🔰 وفاق چیست؟ و چرا باید به دنبال وفاق بود؟
🔹 برای اینکه ما بنیانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خود را مستحکم کنیم، پیشنیاز اوّلىِ قطعی ما، ایجاد وفاق و وحدت کلمه است.
🔹 برای وفاق باید همه تلاش کنند.
🔹 معنای #وفاق این نیست که گروهها و تشکیلات و جناحهای گوناگون اعلام انحلال کنند؛ نه، هیچ لزومی ندارد.
🔹 معنای وفاق این است که نسبت به هم خوشبین باشند؛ «رحماء بینهم» باشند؛ همدیگر را تحمّل کنند؛ در جهت ترسیم هدفهای والا و عالی و برای رسیدن به آنها به یکدیگر کمک کنند
🔹 و از ایجاد تشنّج، بداخلاقی، درگیری، اهانت و متّهم کردن بپرهیزند.
🔹 امروز به نظر من وظیفه ما این است.
📌بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس ششم، 7 خرداد 1381
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 «اشداء علی الکفار» به چه کسانی میگویند؟
🔹خدای متعال در سورهی سراسر حماسه و درس فتح، بعد از آنکه همهی آیات حماسه را بیان میکند، دربارهی اصحاب پیغمبر میفرماید «اشدّاء علی الکفّار رحماء بینهم»؛ اینها در مقابل کفّار - یعنی همان دشمنانی که صف بستهاند - شدیدند.
🔹مراد از کفّار، آن یهودی یا مسیحی نبود که زیر سایهی پیغمبر در مدینه زندگی میکرد. همان وقت بودند، مسیحیان و یهودیانی که داخل مدینه زندگی میکردند و پیغمبر و اصحابش با آنها روابط خوبی داشتند. آنها را «اشدّاء علی الکفّار» نمیگوید.
🔹«اشدّاء علی الکفّار» به کفاری میگوید که:
📌یا مثل کفّار قریش به طور دائم علیه اسلام و مدینهی اسلامی در حال تحرّکات نظامی بودند؛
📌یا مثل یهودیهای بنیقریظه و خیبر و بقیهی مناطق دائم کارشکنی میکردند - بروند این طرف و آن طرف سفر کنند، این گروه و آن گروه را علیه اسلام جمع کنند؛ لشکرکشی کنند، تحریک کنند، شایعه درست کنند -
📌و یا کسانی که در چهرهی مسلمان اما با دل و باطن کافر در داخل مدینه زندگی میکردند و دائم هم یا با کفّار دستهی اول و یا با کفّار دستهی دوم ارتباط داشتند. «اشدّاء علی الکفّار»، یعنی اشدّاء بر این سه دسته.(۳)
💢بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار دانشجویان و دانشآموزان و جانبازان ۱۳۷۹/۰۸/۱۱
🔹این کفّار کجا هستند؟
🔹هر غیر معتقد به اسلام کسی نیست که باید نسبت به او سختگیر بود و شدّت گرفت.
🔹قرآن میگوید: «لا ینهاکم اللَّه عن الّذین لم یقاتلوکم فی الدّین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبرّوهم و تقسطوا الیهم انّ اللَّه یحبّ المقسطین»؛(ممتحنه: 8)
🔹کسانی که با شما سر ستیزه ندارند و علیه شما توطئه نمیکنند و کمر به نابودی نسل و ملت شما نبستهاند، ولو از دین دیگری باشند، با آنها نیکی کنید و رفتار خوب داشته باشید؛
🔹کافری که با او باید شدید بود، این نیست.
🔹«انّما ینهاکم اللَّه عن الّذین قاتلوکم فی الدّین و اخرجوکم من دیارکم».(ممتحنه: 9)
🔹باید با کسانی شدید بود که با هویّت، اسلام، ملیّت، کشور، تمامیت ارضی، استقلال، شرف، عزّت، ناموس، سنّتها، فرهنگ و ارزشهای شما مبارزه میکنند.
💢 بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار جوانان سیستان و بلوچستان ۱۳۸۱/۱۲/۰۶
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 تنها استثنای اتحاد و برادری چیست؟!
🔹اتحاد و برادری، فقط یک استثنا دارد. آن استثنا این است که با کسانی که در این حرکت صحیح، اخلال میکنند، بایستی با شدت برخورد کرد: «أشدّاء علیالکفّار».
