eitaa logo
بیداری در سبک زندگی
139 دنبال‌کننده
3هزار عکس
2.9هزار ویدیو
47 فایل
این کانال با هدف بیداری کلی و جزۓ در بیشتر شئونات زندگی ایجاد شده، و قصد دارد زمینه ایجاد یک تمدن وحیانی را فراهم آورد.
مشاهده در ایتا
دانلود
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شبهه امر به معروف و نهی از منکر... پاسخ👇👇👇
با عرض سلام و خداقوت و قبولی طاعات و عبادات 1.اولین اشتباه و مغالطه ای که این آقا مرتکب شده ترجمه و برداشت غلط است از «امر به معروف و نهی از منکر » است چرا که معروف را به معنای عرف جامعه ترجمه می کند و بعد دینی و شرعی بودن را از آن خارج می کند. پاسخ: معروف همانطوری که همین آقا اشاره می¬کند به معنای شناخته شده است که از ماده عرف گرفته شده است و منکر هم از انکار می آید به معنای ناشناس یعنی هر کاری که نیک باشد، شناخته شده و هر کاری که ناپسند باشد، اموری ناشناس هستند که فطرت و عقل و شرع با دسته اول آشنا و با گروه دوم ناآشنا هستند و آنها را انکار می کنند. اما این آقا! معروف را در مقابل مشروع قرار می دهد و در مورد منکر این کار را نمی کند و اگر این حرف صحیح باشد باید منکر هم در مقابل شرع قرار بگیرد. پس معنای معروف، عرف جامعه نیست. حال این شناخت و انکار همانطوری که اشاره شد توسط فطرت، عقل و دین شناخته یا انکار می شوند مثلا محبت مادر به فرزند یک امر فطری شناخته شده است یا راستگویی و دروغگویی یک امر شناخته شده یا ناشناس است که عقل می فهمد یا نماز و حج و ... هم مصادیقی برای معروف شرعی هستند که عقل و فطرت آنها را نمی شناسند.
2.این که یکی از فلسفه های قیام امام حسین علیه السلام برای امربه معروف و نهی از منکر است صحیح است. اما این برداشت که او کاری به ترک نماز و امور فردی جامعه نداشتند و با حکومت مخالفتند داشتند هم ناشی از برداشت ناقص از دین و فلسفه ی قیام امام است چرا که فریضه امر به معروف و نهی از منکر به تعبیر امام علی علیه السلام و ما اعمال البر كلها و الجهاد فى سبيل اللَّه عند الامر بالمعروف و النهى عن المنكر الا كنفثة فى بحر لجى‏ «تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر بمعروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور» حکمت374 یا امام باقر علیه السلام می فرماید: امر به معروف و نهى از منكر دو فريضه بزرگ الهى است كه بقيه فرائض با آنها برپا مى‏شوند، و بوسيله اين دو، راهها امن مى‏گردد، و كسب و كار مردم حلال مى‏شود، حقوق افراد تامين مى‏گردد، و در سايه آن زمينها آباد، و از دشمنان انتقام گرفته مى‏شود، و در پرتو آن همه كارها روبراه مى‏گردد" پس با امر به معروف و نهی از منکر همه معروف انجام و یا منکر هم ترک می گردد. و اینکه امام با حکومت به مبارزه پرداختند هم به این سبب بود که اگر حاکم اسلامی با پاییندی به قرآن و سنت حکومت می کرد همه اینها اتفاق می افتاد ولی اگر امام تنها به نماز و غیره اهتمام می ورزید بسیاری از امور اسلامی مغفول عنه واقع می شد به تعبیری روش امام مانند این مثل است که چون صد آمد نود هم پیش ماست.
