✅ نسخ و جهل :
◀️شبهه :
نسخ ، معلول جهل است . انسانها به طور طبیعی بر مصلحت احکام احاطه ندارند ؛ از این رو نخست حکمی را بدون قید زمانی قرار می دهند و پس از مدتی به اشتباه خود پی برده ، آن را نسخ می کنند ؛ ولی خداوند به همه امور داناست و نسخ درباره او معنا ندارد .
🔶 پاسخ :
احکامی که خداوند قرار داده ، دو گونه است :
بعضی دائمی و برخی دیگر موقتی است .
گاهی موقتی بودن برخی احکام ، آشکار است و گاهی بنا به مصالحی در ظاهر به شکل احکام دائمی بیان می شود .
بنابراین عدم ذکر موقتی بودن حکم ، همواره به معنای جهل و ناآگاهی نیست ، بلکه خداوند با آنکه به
موقتی بودن برخی احکام داناست ، مصلحت در
مخفی نگه داشتن آن است .
📚قرآن شناسی ( آیت الله محمدتقی مصباح یزدی) ،
جلد ۲ ، صفحه ۲۳۲ .
🆔 @bistosevom
1_923658736.MP3
9.77M
✅ قرائت فرازهایی از مناجات شعبانیه:
🔶 آیت الله عبدالمجید بنابی و آیت الله تحریری
🆔 @bistosevom
✅ خفاء خدا با وجود اَظهریّت او :
◀️ پرسش :
با اینکه خدا اَظهر اَشیاء است ؛ بلکه ظاهر حقیقی و بالذّات او است ، چگونه بر بسیاری مخفی و پنهان است ؟
🔶 پاسخ :
🌱 الف : این خفاء ، عکس العمل ظهور است و این پنهانی از فرط آشکاری و نمایانی ، و این بُعد و دوری در اثر کمال قرب و نزدیکی است .
به طور مثال گفته اند : ماهیان دریا نزد ماهی دانایی رفتند و به او گفتند : همیشه می شنویم که به ما می گویند : حیات شما از آب است ،
آب را به ما بنمایان . ماهی جواب داد : شما چیزی غیر از آب به من نشان دهید تا من آب را به شما نشان دهم .
🌱 ب :جهت دیگر که این گونه خفاء و نهانی را موجب
می شود ، این است که هر چیزی به ضدّ خود معروف و شناخته می گردد ؛ تُعرَفُ الاَشیاءُ بِاَضدادِها ؛ مثلاً روشنایی و نور به ظلمت و تاریکی ، علم به جهل و صحّت و تندرستی به بیماری شناخته میشوند ؛ امّا اگر چیزی را ضدّ نباشد ، شناسایی او بر بسیاری پنهان میماند و چون خدا را ضدّی نیست ، هیچ گاه جهان بی خدا نبوده و نخواهد بود ، لذا اثر فیض خدا در پیدایش این جهان و بقاء و پایداری آن ناشناخته می ماند و کمال ظهور ، موجب خفاء
می گردد .
📚 معرفت حجّت خدا ( آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی) ، صفحه ۸۷ .
🆔 @bistosevom
13.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ حفظ حضور قلب اختیاری در نماز :
🔶 مرحوم آیت الله بهجت
🆔 @bistosevom
Erfan.mp3
9.19M
✅ مصاحبه با مرحوم آقای سیدحسین یعقوبی
🔶 موضوع مصاحبه : عرفان
🆔 @bistosevom
✅ زاهد کیست ؟
🔶 زاهد کسی نیست که به حسب طبیعت به اشیاء
بی رغبت است ، مثل مریضی که به غذا میل ندارد یا آدمی که از شیرینی بدش می آید ، میل به شیرینی ندارد و یا مثل کسی که از نظر جنسی ناتوانی خاصی دارد، میل به زن ندارد .
مقصود از زاهد کسی نیست که طبیعتاً به حکم غریزه به امور دنیوی بی میلی دارد .