🔹این شدّت، متعلّق به آنجاست؛
🔹اما در دایرهی ملت ایران، همهی قشرهای اجتماعی باید با این چشم، به یکدیگر و به هدفهای این نظام مقدّس و این کشور اسلامی و این نقطهی مورد امید مسلمانان دنیا، نگاه کنند.
🔹یعنی همه با هم، برادر و دوست و مهربان و دارای حقوقی در مقابل اراده و قانون الهی - که بر این کشور حاکم است - باشند.
💢بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۷۵/۰۷/۱۸
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 توصیه #حکیم_انقلاب به آیت الله رئیسی: دولت باید مظهر وفاق باشد.
🔹 دولت باید مظهر #وفاق باشد.
🔹بعضی از این تغایرهای موهومی را که در بین مردم وجود دارد، بایستی با نگاه وفاقآمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم این توهّمات را تضعیف کرد.
🔹حالا ممکن است این نگاهها، این اختلاف نظرها بکلّی از بین نرود، لکن بایستی از تأثیرگذاری آنها در حرکت جامعه جلوگیری کرد.
💢بیانات در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، 12 مرداد 1400
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 معنا و مفهوم زیغ در قرآن چیست؟ سلب توفیقات الهی!
🔹واژهی دیگری که در قرآن است و آن هم بنده را گاهی خیلی تکان میدهد، مسألهی «زیغ» است که در سورهی مبارکهی آلعمران آمده است؛
🔹«ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة انّک أنت الوهّاب»؛
🔹پروردگارا! دلهای ما را دچار زیغ مکن؛ یعنی برمگردان و منحرف نساز؛ از صراط حق، متمایل به ناحق نکن.
🔹این دعای بندگان خداست که در قرآن نقل میشود.
🔹در سورهی مبارکهی صف دربارهی بنیاسرائیل میفرماید:
🔹«و اذ قال موسی لقومه یا قوم لم تؤذوننی و قد تعلمون انّی رسولاللَّه الیکم فلمّا زاغوا ازاغ اللَّه قلوبهم».(صف: 5)
🔹کأنه در اینجا یک فعل و انفعال و یک عمل دوجانبه وجود دارد. یک قدمِ آن دست خود انسان است، اما نتایج و عواقبش از سوی خدای متعال است. «فلمّا زاغوا»؛ آنها قدم را کج گذاشتند و خود را به سراشیب زیغ دچار کردند؛ آنگاه «ازاغ اللَّه قلوبهم»؛ خدا هم آنها را منحرف و از این راه پرتاب کرد.
🔹پرتاب کردن خدا چیست؟ سلب توفیقات الهی.
🔹این در باب بنی اسرائیل است که البته فقط مخصوص بنی اسرائیل نیست. بنی اسرائیلی که فرعون را دیدند، حقّانیت موسی را فهمیدند و جلوِ چشم خود مشاهده کردند که چطور خدای متعال به وسیله بندهی برگزیدهاش - یعنی جناب موسی بنعمران - این حرکت عظیم را کرد؛ بنی اسرائیلی که دریا و لشکر فرعون و حوادث عجیب و غریب را به چشم خود دیدند، ولی به هواهای نفسانی و غفلت - همان نسیانی که گفته شد - تن دادند، به این وادی افتادند؛ «زاغوا».
🔹در همین آیه میفرماید: موسی به آنها گفت: «لم تؤذوننی»؛ چرا اینقدر مرا آزار می دهید؟ خدای متعال در سورهی احزاب میفرماید: «یا ایّها الّذین امنوا لا تکونوا کالّذین اذوا موسی فبرّأه اللَّه مما قالوا و کان عنداللَّه وجیها»؛ (احزاب: 69) مثل کسانی که موسی را آزار دادند - یعنی بنی اسرائیل - نباشید.
🔹این خطاب به من و شما هم هست.
🔹از طرف آنها، زیغ عبارت است از تن دادن به هوا و هوس و میل به مادّهگرایی و پول و شهوات جنسی و بقیهی چیزهایی که گرفتاریهای ماست. از طرف خدای متعال هم آنچه پیش میآید، سلب رحمت و توفیقات اوست که ما را منغمر( غرق شدن درلجّهی تباهی) میکند.
🔹هر حرکت غلطی که از ما سر بزند، هر اقدام ناصواب و غیر عادلانه و عمل ناشی از اغراض و اهواء نفسانیای که ما بکنیم، یک قدم ما را به اعماق لجّهی فساد و دوری از خدا نزدیکتر میکند؛ «ازاغ اللَّه قلوبهم». این لغزش، پی درپی میآید؛ به همین خاطر خطرناک است.
🔹نتیجهی لغزش این است که اوّل عمل انسان ناقص میشود؛ بعد اخلاقیّات و خُلقیّات در او متزلزل میگردد و تحت تأثیر قرار میگیرد و انسان صادقِ وفىِّ دارای احساس مسؤولیت، بتدریج به انسان مذبذب و بی وفایی که مسؤولیت سرش نمیشود، تبدیل میگردد و خُلقیّات او عوض میشود.
🔹در مرحلهی بعد هم اعتقادات انسان عوض میشود. همین فساد عملی که یک روز به چشم خیلی کوچک به آن نگاه کردیم، بتدریج هویّت ما را تغییر میدهد و اخلاق و اعتقاد ما را خراب میکند.
🔹آیهی شریفهی قرآن میفرماید: «فاعقبهم نفاقا فی قلوبهم الی یوم یلقونه بما اخلفوا اللَّه ما وعدوه»؛ (توبه: 77) یعنی خدای متعال جمعی را به خاطر خلف وعدهای که به خدا کردند، به نفاق دچار کرد.
🔹فرمول عملکرد خدا روی انسان، این است؛ یعنی در واقع به عملکرد خودِ ما برمیگردد. خودِ ما هستیم که با کار خود موجب میشویم که رحمت و توجّه الهی شامل حالمان نشود.
🔹وقتی رحمت الهی شامل حال ما نشد، به سمت فساد و تباهىِ بیشتر پیش میرویم.
🔹در دعا میخوانیم: «الّلهم انّی أسئلک موجبات رحمتک»؛ انسان از خدای متعال موجبات رحمت را میخواهد. وقتی که این موجبات در عمل انسان نباشد، طبعاً رحمت الهی نازل نمیشود. این هم زیغ است.
🦚 بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار کارگزاران نظام، 21 آذر 1380
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 معنای نسیان در قرآن چیست؟ و حاصل آن چه خواهد شد؟
🔹 معنای نسیان نفس این است که انسان از هویّت و هدف وجود و باطن و دل و روح خود غفلت کند و دچار فراموشی شود؛
🔹یعنی تسلیم جریان مادّىِ فاسدی شود که او را با خود میبرد تا به منجلاب و باتلاق برساند و برای انسان هیچ مقاومتی در مقابل حرکت بدی و فساد و شر وجود نداشته باشد.
🔹«فانسیهم انفسهم» یعنی انسان دچار لاابالیگری و وادادگی شود و اصلاً نداند که برای چه آمده است.
🔹مثل بچه، همهی عمر را گذراندن؛ چون معمولاً بچه به سرنوشت فکر نمیکند؛ برای او همین لحظه و آن، مهم است.
🔹بالاخره بعد از این شصت سال، هفتاد سال بناست بمیریم. بعد از آن، چه پیش میآید؟ آخر، هدف این زندگی چه بود؟ این آمدن و رفتن و ماندن، اصلاً برای چه بود؟ هیچ در اندیشهی این نیفتادن و فکر این را نکردن، بسیار خطرناک است.
🔹«اولئک هم الفاسقون»؛ (۱۰) اینها فاسقند.
🔹فسق به همین معناست؛ یعنی خارج شدن از چیزی بر اثر فساد و گندیدگی. وقتی پوست خرمای گندیده از آن جدا میشود، به آن فَسَقَ میگویند؛ «فِسْقْ» از اینجا گرفته شده است؛ یعنی بر اثر وادادگیها، آن عطر و آب و رنگ و عنصر ایمان از وجود انسان جدا شود.
🦚 بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار کارگزاران نظام، 21 آذر 1380
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 نقطه مقابل نسیان و زیغ چیست؟
🔹 نقطهی مقابل این آفتها، «ذکر» است؛
🔹نه فقط وِرد و اوراد و امثال اینها.
🔹اورادی که وجود دارد، یکی از وسایل ذکر است؛
🔹اما ذکر به معنای یاد خدا و یاد تکلیف و یاد نعمت الهی است؛
🔹«و اذکروا نعمة اللَّه علیکم اذ کنتم اعدائا فألّف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته اخوانا» (۱۷).
🔹اگر در قرآن ملاحظه کنید، در موارد متعدّدی به «یاد نعمت خدا» اشاره شده است.
🔹نعمت خدا، همهاش خورد و خوراک و امثال اینها نیست که به نظرمان کوچک بیاید - اگرچه آن هم کوچک نیست؛ خیلی مهمّ است -
🔹بلکه خدای متعال نعم عظیمی بر انسانها و از جمله بر ما دارد که باید به یاد آنها بیفتیم؛
🔹یاد تکلیف، یاد نعمت، یاد عهد و پیمان.
🔹همهی ما عهد و پیمان داریم؛ هم با خدا، هم با مردم. شما در مجلس، یک طور؛ شما در دولت، یک طور؛ شما به عنوان رئیس جمهور، یک طور؛ شما به عنوان رئیس قوّهی قضایّیه، یک طور؛ شما به عنوان مسؤول نیروهای مسلّح، یک طور؛ بنده خودم، یک طور.
🔹هر کدامِ ما با مردم و نظام، یک طور عهد و میثاق داریم. به یاد این عهد و میثاقمان باشیم و مواظب باشیم پیمانشکنی نکنیم و عهد خود را زیر پا نگذاریم.
🔹به یاد حساب الهی و قیامت هم باشیم. زندگی زودگذر است؛ مسؤولیت از آن زودگذرتر است.
🔹همهی ما در مقابل پروردگار حضور پیدا خواهیم کرد و باید جواب بدهیم. به یاد این هم باشیم.
🦚 بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار کارگزاران نظام، 21 آذر 1380
#زندگی_مکتبی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 تلاش #حکیم_انقلاب برای ایجاد "وفاق" در دوران حاکمیت اصلاحات
🔹 به نظر من آنچه که امروز جزو مشکلات اساسی ماست، اختلافات بی مبنا و بی پایهای است که بین جمع علاقهمندان و کارکنان و خدمتگزاران نظام - جمع خودی ای که متعلّق به نظام است - وجود دارد. معنای خودی این است.
🔹حالا عدّهای از روی کجسلیقگی یا بدفهمی یا موذیگری، بحث خودی و غیرخودی را با جناح های کشور تطبیق میکنند که خیلی حرف بی ربطی است؛
🔹نه، همهی جناحهای انقلاب جزو مجموعهی خودىِ کشورند.
🔹این مجموعهی خودی باید با یکدیگر همراه و همدل باشند.
🔹البته معنایش این نیست که با هم اختلاف سلیقه نداشته باشند، با هم بحث طلبگی نکنند و با هم برخی از مناقشات را نداشته باشند؛
🔹اما تظاهر کردن به این مناقشات و عمده کردن چیز کوچکی که مناقشهانگیز است، چیز بسیار بدی است؛
▪️جلوِ رحمت الهی را میگیرد؛
▪️مردم را که باید به شما امید و اطمینان داشته باشند تا دنبال شما حرکت کنند و از شما حمایت نمایند، از شما دلسرد و مأیوس میکند
▪️و شاید از همه مهمتر - یا در ردیف مهمترینها - این است که شما را از کارتان باز میدارد.
🔹خیلی از کارهایی که به نظر نشدنی میآید، شدنی است؛ در صورتی که مسؤول، برای این کار متفرّغ باشد. این اختلافات و دعواها نمیگذارد شما متفرّغ باشید. وجود اینها در دولت، مجلس، قوّهی قضایّیه، داخل یک قوّه، بین دو قوّه، چیز بسیار بدی است.
🔹از جمله چیزهایی که بسیار بد است، اینگونه اختلافهاست. اینها را باید علاج کنید.
🔹البته الان بنده دوستانه و برادرانه عرض میکنم و واقعاً به عنوان نصیحت عرض میکنم که اینها را علاج کنید؛ اما اگر آدم ببیند همه میخواهند علاج کنند، ولی چند نفر نمیگذارند - چهار نفر اینجا، چهار نفر آنجا نمیگذارند - مجبوریم کسانی را که نمیگذارند #وفاق به وجود آید، بهگونهای علاج کنیم!
🦚 بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار کارگزاران نظام، 21 آذر 1380
#جریان_شناسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 مجلس باید سرجشمه وفاق ملی باشد
🔹مجلس شورای اسلامی میتواند سرچشمه و مظهر #وفاق ملی و آرامش و اعتماد عمومی، و یا خدای نخواسته منشاء دودستگی و تشویش و اضطراب دلها و فکرها شود.
🔹محسوسترین و نقدترین هدیهی نمایندگان محترم به مردمی که آنان را به مجلس فرستادهاند، آن است که با منش و گفتار خود، امید و نشاط و آرامش را بر فضای عمومی کشور حاکم سازند و گفتارها و نطقهای خود را همچون الگویی از رفتار سیاسی سالم و سرشار از سماحت و تحمل و انصاف، تنظیم کنند.
🦚 پیام #حکیم_انقلاب به مناسبت آغاز به کار ششمین دورهی مجلس شورای اسلامی، 6 خرداد 1379
#جریان_شناسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 «وفاق» حول چه چیزهایی باید شکل بگیرد؟!
🔹 وحدت مردم، اتّحاد قلبی مردم، اتّحاد روحی مردم، محبّت مردم، #وفاق مردم :
▪️حول نظام اسلامی،
▪️حول احکام مقدّسه اسلام،
▪️حول قانون اساسی - که قانون اساسی هم منطبق بر احکام اسلامی است -
▪️حول قوانین کشور - که لااقل اغلب آنها منطبق بر قوانین اسلامی است؛ اگر نگوییم همهاش منطبق است -
🔹«وحدت ملی» را تشکیل میدهد.
🦚 بیانات #حکیم_انقلاب در خطبههای نماز جمعه تهران، 26 فروردین 1379
#جریان_شناسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 دلها باید با هم اُنس پیدا کند، #وفاق پیدا شود و جریانها به هم نزدیک شوند!
🔹 من این خاطره را میخواهم عرض کنم:
🔹در همان روزهای اوّل، دومِ بعد از انتخابات بود که جناب آقای خاتمی - رئیس جمهور عزیزمان - از من وقت ملاقات خواستند و آمدند با من ملاقات کردند.
🔹به ایشان گفتم من نمیدانم شما در این چند روز که گرفتار مسائل انتخابات بودهاید، فرصت کردهاید این رادیوها را گوش کنید یا نه؟ اما من گوش کردهام. این رادیوها اینطور وانمود میکنند که حرکت دوم خرداد، حرکتی بر ضدّ انقلاب، بر ضدّ امام و بر ضدّ اسلام بود! روشهای تبلیغات است؛ اینطور حرکت میکنند.
🔹من مایلم شما در همین اوّلین صحبتی که خواهید کرد، تو دهن اینها بزنید و نشان دهید که نه، قضیه اینطور نیست؛ راه، راه امام است؛ راه، راه انقلاب است.
🔹بعد از سه، چهار روز ایشان یک مصاحبهی مطبوعاتی داشتند. بعد که ایشان با من مجدّداً ملاقات کردند، گفتند من در حال آن مصاحبهی مطبوعاتی چیزهایی در ذهنم آماده کرده بودم که بگویم؛ اما همهاش از یادم رفت. تنها چیزی که به یادم بود، همان حرف شما بود که گفتید تو دهن اینها بزنید. ایشان در آن مصاحبه، تو دهن آنها زد.
🔹تا امروز هم بحمداللَّه رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوّهی قضایّیه و مسؤولان کشور، موضع انقلاب، موضع امام، موضع اسلام و پایبندی به ارزشهای اسلامی را هر روز تکرار میکنند.
🔹 این مایهی افتخار است؛ این خودش یکی از وسایل وحدتبخش است. یکی از عواملی که میتواند در سطح کشور دلها را به هم نزدیک کند، همین است. این است که بنده مکرّر عرض میکنم دلها باید با هم اُنس پیدا کند، #وفاق پیدا شود و جریانها به هم نزدیک شوند.
🦚 بیانات #حکیم_انقلاب در خطبههای نمازجمعه ۱۳۷۸/۰۹/۲۶
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰رهبر انقلاب در نخستین دیدار دولت چهاردهم:
🔹آقای رئیس جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند. برخی را تایید و برخی را هم تاکید کردم. تعداد زیادی را هم نمیشناختم و نظری نداشتم.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj