#سلسله_احادیث_پزشکی
🔸امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
«مَنْ لَمْ یَأْکُلِ اللَّحْمَ أَرْبَعِینَ یَوْماً سَاءَ خُلُقُهُ وَ مَنْ سَاءَ خُلُقُهُ فَأَذِّنُوا فِی أُذُنِه»
کسی که چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد میشود و هنگامی که انسان بد خلق شد در گوشش اذان کامل بگویید.
📚 منبع : المحاسن، ج۲، ص۴۶۶
الکافی، ج ۶، ص ۳۰۹
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
1️⃣قسمت اول- تاریخ تئوری یارانه های مدرن
🔸مفهوم امروزی یارانه ها پس از جنگ جهانی دوم و با ایده های دولت گرای جان مینارد کینز قوت گرفت. اقتصاددانهای پیرو کینز معتقد بودند، میتوانیم پول چاپ کنیم و به شکل یارانه (نقدی، کالایی، سرمایه ای و ...) به اقتصاد تزریق نمائیم تا موجب #رونق گردد. این تئوری کلان در کشورهای مختلف با سیاست های حمایتیِ دولت ترکیب شد، تا شاخص های کلان اقتصادی را بهبود بخشد. به عنوان مثال، اکثر دولتها برای کشاورزی مزیت یارانه ای ایجاد میکنند تا از غیراقتصادی شدن این بخش جلوگیری نمایند.
🔹دخالت مستقیم یارانه ای در ایران، توسط رضاخان پهلوی -سه سال پس از تاسیس ریال- در شرایط تورم 110%ی آغاز شد. در سال 1311 قانون تاسیس سیلو به منظور خرید و ذخیرۀ گندم توسط سازمان غله تصویب گردید تا بتواند نان ارزان را برای مردم جامانده از تورم تامین نماید. اما یارانۀ کالایی در مفهوم کنونی آن در دهۀ 40 شمسی آغاز شد. این یارانه برای گوشت و گندم پرداخت می شد و رقم آن تا قبل از افزایش درآمد نفت اندک بود.
🔸کل میزان پرداخت یارانه دولت بابت تفاوت خرید و فروش کالاهای اساسی تا سال 1351 یعنی پایان برنامه چهارم توسعه، مبلغ 1668 میلیون ریال بوده است. در مردادماه 1353 دولت اقدام به تاسیس صندوق حمایت از مصرف کننده نمود و در سال 1356 سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای قیمت گذاری و توسعۀ سیاست های یارانه ای فعال شد. محمدرضا شاه افزایش قیمتها را تحمیل خارجی میدانست و اعلام کرده بود با هرگونه افزایش قیمت به شدت برخورد شود.
ادامه 👇
2️⃣قسمت دوم- یارانه های پس از انقلاب اسلامی
🔹بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تغییراتی در تشکیلات اجرائی و نحوه توزیع یارانه ها به وجود آمد و قیمت گذاری گسترده ای توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعمال گردید، لیکن هنوز قیمتها و یارانه ها یکی از چالش های مهم کشور بود.
🔸اولین تحول مهم یارانه ای جمهوری اسلامی، در دولت شهید رجایی رقم خورد و هر لیتر بنزین از 1 تومان به 3 تومان افزایش قیمت یافت. هدف از این تغییر قیمت، توزیع عادلانۀ سوبسید سوخت اعلام شد تا مردم محروم هم از یارانۀ بنزین استفاده کنند. البته شهید رجائی اعلام کرد، دولت با حداکثر توان از افزایش سایر قیمت ها جلوگیری میکند.
🔹قیمت گذاری و تخصیص یارانه به کالاهای مختلف در دهۀ 60 افزایش یافت و بسیاری از کالاها کوپنی شد. با پایان دفاع مقدس، اقتصاددان های کشور در تلفیق سیاست های کینزی با ایدۀ #ژاپن_اسلامی ، یارانه ها را در بخش های زیربنایی کشور توسعه دادند.
🔸سیاست های یارانه ای کشور در دهۀ 70 تغییر کرد و بر توسعۀ مدرن متمرکز شد. تخصیص یارانه برای تاسیس فروشگاه های رفاه و توسعۀ اقتصادی متمرکز، ویژگی اصلی این دوره است. آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه های نمازجمعه به این موضوع اشاره میکنند : مردم نباید در مورد حذف یارانه سوخت و نان نگران باشند. به علت مشکلاتی که حذف اینها ممکن است به دنبال داشته باشد، دولت بسیار بااحتیاط عمل خواهد کرد.
