May 11
☘️ وظايف چهارگانة حکومت اسلامي
📍در نامة اميرالمؤمنين عليهالسلام به مالك اشتر چهار نكتة اصلي هست:
1️⃣يكي امنيت آن منطقهاي است كه در اختيار او سپرده شده است. با عوامل ضدامنيت - هم امنيت داخلي و هم امنيت خارجي - بايد برخورد بشود. چه، دشمن داخلي امنيت را از بين ميبرد و دشمن خارجي هم امنيت را از بين ميبرد. استقرار امنيت و مقابله با عوامل ناامني - چه داخلي و چه خارجي - يكي از نكاتي است كه از مالك اشتر خواسته شده است.
2️⃣دومي، عدالت اجتماعي و اقتصادي است.
3️⃣سومي، تربيت معنوي و اخلاقي مردم است.
📍ميگويد مردم را از لحاظ اخلاقي و معنوي بايد تربيت كني. از نظر اسلام، حكومتها نسبت به تربيت معنوي مردم بيتفاوت نيستند، كه بگويند خود مردم ميدانند و هر كار كه ميخواهند بكنند، بكنند. همچنان كه پدر در يك خانواده نسبت به تربيت فرزندان خود بيتفاوت نيست كه بگويد مثلاً هر كار خواستند بكنند، بكنند. پدر و مادر مسئوليتهايي دارند كه بايد انجام بدهند. حكومت هم در جامعه در زمينة اخلاق و معنويت مردم و رشد فضيلتهاي اخلاقي در آنها مسئوليتهايي دارد.
4️⃣ چهارمي هم رفاه و آبادي زندگي آنهاست.
📍البته مسئلة علم و ترويج علم و تحقيق و اينها هم، در داخل رفاه و تربيتهاي اخلاقي و معنوي است. رفاه اجتماعي هم بدون علم و تربيت هيچ وقت به وجود نيامده است.
📍اين چهار چيز از جملة آن چيزهايي است كه حكومت بايد، به عنوان مطالبات حقيقي مردم، به آنها بدهد. يكي از پيامها اين است كه مردم بدانند از حكومت چه بايد بخواهند؛ حقّ حقيقي و مطالبة واقعي آنها از حكومت چيست.
#حکیم_انقلاب 81/11/15
#حکومت_اسلامی
#اسلام_ناب
@bimemoj
یک کار دیگر، تشکیل گروههای فعّالیت سیاسی [است]؛
البتّه منظورم حزببازی نیست. حزببازی کاری است که بنده برکتی در آن احساس نمیکنم؛
امّا کار سیاسی فقط حزببازی نیست؛
نشستن، تحلیل سیاسی کردن، حوادث سیاسی را شناختن، فهمیدن، منتقل کردن، یکی از آن کارهای بسیار اساسی است که حرکت عمومی جامعه را تسریع میکند، شکل میدهد و کمک میکند.
#حکیم_انقلاب 98.3.1
#اسلام_ناب
#زندگی_مکتبی
#سبک_زندگی
#هیئت_امام_جعفر_صادق ع
@bimemoj
🌀 اوّلامام کيست؟
خود پيغمبر.
امام صادق (عليه السّلام) در مني فرمود:
اِنَّ رَسولَ اللهِ کانَ هُوَ الاِمام؛ پيغمبر، امام اوّل است؛
«ثُمَّ مِن بَعدِهِ عَليّبنِاَبيطالِب» و بعد بقيهي ائمّه.
🔰کافي، ج ۴، ص ۴۶۶
#حکیم_انقلاب 95/6/30
#حکومت_اسلامی
#اسلام_ناب
@bimemoj
🔰 سردار سلیمانی:
خدا اولیائش را در بین بندگانش مخفی کرده؛
لذا بزرگان ما به هر که میرسیدند - کوچک و بزرگ - تقدم در سلام داشتند.
#اسلام_ناب
@bimemoj
🌀 هيئت انقلابي؛ مدرسهي مکتب عاشورا
📌 فلسفه هيئات مذهبي مبتني بر بازخواني و ذکر نام و مرام اهل بيت(ع) و در راس آن حضرت اباعبدالله الحسين(ع) شکل گرفته است. بيتوجهي به حقيقت اين فلسفه بدون شک موجب خواهد شد تا دچار نوعي قشري گري و فورماليسم شده و در ظواهر اعمال و مناسک باقي بمانيم و تهي از معنا، مشغول به عملي گرديم که راهگشاي ما بسوي حقيقت نباشد!
📌 تلاش برای توجه به این فلسفه با طرح سوالاتی همراه خواهد بود که همواره در ذهن دوستداران مکتب اهل بیت(ع) مطرح بوده است. سوالاتی از این قبیل که چرا بايد از قيام امام حسين(ع) و ماجراي کربلا با اين وسعت ياد کرد؟ چرا گريه بر اباعبدالله الحسين(ع) تا اين حد سفارش شده است؟ در زمانه ما چه نيازي به يادآوري ماجراي کربلا و نهضت حسيني داريم؟ قيام امام حسين(ع) پاسخگوي چه نيازي از نیازهای نسل جوان امروز است؟ سوالاتي قابل تامل که پاسخ به آنان ميتواند معیاری برای تعريف هويت و شاخص هيات انقلابي باشد.
📌 طرح این سوالات ما را به حقیقتی بزرگتر راهنمایی میکند که آن سبک زندگی حسینی است. حقيقت آن است که ذکر نام اباعبدالله(ع) يادکرد حادثهاي مانده در تاريخ نيست که غبار گذر روزگار آن را به فراموشي بسپارد. تکرار نام حسين(ع) يادآوري و بازخواني نوعی از مرگ نیست، بلکه سخن از سبک زندگي است که از چگونه زيستني سخن ميگويد که نهايت آن آنگونه مردني شرافتمندانه است! الگویی که برای بشریت سرگردان همه اعصار تاریخ میتواند نجات بخش باشد.
📌 بازخواني دفتر عاشورا آشنایی با جريان عدالتخواه تاريخي است که مسئولانه زيستن را ميآموزاند و خود را وقف ایستادگی در برابر ظلم و ذلت نموده و روحيه مبارزه و انقلابيگري را به کالبد جامعه مرده تزريق ميکند. سرور و سالار شهيدان پيامآور حريت و آزادگي است و تلاشگر بزرگ براي اقامه امر و به معروف و نهي از منکر و احياگر اسلام نابي که در شام فراگير حاکميت اموي، نويد بخش صبح ظهور حکومت علوي است!
📌 حرکت امام حسين(ع) تنها نهضتي انفعالي و واکنشي به وضع موجود نیست! بلکه فراتر از آن ارائه الگویی برای همه ملت های در بند است که «خوب زیستن» دغدغه آنان است. غایت حرکت حسینی تحقق تمدنی اسلامی است که در آن زندگی عاشورایی، "الگوی زیست مسلمانی" بشریت است. در آن تمدن همه مفاهیم متعالی از عدالت و آزادی و صلح و امنیت و معنویت و اخلاق تجلی خواهد یافت.
📌 با این نگاه هیئتی را میتوان هیات انقلابی دانست که در مسیر تحقق تمدن اسلامی و تعیین "الگوی زیست حسینی" قدم بر میدارد. هیئتی میتواند خود را مفتخر به عزای حسینی بداند که اعضای آن در مسیر تحقق حکومت اسلامی و حفظ و صیانت و ارتقاء آن قدم بردارند.
📌 تربیت یافتگان هیات انقلابی انسانهای مسئول و دردمندی هستند که در برابر مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه بیتفاوت نیستند. همانهایی هستند که در مواقع حوادث تلخی چون سیل و زلزله و ... پیشگامان خدمت به مردمند، خانه بدوشانی که غم سیلاب ندارند! همانهایی که غم نان مردم دارند و تابستان جوانی شان را اردوی جهادی روستاهای محروم کرمان و سیستان و ... میگذرانند! همان جوانانی که در عرصه جهاد علمی نیز پرچمداران گمنام شعار »ما میتوانیم« بوده و بی مزد و بی منت برای چرخش چرخ سنعت و اقتصاد کشور تلاش مینمایند.
📌 بصیر مردانی که در کوران فتنه های سال 1378 و 1388، جبهه حق و باطل را تشخیص داده و عماروار پای امام زمانشان ایستادند و خط نفاق و فتنه را رسوا کردند. همانهایی که مرزهای اسلام در شام و عراق و یمن را با جوانی و شجاعتشان به مراقبت و پاسداری ایستاده اند! و شهیدانی که در مسیر اعتلای کلمه حق، جان آغشته به خون سرخ گلویشان را در مسلخ عشق هدیه به جانان کردند! تربیت یافتگان هیات انقلابی همت و باکری و زین الدین و ... احمدی روشنها و حججیها هستند!...
📌 و در نهایت، همانهایی که اهل انتظارند! فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر ...
🌹
#زندگی_مکتبی
#حکومت_اسلامی
#اسلام_ناب
#روحیه_انقلابی
@bimemoj
📚 بصیران تاریخ
📌 شما ببینید در صدر اسلام، آن کسانی که ممدوح واقع شدند - حالا توی فرهنگ ما، بر طبق عقیدهی ما - بیش از آنچه که به خاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شدند، به خاطر موضعگیریهای سیاسیشان، اجتماعیشان و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند.
📌 ما ابوذر را، یا عمار را، یا مقداد را، یا میثم تمار را، یا مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم.
📌 تاریخ، اینها را به آن مواضعی میشناسد که این مواضع، تعیین کننده بود؛ حرکت کلان جامعه را توانست هدایت کند، شکل بدهد و به پیشرفت این حرکت کمک کند.