بلکه زاهد یعنی کسی که به حسب طبیعت و غریزه، به لذت مادی رغبت دارد ولی به خاطر هدفها و منظورهای بالخصوصی عمل و رفتارش مانند مردمِ بی رغبت است ؛ یعنی از چیزی که به آن میل و رغبت دارد ، به خاطر هدفی صرف نظر می کند.
📚 احیای تفکر اسلامی(شهید استاد مرتضی مطهری )، صفحه ۶۹ .
🆔 @bistosevom
✅ توسعه رزق ، در بیداری بین الطلوعین :
🔶 یکی از بزرگان در نجف اشرف ، توسلاتی به امیرالمومنین علیه السّلام کرد و عرض کرد : یا علیّ ! تو خودت نان جو میخوردی ؛ من نمی توانم . زندگی است و خرج دارد .برای ما فکری بکن . ما به شما پناه آوردیم .
آن روز و فردا و این ماه و آن ماه خبری نشد ؛ یک روز عصبانی شد و به حرم رفت که : یا علیّ ! دیگر نمی توانم صبر کنم ، یک فکری برای من بکن .
شب حضرت را در خواب دید ، فرمودند : "برو اهواز ،
فلان جا کارت اصلاح می شود " .
بلند شد و رفت همان جایی که حضرت فرموده بود.
شخصی به او گفت : " آقا فرمودند :
بین الطلوعین بیدار باش ؛ توسعه رزق شما تضمین شده است " .
می پرسد : آقا کیست ؟
جواب می دهد : "حضرت بقیه الله . آقا فرمودند:
بین الطلوعین بیدار باش و توسعه رزق شما تضمین شده است " .
📚 سخن دوست (سلسله گفتارهای آیت الله ناصری) ، صفحه ۳۴ .
🆔 @bistosevom
✅ پیدا کردن مکان برای حال مناسب در نماز :
🔶 روزی در حرم مطهر حضرت علیّ بن موسی الرّضا علیه السّلام پس از انجام زیارت و خواندن نماز زیارت در سمت پشت سر نشسته بودم و اتّفاقاً در جنب من جناب محترم حجّه الاِسلام آقای علّامه لاهیجانی انصاری دامت برکاته نشسته بودند ؛ و در آن مکان مقدّس ، ذکر مرحوم قاضی آقای حاج میرزا علی آقا آن فقیه و عارف عالیقدر اسلام به میان آمد ؛ و چون ایشان خدمت آن مرحوم در نجف اشرف رفت و آمد داشتند جملاتی را نقل کردند که بسیار شایان دقت است از آن از جمله آنکه آن مرحوم می فرمودند :
در یک مسجد همیشه نماز نخوانید ، به مساجد دیگر نیز بروید ! و هر جا دیدید حال پیدا کردید آنجا نماز بخوانید ؛ و هرجا که دیدید حال پیدا نکردید ، مکان خود را تغییر دهید ! و خلاصه آنکه توقّف در یک مکان ، بی مورد است ؛ و باید دائماً دنبال حال بود ؛ و از هر جا به جای دیگر منتقل شد ؛ و هرجا حال بهتر بود آنجا را انتخاب نمود ، اگر در مسجد کوفه نشد ، به مسجد سهله بروید ، و اگر در سهله نشد، به مسجد کوفه بروید ، و هکذا !
📚 معادشناسی ( مرحوم علامه آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی ) ، جلد ۷ ، صفحه ۲۳۶ .
🆔 @bistosevom
✅ ترک مجلس معصیت :
◀️ الامام الصادق علیه السلام :
لا یَنبَغِی لِلمُومِنِ اَن یَجلِسَ مَجلِساً یُعصَی اللهُ فیهِ وَ لایَقدِرُ عَلَی تَغییرِهِ :
🔶 امام صادق علیه السلام:
برای مومن ، شایسته نیست در مجلسی بنشیند که در در آن ، معصیت پروردگار می شود ولی نمی تواند آن ( معصیت در مجلس ) را تغییر دهد .
📚 میزان الحکمه ( محمّد محمّدی ری شهری) ، جلد ۲ ،
باب المجلس ، صفحه ۶۸.
