📜سُئِلَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلامُ عَنْ أَوَّلِ مَنْ كَفَرَ وَ أَنْشَأَ الْكُفْرَ فَقَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اللَّهُ.
📄از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند اوّلين كسى كه كفر ورزيد و آن را انشاء كرد چه كسى بود؟ حضرت فرمودند: ابليس لعنت خدا بر او باد.
📚 علل الشرایع ج ۲، ص ۵۹۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
⁜ خداوند از علما، پیمان گرفته!
💢بیتفاوت نبودن علما و نخبگان علمی در قبال قضیه غزه!
امام علی علیه السلام :
✧ آگاه باشيد! سوگند به آنكه دانه را شكافت و خلايق را بيافريد، اگر حضور حاضران نبود و حجّت با وجود ياورْ تمام نمىشد، و [اگر نبود]پيمانى كه خداوند از عالمان گرفته كه شكمبارگى ستمگران و گرسنگى مظلومان، بر نتابند، افسار حكومت را بر دوشش مىانداختم و آخرش را با كاسه اوّلش سيراب مىساختم و مىديديد كه دنياى شما نزد من، از آبِ بينى بُز مادهاى بىارزشتر است.
❖ أما والَّذي فَلَقَ الحَبَّةَ وبَرَأَ النَّسَمَةَ، لَولا حُضورُ الحاضِرِ، وقِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِرِ، وما أخَذَ اللّهُ عَلَى العُلَماءِ ألاّ يُقارّوا عَلى كِظَّةِ (۱) ظالِمٍ، ولا سَغَبِ مَظلومٍ، لَأَلَقيتُ حَبلَها عَلى غارِبِها، وَلَسَقَيتُ آخِرَها بِكَأسِ أوَّلِها، ولَأَلفَيتُم دُنياكُم هذِهِ أزهَدَ عِندي مِن عَفطَةِ عَنزٍ !
📚 نهج البلاغه : خطبه ۳، سیاست نامه امام علی(ع)، ص۴۶۶
┈┈❖┈┈
رهبر معظم انقلاب :
این جملهی معروف امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در این زمینه، حرف را تمام میکند:
وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقِرّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛
یعنی خدای متعال این تعهّد را از علما گرفته، از دانشمندان گرفته که در این زمینه تحمّل نکنند
«کِظَّة ظالم» و «سَغَب مظلوم» را؛ نباید تحمّل کنند پُرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده را؛
اَلّا یُقِرّوا. باید عکسالعمل نشان بدهیم، واکنش نشان بدهیم.
وصاياى امام عليه السلام
▫️وَلاَ تَأْسَفَا عَلَى شَيْء مِنْهَا زُوِيَ عَنْکُمَا
🟠 و بر آنچه از دنيا از دست مى دهيد تأسف
نخوريد
✍به آنچه از دست رفت تأسف نخوريد، دليل روشنى دارد، زيرا تأسف بر از دست رفته ها چيزى را به انسان باز نمى گرداند و انسان را از فعاليّت هاى مثبت براى حفظ آنچه در دست دارد باز مى دارد.
📘#نامه_47
امام صادق (علیه السلام):
🔹منْ لَقِيَ اَلنَّاسَ بِوَجْهٍ وَ عَابَهُمْ بِوَجْهٍ جَاءَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ لَهُ لِسَانَانِ مِنْ نَارٍ.
🔸 هرکس مردم را با یک چهره دیدار کند و (در نبودشان) با چهره دیگر از آنان عیبگویی کند به قیامت وارد میشود در حالی که دو زبان از آتش دارد.
📚 امالی صدوق (باب الرابع و الخمسون)
جلد ۱ صفحه ۳۳۷
🔮وَمَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَکَةِ الدُّنْیَا وَالاْخِرَةِ هَلَکَ فِیهِمَا
🟤کسى که در برابر عوامل هلاکت خویش در دنیا و آخرت تسلیم گردد (و به مبارزه بر ضد اسباب شک و شبهه بر نخیزد) در هر دو جهان هلاک خواهد شد
✍مى دانیم شیاطین جن و انس سعى دارند از طریق شبهه افکنى، افراد را در عقاید دینى خود به شک و تردید بکشانند. اگر انسان در مقابل آنها حالت تهاجم منطقى بگیرد بر آن شبهات غالب مى شود و عقاید حق را مى پذیرد; اما افراد ترسو و بزدل در حالت انفعالى قرار مى گیرند و همچون پر کاهى که در مقابل تندباد قرار گیرد هر روز به سویى کشیده مى شوند و نمى توانند عقیده حق را برگزینند.
📘 نهج البلاغه #حکمت_31
⚜ ذکر صالحین ⚜
معارف نماز
اين كه در روايات آمده است: كسي كه وضو مي گيرد،با آب وضوي او فرشته خلق مي شود، يعني با عمل صالح او ((كُنْ فَيَكُون))*١ مي شود،
و گرنه فرشته ها نه از آتشند و نه از خاك.
آنها با نماز درست مي شوند،
نظير عسل بهشت كه از عمل صالح ساخته مي شود.
((وَ اَنْهٰرٌ مَّنْ عَسَلٍ مُصَفَّي))*٢
عسل بهشت از زنبور و كندو نيست، بلكه با نماز و روزه درست مي شود.
حوري بهشت هم نظير انسان نيست تا ((خٰلِقُ بَشَراً مِّن طِينٍ)) *٣ باشد و از خاك و گل آفريده شده باشد.
و يا مثل جن نيست تا ((وَالْجٰانَّ خَلَقْنٰهُ مِن قَبْلُ مِن نّٰارِ السِّمُوم))*٤ باشد و از آتش گرم و سوزان خلق شده باشد، بلكه او با نماز درست مي شود،
با عبادت و اطاعت درست مي شود.
بنابراين اگر فرشته موجودي است كه با نماز درست مي شود، نمازگزار بالاتر از نماز است،
چون ((فٰاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ))*٥
بالاتر از هر كار خير، صاحب آن كار است، چون هر مؤثري از اثر خودش قوي تر است.
١-سوره يس،آيه ٨٢
٢-سوره محمد،آيه ١٥
٣-سوره ص،آيه ٧١
٤-سوره حجر،آيه ٢٧
٥-نهج البلاغه،كلمات قصار،حكمت٣٢،ص٣٦٦
📚منبع:كتاب هزارويك نكته درباره نماز اثر حسين ديلمي
💎پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمودند :
يا عَلِيُّ ... مَثَلُكَ ومَثَلُ الأَئِمَّةِ مِن وُلدِكَ بَعدي مَثَلُ سَفينةِ نوحٍ ، مَن رَكِبَها نَجا ، ومَن تَخَلَّفَ عَنها غَرِقَ ، ومَثَلُكُم مَثَلُ النُّجومِ ، كُلَّما غابَ نَجمٌ طَلَعَ نَجمٌ ، إلى يَومِ القِيامَةِ.
اى على! مَثَل تو و امامان از نسل تو پس از من همچون كشتى نوح است كه هر كس بر آن درآيد رهايى يابد و هر كه از آن بازمانَد غرق شود و مَثَل شما همچون اختران است كه هر گاه يكى ناپديد شود ديگرى پيدا گردد تا به روز رستاخيز.
📖أمالي شیخ صدوق،ص۲۲۲،ح۱۸
📖كمال الدين،ص۲۴۱،ح۶۵
📖بشارة المصطفى،ص۳۲
📖جامع الأخبار،ص۵۲،ح۵۹
📖مائة منقبة،ص۶۵ : 65
📖فرائد السمطين،ج۲،ص۲۴۳،ح۵۱۷
نکوهش سستی و نافرمانی یاران
▫️أَيَّتُهَا الْفِرْقَةُ الَّتِي إِذَا أَمَرْتُ لَمْ تُطِعْ، وَ إِذَا دَعَوْتُ لَمْ تُجِبْ. إِنْ أُمْهِلْتُمْ خُضْتُمْ وَ إِنْ حُورِبْتُمْ خُرْتُمْ وَ إِنِ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَى إِمَام طَعَنْتُمْ، وَ إِنْ أُجِئْتُمْ إِلَى مُشَاقَّة نَکَصْتُمْ
🟤اى گروهى که هر گاه فرمان دادم اطاعت نکرديد و هر زمان دعوتتان نمودم اجابت ننموديد; هر وقت به شما مهلت داده شود (که آماده پيکار با دشمن شويد) در بيهودگى فرو مى رويد (و فرصت ها را از دست مى دهيد) و اگر با شما بجنگند ضعف وناتوانى نشان مى دهيد ; هرگاه مردم، اطرافِ پيشوايى گرد آيند طعنه مى زنيد و اگر شما را براى حل مشکلى بياورند عقب نشينى مى کنيد»
✍امام عليه السلام در اين عبارت، به چهار نقطه ضعف مردم پيرامونش اشاره مى کند: نافرمانى، بى توجهى به فراخوانى، استفاده نکردن از مهلت ها و فرصت ها و ضعف نشان دادن در ميدان نبرد.به يقين هريک از اين موارد مى تواندعاملى براى شکست باشد تاچه رسد به تمام اين ها.
📘#خطبه_180
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
#ضررهای_عبرت_آموز
💢 وَ قَالَ عليهالسلام:
لَمْ يَذْهَبْ مِنْ مَالِكَ مَا وَعَظَكَ.
🔰و درود خدا بر او، فرمود:
مالى كه نابودى آن تو را پند مىدهد، از دست نرفته است.
📖 آدرس: نهج البلاغه، حکمت شماره ۱۹۶
❇️ آثار شگفت انگیزِ استغفار و توبه در دنیا و آخرت انسان
✍️ آثار توبه و استغفار در افزایش رزق و روزی:
🌸 امیرمومنان علی (علیه السلام) فرمودند: «وَ قَد جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ الإستِغفارَ سَبَباً لِدُرورِ الرِزقِ وَ رَحَمَةِ الخَلقِ».
«... خداوند استغفار را وسیله دائمی فرو ریختن روزی و موجب رحمت آفریدگان [خود] قرار داده است.»(۱)
و در ادامه به آیه شریفه ذیل استناد فرمودند: «إستَغفِرُوا رَبَّکُم إنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرسِل السَّماءَ عَلَیکُم مِدراراً وَ یُمْدِدْکُم بِأموالٍ وَ بَنینَ وَ یَجعَل لَکُم جَنَّاتٍ وَ یَجعَل لَکُم أنهارا»(۲)
یعنی: «از پروردگار خود [با توبه] آمرزش بخواهید که بسیار آمرزنده است تا بارانهای پر برکت را از آسمان پی در پی بر شما فرو ریزد و با بخشش اموال فراوان و فرزندان شما را یاری دهد و باغستانها و نهرهای پر آب در اختیار شما گذارد.»
✍️ بسیاری از مومنین به دنبال ذکر و دعایی هستند (که معتبر و دارای سندی قطعی باشد) تا با خواندن آن روزیشان فراوان شود، طبق آیه شریفه یادشده بهترین ذکر و دعا برای رهایی از فقر و افزایش رزق و روزی (استغفار = استغفر الله) است.
📚منابع:
۱- نهج البلاغه: (ترجمه محمد دشتی ره) خطبه: ۱۴۳، ص ۲۶۲.
۲- سوره نوح: آیه ۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟤تفاوت حکومت حضرت علی علیه السلام و معاویه!
💠 افشای کار زشت
🔹 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
هر که کار زشتی را فاش کند، چون کسی است که آن را انجام داده و هر که مومنی را به کار زشتی سرزنش کند، نمیرد تا به آن عمل گرفتار شود.
📚 اصول کافی/ج4/ص59
✍🏼 قرآن کریم: کسانى که دوست دارند، زشتکارى در میان مومنان، شیوع پیدا کند، براى آنان در دنیا و آخرت عذابى پر درد خواهد بود.
📗 سوره نور/19
مراقبت نفس
▫️عِبَادَ اللّهِ، اللّهَ اللّهَ فِي أَعَزِّ الاَْنْفُسِ عَلَيْکُم، وَ أَحَبِّهَا إِلَيْکُمْ
🟤«اى بندگان خدا، خدا را خدا را; مراقب عزيزترين و محبوب ترين نفوس نسبت به خويش باشيد»
🖋به يقين منظور از عزيزترين نفوس در اين عبارت، خود انسان است; چرا که حبّ ذات، طبيعى هر انسانى است و اگر به اشخاص و اشياى ديگر علاقه دارد از پرتو حبّ ذات است; چرا که آن ها را در سرنوشت خود مؤثر مى داند
به هر حال، مقصود اين است که شما اگر به هيچ کس رحم نمى کنيد دست کم به خود رحم کنيد و اگر منافع هيچ کس را در نظر نمى گيريد، حدّاقل منافع خود را در نظر بگيريد که اين علاقه به خويشتن، جزء فطرت شماست
📘#خطبه_157
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺هیچ کس علی را نمیشناسد مالک...
«إنَّ الْعَدْلَ مِیزَانُ اللهِ سُبْحَانَهُ الَّذِی وَضَعَهُ فی الْخَلْقِ، وَ نَصَبَهُ لاِِقَامَةِ الْحَقِّ، فَلاَ تُخَالِفْهُ فِی مِیزَانِهِ، وَلاَ تُعَارِضْهُ فِی سُلْطَانِهِ.»
بیگمان عدالت، ترازوی خدای سبحان است که آن را در میان خلق خود نهاده و برای برپا داشتن حق، نصب کرده است. پس برخلاف ترازوی او عمل مکن و با قدرتش مخالفت مورز
#علی_شناسی
#علی_مع_الحق_و_الحق_معی_علی
♻️پیامدهای لجاجت در کلام امیرالمؤمنین
❤️امام علی(عليه السلام) در حکمت 179 نهج البلاغه، در تبیین پیامدهای «لجاجت» چه می فرمایند؟
امام علي(ع) در بیان يكى از مهم ترين آثار سوء «لجاجت» مى فرمايد: «لجاجت، فكر و رأى انسان را از ميان مى برد». زيرا «لجاجت» اجازه درست انديشيدن را به انسان نمى دهد و غالباً لجوجان به راه خطا رفته و منافع و موقعيت هاى خود را از دست مى دهند، چرا كه تصميم گيرى هاى آنها نابجا و ناصواب است.
از سویی افراد لجوج كمتر مشورت کرده و بر روى افكار خود پافشارى مى كنند. در واقع محروم بودنشان از مشورت ضربه ديگرى بر آنان وارد مى سازد. لذا امام(ع) می فرماید: «لجاجت زيان بارترين اشيا در دنيا و آخرت است».
📙#حکمت_179
🌷 رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمودند :
✍ مثَلُ علیٍّ فیکم أو قال : فی هذه الاُمّة کمثل الکعبة المستورة ، النظر إلیها عبادةٌ ، والحجُّ إلیها فریضةٌ.
🖋 مثَل على(علیه السلام) در میان شما یا در این امّت مَثَل کعبه پوشیده شده است که نگاه کردن به آن عبادت و حجّ (قصد و آهنگِ رفتن) به سوى آن واجب است.
📚 گزیده ای جامع از الغدیر
▫️أَلاَ وَ إِنِّي أُقَاتِلُ رَجُلَيْنِ: رَجُلا ادَّعَى مَا لَيْسَ لَهُ، وَ آخَرَ مَنَعَ الَّذِي عَلَيْهِ
🟠بدانيد من با دو کس پيکار خواهم کرد: نخست آن کس که چيزى را ادعا کند که حق او نيست و ديگر، کسى که از دادن حقى که بر اوست، امتناع ورزد.
✍به نظر مى رسد که اوّلى اشاره به معاويه است که به بهانه مطالبه خون عثمان از بيعت سرپيچى نمود ; در حالى که خون خواهى عثمان يا به وسيله فرزندان ارباب دم بايد صورت گيرد و يا به وسيله امام المسلمين و کسى که مردم با او بيعت کرده بودند، يعنى على بن ابى طالب(عليه السلام) .و دوّمى اشاره به طلحه و زبير و مانند آن هاست که با امام(عليه السلام) بيعت کردند و بعد از آن هم خودشان از آن سر باز زدند و هم معاويه و ديگران.
📘#خطبه_173