eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
14هزار عکس
2.3هزار ویدیو
650 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─ ✪◁شیخ مفید در شهادت جوادالأئمه علیه السلام با سم تردید کرده و گفته است در این خصوص برای من خبری ثابت نشده است که به آن شهادت دهم. عده‌ای از این عبارت شیخ مفید که درباره بعضی دیگر از امامان شیعه نیز آن را تکرار کرده، برداشت کرده‌اند که وی قائل به عدم شهادت امام جواد شده و رحلت او را طبیعی دانسته است. ❥︎ اما برخی از محققان شیعه با استناد به روایت «ما مِنّا إلّا مقتولٌ شهیدٌ» و همچنین ذکر شواهدی که از شهادت امام جواد علیه السلام حکایت دارد، سخن شیخ مفید را توجیه می‌کنند به اینکه او ساکن بغداد بوده و با توجه به جوی که در حکومت عباسیان، علیه مکتب اهل بیت و شیعیان بوده، شیخ مفید نمی‌توانسته به صراحت عقاید شیعه در مورد شهادت ائمه علیه السلام به‌دست عباسیان را ذکر کند، از این‌رو تقیه کرده است. ❖‌ این احتمال نیز ذکر شده که با توجه به نبود منابع کافی و سختی دسترسی به منابع اصلی، این مطلب به دست او نرسیده است. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅═══༅𖣔7⃣𖣔༅═══┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅═══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿═══┅─ ❖‌◁امام جوادعلیه السلام در حدود ۸ سالگی، به امامت رسید. به دلیل پایین بودن سن وی، میان شیعیان درباره امام پس از حضرت رضاعلیه السلام اختلاف شد؛ برخی به دنبال عبدالله بن موسی، برادر امام رضا رفتند، اما طولی نکشید او را شایسته امامت ندانستند و از او روگرداندند. ❥︎ برخی به احمد بن موسی برادر دیگر حضرت رضاعلیه السلام گرویدند و شماری نیز به واقفیه پیوستند. با این حال، بیشتر اصحاب علی بن موسی الرضاعلیه السلام به امامت فرزندش جواد معتقد شدند. ✪ منابع علت این اختلاف را کودکی جوادالائمه دانسته‌اند. به گفته نوبختی علت پیدایش این اختلاف، آن بود که آنان بلوغ را از شرایط امامت می‌دانستند.البته این مسئله در زمان حیات امام رضا علیه السلام نیز مطرح بود. ★ حضرت رضا در واکنش به کسانی که خردسالی جوادالأئمه را مطرح می‌کردند به نبوت حضرت عیسی در کودکی استناد می‌کرد و می‌فرمود..سن عیسی هنگامی که نبوت به وی عطا شد کمتر از سن فرزند من بوده است.‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‎ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅════༅𖣔8⃣𖣔༅════┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─ ✪◁امام جواد علیه السلام از طریق سازمان وکالت با شیعیان در ارتباط بود. او در سرزمین‌های اسلامی از جمله بغداد، کوفه، اهواز، بصره، همدان، قم، ری، سیستان و بُست نمایندگانی داشت.تعداد وکیلان او را ۱۳ تن گفته‌اند. آنان وجوهات شرعی شیعیان را به امام جواد علیه السلام می‌رساندند. ❥︎ ابراهیم بن محمد همدانی در همدان و ابوعمرو حذّاء در نواحی بصره وکالت آن حضرت را بر عهده داشتند. صالح بن محمد بن سهل به موقوفات آن حضرت در قم رسیدگی می‌کرد.همچنین زکریا بن آدم قمی،عبدالعزیز بن مهتدی اشعری قمی،صفوان بن یحیی،علی بن مهزیارو یحیی بن ابی‌عمران از وکلای امام جواد علیه السلام بودند. ❖‌ برخی از نویسندگان با استناد به شواهدی محمد بن فرج رخجی و ابوهاشم جعفری را از وکیلان او به شمار آورده‌اند.°البته احمد بن محمد سیاری نیز ادعای وکالت داشت ولی امام ضمن رد ادعای او، از شیعیان خواست تا وجوهات را به وی ندهند.. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌─┅══༅𖣔9⃣𖣔༅══┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿══┅─ ❖‌◁گفته شده است که امام جواد علیه السلام به دو دلیل از سازمان وکالت برای ارتباط با شیعیان استفاده می‌کرد؛ تحت کنترل دستگاه حاکم بود. برای دوره غیبت زمینه‌سازی می‌کرد ❥︎ پیشوای نهم شیعیان در ایام حج نیز با شیعیان دیدار و گفتگو می‌کرد. برخی از محققان بر این باروند که سفر امام رضا علیه السلام به خراسان، سبب شده بود تا روابط شیعیان با امامان خود گسترش یابد. از این رو شیعیانی از خراسان، ری و بست و سجستان در ایام حج به دیدار امام می‌آمدند ✪ شیعیان با جوادالأئمه، از طریق نامه‌نگاری نیز در ارتباط بودند. آنان در نامه‌هایشان سؤالاتی را، که بیشتر در مسائل فقهی بود، مطرح می‌کردند و امام به آنها پاسخ می‌داد. ★ در موسوعة الامام الجواد، به جز پدر و پسر امام، نام ۶۳ تن از افرادی که حضرت با آنان مکاتبه داشته، گرد آمده است البته برخی از نامه‌ها در پاسخ به گروهی از شیعیان نوشته شده است. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌─┅══༅𖣔🔟𖣔༅══┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌
‌‌‌‌─┅══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿══┅─ ✪◁در منابع، فضایل و مناقب متعددی برای حضرت جواد علیه السلام ذکر شده است. برتری آن حضرت در مناظرات و مباحث علمی با دانشمندان در کودکی از جمله آنهاست. برخی از کراماتی نیز که برای آن حضرت نقل شده عبارتند از: ❥︎ شیخ طوسی از حدود ۱۱۵ تن به عنوان اصحاب جوادالأئمه نام برده است. قرشی در کتاب حیاة الامام محمد الجواد علیه السلام ۱۳۲نفرو عبدالحسین شبستری در کتاب «سُبُلُ الرَّشاد إلی اَصحاب الاِمام الجَواد»، ۱۹۳ نفررا به عنوان اصحاب پیشوای نهم شیعیان، معرفی کرده‌اند. ❖‌ عطاردی در مسند الامام الجواد تعداد راویان از وی را ۱۲۱ تن دانسته است. برخی از اصحاب جوادالأئمه با امام رضا علیه السلام و امام هادی علیه السلام نیز مصاحبت داشته و از آن دو روایت کرده‌اند. ★ در میان راویان از محمد تقی علیه السلام ، پیروانی از فرقه‌های دیگر از جمله اهل‌سنت نیز وجود داشته است. تعداد راویان غیر امامی از جوادالائمه را ۱۰ تن گفته‌اند ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅══༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅══┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅══✿❥︎•●🕋🕋●•❥︎✿══┅─ ❖‌◁همچنین نقل شده است که در سفر بازگشت جوادالأئمه علیه السلام از بغداد به مدینه، گروهی، او را تا بیرون شهر بدرقه کردند، هنگام مغرب امام جواد علیه السلام در حیاط مسجدی در کنار درخت سدری که تا آن زمان میوه نداده بود، وضو گرفت و نماز خواند. پس از نماز، مردم مشاهده کردند که آن درخت، میوه داده، پس تعجب کردند و از آن خوردند یافتند که شیرین و بدون دانه است. از شیخ مفید نقل کرده‌اند که سال‌ها بعد این درخت را دیده و از میوه آن خورده است. ❥︎ عبدالعظیم حسنی، احمد بن ابی‌نصر بزنطی، حسن بن سعید اهوازی، احمد بن محمد برقی و ابراهیم بن هاشم از اصحاب مشهور پیشوای نهم شیعیان بودند.عالمان اهل سنت، پیشوای نهم شیعیان را به عنوان یک عالم دینی احترام می‌کنند. ✪ برخی از آنان شخصیت علمی جوادالأئمه را ممتاز دانسته‌ و شیفتگی مأمون به او را به دلیل شخصیت علمی و معنوی او در کودکی دانسته‌اند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ ─┅══༅𖣔1⃣2⃣𖣔༅══┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══✿❥︎●🕋🕋●❥︎✿═══┅─ ✪◁ آنان همچنین از برتری محمد بن علی علیه السلام در ویژگی‌های دیگری همچون تقوا، زهد و سخاوت سخن گفته‌اند. به عنوان نمونه ابن تیمیه ملقب شدن او به جواد را، به دلیل شهرتش در سخاوت و بزرگواری می‌داند. ❥︎ جاحظ عثمان معتزلی نیز، محمد بن علی علیه السلام را عالم، زاهد، عبادت‌پیشه، شجاع، بخشنده و پاک معرفی کرده است ❖‌برخی از شیعیان با توجه به توصیه‌هایی که برخی از عالمان شیعی داشته‌اند، برای گسترش رزق و گشایش در امور مادی به امام جواد علیه السلام توسل می‌جویند و او را باب الحوائج می‌خوانند. ★ نمونه‌ای از این توصیه نقل مجلسی دوم از ابوالوفاء شیرازی است که مدعی شده پیامبر صلوات در خواب او را به توسل به امام جواد علیه السلام در امور مادی توصیه کرده است. اللّهــمَّ‌عَجِّـــلْ‌لِوَلِیِّک الفَــرج پـــــایـــــــان ─┅═════༅𖣔1⃣3⃣𖣔༅════┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
‌‌─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─ ●◁مراد از شریعت، مجموعۀ احکام شرعی است که خداوند آن را برای بندگان خود سنّت قرار داده است و از طریق پیامبران ابلاغ گردیده و در بردارندۀ احکامی است که ✪◁.. رابطۀ انسان را با خودش ✪◁.. رابطۀ او را با پروردگارش ✪◁..رابطۀ او را با همنوعانش تنظیم می‌کند. ❥︎ پس شریعت، نظام فراگیری است که تمامی جوانب و زوایای زندگی آدمی را در برمی‌گیرد و شریعت اسلامی نیز یعنی مجموعه‌ای از احکام، مقرّرات و قواعد شرعی که خدای عزّ وجلّ آن را برای بندگان خود تشریع کرده و برگزیده است و توسط خاتم پیامبران حضرت محمّد بن عبداللّٰه صلی الله علیه و آله ابلاغ گردیده است. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان ☀️روشنا اصفهان:قرارگاه، مرجع تولید و نشر: رویدادها، عملیات های تبیینی فرهنگی هنری، عملیات روانی و رسانه ای.
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
‌‌─┅══✿❥︎🕋🕋❥︎✿══┅─ ✿◁شریعت اسلامی اگر در جامعه به‌طور کامل اجرا بشود، هم آزادی‌های عمومی و مدنی را ° آزادی افراد را، آزادی فردی را ° تأمین می‌کند، هم آزادی ملت را که اسم آن استقلال است ❖‌ •استقلال یعنی آزادی در ابعاد یک ملت، که وابسته‌ی به کسی و به جایی نباشد؛ یک ملت آزاد یعنی ملتی که به‌هرصورت تحت نفوذ و سیطره‌ی مخالفین خود یا دشمنان خود یا بیگانگان قرار ندارد • تضمین می‌کند، °هم° عدالت را در جامعه تضمین می‌کند، هم معنویت را تضمین می‌کند؛ این چهار عنصر اصلی است: آزادی، استقلال، عدالت، معنویت. ❥︎ اگر شریعت اسلامی بر جامعه حاکم شد، این پدیده‌های اساسی در نظم جامعه‌ی اسلامی، خود را نشان می‌دهند. بنابراین امام بزرگوار ما شریعت اسلامی را که روح جمهوری اسلامی است، مورد تکیه قرار داده است؛ مردم‌سالاری دینی را هم که یک وسیله و ابزار است که آن هم متخَذ از شریعت است، مورد تکیه قرار داده. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان ☀️روشنا اصفهان:قرارگاه، مرجع تولید و نشر: رویدادها، عملیات های تبیینی فرهنگی هنری، عملیات روانی و رسانه ای.
هدایت شده از پایگاه بسیج آیت الله مدرس اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان
🖋 يکي از اعمال اين ماه خواندن دو ركعت نماز ما بين مغرب و عشا در دهه اول ماه ذي الحجه براي شريک شدن با ثواب حاجيان از مستحبات اين ماه است خواندن دو ركعت نماز ما بين مغرب و عشا در تمام شبهاى اين دهه در هر ركعت بعد از حمد بخواند يك مرتبه توحيد و آيه‏ : "وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ"‏ و وعده گذاشتيم با موسى سى شب و تمديدش كرديم ‏ده شب ديگر پس تمام شد ميقات پروردگارش چهل شب و موسى به برادرش هارون گفت جانشين من باش در قومم و مصلح باش و به راه مفسده جويان مرو. 🖋چرا خواندن اين نماز ثواب بسيار دارد 🖋خواندن اين نماز به ما درس بزرگي مي دهد؛ چون در تلاوت آيه 142 سوره مبارکه اعراف تاخير ده روزه حضرت موسي (ع) موجب شبهه افکني خناسان زمانه شد و خداپرستان زمان را گوساله پرست کرد 🖋لذا هر فرد مسلمان با خواندن اين نماز و تلاوت اين آيه بيدار مي شود که در تاخير ظهور موسي زمان حضرت مهدي (عج) بايد مواظب شبهه افکنان زمان باشيم تا ما را به دام مکاتب انحرافي و فرق و نحله هاي ضاله دعوت نکنند 🖋در روایات آمده است؛ یک روز رسول خدا (ص) که برای خواندن نماز جماعت عازم مسجد بود، در راه به گروهی از کودکان برخورد که درحال بازی بودند. بچه‌ها با دیدن پیامبر دست از بازی کشیدند و به سوی ایشان رفتند و گفتند: «کن جملی!»؛ یعنی شتر من باش.رسول خدا درخواست کودکان را اجابت کرد و مشغول بازی با آن‌ها شد و این در حالی بود که مردم در مسجد در انتظار ایشان بودند. 🖋 بلال که در مسجد همراه مردم، منتظر ورود رسول خدا بود، با مشاهده تأخیر پیامبر، به سمت خانه ایشان حرکت کرد. در راه به رسول خدا رسید و با دیدن صحنه بازی کردن ایشان با کودکان، خواست بچه‌ها را از اطراف پیامبر دور کند اما رسول خدا مانع شد و گفت: در نظر من، دیر شدن اقامه نماز بهتر از ناراحتی کودکان است 🖋 سپس از بلال خواست که به خانه برود و برای کودکان چیزی بیاورد تا به این ترتیب، بچه‌ها او را رها کنند.بلال رفت و از منزل پیامبر تعدادی گردو برداشت و به محضر ایشان بازگشت. 🖋رسول خدا گردوها را از بلال گرفت و به بچه‌ها گفت: آیا شتر خود را به این تعداد گردو می‌فروشید 🖋کودکان گردوها را از دست پیامبر گرفتند و ایشان را رها کردند. 🖋بله بچه ها پیامبر به این مهمی را با چند تا گردو عوض کردند و متاسفانه امروز می بینیم که در عصر علم و دانش و باصطلاح عصر مدرنیته اگر چه مردمش به ظاهر گوساله نمی پرستند و پیامبر شان را با گردو عوض نمی کنند اما گوساله های مدرنی را در جامعه تبلیغ می کنند که عده ای به کمترین قیمت دین و ایمان و خدا و پیامبر خود را می فروشند و به گوساله پرستی مدرن مشغول می شود. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان ☀️روشنا اصفهان:قرارگاه، مرجع تولید و نشر: رویدادها، عملیات های تبیینی فرهنگی هنری، عملیات روانی و رسانه ای. •┈┈••••✾•🌿