هدایت شده از محله همدل
✅ صفحهی مهروارهی محلهی همدل در اینستاگرام را دنبال کنید👇
https://instagram.com/mahaleh_hamdel?igshid=1ag7kxbq4l8tm
@mahaleh_hamdel
مراسم بزرگداشت سردار شهید سید محمد حجازی
زمان : پنجشنبـه 2 اردیبهشت ساعت 9 صبح
مکان : گلستــان شهـدای اصفهـان
#رسانه_باشید
هدایت شده از سامانه آموزشی مبشران
بسته رصدی تحلیلی گرا - 13.pdf
4.53M
💠بسته رصدی تحلیلی گرا - شماره 13
🔰1 اردیبهشت 1400
شامل:
🔸ناب چین:
گلچین اخبار انتخاباتی ۲۴ ساعت گذشته
به همراه مهمترین توئیت های ۲۴ ساعت گذشته
🔹تحلیل برتر:
بهترین تحلیلهای انتخاباتی ۲۴ ساعت گذشته منتشر شده
🔸خط خبری رسانه ها:
مروری بر مهمترین محورهای خبری - تحلیلی رسانه های بیگانه
📛برخی از عناوین این بسته خبری:
🔸گزینه پنهان اصلاحطلبان برای ریاست جمهوری کیست؟
🔹پاسخ خاتمی به درخواست کاندیداتوری اش
🔸باز شدن پای گوگوش به گفتمان انتخاباتی یک جناح
🔹میزان مشارکت احتمالی در انتخابات طبق آخرین افکارسنجی
🔸خیز آذری جهرمی برای پستی خارج از دولت
🔹اصلاحطلبان به هیچ وجه به ظریف فکر نمی کنند!
🔸کدام کاندیدا در 24 ساعت گذشته محتواهای بیشتری در تویتر، تلگرام و اینستاگرام تولید کرده است؟
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
مارا در شبکه اجتماعی دنبال کنید:
🔷پیامرسان ایتا:
🆔https://eitaa.com/mobasheran_org
🔷پیام رسان روبیکا
https://rubika.ir/mobasheran_org
🌐آدرس تارنمای مبشران
www.mobasheran.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بيسيمچي:
🚨اجرای مانور خودرویی اعلام وضعیت قرمز کرونایی در شاهین شهر در اجرای مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان شاهین شهر و میمه ، مانور خودرویی اعلام وضعیت قرمز کرونایی با همکاری حوزه خدمات شهری ، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی و سازمان آتش نشانی شهرداری شاهین شهر و شبکه بهداشت و درمان شهرستان با حضور پلیس راهنمایی راهنمایی و رانندگی ، بسیج و اورژانس۱۱۵ در شاهین شهر برگزار گردید. کمیته اطلاع رسانی و هماهنگی رسانه ای ستاد کرونا شهرستان شاهین شهر و میمه
⚜﷽⚜
🗓 امروز پنج شنبه
💠 ۲ اردیبهشت ١۴۰۰
🔶 ۹ رمضان ۱۴۴۲
🔷 ۲۲ آوریل ٢٠۲۱
❣ذكر روز صد مرتبه
🌹لا اله الا الله الملک الحق المبین🌹
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💐تشکیل #سپاه_پاسداران_انقلاب اسلامی ۲ اردیبهشت ۱۳۵۸
💠سالروز اعلام انقلاب فرهنگی ۲ اردیبهشت ۱۳۵۹
🌷شهادت حاج حسین بصیر فرمانده لشکر ۲۵ کربلا ۱۳۶۶
#ماه_مبارك_رمضان
❇️❇️سوالات مسابقه تفسیر قرآن( فصل بندگی)
💠💠هفتمین مسابقه ماه مبارک رمضان
✅✅ سوره فیل1
❓❓❓یک ) بر طبق آیه «الم ترکیف فعل ربّک باصحابِ الفیل» "اصحاب فیل" با کدام یک از گزینه های زیر تفسیر می شود؟
1) تصغیر 2) تهدید 3) تحقیر 4) تمثیل
❓❓❓دو ) آیه «کأنّهم اعجاز نخل خاویه»(حاقه آیه 7) مربوط به کدام قوم است و مجازات آنها چه بود؟
1) عاد- بلعیده شدن در زمین
2) ثمود- مثل تنهی درختی افتادند
3) لوط- غرق شدن در امواج سیل
4) هود- سوختن با صاعقه
❓❓❓سه) کدام یک از آیات زیر مربوط به خنثیسازی توطئه هاست؟
1) أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ
2) تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ
3) وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرًا أَبَابِيلَ
4) أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ
❓❓❓ چهار) براساس آیه «فجعلهم کعصفٍ مأکول» سپاه ابرهه با چه حالتی از بین رفتند و علت آن چه بود؟
1) صاعقه- فساد و بت پرستی
2) بلعیده شدن در زمین- ساختن کعبهای از مرمر در یمن
3) فرو رفتن در دریا- انجام منکر و دشمنی علنی با خدا
4) مثل کاه خرد شدند – توهین به مقدسات
❓❓❓ پنج) آیه «وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرًا أَبَابِيلَ» ابابیل به چه معناست؟
1) پرندگان خاص
2) فوج فوج
3) دسته های پراکنده
4) سنگریزههای سفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فصل_بندگی
#مردم_ماه
#تواصی
💠💠مسابقه تفسیر فصل بندگی
باهمکاری سازمان دارالقرآن الکریم
🔷🔹روز هفتم
✅✅سوره فیل 1
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
لطفا فقط اعداد گزینه صحیح را تا ساعت 8 صبح جمعه 3 اردیبهشت به شماره 3000234962 ارسال کنید
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
مارا در شبکه اجتماعی دنبال کنید:
🔷پیامرسان ایتا:
🆔https://eitaa.com/mobasheran_org
🔶پیام رسان روبیکا
https://rubika.ir/mobasheran_org
🌐آدرس تارنمای مبشران
www.mobasheran.org
پیامها و نکات برخی از آیات جزء دهم قرآن کریم :
سوره انفال آیه 45
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُواْ وَاذْکُرُواْ اللَّهَ کَثِیراً لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید! هرگاه با گروهی (از دشمن) روبرو شدید، ثابت قدم باشید و خدا را بسیار یاد کنید تا شما رستگار شوید.
پیام ها
1- لازمه ی ایمان، ثابت قدمی است. «یا ایّها الّذین آمنوا... فاثبتوا»
2- ما مأمور به ثبات قدم در جبهه ایم، «فاثبتوا» امّا همین پایداری را هم باید از خدا بخواهیم. «ربّنا افرغ علینا صبراً و ثبّت اقدامنا» ** بقره، 250***
3- فضای جبهه ی مسلمین باید آکنده از یاد خدا باشد و هر چه مشکلات بیشتر باشد، نیاز به یاد خدا بیشتر است. «واذکروا اللّه کثیراً»
4- یادی از خدا کافی نیست، باید بسیار خدا را یاد کنیم. «واذکروا اللّه کثیراً» زیرا در بحران جنگ و حوادث جبهه، اگر یاد خدا بسیار نباشد، امکان انحراف در هدف، عمل وشیوه بیشتر است.
5 - در جبهه، باید یاد خدا، جایگزین یاد زن، فرزند، مال و... باشد. «واذکروا اللّه» چنانکه امام سجاد علیه السلام در دعای مرزداران می فرماید: خدایا! یاد مال و فرزندان و... را از دل رزمندگان ببر و بهشت را جلوی چشمشان جلوه بده. **صحیفه سجّادیه، دعای 27***
6- پایداری و یاد خدا، رمز پیروزی در نبرد و رستگاری جاوید است. «فاثبتوا واذکروا اللّه... لعلّکم تفلحون»
7- میدان های نبرد وجبهه ها، یکی از مراکز رستگاری است. «لعلّکم تفلحون»
سوره انفال آیه 53
ذَ لِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَی قَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
آن (کیفر) بدین سبب است که خداوند، نعمتی را که به قومی عطا کرده، تغییر نمی دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند، و همانا خداوند، بسیار شنوا و داناست.
نکته ها
در احادیث متعدّد، عواملی مانند ظلم و گناه، سبب تغییر نعمت های الهی به حساب آمده اند، چنانکه بازگشت از گناه و انحراف و حرکت در مسیر حقّ، موجب سرازیر شدن انواع نعمت های الهی است. **تفاسیر نورالثقلین وفرقان ***
گناهان و ستم ها، انسان را از لیاقت بهره وری از لطف الهی دور می کند. چنانکه حضرت علی علیه السلام در خطبه ی قاصعه بدان اشاره نموده و در دعای کمیل می خوانیم: «الّلهم اغفر لی الذنوب الّتی تهتک العصم... الّلهم اغفر لی الذّنوب الّتی تغیّر النّعم...»
در نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر می خوانیم: هیچ چیز مانند ظلم وستم، نعمت های الهی را تغییر نمی دهد، چون خداوند ناله ی مظلوم را می شنود و در کمین ظالمان است. **نهج البلاغه، نامه 53***
امام صادق علیه السلام فرمودند: همواره از سختی ها و گرفتاری های روز و شب که عقوبت معصیت و گناهان شماست، به خدا پناه ببرید. **تفسیر اثنی عشری، کافی، ج 2، ص 269***
سوره انفال آیه 60
وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَءَاخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُم وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شَیْ ءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ
و برای (آمادگی مقابله با) دشمنان، هرچه می توانید از نیرو و از اسبان سواری فراهم کنید تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نیز (دشمنانی) غیر از اینان را که شما آنان را نمی شناسید، ولی خداوند آنها را می شناسد، به وسیله آن بترسانید، و در راه خدا (و تقویت بنیه ی دفاعی اسلام) هرچه انفاق کنید، پاداش کامل آن به شما می رسد و به شما ستم نخواهد شد.
پیام ها
1- مسلمانان باید آمادگی رزمی کامل، از نظر تجهیزات، نفرات و... داشته باشند و از پیش آماده ی مقابله با خیانت وحمله دشمن باشند. «و أعدّوا لهم ما استطعتم»
2- هدف از آمادگی نظامی، حفظ مکتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار و امثال آن. «واعدّوا لهم...»
3- دولت باید حدّاکثر توان خود را در تأمین بودجه برای دفاع از نظام اسلامی و ترساندن دشمنان خدا و خود تخصیص دهد. «مااستطعتم»
4- تمام مسلمانان باید آماده ی رویارویی با توطئه های دشمن باشند و دوره های رزمی را دیده باشند. امام خمینی )ره( در روزهای اوّل پیروزی انقلاب اسلامی که جمعیّت ایران حدود سی میلیون بود، فرمود: ما باید ارتش بیست میلیونی داشته باشیم *** «مااستطعتم»
5 - همه جا گفتگو و مذاکره کارساز و کافی نیست، گاهی هم باید توان و قدرت به میدان آید. «من قوّة»
6- در هر زمان، پیشرفته ترین امکانات رزمی را برای دفاع آماده کنید و از هیچ چیز فروگذار نکنید، چه قدرت سیاسی و نظامی، چه امکانات تبلیغی و تدارکاتی. «من قوّة»
7- ایجاد رعب در دل دشمن به هر وسیله حتّی با ظاهرسازی هم لازم است. «من قوّة» در حدیث آمده است: با خضاب کردن موی صورت، دشمن را بترسانید، تا نگویند ارتش اسلام پیر است. **تفسیر نورالثقلین ***
8 - برای ارهاب و ترساندن دشمنان، حتّی آموزش نظامی برای زنان کارساز است. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
9- به امکانات امروز قانع نباشید و تجهیزات نظامی و دفاعی را تا مرز تهدید دشمنان گسترش دهید. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
10- وحدت و یکپارچگی هم نوعی قدرت است که باید فراهم آورد، چون با وجود تفرقه، نمی توان دشمن را ترساند. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
11- در اسلام، همه ی مسلمانان سربازند و بسیج مردمی ضروری است. «أعدّوا، ترهبون، تنفقوا و ...»
12- اسب های جنگی، آن روز و ابزار نظامی امروز، باید به حال آماده باش نگهداری و تغذیه شود. «رباط الخیل»
13- هم آمادگی نیروها لازم است، هم تجهیزات. «من قوّة و من رباط الخیل»
14- اسلام، باید نظام و حکومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسی ندارند. «ترهبون به»
15- باید بُنیه دفاعی مسلمانان در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، عقیدتی و... چنان قوی باشد که دشمن از هر جهت بترسد و توطئه هایش خنثی شود. («ترهبون به»، به طور مطلق بیان شده است)
16- هم ارزشهای الهی باید حفظ شود و هم حقوق انسانی. «عدوّاللّه و عدوّکم»
17- در اسلام، مکتب و کرامت انسانی مطرح است، نه اغراض شخصی، نژادی و قومی. «عدوّاللّه و عدوّکم»
18- همه ی دشمنان، شناخته شده نیستند. «لاتعلمونهم» شاید مراد منافقان باشند، چون همین تعبیر درباره ی آنان هم آمده است. «لاتعلمهم نحن نعلمهم» توبه، 101***
19- تنها برای دشمنان شناخته شده برنامه ریزی نکنید، بلکه پیش بینی لازم حتّی برای دشمنان ناشناخته ی آینده هم داشته باشید. «لاتعلمونهم»
20- تأمین قدرت دفاعی، بودجه لازم دارد، موعظه و شعار کافی نیست. «تنفقوا»
21- مردم باید در بودجه ی جنگ و تأمین جبهه، مشارکت کنند و این تنها مخصوص زمان جنگ نیست. «وما تنفقوا...» (آیه مطلق است و می رساند که مسلمانان باید همواره برای آمادگی، پول خرج کنند.)
22- تنها اسلحه و نفرات کافی نیست، پشتیبانی های مالی هم لازم است. «وما تنفقوا»
23- کمک به جبهه، تنها کمک مالی نیست، کمک از هر راهی؛ مال، جان، آبرو، اطلاعات، قلم و... لازم است. «من شی ء»
24- هرگونه تلاش وانفاق وبکارگیری امکانات برای تقویت بنیه نظامی حکومت اسلامی، از مصادیق انفاق در راه خداست. «وما تنفقوا من شی ء فی سبیل اللّه»
25- به شرطی خیر و برکت انفاق به شما برمی گردد که در راه خدا باشد، نه از روی ریا، سُمعه، خودنمایی و روابط و ملاحظات. «فی سبیل اللّه»
26- کمک های مالی، سبب قدرت امّت می شود و نتیجه ی آن به خود مردم و وضع اقتصادی جامعه و عزّت مسلمین برمی گردد. «یوفّ الیکم»
27- تضییع حقوق دیگران و پرداخت نکردن مزد و پاداش کارها به طور کامل، ظلم است. «یوفّ الیکم و انتم لا تظلمون»
سوره توبه آیه 18
(18) إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وأَقَامَ الصَّلَوةَ وَءَاتَی الزَّکَوةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ
مساجد خدا را تنها کسانی باید آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز را به پا داشته و زکات می پردازند و جز از خدا نمی ترسند. امید است که آنان از ره یافتگان باشند.
پیام ها:
1- تولیت و تعمیر مسجد شرایطی دارد:
الف: از جهت اعتقادی، ایمان به مبدأ و معاد. (آمن باللّه و الیوم الاخر)
ب: از نظر عملی، برپا داشتن نماز وپرداخت زکات. (اقام الصلوة وآتی الزکوة)
ج: از جهت روحی، شجاعت و نفوذناپذیری. (لم یخش الا اللّه) (اگر متولّی مسجد، شجاع باشد، مسجد نیز کانون حرکت های ضدّ ظلم خواهد بود)
2- وظیفه ی متولّیان مساجد و تعمیرکنندگان آنها، رسیدگی به محرومان است. (انّما یعمر... آتی الزکوة)
3- ایمان از عمل جدا نیست، (آمن... و اقام) نماز از زکات جدا نیست، (اقام الصلوة و آتی الزکوة) و مسجد از انقلاب جدا نیست. (مساجد اللّه... و لم یخش)
4- با وجود ایمان، عمل صالح، نماز، زکات و شجاعت، باز هم مغرور نشویم، هنوز خطر انحراف وجود دارد. (فعسی اولئک من المهتدین)
سوره توبه آیه 60
(60) إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَآءِ وَالْمَسَکِینَ وَالْعَمِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَرِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
همانا صدقات (زکات)، برای نیازمندان ودرمانده گان وکارگزارانِ زکات وجلب دلها و آزادی بردگان وادای بدهی بدهکاران و(هزینه ی جهاد) در راه خدا وتأمین در راه مانده است، این دستور، فرمانی است از جانب خدا و خداوند، دانا و حکیم است.
سیمای زکات
حکم زکات در مکّه نازل شده است، امّا به علّت کمی مسلمانان و اندک بودن پول زکات، مردم خودشان می پرداختند. پس از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه، مسأله ی گرفتن زکات از مردم و واریز کردن آن به بیت المال و تمرکز آن توسّط حاکم اسلامی مطرح شد. (خذ من اموالهم صدقة)**توبه، 103.***
زکات مخصوص اسلام نیست، بلکه در ادیان پیشین نیز بوده است. حضرت عیسی علیه السلام در گهواره به سخن آمد وگفت: (اوصانی بالصلوةِ والزّکوة)**مریم، 32.*** و حضرت موسی علیه السلام خطاب به بنی اسرائیل می فرماید: (اقیموا الصلوة واتُوا الزّکوة)**بقره، 34.*** و درباره ی عموم پیامبران می خوانیم: (وجعلناهم ائمّةً یهدون بامرنا واوحینا الیهم فعلَ الخیراتِ واقامَ الصلوة وایتاء الزکوة)**انبیاء، 73.***
در قرآن چهار تعبیر برای زکات بیان شده است:
1- ایتاء مال. ( وآتی المال علی حبّه ذوی القربی)**بقره، 77.***
2- صدقه. ( خذ من اموالهم صدقة)**توبه، 103.***
3- انفاق. (یقیموا الصلوة وینفقوا)**ابراهیم، 31.***
4- زکات. (یقیمون الصلاة ویؤتون الزکوة)**مائده، 55.***
در قرآن، معمولاً زکات همراه با نماز آمده است و طبق روایات، شرط قبولی نماز، پرداخت زکات است. این پیوند رابطه ی با خدا ورابطه ی با مردم را می رساند.
در قرآن هیچ یک از واجبات دین، این گونه مقارن با نماز نیامده است.
گرفتن زکات بر سادات حرام است، گروهی از بنی هاشم از پیامبرصلی الله علیه و آله تقاضا کردند تا مسئول جمع آوری زکات چهارپایان باشند و بدین وسیله سهمی به عنوان کارگزاران زکات نصیبشان گردد. حضرت فرمودند: زکات بر من و شما حرام است.**تفسیر نورالثقلین؛ کافی، ج 4، ص 58.*** مگر آنکه دهنده و گیرنده ی زکات هر دو سیّد باشند.
قانون زکات، به معنای تمایل اسلام به وجود قشرِ فقیرِ زکات گیرنده و ثروتمندِ زکات دهنده نیست، بلکه راه حلّی برای یک واقعیّت خارجی جامعه است. اغنیا هم گاهی با پدیده هایی چون سرقت، آتش سوزی، تصادف، جنگ و اسارت مواجه می شوند و در نظام اسلامی باید بودجه ای برای تأمین اجتماعی باشد.
در روایات آمده است: خداوند در مال اغنیا به مقدار حلّ مشکل نیازمندان حقّی قرار داده است و اگر می دانست که برایشان کافی نیست، آن را می افزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان می پرداختند، همه زندگی خوبی داشتند و اگر اغنیا زکات می دادند، فقیری در کار نبود.**وسائل، ج 6، ص 4.***
بر خلاف عقیده ی بعضی در مورد جلوگیری از افزایش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقیده دارد که باید به انسان آزادی نسبی داد تا با تلاش، ابتکار و بهره گیری از طبیعت رشد کند، ولی مالیات هم بپردازد.
شرط مصرف زکاتِ در راه خدا، (فی سبیل اللَّه) فقر نیست، بلکه در هر جا که کمک به حاکمیّت خطّ اسلام کند، می توان خرج کرد.**تفسیر روح المعانی.***
برای نجات جامعه از شرّ افراد شرور، می توان از زکات استفاده کرد و این مشمولِ (والمؤلفة قلوبهم) است.**تفسیر روح المعانی.***
اگر بر گردن کسی، دیه ثابت شد و توان پرداخت نداشت، مشمول (والغارمین) است و می توان از زکات به او کمک کرد.**تفسیر مراغی.***
شاید تعبیر (وفی الرقاب)، شامل مصرف زکات برای آزادسازی زندانیان یا تأمین مخارج آنان هم بشود.
تقسیم زکات در موارد هشتگانه، لازم نیست یکسان باشد؛ بلکه زیر نظر حاکم اسلامی و به مقدار نیاز و ضرورت تقسیم می شود.
زکات، عامل تعدیل ثروت است.
زکات، تشکّر عملی از داده های الهی است.
زکات، فاصله ی طبقاتی را کاسته، کینه ی میان فقرا و ثروتمندان را می زداید.
زکات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنیا طلبی و وابستگی مادّی می کاهد.
زکات، پشتوانه ی تأمین اجتماعی محرومان است. به فقیر می گوید: نگران نباش، به ورشکسته می گوید: تلاش مجدّد کن، به مسافر می گوید: از ماندن در راه نترس، به کارمند می گوید: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعده ی آزادی می دهد، بازار خدمات الهی را رونق می بخشد و دل های دیگران را به اسلام جذب می کند.
غفلت از یاد خدا، بهره کشی از مردم، سنگدلی، طغیان و عیّاشی، ثمره ی تکاثر و ثروت اندوزی است و زکات، داروی این بیماری است.
زکات، علاوه بر محرومیت زدایی، گرایش به اسلام را می افزاید و یا لااقل موجب ترک همکاری افراد با دشمنان اسلام می گردد. چنانکه در روایات آمده است که گاهی افرادی که ایمان ضعیفی دارند، با کمک های مالی و نزدیک شدن به اسلام، ایمانشان استوار می شود.**تفسیر نورالثقلین.***
زکات که نموداری از نظام اسلامی است زمینه ساز عدالت اجتماعی، فقرزدایی، تأمین کارمندان، محبوبیت بین المللی، آزادی بردگان وافراد در بند، به حرکت درآوردن نیروها، حفظ آیین وکیان مسلمانان وگسترش خدمات عمومی است.