#حکیم_انقلاب 89.1.16
#زندگی_مکتبی
#حکومت_اسلامی
#اسلام_ناب
#روحیه_انقلابی
#مافیا
#اهل_بصیرت
@bimemoj
📚 مداحي در تراز هيئت انقلابي
📌 با فرارسيدن ماه محرم الحرام، ايران اسلامي سراسر سياهپوش شده و مجالس سوگواري و عزاداري سيد و سالار شهيد در گوشه و کنار تمامي شهرها و روستاها برپا ميگردد و ارادتمندان اباعبدالله(ع) مشتاقانه در آن حضور مييابند. در اين ميان آنچه اهميت دارد جهتگيري کلي هيئات مذهبي و مطالبي است که در اين جلسات در قالب سخنراني و مداحي ارائه ميگردد و انتظار آن است که جهتگيري اين جلسات در راستاي اقامه امر سيدالشهداء(ع) و مبتني بر اهداف و آرمانهاي نهضت حسيني باشد.
📌 در اين ميان مراسم مداحي و ذکر مصيبت که توسط ذاکران و مداحان اهل بيت(ع) اجرا ميشود، يکي از ارکان هيئات مذهبي به حساب ميآيد که بايد برنامه آنان در تراز آموزه هاي اسلامي بوده و از انحراف بدور باشد، که این امر با توجه به ملاحظاتی ممکن خواهد بود.
📌 1. يکي از اين ملاحظات توجه به محتواي کلام و روضههايي است که خوانده ميشود. از تريبون مداحي انتظار آن است که در راستاي ارتقاء سطح فرهنگي – معرفتي جامعه مخاطب تلاش نمايد و از ارائه هرگونه خرافه و انحراف و مطالب سخيف و کم عمق در اين عرصه به دور باشد. لذا طبيعي است که روضهها بايد مبتني بر منابع موثق بوده و با مقتضيات زمانه نيز تطبيق داشته باشد. لذا حکیم انقلاب ضمن آنکه به مداحان تاکيد دارند که «نبايد بگذاريد منبرِ ده دقيقهيي يا بيست دقيقهيي شما از معارف خالي بماند.»، ميافزايند: «مداحها بدانند چه ميخوانند و چه ميگويند»!
📌 2. ملاحظه ديگر الفاظ و تعابيري است که وسيله انتقال معنا بوده و يکي از مهمترين ابزار مداحي به حساب ميآيند. اين الفظ بايد مبتني بر اصول و چارچوب و قاعدهاي انتخاب شود و اينگونه نيست که هر لفظي براي انتقال مفاهيم مقدس مناسب باشد. معظم له تاکيد دارند که «از برخي تعبيرات دربارهي ائمه(ع) نبايد استفاده كرد؛ اينها سبك است.»
📌 3. اثرگذارترين بخش مداحي، ريتم و آهنگي است که بر الفاظ بار ميشود تا کلام را به يک اثر هنري بدل کرده و بر اعماق جانها اثرگذار شود و عواطف و احساسات را برانگيزد و شور و شوق و تحول و حرکت ايجاد کند. لذا ظریفترين بخش کار نيز همين بخش است. و به تعبير رهبري «هر آهنگ و آوازي به درد شما نميخورد.» و موسيقي مناسب است که متناسب با شان اهل بيت(ع) باشد.
📌 4. و سرآخر آنکه، آنچه از محتوا و لفظ و ريتم و موسيقي گفتيم، براي آن است که اهداف هيئت که حرکت در مسير مکتب اهل بيت(ع) محقق گردد. به واقع جهتگيري کلي مداحي نيز بايد در جهت اهداف نهضت ائمه(ع) باشد. از جمله اين اهداف؛ اعتلاي کلمه اسلام، تربيت نيروي مومن انقلابي، بسط و گسترش اخلاق اسلامي، تقويت نظام اسلامي و آرمانهای آن و بطور ويژه «حفظ وحدت جامعه اسلامي» و پرهيز از اختلاف است. لذا مداحي که با صداي خود اختلافات جامعه اسلامي را افزون ميکند، در مسير مکتب اهل بيت(ع) حرکت نميکند و آن مجلس، مجلس مورد رضای اهل بیت(ع) نخواهد بود!
