39.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مسابقه۱۴
✅برنامه چهاردهم
کدام یک از انواع شکرنیست؟
۱.زبانی
۲.قلبی
۳.علمی
💢"عدد"گزینه درست رابه همراه عبارت "برنامه
چهاردهم"تاساعت 23:59امشب به شماره 30008547 پیامک کنید
هروز به پنج نفر مبلغ یک میلیون ریال اهدامی شود
@omid_aramesh114
4_5766993489036314989.mp3
3.32M
🎧 #مناجات بسیار زیبا و شنیدنی
🎼 با سنگ هر گناه پرم را شکسته ام...
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
🎤 #حاج_مهدی_رسولی
@omid_aramesh114
🗓 #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ سهشنبه - ٠٧ اردیبهشت ١۴٠٠
🌙 الثلاثاء، 14 رمضان 1442
Tuesday 27 April 2021🌲
👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام
🕋 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه)
- یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه)
- یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
🔹 روز ایمنی حمل و نقل
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
پیامها و نکات برخی از آیات جزء پانزدهم قرآن کریم :
سوره اِسراء آیه 1
(1) سُبْحَنَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَا الَّذِی بَرَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَآ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ
پاک و منزّه است آن (خدایی) که بنده اش را از مسجدالحرام تا مسجد الاقصی که اطرافش را برکت داده ایم شبانه، بُرد، تا از نشانه های خود به او نشان دهیم. همانا او شنوا و بیناست.
پیام ها:
1- معراج، لغو نیست، بلکه اسراری قابل توجّه دارد. (سبحان الذی اسری ...)
2- معراج، اردوی خصوصی و بازدید علمی پیامبر بود، وگرنه خداوند بی مکان است. (سبحان الذی اسری ...)
3- عبودیّت، مقدّمه ی پرواز است و عروج، بی خروج از صفات رذیله، ممکن نیست. (اسری بعبده)
4- انسان اگر هم به معراج برود، باز «عبد» است. پس درباره ی اولیای خدا غلوّ نکنیم. (اسری بعبده)
5 - عبودیّت، از افتخارات پیامبر و زمینه ی دریافت های الهی اوست. (بعبده)
6- پیامبری که امتّش در آینده از فضانوردان نیز خواهند بود، لازم است به معراج و سفر آسمانی رفته باشد. (اسری بعبده)
7- برای قرب به خدا، شب بهترین وقت است.**«سُری » به معنای سیر و حرکت شبانه است.*** (اسری... لیلاً)
8 - شب معراج، شب بسیار مهمی است. (لیلاً) نکره آمده است.
9- اگر استعداد وشایستگی باشد، پرواز یکشبه انجام می گیرد.(اسری بعبده لیلاً)
10- مسجد، بهترین سکوی پرواز معنوی مؤمن است. (من المسجد)
11- مسجد باید محور کارهای ما باشد. (من المسجدالحرام الی المسجدالاقصی )
12- حرکت های مقدّس، باید از راههای مقدّس باشد. (اسری... من المسجد)
13- سرسبزی و برکات، باید بر محور مسجد باشد. (المسجد... بارکنا حوله)
14- بیت المقدّس و حوالی آن، محلّ نزول برکات آسمانی، مقّر پیامبران و فرودگاه فرشتگان در تاریخ بوده است. (بارکنا حوله)
15- ظرفیّت علمی انسان، از دانستنی های زمین بیشتر و شگفتی های آسمان نیز از زمین بیشتر است. (اسری ... لنریه من آیاتنا)
16- هدف معراج، کسب معرفت و رشد معنوی بود. (لنریه من آیاتنا)
17- آیات الهی آن قدر بی انتهاست که رسول خدا نیز توان دستیابی به همه ی آنها را ندارد. (من آیاتنا)**در جای دیگر آمده است: (لقد رأی من آیات ربّه الکبری ) نجم، 18.***
18- خداوند، به مخالفان هشدار می دهد که آنان را می بیند و سخنانشان را می شنود. (السمیع البصیر)
سوره اِسراء آیه 7
(7) إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ الْأَخِرَةِ لِیَسُُواْ وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِیراً
اگر نیکی کنید به خودتان نیکی کرده اید واگر بدی کنید (باز هم) به خود بد کرده اید. پس همین که وعده ی (فسادگری) دوّم فرا رسد (جنگجویان نیرومند و مؤمن را برای قلع وقمع شما می فرستیم) تا سیمای (نظامی وعزّت دنیوی) شما را زشت نمایند و(برای گرفتن قدرت) به مسجدالاقصی وارد شوند، همان گونه که بار نخست وارد شدند وتا آنچه را زیر سلطه درآورده اند، به سختی ویران کنند.
پیام ها:
1- نیکی و بدی ما، به خداوند سود یا زیانی نمی رساند بلکه نتیجه آن به خود ما باز می گردد. (ان احسنتم احسنتم لانفسکم و ان أسأتم فلها)
2- اوّل باید از نیکی ها دم زد، سپس از بدی ها. (ان احسنتم... ان اسأتم)
3- انسان در انتخاب و چگونگی عمل خویش، آزاد است. (ان احسنتم... ان اسأتم)
4- فراز ونشیب های تاریخ ونابودی یهود بدنبال بلندپروازی آن، بر پایه قانون و سنّت الهی می باشد. (ان احسنتم احسنتم...)
5 - مساجد، پیوسته پایگاه قدرت ادیان و سمبل قدرت بوده و آزاد کردن مساجد از سلطه ی کفار از وظائف مؤمنان است. برای سرکوب یهودیان متجاوز، مردان خدا وارد بیت المقدّس می شوند، چنانکه مسلمانان با فتح مکّه وارد مسجدالحرام شدند. (لیدخلوا المسجد)
6- برای تقویت حق، قلع و قمع مستکبران لازم است. (و لیتبّروا ما علوا تتبیرا)
سوره اِسراء آیه 13
(13) وَ کُلَّ إِنسَنٍ أَلْزَمْنَهُ طَئِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ کِتَباً یَلْقَهُ مَنشُوراً
وکارنامه ی هرانسانی را در گردنش بسته ایم و روز قیامت برای او نوشته ای بیرون آوریم که آن را در برابر خود گشوده می بیند.
نکته ها:
در قرآن بارها به مسأله نامه ی عمل اشاره شده و در آیات مختلف نکاتی مطرح گردیده است، از جمله:
1- نامه ی عمل برای همه است. (کلّ انسان الزمناه طائره...)
2- در آن نامه چیزی فروگذار نشده است. (لا یغادر صغیرةً ولا کبیرة)**کهف، 49.***
3- مجرمان از آن می ترسند. (فتری المجرمین مشفقین ممّافیه)**کهف، 49.***
4- خود انسان با خواندن نامه ی عملش، حاکم و داور است. (اقرء کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیباً)**اسراء، 14.***
5 - رستگاران، کتابشان به دست راست داده می شود و دوزخیان به دست چپ. (اوتی کتابه بیمینه... بشماله)**الحاقّه، 19.***
پیام ها:
1- حساب و کتاب، برای همه است واستثنا ندارد. (کلّ انسان)
2- همه ی انسان ها با کارت شناساییِ اعمال، در محشر حضور پیدا می کنند. (کلّ انسان الزمناه طائره فی عنقه)
3- عمل انسان، ملازم انسان است. (الزمناه... فی عنقه)
4- برای خدا همه ی عمل ها روشن است، به گردن آویختن نامه ی اعمال، برای فهمیدن خود انسان است. (نخرج له)
5 - همه ی اعمال و حرکات انسان ثبت می شود. (کتاباً یلقاه)
6- گرچه ثبت اعمال در دنیا برای انسان محسوس نیست، ولی در قیامت، آن را خواهد دید. (یلقاه)
7- نامه ی اعمال انسان در قیامت، باز و افشا می شود (یلقاه منشورا)
سوره اِسراء آیه 14
(14) اِقْرَأْ کِتَبَکَ کَفَی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً
(در قیامت به انسان گفته می شود:) کتابت را بخوان، کافی است که امروز، خودت حسابگر خویش باشی.
نکته ها:
امام صادق علیه السلام می فرماید: انسان، اعمال خویش را در پرونده ی خود چنان واضح می بیند که گویی همان ساعت آن را مرتکب شده است.**تفسیر نورالثقلین.***
فخر رازی می گوید: مراد از کتاب، صفحه ی روح است که اعمال انسان در آن اثر می گذارد و مراد از خواندن، درک و فهم آن است.**تفسیر کبیر.*** در تفسیر المیزان، از کتاب، به نفس اعمال تفسیر شده است.
