eitaa logo
بیداری در سبک زندگی
140 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2.9هزار ویدیو
47 فایل
این کانال با هدف بیداری کلی و جزۓ در بیشتر شئونات زندگی ایجاد شده، و قصد دارد زمینه ایجاد یک تمدن وحیانی را فراهم آورد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌛عَنِ الإمامِ أبى جَعفَرٍ، فى قَولِ اللّه ِ « تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ المَضاجِعِ» . [ سجده: 16.] قالَ: نَزَلَتْ فى أميرِالمُؤمِنينَ عليه السلام وَ أتباعِهِ مِنْ شيعَتِنا يَنامُونَ فى أوَّلِ اللَّيلِ، فَإذا ذَهَبَ ثُلُثَا اللَّيْلِ، أو ما شاءَ اللّه ُ، فَزَعُوا إلى رَبِّهِمْ راغِبينَ راهِبينَ طامِعينَ فى ما عِنْدَهُ. [ وسائل الشيعة 5: 274 ح 26.] امام باقر عليه السلام درباره ى فرموده ى خدا [در قرآن] آنان كه شب ها، پهلو از رختخواب، حركت دهند. فرمود: آن، درباره ى اميرمؤمنان و پيروان او از شيعيان ما كه اوّل شب را مى خوابند و هنگامى كه دو سوم شب، يا آن چه خدا خواست، گذشت، بلند مى شوند و به درگاه پروردگارشان راز و نياز و تضرّع و زارى مى كنند در حالى كه مشتاق و ترسان اند و به آن چه پيش خداست اميدوارند، نازل شده است.🌜 عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi
09_فقه_پول.mp3
30.71M
🎙صوت جلسۀ نهم اصل اولیۀ فقهیِ مورداجماع این است که "قیمت گذاری (تسعیر) حرام است." البته ممکن است در حکم ثانویه و از باب ضرورت، قیمت گذاری به صورت محدود مجاز گردد. ⛔️سیکل معیوب "قیمت گذاری، یارانه، تعدیل" ریشه در پول اعتباری دارد. @MataNevesht BinesheTamadoni.ir عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi
👌قیمت گذاری در اسلام ۱ احاديث قيمت گذارى را مى توان به چند دسته تقسيم كرد كه از اين قرارند: دسته يكم، احاديثى كه تصريح مى كنند خداوند سبحان، قيمت گذار و تعيين كننده بهاى كالاهاست يا هموست كه فرشته اى را بر اين كار گماشته تا آن را تدبير كند. دسته دوم، احاديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله كه مضامين احاديث دسته يكم را تأييد مى كنند و به موجب آنها، وى پيشنهاد قيمت گذارى را كه مردم طرح كردند، سخت رد كرده، آن را ستم و بدعت مى شمارد. دسته سوم، احاديثى است كه دلالت دارند رهبرى مديريت نظام اسلامى بايد بر رعايت عدالت، در بازار نظارت داشته باشد و قيمت ها را به شكلى عادلانه تنظيم نمايد، به گونه اى كه نه فروشنده زيان ببيند و نه بر خريدار، ستم شود. دسته چهارم، حديثى كه بر پايه آن، امام على عليه السلام در دوران حكومتش، هيچ گاه بر كالايى قيمت گذارى نكرد ؛ امّا اگر كسى هماهنگ با بازار عمل نمى كرد، به او گفته مى شد كه مانند ديگران بفروش، وگر نه از بازار، كناره بگير. البته اگر كالاى او بهتر از كالاى ديگران بود، حق داشت آن را گران تر بفروشد. دسته پنجم، حديثى كه به موجب آن، پيامبر صلى الله عليه و آله فروشنده اى كه كالايش را با انگيزه الهى با قيمتى پايين تر از بهاى بازار مى فروخت، تحسين كرد. احاديث دسته هاى يكم و دوم و چهارم، دلالت دارند كه در نظام اسلامى، نمى توان براى كالاها قيمت گذارى كرد و اين، خلاف فرمانى است كه امير مؤمنان عليه السلام به مالك اشتر داد تا قيمت ها را به صورتى عادلانه و دور از اجحاف، تنظيم نمايد. براى روشن شدن مراد اين احاديث و دريافتن معنايى استوار و معيّن از آنها، پاسخ گويى به اين سؤالات، ضرورت دارد: ۱. مراد از اين كه خداوند سبحان قيمت گذار است، چيست؟ ۲. چرا در زمان خشك سالى، پيامبر صلى الله عليه و آله قيمت گذارى را مردود دانست و به شدّت با آن مخالفت نمود ؟ ۳. اگر نظام قيمت گذارى در اسلام مجاز نيست، نظارت بر قيمت ها چه مفهومى دارد و چرا امير مؤمنان عليه السلام فرمان داد كه قيمت ها عادلانه و دور از اجحاف، تنظيم شود؟ ادامه دارد... عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi
👌قیمت گذاری در اسلام ۲ قيمت گذار بودنِ خداوند قيمت كالا، گاه طبيعى است و گاه غير طبيعى. قيمت طبيعى در چارچوب وضعيّت و زمينه هاى واقعى كالا و بازار قرار دارد، مانند نوع، تعداد، سختىِ توليد، توزيع، نگهدارى، تقاضا و هر چه در تعيين قيمت حقيقى كالا تأثير دارد ؛ امّا قيمت غيرطبيعى ناشى از وضعيّت هاى غير طبيعى است كه فروشنده پديد مى آورَد، مانند احتكار، تبانى و توطئه بر قيمت معيّن و ايجاد بازار سياه. در پرتو اين تقسيم بندى، قيمتِ خدايى، همان قيمت طبيعى است. ظاهرا احاديثى كه قيمت گذارى را به خداوند سبحان نسبت مى دهند، از اين مفهوم حكايت دارند كه هر كالايى داراى قيمتى بر آمده از زمينه هاى واقعى ايجاد و توليد آن كالا و حالت طبيعى بازار است. پس آنچه حاصلِ ميزان سختىِ توليد و وضع طبيعى بازار است، در قيمت طبيعى جلوه مى يابد كه به موجب اين احاديث، از جانب خداى سبحان است و چنانچه عوامل غير طبيعى به ميان نيايند، همين قيمت در بازار، رواج مى يابد. مخالفت پيامبر صلى الله عليه و آله با قيمت گذارى دسته بندى دوگانه قيمت كه به آن اشاره شد، موضع دولت در مسئله قيمت گذارى را تبيين مى كند، يعنى اگر قيمت گذارى دولتى به معناى پايين آوردن قيمت طبيعى كالا باشد، در حقيقت، ستم به توليد كننده و آسيب رسانى به حركت توليد است. شك نيست كه پايين آوردن توليد، موجب واپس ماندگى اقتصادى است و از اين روى، دولت حق ندارد قيمت كالاها را پايين تر از قيمت طبيعى كه با سختىِ توليد و وضع طبيعى بازار هماهنگ است، تعيين كند ـ حتّى اگر بحران يا كمبودِ كالا پيش آمده باشد ـ ؛ بلكه وظيفه دارد با عوامل غير طبيعى كه قيمت ها را از حدّ طبيعى بالاتر مى برند، رويارويى كند. بر اين اساس، روشن مى شود كه چرا پيامبر صلى الله عليه و آله و امير مؤمنان عليه السلام با قيمت گذارى مخالفت كرده و ضمنا با احتكار هم ستيزيده اند. اين موضع گيرى، از سويى، زيان و ظلم به توليد كننده را پيشگيرى مى كند ـ كه اين ظلم، خود، به پايين آمدن سطح توليد مى انجامد ـ و از ديگر سو، عوامل افزايش بى ضابطه قيمت ها را از ميان مى بَرَد. بدين ترتيب، فقيهانى كه قيمت گذارى را به صورت مطلق غير مجاز شمرده اند، ظاهرا به اين معنا نظر داشته اند. ادامه دارد... عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi
👌قیمت گذاری در اسلام ۳ عادلانه ساختن قيمت ها در روزگار امير مؤمنان عليه السلام با ملاحظه آنچه گذشت، روشن مى شود كه فرمان امير مؤمنان عليه السلام به مالك براى آسان سازى خريد و فروش با موازين عادلانه و قيمت هاى متناسب با حقّ فروشنده و مشترى، نه تنها با موضع پيامبر صلى الله عليه و آله در مخالفت با قيمت گذارى منافات ندارد، بلكه در همان سمت و سوست، ليكن از زاويه رويارويى با عوامل مؤثّر در افزايش بى ضابطه قيمت ها. به بيان روشن تر، فرمان امام امير مؤمنان عليه السلام به مالك اشتر، تأكيدى است بر اين كه داد و ستد بايد آسان باشد و قيمت ها با موازين عادلانه تنظيم گردد. بدين جهت، امام عليه السلام به وى فرمان نداده كه قيمت ها را پايين آورَد و ترديدى نيست كه تنظيم قيمت ها با موازين عادلانه، به معناى زيان رساندن به توليد كننده يا فروشنده نيست ؛ بلكه همان سان كه امام عليه السلام، خود، در نامه اش تصريح فرموده، هدف آن است كه قيمت ها به گونه اى تنظيم گردد كه نه به فروشنده و نه به مشترى ستم روا نشود و اين، تنها هنگامى جامه تحقّق مى پوشد كه دولت، زمينه مناسب را براى عرضه كالا به قيمت طبيعى فراهم آورَد. بر همين پايه است كه شمارى از فقيهان، فتوا داده اند كه در صورت اجحافِ فروشنده، حاكم مى تواند به قيمت گذارى بپردازد. اگر با دقّت به اين تحليل روى آوريم، مى توان گفت كه فتواى جايز نبودنِ قيمت گذارى، به قيمت گذارى در مقابل قيمت طبيعى نظر دارد ؛ امّا فتواى جواز مربوط به قيمت گذارى و تعيين قيمت خاص در مقابل قيمت غير طبيعى، به انگيزه رويارويى با عوامل ساختگىِ ماوراى افزايش قيمت ها به صورت وهمى و غير واقعى است. بر اين مبنا، ميان فتواهاى فقيهان در باره قيمت گذارى، ناسازگارى ديده نمى شود. ارزانىِ نكوهيده گاه كاستن از قيمت كالا، با انگيزه هاى نفسانى و شيطانى است، بدين سان كه فروشنده، به منظور بيرون راندن رقيب از صحنه، كالاى خود را ارزان تر از قيمت واقعى آن عرضه مى كند. بديهى است كه اين گونه ارزان فروشى، نكوهيده و گاه به دليل ضربه زدن به توليد و اقتصاد جامعه، خطرناك است، از اين رو، در روايتى كه پيش از اين گذشت،پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پس از آن كه فروشنده اظهار كرد كه براى رضاى خدا كالايش را پايين تر از بهاى بازار مى فروشد، او را تحسين كرد. بنا بر اين، از اين روايت نكوهيده بودن كاستن از قيمت كالا با انگيزه هاى غير الهى را نيز مى توان استنباط كرد. منابع: . شيخ طوسى ، النهاية ص ۳۷۴ . شيخ مفيد، المقنعة ص ۹۶ . كتاب البيع : ج ۳ ص ۴۱۶ عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi
👌فساد های نرخ گذاری غیر ضرور . با قیمت گذاری یا به تولید کننده اجحاف می شود یا به مصرف کننده . بازار دو نرخی می شود . با قیمت گذاری، کالاها بی کیفیت می شود، چون ممکن است برای تولیدکننده صرف اقتصادی نداشته باشد، که کالای با کیفیت تولید کند . تراز تجارت به هم می خورد، در نتیجه رضایت طرفینی که شرط حلال بودن معاملات است ،مراعات نمی شود. عادی شدن دخل و تصرف در حرام و حلال خدا به اسم ضرورت،(اصل در قیمت گذاری حرام است) . قیمت گذاری با پول اعتباری فساد را دوچندان می کند، زیرا پول اعتباری در شرایط خلق پول ،از ارزش می افتد. . با نرخ گذاری با پول اعتباری، دچار چرخش معیوب کاهش ارزش - دادن یارانه- گرانی - خلق پول - کاهش ارزش... خواهیم شد. . با تسلط دلار و وابستگی به نرخ دلار ،قیمت گذاری دچار اشکال شده و کالاها با خلق دلار بدون پشتوانه، دچار کم ارزشی(پول) شده و گران می شوند. . قیمت گذاری با پول اعتباری، با شرایط آقایی دلار، تسلط کفار را بر مسلمین زیاد خواهد کرد. 👈نکته بسیار مهم: قبل از قیمت گذاری در شرایط ضرورت ،ابتدا باید جلوی خلق پول داخلی گرفته و تسلط دلار بر اقتصاد مسلمین برداشته شود. - نجات اقتصاد عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi
😊آب تو دلتون تکون نخوره 💎[الکافی] عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّیُّ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْقَصِیرِ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ: ذُکِرَ عِنْدَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ غَلَاءُ السِّعْرِ فَقَالَ وَ مَا عَلَیَّ مِنْ غَلَائِهِ إِنْ غَلَا فَهُوَ عَلَیْهِ وَ إِنْ رَخُصَ فَهُوَ عَلَیْهِ . 🔹ابو حمزه ثمالی می‌گوید: خدمت زین العابدین علیه السلام سخن از گرانی نرخها شد؛ فرمود: مرا با گرانی آن چه کار؟ اگر گران شود رزق بر خداست و اگر ارزان گردد هم رزق بر خداست. 📖الکافی، ج ۵ ،ص ۸۱ 📖بحارالانوار، ج۴۶،ص۵۵،ح۳ 👌آب تو دلتون تکون نخوره، بهیچ وجه ناامید نباشید، آماده باشید، عجیب ترین صحنه ها رو در آینده نزدیک خواهیم دید! 👈خودسازی و جامعه سازی کنید عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi
🐘در سیرکها، یک پای بچه فیلها را به تنه ی درختی می بندند. فیل هر چه تلاش می کند نمی تواند خود را خلاص کند.اندک اندک باور و عادت می کند و در ذهنش شکل می گیرد که تنه ی درخت خیلی قوی تر از او است وقتی حیوان بالغ و نیرومند شد، کافی است نخی را به دور پایش و به درخت ببندند فیل دیگر برای رها کردن خود تلاش نخواهد کرد. پای بسیاری از انسانها و دولت ها نیز با عادت ها و دانسته های غلط، آنچنان بسته شده است که به آنها جرات تلاش کردن برای تغییر به سمت مسیر حق نمی دهد. غافل از اینکه با مطالعه و درک حقیقت ها می توان همه چیز را بر پایه وحی تغییر داد. عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دادن به مردم در سخت ترین شرایط.. 🎥 رهبر انقلاب: پیغمبر اکرم در سخت‌ترین شرایط، می‌فرماید که من کاخ کسریٰ را می‌بینم که شما می‌گیرید؛ من امپراتور روم را می‌بینم که شما شکست می‌دهید؛ 👈 یعنی ، اعتمادبه‌نفس... عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi
استوری علیرصا خمسه تنها صف خرید در نمایشگاه کتاب،صف خرید فلافل است..!🧐🤯 عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi
🔴خوردن مسئولیت دارد ... ✍️یکی از دستورات قرآن که بدون استثناء، همه‌ به آن عمل می کنیم دستور خوردن است: کُلُوا: بخورید. همه‌ ما این قسمت از آیه را بلدیم و به آن عمل می کنیم: کُلُوا وَاشْرَبُوا...: بخورید و بیاشامید. اما یادمان باشد که از نظر قرآن، خوردن، مسئولیت دارد. در قرآن چندین بار دستور " کُلُوا " آمده لست، ولی هیچ کجا نمی فرماید بخورید و بروید دنبال کارتان!! هر کجا گفته بخورید، بعد از آن، از ما چیزی خواسته است. با هم چند تا از این آیات را مرور کنیم: کُلُوا وَاشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ. بخورید، ولی گناه نکنید. 📚 سوره بقره، آیه ۶۰ 💠 کلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ. بخورید، ولی دیگه دنبال شیطان راه نیافتید. 📚 سوره بقره، آیه ۱۶۸ 💠 کلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ اشْکُرُوا لِله. بخورید، ولی شکر خدا رو به جا بیارید. 📚 سوره بقره، آیه ۱۷۲ 💠 کلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا وَ اتَّقُوا اللهِ. بخورید، ولی تقوا هم داشته باشید و خدا ترس باشید. 📚 سوره مائده، آیه ۸۸ 💠 کلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا. بخورید، ولی اسراف نکنید. 📚 سوره اعراف، آیه ۳۱ 💠 کلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ لَا تَطْغَوْا فِیهِ. بخورید، ولی طغیان نکنید. 📚 سوره طه، آیه ۸۱ 💠 فکُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ. بخورید، ولی دیگران را هم اطعام کنید و فقرا را یادتان نرود. 📚 سوره حج، آیه ۲۸ 💠 کلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا. بخورید، ولی اعمال صالح هم انجام بدهید. 📚 سوره مومنون، آیه ۵۱ حتی قرآن می فرماید ما به زنبور عسل وحی کردیم: کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا. از شیره گل ها بخور، ولی راه پرودگارت را طی کن. 📚 سوره نحل، آیه ۶۹ 🔰 یعنی خوردن، برای حیوانات هم مسئولیت دارد. بنابراین، آدم هایی که می خورند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند، از حیوانات هم کم تر هستند. از این به بعد، هر وقت خواستیم غذا بخوریم، با دقت بیشتری غذا بخوریم. با هر غذا خوردنی، یک مسئولیتی روی دوشمان داریم. عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi
9.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 بنیان‌گذار یهودی من و تو (برای دیدن فایل کم حجم کیلیک کنید) 🔻 صحبت‌های کوروش بی‌بیان، مدیر تلویزیون لس انجلسی جام جم در مورد فرد یهودی که قصد تاسیس شبکه را داشت! عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi