eitaa logo
بیم موج
1.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
112 فایل
قال مولانا امیرالمؤمنین ❤ : وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه چو غلام آفتابم هم از آفتاب گویم نه شبم نه شب پرستم که حدیث خواب گویم ادمین: @bimemoj1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ابهامات فراوان در مورد علائم ظهور 🔹در طول تاریخ مدعیانی بودند؛ بعضی از مدعیان هم همین چیزی که حالا اشاره کردند، یک علامتی را بر خودشان یا بر یک کسی تطبیق کردند؛ همه‌ی اینها غلط است. 🔹بعضی از این چیزهائی که راجع به علائم ظهور هست، 📌قطعی نیست؛ 📌چیزهائی است که در روایات معتبرِ قابل استناد هم نیامده است؛ 📌روایات ضعیف است، 📌نمیشود به آنها استناد کرد. 🔹آن مواردی هم که قابل استناد هست، اینجور نیست که بشود راحت تطبیق کرد. همیشه عده‌ای این شعرهای شاه نعمت‌اللَّه ولی را - در طول سالهای متمادی و در موارد زیادی - بر آدمهای مختلفی در قرون مختلف تطبیق کردند، که بنده دیدم. گفتند بله، اینی که گفته من فلان کس را، فلان جور میبینم، این فلان کس است؛ یک شخصی را گفته‌اند. باز در یک زمان، صد سال بعد مثلاً، یک کس دیگری را پیدا کردند و به او تطبیق کردند! اینها غلط است، اینها کارهای منحرف‌کننده است، کارهای غلطانداز است. 🔹وقتی انحراف و غلط به وجود آمد، آن وقت حقیقت، مهجور خواهد شد، مشتبه خواهد شد، وسیله‌ی گمراهی اذهان مردم فراهم خواهد شد؛ 🔹لذا : 📌از کارِ عوامانه، 📌از تسلیم شدن در مقابل شایعات عامیانه بایستی بشدت پرهیز کرد. 🔹کارِ عالمانه، قوی، متکی به مدرک و سند، که البته کار اهل فنِ این کار است، 🔹این هم کار هر کسی نیست، باید ▪️اهل فن باشد، ▪️اهل حدیث باشد، ▪️اهل رجال باشد، ▪️سند را بشناسد، ▪️اهل تفکر فلسفی باشد؛ ▪️بداند، حقایقی را بشناسد، آن وقت میتواند در این زمینه وارد میدان شود و کار تحقیقاتی انجام دهد. 🔹این بخش از کار را هرچه ممکن است، بیشتر باید جدی گرفت تا راه ان‌شاءاللَّه برای مردم باز شود؛ هرچه دلها با مقوله‌ی مهدویت آشنا شود و انس پیدا کند و حضور آن بزرگوار برای ما، ما مردمی که در دوران غیبت هستیم، محسوستر شود و بیشتر حس کنیم و رابطه بیشتر داشته باشیم، این برای دنیای ما و برای پیشرفت ما به سمت آن اهداف بهتر خواهد بود. در دیدار اساتید و فارغ‌التحصیلان تخصصی مهدویت 18-4-1390 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 کذب بودن ادعای اکثریت مدعبان ملاقات با امام زمان (عج) 🔹 این توسلاتی که در زیارات مختلف وجود دارد که بعضی از اینها اسانید خوبی هم دارد، اینها بسیار باارزش است. و توسل، توجه، انسِ با آن بزرگوار از دور. 🔹این انس به معنای این نیست که حالا کسی ادعا کند که من خدمت حضرت میرسم یا صدای ایشان را میشنوم؛ ابداً اینجور نیست. 🔹غالب آنچه که در این زمینه گفته میشود، ادعاهائی است که : 📌یا دروغ است، 📌یا طرف دروغ هم نمیگوید، تصور میکند، تخیل میکند. 🔹ما کسانی را دیدیم. آدمهای دروغگوئی نبودند، اما خیال میکردند، تخیل میکردند؛ تخیلات خودشان را به عنوان واقعیت برای این و آن نقل میکردند! 🔹نبایستی تسلیم اینها شد. 