در روایات بسیاری توصیه شده که انسان پیش از قیامت، به حساب کار خود رسیدگی کند. «حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا»**بحار، ج 70، ص 73.*** و اینگونه محاسبه ها، زمینه ی بیداری انسان و نبود آن نشانه ی غفلت اوست. در حدیث آمده است: هر کس در دنیا از خود حساب بکشد، حسابش در آخرت آسان است. پس باید در همین دنیا کتاب زندگی و پرونده ی اعمال خود را بخوانیم تا ضعف ها را جبران و از بدی ها توبه کرده و به اعمال نیک خود بیافزاییم.**پدری از فرزندش خواست تمام کردار یک روزش را بنویسد، فرزند انجام داد. روز دیگر باز پدر همان تقاضا را تکرار کرد. فرزند به جزع افتاد که این کار دشوار است، معافم بدار. پدر گفت: فرزند عزیزم! اینگونه تمام اعمالت ثبت می شود و البتّه در قیامت کشف شده و از کردارت شرمنده خواهی شد. (تفسیر کشف الاسرار)***
پیام ها:
1- در قیامت، همه ی مردم قادر به خواندن نامه ی اعمال خود می شوند. (اقرء)
2- در قیامت، وجدان ها بیدار می شود. (نفسک)
3- قیامت، تنها دادگاهی است که مجرم علیه خودش حکم می کند. (کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا)
سوره اِسراء آیه 18
(18) مَن کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَآءُ لِمَن نُّرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلَهَا مَذْمُوماً مَّدْحُوراً
هر کس پیوسته زندگی دنیای زودگذر را بخواهد، به مقداری که بخواهیم و برای هرکه اراده کنیم، در این دنیا بشتاب فراهم می کنیم، سپس جهنّم را برایش قرار می دهیم که با شرمندگی وطردشدگی، وارد آن خواهد شد.
پیام ها:
1- دنیا زودگذر است. (العاجلة)
2- انسان، با اراده خلق شده ودر انتخاب آزاد است، ولی اراده ی الهی اصل است. (یرید... لمن نرید)
3- آنچه زشت است، خصلت دنیاگرایی است، نه اصل دنیا. (کان یرید العاجله)
4- خواست انسان بی حدّ و حصر است، پس باید در چهارچوب اراده ی الهی محدود شود. (ما نشاء)
5 - همه ی دنیاخواهان به دنیا نمی رسند. (لمن نرید)
6- دنیاطلبان دو دسته اند: برخی دنیا و آخرت را می بازند، (خسر الدنیا و الاخرة) بعضی به بخشی از خواسته های دنیایی شان می رسند. (عجّلنا له فیها ما نشاء)
7- دنیاطلبان و صاحبان اهداف مادّی، شاید به مقداری از نام و نان برسند، ولی قیامتشان تباه است. (جعلنا له جهنّم)
8 - پایان دنیاطلبی، پشیمانی و دوزخ است. (جعلنا له جهنّم)
9- دنیاطلبان، هم در آتش می سوزند (عذاب جسمی)، هم تحقیر می شوند (عذاب روحی). (یصلیها مذموماً مدحوراً)
سوره اِسراء آیه 19
(19) وَمَنْ أَرَادَ الْأَخِرَةَ وَسَعَی لَهَا سَعْیَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُوراً
و هر کس خواهان آخرت باشد و برای آن تلاش شایسته و در خور کند، و مؤمن باشد، پس تلاش آنان سپاس گزارده می شود.
پیام ها:
1- انسان، آزاد ودارای اراده است. (مَن اراد)
2- آخرت، بدون تلاش به دست نمی آید. (سَعی لها)
3- برای سعادت اخروی، تلاش ویژه ای لازم است. (سَعی لها سَعیَها)
4- ایمان، شرط نتیجه گیری از تلاش های دنیوی است. (و هو مؤمن)
5 - شرط سعادت اخروی، ایمان و تلاش است. (کان سعیهم مشکوراً)
6- تلاش مؤمنان مورد تقدیر و سپاس است، چه به نتیجه برسد یا نرسد. (کان سعیهم مشکورا)
7- دست یابی دنیاگرایان به دنیا، احتمالی است، (عجّلنا... لِمَن نرید) ولی دست یابی مؤمنان آخرت گرا به پاداش، قطعی است. (کان سعیهم مشکورا)
8 - اراده وتلاش انسان در سعادت او نقش دارد. (اراد... سعی... کان سعیهم مشکورا)
9- تشکّر از تلاش دیگران، کاری الهی است. (کان سعیهم مشکورا)
10- سپاس خدا از مؤمنان، بالاتر از باغ بهشت است، چون تشکّر هر کس، به اندازه ی شعاع وجودی اوست. (کان سعیهم مشکورا)
11- هر سعی و تلاشی مورد تقدیر و ستایش خدا نیست. (من اراد الاخرة و سعی لها... کان سعیهم مشکورا)