هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
آیه 59 و 60 عنکبوت
الَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
وَكَأيِّن مِّن دَآبَّةٍ لَّا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
(مؤمنان صالح) كسانى هستند كه (در برابر مشكلات) صبر (و استقامت) كرده و بر پروردگارشان توكّل مىكنند.
و چه بسا جنبندهاى كه نمىتواند روزى خود را تأمین كند، خداست كه به او و به شما روزى مىدهد و اوست شنواى دانا.
نکته ها
كلمهى «تحمل» از ریشهى «حمالة»، به معناى كفالت و برعهده گرفتن است و ممكن است مراد از حمل رزق، ذخیرهسازى براى آینده باشد.
در آیهى 56 به هجرت سفارش شد، در این آیه مىفرماید: مهاجرانِ در راه خدا نگران رزق و معاش خود نباشند، خدایى كه به انبوه جنبندههاى ناتوان رزق و روزى مىدهد، رزق شما را هم خواهد داد.
پيام ها
1- صبر و توكّل، دو نمونهى روشن از عمل صالح است. «عملوا الصّالحات... الّذین صبروا و... یتوكّلون»
2- ربوبیّت خداوند، زمینهى توكّل بر اوست. «على ربّهم یتوكّلون»
3- فشارهاى روحى و مشكلات زندگى از موانع راه نیكوكاران است، كه باید با صبر و توكّل آنها را برطرف كرد. «صبروا - یتوكّلون»
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
4- رمز موفقیّت و سعادت در چهار چیز است:
الف: ایمان و انگیزه. «آمنوا»
ب: كار و كوشش. «عملوا»
ج: استمرار و استقامت. «صبروا»
د: توكّل بر خدا، در برابر وسوسهها و نگرانىها. «على ربّهم یتوكّلون»
5 - توكّل بر خداوند، باید همراه بكارگیرى تمام توان و استقامت درونى باشد. («صبروا» خبر از گذشته است كه آنان تمام توان خود را قبلاً به كار گرفتهاند و «یتوكّلون» خبر از آینده مىدهد، یعنى در برابر خطرات و حوادث آینده و پیشبینى نشده، بر خداوند توكّل مىنمایند.)
6- براى تقویت ایمان و توكّل بر خداوند، به الطاف الهى نسبت به موجودات دیگر توجّه كنیم. «و كایّن من دابّة»
7- رزق و روزى به زرنگى نیست. «لا تحمل رزقها اللّه یرزقها و ایاكم»
8 - براى خداوند، رزق دادن به جنبندههاى ناتوان و انسانهاى سالم و كاردان، یكسان است. «یرزقها و ایّاكم»
9- علم و آگاهى خداوند ضامن تأمین روزى موجودات است. «السمیع العلیم»
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
آيه69 عنکبوت
وَالَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ
ترجمه
و كسانى كه در راه ما (تلاش و) جهاد كردند، راههاى (قرب به) خود را به آنان نشان خواهیم داد و همانا خداوند با نیكوكاران است.
پيام ها
1- براى رسیدن به هدایت ویژهى الهى، تلاش لازم است و باید گام اوّل را خود انسان بردارد. «جاهدوا - لنهدینّهم»، چنانكه در جاى دیگر مىفرماید: «اِن تنصروا اللَّه ینصركم»
2- گاهى، یك گام و یك لحظه تلاش خالصانه، هدایت و نجات ابدى را به دنبال دارد. («جاهدوا» به صورت ماضى و «لنهدینّهم» به صورت مضارع و مستمرّ آمده است.)
3- در مدیریّت و رهبرى، لازم نیست تمام ابعاد كار از روز اوّل روشن باشد، همین كه گامى الهى بر داشته شد، در وسط راه، هدایتهاى غیبى مىآید. «جاهدوا - لنهدینّهم»
4- آنچه به تلاشها ارزش مىدهد، خلوص است. «فینا»
5 - راههاى وصول به قرب الهى، محدودیّتى ندارد. «سبلنا»
6- به وعدههاى خداوند اطمینان داشته باشیم. «لنهدینّهم» (حرف لام و نون تأكید، نشانههاى تأكید است)
7- نشانهى نیكوكار بودن، تلاش در راه حقّ و اخلاص است. «جاهدوا فینا - لمع المحسنین»
8 - همراه بودن خداى بزرگ با بندهاى ضعیف، یعنى رسیدن انسان به همه چیز. «انّ اللّه لمع المحسنین» چنانكه در دعاى عرفهى امام حسینعلیه السلام مىخوانیم: «ماذا فقد مَن وجدك و ماذا وجد مَن فقدك» هر كه تو را یافت، چه كمبودى دارد و هر كه تو را از دست داد، چه دارد؟
9- خداوند، هم راه قرب را به ما نشان مىدهد و هم تا رسیدن به مقصد، دست ما را مىگیرد. «لنهدینّهم... مع المحسنین»
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
آيه 37 سوره روم
أَوَلَمْ يَرَوْاْ أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقْدِرُ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
ترجمه
آیا ندیدند كه خداوند براى هر كس بخواهد (طبق حكمت)، روزى را گسترش مىدهد و (یا) تنگ مىسازد؟ البتّه در این (توسعه و ضیق) براى كسانى كه ایمان مىآورند نشانههایى قطعى است.
نکته ها
كلمهى «یقدر» از «قدر»، هم به معناى اندازهگیرى است و هم به معناى سختگیرى؛ امّا در اینجا چون در كنار «یبسط» آمده، مراد تنگى و سختى است.
پيام ها
1- توجّه به اینكه رزق به دست خداست، انسان را از یأس و ناامیدى باز مىدارد. «یقنطون اَوَلم یروا»
2- انسان باید براى كسب معاش تلاش كند، ولى بداند كه تقدیر معیشت به دست خداست. «اللّه یبسط - یقدر»
3- در همهى قرآن توسعهى روزى، قبل از تنگى آن مطرح شده است و این نشانهى رحمت گستردهى اوست. «یبسط - یقدر»
4- توسعهى روزى را به خاطر زرنگى خود ندانیم. «ان اللّه یبسط الرّزق»
5 - اگر توسعه و تنگى روزى به دست اوست، این همه حرص چرا؟ «انّ اللّه یبسط الرزق... و یقدر»
6- تنها اهل ایمان از دقّت در روزى رسانى خداوند، درس و عبرت مىگیرند. (ولى افراد غافل همه چیز را سطحى مىپندارند.) «لآیات لقوم یؤمنون»
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
آيه 41 روم
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
ترجمه
به خاطر كارهایى كه مردم انجام دادهاند، فساد در خشكى و دریا آشكار شده است، تا (خداوند) كیفر بعضى اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوى حقّ) بازگردند.
نکته ها
امام صادقعلیه السلام فرمود: «حیات جنبندگان در خشكى و دریا وابسته به باران است كه اگر باران نبارد، در خشكى و دریا فساد مىشود و همین كه گناهان انسان زیاد شد، باران نازل نمىشود».
در آیهى 30 سورهى شورى مىخوانیم: «ما أصابكم من مصیبة فبما كسبت أیدیكم و یعفوا عن كثیر» هر مصیبتى به شما رسد به خاطر عملكرد شماست، ولى بدانید كه خداوند به خاطر رحمت و لطفش از بسیارى گناهانتان مىگذرد. (اگر بخواهد كیفر همهى كارهاى شما را بدهد، احدى روى زمین باقى نمىماند.) برخى سختىها و تلخىهاى دنیوى، گوشهاى از كیفر گناهان انسان است. تفسیر راهنما.
پيام ها
1- شرك، سبب فساد و تباهى در زمین است. «عمّا یشركون - ظهر الفساد»
2- اعمال انسان، در طبیعت اثر مىگذارد. اعمال نارواى انسان، مانع از سودبخشى آب و خاك و عامل بروز پدیدههاى ناگوار است. «ظهر الفساد فى البرّ و البحر بما كسبت أیدى النّاس»
3- فساد محیط زیست، به خاطر عملكرد انسان است. «ظهر الفساد... بما كسبت...»
4- همهى كیفرها به قیامت واگذار نمىشود، بلكه بعضى كیفرها در همین دنیا تحقّق مىیابد. «لیذیقهم بعض الّذى»
5 - آنجا كه هدف هشدار و اصلاح است، گاهى اندكى تنبیه كافى است. «لیذیقهم بعض الّذى عملوا لعلّهم یرجعون»
6- هدف از چشاندن كیفر بعضى گناهان، توبه و بازگشت است. «لعلّهم یرجعون» (باید از بلاها درس گرفت.)