🔹سیاست های اقتصادی دولت ششم، توسط آقای خاتمی دنبال گردید. در این دوره، دلار دولتی 165 تومان و دلار آزاد 933 تومان شد تا رانت عظیم اقتصادی برای شرکت های دولتی ایجاد گردد. سید محمد خاتمی در سال 1385 پذیرفت که دولتش در هدفمندکردن یارانه ها موفق نبوده است: « مبلغ یارانه انرژی وحشتناک است. من نتوانستم در هدفمندکردن یارانه ها موفق شوم و متأسفم. متاسفانه این مشکل در دولت من وجود داشت و باقی ماند. به همین دلیل این مسئله را از ناکامی های دولت خود یاد کردم.»
ادامه 👇
3️⃣قسمت سوم- تحول یارانه ای
🔸مهمترین نقطۀ عطف یارانه ای در تاریخ معاصر ایران را دولت آقای احمدی نژاد رقم زد. تاسیس سازمان هدفمندی یارانه ها در سال 1388 بستر ایجاد نظام جدید یارانه ای در ایران شد. دولت تصمیم گرفت برای اولین بار به مردم ایران پول نقد پرداخت کند. این سیاست با افزایش قیمت حامل های انرژی و سهمیه بندی بنزین عملیاتی شد و دولت قول داد با نظارت بر بازار، اجازۀ افزایش قیمتها را ندهد. سیاست اقتصادیِ دولت دهم، نهایتا با قیمت گذاری های جدید کالاها و یارانه به دلار دولتیِ 1226 تومانی در برابر دلار آزاد 3500 تومانی به پایان رسید.
🔹رویکرد یارانه ای آقای روحانی در زمان انتخابات 1392 اعلام شد. ایشان وعده داد : "اونچنان رونق اقتصادی ای ایجاد خواهم کرد که کسی به یارانه احتیاج نداشته باشد." اما کمپین بزرگ «انصراف از یارانه» با مخالفت 97%ی مردم شکست خورد و دولت یازدهم مجبور شد یارانه های نقدی 45هزار تومانی را با زجر و عزا ادامه دهد. البته با کاهش 98%ی ارزش ریال، قدرت خرید این یارانه از 1.5 گرم طلا به 0.04 گرم طلا کاهش یافت.
🔸منفعل ترین اتفاق یارانه ای ایران معاصر در سال 98 و اواخر دولت اعتدال رقم خورد و قیمت بنزین آزاد از 1هزار تومان به 3هزار تومان افزایش یافت. دقیقا مشابه این اتفاق(با 000 کمتر) ، 40 سال قبل در دولت شهید رجایی با تغییر قیمت بنزین از 1 تومان به 3 تومان رخ داده بود.
💡به نظر میرسد تجربه ای متراکم و تکراری درمورد یارانه ها وجود دارد که میتواند چراغ راه امروز اقتصاد کشور گردد. ان شاءالله در یادداشت های بعدی به رویکرد دولت آقای رئیسی دربارۀ این موضوع خواهیم پرداخت.
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
10.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥گزیدۀ جلسۀ هشتم درس #فقه_پول استاد متولی امامی
🏛سوبسیدِ دولت، بانکها را حفظ کرده است. عملا زیان بالقوۀ خلق پول را مردم و دولت و نظام میدهند، ولی منافع آن را بانکها میبرند.
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
🌛عَنِ الإمامِ أبى جَعفَرٍ، فى قَولِ اللّه ِ « تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ المَضاجِعِ» . [ سجده: 16.] قالَ: نَزَلَتْ فى أميرِالمُؤمِنينَ عليه السلام وَ أتباعِهِ مِنْ شيعَتِنا يَنامُونَ فى أوَّلِ اللَّيلِ، فَإذا ذَهَبَ ثُلُثَا اللَّيْلِ، أو ما شاءَ اللّه ُ، فَزَعُوا إلى رَبِّهِمْ راغِبينَ راهِبينَ طامِعينَ فى ما عِنْدَهُ. [ وسائل الشيعة 5: 274 ح 26.]
امام باقر عليه السلام درباره ى فرموده ى خدا [در قرآن] آنان كه شب ها، پهلو از رختخواب، حركت دهند. فرمود: آن، درباره ى اميرمؤمنان و پيروان او از شيعيان ما كه اوّل شب را مى خوابند و هنگامى كه دو سوم شب، يا آن چه خدا خواست، گذشت، بلند مى شوند و به درگاه پروردگارشان راز و نياز و تضرّع و زارى مى كنند در حالى كه مشتاق و ترسان اند و به آن چه پيش خداست اميدوارند، نازل شده است.🌜
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
استاد متولی امامی09_فقه_پول.mp3
زمان:
حجم:
30.71M
🎙صوت جلسۀ نهم #فقه_پول
اصل اولیۀ فقهیِ مورداجماع این است که "قیمت گذاری (تسعیر) حرام است."
البته ممکن است در حکم ثانویه و از باب ضرورت، قیمت گذاری به صورت محدود مجاز گردد.
⛔️سیکل معیوب "قیمت گذاری، یارانه، تعدیل" ریشه در پول اعتباری دارد.
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
👌قیمت گذاری در اسلام ۱
احاديث قيمت گذارى را مى توان به چند دسته تقسيم كرد كه از اين قرارند:
دسته يكم، احاديثى كه تصريح مى كنند خداوند سبحان، قيمت گذار و تعيين كننده بهاى كالاهاست يا هموست كه فرشته اى را بر اين كار گماشته تا آن را تدبير كند.
دسته دوم، احاديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله كه مضامين احاديث دسته يكم را تأييد مى كنند و به موجب آنها، وى پيشنهاد قيمت گذارى را كه مردم طرح كردند، سخت رد كرده، آن را ستم و بدعت مى شمارد.
دسته سوم، احاديثى است كه دلالت دارند رهبرى مديريت نظام اسلامى بايد بر رعايت عدالت، در بازار نظارت داشته باشد و قيمت ها را به شكلى عادلانه تنظيم نمايد، به گونه اى كه نه فروشنده زيان ببيند و نه بر خريدار، ستم شود.
دسته چهارم، حديثى كه بر پايه آن، امام على عليه السلام در دوران حكومتش، هيچ گاه بر كالايى قيمت گذارى نكرد ؛ امّا اگر كسى هماهنگ با بازار عمل نمى كرد، به او گفته مى شد كه مانند ديگران بفروش، وگر نه از بازار، كناره بگير. البته اگر كالاى او بهتر از كالاى ديگران بود، حق داشت آن را گران تر بفروشد.
دسته پنجم، حديثى كه به موجب آن، پيامبر صلى الله عليه و آله فروشنده اى كه كالايش را با انگيزه الهى با قيمتى پايين تر از بهاى بازار مى فروخت، تحسين كرد.
احاديث دسته هاى يكم و دوم و چهارم، دلالت دارند كه در نظام اسلامى، نمى توان براى كالاها قيمت گذارى كرد و اين، خلاف فرمانى است كه امير مؤمنان عليه السلام به مالك اشتر داد تا قيمت ها را به صورتى عادلانه و دور از اجحاف، تنظيم نمايد.
براى روشن شدن مراد اين احاديث و دريافتن معنايى استوار و معيّن از آنها، پاسخ گويى به اين سؤالات، ضرورت دارد:
۱. مراد از اين كه خداوند سبحان قيمت گذار است، چيست؟
۲. چرا در زمان خشك سالى، پيامبر صلى الله عليه و آله قيمت گذارى را مردود دانست و به شدّت با آن مخالفت نمود ؟
۳. اگر نظام قيمت گذارى در اسلام مجاز نيست، نظارت بر قيمت ها چه مفهومى دارد و چرا امير مؤمنان عليه السلام فرمان داد كه قيمت ها عادلانه و دور از اجحاف، تنظيم شود؟
ادامه دارد...
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
👌قیمت گذاری در اسلام ۲
قيمت گذار بودنِ خداوند
قيمت كالا، گاه طبيعى است و گاه غير طبيعى. قيمت طبيعى در چارچوب وضعيّت و زمينه هاى واقعى كالا و بازار قرار دارد، مانند نوع، تعداد، سختىِ توليد، توزيع، نگهدارى، تقاضا و هر چه در تعيين قيمت حقيقى كالا تأثير دارد ؛ امّا قيمت غيرطبيعى ناشى از وضعيّت هاى غير طبيعى است كه فروشنده پديد مى آورَد، مانند احتكار، تبانى و توطئه بر قيمت معيّن و ايجاد بازار سياه.
در پرتو اين تقسيم بندى، قيمتِ خدايى، همان قيمت طبيعى است. ظاهرا احاديثى كه قيمت گذارى را به خداوند سبحان نسبت مى دهند، از اين مفهوم حكايت دارند كه هر كالايى داراى قيمتى بر آمده از زمينه هاى واقعى ايجاد و توليد آن كالا و حالت طبيعى بازار است. پس آنچه حاصلِ ميزان سختىِ توليد و وضع طبيعى بازار است، در قيمت طبيعى جلوه مى يابد كه به موجب اين احاديث، از جانب خداى سبحان است و چنانچه عوامل غير طبيعى به ميان نيايند، همين قيمت در بازار، رواج مى يابد.
مخالفت پيامبر صلى الله عليه و آله با قيمت گذارى
دسته بندى دوگانه قيمت كه به آن اشاره شد، موضع دولت در مسئله قيمت گذارى را تبيين مى كند، يعنى اگر قيمت گذارى دولتى به معناى پايين آوردن قيمت طبيعى كالا باشد، در حقيقت، ستم به توليد كننده و آسيب رسانى به حركت توليد است.
شك نيست كه پايين آوردن توليد، موجب واپس ماندگى اقتصادى است و از اين روى، دولت حق ندارد قيمت كالاها را پايين تر از قيمت طبيعى كه با سختىِ توليد و وضع طبيعى بازار هماهنگ است، تعيين كند ـ حتّى اگر بحران يا كمبودِ كالا پيش آمده باشد ـ ؛ بلكه وظيفه دارد با عوامل غير طبيعى كه قيمت ها را از حدّ طبيعى بالاتر مى برند، رويارويى كند.
بر اين اساس، روشن مى شود كه چرا پيامبر صلى الله عليه و آله و امير مؤمنان عليه السلام با قيمت گذارى مخالفت كرده و ضمنا با احتكار هم ستيزيده اند. اين موضع گيرى، از سويى، زيان و ظلم به توليد كننده را پيشگيرى مى كند ـ كه اين ظلم، خود، به پايين آمدن سطح توليد مى انجامد ـ و از ديگر سو، عوامل افزايش بى ضابطه قيمت ها را از ميان مى بَرَد.
بدين ترتيب، فقيهانى كه قيمت گذارى را به صورت مطلق غير مجاز شمرده اند، ظاهرا به اين معنا نظر داشته اند.
ادامه دارد...
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
👌قیمت گذاری در اسلام ۳
عادلانه ساختن قيمت ها در روزگار امير مؤمنان عليه السلام
با ملاحظه آنچه گذشت، روشن مى شود كه فرمان امير مؤمنان عليه السلام به مالك براى آسان سازى خريد و فروش با موازين عادلانه و قيمت هاى متناسب با حقّ فروشنده و مشترى، نه تنها با موضع پيامبر صلى الله عليه و آله در مخالفت با قيمت گذارى منافات ندارد، بلكه در همان سمت و سوست، ليكن از زاويه رويارويى با عوامل مؤثّر در افزايش بى ضابطه قيمت ها.
به بيان روشن تر، فرمان امام امير مؤمنان عليه السلام به مالك اشتر، تأكيدى است بر اين كه داد و ستد بايد آسان باشد و قيمت ها با موازين عادلانه تنظيم گردد. بدين جهت، امام عليه السلام به وى فرمان نداده كه قيمت ها را پايين آورَد و ترديدى نيست كه تنظيم قيمت ها با موازين عادلانه، به معناى زيان رساندن به توليد كننده يا فروشنده نيست ؛ بلكه همان سان كه امام عليه السلام، خود، در نامه اش تصريح فرموده، هدف آن است كه قيمت ها به گونه اى تنظيم گردد كه نه به فروشنده و نه به مشترى ستم روا نشود و اين، تنها هنگامى جامه تحقّق مى پوشد كه دولت، زمينه مناسب را براى عرضه كالا به قيمت طبيعى فراهم آورَد.
بر همين پايه است كه شمارى از فقيهان، فتوا داده اند كه در صورت اجحافِ فروشنده، حاكم مى تواند به قيمت گذارى بپردازد.