🔹راه درست، راه منطقی. آن توسل، توسل از دور است؛ توسلی است که امام آن را از ما میشنود، ان‌شاءاللَّه میپذیرد؛ ولو اینکه ما با مخاطب خودمان از دور داریم حرف میزنیم؛ اشکالی ندارد. خدای متعال سلامِ سلام‌دهندگان و پیامِ پیام‌دهندگان را به آن بزرگوار میرساند. این توسلات و این انس معنوی بسیار خوب و لازم است. در دیدار اساتید و فارغ‌التحصیلان تخصصی مهدویت 18-4-1390 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 آیا نیروگاه اتمی بوشهر مقرون به صرفه بوده است؟ 🔹بر اساس آمار سازمان انرژی اتمی، در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر تولید شده است. 🔹به گزارش ایسنا، در سال ۱۴۰۲ جشن دهمین سال تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد و بر اساس آمار در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در این نیروگاه تولید شده است. 🔹تولید این میزان برق هسته‌ای، موجب صرفه‌جویی ۱۰۳ میلیون بشکه نفت خام شده که ارزش این میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی بیش از ۸ میلیارد دلار است. 🔹تاکنون با تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای، ‌نیروگاه اتمی بوشهر توانسته ۴ بار هزینه صرف شده بابت احداث خود را تامین کند. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 رژیم صهیونیستی کدام قطعنامه ها را نقض کرده است؟ 📌با نگاهی به عملکرد رژیم صهیونیستی می توان به این موضوع پی برد که تل آویو تا کنون قطعنامه‌های متعددی را نقض کرده است، از جمله: 🔹قطعنامه 181 مصوب سال 1947 درباره تضمین حق حاکمیت دولت فلسطین، 🔹قطعنامه 194 مصوب سال 1948 درباره تضمین حق بازگشت فلسطینیان، 🔹قطعنامه 273 مصوب 1949 درباره شرایط پذیرش و تعهدات مربوط به اسرائیل در سازمان ملل متحد 🔹قطعنامه ۲۱۲ مصوب سال 1947 درباره کمک به آوارگان فلسطینی 🔹قطعنامه ۳۹۳ مصوب سال 1950 درباره کمک به آوارگان فلسطینی 🔹قطعنامه‌های 513 و 614 مصوب سال 1952 درباره کمک به آوارگان فلسطینی 🔹قطعنامه 2253 مصوب سال 1967 درباره وضعیت بیت‌المقدس به عنوان پایتخت مشترک اعراب و یهودیان 🔹قطعنامه ۴۴6 مصوب سال 1979 و قطعنامه ۲۳۳۴ مصوب سال ۲۰۱۶ با درخواست توقف شهرک سازی در مناطق فلسطینی کرانه باختری 📌علاوه بر این‌ها، اسرائیل به طور مداوم قطعنامه های الزام آور قانونی شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه های مربوط به آتش بس در جنگ غزه را از 7 اکتبر 2023 نقض کرده است و طبیعی است که چنین سرپیچی از قطعنامه های مشخص شورای امنیت سازمان ملل به منزله نقض آشکار ماده 25 منشور سازمان ملل است که در آن مجازات اعضای خاطی اخراج از سازمان ملل اعلام شده است. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 سازوکار حقوقی اخراج تل آویو از سازمان ملل 🔹 بر اساس ماده 6 منشور سازمان ملل، مجمع عمومی این اختیار را دارد که یک کشور عضو سازمان ملل متحد را بنا به توصیه شورای امنیت، در صورتی که آن کشور اصول مندرج در منشور را «به طور مداوم نقض کرده باشد» اخراج کند. 🔹 رژیم صهیونیستی همچنین به کرات نظرات قانونی معتبر دیوان بین المللی دادگستری را نادیده گرفته است. دیوان بین المللی دادگستری در نظر مشورتی خود در سال 2004 از اسرائیل خواسته بود به حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین احترام بگذارد. دیوان لاهه همچنین در ژوئیه 2024 غیرقانونی بودن اشغال و الحاق سرزمین های فلسطینی و کرانه باختری را اعلام کرده است. 🔹 استاد حقوق دانشگاه «کلرادو» در این ارتباط به میدل ایست آی گفته است که پرونده حقوقی تعلیق اسرائیل از مجمع عمومی حتی قوی‌تر از آفریقای جنوبی است، چون تل آویو برای چندین دهه حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را نادیده گرفته و اقدام به اشغال سرزمین آن‌ها کرده است. 🔹 رژیم صهیونیستی همچنین علاوه بر نقض تعهدات حقوقی بین‌المللی، به نقض منشور سازمان ملل درباره حفاظت از نیروهای حافظ صلح نیز متهم است. صهیونیست‌ها به تازگی ممنوعیت فعالیت سازمان امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینی ها موسوم به آنروا را اعلام کرده‌اند و برخی اعضای سازمان ملل در بمباران غزه جان خود را از دست داده‌اند. حملات اسرائیل علیه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان در سال 2008 به طور رسمی از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام و گزارشگران ویژه سازمان ملل این رفتار تل آویو را محکوم کردند. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 فعالیت سیاسی در چارچوب معیارها 🔹این‌که میگوییم سیاست ما عین دیانت است و دیانت ما عین سیاست است، یک طرف قضیه این است که سیاست و بنیان آن باید براساس دین باشد. 🔹روی دیگر سکّه هم این است که فعّالیت سیاسی نمیتواند از معیارها و ضوابط دینی و اخلاقی خارج باشد. 🔹کار غیراخلاقی برای کسب قدرت، مطلقاً جایز نیست و کسی را که در صراط مدیریّت قرار دارد، از اهلیّت و صلاحیت می‌اندازد؛ لذا این ضوابط باید به‌طور کامل در همه‌ی رده‌ها رعایت شود. 🔹قانون برای رهبری، ریاست‌جمهوری، مسؤولان قوای سه‌گانه و رده‌های مختلف مدیریّت، تا رده‌های شوراهای شهر و روستا و دیگر جاها ضوابطی را معیّن کرده است که برخاسته از همان دید و فکر اسلامی است. این ضوابط باید احراز شود. 🔹باید تشخیص داده شود که این شرایط در این شخص وجود دارد، بعد او در معرض رأی مردم قرار گیرد، اگر ملاک رأی مردم است؛ یا نصب شود، اگر ملاک، انتصاب است؛ مثل بعضی از مسؤولیتهایی که وجود دارد. 13-12-1381 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 حاکمیت معیارها در اسلام 🔹 در اسلام حاکمیت بر مردم، به معنای یک امتیاز و حقّ ویژه برای حاکم نیست؛ 🔹 همچنین حکومت یک امر بی ملاک و بی مناط نیست - مثل این‌که بر حسب شانس و اقبال، یک نفر بیاید زمام امور مردم را در هر رده‌ای از رده‌ها بر عهده گیرد - 🔹 بلکه تابع معیارهاست 🔹 و مهمترین کار این است که این معیارها رعایت شود. 🔹 البته امکان خطا و اشتباه، هم در تشخیص و هم در عملکرد کسانیکه تشخیص درستی نسبت به آنها داده شده، همیشه متصوّر است؛ بنابراین ما از کسی انتظار عصمت نداریم؛ 🔹 لیکن اسلام در باب گزینش حاکمان در هر رده‌ای از رده‌ها، چه رده‌های بالا - که سیاستهای کلان، کارهای بزرگ و اداره‌ی امور کلّی کشور در دست آنهاست - چه رده‌های متوسّط و پایین، معیارها و شرایطی گذارده است 🔹 و آنچه بر عهده‌ی ماست، این است که این معیارها به‌طور کامل رعایت شود. 13-12-1381 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 ثروت باید به طور عادلانه در جامعه توزیع شود 🔹 مردم برای پول‌داران به‌خاطر پول آنها احترام قائلند و پول را یکی از راه‌های به‌دست آوردن شرافت و ارزش میدانند، که این از اشتباهات مردم است؛ ولی از نظرِ اسلام، استفاده‌ی شخصی از پول ارزش نیست، بلکه ثروت مانند خونی است که در کالبد اجتماع در جریان است و باید به‌طور عادلانه و معیّن به تمام سلّولهای اجتماع برسد تا همه‌ی سلّولها به مقدار لازم از آن استفاده نمایند. 🔹 همچنین میتوان ثروت را به سفره‌ای تشبیه کرد که پهن شده و باید همه‌ی افراد به مقدار لازم از آن بهره‌مند شوند. 🔹 اسلام میگوید وقتی شکم را پُر کردی، حق نداری جیب را هم پُر کنی و برای فردا ذخیره کنی؛ یا وقتی خون مورد احتیاج را گرفتی، نباید مازاد بر احتیاج را استفاده نمایی؛ لذا در تعبیراتی از احادیث آمده است که مال، مالِ خدا است و آن امانت است در دست شما: «المال مال الله»، که این تعبیر حدیث، بیانگر حکمی حقوقی است. 🔹 البتّه این موجب نمیشود که از دارندگان مال، به‌زور، مالی گرفته شود یا غصب شود، بلکه ثروت، از آنِ خدا است و همه در آن شریکند و این باید به شکل خاصّی توزیع شود... 🔹 خلاصه آنکه، ما از این آیه به‌دست آوردیم که مال و ثروتی که انسان کسب میکند، از هر طریقی که باشد، همچنان‌که اسلام در نحوه‌ی کسب آن دارای نظر است، در نحوه‌ی خرج ‌کردن و صرف آن و نیز تصرّف در آن هم دارای نظر است. * تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صص ۲۲۱ تا ۲۵۰(خلاصه). 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 اهمیت روش ها، در کنار ارزش ها 🔹 در اسلام، روشها بسیار مهمّند؛ روشها مثل ارزشها هستند. 🔹 در اسلام همچنان که ارزشها بسیار اهمیت دارند، روشها هم اهمیت دارند و ارزشها باید در روشها هم خودشان را نشان دهند. 🔹 امروز اگر میخواهیم حکومت ما به معنای حقیقی کلمه اسلامی باشد، بدون ملاحظه باید در همین راه حرکت کنیم. مسؤولان بخشهای مختلف، قوای سه‌گانه، مدیران میانی، همه و همه باید سعیشان این باشد که برای کارها و پیشبرد اهدافشان، از روش سالم و اخلاقی استفاده کنند. 🔹 استفاده از این روش ممکن است در جایی ناکامیها و دردسرهایی را هم به لحاظ کسب قدرت به وجود آورد؛ اما درعین‌حال این متعیّن است که از نظر اسلام و از نظر امیرالمؤمنین، تشبّث به روشهای غیر اخلاقی به‌هیچ‌وجه صحیح نیست. 🔹 راه علی این است و ما باید این‌گونه حرکت کنیم. 26-12-79 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 زور منشا حکومت ها در طول تاریخ 🔹 افلاطون ملاک حکومت را فضل و فضیلت میداند، حکومت افاضل؛ اما فقط نقشی بر روی کاغذ است، بحثی در کنج مدرسه است. 🔹در دنیای جدید دموکراسی یعنی خواست مردم و قبول و اذعان اکثریت مردم ملاک و منشاء حکومت شمرده میشود، اما کیست که نداند که ده‌ها وسیله‌ی غیر شرافتمندانه به‌کار گرفته میشود تا خواست مردم آنچنان که زورمداران و قدرت‌طلبان میخواهند هدایت بشود؛ 🔹بنابراین میتوان در یک جمله گفت که در فرهنگ رایج انسانی از آغاز تا امروز و از امروز تا آن زمانی که فرهنگ علوی و فرهنگ نهج‌البلاغه بتواند بر زندگی انسانها پرتوافکن بشود منشاء حاکمیت را اقتدار و زور دانسته و لاغیر. 29-2-60 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 جایگاه رضایت و رای مردم در مشروعیت بخشی به حاکمیت اسلامی 🔹امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه منشاء حکومت را این چیزها (اقتدار و زور) نمیداند و خود او هم در عمل این را ثابت میکند. 