eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
2هزار ویدیو
622 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت دوازدهم) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(۸) 🖋سید جلال الدین آشتیانی، مقام علمی میرزای اصفهانی را تأیید نمی‎کرد و معتقد بود اصفهانی قابلیت فراگیری فلسفه نداشته است. آشتیانی بر این باور بود که تلاش‌ها و ریاضت‎های فراوان برای فهم مسائل غامض فلسفه و عرفان، آسیب‎های جدی بر او وارد کرد و تحملش را نسبت به فلسفه و عرفان از دست داد و به مخالفت با فلسفه برخاست. 🖋 آشتیانی به نقل از سید هادی میلانی می‌گوید: «ایشان در عرفان سر خورد و به جان فلسفه افتاد.»آشتیانی هم توانایی علمی میرزا را نفی می‎کند و هم به شواهدی اشاره می‎کند که پریشان حالی میرزا بر پریشان فکری او تأثیر گذاشته است. 🖋 آشتیانی به نقل از شیخ هاشم قزوینی می‌نویسد: «ما می‌خواستیم مطالب مرحوم نایینی را برای ما تقریر کند، بعد از آن که تقریرات حاج شیخ محمدعلی خراسانی کاظمینی مدائنی چاپ شد، معلوم شد که کثیری از مباحث را ایشان به گونه‌ای دیگر و مغایر با آنچه در تقریرات است، طرح نموده است.» 🖋آشتیانی در تبیین سیر تاریخی ماجرای ضد فلسفه مشهد و نقش اصفهانی در آن می‌گوید: «مخالفت با فلسفه در مشهد... برمی‌گردد به زمان آقا میرزا مهدی اصفهانی که شاگرد میرزا حسین نایینی بوده است. او در ابتدا می‌رود و همان طریقه آخوند ملاحسینقلی همدانی و‌آقا شیخ محمد بهاری و آقا سید مرتضی کشمیری را انتخاب می‌کند. 🖋روزه زیاد می‌گیرد. نماز زیاد می‌خواند. اذکار و اوراد وارد شده از ائمه را انجام می‌دهد. مدتی این کار را می‌کند. آقای خوئی برای من نقل کرد، از آقای میلانی هم شنیدم که مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم اصفهانی که استاد آقای بروجردی بود میگفت: «مرحوم آقا میرزا حسین نائینی پنجاه دینار به من داد و گفت ایشان را به ایران ببر و معالجه‌اش کن. ما آمدیم شمیران. جایی گرفتیم. پس از مدتی حالش بهتر و سرانجام خوب شد. بعد می‌رود نزد مرحوم آقا میرزا احمد آشتیانی -که شاگرد نائینی بود و با وی دوست بود- و مهمان وی میشود. 🖋 بعدها آقا میرزا احمد میگفت: شواهد الربوبیه را پیش من میخواند اما فهم مطالب فلسفی برایش از اصعب امور بود. [میرزای اصفهانی] در ابتدا چنین عقایدی نداشت. اما پس از آن که به اصفهان رفت، کارش به جایی رسید که از عرفان سرخورد و به جان فلسفه افتاد.» 🖋آثاری که از وی در دورهٔ حضور در مشهد مقدس رضوی به جای مانده است در دو بخش می‌باشد؛ بخشی استنساخ از نوشتارهای او است و بخشی تقریراتی می‌باشد که از شاگردان وی باقی مانده است. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
🟡 اولین پیش رویداد جشنواره جنات برگزار شد. 🔸 اولین پیش رویداد جشنواره جنات امروز از ساعت 8 الی 11 صبح در مرکز خلاقیت و نوآوری اشراق برگزار شد. 🔹 در این پیش رویداد، ۱۶ فعالیت شرکت کرده که ضمن دریافت بوم دیجیتال ارائه فعالیت در رویداد با راهنمایی راهبران و منتورها، آموزش‌های لازم را دیده و با تکنیک‌های ارائه رویداد آشنا شدند تا در رویداد اصلی ارائه بهتری داشته باشند. ❇ رویدادها از برنامه های جنبی و تکمیلی جشنواره جنات است که ثبت نام کنندگان در جشنواره می توانند با مراجعه به بخش رویداد، نسبت به ارایه فعالیت خود در رویداد ثبت نام کنند.
