هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هشتم قرآن کریم :
پيام ها
1- اراده خداوند بر اراده انسان غالب است. «تفرّون... ملاقیكم»
2- بین مرگ و قیامت، فاصله زیادى است. «فانّه ملاقیكم ثمّ تردّون» («ثمّ» براى تأخیر به كار مىرود.)
3- علم خداوند نسبت به حاضر و غایب و ظاهر و باطن یكسان است. «عالم الغیب و الشهادة»
4- مجرم باید ابتدا از جرم خود آگاه شود، سپس به كیفر برسد. «فینبّئكم بما كنتم تعملون»
آيه 9 سوره جمعه
يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا نُودِىَ لِلصَّلاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْاْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُواْ الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
ترجمه
اى كسانى كه ایمان آوردهاید! آنگاه كه براى نماز روز جمعه ندا داده شد، پس به سوى یاد خدا (نماز) شتاب كنید و داد و ستد را رها كنید كه این براى شما بهتر است، اگر بدانید.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هشتم قرآن کریم :
پيام ها
1- براى دعوت مردم به عبادت باید بسترسازى كرد. (در ابتداى سوره قبل از دستور به شركت در نماز جمعه، سخن از تسبیح موجودات است.) «یسبّح للّه... فاسعوا الى ذكر اللّه»
2- براى دعوت مردم، آنان را با احترام و نام نیك یاد كنیم. «یا ایّها الّذین آمنوا»
3- حضور در نماز جمعه، نشانه ایمان است. «یا ایّها الّذین آمنوا اذا نودى للصّلاة...»
4- نماز، مایهى ذكر خدا است. «اذا نودى للصّلاة... فاسعوا الى ذكر اللّه»
5 - براى حضور در نماز جمعه، شتاب كنید. «للصّلاة من یوم الجمعة فاسعوا»
6- براى حضور در نماز جمعه، باید موانع موجود را برطرف كرد. «و ذروا البیع» (رها كردن كسب و كار و تجارت از باب نمونه است وگرنه همه كارها را باید در هنگام نماز، رها كرد و در نماز جمعه حضور یافت.)
7- خداوند كه فرمان ترك تجارت مىدهد، آن را با وعدههاى حق جبران مىكند. «ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون»
8 - نشانه علم واقعى، انتخاب بهترینها در هر زمان است. «ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون»
9- در تربیت دینى، هم تشویق لازم است، «یا ایّها الّذین آمنوا»
هم فرمان لازم است، «فاسعوا الى ذكر اللّه»
هم نهى لازم است، «ذروا البیع»
هم استدلال لازم است. «ذلكم خیر لكم»
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هشتم قرآن کریم :
آيه 6 تحریم
يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ قُواْ أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلاَئِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا يَعْصُونَ اللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ
ترجمه
اى كسانى كه ایمان آوردهاید! خود و خانواده خود را از آتشى كه هیزم آن مردمان (گنهكار) و سنگها هستند، حفظ كنید. آتشى كه بر آن فرشتگانى درشت خو و سخت گیر نگهبانند و خدا را در آنچه فرمانشان دهد، نافرمانى نكنند و آنچه را فرمان یابند انجام دهند.
نکته ها
«وَقُود» به معناى ماده اشتعال زاست، همچون نفت و زغال سنگ. لذا برخى مفسّران، مراد از «الحجارة» را مواردى همچون زغالسنگ دانستهاند. در حدیث مىخوانیم: سنگ آتشزا، همان كبریت و گوگرد است.(3)
در روایات آمده است كه جوانى با شنیدن این آیه بر زمین افتاد و پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله به او وعده بهشت داد و فرمود: «ذلك لمن خاف مقامى و خاف وعید»(4) بهشت مخصوص كسانى است كه از مقام من پروا داشته و از وعدههاى عذاب من بترسند.
در روایات مىخوانیم كه شیوه حفظ بستگان از آتش دوزخ، امر به معروف و نهى از منكر آنان است كه اگر قبول كردند، آنان را از آتش حفظ كردهاى و اگر نپذیرفتند، تو به وظیفهات عمل كردهاى. «ان اطاعوك كنت قد وقیتهم و ان عصوك قد قضیت ما علیك»(5)
در روایتى مىخوانیم: «رحم اللّه رجلاً قال یا اهلاه! صلاتَكم صیامَكم زكاتَكم مسكینكم یتیمكم جیرانكم»(6) رحمت خدا بر كسىكه به خانوادهاش هشدار دهد كه مراقب نماز و روزه و زكات و فقرا و ایتام و همسایگانتان باشید.
شاید «وقودها النّاس»، اشاره به تجسّم عمل انسان در قیامت باشد كه خصلتها و اعمال زشت او در دنیا، در آن روز آتشگیره مىشود.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هشتم قرآن کریم :
مسئولیّت انسان در برابر خانواده
در آیات متعدّدى از قرآن به رسالت انسان در برابر خانوادهاش اشاره شده است، از جمله:
«قوا انفسكم و اهلیكم ناراً»(7)
«و أمر اهلك بالصّلاة و اصطبر علیها»(8) اهل خود را به نماز فرمان ده و بر آن پایدارى كن.
«و انذر عشیرتك الاقربین»(9) نزدیكترین بستگانت را هشدار ده.
«یا بنىّ اقم الصّلاة و أمر بالمعروف»(10) فرزندم! نماز به پا دار و امر به معروف كن.
«قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین»(11) اى پیامبر! به زنان و دختران خود و سپس زنان مؤمنان بگو...
«ان الخاسرین الّذین خسروا انفسهم و اهلیهم یوم القیامة»(12) زیانكاران واقعى كسانى هستند كه خود و خانوادهشان در قیامت باختهاند.
«انّا كنّا قبا فى اهلنا مشفقین»(13) مردان خدا در مورد خانواده دغدغه دارند و بىتفاوت نیستند.
«و كان یأمر اهله بالصلاة»(14) پیامبر، همواره خانوادهاش را به نماز سفارش مىكرد.
در روایات نیز توجّه بسیارى به این موضوع شده كه چند نمونهاى ذكر مىشود:
امام على علیه السلام مىفرماید: «علّموا انفسكم و اهلیكم الخیر و ادّبوهم»(15) به خود و خانوادهتان خیر بیاموزید و آنان را ادب كنید.
پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله فرمودند: «كلّكم راع و كلكم مسئول عن رعیّته... الرجل راع على اهل بیته... فالمرئة راعیة على اهل بیت بعلها و ولده»(16) همه شما نسبت به زیر دست خود مسئول هستید. مرد، مسئول خانوادهاش، زن مسئول شوهر و فرزندش است.
پیامبر اسلامصلى الله علیه وآله مىفرماید: «مرّوا صبیانكم بالصلاة اذا بلغوا سبع سنین واضربوهم على تركها اذا بلغوا تسعاً و فرقوا بینهم فى المضاجع اذا بلغوا عشرا»(17) همین كه فرزندتان به هفت سالگى رسید، آنان را به نماز فرمان دهید و همین كه نه ساله شدند، سختگیرى تا مرز تنبیه بدنى مانعى ندارد و بستر و رختخواب آنان را در ده سالگى جدا كنید.
قرآن در سوره مدّثر، تعداد فرشتگان دوزخ را نوزده نفر مىداند: «علیها تسعة عشر»(18) و شاید وصف «غلاظ شداد» در این آیه (6 تحریم)، حالات همان نوزده فرشته باشد.
شاید مراد از «لا یعصون اللّه ما امرهم»، همان فرمان خداوند نسبت به گرفتن و بستن و در آتش انداختن دوزخیان باشد كه در جاى دیگر مىخوانیم. «خذوه فغلّوه ثمّ الجحیم صلّوه»(19) و یا«خذوه فاعتلوه الى سواء الجحیم ثم صبّوا فوق رأسه من عذاب الحمیم»(20)
چون در میان فرشتگان نیز سلسله مراتب وجود دارد، «و ما منا الا له مقام معلوم»(21) شاید مراد از «یفعلون ما یُؤمرون» همان فرمانهایى باشد كه فرشتگان برتر به فرشتگان تحت امر خود مىدهند، آنان نیز بدون چون و چرا اطاعت مىكنند.
هم خودتان را حفظ كنید، «قوا انفسكم» و هم از خداوند بخواهید شما را حفظ كند. «ربّنا... قنا عذاب النار»(22)3) بحار، ج 17، ص 364.
4) ابراهیم، 14. 5) تفسیر نور الثقلین. 6) تفسیر مراغى. 7) تحریم، 6. 8) طه، 132. 9) شعراء، 214. 10) لقمان، 17. 11) احزاب، 59.
12) زمر، 15. 13) طور، 26. 14) مریم، 55. 15) تفسیر مراغى. 16) مجموعه ورّام، ج 1، ص 6. 17) بحار، ج 85، ص 134. 18) مدّثر، 30. 19) حاقّه، 30 - 31. 20) دخان، 47 - 48. 21) صافات، 164. 22) بقره، 201.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هشتم قرآن کریم :
پيام ها
1- ایمان داشتن كافى نیست، حفظ آن از خطرات و آسیبها مهم است. پس باید مراقبت كرد. «یا ایّها الّذین آمنوا قوا انفسكم»
2- اولین گام در اصلاحات، اصلاح خود و بستگان و سپس اصلاح جامعه است. در این آیه، اصلاح خود و بستگان و سپس در آیه نهم، اصلاح جامعه از طریق جهاد با كفّار و منافقان آمده است. «قوا انفسكم و اهلیكم»
3- ایمان به معاد و دوزخ، نقش مهمى در ایجاد تقوا و اصلاح خود و دیگران دارد. «قوا انفسكم و اهلیكم نارا وقودها الناس و الحجارة»
4- تربیت دینى فرزندان، بر عهده مدیر خانواده است. «قوا انفسكم و اهلیكم ناراً»
5 - نفس انسان، سركش است و نیاز به حفاظت دارد. «قوا انفسكم»
6- اولىترین فرد به حفظ انسان، خود انسان است. «قوا انفسكم»
7- تا زنجیر از پاى خود باز نكنیم، نمىتوانیم دیگران را آزاد كنیم. خودسازى شرط موفقیّت در ساختن خانواده و جامعه است. «قوا انفسكم و اهلیكم»
8 - كیفر رها كردن خانواده و نزدیكان، هیزم آتش دوزخ شدن است. «وقودها الناس و الحجارة»
9- كسانى كه در دنیا سنگدل باشند، «فهى كالحجارة او اشدّ قسوة»(23) در آن روز نیز در ردیف سنگ قرار مىگیرند. «وقودها الناس و الحجارة»
10- در مدیریّت، مسئول هر كار باید با آن كار سنخیّت داشته باشد. اگر مسئول دوزخ، غلاظ و شداد نباشد، یا خودش اذیّت مىشود و یا به رسالت خود درست عمل نمىكند. «علیها ملائكة غلاظ شداد»
11- گرچه انسانِ معصیت كار به دوزخ مىرود، امّا فرشتگان دوزخ، در عذاب كردن او معصیت خدا را نخواهند كرد. «لا یعصون اللّه ما امرهم»
12- فرشتگان، نه دستورات گذشته را تمرّد كرده و مىكنند، «ما امرهم» نه دستوراتى كه بعداً به آنان داده مىشود. «ما یؤمرون»
23) بقره، 74.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هشتم قرآن کریم :
آيه8 تحریم
يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ تُوبُواْ إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِى اللَّهُ النَّبِىَّ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَآ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
ترجمه
اى كسانى كه ایمان آوردید! به درگاه خدا توبه كنید، توبهاى خالصانه. امید است كه پروردگارتان بدىهاى شما را بپوشاند و شما را به بهشتهایى كه نهرها از زیر آنها جارى است وارد كند. روزى كه خداوند، پیامبر و كسانى را كه به او ایمان آوردهاند خوار نكند، نورشان پیشاپیش آنها واز سوى راستشان مىشتابد، مىگویند: پروردگارا! نور ما را كامل كن و ما را بیامرز، همانا تو بر هر چیز توانایى.
نکته ها
«نَصوح» از «نُصح» به معناى خلوص و صدق است و گاهى به معناى محكمى نیز آمده است. در تفاسیر براى توبه نصوح مواردى آمده است، از قبیل: پشیمانى، استغفار، ترك گناه و تصمیم بر ترك در آینده، ترس از پذیرفته نشدن، گناه را در برابر خود دیدن و شرمنده شدن، گریه، كم سخن گفتن و كم خوردن و كم خوابیدن، پرداخت حقوق مردم و... بهتر است به سراغ روایات برویم.
اگر مغرور شویم و بگوییم كه توبه ما صد در صد پذیرفته مىشود، راه را براى انجام یا تكرار خلاف هموار كردهایم و لذا ضمن امیدوار بودن، نباید صد در صد مطمئن باشیم. چنانكه در این آیه مىفرماید: «عَسى ربّكم ان یكفّر عنكم سیّئاتكم» و در آیه 31 سوره نور مىفرماید: «توبوا الى اللّه جمعیا ایّها المؤمنون لعلكم تفلحون» توبه كنید، شاید رستگار شوید. كلمه «لَعلَّ» نشانه امیدوار بودن است.
در آیات قبل، سخن از نار بود، در این آیه سخن از نور است. در آیات قبل سخن از پیشگیرى بود، «قوا انفسكم و اهلیكم نارا» در این آیه، سخن از درمان است كه اگر نتوانستید خود را حفظ كنید و گرفتار گناه شدید، راه توبه باز است و نباید امید شما به یأس تبدیل شود. «توبوا الى اللّه... عَسى ربّكم»
در دنیا و آخرت، پیامبر و مؤمنان عزیزند:
در دنیا: «و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین» منافقون، 8. عزّت مخصوص خدا و رسول و مؤمنان است.
در آخرت: «یوم لا یخزى اللّه النّبىّ و الّذین آمنوا معه» روزى كه خداوند، پیامبر و یارانش را ذلیل نمىكند. (بلكه خذلان و رسوایى، مخصوص كافران است.)
همراهان پیامبر در قیامت، «آمنوا معه» همان كسانى هستند كه در دنیا با مال و جان خود جهاد مىكردند و نسبت به كفّار شدید و نسبت به مؤمنان رحیم بودند. «و الّذین آمنوا معه جاهدوا باموالهم و انفسهم» توبه، 88.، «و الّذین معه اشداء على الكفّار رحماء بینهم» فتح، 29.
دعا و درخواست از خداوند، همیشه نقش دارد: چه در دنیا: «اهدنا الصراط المستقیم» و چه در قیامت: «اتمم لنا نورنا»
طلب مغفرت، هم در دنیاست: «ربّنا فاغفرلنا ذنوبنا» آل عمران، 193 هم در آخرت: «ربّنا... واغفرلنا»
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هشتم قرآن کریم :
پيام ها
1- در آیات قبل فرمان داد كه خود را از آتش دوزخ حفظ كنید، «قوا انفسكم...» در این آیه، یك از راههاى آن را توبه واقعى مىداند. «توبوا الى اللّه»
2- گاهى از مؤمن، گناه سر مىزند كه باید توبه كند. «یا ایّها الّذین آمنوا توبوا...»
3- توبه باید به درگاه خدا باشد، نه افشاى گناه نزد بندگان. «توبوا الى اللّه»
4- یكى از تكالیف مؤمن، توبه از گناه است. «یا ایّها الّذین آمنوا توبوا...»
5 - توبه باید خالصانه و صادقانه باشد نه لقلقه زبان. «توبةً نصوحا»
6- توبه، زمان و مكان خاصّى ندارد. «توبوا الى اللّه توبةً نصوحا»
7- براى تشویق به توبه، باید مردم را به رحمت الهى امیدوار كرد. «عسى ربّكم»
8 - پذیرش توبه، از شئون ربوبیّت است. «عسى ربّكم ان یكفّر عنكم سیئاتكم»
9- ناپاكى و پلیدى در بهشت جاى ندارد؛ اول پاك شدن، سپس وارد بهشت شدن. «یكفّر... یدخلكم»
10- نتیجه توبه دو چیز است: محو گذشته «یكفّر عنكم سیئاتكم» و تأمین آینده. «یدخلكم جنّات»
11- ایمان به پیامبر كافى نیست، همراهى و تبعیّت از آن حضرت لازم است. «و الّذین آمنوا معه»
12- عمل صالحِ دنیا، در قیامت به صورت نور ظاهر مىشود. «نورهم یسعى بین ایدیهم»
13- كسانىكه در دنیا دنبال نورند، «و اتبعوا النّور الّذى انزل معه»(36) در آخرت غرق نورند. «نورهم یسعى بین ایدیهم و من ایمانهم»
14- در قیامت نیز تكامل هست. مؤمنان در آن روز به فكر تكمیل نور خود هستند. «ربّنا اتمم لنا نورنا»
15- مؤمنان واقعى در فكر ریزش و كاهش بدىها، «و اغفر لنا» و رویش و جهش خوبىها هستند. «اتمم لنا نورنا»
16- امید به استجابت دعا، «اتمم لنا نورنا و اغفر لنا» برخاسته از قدرت مطلقه اوست. «انك على كلّ شىء قدیر»
36) اعراف، 157.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
برنامههای روز قدس اصفهان در قالب ۱۰ پویش مجازی اجرا میشود
https://www.irna.ir/news/83791590
#القدس_درب_الشهداء
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
برنامههای روز قدس اصفهان در قالب ۱۰ پویش مجازی اجرا میشود
https://www.irna.ir/news/83791590
#القدس_درب_الشهداء
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
برنامههای روز قدس اصفهان در قالب ۱۰ پویش مجازی اجرا میشود
https://www.irna.ir/news/83791590
#القدس_درب_الشهداء
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
برنامههای روز قدس اصفهان در قالب ۱۰ پویش مجازی اجرا میشود
https://www.irna.ir/news/83791590
#القدس_درب_الشهداء
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
برنامههای روز قدس اصفهان در قالب ۱۰ پویش مجازی اجرا میشود
https://www.irna.ir/news/83791590
#القدس_درب_الشهداء
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
برنامههای روز قدس اصفهان در قالب ۱۰ پویش مجازی اجرا میشود
https://www.irna.ir/news/83791590
#القدس_درب_الشهداء
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
برنامههای روز قدس اصفهان در قالب ۱۰ پویش مجازی اجرا میشود
https://www.irna.ir/news/83791590
#القدس_درب_الشهداء
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
برنامههای روز قدس اصفهان در قالب ۱۰ پویش مجازی اجرا میشود
https://www.irna.ir/news/83791590
#القدس_درب_الشهداء
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
برنامههای روز قدس اصفهان در قالب ۱۰ پویش مجازی اجرا میشود
https://www.irna.ir/news/83791590
#القدس_درب_الشهداء
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
وصيت نامه : شهید محمد مهدي رحمتي
طلبة شهيد: محمدمهدي رحمتي خدايا من گناهكار بودم، در ميان دنيايي پر از غيبت و تهمت فرو رفته بودم، در دنياي پر از ظلمت فرو رفته بودم، در دنيايي پر از غرور، خودخواهي و رياستطلبي فرو رفته بودم؛ در دنيايي پر از اختلاف فرو رفته بودم كه روح معنويت در ميان آن نبود و فقط روح ماديت در ميان آنها تابيده بود. در دنيايي فرو رفته بودم كه هر كجا پا مي گذاشتم پايم فرو ميرفت و در ميان گرداب ظلماني شهوت فرو ميرفتم، مرا به خود ميكشاند، ولي با تماسي كه با منتظران امام زمان -عجلاللهتعاليفرجه- داشتم روح معنويت، در من تابيد. ديگر كمكم آگاه شدم؛ ديگر دنيا برايم كوچك است؛ ديگر بايد بيايم و به نداي « هل من ناصر ينصرني» امام خميني، لبيك گفته و به جبهة نبرد حق عليه باطل بپيوندم. لذا برنامه اعزام به جبهه را مهيا كردم و از ميان گرداب ظلماني و دنياي پر لجن نجات يافتم. پا به روي تمامي لجنها گذاشته و آمدم. با دنياي معنويت مأنوس شدم و فكر كردم كه كدام مسير را انتخاب كنم؛ ديدم که بالاترين هدف، فناء في لله است. لذا شهادت در راه خدا را انتخاب كردم. خدايا! ديگر از همة آن هواها و هوسها، خودخواهيها و رياستطلبيها و اختلافها بيرون آمده و به لشكر الهي پيوستم و پرواز كردم به سوي ملكوت. ديگر پاي من در آن لجنزارها فرو نرفت و نجات يافتم. خدايا! ديگر آمدم با آن عهدي كه به تو بسته بودم وفا كنم و نداي پيامبرگونه امام خميني را لبيك گويم
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغ
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
نگرانی های پیامبر و تسلّی خداوند"قسمت اول"
نگران سرنوشت رهبری:
برای رسول خدا به عنوان «رهبر»، تداوم «راه» بسیار مهم بود. فلسفه سیاسی اسلام نیز قالب «امامت» و «وصایت» را برای تداوم راه پیامبر و استمرار حاکمیت اسلامی پس از رحلت آن حضرت، پیش بینی کرده بود. بارها و بارها آن حضرت، نسبت به جانشینی خویش و وصیّ خود، سخن گفته، رهنمود داده و تکلیف را معیّن کرده بود. اما صریح ترین و اساسی ترین و به یادماندنی ترین شکل آن اعلام و تعیین، حادثه «غدیرخم» بود، آن هم با فرمان صریح و قطعی خداوند که حکم پروردگار را به مردم ابلاغ کند. نزول آیه«یا ایها الرسول بلّغ ما انزل الیک من ربّک...» مائده/ 67 در این راستا بود، اما رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بازهم بیمناک از پیامد این اعلام، و نگران از واکنش مردم نسبت به آن بود، چون رگ و ریشه های جاهلی بازمانده در فکر و دل برخی از اصحاب را می شناخت و کمی تأمّل و درنگ نسبت به اظهار و ابلاغ آن پیام داشت. تأکید آیه بر این که «خداوند تو را از گزند مردم حفظ می کند؛ واللّه یعصمک من الناس» اشعار به همین دلواپسی های پیامبر خدا دارد.پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نسبت به این که قریش، پس از رحلت آن حضرت با علی علیه السلام و مسأله خلافت چه خواهند کرد و مظلومیّت این خاندان و کنار زدن امیرمؤمنان از صحنه سیاسی وحق قطعی و مشروعش، بارها اظهار نگرانی کرده بود و وقایع بعدی را به حضرت علی علیه السلام یادآور شده بود. آن پیامبر دلسوز و آینده نگر، پیش بینی می فرمود که فاسقان و طغیانگران قریش، علی علیه السلام را مظلوم سازند و به آن حضرت چنین ابراز می کرد که: بیم آن دارم که اگر بر سر خلافت و حق خویش با آنان به کشمکش بپردازی و منازعه کنی، تو را بکشند. و می فرمود: امّاالّتی اخافُها علیه، فَغَدْرُقریشٍ به من بعدی آنچه بر او نسبت به آن بیم دارم، آن است که قریش پس از من با او از در نیرنگ و حیله در آیند.و... دیدیم که نگرانی حضرت رسول به جا بود و مظلومیت و محرومیت 25 ساله امیرالمؤمنین از حق خویش، شاهدش.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
نگرانی های پیامبر و تسلّی خداوند"قسمت دوم"
نگران مظلومیّت اهل بیت علیهم السلام:
کینه های قریش نسبت به بنی هاشم و پیامبر و عترت او، از بین رفتنی نبود. پیامبر هم با چشم بصیرخویش، آینده و مظلومیت خاندانش را می دید و بارها با علی علیه السلام و زهرا علیهاالسلام در این باره سخن گفته و خون گریسته بود. از سخنان اوست که: «ابکی لِذُرّیّتی و ما تصنعُ بهم شرارُ امّتی من بعدی»علی علیه السلام می فرماید: کنار پیامبر خدا نشسته بودیم. حضرت سر بر دامن من گذاشته بود و چشمانش در خواب.سخن از دجّال می گفتیم و بیم از اغواگری هایش، که پیامبر بیدار شد و با چهره ای برافروخته فرمود: بیش از دجّال، بر شما از غیر دجّال بیمناکم. بیم من از پیشوایان و زمامداران گمراه گر و ریخته شدن خون خاندانم پس از من است.این نگرانی ها را حتی در زمان خویش نسبت به مکر و دشمنی یهود با عترتش نیز داشت. در واقعه گم شدن امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در دوران کودکی و نگرانی پیامبر و حضرت زهرا علیهاالسلام نسبت به جان آن دو فرزند عزیز و یافته شدن آن دو از زیر درختی در باغ ابی دحداح، پیامبر نگرانی و بیم خویش را از کید یهود نسبت به جان حسن و حسین علیهماالسلام ابراز فرمود.این رشته، بسیار دراز دامن است و به همین اشاره بسنده می کنیم.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
نگرانی های پیامبر و تسلّی خداوند"قسمت سوم"
نگران هواپرستی امّت:
بیش ترین نقل های روایی درباره نگرانی پیامبر، نسبت به همین موضوع است، یعنی عارضه تبعیّت از هوای نفس و در سرپروراندن آرزوهای دور و دراز، که نشانه وابستگی به دنیا و مظاهر آن است، نتیجه طبیعی این دو بیماری اخلاقی، دور شدن از حق و فراموش کردن قیامت است و همین، برای سقوط یک فرد یا امت کافی است.این نگرانی با تعابیر متفاوت و متواتر نقل شده که به چند نمونه اشاره می شود:اِنّ اَخْوَفَ ما اخافُ علیکم اتّباعُ الهوی و طولُ الأمل، امّا اتّباعُ الهوی فَیَصُدُّ عَنِ الحقِّ و امّا طولُ الأملِ فَیُنْسی الاخِرَة9؛ آنچه که بیش از هر چیز بر شما بیم دارم، پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز است؛ هواپرستی، [آدمی را] از حق باز می دارد و آرزوی دراز، آخرت را از یاد انسان می برد.این مضمون با عباراتی شبیه همین، از حضرت علی علیه السلام و امامان دیگر نیز نقل شده است.پیامبرخدا صلی الله علیه و آله وسلم در سخنی دیگر فرموده است:شرُّ ما اَتَخَوَّفُ علیکم اِتّباعُ الهوی و طولُ الأمل، فاتّباع الهوی یَصرِفُ قلوبَکم عن الحقِّ و طولُ الأملِ یَصرِفُ هِمَمَکُم الی الدّنیا...10؛ بدترین چیزی که بر شما بیمناکم، پیروی از هوای نفس و طول آرزوست؛ هواپرستی، دل هایتان را از حق برمی گرداند و آرزوی دراز، همت های شما را به دنیا مصروف می سازد.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
نگرانی های پیامبر و تسلّی خداوند"قسمت چهارم"
نگران دنیا زدگی:
نگرانی دیگر پیامبر آن بود که با دست یافتن مردم به مال و ثروت و چشیدن شیرینی دنیا، دل های آنان دنیا زده شود و از ارزش ها دست بشویند و در کسب ها و در آمدها مراعات حلال و حرام ننمایند و هدفشان انباشتن ثروت و افزودن مکنت باشد، از هر راه که باشد. نتیجه این دنیازدگی، فراموشی خدا و آخرت و در نهایت، سقوط اخلاقی است و دور شدن از ساده زیستی و گرفتاری در دام تجمّلات.حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید:لکنّی اخافُ اَنْ یُفْتَحَ عَلَیْکُمُ الدّنیا بعدی فَیُنْکِرُ بَعْضُکُم بَعْضاً و یُنکِرُکُم اَهلُ السّماء عند ذلک؛ بر شما از آن بیم دارم که پس از من دنیا به روی شما گشوده شود (و به دنیا و ثروت برسید.) آنگاه یکدیگر را نشناسید! آن وقت است که آسمانیان هم شما را نشناسند.و در بیانی دیگر چنین می فرماید:اِنَّ اَخْوَفَ ما اَتَخَوَّفُ علی امّتی مِنْ بعدی هذِه المکاسِبُ المُحرّمةُ و الشّهوةُ الخفیّةُ و الرّبا؛ بیش ترین بیمی که بر امت خودم پس از خویش دارم، این کسب های حرام و در آمدهای نامشروع و شهوت پنهانی و رباست.سرمستی مال و طغیان ثروت، خیلی ها را بر زمین می زند و بسیاری از مدعیان ایمان، از «آزمایش پول» موفق بیرون نمی آیند و پای اراده شان در لغزشگاه مال دنیا می لغزد و به عیاشی و بی دردی مبتلا می شوند. این نگرانی را رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در ذیل چند نگرانی دیگر بیان کرده و این گونه اشاره فرموده است: اَوْ یَظْهَرَ فیهمُ المالُ حتّی یَطْغَوا و یَبْطِرُوا؛ بیم آن دارم که... یا ثروت در میان آنان آشکار شود، تا آن جا که به طغیان و سرمستی برسند.و در حدیث دیگری تعبیر «اَوْ دُنْیاً تَقْطَعُ رِقابکم...» آمده است، دنیایی که گردن های شما را قطع می کند.حوادث پس از رحلت پیامبر و مسابقه برخی از امت او در زراندوزی و دنیاطلبی و روی آوردن به کاخ و تجمّلات و عیش و نوش و... شاهدی بر درستی نگرانی رسول خدا از آینده امت خویش است.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
نگرانی های پیامبر و تسلّی خداوند"قسمت پنجم"
نگران فتنه و گمراهی:
به هم آمیختن حق و باطل و آشفته ساختن مرزها و معیارها و زیر پاگذاشتن اصول و انکار مسلّمات دین، موجب می شود عده ای از هدایت دست بشویند و گمراه شوند. در این جا نقش آنان که کار فکری می کنند و با افکار و اندیشه های مردم سروکار دارند، حسّاس تر است.دانایان و دانشمندان، همچنین زمامداران و مسئولان نیز درگمراه شدن مردم نقش دارند و اگر بلغزند، جامعه را به اشتباه و لغزش می اندازند. در این زمینه ها به چند حدیث اشاره می کنیم:آن حضرت فرمود:انّما اَخافُ علی امّتی الأئِمّةَ المُضِلُّون...؛ بر امت خویش، از زمامدارانِ گمراه کننده بیمناکم.و فرمود: اِنّی اخاف علیکم استخفافاً بالدین و بیعَ الحُکم و قطیعةَ الرَّحِم و اَنْ تتّخذوا القرآنَ مَزامیرَ، تُقدِّمُون اَحَدَکم و لَیسَ بِأَفضَلِکُم؛ بر شما از آن بیم دارم که دین، سبک شمرده شود؛ حکم و داوری، خرید و فروش شود؛ پیوندهای خانوادگی از هم بگسلد؛ قرآن را وسیله ساز و آواز قرار دهید و کسانی را جلو بیندازید که برترین شما نیستند.در حدیثی دیگر، نگرانی پیامبر خدا از لغزش عالمان و مجادله منافقان با قرآن و دنیاطلبی بیان شده است و این که در این سه مورد، انسان باید خود را متهم بداند و از این لغزش گاه ها مصون و در امان نپندارد.همچنین گمراهی پس از هدایت، فتنه های گمراه کننده، شکم و شهوت، از عوامل دیگر نگرانی آن حضرت به شمار آمده است، آن جا که می فرماید:ثلاثةٌ اَخافُهُنَّ علی امّتی من بعدی: الضَّلالةُ بَعْدَ المَعْرِفَةِ و مُضِلاّتُ الفِتَنِ و شَهْوَةُ البَطْنِ و الفَرْج در حدیثی سه خصلت دیگر موجب نگرانی حضرت رسول بیان شده است: یکی آن که قرآن را به غلط تأویل کنند و معانی و تفاسیر آن را نادرست و به دلخواه و مطابق سلیقه و گرایش خود معنی کنند، دیگر آن که در پی لغزش عالمان باشند تا از رهگذر مطرح ساختن اشتباهات علما، به فتنه گری و تشویش اذهان بپردازند، سوم آن که با فراوان شدن مال و ثروتشان دچار اسراف و اتراف و طغیان و خوشگذرانی شوند. و اینک متن حدیث:انّما الخوف علی اُمّتی من بعدی ثلاثُ خصالٍ: اَنْ یَتَأَوَّلُوا القرآنَ علی غَیرِ تَأْویلِهِ او یَتَّبِعُوا زَلَّةَ العالِم، او یَظْهَرَ فیهمُ المالُ حتّی یَطْغَوا و یَبْطِرُوا...
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
نگرانی های پیامبر و تسلّی خداوند"قسمت ششم"
نگران سلطه و نفوذ منافقان:
همیشه بزرگ ترین خطر برای هر نهضت و انقلاب، یا مکتب و آیین، تحرکات عناصر نفوذی بیگانه به داخل مجموعه های خودی و انقلابی بوده است. نفاق، همزبانی و همراهی ساختگی دروغین کسانی با امت اسلام است که در دل، هیچ عقیده ای به مبانی و ارزش ها ندارند و با زبان بازی و زرنگی و همرنگی ظاهری، خود را داخل نیروها جا می زنند و از پشت ضربه می زنند.رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در طول دوران حکومت در مدینه، با پدیده منافقان دست به گریبان بود، و عمیق تر آن که کسانی در زمره اصحاب و همراهان او بودند که در دل عقیده ای به دین و رسالت نداشتند، اما با گفتن شهادتین و شرکت صوری در نماز و برنامه های دیگر، خود را در صفوف مسلمانان جا زده بودند و پس از رسول خدا، برای اعاده جاهلیت و شرک، به دست و پا افتادند و فتنه گری ها کردند.نگرانی رسول خدا از این دشمنان خوش خط و خال اما زهرآگین بود، نه از مؤمن یا کافر، که ایمان یا کفر خویش را به صراحت اظهار می کردند.فرموده است: ولکنّی اخاف علیکم کلّ منافقٍ حُلْوَاللسان...؛ از منافق شیرین زبانی بر شما بیمناکم که حرف هایش برایتان آشناست، ولی عمل و رفتارش به گونه ای است که نمی شناسید.در حدیث دیگر، صریح تر بیان فرموده است:انّی لا اَتَخَوَّفُ علی اُمّتی مؤمناً و لا مشرکاً، فامّا المؤمنُ فَیَحْجُزُهُ ایمانُهُ و اما المشرکُ فَیَقْمَعُهُ کُفْرُهُ، ولکن اَتَخَوَّفُ علیکم منافقاً عَلیمَ اللسان، یقولُ ما تَعْرِفُونَ و یَعملُ ما تُنْکِرُون؛ من هرگز بر امتم از سوی مؤمن و مشرک بیمناک نیستم؛ مؤمن را ایمانش باز می دارد و مشرک را کفرش ریشه کن می سازد. لیکن نگرانی و بیم من بر شما از سوی منافق دانا زبان است که می گوید آنچه را می شناسید و عمل می کند آنچه را نمی شناسید.چنین منافقانی که مجهّز به دانش دین و آشنا به زبان انقلاب اند، در پیکره امت اسلامی نفوذ می کنند و به نام دین حرف می زنند و عمل می کنند و از درون ضربه می زنند. چنین کسانی پس از پیامبر خدا، بر سرنوشت دین و دنیا و حکومت و خلافت مسلط شدند و اوج آن، استیلای امویان برخلافت اسلامی بود که پس از قدرت یافتن، کفر درونی خویش را آشکار ساختند و ضربه های جبران ناپذیر زدند. معاویه و یزید را از بارزترین آنان می توان شمرد.نگرانی رسول خدا از نقش منافقان، هشداری برای فرزندان انقلاب و مسلمانان آگاه است که نامحرم را به حریم نظام اسلامی راه ندهند و فریب چهره های انقلابی نما و حرف ها و شعارهای فریبنده را نخورند که آنچه می گویند، تنها در نوک زبان است، نه در ژرفای دل و عمق باور.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
نگرانی های پیامبر و تسلّی خداوند"قسمت هفتم"
نگران جعل و نسبت های دروغ:
دروغ بستن به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هم در زمان حیات آن حضرت بود و آزارش می داد که کسانی حرف هایی را به دروغ از قول حضرتش نقل می کردند، هم نسبت به آینده و پس از وفاتش نگران آن بود که هرکس هرچه را می خواهد به او نسبت دهد و حاکمان برای توجیه مفاسد خویش یا کوبیدن هرکس و هرچیزی، به حدیثی ساختگی از زبان پیامبر، تمسّک جویند.پیامبر، کسانی را که به او دروغ بندند، نفرین و لعنت کرده است و وعده دوزخ بر ایشان داده است.از جمله در خطابه بلیغ و تاریخی خویش در «حجة الوداع»، که بسیاری از گفتنی ها، توصیه ها، هشدارها و نگرانی ها را بیان نمود، چنین فرموده است:قَدْ کَثُرَتْ علَیَّ الکَذّابة و سَتَکْثُرُ، فَمَنْ کَذِبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّداً فَلْیَتَبَوّأ مَقْعَدَهُ مِنَ النّار؛ دروغ بستن بر من بسیار شده و در آینده هم افزایش خواهد یافت. پس هرکس به عمد، بر من دروغ بندد، جایگاهش را در آتش دوزخ فراهم سازد.شگفتا که این خطر و این جنایت، در زمان ما نیز وجود دارد و حضرت امام خمینی قدس سره نیز این نگرانی را نسبت به آینده داشتند، از این رو در صفحه آخر وصیت نامه سیاسی، الهی خویش به صورت تذکّر افزودند: اکنون که من حاضرم، بعضی نسبت های بی واقعیت به من داده می شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود. لهذا عرض می کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می شود، مورد تصدیق نیست، مگر آن که صدای من یا خطّ من و امضای من باشد، یا تصدیق کارشناسان، یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.جالب است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نیز برای تشخیص صحّت یا نادرستی آنچه ازقول او در آینده نقل می شود، معیار ارائه فرموده و آن، «عرضه بر کتاب خدا» است تا هرچه که مخالف قرآن کریم باشد، از اعتبار ساقط شود.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
نگرانی های پیامبر و تسلّی خداوند"قسمت هشتم"
نگران تکذیب تقدیر و تصدیق نجوم:
از نگرانی های رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در زمینه سست شدن ایمان ها و عقیده های توحیدی، آن بود که مردم بتدریج به نقش خدا و تقدیرات الهی در حوادث، کم اعتقاد شوند، برعکس به آنچه منجّمان و ستاره شناسان می گویند، دل بندند و تدبیر و برنامه ها وتصمیم های خود را براساس علم نجوم تنظیم کنند. در حدیث های مکرری این نکته مطرح شده است، از جمله:اَخافُ علی اُمّتی خَصْلَتَیْن: تکذیباً بِالقَدَرِ و تصدیقاً بالنّجوم انّ اَخْوَفَ ما اخافُ علی اُمّتی، التّصدیقُ بالنُّجوم و التّکذیبُ بِالقَدَرِ و ظُلْمُ الأمّةدر حدیث دوم، «ظلم به امت» نگرانی و بیم دیگری است که افزوده است.در حدیثی هم از سه نکته اظهار نگرانی فرموده است: یکی از ستم و تعدّی حاکمان و مسئولان در حقّ مردم، دیگری تکذیب تقدیرات الهی و سوم باران طلبیدن از ستاره ها و حرکت نجوم؛ یعنی به جای آن که خدا را منشأ برکت آسمان و نزول باران بدانند و از او آب و باران بطلبند، این برکت را از ستاره ها و جهش و سقوط آنها بدانند. این باور در جاهلیت وجود داشت، رسول خدا بیم آن داشت که روی آوردن به ستاره به جای خدا بار دیگر زنده شود و عقیده توحیدی خلل پذیرد. اینک متن حدیث نبوی:اخاف علی اُمّتی ثلاثاً: استسقاءً بالأنواء و حیفَ السّلطان و تَکْذیباً بالْقَدَرِ اینها برخی از نگرانی های حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم بود که نسبت به آینده امتش و در دوره پس از خودش داشت و به تناسب آنها، هشدار می داد و موعظه می کرد.ادامه دارد