🔹از نظر علی علیه‌السلام منشاء اصلی حکومت یک سلسله ارزشهای معنوی است؛ آن کسی میتواند بر مردم حکومت کند و ولایت امر مردم را به عهده بگیرد که از یک خصوصیاتی برخوردار باشد. نگاه کنید به نامه‌های فراوان علی علیه‌السلام به معاویه و به طلحه و زبیر و به عاملان خود و به مردم کوفه و به مردم مصر، نامه‌های فراوانی که اگر یکی اش را هم بخواهیم اینجا بخوانیم وقت زیادی را خواهد گرفت. او حکومت را و ولایت امر مردم را ناشی از یک ارزش معنوی میداند، 🔹اما فقط این ارزش معنوی هم کافی نیست برای این‌که انسان فعلاً و عملاً حاکم و والی باشد، 🔹 بلکه مردم هم در اینجا سهمی دارند و آن است. 🔹امیرالمؤمنین در هر دو بخش تصریحاتی دارد که متأسفانه نمیخواهم وقت را حالا به این بگذرانم. آنچه درباره‌ی اهل بیت آمده آن را هم اضافه کنید به نامه‌های امام به رقبای حکومتش در آن زمان که اشاره کردم، در کنار این، آن بیاناتی که درباره‌ی اهل بیت وارد شده همچنین میتواند آن ارزشهای معنوی که ملاک حکومت هست اینها را بیان کند و مشخص کند. اما فقط این نیست، 🔹بلکه بیعت هم شرط است. «انه بایعنی القوم الذین بایعوا ابابکر و عمر و عثمان علی ما بایعوهم علیهم فلم یکن للشاهد عن یختار و لا للغائب عن یرد و انما الشوری للمهاجرین و الانصار فان اجتمعوا علی رجلٍ و سموه اماماً کان ذلک لله رضی»(نامه 6 نهج البلاغه) 🔹اگر مهاجر و انصار جمع بشوند و کسی را پیشوای خود بدانند و به امامت او گردن بنهند خدا بر این راضی است. 🔹بیعت منجز کننده‌ی حق خلافت است؛ 🔹آن ارزشها آن وقتی میتواند فعلاً و عملاً کسی را به مقام ولایت امر برساند که مردم هم او را بپذیرند و قبول کنند، که این مسأله در باب نقش مردم در حکومت باز مورد توجه قرار میگیرد. 29-2-60 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23349 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 منطق جذب حداکثری و جلوگیری از ریزش ها ✔️ حجت‌الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی، عضو مجلس خبرگان رهبری: 🔹 وظیفه اصلی رهبر انقلاب جلوگیری از انحراف انقلاب است. اگرچه رهبر انقلاب تلاش می‌کند تا ریزش نداشته باشیم و کسانی که در مسیر انقلاب هستند از آن منحرف نشوند، اما جلوگیری از انحراف اصل انقلاب اولویت اصلی است. 🔹 به عنوان مثال، همین آقای میرحسین موسوی، در مقاطع مختلف حمایت‌ها و راهنماییهای زیادی از سوی رهبری دریافت کرد، که نشان‌دهنده تلاش حضرت آقا برای این است که ایشان منحرف نشوند. رهبری همچنین برای برخی دیگر از خواص مذهبی نیز چنین رویکردی داشتند؛ مانند آقای امجد که حضرت آقا به ایشان رسیدگی‌های خصوصی زیادی کردند تا از ریزش ایشان جلوگیری شود. 🔹 علاوه بر این، بسیاری از دگراندیشانی که گاهی با تلویزیون‌ها و شبکه‌های بیگانه مصاحبه می‌کنند، اگر پیگیری کنیم، متوجه می‌شویم که حضرت آقا بعضاً از طریق آقازاده‌های خود نیز احوال آن‌ها را جویا می‌شوند و برای رفع نگرانی‌هایشان تلاش می‌کنند. حضرت آقا برای خودشان وظیفه می‌دانند که نسبت به افراد حساس باشند و از هیچ تلاشی برای حفظ آن‌ها در مسیر انقلاب دریغ نکنند. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj