❇️اوج #معرفت و #صفای_باطن
🔰اگر انسان بتواند همانطور که در اوج رنجها و بیکسیها خدا را عمیق و مخلصانه صدا میزند،?
در حالت #رخاء و #نعمت هم همانطور خدا را صدا بزند و احساس وابستگی محض به خدا داشته باشد،
👈 به اوج معرفت و صفای باطن رسیده است.👌
✔️ما همیشه شدیداً به خدا وابستهایم، فقط کافی است دائماً به آن توجه کنیم.✨🍃
#حجت_الاسلام_پناهیان
⚜ استاد خیرآبادی:
《۱۲۴ هزار پیامبر آمدند، سختیها و بلاها کشیدند به امید آنکه پیغمبر آخرالزمان بیاید و دین خدا را در عالم جاری کند. پیغمبر خاتم(ص) آمد، علی (ع) آمد، فاطمه(س) آمد حسن و حسین علیهماالسلام و سایر ائمه اطهار آمدند، مصائب و بلاها را متحمل شدند چشم امیدشان به این بود که مهدی (عج) بیاید و دین خدا را جاری کند و اینک چشم امید مهدی(عج) در پس پرده غیبت به آنست که خدا را به حق عمه جانش زینب (س) قسم بدهیم که فرج او را برساند و کمال دین خدا را جاری کند.
یعنی ثمره نبوت ۱۲۴ هزار پیغمبر و همه امامان و معصومین و ملائکه به فرجام می رسد اگر نام "زیــــــنب" را پیش خدا بیاوریم.》
🍃🌸🌸🍃🌸🌸🍃🌸🌸
10.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫زینت شب یلدا ذکر فضائل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
💫استاد علی خیرآبادی
💫قرارگاه سایبری حضرت بی بی رقیه سلام الله علیها مرکز شهدای آتش نشانی
#پیشنهاد_دانلود
🌹حضرت زینب سلام الله علیها در آینه نهج البلاغه:
✅ سرآغاز تربیت #علوی که تبلور آن نامه ۳۱ نهج البلاغه است با شناخت آغاز میشود، شناختی که محوریت آن تعقل و اندیشه است.
✅امیرالمومنین در نامه ۳۱ #نهجالبلاغه میفرمایند: زن گل بهاری است نه پهلوانی سخت کوش و خشن... و سخت گیری در پوشش عامل سلامت و استواری بانوان است.
✅زینب کبرى (سلام الله علیها) #عفت خویش را حتى در سختترین شرایط به نمایش گذاشت. او در دوران اسارت و در حرکت از کربلا تا شام سخت بر عفت خویش مراقبت داشت
🔻مطلب کامل را که به مناسبت میلاد باسعادت حضرت زینب (سلام الله علیها) بر روی پایگاه اینترنتی شریعه و به قلم استاد #مهدوی_ارفع منتشر شده است را در لینک زیر بخوانید 👇
🌐 sharieh.com/news/361
🆔 @mahdavi_arfae
🌺🌷🌿📕📒📗🌺🌷🌿📕📒📗
🔸متن زیارتنامہ حضرت زینب ڪبری ((سَلامُ اللہ عَلَیها))🔸
🌟✨بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم✨🌟
🌼🍃اَلسَّلامُ عَلَیْڪِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ،
اَلسَّلامُ عَلَیْڪِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدیجَةَ،
اَلسَّلامُ عَلَیْڪِ یا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ،
اَلسَّلامُ عَلَیْڪِ یا اُخْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ،
اَلسَّلامُ عَلَیْڪِ یا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ،
اَلسَّلامُ عَلَیْڪِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ،
اَلسَّلامُ عَلَیْڪِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَڪاتُهُ،
اَلسَّلامُ عَلَیْڪِ عَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَ بَیْنَڪُمْ فِی الْجَنَّةِ، وَ حَشَرَنا فے زُمْرَتِڪُمْ، وَ اَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّڪُمْ، وَ سَقانا بِڪَاْسِ جَدِّڪُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ اَبیطالِب، صَلَواتُ اللهِ عَلَیْڪُمْ، اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنا فیڪُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ، وَ اَنْ یَجْمَعَنا وَ اِیّاڪُمْ فے زُمْرَةِ جَدِّڪُمْ مُحَمَّد صَلَّے اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَ اَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَڪُمْ، اِنَّهُ وَلِیٌّ قَدیرٌ، اَتَقَرَّبُ اِلَے اللهِ بِحُبِّڪُمْ، وَالْبَرائَةِ مِن اَعْدائِڪُمْ، وَالتَّسْلیمِ اِلَے اللهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْڪِر وَ لا مُسْتَڪْبِر وَ عَلے یَقینِ ما اَتے بِهِ مُحَمَّدٌ، وَ بِهِ راض نَطْلُبُ بِذلِڪَ وَجْهَڪَ یا سَیِّدے،