#زندگی_مکتبی
#حکومت_اسلامی
#اسلام_ناب
#روحیه_انقلابی
#اهل_بصیرت
@bimemoj
قاصد آمد گفتمش آن یار سیمین بر چه گفت؟
گفت: با هجرم بساز و گفتمش دیگر چه گفت؟
گفت: دیگر پا ز حد خویش نگذارد برون
گفتمش جمع است از پا خاطرم، از سر چه گفت؟
گفت: سر را بایدش از خاک ره کمتر شمرد
گفتمش کمتر شمردم، زین تن لاغر چه گفت؟
گفت: جسم لاغرش را از غضب خواهیم سوخت
گفتمش من سوختم، در باب خاکستر چه گفت؟
گفت: خاکستر چو گردد، خواهمش بر باد داد
گفتمش بر باد رفتم، در صف محشر چه گفت؟
گفت: در محشر به یکدم زنده اش خواهیم کرد
گفتمش من زنده گردیدم، ز خیر و شر چه گفت؟
گفت: خیر و شر نباشد عاشقان را در حساب
گفتمش این است احسان، از لب کوثر چه گفت؟
گفت: با ما بر لب کوثر نشیند عاقبت
گفتمش چون عاقبت این است زین خوشتر چه گفت؟
گفت: دیگر نگذرد در خاطرم یاد عظیم
گفتمش دیگر بگو، گفتا مگو دیگر چه گفت
#السلام_علیک_یابن_سدره_المنتهی
#عظیمای_نیشابوری
#زندگی_مکتبی
#شهادت
@bimemoj
«ژاپنیها برمیدارند از زندگی معمولی و شخصی یک نفر، یک موضوع برای فیلم درست میکنند، که مطابق با واقع است. اصلاً علت جاذبه فیلمهای ژاپنی هم این است. البته هنرپیشههای خوبی دارند، اما علت جاذبه این است که درست مطابق با واقع است. این سریال «سالهای دور از خانه» ای که نشان میدادند، که همه را جذب کرد، حتی امام را - حاج احمد آقا میگفت که امام مرتب این سریال را نگاه میکردند - علتش چیست؟ چون زندگیای که آن شخص در فیلم دارد، و آن کاری که او دارد میکند، درست مطابق با واقع است؛ یعنی همانی است که واقعیت دارد. اصلا هنرمند این است، باید واقعیت را عکسبرگردان کند و به آدم نشان بدهد حتی آن مقداری که آدم نمیبیند، برجسته کند، واقعیت را با همه ریزهکاریهایش جلا بدهد و جلوی چشم آدم بگذارد.»
#حکیم_انقلاب@bimemoj1357
#اوشین
@bimemoj
سرلشکر خلبان «علی اقبالی دوگاهه» در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان کشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقت نامههای بین المللی رفتار با اسرا، به فجیعترین و بیرحمانهترین وضع به شهادت رسید. بدستور صدام ملعون، دو ماشین جیپ از دو طرف با طنابهایی که به بدن این خلبان پر افتخار بسته بودند بدنش را دو نیم کردند. به طوری که نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد. این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بیشرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناک، تا سالها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری میکرد و طی ۲۲ سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود.
#زندگی_مکتبی
#شهادت
@bimemoj
حکیم انقلاب اسلامی:
رییسجمهور فرانسه یا خیلی ساده است، یا همدست آمریکا است!
رییس جمهور فرانسه یا یک #پلیس_احمق است یا #مافیا است!😁
#مافیا
@ bimemoj
📌 حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفتوگوی ویدئویی با اعتمادآنلاین در پاسخ به این سوال که: «چرا هیچوقت جبهه نرفتید؟» اعلام داشته است: «من از جنگ میترسیدم!»
در این میان ناخواسته این تعابیر حضرت روح الله (ره) در پیام پذیرش قطعنامه در اذهان تداعی میگردد، که فرمودند:
« بدا به حال آنانی که در این قافله نبودند! بدا به حال آنهایی که از کنار این معرکه بزرگِ جنگ و شهادت و امتحان عظیم الهی تا به حال ساکت و بیتفاوت و یا انتقاد کننده و پرخاشگر گذشتند!
آری، دیروز روز امتحان الهی بود که گذشت. و فردا امتحان دیگری است که پیش میآید. و همه ما نیز روز محاسبه بزرگتری را در پیش رو داریم. آنهایی که در این چند سالِ مبارزه و جنگ به هر دلیلی از ادای این تکلیف بزرگ طفره رفتند و خودشان و جان و مال و فرزندانشان و دیگران را از آتش حادثه دور کردهاند مطمئن باشند که از معامله با خدا طفره رفتهاند، و خسارت و زیان و ضرر بزرگی کردهاند که حسرت آن را در روز واپسین و در محاسبه حق خواهند کشید. که من مجدداً به همه مردم و مسئولین عرض میکنم که حساب اینگونه افراد را از حساب مجاهدان در راه خدا جدا سازند؛ و نگذارند این مدعیان بیهنر امروز و قاعدین کوته نظر دیروز به صحنهها برگردند.
من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش میکنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند.»
(صحیفه امام، ج 21، ص 93، 29/4/1367)
#زندگی_مکتبی
@bimemoj
پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط مهندسان جوان ایرانی ساخته شده که میانگین سنی آنها ۳۲ سال است.
