eitaa logo
سرباز رهبر
51 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
120 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هفتم قرآن کریم : آيه 17 تا 20 سوره طور إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِى جَنَّاتٍ وَنَعِيمٍ‏ فَاكِهِينَ بِمَآ آتَاهُمْ رَبُّهُمْ وَوَقَاهُمْ رَبُّهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ‏ كُلُواْ وَاشْرَبُواْ هَنِيئاً بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ مُتَّكِئِينَ عَلَى‏ سُرُرٍ مَّصْفُوفَةٍ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ‏ همانا پرهیزگاران در باغ‏ها(ى بهشت) و نعمت فراوان هستند. به آنچه پروردگارشان به آنان داده، شاد و مسرورند و پروردگارشان آنان را از عذاب دوزخ حفظ كرده است. (به آنان خطاب مى‏شود:) به خاطر اعمالى كه انجام مى‏دادید، گوارا بخورید و بیاشامید. تكیه كنان بر تخت‏هاى ردیف شده و آنان را با حورالعین (زیبا رویان سیاه چشم) به ازدواج در آوریم. نکته ها «هَنیئاً» یعنى چیزى كه رنج و تعبى در پى ندارد و گواراى وجود انسان مى‏گردد. برخلاف نعمت‏هاى دنیوى كه معمولاً قبل یا بعد آن رنج و سختى همراه دارد. «حور عین» از دو كلمه «حور» جمع «حوراء» به معناى سیاه چشم و كلمه «عین» جمع «عیناء» به معناى زیبا چشم تشكیل شده است. همسران بهشتى داراى چشمانى درشت، سیاه و زیبایند. انس با پاكان ونیكان و هم‏صحبتى با آنان، یكى از لذّت‏هاى بهشت است كه قرآن در موارد مختلف به این مجالس انس و سرور كه بر تخت‏هاى بهشتى تشكیل مى‏شود، اشاره داشته است. آیات 16 و 19 كه مربوط به كیفر و پاداش دوزخیان و بهشتیان است، بسیار شبیه یكدیگرند با یك تفاوت بسیار ظریف و آن اینكه در مورد دوزخیان مى‏خوانیم: «انما تجزون ما كنتم تعملون» ولى در مورد بهشتیان مى‏خوانیم: «هنیئاً بما كنتم تعملون» اولى «ما كنتم» است و دومى «بما كنتم». آرى كیفر دوزخیان به میزان عمل آنهاست نه بیشتر، به خصوص كه همراه كلمه «انّما» مطرح شده است، یعنى كیفر شما عین عمل شماست. ولى پاداش بهشتیان بسیار بیشتر از عملكرد آنان است و عمل آنان وسیله و بهانه‏اى براى دریافت آن همه لطف است. «هنیئاً بما كنتم تعملون»
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هفتم قرآن کریم : پيام ها 1- كلید بهشت، تقواست. «انّ المتقین فى جنّات» 2- مقایسه پایان كار خوبان و بدان، از بهترین شیوه‏هاى شناخت حق و باطل است. «هذه النّار... فى جنّات و نعیم» 3- براى اهل بهشت، انواع باغ‏ها و نعمت‏ها فراهم است. «جنات و نعیم» 4- گاهى در دنیا نعمت هست، امّا انسان به دلایلى نمى‏تواند از آن كامیاب شود، اما در بهشت هم نعمت هست و هم كامیابى. «جنات... فاكهین» 5 - نعمت‏ها، زمانى لذّت بیشترى دارند كه از طرف خداوند به عنوان محبّت و لطف باشد «آتاهم ربّهم» و در كنارش تلخى و دغدغه نباشد. «و وقاهم ربّهم» 6- كسى‏كه در دنیا با تقوا خود را حفظ كرد، در قیامت خداوند او را از عذاب دوزخ حفظ مى‏كند. «المتقین... وقاهم» 7- پرهیزكاران نباید به تقوا و عمل خود مغرور باشند كه همه‏ى نعمت‏ها و نجات‏بخشى‏ها از خداست. «أتاهم ربّهم... وقاهم ربّهم» 8 - آزادى و تكریم، لذّت نعمت را بیشتر مى‏كند. «كلوا و اشربوا هنیئاً» بهشتیان در خوردن و آشامیدن محدودیّت ندارند و با «هنیئاً» مورد تكریم قرار مى‏گیرند. 9- كامیابى، در سایه امنیّت، لذّت را بیشتر مى‏كند. «وقاهم ربّهم... كلوا واشربوا» 10- خوردنى‏هاى دنیوى همراه مشكلاتى در تهیه و حفظ و مصرف آن است، در نعمت‏هاى آخرت هرگز مشكلى نیست. «هنیئاً» 11- دلخوشى و رضایت در كنار استفاده از نعمت‏ها، شرط كمال كامیابى است. «فى جنّات و نعیم فاكهین... متّكئین على سُرر...» 12- آنان كه در دنیا از نگاه به نامحرمان چشم پوشیدند، در آخرت همسرانى زیباروى خواهند داشت. «المتقّین... زوّجناهم بحورعین»
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هفتم قرآن کریم : آيه 21 و 22 طور وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ مَآ أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَىْ‏ءٍ كُلُّ امْرِىٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ‏ وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاكِهَةٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ‏ ترجمه و كسانى كه ایمان آوردند و فرزندانشان، در ایمان از آنان پیروى كردند ما ذریّه آنان را به ایشان ملحق نموده و از پاداش عملشان هیچ نكاهیم. (آرى) هر كس در گرو كارى است كه كسب كرده است. و پى‏درپى آنان را میوه و گوشت از هر نوع كه بخواهند مى‏دهیم. نکته ها «ألَتنا» از ریشه «لوت» به معناى نقص است. «ما ألتناهم من عملهم» یعنى به خاطر الحاق فرزندان به پدران، چیزى از اجر پدران كم نمى‏كنیم. كلمه «رهین» به دو معناى گرو و همراه آمده است و اینكه مى‏فرماید: انسان رهین كار خود است، یعنى ملازم و همراه كار خود است. امام صادق‏علیه السلام در باره‏ى آیه «و الّذین آمنوا و اتّبعتهم...» فرمود: مراد فرزندانى هستند كه عمل آنها از پدران كمتر است ولى خداوند آنان را به پدران ملحق مى‏كند تا موجب چشم‏روشنى آنان گردند.(10) خداوند ابتدا ذرّیه‏ى مؤمنِ افراد با ایمان را به آنان ملحق مى‏سازد، «الّذین آمنوا... الحقنا بهم ذرّیتهم» سپس نعمت‏ها و امكانات آنجا را افزایش مى‏دهد. «أمددناهم بفاكهة»
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هفتم قرآن کریم : ویژگى‏هاى میوه‏هاى بهشتى: 1. فراوانى. «فاكهة كثیرة» زخرف، 73. 2. بى ضرر بودن. «فاكهة آمنین» دخان، 55. 3. زوجیّت. «من كلّ فاكهة زوجان» الرّحمن، 52 . 4. دائمى بودن. «أمددناهم بفاكهة» طور، 22. 5. مجاز بودن. «و لاممنوعة» واقعه، 33. 6. پذیرایى كریمانه. «فواكِهَ و هم مكرمون» صافّات، 42. 7. تنوّع. «فواكِهَ مما یشتهون» مرسلات، 42. 8. همراه با غیر میوه. «بفاكهة و لحم» طور، 42. 9. انتخابى بودن. «و فاكهة مما یتخیّرون» واقعه، 20. 10. دسترسى آسان. «قطوفها دانیة» حاقّه، 23.، «و ذلّلت قطوفها تذلیلا» انسان، 14. بگذریم كه میوه‏هاى بهشتى؛ تفاله، تخلیه، تغییر طعم و زحمت چیدن ندارد.10) كافى، ج‏3، ص‏250. پيام ها 1- در اسلام محور ایمان است، نه خانواده و خویشان. «واتبعتهم ذریتهم بایمان» 2- نتیجه ملحق شدن به راه حق نیاكان در دنیا، ملحق شدن به آنان در بهشت است. «و اتبعتهم... الحقنا بهم» 3- همراه بودن با نسل و فرزند، یكى از لذّات بهشتى است. «الحقنا بهم ذریتهم» 4- علاقه به فرزند حتّى در آخرت نیز وجود دارد. «الحقنا بهم ذریتهم» 5 - الحاق فرزندان در دنیا، سبب تنگ شدن مسكن و یا از دست دادن رفاه است ولى الحاق در بهشت هیچ كاستى ندارد. «و ما التناهم... من شى‏ء» 6- ملحق شدن نسل انسان به او، از آثار عمل نیك است. «الحقنا... بما كسب رهین» 7- مصرف میوه بر گوشت مقدّم است. «بفاكهة و لحم» 8 - در بهشت نیز سلیقه‏ها و تمایلات مختلف وجود دارد و به هر كس مطابق خواسته‏اش نعمت داده مى‏شود. «مما یشتهون»
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هفتم قرآن کریم : آيه 32 سوره نجم ألَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَآئِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِى بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّواْ أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى‏ ترجمه كسانى كه از گناهان بزرگ و زشتى‏هاى آشكار اجتناب مى‏كنند جز گناهان ناخواسته، بى‏شك پروردگارت (نسبت به آنان) آمرزشش گسترده است. او به شما داناتر است، آنگاه كه شما را از زمین پدید آورد و آنگاه كه شما در شكم مادرانتان جنین بودید، پس خود را بى‏عیب نشمارید كه او به تقواپیشگان داناتر است. نکته ها «فواحش» جمع «فاحشة» به هر گناهى گفته مى‏شود، نظیر زنا. براى كلمه «لَمَم» در روایات(58) و كتب لغت و تفسیر، معانى گوناگونى نقل شده است، از جمله: 1. گناهى كه ناخواسته و بدون اصرار باشد. 2. گناهى كه تصمیم بر آن گرفته شده باشد، ولى عملى نشود. 3. گناهى كه بعد از آن عذرخواهى و توبه صورت گرفته باشد. 4. گناهى كه وعده عذاب براى آن داده نشده باشد. 5. گناهى كه براى ارتكاب آن، حدّى تعیین نشده باشد. مسئله بزرگ و كوچكى گناه در قرآن بارها مطرح شده است،(59) و این‏كه تمام اعمال انسان ضبط شده، «كل صغیر و كبیر مستطر»(60) و پرونده عمل انسان در روز قیامت گشوده مى‏شود، «و نخرج له یوم القیامة كتاباً یلقاه منشوراً»(61) و در این هنگام فریادش بلند مى‏شود: «یا ویلتنا ما لهذا الكتاب لایغادر صغیرة و لاكبیرة الا احصاها»(62) این چه كتابى است كه در ثبت تمام اعمال كوچك و بزرگ فروگذار نكرده است. امام رضاعلیه السلام گناهان كبیره را بدین صورت فهرست كرده‏اند: قتل نفس، زنا، سرقت، شراب‏خوارى، نارضایتى و عاق والدین، فرار از میدان جنگ، تصرّف ظالمانه در مال یتیم، خوردن گوشت مردار، خون، گوشت خوك و آنچه به غیر نام خدا ذبح شده، رباخوارى، رشوه‏خوارى، قمار، كم فروشى، تهمت به زنان پاكدامن، لواط، گواهى ناحق، ناامیدى از رحمت خداوند، ایمن دانستن خود از عذاب الهى، یأس از رحمت الهى، كمك و تكیه به ظالمان، سوگند دروغ، حبس و ندادن حق دیگران، دروغ، تكبّر، اسراف، تبذیر، خیانت، كوتاهى در انجام حج، دشمنى با اولیاى خدا، اشتغال به لهو و لعب و اصرار بر گناه.(63) امام باقرعلیه السلام به مناسبت جمله «فلاتزكّوا انفسكم» فرمودند: به نماز و زكات و روزه و عبادات خود افتخار نكنید كه خداوند اهل تقوا را بهتر مى‏شناسد.(64) از امام صادق‏علیه السلام پرسیدند: آیا جایز است كسى از خودش تعریف و ستایش كند؟ فرمود: اگر اضطرار پیش آمد، مانعى ندارد، سپس فرمودند: آیا نشنیده‏اى كه یوسف نزد حاكم مصر از خود ستایش كرد و فرمود: «اجعلنى على خزائن الارض انّى حفیظ علیم»(65) مرا مسئول درآمدها و محصولات زمین قرار بده زیرا كه من حافظ بیت المال و فردى آگاهم. امام على‏علیه السلام هنگامى كه شنید گروهى براى فخر فروشى به یكدیگر مى‏گویند، ما دیشب را تا صبح نماز خواندیم و دیروز روزه بودیم، فرمود: من دیشب خوابیدم و دیروز روزه نبودم. بنابراین، گاهى باید براى جلوگیرى از غرور خود یا دیگران، این گونه سخن گفت. فردى یهودى نزد رسول خداصلى الله علیه وآله آمد و معجزات حضرت موسى را به رخ پیامبر كشید، آن حضرت فرمود: نارواست كه انسان از خود ستایش كند، ولى براى روشن شدن تو مى‏گویم: حضرت آدم براى توبه خود، حضرت نوح براى نجات از غرق شدن، حضرت ابراهیم براى نجات از آتش و حضرت موسى براى نجات از ترس، خدا را به حقّ محمّد و آل محمّدعلیهم السلام سوگند دادند، اى یهودى! اگر موسى مرا مى‏دید، به من ایمان مى‏آورد. حضرت مهدى از نسل من است كه حضرت عیسى براى یارى او از آسمان فروآید و پشت سر او نماز خواند.
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هفتم قرآن کریم : نكاتى در باره گناه و نافرمانى‏ اهمیّت مسأله‏ مخالفت فرمان خداوند هر چه باشد، بزرگ است، ولى با این حال همه گناهان در یك سطح نیستند، برخى گناهان همچون دروغ و غیبت، زشتى بیشترى دارند و از كیفر سخت‏ترى برخوردارند. علاوه بر آنكه زمان گناه، مكان گناه، قصد گناهكار، علم و جهل او نسبت به گناه، اصرار و عدم اصرار بر گناه نیز در آن اثر مى‏گذارد. ارزش هر انسانى به مقدارى است كه در برابر گناه مقاومت مى‏كند. اگر براى یك مثقال طلا گناه كردیم، ارزش ما یك مثقال است و اگر براى صد مثقال، ارزش ما صد مثقال است. امام على‏علیه السلام فرمود: به خدا سوگند اگر كره زمین (اقالیم سبعه) را به من دهند تا براى گرفتن پوست جوى از دهان مورچه‏اى مرتكب گناه شوم، این كار را نخواهم كرد.(66) امام على‏علیه السلام فرمودند: بدترین گناه، گناهى است كه انسان آن را سبك یا كوچك بشمارد. «اشدّ الذنوب ما استخف به صاحبه»(67) در روایات مى‏خوانیم: همانا دوست پیامبر كسى است كه مطیع خدا باشد، گرچه نسبتى با حضرت نداشته باشد و دشمن پیامبر، كسى است كه نافرمانى خدا كند، گرچه از نزدیكان حضرت باشد. «انّ ولىّ محمّد مَن اطاع اللّه و اِن بعدت لحمته و انّ عدوّ محمّد مَن عصى اللّه و اِن قَرُبت قرابته»(68)
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هفتم قرآن کریم : تبدیل گناه صغیره، به كبیره‏ بعضى عوامل و شرایط، گناهان صغیر را به كبیره تبدیل مى‏كند، از جمله: اصرار بر صغیره، سبك شمردن گناه، شادى كردن هنگام گناه، انجام دادن گناه از روى طغیان، مغرور شدن به مهلت‏هاى الهى، آشكارا گناه كردن، گناه بزرگان و افراد برجسته. آثار گناه‏ قساوت دل، سلب نعمت، ردّ دعا، تغییر رزق، محروم شدن از بعضى عبادات نظیر نماز شب، بلاى ناگهانى، قطع باران، ویرانى خانه، رسوایى و خوارى، كوتاهى عمر، زلزله، فقر و نادارى، اندوه و بیمارى، تسلط اشرار، كه براى هر یك از این آثار، آیات و روایاتى وارد شده است.
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هفتم قرآن کریم : راههاى جبران گناه‏ 1. نماز. «اقم الصلاة... انّ الحسنات یذهبن السّیئات»(69) 2. استغفار براى خود و دیگران(شفاعت). «فاستغفروا اللّه و استغفر لهم الرسول»(70) 3. انفاق. «صدقة السرّ تكفّر الخطیئة»(71) 4. حل مشكلات مردم. «من كفّارات الذنوب العظام اغاثة الملهوف»(72) 5. ایمان و كارهاى نیك. «و الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات لنكفّرنّ عنهم سیّئاتهم»(73) 6. پرهیز از گناهان كبیره. «ان تجتنبوا كبائر... نكفّر عنكم»(74) 7. توبه و جبران بدى‏ها. «الاّ مَن تاب و آمن و عمل عملاً صالحا فاولئك یبدّل اللّه سیّئاتهم حسنات»(75) 8. شركت در جنگ و جهاد و شهادت. «و قاتلوا و قتلوا لاكفّرنّ عنهم سیئاتهم»(76) 9. سلام كردن، طعام دادن و نماز شب. «ثلاث كفّارات: افشاء السّلام و اطعام الطّعام و الصلاة بالّیل و النّاس نیام»(77) 10. ذكر صلوات بر محمد و آل محمد. «من لم یقدر على ما یكفر به ذنوبه فلیكثر من الصلوات على محمد و آل محمد فانها تهدم الذنوب ذنبا»(78) حساب تزكیه نفس و خودستایى، از حساب بیان نعمت‏هاى الهى جداست. خداوند در این آیه مى‏فرماید: خودتان را ستایش نكنید، «فلاتزكّوا أنفسكم» ولى در جاى دیگر مى‏فرماید: «و امّا بنعمة ربّك فحدّث»(79) نعمت‏ها و الطاف خدا را بیان كن.58) كافى، ج‏2، ص‏422. 59) نساء، 31 ؛ كهف، 49 ؛ شورى، 37 ؛ قمر، 53. 60) قمر، 53. 61) اسراء، 13. 62) كهف، 49. 63) تفسیر نورالثقلین. 64) تفسیر كنز الدقائق. 65) یوسف، 55. 66) نهج‏البلاغه، خطبه 224. 67) نهج البلاغه، حكمت 477. 68) وسائل، ج‏15، ص 238. 69) هود، 114. 70) نساء، 64. 71) غررالحكم. 72) وسائل، ج‏16، ص‏373. 73) عنكبوت، 7. 74) نساء، 31. 75) فرقان، 70. 76) آل‏عمران، 195. 77) وسائل، ج 12، ص‏59. 78) بحار، ج‏91، ص‏47. 79) ضحى، 11
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و هفتم قرآن کریم : پيام ها 1- با بیان نشانه‏ها، خوبان را معرّفى كنیم. «الّذین أحسنوا بالحسنى... الّذین یجتنبون» 2- انجام كارهاى خوب، زمانى ارزشمند است كه همراه با تقوا و دورى از گناه باشد. «أحسنوا... یجتنبون الكبائر» 3- اجتناب از گناه باید سیره و ملكه انسان باشد. «یجتنبون» (فعل مضارع نشانه استمرار و دوام است) 4- روشن‏ترین نشانه نیكوكاران، دورى از گناهان كبیره و گناهانى است كه قبح بیشترى دارند. «الّذین أحسنوا... الّذین یجتنبون كبائر الاثم و الفواحش» 5 - نزدیك شدن به گناه، انسان را به گناه مى‏كشاند. (لذا قرآن، واژه اجتناب و دورى از گناه را به كار برده است.) «یجتنبون كبائر» 6- در زمین به سراغ فرشته نگردید، انسان، جایزالخطا است و حتّى نیكوكاران در معرض لغزش و خطا هستند. «الّذین أحسنوا... الّذین یجتنبون... الاّ اللّمم» 7- مربّى باید خطاپوش باشد و از یك سرى لغزش‏ها، گذشت كند. «الاّ اللّمم» 8 - از گناهانى كه لحظه‏اى انجام مى‏گیرد و لجاجت و اصرارى بر آن نیست، باید گذشت. «الاّ اللّمم» 9- انگیزه در عمل، اثر دارد. گناهانى كه با انگیزه سرپیچى و نافرمانى صورت نمى‏گیرد، مورد عفو است. «الاّ اللّمم» 10- مغفرت الهى، دلیل و توجیهى براى گناه كردن نیست، در هر حال باید از گناه اجتناب كنیم. «یجتنبون... واسع المغفرة» 11- حتّى مرتكبین گناه كبیره، نباید از رحمت الهى مأیوس شوند. «انّ ربّك واسع المغفرة» 12- خداوند، هم علم دارد و هم قدرت ولى در عین حال خطاپوش است. «واسع المغفرة هو أعلم بكم اذ أنشأكم من الارض» 13- خداوند نه تنها امروز ما، بلكه دوران پست جنینى ما را نیز مى‏داند، پس فخرفروشى نكنیم. «اذ أنتم أجنّة فى بطون أمّهاتكم» 14- كسانى كه از گناه دورى مى‏كنند، گرفتار خودستایى نشوند. «یجتنبون الكبائر... فلاتزكّوا أنفسكم» 15- توجّه به ناچیزى و ضعف و ذلت سابق، انسان را از خودستایى باز مى‏دارد. «اذ أنتم اجنّة فى بطون أمّهاتكم فلاتزكّوا أنفسكم» 16- اصلاح رفتار مردم باید از طریق اصلاح عقاید باشد. عقیده به علم و نظارت الهى انسان را از خودستایى باز مى‏دارد. «هو أعلم... فلاتزكّوا انفسكم» 17- اگر كمالى داریم همه از اوست، چرا به خود افتخار مى‏كنیم. «أنشأكم من الارض... فلاتزكّوا أنفسكم» 18- با تظاهر به تقوا، انسان متّقى نمى‏شود. «هو أعلم بمن اتّقى»
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
نگرانی های پیامبر و تسلّی خداوند"قسمت اول" نگران سرنوشت رهبری: برای رسول خدا به عنوان «رهبر»، تداوم «راه» بسیار مهم بود. فلسفه سیاسی اسلام نیز قالب «امامت» و «وصایت» را برای تداوم راه پیامبر و استمرار حاکمیت اسلامی پس از رحلت آن حضرت، پیش بینی کرده بود. بارها و بارها آن حضرت، نسبت به جانشینی خویش و وصیّ خود، سخن گفته، رهنمود داده و تکلیف را معیّن کرده بود. اما صریح ترین و اساسی ترین و به یادماندنی ترین شکل آن اعلام و تعیین، حادثه «غدیرخم» بود، آن هم با فرمان صریح و قطعی خداوند که حکم پروردگار را به مردم ابلاغ کند. نزول آیه«یا ایها الرسول بلّغ ما انزل الیک من ربّک...» مائده/ 67 در این راستا بود، اما رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بازهم بیمناک از پیامد این اعلام، و نگران از واکنش مردم نسبت به آن بود، چون رگ و ریشه های جاهلی بازمانده در فکر و دل برخی از اصحاب را می شناخت و کمی تأمّل و درنگ نسبت به اظهار و ابلاغ آن پیام داشت. تأکید آیه بر این که «خداوند تو را از گزند مردم حفظ می کند؛ واللّه یعصمک من الناس» اشعار به همین دلواپسی های پیامبر خدا دارد.پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نسبت به این که قریش، پس از رحلت آن حضرت با علی علیه السلام و مسأله خلافت چه خواهند کرد و مظلومیّت این خاندان و کنار زدن امیرمؤمنان از صحنه سیاسی وحق قطعی و مشروعش، بارها اظهار نگرانی کرده بود و وقایع بعدی را به حضرت علی علیه السلام یادآور شده بود. آن پیامبر دلسوز و آینده نگر، پیش بینی می فرمود که فاسقان و طغیانگران قریش، علی علیه السلام را مظلوم سازند و به آن حضرت چنین ابراز می کرد که: بیم آن دارم که اگر بر سر خلافت و حق خویش با آنان به کشمکش بپردازی و منازعه کنی، تو را بکشند. و می فرمود: امّاالّتی اخافُها علیه، فَغَدْرُقریشٍ به من بعدی آنچه بر او نسبت به آن بیم دارم، آن است که قریش پس از من با او از در نیرنگ و حیله در آیند.و... دیدیم که نگرانی حضرت رسول به جا بود و مظلومیت و محرومیت 25 ساله امیرالمؤمنین از حق خویش، شاهدش.
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
روز قدس چیست؟ کدامین هدف ملت و جمهوری اسلامی را تامین می‌کند؟ روز قدس ناظر به کدام آرمان اسلام و قرآن است؟ چرا روز قدس را گرامی می‌داریم؟ چرا همگرایی جهان اسلام در روز قدس تحقق می‌یابد و نقش روز قدس در ظهور قدرت اسلام چه می‌باشد؟ هر سال که هنگام بحث روز جهانی قدس می‌شود باید به این سوالات و پاسخ‌های آن فکر کرد.امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در جملاتی کوتاه به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند. ایشان می‌فرمایند؛ «روز قدس یک روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز قدس روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملت‌ها با ابرقدرت هاست. روز قدس روزی است که باید به همه قدرت‌ها هشدار دهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما و عمال خبیث شما نیست. روز قدس روز حیات اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیاء کرد.» امام (ره) دستور کار مسلمانان را به بهانه روز قدس مشخص کرده است. مبتنی بر این دستور، کار جهاد با تبهکاران جهانی و در رأس آن‌ها آمریکا و انگلیس و پایگاه نظامی منطقه‌ای آنان یعنی رژیم اشغالگر قدس و نیز نوکران آن‌ها در منطقه و جهان باید وظیفه هر مسلمان انقلابی و آزاده در جهان با هر عقیده یا مذهب تلقی شود.کسانی که آرزو دارند روزی شعار مرگ بر آمریکا و انگلیس و اسرائیل غاصب از زبان ملت ایران و ملت‌های منطقه و جهان حذف شود، عملا در صف مستکبرین عالم عمل می‌کنند و راهبرد امام (ره) در مقابله با کفر و استبداد جهانی را قبول ندارند. کسانی که مرزبندی با آمریکای ستمکار ندارند و به صلح و سازش با او می‌اندیشند، اسلام را در سیطره قدرت‌های جهانی بویژه آمریکا می‌خواهند.
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
27- استهزاء قرآن! من قرأ القرآن فمات فدخل النار، فهو ممن كان يتخذ آيات الله هزوا. كسى كه قرآن خوانده سپس از دنيا رفته و با اين وجود وارد جهنم شود، در واقع او از كسانى است كه آيات خدا را به تمسخر و استهزاء گرفته است. حكمت 228.
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
27- پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله :اِنَّ يَومَ الجُمُعَةِ سَيِّدُ الاَيّامِ يُضاعِفُ اللّه‏ُ فيهِ الحَسَناتِ وَ يَمحو فيهِالسَّيِّئاتِ وَ يَرفَعُ فيهِ الدَّرَجاتِ وَ يَستَجيبُ فيهِ الدَّعَواتِ وَ يَكشِفُ فيهِ الكُرُباتِ وَ يَقضىفيهِ الحَوائِجَ العِظامَ وَ هُوَ يَومُ المَزيدِ ، للّه‏ِِ فيهِ عُتَقاءُ و طُـلَقاءُ مِنَ النّارِ ما دَعا بِهِ اَحَدٌ مِنَالنّاسِ وَ قَد عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرمَتَهُ اِلاّ كانَ حَقّـا عَلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ اَنْ يَجْعَلَهُ مِن عُتَقائِهِوَ طُلَقائِهِ مِنَ النّارِ ؛ روز جمعه ، سرور روزهاست . در اين روز خداوند ، خوبى‏ها را چند برابر مى‏كند وبدى‏ها و گناهان را پاك مى‏كند و درجات را افزايش مى‏دهد و دعاها را مستجاب مى‏نمايد و رنج و اندوه‏ها را برطرف مى‏سازد و حاجت‏هاى بزرگ را برآورده مى‏كند،روز افزونى و فراوانى است . در اين روز ، خداوند بسيارى را از آتش مى‏رهانَدو آزاد مى‏كند . اَحَدى از مردم در اين روز دعا نكند ، به شرط آن‏كه حق و حرمتآن را بشناسد ، مگر آن‏كه بر عهده خداوند عزّوجلّ است كه او را از رها و آزادشدگاناز آتش ، قرار دهد. كافى ، ج ۳، ص ۴۱۴، ح ۵
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
6-تفسیر نمونه عنوان معروف: تفسیر نمونه مؤلف: آیت الله ناصر مکارم شیرازی و جمعی از دانشمندان ولادت: 1347 ه.ق - 1926 میلادی مذهب مؤلف: شیعه اثنی عشری زبان تفسیر: فارسی (به زبانهای انگلیسی، عربی و اردو نیز ترجمه شده است) تعداد جلدها: 27 جلد معرفی تفسیر: تفسیر نمونه از متداول ترین تفاسیر فارسی عصر ماست که به زبان ساده و گویا و قابل استفاده برای عموم به نگارش در آمده و مورد استقبال اقشار مختلف قرار گرفته است. این تفسیر شامل همه آیات قرآن کریم بوده و مهم ترین ویژگی آن عصری و اجتماعی بودن است. زیرا مناسب با نیازها و پرسش های عصر پیام قرآن را با زبان روز تبیین کرده و از مباحث فنی و کلاسیک ادبی پرهیز نموده است. جلوه دیگر این تفسیر در گرایش به جنبه های هدایتی و تربیتی است که مؤلفان آن را تعقیب می کنند. شیوه ارائه مطالب در این تفسیر چنین است که در آغاز، پس از بیان نکات کلی و عام در هر سوره، به فضای حاکم بر سوره، سبک و سیاق و موضوعات مهم مطرح شده در سوره اشاره می شود، آنگاه به مضمون آیه پرداخته و با روشی تحلیلی مسائل زندگی و هدایت انسان تشریح می شود.
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
وصيت نامه : شهید غلامرضا جوکار پيام من به برادران ودوستانم اينستكه دربرابردشمنان اسلام وقرآن برخيزندوسلاح به دست گرفته وچنان سيلي به آنها بزنيدكه ازجايشان بلندنشوندراه شهداء راادامه داده وسنگرآنهاراخالي نگذاريد،من به دانش آموزان وهم كلاسيهايم اينكه همجنان بادرس خواندن باجهل وبيسوادي مبارزه كنيد خدا مي داند كه من با آگاهي كامل و ديد صحيح به جبهه حق عليه باطل مي روم نه از روي هوا و هوس و احساسات ، اميدوارم كه خداوند بزرگ اين قدم كوچك را از من بپذيريد . و در اين جا سخني با ملت ايران دارم گر چه كوچكتر از آنم كه خواسته باشم به اين ملت بزرگ پيام دهم ولي به عنوان مسئوليتي كه در خود احساس مي كنم . پيامم اين است كه بيدار و هوشيار باشيد واز خون شهيدان پاسداري نمائيد و نگذاريد خون عزيزان ما پايمال گردد .
دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان   بسم الله الرحمن الرحیم   اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.   خدایا روزی کن مرا در آن فضیلت شب قدر را وبگردان در آن کارهای مرا از سختی به آسانی وبپذیر عذرهایم وبریز از من گناه وبارگران را ای مهربان به بندگان شایسته خویش.  
هدایت شده از  حجه الاسلام شیخ حسن بابایی