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
آيه 13 لقمان
وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَابُنَىَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
ترجمه
و (یاد كن) زمانى كه لقمان به پسرش در حال موعظهى او گفت: فرزندم! چیزى را همتاى خدا قرار نده، زیرا كه شرك (به خدا)، قطعاً ستمى بزرگ است.
نکته ها
موعظه، یكى از راههاى دعوت به حقّ است و هیچ كس از آن بىنیاز نیست. یكى از نامهاى قرآن، موعظه است. «قد جائتكم موعظة من ربّكم» و در كتابهاى حدیث، فصلى مخصوصِ مواعظ به چشم مىخورد.
در برخى روایات آمده است: گاهى پیامبرصلى الله علیه وآله به جبرئیل مىفرمود: «مرا موعظه كن». حضرت علىعلیه السلام نیز گاهى به بعضى از یارانش مىفرمود: «مرا موعظه كن، زیرا در شنیدن اثرى است كه در دانستن نیست».230) یونس، 57.
پيام ها
1- شیوههاى تربیتِ فرزند را از بزرگان بیاموزیم. «و اذ قال لقمان لابنه»
2- در موعظه باید ابتدا، ذهن و حواسّ شنونده را به خود متوجّه كنیم. «یا بنىّ»
3- موعظه باید بر اساس حكمت باشد. «و لقد آتینا لقمان الحكمة... و هو یعظه»
4- فرزند، به نصیحت نیاز دارد. از فرزندانمان غافل نشویم. «قال لقمان لابنه»
5 - در تبلیغ، ابتدا از نزدیكان خود شروع كنیم. «قال لقمان لابنه»
6- از بهترین راههاى تربیت صحیح فرزند، گفتگوى صمیمى با اوست. «و هو یعظه یا بنىّ»
7- از رسالتهاى پدر نسبت به فرزند، موعظه است. «قال لقمان لابنه و هو یعظه»
8 - با نوجوان باید با زبان موعظه سخن گفت، نه سرزنش. «و هو یعظه یا بنىّ»
9- موعظه باید با محبّت و عاطفه همراه باشد. «یا بنىّ»
10- یكى از شرایط تأثیر موعظه، احترام و شخصیّت دادن به طرف مقابل است. «یا بنىّ»
11- در ارشاد و موعظه، مسایل اصلى را در اولویّت قرار دهیم. «یعظه... لاتشرك»
12- مهمترین و محورىترین بُعد حكمت، توحید است. «آتینا لقمان الحكمة... قال... لاتشرك»
13- شرك، بزرگترین خطر و اصلىترین مسئله است، در نزد خداوند، همهى دنیا متاع قلیل است، «متاع الدنیا قلیل»، ولى شرك ظلم عظیم است. «لظلمٌ عظیم» یعنى اگر همهى دنیا را به كسى بدهند كه مشرك شود، نباید بپذیرد.
14- مواعظ خود را با دلیل و منطق بیان كنیم. «لاتشرك... انّ الشرك لظلم عظیم»
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
معناى شرك
شرك، معناى وسیع و گستردهاى دارد كه بارزترین آن شرك به معناى بتپرستى است و این نوع شرك، به فتواى فقها موجب خروج از جرگهى دین و سبب ارتداد انسان مىشود.
شرك معانى دیگرى نیز دارد: اطاعت بى چون و چرا از غیر خدا و یا پیروى از هواى نفس كه قرآن مىفرماید: «و لقد بعثنا فى كلّ امّة رسولاً ان اعبدوا اللّه و اجتنبوا الطاغوت» و همانا فرستادیم در هر امّتى رسولى، كه خدا را عبادت كنید و از طاغوت اجتناب كنید. یا مىخوانیم: «أفرأیت من اتّخذ الهه هواه» آیا ندیدى كسى كه هواى نفس خود را خداى خود قرار داده است.
در قرآن بیش از 100 مرتبه عبارتِ «دون اللّه» و «دونه» آمده است، یعنى اطاعت و پرستش غیر خدا شرك است. مؤمنان نیز در مواردى كه به غیر از فرمان الهى و معیارهاى الهى عمل مىكنند، از مدار توحید خارج مىشوند. «و ما یؤمن اكثرهم باللّه الاّ و هم مشركون» یعنى اكثر مؤمنان، مشرك نیز هستند و تكیهگاههاى غیر الهى دارند.
در روایت آمده است كه این گونه شرك، از حركت مورچه در شب تاریك بر سنگ سیاه پوشیدهتر است.
بنابراین شرك، تنها بتپرستى نیست، بلكه وابستگى به هر قدرت، مقام، مال، مدرك، قبیله و هر امرى كه در جهت خدا نباشد، شرك است.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
آثار شرك
1. حبط عمل:
شرك، كارهاى خوب انسان را از بین مىبرد، همان گونه كه آتش، درختانِ سبز یك جنگل را از بین مىبرد. قرآن، خطاب به پیامبر مىفرماید: «لئن اشركت لیحبطنّ عملك» اگر مشرك شوى، تمام اعمالت نابود مىشود.
2. اضطراب و نگرانى:
هدف یك فرد خداپرست و موحّد، راضى كردن خداى یكتاست كه زود راضى مىشود؛ امّا كسىكه به جاى خدا در فكر راضى كردن دیگران باشد، دائماً گرفتار اضطراب و نگرانى است. زیرا تعداد مردم زیاد است و هر كدام هم خواستهها و توقّعات گوناگونى دارند.
حضرت یوسفعلیه السلام در زندان به دوستان مشرك خود فرمود: «أأرباب متفرّقون خیر أم اللّه الواحد القهّار»، آیا چند سرپرست و ارباب بهتر است یا یك خداى واحد.
قرآن مىفرماید: مثال كسى كه از خدا جدا شود، مثال كسى است كه از آسمان پرتاب شود و طعمهى انواع پرندگان قرار گیرد و هر ذرّهى او به مكان دورى پرتاب شود. «و مَن یشرك باللّه فكانّما خَرَّ من السماء فتَخطَفه الطیَر او تَهوى به الرّیح فى مكان سَحیق»
آرى، توحید و بندگى خالص خداوند، قلعهى محكمى است كه انسان را از هدر رفتن، به هر كس دل بستن، دور هر كس چرخیدن، به هر كس امید داشتن، تملّق و ستایش از هر كس و ترسیدن از هر كس، حفظ مىكند. در حدیث مىخوانیم: «كلمة لاالهالاّاللّه حِصنى فمن دَخل حِصنى أمِنَ من عذابى»، توحید قلعه و دژ محكمى است كه هر كس در آن وارد شود، از عذاب خداوند در امان خواهد بود.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
آثار شرك
3. اختلاف و تفرقه:
در جامعهى توحیدى، محور همه چیز خداوند است، رهبر، قانون و راه را خدا تعیین مىكند و همه دور همان محور مىچرخند، ولى در جامعهى شرك آلود، به جاى خداى واحد، طاغوتها، سلیقهها و راههاى متعدّد وجود دارد و مردم را دچار اختلاف و تفرقه مىنماید. قرآن مىفرماید: «لاتكونوا من المشركین . من الّذین فرّقوا دینهم» از مشركان نباشید، از كسانى كه (به خاطر سلیقههاى شخصى و نظریّات از پیش ساخته)، عامل تفرقه مىشوند.
4. خوارى و ذلّت در قیامت:
قرآن مىفرماید: «لا تَجعل مع اللّه الهاً آخَرَ فتُلقى فى جهنّم مَلوماً مَدحوداً» با خداى واحد، معبود دیگرى قرار ندهید كه با ملامت به دوزخ پرتاب خواهید شد.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
نشانههاى شرك
یكى از نشانههاى شرك، بهانهگیرى در برابر قانون الهى است. قرآن به بعضى از آنها اشاره نموده، مىفرماید:
* آیا هرگاه پیامبر قانونى آورد كه با سلیقهى شما هماهنگ نبود، تكبّر مىورزید؟ «أفكلّما جاءكم رسول بما لاتهوى انفسكم استكبرتم»
* همین كه فرمان جهاد مىرسید، مىگفتند: چرا به ما دستور جنگ و جهاد دادید؟ «لِمَ كتَبتَ علینا القِتال»
* هنگامى كه غذا براى گروهى از بنىاسرائیل رسید، گفتند: چرا این غذا؟ «لن نَصبِرَ على طعام واحد»
* هرگاه خداوند مثالى مىزد، مىگفتند: چرا این مثال؟ «ماذا اراد اللّه بهذا مثلاً»
نشانهى دیگر شرك، برترى دادن فامیل، مال، مقام و... بر اجراى دستور خداست. در آیه 24 سوره توبه مىخوانیم: اگر پدران، فرزندان، برادران، همسران، فامیل، ثروت، تجارت و مسكن نزد شما از خدا و رسول و جهاد در راه او محبوبتر باشد، منتظر قهر خدا باشید.
شرك به قدرى خطرناك است كه با وجود آن كه قرآن چهار مرتبه در كنار توحید، به احسانِ والدین سفارش كرده؛ امّا اگر والدین فرزند خود را به غیر خدا فرا خوانند، قرآن مىفرماید: نباید از آنها اطاعت كرد.
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
انگیزههاى شرك
مردم، یا به خاطر قدرت به سراغ كسى مىروند كه قرآن مىفرماید: تمام مردم حتّى قدرت آفریدن یك مگس را ندارند، «لن یخلقوا ذباباً و لو اجتمعوا له»
یا به خاطر لقمه نانى به سراغ این و آن مىروند، كه قرآن مىفرماید: «لایملكون لكم رزقاً»
یا به خاطر رسیدن به عزّت به سراغ كسى مىروند كه قرآن مىفرماید: «فانّ العزّة للّه جمیعاً»
یا به خاطر نجات از مشكلات، دور كسى جمع مىشوند كه قرآن مىفرماید: «فلایملكون كشف الضرّ عنكم»
و در جاى دیگر مىفرماید: كسانى كه به جاى خدا به سراغشان مىروید، بندگانى مثل خودتان هستند: «عباد امثالكم» چرا شما بهترین آفریننده را رها مىكنید و به دیگران توجّه دارید؟ «تذرون احسن الخالقین»
هدایت شده از حجه الاسلام شیخ حسن بابایی
پیامها و نکات برخی از آیات جزء بیست و یکم قرآن کریم :
مبارزه با شرك
اوّلین پیام و هدف تمام انبیا، مبارزه با شرك و دعوت به بندگى خالصانه خداوند است.«ولقد بعثنا فى كلّ اُمّة رسولاً اَنِ اعبدوا اللّه واجتنبوا الطاغوت»
تمام گناهان، مورد عفو قرار مىگیرد، جز شرك. «اِنّ اللّه لا یغفر ان یشرك به و یغفر مادون ذلك» انبیا مأمور بودند با صراحت كامل از انواع شركها برائت جویند. شریك قرار دادن براى خداوند مردود است، گرچه درصد آن بسیار كم باشد. اگر 99% كار براى خداوند و تنها یك درصد آن براى غیر خدا باشد، تمام كار باطل است. چنانكه قرآن مىفرماید: «و اعبدوا اللّه و لا تشركوا به شیئاً»
نه تنها بتها و طاغوتها، بلكه انبیا و اولیاى الهى نیز نباید شریك خداوند قرار گیرند. خداوند به حضرت عیسى مىفرماید: آیا تو به مردم گفتى كه من و مادرم را شریك خدا قرار دهید. «أأنتَ قلتَ للناس اتّخذونى وامّى الهَین من دون اللّه» شریك دانستن براى خداوند، افترا، تهمت و گناه بزرگ است. «و مَن یشرك باللّه فقد افترى اثماً عظیماً»
شرك، به قدرى منفور است كه خداوند مىفرماید: پیامبر و مؤمنان حقّ ندارند براى مشركان، حتّى اگر از خویشاوندانشان باشند، استغفار نمایند. «ما كان للنبىّ والّذین آمنوا اَن یستغفروا للمشركین و لو كانوا أولى قُربى»
اسلام، با استدلال و منطق به مبارزه با شرك مىپردازد و مىفرماید: غیر خدا چه آفریده كه شما به آن دل بستهاید؟! «ماذا خلقوا من الارض» مرگ و حیات شما به دست كیست؟ عزّت و ذلّت شما به دست كیست؟
آرى، رها كردن خداوندى كه قدرت و علم بى نهایت دارد و به سراغ افراد و اشیائى رفتن كه هیچ كارى به دستشان نیست، بزرگترین ظلم به انسانیّت است. اسیر جماد و انسان شدن و تكیه به صنعت كردن و كمك از عاجز خواستن خردمندانه نیست. یكى از اهداف نقل داستانها و تاریخ گذشتگان در قرآن، ریشه كن كردن رگههاى شرك است. نساء، 77.
