رمضان؛ بهار قرآن
باید انتخاب کنیم که وقتمان را برای چه چیزی صرف میکنیم
بهار قرآن ماه رمضان است.فرصت را از دست ندهیم.
#به_انتخاب_تو
🖌تولید عکسنوشت:سید محمدعلی مدرسی راد
🖼مرسلون پنجره ای رو به اگاهی
https://eitaa.com/joinchat/3840213056C2f520431c1
#نشر_حداکثری
باغ کرم.mp3
6.62M
#پادکست
#ویژه ولادت امام حسن مجتبی علیهالسلام
باغ کرم
نویسندگان:
#علی_بهاری
#مرضیه_ولیزاده
تدوینگر صوت:
#محمد_رضایی
گوینده:
#روحالله_سلیمانی
خواننده کار ماهِ ماه:
#حامد_جلیلی 🌹
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کاری از گروه هنری #ریان
@Qasedann
#نشر_حداکثری
#به_انتخاب_تو
در راه خدا و برای خدا انفاق کنیم
#به_انتخاب_تو
🖌تولید عکس نوشت:سیدمحمد علی مدرسی راد.
🖼مرسلون پنجره ای رو به اگاهی
https://eitaa.com/joinchat/3840213056C2f520431c1
#نشر_حداکثری
#اسراف
همه چیز به انتخاب ما بستگی دارد.
#به_انتخاب_تو
🖌عکس نوشته از:
سیدمحمدعلی مدرسی راد
🖼مرسلون پنجره ای رو به اگاهی
https://eitaa.com/joinchat/3840213056C2f520431c1
#نشر_حداکثری
میلاد امام حسن مجتبی(علیه السلام) مبارک باد.
#به_انتخاب_تو
تولید شده توسط خط مدیا
🖼مرسلون پنجره ای رو به اگاهی
https://eitaa.com/joinchat/3840213056C2f520431c1
#نشر_خداکثری.
محمد کیانی:
🗓️ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه - ٠٨ اردیبهشت ١۴٠٠
🌙 الأربعاء، 15 رمضان 1442
Wednesday 28 April 2021🌲
👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهمالسلام)
🕋 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار)
- یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 سالروز میلادامامحسنمجتبی (ع)
🔹 روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
🔹 روز اکرام و تکریم خیرین
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🌷بسم رب الشهدا والصدیقین🌷
✳️ نشست بصیرتی مربیان وسرگروههای صالحین حوزه16
📢سخنران :حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
🎉همراه با مولودی خوانی تولد امام حسن مجتبی علیه السلام
⏰زمان:پنجشنبه 9 اردیبهشت ساعت 11
💢مکان:خیابان ابن سینا بعد ازپمپ بنزین کوچه دوم کوچه شهشهان(کوچه 43) سمت چپ سالن ورزشی پایگاه امام محمد باقر علیه السلام
🖥🚺این جلسه به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی وبه صورت زنده در کانال روبیکا حوزه 16 برگزار میشه. لینک کانال برای حضور مجازی(روبیکا رانصب کنیدووارد لینک زیر بشین)
https://rubika.ir/joing/BBJGECCC0EFNHJGARLLYMRSYZAQNVVUQ
پیامها و نکات برخی از آیات جزء شانزدهم قرآن کریم :
سوره کهف آیه 104
(104) الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً
آنان که در زندگی دنیا تلاششان گم و نابود می شود، در حالی که می پندارند (همچنان) کار شایسته و نیک انجام می دهند.
نکته ها:
در روایات، این آیه به منکران ولایت امیرمؤمنان علی علیه السلام **تفسیر نورالثقلین.*** و کسانی که در انجام حج، امروز و فردا می کنند**تفسیر ابوالفتوح. ***تفسیر شده است.
حضرت علی علیه السلام فرمود: مصداق آیه، اهل کتابند که در آغاز برحق بودند، سپس بدعت هایی در دین گذاشتند و گمان می کردند که کار نیکی انجام می دهند. آنگاه فرمود: «و ما اهل النهر منهم ببعید»، نهروانیان دست کمی از آنان ندارند.**تفسیر مجمع البیان و نورالثقلین.***
امام حسین علیه السلام در دعای عرفه می فرماید: خدایا خوبی های ما بدی است و حقیقت های ما ادّعایی بیش نیست.
