب نیست ؟!
بوی نجس بهائیت به مشام میرسه !
امیرکبیر ، واقعا چه کار بزرگی کردی که بعد از ۱۷۰ سال هنوز اینا دارن میسوزن : ) .
هر روز یک بند ازاستغفار هفتاد بندی مولا امیرالمومنین علی علیه السلام!
#بند_هفتم
🪴این استغفار توسط امام علی علیه السلام به یک مرد عرب جهت افزایش رزق و روزی آموزش داده شده!
۷-اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ رَصَدَنِی فِیهِ أَعْدَائِی لِهَتْکِی فَصَرَفْتَ کَیْدَهُمْ عَنِّی وَ لَمْ تُعِنْهُمْ عَلَى فَضِیحَتِی کَأَنِّی لَکَ وَلِیٌّ فَنَصَرْتَنِی وَ إِلَى مَتَى یَا رَبِّ أَعْصِی فَتُمْهِلَنِی وَ طَالَ مَا عَصَیْتُکَ فَلَمْ تُؤَاخِذْنِی وَ سَأَلْتُکَ عَلَى سُوءِ فِعْلِی فَأَعْطَیْتَنِی فَأَیُّ شُکْرٍ یَقُومُ عِنْدَکَ بِنِعْمَهٍ مِنْ نِعَمِکَ عَلَیَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.
بند ۷: بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم از هر گناهی که دشمنانم با آن درپی آبروریزی من بودند و تو نقشه ی آنها را از من برگرداندی و کمکشان نکردی که مرا مفتضح کنند؛ گویا من دوست توام که مرا یاری کردی .پروردگارا، تا کی معصیت کنم تو را و تو مهلتم دهی؟! چقدر معصیت کردنم طولانی شده و تو مؤاخذه ام نکرده ای و با وجود بدیِ کردارم از تو درخواست کردم و تو عطا نمودی؟! پس کدام شکر است که بتواند در برابر حتی یکی از نعمت هایت قرار گیرد؟ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و اینگونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!