اَللّهُمَّ وَ رِضاڪَ وَالدّارَ الآخِرَةَ، یا سَیِّدَتے یا زَیْنَبُ، اِشْفَعے لے فِے الْجَنَّةِ، فَاِنَّ لَڪِ عِنْدَاللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ،
اَللّهمَّ اِنّے اَسْئَلُڪَ اَنْ تَخْتِمَ لے بِالسَّعادَةِ، فَلا تَسْلُبْ مِنّے ما اَنَا فیهِ، وَ لاحَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ،
اَللّهمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَ تَقَبَّلْهُ بِڪَرَمِڪَ وَ عِزَّتِڪَ، وَ بِرَحْمَتِڪَ وَ عافِیَتِڪَ، وَ صَلَّے اللهُ عَلے مُحَمَّد وَ آلِهِ اَجْمَعینَ، و سَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ🍃🌼
*ما چله نشین شب یلدای ظهوریم*
*ما منتظر نوبت بر پایی نوریم*
*ما محو جمال پسر فاطمه هستیم*
*شب زنده نگه دار به یلدای حضوریم*
*یلدا بلندترین شب سال است اما به بلندی شب انتظار تو نمیرسد تا تو نیایی همه شبها شب یلداست*
*اللهم عجل لولیک الفرج*
20.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎆 سفارش قرآن، تفکر در خلقت آسمان ها و زمین
#استاد_خیرآبادی
🌎 قرارگاه سایبری حضرت بی بی رقیه (س)
مرکز اردبیل 💫💫💫
👌ویژه شب یلدا / پیشنهاد دانلود
11.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مولودی خوانی
بمناسبت میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫سرّ ابیها حضرت زینب سلام الله علیها
💫استاد علی خیرآبادی
💫قرارگاه سایبری حضرت بی بی رقیه سلام الله علیها مرکز شهدای آتش نشانی
توجه:
به چیزهایی که نجس را پاک میکند «مطهرات» میگویند.
الف) آب
۱. طریقهی تطهیر ظروف:
۱. ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست، ولی در کر و جاری یکبار کافی است.
۲. ظرفی را که سگ در آن، آب یا چیز روان دیگر خورده یا آن را لیسیده است باید اول با خاکمال شستشو کرد و سپس با آب شست، و اگر با آب قلیل شسته میشود باید پس از خاکمال دو مرتبه شسته شود.
۳. ظرفی که در آن خوک، غذای روان یا آب بخورد باید هفت مرتبه شسته شود، ولی خاکمال آن لازم نیست.
۲. طریقهی تطهیر غیر ظروف:
۱. چیزی که نجس شده است، اگر در صورت بر طرف کردن عین نجاست، یکبار آن را در آب کر یا جاری فرو ببرند یا زیر شیری که به کر متصل است بگیرند به طوری که آب به همهی جاهایی که نجس شده برسد پاک میشود، و در فرش و لباس و امثال آن بنابر احتیاط (واجب) باید آن را پس از فرو بردن در آب، فشار و یا تکان بدهند. بلی فشار یا تکان لازم نیست خارج آب باشد بلکه داخل آب کافی است.
۲. چیزی که بر اثر تماس با بول نجس شده است، هرگاه پس از برطرف شدن عین نجاست دو مرتبه آب قلیل روی آن ریخته شود، پاک میشود، و چیزی که با نجاسات دیگر تماس یافته و نجس شده است، پس از بر طرف شدن عین نجاست اگر یکمرتبه شسته شود پاک میشود.
۳. چیزی را که با آب قلیل آب میکشند، باید آبی که روی آن میریزند از آن جدا شود و اگر قابل فشردن است، مانند لباس و فرش باید آن را فشار دهند تا آب از آن جدا شود.
توجه:
در تطهیر فرش نجس و مانند آن با آب لوله کشی، جدا شدن آب غساله شرط نیست، بلکه به صرف رسیدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عین نجاست و حرکت غساله از جای خود به وسیلهی دست کشیدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل میشود.
ظاهر تنوری که با گِِل آغشته به آب نجس ساخته شده است، با شستن پاک میشود، و طهارت ظاهر تنور که خمیر به آن میچسبد برای پختن نان کافی است.
لباسهای نجسی که در موقع تطهیر، آب را رنگین میکنند چنانچه رنگ دادن لباس باعث مضاف شدن آب نشود، لباسهای نجس با ریختن آب بر آنها پاک میشوند.