همان گونه که بهره مندی ها متفاوت و دارای درجاتی است؛ دو برابر، چند برابر، ده برابر: (ضعف، اضعاف، عشرة امثالها) و گاهی هفت صد برابر، (فی کلّ سنبلةٍ مأة حبّة)**بقره، 261.*** و گاهی فوق تصوّر، (فلا تعلم نفسٌ ما اُخفی لهم)**سجده، 17.***، ضرر و زیان ها نیز دارای مراحل و تفاوت هایی است:
الف: گاهی معامله ی بدی است. (بئسما اشتروا)**بقره، 90.***
ب: گاهی سودی ندارد. (فماربحت تجارتهم)**بقره، 16.***
ج: گاهی خسارت است. (اشتروا الضّلالة بالهدی)**بقره، 175.***
د: گاهی غرق در زیان است. (لفی خسر)**عصر، 2.***
ه: گاهی خسارت بزرگ و آشکار است. (خسراناً مبینا)**نساء، 119.***
و: گاهی خسارت در تمام ابعاد است. (بالأخسرین اعمالاً)**کهف، 103.***
زیانکاران چند گروهند:
الف: گروهی که کار نیک نمی کنند.
ب: گروهی که برای دنیا کار می کنند، نه آخرت.
ج: گروهی که کار می کنند و می دانند که کارشان صحیح نیست.
د: گروهی که در زیانند و می پندارند که سود می برند.
سه گروه اوّل، ممکن است با توبه به فکر اصلاح خود و جبران بیفتند، ولی گروه چهارم چون به فکر چاره نمی افتند، بدترین مردمند. مثل راهبان مسیحی که خود را از لذّات حلال دنیا محروم می کنند ومورد انتقاد انبیا نیز هستند، یا مثل زاهدنماهای ریاکار.
کسانی که اعتقادات صحیحی ندارند و از پندارهای باطل خود پیروی می کنند، تنها در یک عمل خسارت نمی کنند، بلکه در همه ی برنامه ها زیان می بینند. زیرا معیار ارزش هر کاری انگیزه درست آن است و قرآن نیز با تعابیری همچون: (أحسب، یحسبون، لا یحسبنّ، أفحسبتم و...) از حسابگری های متّکی به خیال و پندار بی اساس، انتقاد کرده است.
پیام ها:
1- پیامبر مأمور بیان سود و زیان واقعی مردم است. (قل... اعمالا)
2- شیوه ی پرسش و پاسخ، از بهترین روشهای آموزش و تربیت است. (هل ...)
3- انسان در معرض غفلت از سود و زیان خویش است. (هل ننبّئکم...)
4- هیچ عملی محو نمی شود، گرچه به نظر گم می شود. (ضلّ سعیهم)
5 - تکیه بر خیال نکنیم و واقع گرا باشیم. (یحسبون)
سوره کهف آیه 110
(110) قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَی إِلَیَّ أَنَّمَآ إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَ حِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صَلِحاً وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً
بگو: همانا من بشری همچون شمایم (جز اینکه) به من وحی می شود که خدای شما خدای یگانه است. پس هر که به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید و ایمان دارد، کاری شایسته انجام دهد. و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد.
نکته ها:
در این آیه هم توحید، (الهٌ واحد) هم نبوّت، (یُوحی الیّ) و هم معاد، (لقاء ربّه) هم امید به رحمت الهی، (یرجوا) هم تلاش در رسیدن به آن، (فلیَعمل) و هم اخلاص در عمل (لایُشرک) آمده است. از این جهت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر تنها آیه ی آخر سوره ی کهف بر امّت من نازل می شد، برای آنان کافی بود.**تفسیر درّالمنثور.***
در روایات بسیاری در ذیل این آیه، از اهمیّت اخلاص و خطر ریا و شرک خفیّ، سخن به میان آمده است.
امام رضا علیه السلام مأمون را در حال وضو گرفتن دید که غلامش روی دست او آب می ریزد، امام با تلاوت جمله ی (ولا یشرک بعبادة ربّه احداً) به او فهماند که در وضو و کارهای عبادی، کمک گرفتن شرک، و موجب بطلان عمل است.**تفسیر مجمع البیان؛ البتّه در کتاب اصول کافی (ج 3، ص 69) مسئله ی کمک در وضو درباره خود حضرت رضا علیه السلام مطرح شده که امام اجازه نداد کسی آب روی دست مبارکشان بریزد.***
در حدیث آمده است: هر کس هنگام خوابیدن این آیه را بخواند، هر ساعتی که بخواهد از خواب بیدار می شود.**تفسیر نورالثقلین.***
پیام ها:
1- نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفی کنیم، پیامبران خود را بشر می دانستند. (أنا بشر مثلکم)
2- شرط نبوّت، انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوی دیگر انسان ها باشد. (أنا بشر مثلکم)
3- رهبران الهی باید جلو غُلوّ و مبالغه ها را بگیرند. (أنا بشر مثلکم)
4- برای کار خدایی کردن، حتّی امید به پاداش الهی کافی است گرچه یقین نباشد. (فمن کان یرجوا... فلیعمل)
5 - امید در انسان باید به صورت یک حالت دائمی و پیوسته باشد، نه لحظه ای. (فمن کان یرجوا)
6- امید بدون عمل، کارساز نیست. (یرجوا، فلیعمل)
7- مرگ برای همه حتمی است، امّا ارزشمندتر آن است که انسان آرزوی ملاقات با خدا را داشته باشد. (یرجوا لقاء ربّه)
8 - ارزش کارها در سه جهت است: اصل کار، انجام دهنده ی کار، نیّت وهدف. در این آیه هر سه آمده است. (عملاً صالحاً، من کان یرجوا، و لایشرک بعبادة ربّه)
9- شرک، به هر نحوی باشد ممنوع است. (لایشرک بعبادة ربّه احداً)
10- این آیه، هم توحید در الوهیّت را بیان می کند، (الهکم اله واحد) هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. (لا یشرک بعبادة ربّه احداً)
خداوند بر همه چیز آگاه است، (یعلم السّر واخفی) غیب آسمان ها و زمین را می داند، (اعلم غیب السموات والارض)**بقره، 33.***، حمل ماده ی باردار را می داند، (یعلم ما تحمل کل انثی)**رعد، 8.***، هدف و معنای نگاه ها را می داند، (یعلم خائنة الاعین)**غافر، 19.***، خطورات قلبی را می داند، (یعلم ما فی قلوبکم)**احزاب، 51.*** و هیچ برگی از درخت نمی افتد مگر اینکه او می داند. (و ما تسقط من ورقة الاّ یعلمها)**انعام، 59.***
سوره مریم آیه 15
(15) وَسَلَمٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیّاً
و سلامی شایسته بر او باد روزی که متولّد شد و روزی که می میرد و روزی که زنده برانگیخته می شود.
نکته ها:
خداوند در این آیات، اوصاف گوناگونی را درباره حضرت یحیی برشمرده است: او در پیشگاه خداوند پرهیزکار بود، (تَقیّا) نسبت به والدین نیکوکار بود، (بِرّاً) و در برابر مردم، سرکش وعصیانگر نبود. (لم یکن جبّاراًعصیّا)**تفسیر المیزان.***
مراد از سلامت هنگام مرگ، سلامت عقیده و با ایمان مردن است.
پیام ها:
1- مقام و منصب، ما را از یاد والدین غافل نکند، پیامبر هم باید نسبت به والدین نیکی کند. (و برّاً بوالدیه)
2- نیکی به پدر ومادر، نمودار تقوای الهی است. (کان تقیّاً و برّا بوالدیه)
3- آن نیکی به والدین مورد ستایش است که در آن هیچ گونه نافرمانی و سلطه جویی نباشد. (برّاً بوالدیه ولم یکن جبّاراً عصیّا)
4- ترک نیکی به والدین، نشانه ی عصیان و سرکشی است. (ولم یکن جباراً عصیّا)
5 - سلام و درود فرستادن بر اولیای خدا مخصوص زمان حیات آنان نیست. (سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم ...)