3. این که برداشت کرده که امر به معروف اعتراض به حاکمیت است یا منظور نقش مردم در مراقبت از عملکرد دولتی ها است هم ناقص است و حکایت از یک شیطنت دارد. چرا که در قرآن در باب امر به معروف آیاتی آمده است که اعم است یعنی هم شامل امور فردی، اجتماعی، سیاسی و... است. و اینکه امر به معروف فقط مخصوص به حکومت است یک برداشت غلط است چرا که در سفارشات لقمان به فرزندش در باب امر به معروف که او حاکم نبودو به در اصطلاح علمی دستور به معروف و نهی از منکر دارای اطلاق یا عام است یعنی هر نوع معروف یا منکررا شامل می شود خواد فردی یا اجتماعی و یا... حتی براساس آیه104 سوره آل عمران باید در جامعه اسلامی وزارت امر به معروف باشد و در آیه 110 هم وظیفه ی فردی هر مسلمانی است که به این فریضه عمل نماید. در ادامه آیات امر به معروف از قرآن را ملاحظه بفرمایید
آل‏عمران : 104 وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏ آل‏عمران : 110 كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ‏ آل‏عمران : 114 يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ أُولئِكَ مِنَ الصَّالِحين‏ الأعراف : 157 الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِم‏ التوبة : 71 وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ‏ التوبة : 112 التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنين‏ الحج : 41 الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ لقمان : 17 يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اصْبِرْ عَلى‏ ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور
4. اشاره به حدیث امیرالمومنین علیه السلام که درنامه 47 آمده است که فرمودند: اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید بدان بر شما مسلط می¬ شوند و بعد از آن هر چه دعا کنید مستجاب نخواهد شد هم یک برداشت یک طرفه است که آن را مخصوص حکومت می داند در حالی که این کلام نورانی هم اعم است یعنی حتی اگر در یک خانه هم اعضای خانه در برابر ترک معروف و انجام منکر ساکت باشند بدان مسلط می شوند و اجازه این که معتقدین بخواهند کاری معروف را انجام دهند یا منکری را ترک کنند نخواهند داشت حال این را شما سرایت دهید به موقعیت دیگر بین زوجین، دو دوست تا یک جامعه بزرگ. پس اینگونه برداشت ها حکایت از شیطنت دارد برای القاء یک تفکر خاص!!!!
5. و اینکه از قرآن برداشت می کند که تنها مجازات سرقت، محاربه، زنا .. رابیان کرده و مابقی در قرآن نیست هم غلط است. اولا اگر بخواهیم در احکام اسلامی فقط به قرآن اکتفا کنیم دیگر نباید نماز و زکات و حج و صوم را انجام داد چرا که در هیچ جای قرآن به تعداد رکعت های نمازها اشاره نشده است یا به چه چیزهایی زکات تعلق می گیرد یا حج را چگونه باید انجام داد بلکه به اصل حج اشاره شده است. ثانیا اگر قرآن می خواست به همه این ها اشاره نماید باید چندین جلد قطور از قرآن نازل می شد در حالیکه خداوند در سوره نحل آیه 44 می فرمایید: بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون‏ یعنی ما قرآن را بر تو نازل کردیم اما تبیین و تفسیر آن بر عهده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. پس بسیاری از احکام نماز، روزه، حج و غیره در طول 23 توسط پیامبر صلی الله علیه و آله برای مردم تبیین شدو مابقی آن هم به عهده جانشینان ایشان گذاشته شد. پس حد ارتداد و سایر مجازات هم توسط ایشان و جانشینان ایشان مطرح شده است و فقها این احکام را برداشت نموده اند.
✅ پاسخی دیگر به شبهه 🔹اینکه معروف آن‌چیزی است که مردم پذیرفته اند و شکل قانونی گرفته است، اگر چه تعریف دقیقی نیست اما بر فرض هم همین باشد، مردم دو مرتبه به قانون اساسی جمهوری اسلامی که مضمون آن اجرای احکام اسلامی است، رأی داده‌اند و این یعنی همان چه که گوینده می‌خواهد. اما اینکه می‌گوید چرا امر به مشروع گفته نشده خب اصلا مشروع یعنی جائز، آیا هر چیز جائزی را باید امر و نهی کرد؟ امام حسین و امر به معروف: گوینده میگوید چرا در قیام امام حسین علیه‌السلام سخن از بی‌حجابی نیست، به ایشان باید گفت: شما بفرمایید اون موقع بی حجابی بوده تا بگیم موضوع امر به معروف امام حجاب بوده یا نه؟ مردم آن زمان به هر دلیل، در اینگونه امور مشکلی نداشتند، یعنی احکام دینی را در ظاهر عمل می‌کردند. دوما طبق تعریف ایشان از معروف (آنچه مردم پذیرفته و شکل قانونی پیدا کرده) حکومت یزید معروف بوده است نه منکر چون معاویه از اکثر قبائل و مردم بیعت گرفت فقط چند نفر مثل امام حسین علیه‌السلام و عبدالله بن زبیر باقی مانده بودند. مضافاً اینکه علت اینکه امام حسین علیه السلام برعلیه معاویه قیام نکردند اما برعلیه یزید قیام کردند، چه بود؟ این بود که یزید علنا شرابخواری و بی‌دینی می‌کرد. این نکته ای است که در همان اولین دعوت حاکم مدینه به بیعت ذکر شده است. معلوم است که حرمت شرابخواری مربوط به حق و حقوق مردم نمی‌شود. بله امر به معروف حاکمان هم یکی از اقسام امر به معروف و یکی از مهمترین آنها است اما همه‌ی آن نیست. جالب آن است که آقای بازرگان وقتی مجازات‌های مذکور در قرآن را می‌شمارد، از مجازات تعیین شده به زیرکی میگذرد و تنها آن را مربوط به زنای آشکار و علنی می‌خواند!! اولا کجای قرآن مجازات زنا مختص زنای آشکار دانسته شده است؟ ثانیاً همان هم اگر دو طرف زنا با توافق دست به این عمل زده باشند، طبق دیدگاه این آقایان (که حکومت حق دخالت نسبت به دستورات دینی ندارد)، نباید مجازاتی داشته باشد. اما همین که قرآن برای این عمل مجازات تعیین می‌کند، این یک نوع امر به معروف و نهی از منکر است، یعنی حکومت، با مجازات، از انجام این عمل جلوگیری می‌کند ولو اینکه به قول گوینده معروف باشد (یعنی مردم آن را دوست داشته باشند). همواره اشکال اساسی به این آقایان این بوده که قرآن را بدون سنت و اهل بیت تفسیر می‌کنند (آنچنان که خواسته و دستور خلیفه دوم بود) اما با توضیح فوق معلوم شد که قرآن را هم آنطور که میل‌شان باشد تفسیر و تقطیع می‌کنند.
⭕️ پراید ارزان شده! 🔹 طبق روال سال های گذشته که هر چند وقت افزایش قیمت ها به صدر اخبار می‌آمد و دست مایه طنز و اعتراض مردم می‌شد، در هفته اخیر هم این پراید بیچاره بود که مرکز توجه رسانه ها شد. ❓اما واقعا پراید گران شده؟ به ظاهر قیمتش نسبت به 12 سال پیش بیش از 11 برابر شده، اما برای پیدا کردن ارزش واقعی محصول در گذر زمان، نیاز به شاخصی داریم که ارزش خودش مثل ریال متغیر نباشد. برای مثال بیایید سکه بهار ازادی را مبنای قیمت پراید بگذاریم. سال 87 قیمت پراید معادل 37 سکه بوده، سال 88 معادل 30، سال 94 معادل 20، سال 96 معادل 14 و امروز معادل 12 سکه! بله پراید ارزان تر از همیشه شده و قیمت واقعی اش با کسر تورم ریالی نسبت به 12 سال پیش یک سوم شده.🚗 🔹 همانطور که همه میدانیم نه پراید گران شده، نه ارز، نه مسکن، نه گوجه و نه پیاز بلکه ریال است که هر روز بی ارزش تر می‌شود. ممکن است بگویید: حالا چه فرقی می‌کند؟ 🔹 هر روز که چیزی گران می‌شود شماری از مسئولین می‌گویند: دلال ها و سوداگران قیمت را بالا برده‌اند. جواب سوال بالا همین‌جا مشخص می‌شود. تا زمانی که فکر می‌کنیم قیمت مسکن را دلال بالا برده، منتظر برخورد های پلیسی کف بازاریم اما وقتی گفتیم ریال بی ارزش شده مقصر اصلی شخص دیگری است. همان که ریال را هر روز بی ارزش‌تر می‌کند. 🔹 مقصر اصلی همان کسی است که هر روز با انتشار ریال های بدون پشتوانه، ارزش ریال و قدرت خرید مردم را پایین‌تر می‌اورد و هر بار با افزایش قیمت یک کالا که دستاورد خودش است پشت دلالان قایم می‌شود. آن مقصر چه کسی است جز ؟ 🚨 بد نیست جهت جلوگیری از گرد شدن چشم ها، باز شدن دهان های متعجب و سکته قلب های ضعیف در آینده نه چندان دور، ذهن ها را آماده کنیم که ها با سرعتی وحشیانه تر از همیشه در حال هستند و در سال های آتی شاهد چند برابر شدن دوباره قیمت ها خواهیم بود. 😳احتمالا دوباره به جای ها گوجه فروش ها و پیاز فروش ها مقصرند! - سجاد جان نثاری @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
📊کاهش ارزش لیر ترکیه، بعد از حذف صفرها 🔺تنها کشوری که ادعا میشود در حذف صفر از پول موفق بوده، ترکیه است. این کشور همۀ فرهنگ و تاریخ خود را فدای اقتصاد کرد. اما امروز در اقتصاد هم #شکست خورده است. ترکیه🇹🇷 سالها به عنوان قبلۀ آمال و الگوی #توسعه توسط اقتصاددانهای ایرانی مطرح میشد. احتمالا به زودی یک بُت جدید میتراشند. کپی برداری کافی است. 🏅با #پولطلا معیشت مطلوب جامعۀ خودمان را احیا کنیم. #گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
و طرز استفاده صحیح آن 🔻انواع برترین مسواک‌ها به ترتیب اولویت: 🔸🔸لیف و چوب اراک (همان چوبهای خوش بو که از عربستان می آورند.) 🔸 لیف و چوب زیتون (یک جرم گیر قوی است). 🔸چوب انواع درختان (به استثنای چوب گلها، نِی، چوب درخت انار، چوب سرو و کاج) 💫نکته: جهت تهیه لیف اراک باید چند روز سر چوب را داخل آب گذاشت، پوسته روی آن کنده شده تا ریش ریش شود و استفاده شود. 💫نکته : اگر مسواک نبود (مثلا در سفر و تنگی وقت جهت نماز و ...)، با انگشت (شصت و سبابه) مسواک زده شود و ترک نشود که در حکم مسواک بوده و آثار آن را دارد. ☘بهتر است بعد از مسواک سه بار آب مضمضه کند. ☘ مسواک کشیدن بایستی به تعداد فرد و بصورت عرضی باشد نه طولی یعنی بالا به پایین نه از جلو تا انتها یا بالعکس. -☘ برای خوشبویی دهان بهتر است هر بار با چند مسواک، مسواک زده شود (مانند دستمال کاغذی که با چند دستمال دست کاملا خشک میشود) و بعد از آن کندر جویده شود. ☘ شستن مسواک و تمیز کردن آن با آب توصیه شده است (قبل و بعد از مسواک زدن) ☘ اضافه کردن مواد خوشبو کننده به مسواک جایز است مانند گلاب ☘ بعد از مسواک جهت تقویت و تثبیت دندان کندر جویده شود و بعلت اینکه کثیفی دندان را بخود میگیرد بعد از آن دور انداخته شود. ♨️♨️پرهیزات ☝️در حمام مسواک زدن که سبب خرابی تمام دندانها میشود. 👆 مسواک زدن در دستشویی و توالت که سبب بدبویی دهان میشود. 👆مسواک زدن با برخی چوبها مانند چوب انار، نِی، چوب تمام گلها نهی شده است. 👆بیش از حد مسواک زدن که باعث لقی دندانها میشود. 👆هنگام لقی دندان مسواک نباید زده شود. 💫نکته: بعد از غذا خلال کردن توصیه شده است نه مسواک. ♦️طول مدت مسواک زدن⏱ ☘ طول مدت مسواک زدن بستگی به کثیفی و غذاهای لابلای دندان دارد و بایستی به میزانی باشد که آنها از بین برود و دندان تمیز بشود. ♦️زمان مسواک زدن ☘حداقل تعداد مسواک زدن سه روز یکبار میباشد (حداقل مرور کردن مسواک روی دندان) که در صورت انجام ندادن حرام بهداشتی انجام شده است و هر روز یکبار مسواک زدن است. ☘حالت بهتر دوبار مسواک زدن در روز که سنت انبیاء است. ☘ حالت بهتر از قبل نیز سه مرتبه در روز است. ☘بهترین حالت نیز مسواک زدن موقع هر نماز و قبل از وضو ☘هنگام خروج از خانه مسواک زدن توصیه شده است (مسواک زدن با مسواک متعدد و جویدن کندر بعد از آن جهت خوشبویی دهان). ☘قبل از قرآن خواندن مسواک زدن توصیه شده است. ☘مسواک زدن نیمه شب قبل از وضو جهت نماز شب نیز از سنت انبیاء هست. 💫نکته: بایستی بعد از مدتی مسواک زدن آن را رها کرد یعنی بعد از مدتی که روزی پنج بار مسواک میزند یکی دو روز مسواک نزند یا یکبار در روز بزند تا دندان خودش را ترمیم کند. 🆔 @tebeslami_ir