لباسهای نجسی که برای آب کشیدن در ظرفی گذاشته میشود و آب لوله کشی روی آن ریخته شده و سراسر آن را فرا میگیرد، لباس و ظرف و آب و پرزهایی که از لباس جدا شده و بر روی آب دیده میشود و همراه آب به بیرون میریزد همگی پاک هستند. (البته همانطور که قبلا گفته شد در لباس و امثال آن بنابر احتیاط باید آن را پس از فرو بردن در آب، فشار و یا تکان بدهند).
ب) زمین
کسی که بر اثر راه رفتن روی زمین، کف پا یا کفش او، نجس شده است، هرگاه تقریباً به قدر ده قدم روی زمین خشک و پاک راه برود، کف پا و کفش او پاک میشود مشروط به این که عین نجاست، زایل شود.
توجه:
زمینهای آسفالت و یا آغشته به قیر، پاک کنندهی پا یا ته کفش نیستند.
ج) آفتاب
۱. آفتاب، زمین و همهی اشیای غیر منقول از قبیل ساختمان و چیزهایی که در آن به کار رفته، مانند در و پنجره و دیوار ستون و امثال آن و درخت و گیاه را پاک میکند.
۲. شرایط پاککنندگی آفتاب:
۱. چیز نجستر باشد.
۲. عین نجاست در آن نباشد (اگر عین نجاست هست قبل از تابش آفتاب بر طرف شود).
۳. آفتاب بهآن بتابد (چیزی مانند ابر یا پرده، مانع تابش آفتاب نباشد).
۴. بهوسیلهی آفتاب خشک شود (اگر مرطوب بماند پاک نشده است).
د) استحاله
چیز نجس اگر به طوری تغییر یابد که جنس دیگری شود، مانند چوبی که با سوختن خاکستر شود یا شرابی که به سرکه تبدیل شود یا سگی که در نمکزار بیفتد و تبدیل به نمک شود، پاک میشود، ولی اگر جنس آن تغییر نیابد، بلکه فقط صورت آن عوض شود، مانند گندم که آرد میشود یا شکر که در آب حل میشود، پاک نمیشود.
توجه:
برای تطهیر مواد نجس، مثل روغن نجس، صرف انجام فعل و انفعالات شیمیایی که خاصیت جدیدی به مواد ببخشد کافی نیست (با این کار، استحاله تحقق پیدا نمیکند).
به صرف جداسازی مواد معدنی آلوده و میکربها و غیر آن از آبهای فاضلابها، استحاله تحقق پیدا نمیکند، مگر این که عمل تصفیه با تبخیر آب و تبدیل دوبارهی بخار به آب انجام شود.
هـ) انتقال
خونی که پشه و دیگر حشرات از بدن انسان مکیدهاند، تا وقتی خون انسان به حساب میآید نجس است، (مانند خونی که زالو از بدن انسان مکیده است)، ولی پس از آن که بر اثر گذشت مدتی، خون آن حشره محسوب شد پاک میشود.
ح) بر طرف شدن عین نجاست
اگر بدن حیوان به چیز نجسی آلوده شد، همین که آن چیز برطرف شد، بدن آن حیوان پاک میشود و احتیاج به آب کشیدن نیست. همینطور است داخل بدن انسان، مانند داخل دهان یا بینی، مشروط بر این که نجاست از بیرون به آن نرسیده باشد، پس خونی که از دندان میاید اگر عین آن در آب دهان از بین برود دهان پاک است.
ی) غایب شدن مسلمان
هرگاه یقین داشته که بدن یا لباس یا یکی از چیزهای شخص مسلمانی نجس
احکام آبها و مطهرات
آنچه در زیر میآید، دروس "پنجم، دهم، یازدهم و دوازدهم" از جلد اول «رسالهی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظلهالعالی تهیه، تنظیم و منتشر شده است.
اقسام آبها
۱. آبها
مضاف.
مطلق:
آب باران
آب جاری
آب راکد: کر، قلیل.
۲. آب مضاف (آب ناخالص و عصارهیی)
الف) معنای آب مضاف
آب مضاف آبی است که اطلاق کلمهی آب بر آن به تنهایی و بدون قید و اضافه صحیح نباشد، خواه از چیزی گرفته شود، مانند آب هندوانه، گلاب و مانند آن، یا با چیزی مخلوط شود به طوری که دیگر به آن آب نگویند، مانند شربت، آب نمک و مانند آن.
ب) احکام آب مضاف
۱. آب مضاف، چیز نجس را پاک نمیکند (از مطهرات نیست).
۲. با برخورد به نجاست، نجس میشود (هر چند نجاست کم باشد و بـــو یا رنگ یا مزهی آب عوض نشود و هر چند آب مضاف به اندازه کر باشد).
۳. وضو و غسل با آب مضاف باطل است.