6- سلام کردن، نشانه ی کوچکی نیست، زیرا خدای بزرگ هم سلام می کند. (سلام علیه)، (سلام علی ابراهیم)**صافّات، 109.*** و (سلام علی موسی و هارون)**صافّات، 120.***
7- یحیی تمام فراز و نشیب ها را با سلامتِ دین و ایمان به خدا سیر کرد. (سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و ...)
8 - گرامیداشتِ روز تولّد و یلدبود روز وفاتِ اولیای خدا، امری قرآنی است. (سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و ...)
9- خواندن زیارت نامه که سلام بر اولیای خدا در طول زندگی آنهاست، امری قرآنی است. (سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و ...)
10- کلید سالم زندگی کردن و سالم مردن و سلامتی در قیامت، تقوا، نیکی به والدین و پرهیز از گناه و طغیان است. (کان تقیّاً و برّاً بوالدیه و لم یکن جباراً عصیّا سلام علیه یوم...)
سوره طه آیه 8
(8) اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَی
(زیرا او) خدایی است که معبودی جز او نیست (و) بهترین نام ها برای اوست.
نکته ها:
در این چند آیه، چهار صفت از صفات بارز خداوند مطرح شده است؛
الف: خالقیّت. (خلق الارض والسموات)
ب: حاکمیّت. (علی العرش استوی )
ج: مالکیّت. (له ما فی السموات و ما...)
د: عالمیّت. (یعلم السّر و اخفی)
تسلّط پروردگار بر عرش که در سوره های دیگر قرآن با عبارت (استوی علی العرش) آمده است، کنایه از احاطه و سلطه خداوند بر جهان هستی است. مثلاً وقتی در فارسی می گویند: فلانی بر تخت نشست، و یا فلانی را از تخت به پایین کشیدند، یعنی او حاکم شد و یا قدرت و حکومت را از او گرفتند.
معمولاً همراه با عبارت «استوی علی العرش» و شبه آن، جمله ای می آید که به منزله ی تفسیر آن است، مانند:
(ثم استوی علی العرش یغشی اللیل النهار)**اعراف، 54.*** او بر عرش سلطه دارد و با شب، روز را می پوشاند؛ (ثم استوی علی العرش یدبّر الامر)**یونس، 3. ***او بر هستی احاطه دارد و امور را تدبیر می کند؛ (ثم استوی علی العرش یعلم ما یلج فی الارض و ما...)**حدید، 4.*** او بر هستی تسلّط دارد وهمه چیز را می داند؛ (ثم استوی علی العرش مالکم من دونه من ولّی)**سجده، 4.*** او بر عرش سلطه دارد و جز او سرپرستی نیست؛ ودر این آیه: (علی العرش استوی له ما فی السموات و ما فی الارض)
کلمه «ثَری » به معنای خاک نمناک است و «تحت الثری» شامل اموات، گنج ها و هر چیز دیگری که در خاک پنهان شده می باشد.
«اسماء حُسنی »**مفرد آمدن «الحسنی» با آنکه موصوف آن «اسماء» جمع است، شاید به دلیل مقدّر گرفتن کلمه ی «هذه» باشد، یعنی «هذه الاسماء الحسنی»، هرچند نمونه های دیگری نیز در قرآن هست، مانند: (مآرب اخری)، طه، 18 و (حدائق ذات بهجة) نمل، 60. تفاسیر مجمع البیان، طبری و تبیان.*** همان صفات خداوند است که بنا بر روایات، 99 اسم می باشد و اگر در دعا خداوند با این اسامی یاد شود، برکات و آثار فراوانی به همراه می آورد. اسمای الهی منحصر به اینها نیست و در بعضی ادعیه، مثل دعای جوشن کبیر، تا هزار اسم ذکر شده است. البتّه توسّل به این اسما، تنها حفظ و قرائت آنها نیست، بلکه باید خود را به آن صفات نزدیک کرد.**تفسیر نمونه.***
در روایات می خوانیم که امامان معصوم علیهم السلام فرموده اند: به خدا سوگند، ما اسماء حسنای الهی هستیم.**تفسیر نمونه.***
امام صادق علیه السلام فرمودند: «سرّ» آن چیزی است که در دل پنهان می کنی و «اخفی » آن است که از ذهنت عبور کرده، ولی آن را فراموش کرده ای.**تفسیر صافی.*** یعنی نه تنها از دیگران پنهان است، بلکه خود نیز از آن غافل شده ای.
پیام ها:
1- تسلّط خداوند بر هستی، رحیمانه است، نه جبّارانه. (الرحمن علی العرش استوی)
2- نزول قرآن جلوه ای از رحمانیّت و اقتدار خداوند بر هستی است. (تنزیلا ممن خلق... الرحمن علی العرش استوی)
3- تسلّط خداوند بر همه ی هستی، یکسان است.**تفسیر نورالثقلین ؛ کافی، ج 1، ص 128.*** (علی العرش استوی)
4- خداوند، هم آفریدگار هستی است و هم نگهدار و حاکم برآن. (خلق ... علی العرش استوی)
5 - خداوند بر تمام آنچه دیدنی و نادیدنی است، آگاهی و مالکیّت مطلقه دارد. (له ما فی السموات... و ما تحت الثری)
6- یکی از راههای جلوگیری از منکرات، توجّه مردم به علم الهی بر پنهان و آشکار آنهاست. (یعلم السّر واخفی)
7- نام نیکو وزیبا چه در لفظ و چه در معنا، یک ارزش است و خداوند، هم خود جمیل است و هم بهترین و نیکوترین نام ها را دارد. (له الاسماء الحسنی)
درس شانزدهم از جزء شانزدهم:
«زیانکارترین مردم»
قل هل ننبئکم بالاخسرین اعملاً(103) الذین ضل سعیهم فی الحیوه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعاً. «سوره کهف، آیه 103 و 104»
معنی آیه:
بگو آیا خبر دهم که زیانکارترین مردم چه کسانی اند. آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده با این حال گمان می کنند کار نیک انجام می دهند.
نکات مهم آیه:
1- خداوند برای معرفی زیانکارترین انسانها و بدبخترین افراد بشر موضوع را برای تحریک حس کنجکاوی شنوندگان در شکل یک سئوال مطرح می کند.
2- مفهوم خسران تنها این نیست که انسان منافعی را از دست بدهد بلکه خسران واقعی آن است که اصل سرمایه را نیز از کف بدهد.
3- زبان واقعی آن است که انسان سرمایه های مادی و معنوی خویش را در یک مسیر غلط و انحرافی از دست دهد و گمان کند کار خوبی کرده است.
4- از تعبیر به (اخسرین اعمالاً) نه (عملاً) فهمیده می شود اینها در همه برنامه های زندگی و تمام اعمال ضرر کرده اند.
5- تعبیر به (گم شدن) گویا اشاره به این حقیقت است که اعمال انسان هرگز نابود نمی شود ولی گم می شود چون آثار آنها به چشم نمی خورد و هیچگونه استفاده از آن نمی گردد همانند سرمایه های گم شده ای که از دسترس ما خارج و بلا استفاده است. (تفسیر نمونه جلد 2)
سرچشمه این بیماری خطرناک چیست؟
در جواب باید گفت هرگاه کار زشت برای انسان زیبا جلوه کند، انسان نه تنها از انجام آن شرم نمی کند بلکه احساس غرور و افتخار و مباهات نیز می کند. قرآن در این باره می فرماید: افمن زین السوء عمله فرآه حسناً. (سوره فاطره آیه 8)
یعنی آیا کسی که اعمال زشتش در نظرش زینت داده شده است و آن را نیکو می پندارد.
در بعضی از آیات عامل این تزیین زشتی ها، شیطان معرفی شده است و می فرماید «و اذ زین لهم الشیطان اعمالهم و قال لا غالب لکم الیوم من الناس و انی جار لکم». (انفال 48)
یعنی به خاطر بیاورید هنگامی را که شیطان اعمال مشرکان را در نظرشان زینت داد و به آنها گفت در این میدان (جنگ بدر) هیچ کس نمی تواند بر شما پیروز شود و من شخصاً در کنار شما در این میدان شرکت دارم.
این نوع بیماری در وجود افرادی مثل ظالمان و ستمگران بیشتر به چشم می خورد آنجا که خداوند در مورد فرعون می فرماید: و کذلک زین لفرعون سوء عمله. (سوره مومن آیه 36)
یعنی: این چنین برای فرعون اعمال زشتش در نظرش تزیین شده بود.
سرچشمه این حالت انحرافی خطرناک می تواند مسائل زیر باشد.
تعصب های شدید، غرورها و تکبر، خود محوری، حب ذات، تملق و چابلوسی دیگران، در گوشه انزوا نشین و تنها به قاضی رفتن.
اخسرین اعمالا در نگاه روایت
در روایات اسلامی تفسیرهای گوناگونی برای «اخسرین اعمالا» آمده است که هر یک از آنها اشاره به مصداق روشنی از این مفهوم وسیع است. بی آنکه آن را محدود کند.
1- شخصی از امیر مومنان علی (ع) از تفسیر این آیه سئوال کرد، امام فرمود:
منظور یهود و نصاری هستند. اینها در آغاز بر حق بودند، سپس بدعت هایی در دین خود گذاردند و در حالی که این بدعت ها آنها را به راه انحراف کشانید. گمان می کردند کار نیکی انجام داده اند.
2- در حدیث دیگری از امام علی (ع) آمده است: که پس از ذکر گفتار فوق فرمود: خوارج نهروان نیز چندان از آنها فاصله نداشتند.
3- در حدیث مخصوصاً اشاره به «رهبانها» (مردان و زنان تارک دنیا) و گروه های بدعت گذار از مسلمین شده است.
4- و در بعضی از روایات به «منکران ولایت امیر مومنان علی (ع) تفسیر گردیده».
خلاصه این آیه آنچنانا مفهوم وسیعی دارد که اقوام زیادی را در گذشته و حال و آینده در برمی گیرد. (تفسیر نمونه- جلد 12)
هشدار !!
پس مراقب باشیم تا (غنیمت را غرامت و غرامت را غنیمت ندانیم) (ربا را موجب افزایش مال و خمس و زکات را موجب نابودی مال نخوانیم) و (سود را زیان و زیان را سود نپنداریم).
افسوس هر آنچه برده ام باختنی است بشناختـه ها تمـام نشناختنـی است
بگذشته ام هـر آنچـه بایـد بـرداشت برداشته ام هر آنچه بگذاشتنی است
مروری بر جزء شانزدهم:
1- بگو آیا به شما خبر دیم که زیانکارترین (مردم) در کارها چه کسانی هستند؟ آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیا گم و ننابود شده با این حال فکر می کنند کار خوب انجام می دهند. (103 و 104 سوره کهف)
2- بگو اگر دریاها برای نوشتن کلمات پروردگارم مرکب شود دریاها پایان می گیرد پیش از آنکه کلمات پروردگارم پایان یابد. (9- کهف)
3- در این کتاب ابراهیم را یاد کن که او بسیار راستگو و پیامبر خدا بود. (41- مریم)
4- (حضرت اسماعیل) همواره خانواده اش را به نماز و زکات فرمان می داد و همواره مورد رضایت پروردگارش بود. (55- مریم)
5- در روز قیامت شفاعت هیچ کس سودی نمی بخشد، جز کسی که خداوند رحمان به او اجازه داده و به گفتار او راضی است. (109- طه)
6- هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی سخت و تنگی خواهد داشت و روز قیامت او را نابینا محشور می کنیم. (124-طه)
7- خانواده خود را به نماز فرمان د ه. (132- طه)
8- به یاد آور هنگامی که به فرشتگان گفتیم برای آدم سجده کنید. همگی سجده کردند جز ابلیس که سر باز زد. (16- طه)
9- کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند خداوند محبت آنها را در دلها قرار می دهد. (96- مریم)
10- آیا انسان به خاطر نمی آورد که ما پیش از این او را آفریدیم در حالیکه چیزی نبود. (67- مریم)
11- همه شما (بدون استثناء) وارد جهنم می شوید این امری است حتمی و قطعی بر پروردگارت. سپس آنها را که تقوا پیشه کرده اندر رهایی می بخشیم و ظالمان را در حالیکه (از ضعف و ذلت) به زانو در آمده اند در جهنم رها می سازیم. (71 و 72 مریم)