eitaa logo
سرباز رهبر
51 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
120 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
در تاریخ آمده است که شیطان با برخی پیامبران برخورد کرده و آنها را نصیحت کرده است. مطمئناً خواندن و تأمّل در نصیحتهای شیطان، آن هم به انبیاء الهی، خالی از لطف نیست. حضرت نوح و شیطان بعد از آنکه حضرت نوح از کشتى فرود آمد، شیطان به حضورش آمد و گفت: ترا بر من حق و نعمتى است مى‌خواهم شکر نعمت ترا بجا آورده و عوض حق ترا بدهم. حضرت نوحفرمود: من اکراه دارم بر تو حقى داشته باشم و تو جزاى حق مرا بدهى. بگو آن چه حقی است که من بر تو دارم؟ گفت: من چقدر باید زحمت بکشم تا یک نفر را گمراه کنم. تو نفرین کردى و همه به نفرین تو هلاک شدند. حال من فعلاً در آسایشم تا خلق دیگر به دنیا آیند و به تکلیف رسند تا آنها را به معاصى دعوت کنم!!! حال به جهت أداى حق تو؛ به تو نصیحت مى‌کنم که در سه جا مراقب من باش که حضور جدّى دارم و به وسوسه مى پردازم: 1ـ اُذْکُرْنِى اِذَا غَضِبْتَ: به هنگام خشم و غضب به یاد من باش که بسیار به تو نزدیکم.بسیارى از قهرها، نزاع ها، طلاق ها، گناهان و مانند آن به هنگام خشم و غضب رخ مى دهد و لذا توصیه شده به هنگام عصبانیّت تصمیمى نگیرید و از آن محل خارج شوید. 2ـ وَاذْکُرْنِى اِذَا حَکَمْتَ بَیْنَ اِثْنَیْنِ: به هنگام قضاوت بین دو نفر (نیز) به یاد من باش. که در چنین حالتى به تو نزدیکم و سعى مى کنم تو را از مرز عدالت خارج کنم. 3ـ واذْکُرْنِى اِذَا کُنْتَ مَعَ امْرَأَه خَالِیاً لَیْسَ مَعَکُمَا اَحَدٌ: و به هنگامى که با زن نامحرمی خلوت کرده اى و هیچ کس غیر از شما دو نفر در آن جا نیست نیز مراقب وسوسه هاى من باش. در چنین مکانى نفر سوم شیطان است. منبع کتاب نصایح ـ علی مشکینی ـ ص 159
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
وصيت نامه : شهيد مهدي ميرزائي تاكنون با خودم فكر كرده ام و گفته ام خداوندا چه شده و اعمالم چگونه او كار در آمده و مرا مورد چه امتحاني قرار دادي كه تاكنون توفيق شهادت نصيب من نگردانده اي؟ معبودا خدمت شاهدي در كارهايم، اعمالم، رفتارم، چه گناهاني كمبود و كه انجام ندادم نميتوانم اين بخشندگي و بزرگيت را با چه زباني بيان دارم، گرچه تاكنون از برملا كردن اعمالم در جمع بندگانت خودداري ورزيده اي و … آري در اين لحظات حسّاس هيچ چيز نمي خواهم جز اين كه مرا عفو و برايم دعا كنيد تا خداوند مرا پاك سازد از گناهاني كه مرنكب شده ام بگذرد.
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
ژان ژاک روسو، متفکر و روان شناس مشهور فرانسوی، برداشت منحصر به فردی از قرآن دارد; او می گوید: بعضی از مردم بعد از آن که مقدار کمی عربی یاد گرفتند، قرآن را خوانده، اما درست درک نمی کنند . اگر می شنیدند که محمد (ص) با آن کلام فصیح و آهنگ رسای عربی آن را می خواند، هر آینه به سجده می افتادند و ندا می کردند: ای محمد عظیم! دست ما را بگیر و به محل شرف و افتخار برسان . ما به خاطر یاری تو حاضریم که جان خویش را فدا سازیم! !
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
24- امام على عليه‏ السلام :اِنَّ اللّه‏َ ـ تَبارَكَ وَ تَعالى ـ اَخْفى اَرْبَعَةً فى اَرْبَعَةٍ : اَخْفى رِضاهُ فىطاعَتِهِ فَلا تَسْتَصْغِرَنَّ شَيئا مِن طاعَتِهِ ، فَرُبَّما و افَقَ رِضاهُ وَ اَ نْتَ لا تَعْلَمُ وَ اَخْفى سَخَطَهُ فى مَعصيَتِهِ فَلا تَستَصْغِرَنَّ شَيئا مِن مَعصيَتِهِ فَرُبَّما و افَقَ سَخَطَهُ مَعصيَتُهُو اَنتَ لا تَعلَمُ و اَخفى اِجابَتَهُ فى دَعوَتِهِ فَلا تَستَصغِرَنَّ شَيئا مِن دُعائِهِ فَرُبَّما و افَقَاِجابَتَهُ و اَنتَ لا تَعلَمُ و اَخفى وَليَّهُ فى عِبادِهِ فَلا تَستَصغِرَنَّ عَبدا مِن عَبيدِ اللّه‏ِ فَرُبَّمايَكونُ وَليَّهُ وَ اَنتَ لا تَعلَمُ ؛ خداوند تبارك و تعالى چهار چيز را در دلِ چهار چيز مخفى نموده است :خشنودى‏اش را در طاعتش مخفى نموده، پس مبادا كه چيزى از طاعت او را كوچكبشماريد ، زيرا ممكن است خشنودى او در همان باشد و تو نمى‏دانى . ناخشنودى‏اش رادر معصيتش مخفى كرده . پس مبادا كه چيزى از معصيت او را كوچك بشماريد ، زيراممكن است ناخشنودى او در همان باشد و تو نمى‏دانى .اجابتش را در دعاى از خود مخفى ساخته. پس چه بسا كه اجابت او در همان باشد وتو نمى‏دانى و ولىّ‏اش را در ميان بندگانش مخفى نموده است . پس مبادا هيچ بنده‏اى ازبندگان خدا را كوچك بشماريد ؛ زيرا اى بسا، همو ولىّ او باشد و تو نمى‏دانى. خصال ، ص ۲۰۹، ح ۳۱
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
24-قرآن در قيامت ينادى مناد قوم القيامة: (الا ان كل حارث مبتلى فى حرثه و عاقبة عمله، غير حرثة القرآن) فكونوا من حرثته و أتباعه و استدلوه على ربكم و استنصحوه على أنفسكم، و اتهموا عليه آراءكم، واستغشوا فيه أهواءكم. در روز قيامت فريادگرى ندا دهد: اگاه باشيد! امروز هر كس گرفتار بذرى است كه افشانده و گرفتار عاقبت كارى است كه انجام داده، مگر كسى كه بذر قرآن افشانده؛ پس پيروان آن باشيد. با قرآن خدا را بشناسيد و خود را با آن نصيحت كنيد و هرگاه نظر شما با قرآن مخالف شد، رأى خود را متهم كنيد و خواسته هاى خويش را در برابر قرآن نادرست بشماريد. خطبه 176.
