در خدمتتون هستیم با گزارش فعالیت های مجموعه بینش مطهر در هفته گذشته
#بینش_مطهر_سیرجان
❁ـ﷽ـ❁
📚برگزاری جلسه چهارم کتاب تربیت و رشد اسلامی به صورت مجازی ( شهرستان بم )
🔸موضوعات تدریس شده:
۱-توضیحات پیرامون سایر عوامل تربیت
۲-جهاد و عبادت فکری و تبیین جایگاه تفکر در اسلام
🎙 با تدریس: سرکار خانم رنجبر
#بینش_مطهر_سیرجان
#تربیت_و_رشد_اسلامی
#شهرستان_بم
@binesh_motahar_sirjan
❁ـ﷽ـ❁
✳ برگزاری آزمون سیره معصومین بینش پژوهان مرحله سوم
📚 توسط سرکار خانم رنجبر
#سیره_معصومین
#بینش_مطهر_سیرجان
@binesh_motahar_sirjan
جشن اغاز ترم جدید بهار مطهرانه
با حضور دخترای گلمون و مربی های عزیز
#مطهرانه
#بینش_مطهر_سیرجان
در ترم جدید با کلاس های
حفظ قرآن
فن بیان
ورزش
هنر و صنایع دستی
وسرود
در خدمت بهترین دخترای سیرجان هستیم
😍
💯⚠️شبهه
♨️اگر خداوند هر چیزی را که در آینده رخ خواهد داد، میداند، آیا انسان چاره ای جز انجام آنچه پیش خدا معلوم است، دارد؟ و اگر چاره ای ندارد، آیا انسان در مقابل اعمال خود مسئول است❓
✅مقدمه
علم خدا را مي توان به سه صورت تصور كرد👇👇
1. علم به ذات(علم به وجود خودش)
👈ما به اجمال مي دانيم كه خداوند متعال به ذات خود آگاه است. حتي ما آدميان نيز به ذات خودآگاهيم، پس خدا كه خالق ما است، به طريق اولي به ذات خود علم و آگاهي دارد.
2. علم به اشيای ديگر قبل از ايجاد آنها
👈اين حقيقت، روشن و بديهي است كه آدمي پيش از ساختن چيزی، به آن علم و آگاهی دارد. حال وقتی انسان چنين است به طريق اولی خداوند نيز به مخلوقات، پيش از آفرينش آنها علم دارد.
3. علم به اشيای ديگر پس از ايجاد آنها
👈همه موجودات، معلول خدايند و وجود عينی هر معلولی نزد علتش حضور دارد و ازش غايب نيست، زيرا معلول چيزی جز وابستگی و تعلق به علت نيست. اگر معلول نزد علت حاضر نباشد، لازم می آيد كه در وجود خود مستقل باشد و حال آنكه معلول در حقيقت چيزی جز وابستگی و تعلق به علت نيست. بنابراين، همه موجودات نزد خداوند حاضرند و حقيقت علم چيزی جز حضور معلوم نزد عالم نيست. از اين رو، خدا به همه موجودات علم دارد.
#علم_الهی
#شبهات
جواب اول به شبهه
برای پاسخ به این پرسش چند راه طی شده است:
1- پاسخ نقضی
👈اگر علم ازلی و پیشین خداوند سرچشمه جبری بودن افعال انسانها باشد، خداوند نیز فاعل مختار نخواهد بود، زیرا همانگونه که خداوند از ازل بر افعال انسانها عالم و آگاه است، بر افعال خود نیز علم و آگاهی دارد و در این صورت اگر علم ازلی مایه سلب اختیار و مجبور بودن فاعل است، باید خدا را نیز فاعل و آفریدگار مجبور بدانیم. در حالی که خود کسانی که اعتقاد به مجبور بودن انسان هستند، نیز خداوند را فاعل مختار میداند.
۲-پاسخ حلی
علم مقولهای و اختیار و اراده مقولهای دیگر است و این دو با هم تزاحمی ندارند.
(فرض کنید یک فیلم جذاب دارد پخش میشود مثل خانه امن😊 یک جای حساس فیلم تمام میشود ولی نمیدانیم قسمت بعد چه میشود. ولی اگر یک نفر فیلم را دیده باشد و بگوید فردا این قسمتش اینطور میشود آیا چونکه ایشون میگوید اینطور میشود اونطور میشود؟؟ توی این عالم هرکسی با اختیار خودش نقشی را انتخاب میکند و خداوند هم میداند چه کسی چه نقشی را میپذیرد.
علامه طباطبایی در این زمینه مینویسد:👇👇
«خدا از هر پدیدهای با خصوصیات و ویژگیهایی که دارد، آگاه است او از کارهای اختیاری انسان با همین ویژگی (اختیاری بودن) از ازل آگاه است و در این صورت ممکن نیست کارهای اختیاری به صورت غیراختیاری انجام شود. (زیرا لازمه ی آن انقلاب در علم خدا بوده و علم او واقعنما نخواهد بود.)(خلاصه: علم خداوند با وصف اختیار بودن انسانه)
#علم_الهی
#شبهات