🆔 @bistosevom
✅ معنای الرّحمن و الرّحیم :
◀️ پرسش :
منظور از معنای الرّحمن و الرّحیم در این حدیث
" رُوِیَ عَن الصّادق علیه السَّلامُ : الرَّحمَنُ اِسمُ خاصُّ
بِصِفَه عامَّه ، وَ الرَّحِیمُ اِسمُ عامُّ بِصِفَهِ خاصَّهِ " چیست ؟
🔶پاسخ :
🌱 اوّل : الرّحمن ، اسمی است که مخصوصِ دنیا است و شامل کافر و مومن می شود .
الرّحیم ، اسمی است که شامل آخرت و دنیا می شود ، و مخصوص مومنین است .
🌱 دوّم : الرّحمن اختصاص به افاضه تکوینیه ای دارد که شامل کافر و مومن می شود .
الرّحیم شامل تکوین و تشریعی می شود که باب آن ،
باب هدایت و سعادت است که اختصاص به مومنین دارد ؛ چون ثبات و بقاء ، اختصاص به نعمت هایی دارد که بر آنها افاضه می شوند .
📚 تفسیر المیزان ( مرحوم علامه طباطبایی ) ، جلد ۱ ، صفحه ۲۳ .
🆔 @bistosevom
🔶 اسباب ضعف ایمان :
🌱الف : عدم وسعت نفس ، و ضعف عقل در اصل فطرت آن دو ( نفس و عقل ) :
تنها علاج آن در این صورت ، تمرین بر انجام طاعات است ؛ شاید به وسیله طاعات ، ایمان شخص ، کامل شود .
بنابر آنچه که از روایات استفاده می شود ، بهره بردنِ چنین شخصی از ثواب و عِقاب ، به مقدار عقل و ایمانش
می باشد .
🌱 ب : فرو رفتن شخص ، در لذّات نفسانیّه :
در این صورت ، اگر عقلش را ( با انجام دادن مشتهیات نفسانیه) فاسد نکرده باشد ، علاج آن ممکن است ، لکن جدّاً مشکل است ؛ به خاطر اینکه ملکه نفس ، در نفس او حاصل شده است .
امّا زائل کردنِ ملکه نفس ، به وسیله مجاهده با نفسش ممکن می باشد . تا اینکه ملکه فسق، از نفس او زائل ، و عقلش قوی شده و بر نفس و هوای خود غلبه کند تا ایمانش قوی شود .
🌱 ج : نبودنِ کسی که هدایت کننده و ارشاد کننده باشد ، در حالی که آن شخص ، قابلیّت هدایت و ارشاد داشته باشد :
در این صورت بر خداوند واجب است که او را بر تعالیم علماء حقّه هدایت و ارشاد کرده، و همچنین او را به صراط مستقیم هدایت و ارشاد کند تا اینکه به درجه ای بالاتر از درجه فعلی منتقل شود ؛
زیرا بر خداوند جائز نیست که از محلّی که قابلیت فیض دارد ، منع فیض کند .
📚 الاَربعین الهاشمیّه ( بانو مجتهده امین) ، صفحه ۱۱۳
🆔 @bistosevom
✅ فضیلت انتظار فرج قائم علیه السلام:
🔶 عَن المُفَضَّلِ بنِ عُمُرَ ، قالَ : سَمِعتُ الصّادِقَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدِ عَلَیهِماالسَّلامُ یَقُولُ :
مَن ماتَ مُنتَظِراً لِهذا الاَمرِ کانَ کَمَن کانَ مَعَ القائِمِ فِی فُسطاطِهِ ، لا ، بَل کانَ کَالضّاربِ بَینَ یدَی رَسُولِ اللهِ
صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ بِالسَّیفِ :
مفضّل بن عمر می گوید : از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود : کسی که بمیرد درحالی که منتظر این امر باشد ، مانند کسی است که با قائم علیه السلام در خیمه او باشد ،
نه ، بلکه مانند کسی است که در مقابل ( همراه ) رسول خدا صلّی الله علیه و آله شمشیر می زند .
📚 الاِمامَه وَ التَبصِرَه مِنَ الحَیرَه (علیّ بن الحسین بن بابویه القمی ) ، صفحه ۱۲۲ .
🆔 @bistosevom