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
3-مجمع البیان عنوان معروف: مجمع البیان فی تفسیر القرآن مؤلف: ابو علی الفضل بن الحسن الطبرسی ولادت: 468 ه. ق - 1076 میلادی، وفات: 548 ه. ق - 1154 میلادی مذهب مؤلف: شیعی اثنی عشری زبان تفسیر: عربی این تفسیر شریف به زبان فارسی نیز ترجمه و منتشر شده است تاریخ تالیف: 536 ه. تعداد جلد: 100 جزء در 5 مجلد معرفی تفسیر: مجمع البیان به اتفاق آراء شیعه و اهل سنت، در جامعیت، اتقان، استحکام مطالب، بی نظیر بودن ترتیب و تنظیم آنها و در روش تفسیر و تبیین مفاهیم آیات شریفه، منزلت خاص و جایگاه ویژه ای دارد. شیخ محمد شلتوت رئیس اسبق دانشگاه الازهر می گوید: مجمع البیان در بین کتابهای تفسیری قرآن بی همتاست. (طبقات مفسران شیعه/ج 2). مجمع البیان شامل مباحثی چون قرائت، اعراب، لغات، بیان مشکلات، ذکر موارد معانی و بیان، شان نزول آیات، روایات وارده و شرح و تبیین قصص و حکایات است. این تفسیر تا حد زیادی متاثر از تفسیر التبیان شیخ طوسی است. (دانشنامه قرآن/ج 1، ص 750)
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان   بسم الله الرحمن الرحیم   اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین.   خدایا من از تو میخواهم در آن آنچه تو را خوشنود کند و پناه می برم بتو از آنچه تو را بیازارد واز تو خواهم توفیق در آن برای اینکه فرمانت برم ونافرمانی تو ننمایم ای بخشنده سائلان
نماز جماعت سؤال 1: اگر نماز را فرادا بخوانم حواسم جمع تر است، آيا جايز است كه جماعت را به همين دليل ترك كنم و نماز را فرادا مي خوانم؟ جواب: شركت در نماز جماعت واجب نيست بلكه مستحب مؤكد است بنابراين اگر بتوانيد در نماز جماعت با توجه بيشتر شركت نماييد كه به ثواب فراوان آن نائل گرديد بهتر است و الاّ خواندن نماز فرادي هم مانعي ندارد ولي با وسوسه خود را از ثواب نماز جماعت محروم نكنيد.
سؤال: با سلام من در سجده دوم رکعت اول نمازم ذکر نماز را در حالی که تا نصفش را خوانده بودم را تمام نکرده ,دوباره از اول ذکر را تکرار کردم نمی دانم باید نمازم را دوباره بخوانم یا خیر .البته به این خاطر که حواسم پرت شد و ترسیدم اشتباه کرده باشم دوباره خواندم ولی بعد پشیمان شدم که چرا از اول خواندم پاسخ: تکرار ذکر اگر برای اطمینان از درست بجا آوردنن آن باشد اگر منجر به وسواس یا زیاد شدن رکن نشود اشکالی ندارد.
مسائل نماز سؤال: من در موقع نماز چادرم روی پیشانی ام را می گیرد و در بعضی موارد با ان سر بر سجده می گذارم ایا حتما باید به طور مستقیم پیشانی بر مهر قرار گیرد اگه اینطور است در صورت ندانستن این موضوع ایا نماز های من باطل هستند. پاسخ: پیشانی بدون مانع باید روی مهر قرار گیرد و اگر در مواقعی موانعی مثل چادر یا چیز دیگری مانع شد بدون اینکه سر از مهر بردارید آن مانع را برطرف کنید و سپس ذکر سجده را بگویید و اگر در گذشته این کار در اثر ندانستن مسأله رعایت نشده نمازها بی اشکال است هر چند احتیاطا بهتر است نمازهای خوانده شده را اعاده کنید.
سؤال 3: اگر نتوانيم در نماز جماعت حاضر شويم چه كنيم كه از فضيلت آن دور نباشيم؟ جواب: نماز خود را در اول با رعايت مستحبات آن بخوانيد انشاء الله خداوند ثواب فراوان به شما عطا مي فرمايد. و هر وقت توانستيد سعي كنيد در نماز جماعت شركت فرمائيد.
سؤال: اگر مبلغی پول به دندان پزشکی به علت ترمیم و پر کردن دندان هایمان بدهکار باشیم ایا تا زمانی که بدهکاری خود را پرداخت نکرده ایم نماز ها وغسل هایمان ایرادی پیدا میکند یا خیر؟ پاسخ: بدهکاری شما به دندانپزشک ارتباط به نماز و غسل ندارد (هرچند وظیفه شرعی شما این است که حقّ الناس به گردن نداشته باشید). سؤال: همراه داشتن پرپرندگان حرام گوشت مانند طوطی در نماز چه حکمی دارد؟ پاسخ: بطور کلی هر چیزی که روح ندارد مانند ( پر، پشم، کرک، استخوان و دندان ) که از هر حیوان بجز نجس العین جدا شود، نجس نیست و همراه بودن آن مبطل نماز نخواهد بود.
سؤال 2: من اعمالم را به خاطر محض خداوند انجام نمي دهم بلكه ريا مي كنم براي مقابله با اين عمل چه كنم؟ آيا براي مقابله با اين عمل مي توانم به نماز جماعت نروم؟ جواب: نوعي از ريا آن است كه شخص عمل را براي ديگران انجام دهد مثلاً اگر كسي او را ببيند نماز مي خواند و چنانچه تنها باشد نماز نمي خواند قطعاً شما به خاطر مردم نماز نمي خوانيد. بلي ممكن است وقتي ديگران شما را در مسجد مي بينيد خوشحال مي شويد. ولي اين مقدار ريا مضرّ به عبادت نيست. شركت در نماز جماعت را به اين جهت ترك نكنيد.
سؤال 4: در روايات اسلامي ثواب نماز جماعت چگونه ترسيم شده است؟ جواب: در روايتي وارد شده است كه اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند، هر ركعت از نماز آنان ثواب 150 نماز را دارد و اگر 2 نفر اقتدار كند هر ركعت از نماز آنان ثواب600 نماز را دارد و هر چه بيشتر شوند، ثواب نمازشان بيشتر مي شود تا به 10 نفر برسند وعده آنان كه از 10 گذشت، اگر تمام آسمان ها كاغذ و درياها مركب و درختها قلم و جن و انس و ملائكه نويسنده شوند، نمي توانند ثواب يك ركعت آن را بنويسند.
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
مروری بر جزء بیست و پنجم: 1- انسان هرگز از تقاضای نیکی و (نعمت) خسته نمی شود و هرگاه شر و بدی به او رسد بسیار مأیوس و ناامید می گردد. (49- فصلت) 2- هرگاه به انسان رحمتی از سوی خود عد از ناراحتی که به او رسیده بچشانیم، می گوید این به خاطر شایستگی و استحقاق من بوده است. (50- فصلت) 3- دین را برپا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید. (13- شوری) 4- کسانی که به قیامت ایمان ندارند در مورد آن شتاب می کنند ولی آنها که ایمان آورده اند پیوسته از آن هراسانند. (18- فصلت) 5- کسی که زراعت آخرت را بخواهد به کشت او برکت و افزایش می دهیم و بر محصولش می افزاییم و کسی که فقط کشت دنیا را بطلبد کمی از آن به او می دهیم اما در آخرت هیچ بهره ای ندارد. (20- شوری) 6- خداوند کسی است توبه را از بندگانش و بدیهای او را می بخشد و آنچه را انجام می دهید می داند. (25- شوری) 7- هرگاه خداوند روزی را برای بندگانش وسعت دهد در روی زمین طغیان و ستم می کنند. 8- هر مصیبتی که به شما برسد به خاطر اعمالی است که انجام داده اید. (30- شوری) 9- اگر تمکن کفار از مواهب مادی سبب نمی شد که همه مردم امت واحد شوید، ما برای کسانی که به خداوند رحمان کافر می شدند خانه هایی قرار می دادیم با سقف هایی از نقره و نرده بانهایی که از آن بالا روند. (33- زخرف)
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
درس بیست و پنجم از جزء بیست و پنجم: «نقش اعمال انسان در مصائب انسان» و ما اصبکم من مصیبه فیما کسبت ایدیکم و یعفوا عن کثیر. «سوره شوری، آیه 30» معنی آیه: هر مصیبتی به شما رسید به خاطر اعمالی است که انجام داده اید و بسیاری را نیز عفو می کند. نکات مهم آیه: 1- کلمه مصیبت به معنای هر باد ناملایمی است که به انسان برسد گویی از راه دور به قصد آدمی حرکت کرده تا به او رسیده است. 2- خطاب در این آیه اجتماعی و متوجه به جامعه است و لازمه اش این است که مراد به مصیبت هم مصائب عمومی و همگانی از قبیل قحطی، گرانی و با زلزله و امثال آن باشد. 3- منظور از «یعفوا عن کثیر» این است که خداوند بسیاری از همان گناهان و زشتی هایتان را می بخشاید و شما را به جرم آن نمی گیرد. 4- آیه فوق مثل آیه (41- روم) است که می فرماید: اگر فساد در خشکی و دریا پیدا شود بخاطر گناهانی است که مردم می کنند. 5- و مثل آیه (96- اعراف) است که می فرماید: اگر مردم شهرها ایمان می آورند و تقوی پیشه خود می کردند ما برکتهایی از آسمان و زمین به رویشان می گشودیم اما جای ایمان و تقوی تکذیب کردند. 6- و مثل آیه (11- رعد) که می فرماید: خداوند نعمت های هیچ قومی را دگرگون نمی سازد تا آنکه خودشان وضع خود را دگرگون کنند و رفتار خود را تغییر دهند. 7- این آیات و آیات دیگر همه دلالت بر اینکه بین اعمال آدمی و نظام عالم ارتباط خاصی برقرار است. اگر جوامع بشری عقاید و اعمال خود را بر طبق آنچه فطرت اقتضاء دارد وفق دهد خیرات به سویش سرازیر و درهای برکت به سویش باز می شود. و اگر در این دو مرحله به سوی فساد بگرایند، آسمان و زمین هم تباه می شود و زندگیشان را تباه می کند. 8- ممکن هم هست خطاب در آیه متوجه فرد فرد بشر شود آن وقت مراد از (مصیبت) ناملایماتی است که متوجه جان و مال و فرزند می شود و ناشی از گناهانی است که هر کس خودش مرتکب شده و خدا از بسیاری گناهان در می گذرد. (المیزان، جلد 35)
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
اگر مصائب به خاطر گناهان است پس مصائب انبیاء و اولیای الهی چگونه توجیه می شود؟ 1- همین که آیه شریفه مصائب را مستند به گناهان کرده دلیل است بر اینکه خطاب در آیه متوجه کسانی است که صدور گناه از آنان ممکن باشد. (که در نکات بعد به آن اشاره خواهد شد) 2- یکی از سنت های الهی آن است که اگر کسی گناه کند مجازات شود اما گاهی پای سنت دیگر به میان می آید مثل سنت امتحان یا سنت استدراج. در این صورت به جای عذاب، خداوند نعمت را به سویشان سرازیر می کند تا خوب به فساد خو بگیرند (عذاب تدریجی) که آیه (95 اعراف) به آن اشاره دارد لذا هرگز داشتن ثروت دلیل عزت و نداری دلیل ذلت نیست. فلسفه مصائب و گرفتاری ها چیست؟ 1- گاهی مصائبی که دامنگیر انسان می شود یک نوع مجازات الهی و هشدار است مثل موضوع آیه مورد بحث. به روایت زیر توجه کنید. حضرت علی (ع) از رسول گرامی اسلام (ص) نقل می کند که فرمود: این آیه (ما اصابکم من مصیبه) بهترین آیه در قؤآن مجید است. ای علی هر خراشی که از چوبی بر تن انسان وارد می شود و هر لغزش فدمی، بر اثر گناهی است که از او سر زده و آنچه خداوند در دنیا عفو می کند گرامی تر از آنست که در قیامت در آن تجدیدنظر فرماید و آنچه را که در این دنیا عقوبت فرموده عادل تر از آنست که در آخرت بار دیگر کیفر دهد. 2- مصائب و مشکلاتی که دامنگیر انبیاء و ائمه (ع) می شود برای ترفیع مقام یا آزمایش آنها بود و همچنین مصائبی که گریبان غیر معصومین را می گیرد جنبه آزمون دارد. 3- گاهی مصائب اثر تکوینی اعمال خود انسان است. مصائبی که بر اثر ندانم کاریها و عدم دقت و مشورت و سهل انگاری در امور حاصل می شود از این قبیلند.
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
فلسفه مصائب کوتاه سخن اینکه مصائب فلسفه های مختلفی دارد از قبیل: شکوفائی استعدادها، هشدار نسبت به آینده، آزمون الهی، بیداری از غرور و غفلت، کفاره گناهان و... احادیثی در مورد فلسفه مصائب 1- حضرت علی (ع) می فرماید: بلاها برای ظالم تأدیب است و برای مومنان امتحان و برای پیامبران درجه و برای اولیاء کرامت و مقام است. 2- امام صادق (ع) فرمودند: هنگامی که انسان گناهش افزون می شود و اعمالی که آن را جبران کند نداشته باشد خداوند او را گرفتار اندوه می کند تا گناهانش را تلافی کند. 3- امام علی (ع) در خطبه 178 نهج البلاغه می فرماید: هیچ ملتی از آغوش نعمت زندگی گرفته نشد مگر به واسطه گناهانی که انجام دادند زیرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمی دارد. هرگاه مردم در موقع نزول بلا و سلب نعمتها با صدق نیت به پیشگاه خدا تضرع کنند و با دلهای پر اشتیاق و آکنده از مهر خدا از او درخواست جبران نمایند، مسلماً آنچه از دستشان رفته به آنان باز می گرداند و هرگونه مفسده است برای آنان اصلاح می کند. (تفسیر نمونه- ج 20)
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و چهارم قرآن کریم : آيه 42 زمر أللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِى لَمْ تَمُتْ فِى مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِى قَضَى‏ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى‏ إِلَى‏ أَجَلٍ مُّسَمّىً إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‏ ترجمه خداوند است كه جان‏ها را به هنگام مرگشان به طور كامل مى‏گیرد، و (جان) آن را كه نمرده است در هنگام خواب (مى‏گیرد)، پس آن را كه مرگ بر او قطعى شده نگاه مى‏دارد و جان‏هاى دیگر را (كه مرگش فرا نرسیده) براى مدّتى معین (به جسم آنان) باز مى‏گرداند. بى شك در این (گرفتن و دادن روح هنگام خواب و بیدارى)، براى گروهى كه فكر مى‏كنند نشانه‏هایى بزرگ (از قدرت خدا) وجود دارد. نکته ها «یَتوفّى‏» از «وَفى‏» به معناى دریافت كامل امرى است و در مورد مرگ به معناى گرفتن جان به طور كامل است. سؤال: در آیه‏ى 61 سوره‏ى انعام مى‏فرماید: «توفّته رسلنا» فرشتگان ما جان را مى‏گیرند و در آیه‏ى 11 سوره‏ى سجده مى‏فرماید: «یتوفّاكم ملك الموت» ملك الموت جان شما را مى‏گیرد و این آیه مى‏فرماید: خدا جان‏ها را مى‏گیرد، كدام صحیح است؟ پاسخ: امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند براى عزرائیل «ملك الموت» یاورانى از فرشتگان قرار داده است كه جان مردم را مى‏گیرند و تحویل او مى‏دهند و او جان‏ها را با آنچه شخصاً قبض كرده به خدا تحویل مى‏دهد.(39) در حدیث مى‏خوانیم: به هنگام خواب روح در بدن مى‏ماند ولى نفس به آسمان مى‏رود و رابطه میان نفس و روح مثل رابطه خورشید و شعاع خورشید است. اگر خدا بخواهد و مرگش رسیده باشد روح نیز از بدن جدا و به نفس مى‏پیوندد وگرنه نفس از آسمان نازل و به روح ملحق مى‏شود.(40)