هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۳۰۶)
قسمت نخست حکمت ۳۶۷ نهج البلاغه
بخش ششم:
آنگاه امام(عليه السلام) به پايان كار اين گروه از دنياپرستان كوردل اشاره كرده، مى فرمايد:
«اين وضع همچنان ادامه مى يابد تا آن جا كه (پنجه مرگ) گلويش را مى فشارد و او را به گوشه اى مى اندازد در حالى كه رگ هاى حياتش قطع شده، مرگ او در پيشگاه خداوند بى اهميت و افكندنش به گورستان براى دوستانش آسان است»;
(كَذلِكَ حَتَّى يُؤْخَذَ بِكَظَمِهِ فَيُلْقَى بِالْفَضَاءِ مُنْقَطِعاً أَبْهَرَاهُ، هَيِّناً عَلَى اللّهِ فَنَاؤُهُ، وَ عَلَى الاِْخْوَانِ إِلْقَاؤُهُ).
«كظم» در اصل به معناى بستن سر مَشكى است كه پر از آب باشد و از روى كنايه، به گلو به خصوص در زمانى كه انسان پر از خشم شده باشد و از ابراز خشم خوددارى كند اطلاق مى شود.
«ابهراه» تثنيه «ابهر» اشاره به دو رگى است كه خون را از تمام بدن به قلب مى رسانند و اگر قطع شوند انسان مى ميرد.
امام(عليه السلام) ترسيم بسيار دقيقى از سرنوشت انسان به خصوص دنياپرستان در اين گفتار حكيمانه كرده است و آن اين كه دنياپرستان پيوسته غرق نگرانى ها درباره آينده و غم و اندوه درباره آنچه از دست داده اند مى باشند تا اين كه ناگهان مرگشان فرامى رسد و گلويشان فشرده مى گردد و به صورت جسم بى جانى درمى آيند و دوستان سعى مى كنند هرچه زودتر او را از خانه و كاشانه اش بيرون ببرند و به خاك هاى قبرستان خاموش بسپارند.
و به گفته شاعر:
دنيا كه در او ثبات است كم مى بينم
با يك فرحش هزار غم مى بينم
اين كهنه رباطى است كه از هر طرفش
راهى به بيابان عدم مى بينم
@nahj_ir
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و چهل و هشتم
ادامه........ تفسیر آیه ۲۱۶ سوره #بقره از تفسیر نور
جهاد در ادیان دیگر:
* برخلاف تبلیغاتی که دنیا برای صلح و علیه خشونت دارد،مسئله جهاد در راه دین،در تمام ادیان آسمانی بوده و یک ضرورت حتمی است.
* در تورات می خوانیم:
*ساکنان شهر را بدم شمشیر بکش و اموالشان را جمع نمای.
*همگی ایشان را هلاک ساز و ترحّم منما.
*چون برای مقاتله بیرون روی و دشمن را زیاد بینی،نترس.
*برادر و دوست و همسایه خود را بکشد تا کفّاره گوساله پرستی باشد.
*موسی جمعیّتی را به سوی جنگ حرکت داد و مقاتله مهمّی صورت گرفت.
* در انجیل متی آمده است:
*گمان مبرید که آمده ام تا سلامتی بر زمین بگذارم،نیامده ام تا سلامتی بگذارم،بلکه شمشیر را.
*هرکه جان خود را دریابد(و به جنگ نیاید)آنرا هلاک سازد و هرکه جان خود را به خاطر من هلاک کرد آنرا خواهد یافت.
* در انجیل لوقا می خوانیم:
*دشمنان را که نخواستند من بر ایشان حکمرانی کنم،در اینجا حاضر ساخته،پیش من به قتل رسانید.
*هرکس شمشیر ندارد،جامه خود را فروخته آنرا بخرد.
* در قرآن نیز در سوره های آل عمران، [۲۱]مائده [۲۲]و بقره [۲۳]از وجود جنگ و جهاد در ادیان گذشته،سخن به میان آمده است.
پیام ها:
۱- ملاک خیر وشر،آسانی و سختی و یا تمایلات شخصی نیست،بلکه مصالح واقعی ملاک است ونباید به پیشداوری خود تکیه کنیم. «عَسی أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ»
۲- کراهت و محبّت نفسانی،نشانه ی خیر و شرّ واقعی نیست. «تَکْرَهُوا... وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ... تُحِبُّوا... وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ»
۳- جنگ و جهاد در راه دین،مایه ی خیر است. «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ... وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ»
۴- تسلیم فرمان خدایی باشیم که بر اساس علم بی نهایت به ما دستور می دهد، گرچه ما دلیل آنرا ندانیم. «وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»
@alquran_ir
هدایت شده از صحیفه سجادیه
شرح دعاي اول صحيفه سجاديه
(۱۷)
از: آيت الله حسن ممدوحي
ادامه....... فراز هشتم
جالب آن است كه امام عليه السلام صريحا بدين نكته كه شكرگزاري نعم الهي و دوري از كفران رحمت هاي الهي يكي از آن هاست. حضرت اشاره به نكته ديگري هم فرموده و آن اين كه روشنايي عالم برزخ، راه قيامت كبري را آسان و منزلت انساني را در منازل آخرت به كرامت و شرافت متصف مي گرداند.
امام عليه السلام، آن گاه به نكته ديگري اشاره مي كنند و آن اين كه حساب و كتاب و جزاي قيامت، به گونه اي است كه هرگز ظلم بردار نيست و ميزان در آن عالم بسيار دقيق است ؛ در قرآن كريم آمده است: و لا يظلمون فتيلا؛ پس كمترين مقدار ظلم در آن عالم نيست، زيرا سازنده آخرت ما تنها اعمال و رفتار خود ماست. در حقيقت، ما به خود كرده ها مي رسيم ؛ درست همانند روز امتحان كه دانشجو جزاي كار و كوشش يا ولنگاري و تنبلي خود نسبت به وظايفش را مي يابد، تا هيچ كس را جز خود سرزنش و توبيخ و يا تعريف و تحسين نكند. لذا هر مقدار نسبت به وظايف خود بي اعتنا باشد، آن روز براي او دردناك تر است و مي داند كه اين عقب ماندگي، مربوط به كار شخصي خود اوست و ربطي به سؤ ال كننده ندارد. هم چنين موفقيت وي نيز چكيده مجموعه فعاليت ها و تلاش هايش مي باشد.
پس روز قيامت صحنه بروز و ظهور مجموعه اعمال و رفتاري است كه انسان در تمام عمر به جاي آورده است و از اين روي، ظلم در آن روز به هيچ وجه معني ندارد؛ چنان كه در آيه كريمه:
فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره و من يعمل مثقال ذره شرا يره
آمده است. پس در آخرت، خود عمل جزاست و در اين آيه قرينه اي موجود نيست كه دلالت بر رؤ يت جزاي عمل داشته باشد، بلكه تصريح به خود عمل است كه تبلور يافته ؛ چه در عذاب و چه در ثواب!
@sahifeh_ir
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش مجری تهران۲۰ به ضعف وزارت خارجه در ماجرای حمله منافقین به رایدهندگان ایرانی در اروپا: دیپلماسی فقط مذاکره در هتل نیست!
یادمان باشد کسانی که به ما میگفتند رای ندید اگر یکم فضا شیر تو شیر شود به صغیر و کبیرمان رحم نمیکنند
پس ما وزارت خارجه برای چی داریم؟ شما حتی نمیتوانید امنیت مردم را در جلوی درب سفارتخانهمان را تامین کنید، این نشان از اوج ضعف دستگاه دیپلماسی است.
اگر برای یکی از همین کشورها همین اتفاق در تهران میافتاد چه جنجالی درست می کردند؟ دیپلماسی که تنها مذاکره کردن هتل نیست!
#احمدی_نژاد #روحانی #رئیسی #سعیدمحمد #لاریجانی #ضرغامی #هاشمی #جهانگیری #انتخابات #وقاحت #انتخابات_۱۴۰۰ #روحانی #همتی #زاکانی #جلیلی #رضایی #قاضی_زاده_هاشمی
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۱۰۶)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ ﺧﻮﺍﺏ:
ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﮐﻤﺒﻮﺩ ﺧﻮﺍﺏ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﺏ ﻗﻴﻠﻮﻟﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺍﺏ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻇﻬﺮ ﻭ ﺣﺪﻭﺩ ﻧﻴﻢ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻪ ﻃﻮﻝ ﻣﯽﺍﻧﺠﺎﻣﻴﺪ، ﺍﺯ ﺳﻮﻳﯽ، ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﺪﻥ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﮐﺎﺭ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﻣﯽﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﻳﮕﺮ، ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﻟﺎﺯﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻧﺸﺎﻁ ﺑﻴﺶ ﺗﺮﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﻇﻬﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺁﻭﺭﻧﺪ.
ﺍﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ی ﺯﻧﺪﮔﯽ، ﺑﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻥ ﮐﻢ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺧﻮﺩ، ﺑﻴﺶ ﺗﺮﻳﻦ ﺑﻬﺮﻩ ﻭ ﻧﺸﺎﻁ ﻟﺎﺯﻡ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﻧﺪ. ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺳﻌﯽ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻴﻢ ﺍﺯ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﻳﻢ،
ﻣﺜﻠﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻭﻗﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﺗﻤﺎﺷﺎﯼ ﻓﻴﻠﻢﻫﺎﯼ ﺑﯽ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺳﺮﮔﺮﻡ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﯼ ﮐﻨﻴﻢ ﮐﻪ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﺩﻧﻴﺎﯼ ﻣﺎ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺁﺧﺮﺗﻤﺎﻥ ﻭ ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺿﺮﺭ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺧﺼﻮﺻﺎ ﻃﻠﺒﻪﻫﺎ ﮐﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻭﻝ ﺷﺐ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﻨﺪ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻗﺴﻤﺖ ﻋﻤﺪﻩ ﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺧﺮ ﺷﺐ ﻣﻮﮐﻮﻝ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺍﻭﻟﺎ، ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺎﺯﺗﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﺑﻴﺶ ﺗﺮ ﺫﻫﻦ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﯼ ﺑﻴﺶ ﺗﺮﯼ ﺍﺯ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﺎﻳﺪ ﮔﺮﺩﺩ. ﻭ ﺛﺎﻧﻴﺎ، ﻓﺮﺻﺘﯽ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﺎﻓﻠﻪ ﯼ ﺷﺐ ﻭ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ.
@nazz_ir
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی (۱۹۸)
فصل در حقیقت شکر است
نویسنده گوید که آنچه را که این محققین ذکر فرمودند مبنی بر مسامحه است. و الا شکر عبارت از،...... یک حالت نفسانیه... که آن حالت خود اثر معرفت منعم و نعمت و اینکه آن نعمت از منعم است می باشد،
و ثمره این حالت اعمال قلبیه و قالبیه است. چنانچه بعضی محققین قریب به این معنی فرمودند گر چه آن فرموده نیز خالی از مسامحه نیست. فرموده است: «بدان که شکر مقابل نمودن نعمت است به قول و فعل و نیّت. و از برای آن سه رکن است:
اوّل، معرفت منعم و صفات لایقه به او، و معرفت نعمت از حیث اینکه آن نعمت است. و کامل نشود این معرفت مگر آنکه بداند که تمام نعمتهای ظاهره و خفیه از حق تعالی است و ذات مقدس او منعم حقیقی است، و وسایط هر چه هست منقاد حکم او و مسخر فرمان او هستند.
دوم، حالتی است که ثمره این معرفت است. و آن خضوع و تواضع و سرور به نعمت است از جهت آنکه آن هدیه ای است که دلالت کند بر عنایت منعم به تو. و علامت آن آنست که فرحناک نشوی از دنیا مگر به آن چیزی که موجب قرب به حق شود.
سوم، عملی است که ثمره این حالت است. زیرا که این حالت وقتی در قلب پیدا شد، یک حالت نشاطی برای عمل موجب قرب حق در قلب حاصل شود، و آن عمل متعلق است به قلب و زبان و دیگر جوارح.
اما عمل قلب، عبارت است از قصد تعظیم و تحمید و تمجید منعم و تفکر در صنایع و افعال و آثار لطف او و قصد رساندن خیر و احسان نمودن بر جمیع بندگان او.
و اما عمل زبان، اظهار آن مقصود است به تحمید و تمجید و تسبیح و تهلیل و امر به معروف و نهی از منکر و غیر آن.
و اما عمل جوارح، استعمال نعمت ظاهر و باطن است در طاعت و عبادت او و استعانت نمودن به آنها در نگهداری از معصیت و مخالفت او، چنانچه چشم را استعمال کند در مطالعه مصنوعات و قرائت کتاب خدا و تذکر علوم مأثوره از انبیا و اوصیا، علیهم السلام، و همین طور سایر جوارح.»...
@nyaz_ir
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به امام رضا(ع) برای پذیرش ولایتعهدی تحمیلی ایراد میگیرند!
🌹میلاد مبارک حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام خجسته باد!
#شهید_مطهری
#المطهري
#بنیاد_شهید_مطهری
#استاد_مطهری
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
#مرتضی_مطهری
#پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله
#امام_رضا_علیه_السلام
#ثامن_الحجج
#ولایتعهدی