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍قانون کاپیتولاسیون 🔮◁در سال ۱۳۴۳ شرایط اجتماعی و فشارهای مردمی و یاران امام و روحانیت و طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم سبب شد تا عناصر رژیم پهلوی حضرت امام خمینی را پس از ۱۰ ماه زندان و حصر در تهران آزاد کنند ❖‌ و چنان تصور می‌کردند که امام راحل پس از آزادی از زندان و حصر، نهضت و حرکت اسلام‌خواهانه را ادامه نخواهند داد 🌀 هر روز که می‌گذشت بر شدت مبارزات حضرت امام خمینی با رژیم فاسد طاغوت افزوده می‌شد 🗯 تا در مهرماه ۱۳۴۳ که مصونیت مستشاران نظامی آمریکا از تصویب مجلس گذشت و حضرت امام آن سخنرانی معروف را بر ضد آن قانون در روز تولد حضرت زهرا سلام الله علیها که برابر با چهارم آبان ۱۳۴۳ بود، فرمودند ❍ و تنظیم‌کننده لایحه و تصویب‌کنندگان و توشیح‌کننده و اجراکنندگان را خائن به اسلام و کشور دانستند و شدیدترین حملات را به رژیم شاه و آمریکا به‌ویژه به رئیس‌جمهور آمریکا داشتند. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت سیزدهم) ✅مکتب تفکیک 🖋 آنچه امروزه به نام مکتب تفکیک شناخته می شود، عنوانی است که برمدرسه معارفی خراسان نهاده شده و خوش جا افتاده است. مهم ترین ویژگی این مکتب تاکید آن بر جدایی راه های سه گانه دست یابی به معرفت ؛ یعنی وحی، عقل و کشف است. 🖋از نظر این مکتب، دین، فلسفه وعرفان، مسیرهای جداگانه ای طی می کنند و این تنها نقطه عزیمت آن است. 🖋 دومین گام از دیدگاه مکتب تفکیک، برتر شمردن راه وحی و سومین واساسی ترین آن بی نیاز شمردن راه وحی از عقل و تعقل رایج بشری وسخن از مقوله ای به نام عقل خودبنیاد دینی است. 🖋میرزا مهدی اصفهانی از صاحبان این مکتب در کتاب خود به نام ابواب المهدی، راه عقل را راهی تیره و جستجوی معرفت از آن را عین ضلال مبین دانسته و معتقد است که جز دیوانگان کمی در آن قدم نمی گذارند. 🖋 از نظر مدافعان مکتب تفکیک، علومی هم چون کلام و عرفان، نسبتی با اسلام حقیقی ندارند و پدیده ای بیرونی و غیر اسلامی هستند. از این منظر، علم کلام زاده سیاست امویان و عباسیان بوده و آنان به قصدبستن در خانه اهل بیت -صلوات الله علیهم - به ترویج این علوم پرداخته اند. 🖋 همچنین تصوف، پدیده ای وارداتی است و ربطی به اسلام ندارد. از این منظر این قبیل علوم بعدها از فرهنگ یونانی، هندی،حرانی و گنوسی وارد فرهنگ اسلامی شده و به تخریب آن پرداخته اند. 🖋به گفته مدافعان این مکتب : (در حکومت عباسی نیز کوشش های بسیاربه عمل آمد، و هزینه گذاری های بسیار شد تا افکار التقاطی وفرهنگ های متفاوت غیر قرآنی (یا ضد قرآنی) وارد حوزه اسلامی شود ودر شبستان های مساجد و مدارس اسلامی، به جای معارف علمی وعملی ناب و فوق متعالی قرآن و اهل قرآن (اهل بیت (ع)، افکار مختلف و متخالف وهمانی یونانی و اسکندرانی، و عرفان وحدت وجودی خیالی هندی و گنوسی، و سلوک صوفیانه رهبانی ما بین النهرینی به دست ملاحده و دشمنان یهودی و مسیحی و صابئی اسلام مطرح گردد و تفکرناب و شفاف و یکدست قرآنی از مسلمین گرفته شود. 🖋از نظر علامه طباطبایی نخستین متکلمان مسلمان، شیعیان بودند که درست پس از رحلت حضرت رسول مسائل کلامی را پیش کشیدند. ایشان به تفصیل این مسئله را بررسی کرده نشان می دهد که مسلمانان در زمان حضرت رسول به بحث های کلامی اشتغال داشتند و با خود و با مسیحیان وکلیمیان به بحث های کلامی می پرداختند. 🖋 مطالب فوق موضع فکری علامه و مخالفت او با هر نوع تفکیک وعقل خودبنیاد دینی را به خوبی نشان می دهد. از نظر او حتی اصول دین نیز باید نخست با همین عقل متعارف همگانی و فیلسوفانه، اثبات شود،تا نوبت به فروع دین برسد. لیکن به کمک اصل روشی، مروجان مکتب تفکیک، چنین کسی در نهایت به مثابه شخصیت تفکیکی به شمار می رود. 🖋 این سلوک موجب آن می شود تا در آینده مشخص نشود،که چه کسی تفکیکی است و چه کسی نیست و بدین ترتیب مرزهاآشفته می گردد. این اصل روشی با مدعیات مکتب تفکیک که نقل قول ناقص را نادرست می دانند و بر فلاسفه ای مانند ملاصدرا، به دلیل به کارگیری آن می تازند و آن را موجب اغرای به جهل می دانند، سازگارنیست ؛ زیرا عکس مراد گوینده از آن استنباط می شود. و همه کارهایی است ضد علمی و موجب اغراء به جهل جویندگان فلسفه. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت چهاردهم) ✅مکتب تفکیک یا مکتب مَعارفی خراسان، اندیشه‌ای مبتنی بر خالص‌سازی معارف دینی و تفکیک و جدایی آن از اندیشه‌های فلسفی و عرفانی که آغازگر آن میرزا مهدی اصفهانی در مشهد بوده است. میرزا مهدی اصفهانی، سید موسی زرآبادی، محمود حلبی، محمدباقر ملکی میانجی، میرزا جواد تهرانی، حسنعلی مروارید، هاشم قزوینی، مجتبی قزوینی، جعفر سیدان و محمدرضا حکیمی، از اندیشمندان این مکتب دانسته می‌شوند. کتاب‌ها و مقالات فراوانی در رد و تأیید این اندیشه نگاشته شده است. 🖋عبدالحسین خسروپناه، با ذکر ویژگی‌های مکتب تفکیک در سه دوره تاریخی (١ـ دوره میرزا مهدى اصفهانی ٢ـ دوره مجتبی قزوینی و میرزا جواد تهرانی ٣ـ دوره‌ سید جعفر سیدان)، مکتب تفکیک امروزین را متفاوت از مکتب تفکیک دوره‌های پیشین دانسته است. 🖋عبدالحسین خسروپناه، در کتاب جریان‌شناسی فکری ایران معاصر، مکتب تفکیک را دارای سه دوره دانسته است؛ دوره نخست، دوره مؤسسان و متقدمان؛ یعنی میرزا مهدی اصفهانی و محمود حلبی که فلسفه و اسلام را ناسازگار می‌دانسته‌اند. 🖋 برخی از مهمترین دیدگاه‌های دوره اول مکتب تفکیک بدین شرح است: ✅عقل، عبارت از نور صریح و خارج از حقیقت انسان و معلوم و معقولات. ✅یقین و قطع منطقی تنها علم حصولی را ایجاد می‌کند. ✅ناتمام بودن روش برهانی برای معرفت الاهی. ✅تنافی گفتمان فلسفه و عرفان با اسلام اصیل. ✅معرفت فطری، یکی از روش‌های کسب معرفت. ✅معرفت حسی، یکی دیگر از روش‌های معتبر. ✅عدم حجیت قطع و یقین، مگر اینکه از طریق کتاب و سنت باشد. ✅جایگزینی عقل فلسفی با عقل فطری. 🖋دوره دوم، دوره کسانی از جمله مجتبی قزوینی، میرزا جواد تهرانی دانسته شده که با قلم محمدرضا حکیمی شناخته می‌شوند. 🖋 دیدگاه‌های مهم این دوره عبارت است از: ✅خالص ماندن شناخت‌های قرآنی و سره‌فهمی معارف اسلامی، به عنوان هدف این جریان فکری. ✅عدم تباین و تناقض میان دین و فلسفه و عرفان. ✅توجه به جریان‌های سه‌گانه وحی (دین و قرآن)، عقل (فلسفه و برهان)، و کشف (ریاضت و عرفان) در تبیین دیدگاه‌های خود. ✅عدم انکار واقعیتی به نام فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی. ✅منابع دین‌شناسی نزد مکتب تفکیک، استناد و تعقل است. ✅محدودیت توان عقل و عدم انحصار تعقل در روش‌های فلسفی. 🖋دوره سوم، دوره‌ای است که سید جعفر سیدان، آغازگر آن دانسته شده است. 🖋 برخی از نظریات وی بدین شرح است: عقل عبارت است از ابزار ادراک. ✅مکتب تفکیک، مکتب جداسازی مطالب وحیانی از افکار بشری است. ✅عدم اختلاف مکتب تفکیک در مقام تعریف عقل و وحی با فلسفه. ✅قابل بررسی بودن مسأله تأویل البطن در ارتباط با آیات شریفه قرآن. ✅تفاوت اختلافات فقها با اختلافات فلاسفه؛ فلاسفه ادعای رسیدن به واقع دارند و فقها در جهت کشف حکم حرکت می‌کنند (حکم ظاهری). 🖋به گفته محمدرضا حکیمی، سه رکن عمده این مکتب عبارتند از: میرزا مهدی اصفهانی که مؤسس آن بوده و این جریان فکری برگرفته از اندیشه‌های اوست و همچنین سید موسی زرآبادی و مجتبی قزوینی. 🖋دیگر چهره‌های شاخص مکتب تفکیک عبارتند از: علی‌اکبر الهیان تنکابنی، سید ابوالحسن حافظیان، هاشم قزوینی، غلامحسین محامی بادکوبه‌ای، میرزا جواد تهرانی، محمدباقر ملکی میانجی، محمدرضا حکیمی خراسانی، و سید جعفر سیدان. 🖋مکتب تفکیک، مکتب جداسازی سه روش معرفتی، یعنی قرآن، فلسفه و عرفان است. هدف این مکتب، جداسازی و ناب‌سازی فکر و شناخت قرآنی از شناخت بشری، و رهاندن آن از تأویلات و مزج با دیگر افکار بیان شده است. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان