🔰سؤال من از محضر شما این است که مردم در اندیشهی حضرتعالی چه جایگاهی دارند؟
🔹اما اینکه سؤال کردید مردم در ذهن ما کجا هستند. به نظر ما مردم اصل قضایا و همهکاره هستند. در تفکّر اسلامی و برداشت اسلامی، اندیشهی خدا محوری با اندیشهی مردم محوری هیچ منافاتی ندارد؛ اینها برروی هم قرار میگیرند.
❗️اوّلاً تا مردم متدیّن و معتقد به دینی نباشند، حکومت دینی در آن کشور اصلاً بهوجود نمیآید و جامعهی دینی شکل نمیگیرد. بنابراین، وجود حکومت دینی در یک کشور، به معنای تدیّن مردم است؛ یعنی مردم این حکومت را خواستند، تا این حکومت بیاید.
❗️وقتی که ما میگوییم حکومت دینی -که جمهوری اسلامی هم براساس احکام و تعالیم الهی است- آیا معنایش این است که مردم هیچ کارهاند؟ نه. اگر مردم با حاکمی بیعت نکنند و او را نخواهند -ولو امیرالمؤمنین علیهالسّلام باشد- او سرِ کار خواهد آمد؟ در جمهوری اسلامی که نقش مردم واضح است.
🔹در تفکّر دینی، اساس حاکمیت دین و نفوذ دین و قدرت دین، در اعمال آن روشهای خودش برای رسیدن به اهدافش به چیست؟ تکیهی اصلی به چیست؟ به مردم است.
❗️تا مردم نخواهند، تا ایمان نداشته باشند، تا اعتقاد نداشته باشند، مگر میشود؟
❗️پیامبر را اگر مردم مدینه نمیخواستند و در انتظار او نمینشستند و بارها سراغش نمیرفتند، مگر به مدینه میآمد و جامعهی مدنی تشکیل میشد؟
❗️پیامبر که با شمشیر نرفت مدینه را بگیرد.
❗️کمااینکه فتوحات اسلامی تا آنجایی که درست انجام گرفته است -چون همهی فتوحات در فصول صحیحی انجام نگرفته؛ در دورانی، فتوحات همان شکل جهانگشاییهای سلاطین را پیدا کرد- رزمندگان اسلام رفتند آن مانع را که قدرت حکومت فاسد و ظالم آن محل بود، از سرِ راه برداشتند؛ مردم خودشان از رزمندگان استقبال کردند -هم در ناحیهی شرقی، هم در ناحیهی غربی- و این در تواریخ ما مشخّص و موجود است. نمونههای فراوان و مثالهای زیبا و شیرینی در این خصوص هست که جای گفتنش در اینجا نیست، لیکن در کتابها هست؛ اگر بخواهید، میتوانید مراجعه کنید.
❗️بنابراین، خواست و اراده و ایمان مردم، حتّی بالاتر از این، عواطف آنها، پایهی اصلی حکومت است. این نظر اسلام است و ما هم به همین معتقدیم.
❗️در قانون اساسی جمهوری اسلامی، همین نکته به یک شکل معقول و منطقی و قانونی گنجانده شده است. اینکه ما گفتیم، یک ایده و یک فکر است و اگر بخواهیم یک فکر را به شکل قانون قابل اجرا درآوریم، طبعاً مشکلاتی دارد؛ لیکن مشکلات به بهترین وجهی که ممکن بوده، در قانون اساسی ما حل شده است.
❗️در قانون اساسی، توزیع قدرت به نحو منطقی و صحیح وجود دارد و همهی مراکز قدرت هم، مستقیم یا غیرمستقیم با آراءِ مردم ارتباط دارند و مردم تعیین کننده و تصمیمگیرنده هستند
❗️و اگر مردم حکومتی را نخواهند، این حکومت در واقع پایهی مشروعیت خودش را از دست داده است.
👌نظر ما دربارهی مردم این است.
🔗 بیانات در جلسه پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی 4 اسفند 1377
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 دعوت به احتیاط
🖋 حامد کاشانی
بسم الله الرحمن الرحیم
إنَّ اللهَ یُدافِعُ عَنِ الّذینَ آمَنوا
بنده در این سالهای متمادی، از استاد معظم حاج آقای صدیقی، جز سلامت نفس، ندیدنِ خود، تلاش برای خدمت، تقوا، نیت خالص، عدم رغبت به دنیا و مناصب آن وتولی وتبری خالصانه، چیزی ندیدهام.
و تا روشن شدن کامل موضوع اخیر، دوستان اهل بیت علیهم السلام را درباره قضاوت بدون علم درباره این مرد ربانی، بیهوا و روضهخوان سیدالشهداء علیه السلام دعوت به احتیاط میکنم.
البته بنده از جزئیات، درباره خطای فرد یا افراد دیگر مرتبط با پرونده که سرمایهی آبروی ایشان را به خطر انداختند، اطلاعی ندارم و امیدوارم با تشکیل فوری دادگاه و تسریع در روند دادرسی، حقیقت روشن شود.
خدایا تو شاهدی از این که کار به جایی رسیده است که روسیاه بیچارهای مثل من بخواهد از ایشان دفاع کند، شرمسارم و نیک میدانم که به واسطه نوشتن این متن، ممکن است خود نیز در معرض اتهام و ناسزا قرار بگیرم.
والله العالم
حامد کاشانی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
7.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هنرمندانی که ۱۴۰۲ با صحنه روزگار خداحافظی کردند
🔹کمتر از یک روزه مانده به پایان سال ۱۴۰۲، مانده و در طول این سال برخی چهرههای هنری سینما، تئاتر و تلویزیون با صحنه روزگار خداحافظی کردند، از این رو مروری داریم بر بزرگانی که از میان ما رفتند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 هنوز ماه رمضان هست!
🔸 اینجا هنوز یک ساعت قبل از اذان، صف نانواییها طویل می شود.
🔸 هنوز ماه رمضان که می شود،
در ویترین شیرینیفروشیها زولبیا بامیههای زعفرانی دلبری می کنند.
🔸 در کوچه ما هنوز موقع سحری، چراغ خانهها یکییکی روشن میشود.
🔸 هنوز در مهمانیهای خانوادگی، درباره «زندگی پس از زندگی» بحث می کنند.
🔸 هنوز همه به دختربچههای روزهاولی فامیل، ماشاءلله می گویند.
🔸 اینجا هنوز رمضان که می شود جلوی رستورانها، نوشتهای عَلَم می شود که «حلیم داغ موجود است»
🔸 هنوز از ارگ صدای «مولای یا مولا» حاجمنصور به گوش می رسد.
🔸 هنوز مرحمت خانوم، روی شلهزردهایی که برایمان میآورد با دارچین می نویسد «یاعلی»
🔸 هنوز دختر سهچهار سالهای که با مادرش در تاکسی کنارم نشسته، میپرسد که
«مامان توتفرنگی هم روزهم رو باطل میکنه؟» و مادر مهربانانه می گوید «نه مامانجون، بخور»
🔸 هنوز نزدیک اذان که می شود، پیرمردهای پارک سرکوچه، صندلیهای تاشو خودشان را جمع می کنند و به سمت خانههاشان پراکنده می شوند.
🔸 هنوز در رمضان، رفیقهایم هر روز دعای مخصوص همانروز را اِستوری میکنند. انقدر زیاد که اگر نخوانده رد بشوم عذاب وجدان می گیرم.
🔸 هنوز صدای اذان از مأذنهها بلند است.
هنوز ناامیدی گناه کبیره است.
🔸 من به حرف آنهایی که می خواهند دین را مرده و فراموش شده جلوه دهند، حرف آنها که می خواهند بگویند رمضان دیگر تمام شده و مردم روزه نمی گیرند باور ندارم...
🔸 هنوز بیدینها پویش روزهخواریِ علنی راه میاندازند تا با رمضان مبارزه کنند.
پس رمضان هست. دهها میلیون نفر روزهدارند.
🔸 صدای «اللهم لک صمنا» از تلوزیونها بلند است.
✅ مبادا هوچیگری و سروصدای بلند روزهخوارها نا امیدت کند. مبادا «برو بابا کی دیگه روزه میگیره» گفتنهای چند نفر، عصبیات کند و جامعه را کافر بپنداری. خطای شناختی دست و پایت را نبندد.
🔸 شبقدر که جمعیت فوقالعاده شبزندهداران را ببینی می فهمی که تو تنها روزهدار شهر نبودهای.
زیر پوست شهر، پر است از روزهدار هایی که لبهایشان ترک خورده. اینجا همه ما روزهایم.
نماز و روزه هات قبول بچه مسلمون...
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 29 اسفند 29
❗️نفت کی ملی شد؟!
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
📋 #اینفوگرافی | نگاهی به مسیر ملی شدن صنعت نفت در سال 1329
🔹 با ترور رزم آراء توسط #فدائیان_اسلام بود که مهمترین مانع ملی شدن صنعت نفت برداشته و دو هفته پس از آن نفت ملی شد!
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 ترویج تلاوت مصطفی اسماعیل از مشهد به سایر نقاط کشور
✏️ ما رفیقی داشتیم او به مصر رفته بود، چند ماه در آنجا مانده بود و نوارهای عبدالفتاح، شیخ مصطفی اسماعیل و محمّد رفعت و امثال آنان را به اینجا آورده بود. مخصوصاً من از نوار عبدالفتاح خیلی خوشم میآمد؛ آن را گوش میکردم. بعدها هم با صدای شیخ مصطفی اسماعیل آشنا شدم. بعد که شیخ مصطفی اسماعیل را شناختم، بقیه یادم رفت.
✏️ صدای شیخ مصطفی اسماعیل، خیلی فوق العاده بود. این را هم بگویم که الان در ایران، میل عمومی به طرف شیخ مصطفی اسماعیل است. یعنی قرّای ما، حتماً روی سبک قرائت شیخ مصطفی اسماعیل تمرین دارند و روی دیگران کمتر. اعتقادم این است که این حرکت، از مشهد و از دستگاه ما شروع شد. در تهران، هیچکس غیر از عبدالباسط را نمیشناخت. من یک وقت که به تهران آمده بودم، فقط عبدالباسط مطرح بود. جاهای دیگرهم که میرفتیم، فقط عبدالباسط را میشناختند.
🔹 بیانات رهبر انقلاب در مراسم تودیع قاریان قرآن، استاد شحات محمّد انور و استاد محمّد بسیونی ۱۳۶۹/۱۲/۰۱
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
22.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰به غیر از کربلا هرجا سفر کردم، ضرر کردم ...
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj