eitaa logo
بیداری
837 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
2 فایل
با لمس آدرسهای زیر عضو کانالهای ما در ایتا شوید: تفسیر قرآن: @alquran_ir نهج البلاغه: @nahj_ir صحیفه سجادیه: @sahifeh_ir اخلاق، اوج نیاز @nyaz_ir عرفان، اوج ناز @nazz_ir خانواده امن در ایتا @amn_org بیداری در ایتا @bidary_ir مدیریت: @bidaryir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از صحیفه سجادیه
هدایت شده از صحیفه سجادیه
شرح دعای ۴۴ صحفیه سجادیه. قسمت ۱۳ بسم الله الرحمن الرحیم اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ جَنِّبْنَا الْاِلْحادَ فى تَوْحيدِكَ، وَ التَّقْصيرَ فى تَمْجيدِكَ، وَ الشَّكَّ فى دينِكَ، وَ الْعَمى‏ عَنْ سَبيلِكَ، وَ الْاِغْفالَ لِحُرْمَتِكَ، وَ الْاِنْخِداعَ لِعَدُوِّكَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ... دومین درخواست کلی امام سجاد علیه السلام در دعای ۴۴ صحیفه سجادیه، توحید و زیرمجموعه دقیق و زیبا از خواسته های مرتبطه که پس از اهلیت طاعت الهی مطرح میشه. ابتدای این درخواست صلوات هست و بعد از اون توحید خاص درخواست میشه که با پنج خواسته مهم و کلیدی دیگه همراه و عجین شده. این خواستها از این قرارند: ۱-      کوتاهی نکردن در بزرگداشت خداوند متعال ۲-     عدم شک در دین حقیقی ۳-       دوری از کوری و ندیدن راه حق ۴-      سر به هوا نبودن و بی توجهی نکردن به حدود الهی ۵-      فریب نخوردن از دشمن خدا یعنی شیطان نکته مهم و محوری این درخواستها، ارتباط این درخواستهای کوچک با یکدیگر است که تعریف خاصی از توحید و موحد بودن را ارائه میکند. یعنی اگر کسی موفق به این پنج درخواست بشود، از پنج آفت مهم رهایی یافته و به توحید خالص دست یافته. ‏ این توحید عبارت است از: عدم کژی و ناراستی و عدم مخالفت و لجاجت در مسیر یکتاپرستی. در این دعا از خدا میخواهیم با دور کردن آن پنج آفت، توحید خالص را نصیبمان بفرماید. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ اِذا كانَ لَكَ فى كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيالى شَهْرِنا هذا رِقابٌ يُعْتِقُها عَفْوُكَ، اَوْيَهَبُها صَفْحُكَ، فَاجْعَلْ رِقابَنا مِنْ تِلْكَ‏الرِّقابِ، وَاجْعَلْنا لِشَهْرِنا مِنْ خَيْرِ اَهْلٍ وَ اَصْحابٍ... در خواست بعدی، طلب بخشش و گذشت از خداوند متعال در ماه مبارک رمضان است. این درخواست با عبارتی زیبا بیان شده که لطافت و دقت و ظرافت خاص اعتقادی را نشان میدهد چرا که حضرت سجاد علیه السلام میفرماید: حالا که در هر شب از شبهای این ماه مبارک-که متعلق به ماست، با عفوت بارهای گناه را از دوش گنهکاران بر میداری و آنها را از گذشت خود بهرمند میسازی، پس ما را هم جزو کسانی قرار بده که گردنهایشان از زیر بار گناه خلاص شده. سپس حضرت در خواسته ای زیباتر و عمیق اینگونه ادامه میدهند که: ما را در این ماه از بهترینهای اهل این ماه قرار بده و ما را از بهترین همراهان ماه مبارک رمضان-یا صاحب این میهمانی- قرار بده. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ امْحَقْ ذُنُوبَنا مَعَ امِّحاقِ هِلالِهِ، - وَ اسْلَخْ عَنّا تَبِعاتِنا مَعَ انْسِلاخِ اَيّامِهِ، حَتّى‏ يَنْقَضِىَ عَنّا وَ قَدْ صَفَّيْتَنا فيهِ مِنَ الْخَطيئآتِ، وَ اَخْلَصْتَنا فيهِ مِنَ السَّيِّئاتِ. .. در خواست بعدی که به طلب بخشش نیز مرتبط است، درخواست از بین بردن تبعات و آثار گناهان است که در فرازی در نهایت زیبایی و بلاغت از خدا خواسته میشود. حضرت زین العابدین علیه السلام اینگونه بیان میکنند که: خدایا با تمام شدن و از بین رفتن ماه مبارک رمضان، گناهان ما را هم از بین ببر و با تمام شدن روزهای ماه مبارک، تبعات گناهان ما را نیز به پایان برسان تا جایی که با تمام شدن ماه مبارک رمضان، از همه اشتباهات پاک شویم و از همه بدیها رهایی یابیم. ان شاءالله که دعای اولیای الهی در حق یکایک ما نیز به اجابت برسد و همواره موفق به دعا باشیم. @sahifeh_ir
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
‏‏‎برگی زرین از امام خمینی(۱۷۶) ‏‏فصل در بیان آنکه ترک غیبت در موارد جایز، اولی است‏‏ ‏ ‏‏بدان که علما و فقها، رضوان الله علیهم، مواردی را از حرمت غیبت استثنا فرمودند که در کلمات بعضی بالغ برده موضوع می شود. و ما در صدد شمردن آنها نیستیم، زیرا که این اوراق موضوع برای بحث فقهی نیست. آنچه لازم است در این مورد ذکر کنیم این است که انسان باید در همه موارد از مکاید نفس ایمن نباشد و با کمال دقت و احتیاط تامّ مشی کند، و در صدد عذر تراشی نباشد که یکی از موارد استثنا را به دست آورده به عیبجویی و بذله گویی سر گرم شود.‏ ‏‏مکاید نفس بسیار دقیق است. ممکن است انسان را از راه شرع.... گول زند و وارد در مهالک کند. مثلا غیبت متجاهر به فسق گرچه جایز است. بلکه در‏‎‏بعض موارد که موجب ردع(انکار و نفی) او شود واجب است و از مراتب نهی از منکر به شمار می آید، ولی انسان باید ملاحظه کند که داعی نفسانی او در این غیبت آیا همین داعی شرعی الهی است، یا داعی شیطانی و محرّک نفسانی در آن مدخلیت دارد.‏ ‏‏اگر داعی الهی دارد، از عبادات به شمار می آید، بلکه غیبت با قصد اصلاح متجاهر و عاصی از اوضح مصادیق احسان و انعام به اوست، گرچه خودش نفهمد. ولی اگر مشوب به فساد و هواهای نفسانی است، در صدد تخلیص نیت برآید و از اعراض مردم بدون قصد صحیح اعراض کند. بلکه عادت دادن نفس را به غیبت در مورد جایز نیز مضر به حال آن است، زیرا که نفس مایل به شرور و قبایح است، ممکن است به واسطه احتراز ننمودن از آن در موارد جایز، کم کم وارد شود به مرحله دیگر که آن موارد محرّمه است. @nyaz_ir
هدایت شده از نهج البلاغه
هدایت شده از نهج البلاغه
را از بیاموزیم (۲۸۵) وقال علیه السلام:لاَ تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً، وَأَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مُحْتَمَلاً.  حکمت ۳۶۰ نهج البلاغه امام علیه السلام فرمود : هر سخنى كه از دهان كسى خارج مى شود، تا احتمال خير و نيكى در آن مى يابى حمل بر فساد مكن. بخش سوم: ‏ همه اينها درواقع برگرفته از دستورات قرآن مجيد است، آنجا كه مى فرمايد: ‏ «(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرآ مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ)؛ ‏یعنی: ‏ اى كسانى كه ايمان آوردهايد از بسيارى از گمان ها بپرهيزيد، چراكه پارهاى از آنها گناه است». ‏ ‏ جالب اينكه قرآن مجيد بعد از اين دستور به عدم تجسس و بعد از آن دستور به عدم غيبت مى دهد و مى فرمايد: ‏(وَلاَ تَجَسَّسُوا وَلاَ يَغْتَبْ بَّعْضُكُمْ بَعْضآ) ‏ اشاره به اينكه گمان بد سبب تجسس مىشود و جستجوگرى گاه به نقطه ضعف هايى مى رسد و به دنبال آن گناه غيبت شروع مى شود و درواقع اين سه گناه لازم وملزوم يكديگرند. ‏ ‏مسئله حسن ظن با تمام اهميتى كه در حفظ نظام جامعه و پيوند محبت ودوستى افراد نسبت به هم دارد خالى از استثنا نيست، همانگونه كه در حكمت ۱۱۴ آمده است كه امام علیه السلام مى فرمايد: ‏«إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلاحُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ وَإِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ؛ ‏یعنی: ‏ هنگامى كه صلاح و نيكى بر زمان واهلش ظاهر گردد اگر كسى در اين حال گمان بد به ديگرى برد كه از او گناهى ظاهر نشده، به او ستم كرده است وهنگامى كه فساد بر زمان و اهلش مستولى گردد هركس گمان خوب به ديگرى برد خود را فريب داده است!». ‏ همچنين بعضى از افراد به حكم كارى كه دارند (مانند مأموران اطلاعات و ضد جاسوسى) ناچارند حسن ظن را رها سازند و هميشه احتمالهاى سوء را مورد توجه قرار دهند. ‏ ‏آنها اگر بخواهند همه چيز را حمل بر صحت كنند و سوءظن را مطلقاً كنار بگذارند ممكن است گرفتار اشتباهات زيادى در تشخيص مجرمان ومفسدان وخائنان شوند؛ ولى ناگفته پيداست آنها نيز نمى توانند سوءظن خود را به ديگران منتقل كنند و يا پيش از ثبوت خلافى، به مجرم بودن كسى حكم نمايند. ‏ پایان شرح حکمت ۳۶۰ از آیت الله ناصر مکارم شیرازی @nahj_ir      
13.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨ماجرای نامه جلیلی به دولت مبنی بر ارائه راهکار های فروش نفت در تحریم، چیست؟! 🔹جلیلی: میگفتند ۱۰۰ هزار بشکه، گفتیم تا دو میلیون هم میتوانید بفروشید
‌ شرکت بزرگ خط لوله آمریکایی «کلونیال پایپ‌لاین» هدف حمله سایبری قرار گرفته و تمام شبکه آن قطع شد. این شبکه خط لوله، مواد سوختی پالایشگاه‌های مجاور خلیج مکزیک را به نواحی جنوبی و شرقی آمریکا منتقل می‌کرد. ‌این شرکت روزانه دو و نیم میلیون بشکه مواد سوختی از جمله بنزین، گازوئیل، سوخت جت و دیگر مشتقات نفتی را از طریق ۸۸۵۰ کیلومتر خط لوله، جابه‌جا می‌کرد.
هدایت شده از خانواده امن
22.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهربان خدای من... این دست های خالی به سوی تو بلند میشود تو خود ای خزانه دار بخشش ها، بهترین ها را برای همه ما  محقق فرما؛ دعا میکنیم هیچ بنده ای از بندگانت،  عمر به بیماری نگذراند و اسیر درد و رنج نگردد… دعا میکنیم شفا دهی تمام دردمندان را... سلامت بداری تمام کسانی را که جز تو پناه و یاوری ندارند. و براستی که همهٔ ما کسی جز تو نداریم… پر کن دامان کسانی را که دستشان به درگاه بی نیاز توست و صبور گردان تمام منتظران و بی قراران را. یاذَالجَلالِ والاِکرام🌷 🌷یکشنبه تون بخیر @amn_org