#زندگی_مکتبی
#روحیه_انقلابی
#جوان_مومن_انقلابی
#بیانیه_گام_دوم
@bimemoj
🎄 وسواس
حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی نقل می کند:
آیت الله پسندیده در امر طهارت و پاکی، دقت خاصی داشت و در مسئله وضو گرفتن و شستشو و اقامه نماز هم حساسیت خاصی در حدّ «وسواس» داشت و گاهی چند بار وضو می گرفت و باز در همان جا تجدید وضو می کرد و احتیاطات دیگری که از نظر ما خیلی لازم و ضروری نبود..
... همین مسئله ـ وسواس یا احتیاط ـ موجب نگرانی خانواده ایشان شده بود، که موضوع به امام خمینی (ره) منتقل می گردد و ایشان که احترام فوق العاده ای به برادر بزرگتر از خود می گذاشت و حتی در مجالسی که در قم با هم وارد می شدند، حاضر نمی شدند جلوتر از برادر وارد شوند، و یا راه بروند و در واقع مقام «پدر»ی به ایشان قایل بودند، طی نامه ای، هشداری شرعی می دهند و طی نامه ای، ابلاغ می کنند که اقدامات ایشان در این قبیل امور، نمی تواند مشروع باشد.
مطالعه این نامه و دقت در محتوای آن می تواند رهنمودی برای کسانی باشد که در گوشه و کنار جامعه ما، با احتیاطات و حساسیت های غیر لازم برای خود و همراهان مشکلاتی ایجاد می کنند. البته توجه باید داشت که سخن از «احتمال» ضرر است نه «قطع بر ضرر» که حرمت اقدام در آن صورت قطعی تر است.
امام خمینی (ره) خطاب به آیت الله پسندیده در نامه ای چنین می نویسد:
بسمه تعالی
برادر بزرگوارم. قربانت شوم
شما را به خدای متعال قسم می دهم به حرف های دکتر ترتیب اثر دهید. چرا موجب نگرانی همه می شوید، خداوند لازم نموده است که در مواقع احتمال ضرر، انسان از آنچه موجب است اجتناب کند، اگر چه ترک حج و صوم و صلوة باشد.
شما می خواهید موافق حکم خدا عمل کنید، کاری نکنید که خداوند ـ نعوذ بالله ـ از شما ناراضی باشد. این احتیاطات شما برخلاف شرع است و لازم است از آن اجتناب فرمائید...
و السلام
65/1/13 -ـ 22 رجب 1406
روح الله الموسوی الخمین
🎯 درباره اعدام افضلی من خاطرهای دارم. یکبار مرحوم دکتر رضا ثقفی برادرخانم امام را دیدم. او میگفت «یک روز پیش امام بودم. امام رو به من گفت رضا بلند شو چای بیاور. خواستم بلند شوم که امام گفت بنشین خودم میآورم.» عکس امام که در حال آوردن چای است به همان روز برمیگردد. همانطور که امام به تلویزیون نگاه میکرد افضلی در تلویزیون با حالتی گریان و ملتمسانه میگفت مرا ببخشید. ثقفی تعریف میکرد: «امام گفت خاک بر سرت. تو افسری. قوی باش. آنقدر گریه و زاری نکن.»
راوی: ناصر تکمیل همایون
@bimemoj
🎯 شورای امنیت كشور چیست؟
یكی از نهادهایی كه در سالهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی تأمین امنیت داخلی كشور را برعهده داشت، شورای امنیت ملی كشور بود كه این در سال 1360 با پیشنهاد وزیر كشور وقت (علی اكبر ناطق نوری ) از نخست وزیری به وزارت كشور واگذار شد.
این شورا در ابتدا تحتنظر نخستوزیر وقت و ریاست آن هم برعهده نخست وزیر وقت بود واز طرفی جلسات شورا نیز در نخست وزیری تشكیل میشد.
پس از حادثه تروریستی هشتم شهریور 1360 كه طی آن شهیدان رجائی و باهنر رئیس جمهور و نخست وزیر وقت به شهادت رسیدند، با پیشنهاد وزیر وقت كشور واگذاری شورای امنیت كشور به وزرات كشور مطرح شد و پس ازتهیه اساسنامه این شورا در 1362 به مجلس شورای اسلامی ارائه و در همان سال به تصویب رسید.
براساس مصوبه اساسنامه این شورا در آن مقطع به منظور بررسی جریانات و پیشامدهای عمده و اساسی امنیت داخلی و اتخاذ تصمیمات و تدابیر هماهنگ در جهت پیشگیری و مقابله با مسائل مربوط به آن، شورای امنیت به مسئولیت وزیر كشور تشكیل شد.
طبق اساسنامه، این شورا موظف است كه جمعبندی و بررسی اخبار و گزارشها و تجزیه و تحلیلهای مربوط به وقایع حساس امنیتی، سیاسی، اجتماعی كشور جهت بهرهبرداری سریع به منظور ترسیم وضع موجود و پیشبینی تحولات آتی صورت بگیرد.