هدایت شده از ایتام آل محمد ( ص)
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از ایتام آل محمد ( ص)
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از ایتام آل محمد ( ص)
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از ایتام آل محمد ( ص)
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از ایتام آل محمد ( ص)
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از ایتام آل محمد ( ص)
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از ایتام آل محمد ( ص)
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از ایتام آل محمد ( ص)
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از ایتام آل محمد ( ص)
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از ایتام آل محمد ( ص)
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#رزمایش_همدلی
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از .
پروفسور آرتور آربری که یکی از مترجمان مشهور قرآن به زبان انگلیسی است، می گوید: زمانی که به پایان ترجمه قرآن نزدیک می شدم، سخت در پریشانی به سر می بردم; اما قرآن آنچنان آرامش خاطری به من می بخشید که برای همیشه به خاطر خواهم داشت . من در حالی که مسلمان نیستم، قرآن را خواندم تا آن را درک کنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ های نافذ و مرتعش کننده اش شوم و تحت تاثیر آهنگش قرار گیرم و به کیفیتی که مسلمانان واقعی و نخستین داشتند، نزدیک گردم تا آن را بفهمم .
لئوتولستوی، نویسنده معروف روسی می گوید: هر کس که بخواهد سادگی و بی پیرایگی اسلام را دریابد، باید قرآن مجید را مورد مطالعه قرار دهد . در قرآن قوانین و تعلیمات حقیقی و احکام آسان و ساده برای عموم بیان شده است . آیات قرآن به خوبی بر مقام عالی اسلام و پاکی روح آورنده اش گواهی می دهد .
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از .
21-دواى دردها
استشفوه من أدوائكم، و استعينوا به على لأوائكم فان فيه شفاء من أكبر الداء و هو الكفر و النفاق و الغى و الضلال.
براى دردهايتان از قرآن شفا طلب كنيد و براى مشكلاتتان از آن كمك بگيريد؛ زيرا در قرآن شفاى بزرگ ترين دردهاست، درد كفر، نفاق و گمراهى. خطبه 175.
#قرآن_در_نهج_البلاغه
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی
هدایت شده از .
21- امام صادق عليه السلام :قَضاءُ الْحَوائِجِ اِلَى اللّهِ وَ اَسْبابُها ـ بَعْدَ اللّهِ ـ الْعِبادُ تَجْرى عَلىاَيْديهِم فَما قَضَى اللّهُ مِنْ ذالِكَ فَاقبَلوا مِنَ اللّهِ بِالشُّكْرِ وَ ما زَوى عَنْـكُم مِنْها فَاقْبَلوهُ عَنِاللّهِ بِالرِّضا وَ التَّسْليمِ وَ الصَّبْرِ فَعَسى اَن يَـكونَ ذالِكَ خَيْرا لَكُمْ فَاِنَّ اللّهَ اَعْلَمُ بِمايُصْلِحُـكُم وَ اَنْتُمْ لا تَعْلَمونَ ؛
برآورده شدن حاجتها در اختيار خداست و اسباب آن، بعد از خداوند ، بندگانهستند كه به دست آنها اجرا مىشود . پس هر حاجتى را كه خداوند برآوَرْد ،سپاسگزارانه از خداوند بپذيريد و آنچه برآورده نساخت ، آن را نيز با رضايتو تسليم و صبر ، از او بپذيريد ، زيرا بسا اين براى شما بهتر است ، چرا كه خداوند ،به صلاحِ كار شما داناتر است و شما نمىدانيد. تحف العقول ، ص ۳۶۵
#درخواست_از_خدا
#لیالی_قدر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#نزول_قرآن
#روز_جهانی_قدس
#مرگ_بر_امریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#قدس_را_آزاد_می_کنیم
#القدس_لنا
#از_منبر_تا_ممبر
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_اصفهان
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#تفسیر_قرآن
#کلام_ولایت
#ادعیه_ماه_مبارک_رمضان
#احکام_شرعی
#مسابقات_فرهنگی_مذهبی
#هر_روز_از_سحر_تا_افطار
#حسن_بابایی
#تبلیغ_مجازی
#بیسیمچی