توجه:
گاهی به آب، موادی اضافه میکنند که آن را به رنگ شیر در میآورد، این آب، حکم آب مضاف را ندارد، (بنابراین میتوان با آن چیزهای نجس را شست و وضو گرفت و غسل کرد).
۳. آب مطلق (آب خالص)
الف) معنای آب مطلق
آب مطلق آبی است که اطلاق کلمهی آب بر آن به تنهایی و بدون هیچ قید و شرطی صحیح باشد، مانند آب باران و آب چشمه و مانند آن.
ب) اقسام آب مطلق
از آسمان میبارد (باران).
از زمین میجوشد (جاری).
نه میبارد و نه میجوشد (راکد) : ۱. تقریباً ۳۸۴ لیتر است (کر). ۲. کمتر از این مقدار است (قلیل).
توجه:
آب یا از آسمان میبارد یا از زمین (مخزن زیر زمینی) میجوشد و یا نه میبارد و نه میجوشد. به آبی که از آسمان میبارد «آب باران» گویند، و آبی که از زمین میجوشد «آب جاری» است. آبی که از زمین نمیجوشد و از آسمان نمیبارد «آب راکد» است که اگر حجم آن ۴۲ ۷/۸ وجب (تقریباً ۳۸۴ لیتر) باشد «آب کر» و اگر کمتر از آن باشد «آب قلیل» خواهد بود.
ج) احکام آب مطلق
۱. آب مطلق چیز نجس را پاک میکند (از مطهرات است).
۲. آب مطلق به جز آب قلیل، تا زمانی که بر اثر برخورد با نجاست، رنگ یا بو یا مزهی نجاست نگرفته باشد پاک است.
۳. وضو و غسل با آب مطلق صحیح است.
توجه:
برای ترتب آثار شرعی آب مطلق، صدق عنوان آن در نظر عرف کافی است، بنابراین از آن جا که صرف غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان آب مطلق بر آن نمیشود، از این رو میتوان با آب دریایی که بر اثر وجود املاح فراوان غلیظ شده است، مثل دریاچهی ارومیه چیزهای نجس را شست و وضو گرفت و غسل کرد.
۴. احکام اقسام آبهای مطلق
الف) آب باران
آب باران اگر به چیزی که نجس شده است ببارد آن را پاک میکند.
ب) آب کر و جاری
۱. اگر چیزی را که نجس شده در آب کر و جاری فرو ببرند آن را پاک میکند و خود نجس نمیشود.
۲. آب کر و جاری اگر با ریخته شدن چیزهای نجس در آن، رنگ یا بو یا مزهی آن تغییر کند، نجس میشود و در این صورت چیزهایی را که نجس شدهاند، پاک نمیکند.
توجه:
آب کر و جاری در تطهیر هیچ تفاوتی با هم ندارند.
ج) آب قلیل
۱. اگر چیز نجسی در آب قلیل فرو برده شود نجس میشود و چیزی را که نجس شده پاک نمیکند.
۲. اگر آب قلیل را بر روی چیزهایی که نجس شده است بریزند آنها را پاک میکند، ولی آن مقدار آبی که پس از ریخته شدن بر روی نجس، از آن سرازیر میشود، نجس است.
۳. آب قلیلی که به طور سرازیر و بدون فشار به پایین میریزد و قسمت پایین آن با نجاست برخورد میکند، در صورتی که سرازیری آب به گونهیی باشد که جریان از بالا به پایین بر آن صدق کند قسمت بالای آن پاک است.
۴. آب قلیل اگر به کر یا جاری متصل باشد در حکم کر و جاری است.
۵. احکام شک در آب
۱. آبی که نمیدانیم پاک است یا نجس شرعاً پاک است، ولی آبی که نجس بــوده و نمیدانیم بعداً پاک شده یا نه، در حکم نجس است.
۲. آبی که به اندازهی کر بوده اگر انسان شک کند که از کر کمتر شده یا نه، در حکم آب کر است.
توجه:
برای ترتب آثار کر بودن آب، علم به کر بودن آن واجب نیست، بلکه اگر حــالت سابقهی کر بودن آب احراز شود بنا گذاشتن بر کر بودن آن جایز است (مثلاً اگر بدانیم آب موجود در دستشویی های قطار و غیره قبلاً به اندازهی کر یا بیشتر بوده است و شک کنیم از کر افتاده میتوانیم بنا را بر کر بودن آن بگذاریم).
۳. آبی که کمتر از کر بوده تا انسان یقین نکند که به مقدار کر شده، حکم آب قلیل را دارد.
۱. مطهرات
الف) آب.
ب) زمین.
ج) آفتاب.
د) استحاله.
هـ) انتقال.
و) اسلام.
ز) تبعیت.
ح) بر طرف شدن عین نجاست
ط) استبرای حیوان نجاستخوار
ح)غایب شدن مسلمان