همچنین برقراری ارتباط با شورای تأمین استانها و دریافت گزارشها از وضع امنیتی، سیاسی، اجتماعی هر استان، مشخص نكردن سیاستهای عام امنیت داخلی كشور در چارچوب قوانین مصوبه، تبیین حدود وظایف و اختیارات هر یك از ارگانها و نهادها، در رابطه با امنیت داخلی كشور در چارچوب وظایف قانونی آنها؛ پیگیری و ارزیابی نتایج حاصله از اجرای تصمیمات متخذه در شورا و هماهنگ نمودن موارد مشترك با شورای عالی دفاع از جمله مواردی است كه در اساسنامه شورای امنیت كشور قید شده است.
بر این اساس اعضای شورای امنیت كشور در مقطع تشكیل آن متشكل از وزیر كشور، یكی از مشاوران مقام رهبری در شورای عالی دفاع به تعیین آن شورا، رئیس ستاد مشترك ارتش، فرمانده كل سپاه پاسداران، مسئول اطلاعات كل كشور، رئیس شهربانی كـل كشور، سرپرست كمیتههای انقلاب اسلامی و فرمانده ژاندارمری كل كشور بوده است.
طبق اساسنامه، شورای امنیت، صرفاً به منظور مشورت در امور امنیتی تشكیل میشود و تصمیمگیری در امور مذكور بر عهدهی وزیر كشور بود.
تشكیل این شورا همچنین به دعوت وزیر كشور، دو هفته یكبار الزامی بود و جلسات فوقالعاده به پیشنهاد وزیر یا یك سوم اعضای شورا تشكیل میشد.
هر یك از اعضای شورای امنیت میتوانستند در صورت عدم حضور، نمایندهای تامالاختیار برای شركت در جلسات شورا معرفی نمایند.
اما بعد از تغییرات در قانون اساسی، تركیب این شورا تغییر كرد؛ به این صورت كه پس از تشكیل نیروی انتظامی از ادغام كمیتههای انقلاب اسلامی، ژاندارمری و شهربانی مقامات فوق از عضویت در شورا حذف و فرمانده نیروی انتظامی به عضویت شورا درآمد.
این شورا هماكنون از نهادهای امنیتی فعال در كشور است. حكم ریاست شورا با استناد به اصل 176 قانون اساسی، توسط ریاست جمهوری صادر میشود و وزیر كشور پس از انتصاب به این سمت فردی را به عنوان دبیر شورا منصوب مینماید كه اقدامات اجرایی شورا را انجام میدهد.
یكی از شوراهای زیر نظر شورای امنیت كشور، شورای تأمین استانها است. براساس قانون، استاندار موظف است جلسه شورای تأمین استان را هر پانزده روز یك بار برگزار كند. علاوه برآن، جلسات فوقالعادهی شورا در مواقع ضروری به تشخیص استاندار یا به پیشنهاد دو نفر از اعضای شورا، تشكیل میشود.
اعضای شورا استانها هم متشكل از بخشدار (رئیس شورا)، ـفرمانده سپاه پاسداران ، فرمانده نیروی انتظامی است.
این شورا هماكنون از شوراهای مهم كشور است كه در زمینهی تأمین امنیت كشور تلاش میكنند.
💎 همینک به حکم رییس جمهور، وزیر کشور آقای رحمانی فضلی رییس شورای امنیت کشور است.
🔔 به گفته رییس جمهور زمان اجرایی شدن گرانی بنزین با تصمیم این شورا انجام شده و وی نیز از زمان اجرا آن اطلاع نداشته است!
@bimemoj
🎯 عزت الله سحابی:
بد نیست بگویم در انتخابات ریاست جمهوری به مرحوم رجایی که با او رفاقت سی ساله داشتم، رای ندادم زیرا با ریاست جمهوری او موافق نبودم. ولی او رییس جمهور شد.
بعد از شهادت رجایی وقتی آقای خامنهای کاندیدا شد بر حسب شناخت به ایشان رای دادم.
#حکیم_انقلاب
#تاریخ
@bimemoj
🎯 عزت الله سحابی:
قبلا فکر میکردم که مردمسالاری دینی ممکن است؛ ولی در حال حاضر به این نتیجه رسیدهام که چنین چیزی ممکن نیست. زیرا مردمسالاری دینی به معنای حاکمیت نخبگان دینی است. بین دین و دموکراسی تضاد وجود ندارد ولی واژهی مردمسالاری دینی ضوابطی دارد و آقای خمینی[حضرت امام خمینی(ره)] نیز در سال 57 به همین دلیل تاکید کرده بودند که نگویید حکومت اسلامی. به نظر میرسد مردم سالاری دینی در عمل موفق نشود؛ با این وجود در همه جا از آن حمایت میکنم زیرا امروزه دین گریزی در بین جوانان زیاد شده و این یک خطر است
#تاریخ
@bimemoj
بنیصدر خودش را به امام نزدیک میکرد و قصد داشت خود را عزیزدُردانه امام معرفی کند و مثل بچههای لوس خودش را به امام میچسباند و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به دیدار امام رفت و وقتی بیرون آمد کاندیداتوری خودش را اعلام کرد و به رسانهها اینگونه وانمود کرد که بعد از دیدار امام نشانههایی دریافت کرده که باید کاندیدا شود.