اگر با دقّت به اين تحليل روى آوريم، مى توان گفت كه فتواى جايز نبودنِ قيمت گذارى، به قيمت گذارى در مقابل قيمت طبيعى نظر دارد ؛ امّا فتواى جواز مربوط به قيمت گذارى و تعيين قيمت خاص در مقابل قيمت غير طبيعى، به انگيزه رويارويى با عوامل ساختگىِ ماوراى افزايش قيمت ها به صورت وهمى و غير واقعى است. بر اين مبنا، ميان فتواهاى فقيهان در باره قيمت گذارى، ناسازگارى ديده نمى شود.
ارزانىِ نكوهيده
گاه كاستن از قيمت كالا، با انگيزه هاى نفسانى و شيطانى است، بدين سان كه فروشنده، به منظور بيرون راندن رقيب از صحنه، كالاى خود را ارزان تر از قيمت واقعى آن عرضه مى كند. بديهى است كه اين گونه ارزان فروشى، نكوهيده و گاه به دليل ضربه زدن به توليد و اقتصاد جامعه، خطرناك است، از اين رو، در روايتى كه پيش از اين گذشت،پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پس از آن كه فروشنده اظهار كرد كه براى رضاى خدا كالايش را پايين تر از بهاى بازار مى فروشد، او را تحسين كرد. بنا بر اين، از اين روايت نكوهيده بودن كاستن از قيمت كالا با انگيزه هاى غير الهى را نيز مى توان استنباط كرد.
منابع:
. شيخ طوسى ، النهاية ص ۳۷۴
. شيخ مفيد، المقنعة ص ۹۶
. كتاب البيع : ج ۳ ص ۴۱۶
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
👌فساد های نرخ گذاری غیر ضرور
. با قیمت گذاری یا به تولید کننده اجحاف می شود یا به مصرف کننده
. بازار دو نرخی می شود
. با قیمت گذاری، کالاها بی کیفیت می شود، چون ممکن است برای تولیدکننده صرف اقتصادی نداشته باشد، که کالای با کیفیت تولید کند
. تراز تجارت به هم می خورد، در نتیجه رضایت طرفینی که شرط حلال بودن معاملات است ،مراعات نمی شود.
عادی شدن دخل و تصرف در حرام و حلال خدا به اسم ضرورت،(اصل در قیمت گذاری حرام است)
. قیمت گذاری با پول اعتباری فساد را دوچندان می کند، زیرا پول اعتباری در شرایط خلق پول ،از ارزش می افتد.
. با نرخ گذاری با پول اعتباری، دچار چرخش معیوب کاهش ارزش - دادن یارانه- گرانی - خلق پول - کاهش ارزش... خواهیم شد.
. با تسلط دلار و وابستگی به نرخ دلار ،قیمت گذاری دچار اشکال شده و کالاها با خلق دلار بدون پشتوانه، دچار کم ارزشی(پول) شده و گران می شوند.
. قیمت گذاری با پول اعتباری، با شرایط آقایی دلار، تسلط کفار را بر مسلمین زیاد خواهد کرد.
👈نکته بسیار مهم: قبل از قیمت گذاری در شرایط ضرورت ،ابتدا باید جلوی خلق پول داخلی گرفته و تسلط دلار بر اقتصاد مسلمین برداشته شود.
#پولطلا - نجات اقتصاد
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi
😊آب تو دلتون تکون نخوره
💎[الکافی] عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّیُّ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْقَصِیرِ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ: ذُکِرَ عِنْدَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ غَلَاءُ السِّعْرِ فَقَالَ وَ مَا عَلَیَّ مِنْ غَلَائِهِ إِنْ غَلَا فَهُوَ عَلَیْهِ وَ إِنْ رَخُصَ فَهُوَ عَلَیْهِ .
🔹ابو حمزه ثمالی میگوید: خدمت زین العابدین علیه السلام سخن از گرانی نرخها شد؛
فرمود: مرا با گرانی آن چه کار؟ اگر گران شود رزق بر خداست و اگر ارزان گردد هم رزق بر خداست.
📖الکافی، ج ۵ ،ص ۸۱
📖بحارالانوار، ج۴۶،ص۵۵،ح۳
👌آب تو دلتون تکون نخوره، بهیچ وجه ناامید نباشید، آماده باشید، عجیب ترین صحنه ها رو در آینده نزدیک خواهیم دید!
👈خودسازی و جامعه سازی کنید
#بیداری_درسبک_زندگی
#bidari_dar_sabkezendegi
عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇
@bidari_dar_sabkezendegi