بنیصدر رفتار خود را با امام بهگونهای تنظیم میکرد که مورد توجه امام باشد و مرید امام قلمداد شود. این طراحی حتی برخی از افراد بیت امام(ره) را تسخیر کرده بود و مجذوب بنیصدر شده بودند،
برخی بهدلیل سادگی و برخی هم بهخاطر ضدیت با حزب جمهوری اسلامی، چون برخی از نیروهای سیاسی بیت امام مانند نوهاش سید حسین چون با حزب جمهوری اسلامی ضد بودند، بنیصدر را میپسندیدند و تبلیغ میکردند. بنیصدر با این صحنهپردازیها و اتفاقاتی که افتاد رأی قابلتوجهی کسب کرد.
🔔 گفتگو با عباس سلیمی نمین.
#تاریخ
#بصیرت
#مافیا
#شهروند_ناآگاه
@bimemoj
امام یک حکیم به معناى واقعى بود؛
یعنى واقعاً پشت دیوار و پشت حجاب را مىدید، که ماها قادر نبودیم آن را ببینیم.
ایشان چیزهاى خیلى ریزترى از آنچه که در حد دید ما بود و هست، مىدید.
#حکیم_انقلاب 70.4.9
@bimemoj
🎯 حلم و تسلط بر نفس امام
امام(ره) انسانی بسیار عاقل، دوراندیش، حکیم، آدمشناس، تیزبین، حلیم، متین و آیندهنگر بود؛ که هرکدام از این صفات، کافی بود که شخصی را در مرتبهیی والا جای دهد و احترام همگان را جلب کند.
متانت و بردباری و حلم امام بهگونهیی بود که اگر صد نفر در مجلسی سخنانی میگفتند که او آنها را قبول نداشت، تا لازم نمیدانست، حرفی نمیزد و سکوت میکرد؛ در صورتی که اگر در حضور آدمهای معمولی کلمهیی گفته شود که برخلاف عقیدهی آنها باشد، طوفانی در روحشان به وجود میآید که سریعاً پاسخ بدهند...
هر حرفی که زده میشد، فوراً او را نمیآشفت و تحریک نمیکرد و در صدد پاسخ سریع برنمیآمد. این متانت، بردباری، حلم، تسلط بر نفس و سعهی صدر، در هرکس که باشد، از او یک انسان بزرگ خواهد ساخت.
#حکیم_انقلاب ۱۳۶۸/۰۳/۱۸
#زندگی_مکتبی
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 تذکر حضرت امام خمینی به اعضای خبرگان قانون اساسی:
حق با اکثریت مردم است، حتی اگر اشتباه تصمیم بگیرند.
@bimemoj
🎯 ناصح بیطرف!
زمستان سال ۵۹ در حالی سپری می شد که طی آن اختلافات جریان بنی صدر و جریان خط امام(ره) به اوج خود رسیده بود و در این میان نامه نگاری اعضای ارشد حزب جمهوری اسلامی به حضرت امام(ره) پیرامون مسایل آن روز امری طبیعی به حساب می آمد.
در این میان نامه آقای هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۲۵ بهمن ماه ۵۹ خطاب به امام خمینی (ره) حاوی نکات قابل تاملی است که در اینجا اورده می شود:
بسماللهالرحمنالرحیم
امام و رهبر و مرجع تقلید عزیز و معظم
به نظر میرسد در ملاقاتهای معمولی، به خاطر کارهای زیاد و خستگی جنابعالی، فرصت کافی برای طرح و بحث مطالبی اساسی که داریم به دست نمیآید، ناچار چیزهائی که تذکرش را وظیفه تشخیص میدهم تحت عنوان: «النصیحه لائمه المؤمنین» در این نامه بنویسم؛ خواهش میکنم توجه فرمائید و در ملاقات بعدی جواب لطف کنید:
1- یکسال پیش پس از انتخابات ریاست جمهوری نامهای به خدمتتان نوشتیم که نسخهای از آن ضمیمه این نامه است. شما در بیمارستان قلب بستری بودید و ملاحظه حال شما مانع تقدیم نامه گردید، خواهش دارم، اول نامه را ملاحظه نمائید و سپس این یکی را.
۲- احساس میکنم که روابط و ملاقاتهای ما با جنابعالی، صورت تشریفاتی به خود میگیرد و محدودیتهایی در طرح و بحث مطالب –من جمله خوف از اینکه جنابعالی موضعگیری سیاسی و رقابت تلقی کنید- به وجود آمده و من خائفم که این حالت خسارت بار باشد.
۳- تبلیغات متمرکز مخالفان –که از مقام رسمی و تریبونهای رسمی در رُل مخالف و اقلیت سخن میگویند- و نصایح کلی و عام جنابعالی و سکوت و ملاحظات ما که علل موضعگیریها را روشن نکردهایم، وضعی به وجود آورده که خیلیها خیال میکنند ما و طرف ما بر سر قدرت اختلاف داریم و دو طرف را متساویاً مقصر یا قاصر یا ... میدانند. ما برای حفظ آرامش نمیتوانیم مطالب واقعی خودمان را بگوئیم و جنابعالی هم صلاح ندانستهاید که مردم را از ابهام و تحیر درآورید.
خود شما میدانید که موضع نسبتاً سخت مکتبی امروز ما، دنباله نظرات قاطع شما از اول انقلاب تا به امروز است، بعد از پیروزی معمولاً ما مسامحههائی در اینگونه موارد داشتیم و جنابعالی مخالف بودید، اما نظرات شما را با تعدیلهائی اجرا میکردیم؛ شما اجازه ورود افراد تارکالصلوة یا متظاهر به فسق را در کارهای مهم نمیدادید، شما روزنامه آیندگان و ... تحریم میکردید، شما از حضور زنان بیحجاب در ادارات مانع بودید، شما از وجود موسیقی و زن بیحجاب در رادیو تلویزیون جلوگیری میکردید؟ همینها موارد اختلاف ما با آنها است. آیا رواست که به خاطر اجرای نظرات جنابعالی ما درگیر باشیم و متهم و جنابعالی در مقابل اینها موضع بیطرف بگیرید؟ آیا بیخط بودن و آسایش طلبی را میپسندید؟ البته اگر مصلحت میدانید که مقام رهبری در همین موضع باشد و سربازان خیر و شر جریانات را تحمل کنند، ما از جان و دل حاضر به پذیرش این مصلحت هستیم، ولی لااقل به خود ما بگوئید. آیا رواست که همه گروه دوستان ما به اضافه اکثریت مدرسین و فضلاء قم و ائمه جمعه و جماعات و ... در یک طرف اختلاف و شخص آقای بنی صدر در یک طرف و جنابعالی موضع ناصح بیطرف داشته باشید؟ مردم چه فکر خواهند کرد؟ و بعداً تاریخ چگونه قضاوت میکند؟
۴- ما جایز نمیدانیم که میدان را برای حریف خالی بگذاریم و مثل بعضی از همراهان سابق، قیافه بیطرف بگیریم و به اصطلاح جنت مکان و بیآزار و زاهد جلوه کنیم، به خاطر حفاظت از خط اسلامی انقلاب در صحنه میمانیم و از مشکلات، مخالفتها و تهمتها نمیهراسیم و به صلاحیت رهبری جنابعالی ایمان داریم، ولی تحمل ابهام در نظر رهبر برایمان مشکل است. مگر اینکه بفرمائید، همین ابهام صلاح است. احتمال اینکه این ابهام در رابطه با خطوط سیاسی و فکری جاری و خطی که در ارتش تعقیب میشود، آثار نامطلوبی در تاریخ انقلابمان بگذارد، وادارم کرد به عنوان وظیفه روی این مطالب، صراحت و تأکید داشته باشم و امیدوارم مثل همیشه این جسارت را ببخشید.
۵- قبل از انتخابات ریاست جمهوری، به شما عرض کردیم که بینش آقای بنیصدر مخالف بینش اسلام فقاهتی است که ما برای اجرای آن تلاش میکنیم و اکنون هم بر همان نظر هستیم و شما فرمودید ریاست جمهوری مقام سیاسی است و کاری دستش نیست؛ امروز ملاحظه میفرمائید که چگونه در کار کابینه و ... میتواند کارشکنی کند و چگونه با استفاده از مقام، مجلس و دولت و نهادهای انقلابی را تضعیف میکنند و ما فقط میتوانیم دفاع کنیم؛ چون تضعیف متقابل را با گفتن نواقص رئیس جمهور صلاح نمیدانیم و همان دفاع هم مشاجره تلقی میشود و بحق مورد مخالفت جنابعالی قرار میگیرد و آتش بس میدهید و خودتان هم دفاع لازم را نمیفرمائید که: اختلاف دو بینش است که یک طرف مصداق اسلامش غضنفرپور و سلامتیان و سعید سنجابی و طرف دیگر رجائی و گنابادی و منافی و موسوی و ... میباشند.
۶- در خصوص جنگ و فرماندهی ارتش، مطالب و احتما